Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2013, 23:07
Schipper
Avatar van Schipper
Schipper is offline
Beste jongens en meisjes,

Volgend jaar moet ik beginnen aan mijn profielwerkstuk. Daar heb ik veel zin in. Daarom denk ik er nu alvast over na, in de zomervakantie.

Ik heb een probleem en ik hoop dat sommigen mij kunnen helpen wat inspiratie op te doen.

Ik doe het profiel N&T. Je bent dan verplicht één van de kernvakken, zoals biologie, natuurkunde, scheikunde of wiskunde te verwerken in je profielwerkstuk. Aardig en wel, maar ik zou super-de-puper-graag óók de oudheid in mijn profielwerkstuk verwerken omdat de klassieken mijn passie en mijn leven zijn (dramatisch).

Hoe combineer ik deze bèta-vakken met de oudheid? Wat zou een geschikte onderzoeksvraag zijn? Let wel: op mijn school ben je ook verplicht een praktisch onderzoek uit te voeren.

Ik zal even een voorbeeld geven. Stel, je kiest de volgende onderzoeksvraag: "Is klassieke muziek beter voor de ontwikkeling van organismen?". Deze vraag zou je in een praktisch onderzoeken kunnen onderzoeken door dezelfde plant in twee verschillende kamers neer te zetten. In kamer A wordt continu rapmuziek gedraaid. In kamer B wordt continu klassieke muziek gedraaid. Wat blijkt? De planten in kamer B hebben zich met het verstrijken der tijd veel gedetailleerder en uitgebreider ontwikkeld dan de planten in kamer B. Je uiteindelijke conclusie kun je baseren op dit onderzoekje.

Nu kwam ik laatst op de volgende onderzoeksvraag: "Door welk gif stierf Sokrates?"
Ik ben nog niet helemaal tevreden met deze vraag. Ten eerste is volgens mij al bekend door welk gif Sokrates stierf (dit is op zich geen ramp) en ten tweede weet ik niet goed wat voor onderzoekje je hierbij zou kunnen bedenken... Natuurlijk kun je symptomen uit de bronnen gaan vergelijken met de werking van het gif, maar hoe test je gif uit? Ik weet natuurlijk wel hoe/op welke manier, maar echt gif uit gaan testen... dat is natuurlijk een beetje irreëel. Ik wil niemand doden.

Sorry voor dit onnodig lange verhaal. Ik schep graag duidelijkheid met voorbeelden.
Ik weet ook niet zeker of dit wel de goede plek is om hier mijn verhaal te posten, maar dan moet een moderator het bericht maar even verplaatsen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2013, 23:10
Schipper
Avatar van Schipper
Schipper is offline
Dus oké, dit is wat ik wil:

Een leuke, originele onderzoeksvraag over de oudheid waarin ik of scheikunde of biologie of natuurkunde of wiskunde kan verwerken en waaraan ik ook een doeltreffend praktisch onderzoekje kan koppelen!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.