Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2012, 16:16
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Hoi! Ik had een vraagje.

Ik ben in juli met een nieuwe baan begonnen. Op dat moment woonde ik tijdelijk bij mijn ouders (50km verder), maar had het plan bij mn werk te gaan wonen (dit heb ik ook gedaan). Dit heb ik ook aan de dame van P&O verteld. Omdat ik op dat moment nog bij mn ouders woonde, is de hoogte van mn reiskostenvergoeding ook op die afstand gebaseerd, en dat is een behoorlijk bedrag per maand (€260). Nu ben ik kort daarna verhuisd, naar 4km afstand van mn werk en heb ik me daar bij de gemeente ingeschreven.

In hoeverre ben ik verplicht mijn nieuwe adres bij mijn werkgever door te geven? Komen ze daarvan zelf achter (via jaaropgaves/checken bij belastingdienst oid)? Als ze daar achter komen mogen ze dan het bedrag aan reiskosten met terugwerkende kracht invorderen?

Ja, en ik weet dat het netter is om gewoon mn adreswijziging door te geven, maar met mn studieschuld is dit extra bedrag best fijn.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2012, 16:21
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Dit is fraude en heel gevaarlijk. Ga je je verhuizing dan namelijk ook verbergen voor je leidinggevende en collega's? Als dit uitkomt heb je wat uit te leggen aan je werkgever, los van of het verplicht is om je adresgegevens door te geven (wat het volgens mij wel is...).

Ik snap dat het verleidelijk is om die €260,- per maand te blijven ontvangen, maar realiseer je eens wat de risico's zijn als je dit gaat doen. Jij denkt aan terugvorderen? Ik zou eens denken aan geen salarisverhoging aan het einde van het jaar, promotie die naar een ander gaat, niet verlengen van je contract of zelfs grond voor ontslag.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 23-09-2012 om 16:29.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2012, 11:29
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het is fraude, omdat je doelbewust informatie achterhoudt en weet dat je geld ontvangt waar je geen recht op hebt.
Er is een kans dat je niet wordt gecontroleerd, maar een werkgever kan ter controle vragen om tickets of een overzicht van je OV-chipkaart.

Je moet je gedragen als goed werknemer volgens de wet, als je dit achterhoudt kan dat heel sterk in twijfel worden getrokken. Het zou mij niet verbazen als je wordt ontslagen.

Nog een ding: reiskostenvergoeding is loon, waarover jij belasting betaalt. Als je werkgever het terugvordert, vragen zij het bruto bedrag terug, terwijl jij het netto ontvangen hebt.

Laatst gewijzigd op 24-09-2012 om 12:32.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2012, 11:36
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Verder: die reiskostenvergoeding is (deels) belastingvrij. Het is echter ook belastingfraude als je tegenover de Belastingdienst niet eerlijk bent over het aantal kilometers dat je moet reizen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2012, 12:38
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
En de Belastingdienst weet alles van je, ook al moet je er soms even op wachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.