Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2016, 13:41
pato
pato is offline
Ik ben op zoek naar de moraal van het boek : de jongen in de gestreepte pyjama. Ik kom er niet uit, wie kan mij helpen ???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2016, 14:05
Verwijderd
Is dat niet die film? The boy in the striped pyjamas.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2016, 05:40
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Heb je al een samenvatting van het verhaal gemaakt of gelezen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 11:19
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Is dat niet die film? The boy in the striped pyjamas.
Ja dat klopt
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Ja dat klopt
Die is echt triest
Met citaat reageren
Oud 25-02-2016, 18:13
Doha Touhafi
Doha Touhafi is offline
Beste Pato

Ik heb het boek gelezen en op het eerste zicht denk ik niet meteen dat er een moraal achter zit. Ik denk dat het eerder de feiten van de tweede wereld oorlog wilt illustreren doorheen de ogen van een 8 Jarige jongen, Bruno.
Maar als je er verder over nadenkt kan het verhaal vanalles betekenen. Het hangt af van de manier waarop je het bekijkt.
Misschien wilt het aantonen dat een mens constant opzoek is naar vriendschap, ookal is diegene iemand die je als vijand moet beschouwen. Net zoals de vriendschap tussen Bruno en Shmuel, die is wel heel erg speciaal. Ondanks het feit dat er een hek tussen hun zit en zij nooit de kans hebben gehad om echt te spelen zijn zij toch beste vrienden geworden. Bruno riskeerde heel wat door stiekem naar het hek te gaan en zelfs eten mee te smokkelen voor Shmuel. Hij kroop zelfs onder het hek door, om de vader van Shmuel te zoeken. Ookal kon het misschien eerder uit nieuwsgierigheid zijn om het kamp te verkennen. En dat allemaal omdat hij zich eenzaam voelde.
Of wilt het juist aantonen hoe naïef en onwetend een kind is. Het is nogal raar dat Bruno niet weet wat een Jood is. Ook dat hij de Joden bezig ziet maar denkt dat het gewoon boeren zijn is nogal raar. En dat hun uniform een pyama is? Dat is dan ook weer iets dat alleen een kind zou denken. Zelfs toen hij mee werd gesleurd in het kamp naar de "douches" dacht hij nog steeds zeer positief; dat ze beschermd werden van het onweer om niet ziek te worden.

Zo zie je maar dat je het op veel manieren kan bekijken. Het ligt allemaal aan de manier waarop je het verhaal opvat.

Vriendelijke groet,
Doha Touhafi
Met citaat reageren
Oud 26-04-2016, 13:11
TommiFinn
Avatar van TommiFinn
TommiFinn is offline
Er zit een moraal achter, het moraal is dat ondanks de wreedheden van de tweede wereldoorlog ook iedereen een mens is en blijft, dit is gezien door de ogen van Bruno. Kinderen zien geen oorlog, geen racisme, geen kwaad, ze zien dat iedereen gelijk is. Haat is iets dat aangeleerd is, je wordt er niet mee geboren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Welk boek lees jij nu? Deel XXV
Verwijderd
500 11-03-2016 08:27
Verhalen & Gedichten Forum leesclub: uitleg + poll voor december
Balance
119 02-03-2012 16:46
Verhalen & Gedichten Laatste boekaanwinsten deel 4
Larry Flint
500 05-03-2009 14:55
Verhalen & Gedichten Laatste boekenaanwinsten, deel III
lukas15
500 06-06-2007 19:21
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel XVII
Verwijderd
500 21-05-2007 22:23
Psychologie Het grote lucht je hart topic! #90
Verwijderd
488 21-03-2007 16:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.