Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2003, 11:14
orandajin
orandajin is offline
Wordt het niet eens tijd dat scholen gaan inzien dat Oosterse talen (Chinees maar vooral Japans) meer zin hebben om te doceren in plaats van Frans en/of Duits. Ik ben benieuwd of er meer met mij zijn of dat ik zoals meestal de enige ben.
ja, matane!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2003, 14:54
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Niet mee eens. Het zijn verschrikkelijke talen die we terug moeten duwen. Zeker in Europa, met haar mooie talen. Laat alle Chinezen en Japanners maar lekker de taal leren waar ze komen. Het is geen wereldtaal omdat het overal gesproken wordt, maar het is een wereldtaal omdat alle mensen uit één land de wereld rondtrekken. Daar ben ik tegen.
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 15:05
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Lijkt me wel leuk. Maar dat zou niet ipv Frans/Duits moeten worden gegeven. Volgens mij heeft t ook weinig zin om deze talen te doceren aangezien deze (vrijwel) alleen in 1 werelddeel worden gesproken.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 16:23
orandajin
orandajin is offline
Citaat:
Dminor schreef:
Niet mee eens. Het zijn verschrikkelijke talen die we terug moeten duwen. Zeker in Europa, met haar mooie talen. Laat alle Chinezen en Japanners maar lekker de taal leren waar ze komen. Het is geen wereldtaal omdat het overal gesproken wordt, maar het is een wereldtaal omdat alle mensen uit één land de wereld rondtrekken. Daar ben ik tegen.
Mooie talen in Europa? haha meen je dat? zoals? De enige mooie Europese talen vind ik Fins en dat stamt af van de Japanse taal.

Japanners die de wereld rondtrekken? haha ja whatever. Als er een land is die gesloten is voor de buitenwereld is het Japan wel...Chinezen en in mindere mate Koreanen zie je hier wel...
En je noemt het verschrikkelijke talen? Ooit Italiaans en Spaans gehoord?
Maar goed, ik ben dan ook wel erg Asian-minded. Voor mij is Europa bijna net zo erg als the Almighty US of A.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 19:18
faan
Avatar van faan
faan is offline
De meeste mensen zullen nooit van hun leven in Japan of China terecht komen of het moeten spreken, that's why...
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 19:18
faan
Avatar van faan
faan is offline
de meeste mensen -> Europeanen/Americanen
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 10:56
Verwijderd
Ik vind het wel een geinige taal, maar 't lijkt me erg moeilijk dat te leren en daarna vrij nutteloos... Allereerst wonen we in NL of België, dat ligt naast Duitsland/Frankrijk.. in de landen heb je dus, wat mij betreft, een grotere keuze terecht te komen dan in China of Japan... want wat hoor je vaker; 'We gaan op vakantie naar Frankrijk.' of 'We gaan op vakantie naar Japan.' ?
Als iemand erg graag Chinees of Japans wil leren, zijn er vast wel cursussen..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 19:01
orandajin
orandajin is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Ik vind het wel een geinige taal, maar 't lijkt me erg moeilijk dat te leren en daarna vrij nutteloos... Allereerst wonen we in NL of België, dat ligt naast Duitsland/Frankrijk.. in de landen heb je dus, wat mij betreft, een grotere keuze terecht te komen dan in China of Japan... want wat hoor je vaker; 'We gaan op vakantie naar Frankrijk.' of 'We gaan op vakantie naar Japan.' ?
Als iemand erg graag Chinees of Japans wil leren, zijn er vast wel cursussen..
Leer jij een taal omdat je naar de desbetreffende landen af en toe op vakantie gaat? Wat mij betreft heeft die vakantie reden er weinig mee te maken. Dat "erin terecht komen" kan ik wat beter plaatsen, maar dan nog. Hoeveel Nederlanders zullen ooit in Duitsland/Frankrijk gaan wonen? Yeah sure, ik ga naar Japan op vakantie maar dat terzijde: Azie heeft de toekomst.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 07:58
Verwijderd
Het is al erg genoeg dat iedereen op de middelbare school tegenwoordig minstens twee (of zelfs drie?) vreemde talen moet doen; heel leuk voor de talenwonders, minder voor degenen die zwak zijn in taal (gewoon geen talenknobbel, dyslectisch, wat dan ook). Vooral voor de laatste groep leuk om er dan een moeilijke taal in te doen, die je ook nog eens amper zult gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 10:09
Verwijderd
Citaat:
orandajin schreef:
Leer jij een taal omdat je naar de desbetreffende landen af en toe op vakantie gaat? Wat mij betreft heeft die vakantie reden er weinig mee te maken. Dat "erin terecht komen" kan ik wat beter plaatsen, maar dan nog. Hoeveel Nederlanders zullen ooit in Duitsland/Frankrijk gaan wonen? Yeah sure, ik ga naar Japan op vakantie maar dat terzijde: Azie heeft de toekomst.
Ik leer een taal omdat ik hem mooi vind, maar ik denk dat er veel mensen zijn die talen (een beetje) leren omdat ze er (vaak) op vakantie gaan....
Overigens verkijk je je op het gebied dat er maar weinig Nederlanders ooit in Duitsland/Frankrijk zullen wonen.. Er zijn véél Nederlanders die er werken..

Maar ik denk dat het percentage NL'ers dat in Duitsland/Frankrijk gaat wonen toch nog groter is dan het percentage dat in Japan gaat wonen... En voor je studie of andere zaken binnen NL heb je Japans niet nodig (tenzij je Japans studeert )... Dus tja.. Frans en Duits lijken me wel logische talen om te geven als vak op de middelbare school, logischer dan Japans..
Maar ja, nu kan je ook al Russisch, Turks, Spaans, Italiaans en Arabisch kiezen op sommige scholen, misschien komt Japans daar ook ooit tussen te staan...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 10:45
Verwijderd
Japans is leuk, maar tamelijk onnodig om te leren op school. Je komt veel vaker in contact met Engels-, Frans- of Duitssprekende mensen dan met Japanners...

Sou desu ka?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 22:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
orandajin schreef:
Leer jij een taal omdat je naar de desbetreffende landen af en toe op vakantie gaat? Wat mij betreft heeft die vakantie reden er weinig mee te maken. Dat "erin terecht komen" kan ik wat beter plaatsen, maar dan nog. Hoeveel Nederlanders zullen ooit in Duitsland/Frankrijk gaan wonen? Yeah sure, ik ga naar Japan op vakantie maar dat terzijde: Azie heeft de toekomst.
Ik leer een taal omdat ik het denk nodig te hebben en dat is met Japans absoluut níet het geval.
Duits en Frans ook niet super, maar al wel meer. Frans spreken ze in behoorlijk veel gebieden en Duits mocht wat mij betreft vervangen worden door Spaans, maar goed, dat hebben wij niet op school. Als ik dan moet kiezen tussen Duits en Japans, dan kies ik toch nog voor Duits.
Geen japans, want ik vind het ten eerste echt heel lelijk klinken (sorry) en ten tweede ga ik (net als wat Andijvie zegt) nooit naar Japan.
Ik denk dat ik met deze twee dingen niet de enige ben overigens.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 15:40
orandajin
orandajin is offline
Duidelijk. Jammer dat iedereen er zo over denkt maar ja..ben weer helemaal alleen..*sigh*
Trouwens, ik heb op dit moment alleen Frans als extra taal, maar mijn Japans is stukken beter dan mijn Frans..jammer dat ik daar geen examen in mag doen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 15:42
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
orandajin schreef:
Duidelijk. Jammer dat iedereen er zo over denkt maar ja..ben weer helemaal alleen..*sigh*
Trouwens, ik heb op dit moment alleen Frans als extra taal, maar mijn Japans is stukken beter dan mijn Frans..jammer dat ik daar geen examen in mag doen
Hmm, maar waar heb jij dan Japans geleerd? (Ik heb helaas Frans EN Duits... Maar ja..)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 17:08
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
lijkt me een slecht idee. Het is veel te moeilijk om ons die talen aan te leren denk ik...En de leraars zouden eerst zelf ook Japans en Chinees moeten kennen... Wat ze ons zouden moeten leren is Spaans (en Portugees).
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 15:02
kirsten
kirsten is offline
Het is inderdaad waar dat objectief gezien er meer mensen bijvoorbeeld Chinees spreken dan Engels of Spaans. Eigenlijk zouden er meer mensen Spaans moeten leren dan Engels, want Spaans wordt meer gesproken dan Engels...
Maar het is redelijk zinloos om iemand een taal te leren zoals Chinees omdat alleen mensen in China en dan waarschijnlijk ook in Japan en misschien in India het spreken. De meeste contacten vinden plaats tussen Engeland, Amerika en Europa. Daarbij komt dan nog dat Engels makkelijker is om je verstaanbaar in te maken dan Chinees, Spaans of zelfs Duits (zeker voor mensen die niet Nederlands als hun moedertaal hebben). Maar als extraatje zou dat niet slecht zijn, om gewoon een keertje te proeven van een andere groep van talen dan de Germaanse of de Romaanse.
__________________
Ge moet lachen voor ge gelukkig zijt, anders loopt ge het gevaar dat ge sterft voordat ge gelachen hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 13:50
Knoetje
Knoetje is offline
He

Ben jij toevallig 10 maanden in Japan geweest met YFU?
Of hoe heb je anders zo goed Japans geleerd?

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 16:46
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Ik vind het onzin. Frans en Duits heb je nog wel es nodig als je op vakantie gaat, of het is handig om te kennen als je een tv serie wilt volgen. (neem Duitse krimi's). Met Japans doe je niets in Europa, en dan heeft het ook geen zin om te leren. Bovendien staan Duits en Frans veel dichter bij de Nederlandse taal, dat is makkelijker met leren. Als je hele nieuwe grammatican en tekens krijgt, zou je zo'n beetje een hoofdvak van Japans moeten maken, met zo'n 5 uur per week. Anders krijg je het nooooit onder de knie in Nederland.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-03-2003, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Knoetje schreef op 23-03-2003 @ 14:50:
He

Ben jij toevallig 10 maanden in Japan geweest met YFU?
Of hoe heb je anders zo goed Japans geleerd?

Groetjes
Hoezo goed? D'r staat 1 zinnetje...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 18:49
Knoetje
Knoetje is offline
Citaat:
orandajin schreef op 09-01-2003 @ 16:40:
Duidelijk. Jammer dat iedereen er zo over denkt maar ja..ben weer helemaal alleen..*sigh*
Trouwens, ik heb op dit moment alleen Frans als extra taal, maar mijn Japans is stukken beter dan mijn Frans..jammer dat ik daar geen examen in mag doen
Volgens hem kon hij goed Japans......tenminste ik neem aan dat ik dat hieruit mag opmaken. OK?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Knoetje schreef op 23-03-2003 @ 19:49:
Volgens hem kon hij goed Japans......tenminste ik neem aan dat ik dat hieruit mag opmaken. OK?
Ja oke of het is zo dat hij echt heeeeeeel slecht Frans spreekt
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 07:33
L!nk
L!nk is offline
Japans is echt een klote taal, ik heb een paar weekjes geprobeerd het te leren, maar verder dan konnichi wa kom ik nog niet Nu ben ik maar weer bezig met Duits, dat is iig een taal waar ik iets aan zou hebben.

Ik vind wel dat ze Japans om school zouden kunnen geven, er is redelijk veel belangstelling voor en een uurtje in de week zou niet verkeerd zijn. Bij ons op school wordt ook een uurtje in de week Spaans ofzo gegeven, dus waarom niet Japans.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:20
Imperans
Imperans is offline
Citaat:
orandajin schreef op 05-01-2003 @ 17:23:
Mooie talen in Europa? haha meen je dat? zoals? De enige mooie Europese talen vind ik Fins en dat stamt af van de Japanse taal.

Japanners die de wereld rondtrekken? haha ja whatever. Als er een land is die gesloten is voor de buitenwereld is het Japan wel...Chinezen en in mindere mate Koreanen zie je hier wel...
En je noemt het verschrikkelijke talen? Ooit Italiaans en Spaans gehoord?
Maar goed, ik ben dan ook wel erg Asian-minded. Voor mij is Europa bijna net zo erg als the Almighty US of A.
mag ik je erop wijzen dat Fins absoluut niet afstamt van het Japans. Japans is een Altaïsche taal, en is verwant met het Turks. Fins daarentegen is een Fins-Oegrische taal en is verwant met het Hongaars en wat andere minderheidstalen in Europa en de Kaukasus. Het Fins-Oegrisch en het Indo-Europees (de germaanse/romaanse/keltische/griekse/slavische/etc talen) zijn samen weer verwant aan elkaar, samen met het Semitisch. De Altaïsche tak is hier wellicht in een ver verleden ook aan verwant, maar zeker geen voorloper van het Fins.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 15:02
You_Do_It
Avatar van You_Do_It
You_Do_It is offline
Nee, Japans enzo is wel belangrijk, maar voor ons in Nederland hebben wij veel zaken met Duitsland enz. Dus dan is Duits veel handiger. Dan heb je niets aan Japans.
__________________
:cool:
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 18:23
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Ik ben het niet met je eens; Frans en Duits hebben in Europa veel meer zin en zouden dus niet vervangen moeten worden. Er moet wel meer aanbod komen in de talen; ik wil graag Spaans, Chinees, Latijn en Italiaans leren, maar dat is geen optie bij mijn school (ook niet bij één van de scholen hier in de buurt, trouwens). Een breder aanbod zou veel beter zijn. Japans zou zeker nuttig zijn, maar ik geloof dat China binnen de komende dertig jaar wel eens wat smiechtige plannetjes zou kunnen hebben voor de westerse wereld. Zakenmensen zouden zoveel baat hebben bij meer talen, artsen bijvoorbeeld ook.

Met het huidige schoolsysteem zal er toch niets van komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2003, 20:35
Knoetje
Knoetje is offline
Hoi

Ik geloof dat er ook enige overeenkomsten waren tussen Fins en Japans. Vooral qua grammatica. (kan ook toeval zijn) In ieder geval is het voor Japanners niet zo moeilijk als bijvoorbeeld Chinezen om Fins te leren. Voor Finnen is het ook gemakkelijker dan Nederlanders om Japans te studeren.

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:19
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Nou.. de overeenkomsten tussen fins en japans zijn niet zo groot hoor Misschien ben je in de war met Turks en Japans, die hebben iets van elkaar weg. Volgens sommige linguisten behoren ze tot dezelfde talenfamilie. Japanse grammatica is vrij eenvoudig, maar fins daarentegen heeft 15 naamvallen en kan toch wel als een moeilijk te leren taal worden beschouwd...
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 20:26
desiree1986
desiree1986 is offline
15 naamvallen... dat is het record wat ik tot nu toe heb gehoord...

Ik weet dat Duits er 4 heeft (is waarschijnlijk niks nieuws), en Russisch en Tsjechisch hebben er een stuk of 8 (ik spreek die talen niet hoor, heb ik gehoord van vrienden/kennissen uit die landen) maar 15.... wat een ramp! Nou snap ik in ieder geval waar die lange Finse woorden vandaan komen.

Maar even on-topic (anders zou ik niet hoeven antwoorden lijkt me), ik zou best Japans willen leren als ik er de kans voor zou krijgen. Talenkennis is altijd wel handig, denk ik zo. En ik heb dus wel een talenknobbel denk ik en ik vind het leuk om talen te leren. Ik vind wel dat er meer aanbod in talen zou moeten komen. Eigenlijk zouden alle scholen de mogelijkheid moeten aanbieden om Spaans, Italiaans, Russisch en waarom dan niet Japans of zo te leren. Desnoods in samenwerking met andere scholen en dan een grotere regio... Ik noem maar wat...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 20:57
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Ja, fins is volgens mij wel de taal met de meeste naamvallen, hongaars heeft er ook heel veel.. Russisch heeft er overigens 6, en tjechisch en de meeste andere slavische talen 7. Bulgaars is zover ik weet de enige slavische taal die helemaal geen naamvallen heeft
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 17:37
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Idee van mn vader: Misschien moet je de Japanners Engels leren.. De Japanse zakenmensen kunnen heel erg slecht Engels. (in dit geval Mitibutchi dat automerk, kan het niet schrijven.. )
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 06:54
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Je hebt hier in Belgie drie voertalen die je op school toch grondig moet kennen. (Nl/Fra/Dui) daarbij komt dan nog Engels en een pak mensen nemen daar dan nog eens spaans bij
De japanse taal blijft toch een taal die beperkt is tot een zeer klein gebied, in verschillende grote Aziatische landen is Engels gewoon de voertaal.

Ik studeer zelf Germaanse en vind die talen toch ook wel veel leuker klinken dan de rest..
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 11:23
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Ik vind persoonlijk niet dat iedereen maar Engels moet leren... De dominantie van de engelse taal is al veel te groot en kan ten koste gaan van de talendiversiteit in de wereld. Vooral in kleine landen zoals Nederland, Denemarken, etc... Ik denk dat als het zo doorgaat, dat het Nederlands binnen 150 jaar verdwenen is.

Maar ik denk dat in azië het mandarijns-chinees steeds belangrijker zal gaan worden, omdat China zich steeds meer begint te ontwikkelen. Vergeet niet dat Mandarijns-chinees al de meest gesproken taal ter wereld is...
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 14:01
desiree1986
desiree1986 is offline
Op zich maak ik me er niet zo druk om. Nu is Engels eigenlijk de meest overheerstende taal, een paar eeuwen geleden was dat het Frans en in de tijd van de Romeinen waren Grieks en Latijn overheersend. Ik denk dat het wel voorbij waait, het kan even duren, en over een paar eeuwen is misschien Spaans, Japans of ik noem maar wat Noors de wereldtaal. Kwestie van macht lijkt me...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 11:58
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Dat denk ik ook. Maar ik vind het vervelend dat Engels geen keuzevak is. Of dat Engels niet gesplitst is in eng1 en eng2. Want ik snap wel dat engels overheersend is. Maar kijk vaak naar de tv en je leert de uitspraak vanzelf. Ik vind lezen veel belangrijker..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.