Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2005, 14:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 13-07-2005 @ 15:49 :
Ik vrees van niet, ik vind het gepaster om stenen met traangas of plastic kogels te beantwoorden dan met echte kogels.
Dat gebeurd ook, iets dat je zou weten als je geïnformeerd was geweest.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Advertentie
Oud 13-07-2005, 14:58
Str0nk
Avatar van Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 13-07-2005 @ 15:54 :
Nee ze zijn te gefrusteerd, omdat ze nu niet zelfmoordenaar kunnen straffen. En daarom zijn vrouwen en kinderen de klos
Gelul. Wat ik net zei over het financieel onaantrekkelijk maken van zelfmoordaanslagen, zuig ik niet uit mijn duim.
__________________
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat de ander voor hij 't ziet.
Oud 13-07-2005, 15:03
Str0nk
Avatar van Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-07-2005 @ 15:58 :
Dat gebeurd ook, iets dat je zou weten als je geïnformeerd was geweest.
Haha, niet op de man spelen hè. Ik zou jouw inhoudelijke kennis eerder in twijfel trekken. Je bent alleen maar bezig met het halen van je eigen gelijk zonder ook maar iets wezenlijks bij te dragen aan het debat..

Ja, natuurlijk gebeurd dat ook, maar te vaak wordt er met echte kogels geschoten (en niet alleen als Palestijnen hun kalashnikovs te voorschijn halen).
__________________
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat de ander voor hij 't ziet.
Oud 13-07-2005, 15:12
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 13-07-2005 @ 15:58 :
Gelul. Wat ik net zei over het financieel onaantrekkelijk maken van zelfmoordaanslagen, zuig ik niet uit mijn duim.
je kan een familie niet opstraat zetten, vanwege een ontspoorde zoon
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Oud 13-07-2005, 15:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 13-07-2005 @ 16:03 :
Ik zou jouw inhoudelijke kennis eerder in twijfel trekken. Je bent alleen maar bezig met het halen van je eigen gelijk zonder ook maar iets wezenlijks bij te dragen aan het debat..
nee, de bijdrage die ik lever is een dosis feiten aan een discussie die al te vaak wordt gekenmerkt door gebruik van verzonnen en overdreven dingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-07-2005, 16:37
Verwijderd
Ja hoor! je kon er vergif op innemen. De eerste meldingen van vergeldingsacties zijn er al.
Oud 13-07-2005, 20:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-07-2005 @ 15:10 :
muur --> moeilijker om aanslagen te plegen + meer animo voor aanslag.

Want je moet niet vergeten dat die muur nu de Palestijnen scheidt van familie/vrienden/werk/school/etc.

De beste oplossing om aanslagen tegen te gaan is het terug geven van alle gebieden, en netjes aan de Palestijnen vragen of de Joden ook een stuk grond mogen + excuses aanbieden voor eerdere barbaarse daden.
my god, je bent helemaal van de pot gepleurd.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-07-2005, 20:49
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:47 :
my god, je bent helemaal van de pot gepleurd.
Ja, wie geeft er nou gebied terug dat onrechtmatig is verkregen? Dat kun je van de Israëli's niet vragen.
Oud 13-07-2005, 20:50
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 21:49 :
Ja, wie geeft er nou gebied terug dat onrechtmatig is verkregen? Dat kun je van de Israëli's niet vragen.
er heeft natuurlijk nooit 1 jood gewoond in dat gebied
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-07-2005, 20:54
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:50 :
er heeft natuurlijk nooit 1 jood gewoond in dat gebied
En dat maakt het onrechtmatig bezetten van bepaalde gebieden minder fout omdat...?
Oud 13-07-2005, 20:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
btw, L&P, wat betreft de onderlinge verhoudingen denk ik dat de muur weinig tot geen invloed heeft op pal vs israeli, maar ik denk wel dat het doorgaan van het bouwen van de muur de positie van abbas binnen de pal. gemeenschap moeilijker maakt. Lui binnen de pal. gemeenschap zullen minder vertrouwen in hem hebben. Ik ben in aanraking gekomen met pal. die abbas een collaborateur vonden. Hoewel dat nogal snel voorkomt (onlangs was bv. nog een amnesty bericht over pal. homoseksuelen uitgekomen waarin een pal. lesbienne zei dat samenwerking met israelische homoseksuelen bewegingen echt niet kon in de pal. gebieden, want dan werd je voor collaborateur aangezien. Als dat het geval is, ben je iig nog niet jarig ) is dat toch iets wat kenmerkt dat hij niet heel sterk in het zadel zit. Arafat was voor veel lui een symbool. Abbas niet. Hij kan dat symbool niet vervangen. In mijn ogen is dat een geluk, maar in sommige pal. ogen een verdriet. Voor hen waarvan Arafat geen symbool was, wilt het echter niet zeggen dat Abbas in hun ogen een goede vervanger is.

Nouja, binnen Israel is denk ik wel duidelijk hoe men staat t.o.v. de muur. Veiligheid boven alles. Als dat niet gegarandeert kan worden, dan zullen er maatregelen genomen moeten worden. Helaas is 1 mogelijke en realistische maatregel een muur.
Dan heb je wel nog lui die van mening verschillen over hoe die muur moet staan enzo en hoe afgesloten het gebied moet zijn.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-07-2005, 20:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 21:54 :
En dat maakt het onrechtmatig bezetten van bepaalde gebieden minder fout omdat...?
ik blijf niet mijn argumenten herhalen. Je doet maar een search.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-07-2005, 20:59
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:58 :
ik blijf niet mijn argumenten herhalen.
Nee, doe dat maar niet. Onwaarheden herhalen maken ze nog niet opeens waar.
Oud 13-07-2005, 20:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 21:59 :
Nee, doe dat maar niet. Onwaarheden herhalen maken ze nog niet opeens waar.
off-topic blijven leuteren, maakt het nog niet on-topic

bovendien weet je imo totaal niet hoe ik over de gehele situatie denk. En nee, als ik begin, dan kan ik net zo goed beginnen een boek te schrijven.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-07-2005, 21:01
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:59 :
off-topic blijven leuteren, maakt het nog niet on-topic
Waarom maak je je er dan schuldig aan?

Btw: ik stel een vraag, jij weigert antwoord.
Oud 13-07-2005, 21:01
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 22:01 :
Waarom maak je je er dan schuldig aan?

Btw: ik stel een vraag, jij weigert antwoord.
zie edit
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-07-2005, 21:07
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:59 :
bovendien weet je imo totaal niet hoe ik over de gehele situatie denk. En nee, als ik begin, dan kan ik net zo goed beginnen een boek te schrijven.
Ik heb anders genoeg op dit forum gelezen om te concluderen dan je een onrealistische, kritiekloze pro-Israël kijk op de zaak hebt (wat je vroeger toen je nog forumbaas was nog enigzins probeerde te verhullen).

Maar ach, er zijn er ook genoeg met een onrealistische kritiekloze pro-Palestijnen kijk.

Hoewel ik dat laatste wel beter te begrijpen vind.
Oud 13-07-2005, 21:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 21:49 :
Ja, wie geeft er nou gebied terug dat onrechtmatig is verkregen? Dat kun je van de Israëli's niet vragen.
De Romeinen!

Afijn: geen enkele partij kan zich na zoveel oorlog nog beroepen op historische landclaims vind ik, hadden ze maar niet moeten gaan vechten.


Door de geschiedenis heen is Israel een keer of twintig van eigenaar verandert, het is absurd om hele volken te willen verplaatsen omdat een van die twintig meent een recht te hebben op dat land.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-07-2005, 22:17
Verwijderd
Goedkoop, aangezien die palastijnen er nog zitten hebben ze ook gewoon rechten.
Oud 13-07-2005, 22:28
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
gerwin schreef op 13-07-2005 @ 14:02 :
Die nederzettingen zou je niet moeten willen beschermen, weg die die zooi! Ik weet dat het niet zo makkelijk is, maar het is op de langere termijn wel de beste oplossing!
Dat ben ik met je eens, de nederzettingenpolitiek op Palestijns gebied is achterlijk. Maar ik gaf alleen een verklaring.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-07-2005, 22:52
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:47 :
my god, je bent helemaal van de pot gepleurd.
En dan nog het lef hebben om anderen van gescheld/belediging/off-topic-geleuter te beschuldigen.
Oud 13-07-2005, 23:04
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 13-07-2005 @ 23:52 :
En dan nog het lef hebben om anderen van gescheld/belediging/off-topic-geleuter te beschuldigen.
Bemoei je er niet mee
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-07-2005, 23:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-07-2005 @ 22:10 :
De Romeinen!

Afijn: geen enkele partij kan zich na zoveel oorlog nog beroepen op historische landclaims vind ik, hadden ze maar niet moeten gaan vechten.


Door de geschiedenis heen is Israel een keer of twintig van eigenaar verandert, het is absurd om hele volken te willen verplaatsen omdat een van die twintig meent een recht te hebben op dat land.
Polen is een simpel voorbeeld

dat land is flink verschoven door de jaren heen.

dat komt nu eenmaal door oorlog. Er wordt land gewonnen en ingenomen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 13-07-2005, 23:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 13-07-2005 @ 23:17 :
Goedkoop, aangezien die palastijnen er nog zitten hebben ze ook gewoon rechten.
Kijk, hier zit op zich al 1 probleem:

zodra het over rechten gaat, zijn de pal. gebieden opeens israelisch en is israel alles schuld zonder ook maar kritisch naar zichzelf te kijken (en ja, er gebeuren onrechtmatige dingen - dat ga ik ook niet goedpraten hier), en zolang het niet over rechten gaat, maar over economische zaken als werk enzo dan zijn de pal. gebieden opeens palestijns en moet alles wat israelisch is oprotten.

ja, zo kan ik de boel ook naar mijn hand draaien.

verder is het imo gewoon logisch dat een ieder mens in den beginne evenveel recht heeft - palestijns, israelisch of pimpelpaars met rode stippen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 14-07-2005, 01:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 13-07-2005 @ 23:17 :
Goedkoop, aangezien die palastijnen er nog zitten hebben ze ook gewoon rechten.
Ja. Op het land waar ze nu zitten bijvoorbeeld, net zoals de israeli's dat hebben.

Ik geloof namelijk in de gelijke rechten van mensen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 14-07-2005, 01:44
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2005 @ 02:19 :
Ja. Op het land waar ze nu zitten bijvoorbeeld, net zoals de israeli's dat hebben.

Ik geloof namelijk in de gelijke rechten van mensen.
Dus "gelijke rechten van mensen" betekent behoud van de status quo? Dat is wel heel conservatief.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 14-07-2005, 01:49
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Is het niet gewoon...

OF

Israel laat de gebieden gaan, en is dan dus ook 'af' van de bewoners, de Palestijnen...

OF

Israel houdt die gebieden, en krijgt er dan miljoenen Palestijnen bij...

Het is of het land-met-bewoners, of het land niet!

Ik vind het werkelijk een schande dat een min of meer Westers land andere gebieden zo lang bezet heeft gehouden (en houdt) zonder de bewoners volledige rechten te geven.

Wat was het 'toekomstplan' van de leiders van Israel? Zij wisten toch ook dat bij het land de bewoners horen?
Geef ze dan Israelisch paspoort en stemrecht? Nee, dat wilden ze niet (en de Palestijnen waarschijnlijk ook niet). OK, laat dat land dan gaan... Nee, dat ook weer niet?

Waarom heeft het tot in de jaren 90 geduurd tot men (het Westen) sowieso iets had van: dit kan zo niet langer!?!??
Oud 14-07-2005, 02:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
McCaine schreef op 14-07-2005 @ 02:44 :
Dus "gelijke rechten van mensen" betekent behoud van de status quo? Dat is wel heel conservatief.
Natuurlijk niet, ik heb het over gelijke rechten in de zin van dat iedereen gelijke rechten op dezelfde leefruimte, en recht op een fatsoenlijk bestaan.

Daarom vind ik mensen die vinden dat heel Israel ontmantelt moet worden ook zo belachelijk, om te beginnen kun je het niet maken alle Israeli's zomaar aan de kant te schuiven, alleen de regering is geen optie, diezelfde Israeli's hebben die namelijk gekozen, en het is niet alsof de PA in staat zou zijn om in het hypothetische geval dat ze autoriteit over heel Israel zouden krijgen, een massaslachting te voorkomen, of uberhaupt het land te besturen.



Dan komt er uit dat iederen min of meer blijft zitten waar ie zit, en voor de verandering eens iets op gaat bouwen, want het feit dat de Palestijnen over het algemeen zo arm als de ratten zijn heeft heel andere oorzaken dan dat ze onderdrukt zouden worden door Israel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 14-07-2005, 03:11
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Dan komt er uit dat iederen min of meer blijft zitten waar ie zit, en voor de verandering eens iets op gaat bouwen, want het feit dat de Palestijnen over het algemeen zo arm als de ratten zijn heeft heel andere oorzaken dan dat ze onderdrukt zouden worden door Israel.
Maar mogen ze dat dan doen als burgers van hun eigen staat? Of als volledig gelijkberechtigde burgers van Israel?
Want nu hangen ze overal tussen!!
Oud 14-07-2005, 08:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 14-07-2005 @ 04:11 :
Maar mogen ze dat dan doen als burgers van hun eigen staat? Of als volledig gelijkberechtigde burgers van Israel?
Want nu hangen ze overal tussen!!
Als burgers van hun eigen staat dunkt me, het zou naief zijn om te denken dat na zoveel haat en nijd er zomaar even gelijke nationaliteiten te organiseren zijn.

Áls de Palestijnen al de Israelische nationaliteit zouden willen hebben, iets dat ik ook betwijfel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 14-07-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:50 :
er heeft natuurlijk nooit 1 jood gewoond in dat gebied
weggegaan plaats vergaan
Oud 14-07-2005, 12:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 14-07-2005 @ 12:04 :
weggegaan plaats vergaan
Klopt. We passen dat dus ook op de Palestijnen toe nu jij dat een geldig argument vind.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 14-07-2005, 12:26
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik blijf zitten met die vraag: wat was het toekomstplan van de kolonisten toen ze daar nederzettingen gingen bouwen?
"Wij gaan daar wonen, en al die miljoenen Palestijnen zullen zich voor altijd wel rustig houden. Tevreden zonder een eigen staat en/of volledige burgerrechten." HEEL VREEMD!

Dacht dan niemand van hen toen al: ehhh, we kunnen daar wel gaan bouwen (in de bezette gebieden), maar... hoe moet dat dan met al die Palestijnen daar!?
Oud 14-07-2005, 12:27
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2005 @ 13:25 :
Klopt. We passen dat dus ook op de Palestijnen toe nu jij dat een geldig argument vind.
Laten we de discussie niet laten zakken tot dit niveau....
En ik zie je smiley! Tuurlijk.
Oud 14-07-2005, 12:29
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2005 @ 13:25 :
Klopt. We passen dat dus ook op de Palestijnen toe nu jij dat een geldig argument vind.
Palestijnen zijn daar nooit weggegaan. Die zijn gewoon gewoon gewelddadig van hun land bestolen. dat is toch iets anders danm de Joden die daar zelf zijn weggegaan?
Oud 14-07-2005, 12:33
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Zelf vertrekken of weggejaagd worden is idd wat anders. Maar er zijn ook joden verdreven.

Nogmaals: alles bij elkaar, het hele land, tussen de Zee en de Rivier is nog steeds maar heel klein stukje aarde. Beide partijen willen het hebben. Nou, dan zal het gedeeld moeten worden. Dus of twee staten, of een staat voor twee volkeren. Dat laatste lijkt me heel erg moeilijk nu. Dus toch maar Palestijnse staat?
Enne: het lijkt me in het voordeel als die Palestijnse buurman welvarend, stabiel en democratisch is. Toch!?
Oud 14-07-2005, 12:38
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 14-07-2005 @ 13:33 :
Zelf vertrekken of weggejaagd worden is idd wat anders. Maar er zijn ook joden verdreven.

Nogmaals: alles bij elkaar, het hele land, tussen de Zee en de Rivier is nog steeds maar heel klein stukje aarde. Beide partijen willen het hebben. Nou, dan zal het gedeeld moeten worden. Dus of twee staten, of een staat voor twee volkeren. Dat laatste lijkt me heel erg moeilijk nu. Dus toch maar Palestijnse staat?
Enne: het lijkt me in het voordeel als die Palestijnse buurman welvarend, stabiel en democratisch is. Toch!?
Dan zou die Palestijnse ook de kans moeten krijgen welvarend en stabiel te worden. Dat gaat niet met een muur erom heen afgesloten van de buitenwereld, huizen kapotgemaakt, enz.
Oud 14-07-2005, 12:59
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ja! Inderdaad. Ik denk dat het frustreren van Palestijnse ontwikkeling op langere termijn juist heel slecht is voor Israel. Joh, ze bezetten nu alle Palestijnse gebieden. Ga ze ontwikkelen. Ga mensen opleiden. Bestuurders, politieagenten,... Breek de nederzettingen af. Ga samenwerken, economisch, politiek...
Oud 14-07-2005, 15:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 14-07-2005 @ 13:59 :
Ja! Inderdaad. Ik denk dat het frustreren van Palestijnse ontwikkeling op langere termijn juist heel slecht is voor Israel. Joh, ze bezetten nu alle Palestijnse gebieden. Ga ze ontwikkelen. Ga mensen opleiden. Bestuurders, politieagenten,... Breek de nederzettingen af. Ga samenwerken, economisch, politiek...
lees eens de kranten!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 14-07-2005, 15:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 14-07-2005 @ 13:29 :
Palestijnen zijn daar nooit weggegaan. Die zijn gewoon gewoon gewelddadig van hun land bestolen. dat is toch iets anders danm de Joden die daar zelf zijn weggegaan?
ja joden zijn vrijwillig in diaspora gegaan
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 14-07-2005, 15:13
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 14-07-2005 @ 13:29 :
Palestijnen zijn daar nooit weggegaan. Die zijn gewoon gewoon gewelddadig van hun land bestolen.
Nee hoor, verreweg het meeste land in Palestina is gekocht van de Arabische eigenaren, die net zo weinig om de Palestijnen die er woonden gaven als de Westerlingen.

Citaat:
dat is toch iets anders danm de Joden die daar zelf zijn weggegaan?
Zoals Gatara zegt, denk je echt dat ze dachten "hee, laten we onszelf verspreiden over de armste delen van Europa waar iedereen ons haat!" en dus vrijwillig weggingen?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 14-07-2005, 15:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Illustratief voor de Hamas (die toch wel wat meer invloed hebben en macht hebben op de Palestijnen dan die Israelische nederzetters op de Israelische bevolking). Daar heb je het dan mee te doen als je in de Israelische of Palestijnse politiek zit.

Conflict tussen politieke strijd en Palestijnse behoefte aan cultuur
Uitgegeven op 14 juli 2005 om 13:18 uur

(Novum/AP) - Het is een hete zomer voor de Palestijnse muziekliefhebber. Leden van de Al Aqsa Martelarenbrigades verstoorden een concert in Nablus van de populaire zanger Amar Hassan, nadat hij had geweigerd zijn repertoire te beperken tot strijdliederen. Hamasbestuurders in Qalqiliya verboden een muziekfestival omdat mannelijke en vrouwelijke bezoekers door elkaar liepen.

De Palestijnse dichter Mahmoud Darwish vindt niet dat fanatici het recht hebben de Palestijnen hun cultuur te ontzeggen. "Er zijn Talibanachtige elementen in onze samenleving en dit is een zeer gevaarlijke ontwikkeling", zei Darwish afgelopen week tegen een gehoor van kunstenaars en intellectuelen.

De discussie gaat niet zozeer over artistieke vrijheid, als over de vraag of de toekomstige Palestijnse staat een theocratie of een pluralistische democratie moet worden. Vergeleken met andere Arabische naties was het Palestijnse volk ooit een toonbeeld van tolerantie. Veel Palestijnen onderhielden nauwe betrekkingen met het Westen. Velen hadden verwanten in het buitenland, sommigen studeerden jarenlang aan westerse universiteiten.

De inmiddels vier jaar oude intifada heeft evenwel geleid tot radicalisering. Veel Palestijnen gaan mee in de regionale trend en zoeken hun heil in het geloof. Islamitische fundamentalisten stellen zich steeds assertiever op. De Hamas boekte de afgelopen maanden overwinningen bij gemeenteraadsverkiezingen en de verwachting is dat de beweging bij parlementsverkiezingen ongeveer even groot zal worden als de Fatahpartij van de Palestijnse leider Mahmoud Abbas.

De Hamas wist eerder dit jaar in Qalqiliya aan de macht te komen op een verkiezingsprogramma waarin zij beloofde de dienstverlening te verbeteren. Ook beloofde zij haar ideologische en religieuze uitgangspunten niet te zullen opleggen. Twee weken geleden werd echter het muziekfestival verboden met het argument dat gemengd luisteren 'haram' (bij de islamitische wet niet toegestaan) is.

Hamaswoordvoerder Mustafa Sabri zegt dat het verbod democratisch is, omdat het de wens van de meerderheid weerspiegelt. "Wij zijn niet zoals de Taliban", aldus Sabri in een verwijzing naar de fundamentalisten in Afghanistan. "Maar wij respecteren hen omdat zij iets passends voor hun volk kozen."

Mohammed Ghneim (30), een ambulancechauffeur uit Qalqiliya die had gehoopt de concerten bij te wonen, zegt te vrezen dat de Hamas in toenemende mate haar invloed op het dagelijks leven zal laten gelden. "Vandaag verbieden zij een concert, morgen wellicht satelliettelevisie."

Hassan brak vorig jaar door toen hij tweede werd in een Libanese tv-show, een variant op de Europese en Amerikaanse Idol-programma's. Voor het concert aan de An Najah Universiteit in Nablus was hij benaderd door leden van de Al Aqsa, die hem hadden verteld dat hij alleen politieke liederen ten gehore mocht brengen. Andere liedjes werden niet gepast geacht tijdens de Israëlische bezetting van de Westoever.

Hassan negeerde het advies en zong voor ongeveer zesduizend fans zijn normale repertoire. Tijdens de show verzamelden zich tientallen militieleden en honderden demonstranten buiten de muren van het universiteitscomplex. Er werd in de lucht gevuurd en er werd vuurwerk gegooid. Het lawaai nam zulke vormen aan dat Hassan zich gedwongen zag het concert af te breken. Toen de fans naar buiten gingen, drongen betogers naar binnen, gooiden met stoelen en molesteerden bezoekers.

Hassan zei dinsdag in een interview dat hij zich niet de mond laat snoeren. "Die mensen willen niet dat wij gelukkig zijn. Zij willen dat wij in de ruïnes zitten te huilen. Wij zullen een creatieve oorlog tegen hen voeren, met meer poëzie, meer kunst, meer liederen." Een plaatselijke Al-Aqsaleider, Ahmed Al-Taki, zei dat de beweging zal doorgaan met het verbieden van concerten.

Darwish, een culturele icoon die grote populariteit geniet vanwege zijn lyrische beschrijving van de Palestijnse strijd, kwam Hassan maandag te hulp. Hij nodigde de zanger uit voor een bijeenkomst van Palestijnse intellectuelen en kunstenaars in Ramallah. Darwish benadrukte op de bijeenkomst dat "wij allen ons moeten verzetten" tegen pogingen om kunstenaars de mond te snoeren. De Palestijnse krant Al Ayyam deed dinsdag verslag.

Een organisator van de concerten in Qalqiliya en Nablus, Iman Hamouri, zegt dat de uitvoeringen een poging zijn om na ruim vier jaar van strijd wat amusement te bieden, iets van het gewone leven te herintroduceren. De zomerconcerten begonnen in 1994, maar werden tijdens de intifada opgeschort.

Een commentator van Al Ayyam, Hassan Khader, wijst er op dat de Hamas nu genoeg politieke macht heeft om haar overtuiging op te leggen. Hij waarschuwt de beweging dat zij zichzelf buitenspel zet als zij de kiezers van zich vervreemdt met onpopulaire maatregelen. "Als de Hamas een politieke factor wil wezen, kan zij de mensen niet dwingen haar ideologie te omarmen."

http://nieuws.nl/bericht/5/59704
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 14-07-2005, 15:42
Folkmann
Avatar van Folkmann
Folkmann is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-07-2005 @ 21:47 :
my god, je bent helemaal van de pot gepleurd.
Nee, ze heeft meer dan gelijk!

De jood onderdrukt het palestijnse volk al meer dan 40 jaar. Het is dat zionistisch amerika deze half mensen steunt, anders had de wereld er al lang iets tegen gedaan!

Een tijd terug heeft Israel voor meer dan 60 miljoen euro een stel anti-bunker raketten van Rusland gekocht, en ze hebben bijna een wapen ontwikkeld waar kogels met een hittezoeker ingaan. Nu maken ze ook nog eens een flinke muur. Iets zegt mij dat "het heilige volk" eerdags een enorme oorlog zal voeren om totale macht over het midden oosten te krijgen.
Oud 14-07-2005, 15:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
afijn: www.sterftgijdommenazi.com

Kogels met hittezoekers.. lol.

Dit soort reactie is nu precies waarom de Palestijnen zo weinig sympathie krijgen, als je uit dat soort hoeken moet rekenen voor je steun..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 14-07-2005, 15:57
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Folkmann schreef op 14-07-2005 @ 16:42 :
Iets zegt mij dat "het heilige volk" eerdags een enorme oorlog zal voeren om totale macht over het midden oosten te krijgen.
En dan wachten op de komst van Mozes.

Nee, ik weet het niet. Maar ik sluit het zeker niet uit.
Oud 14-07-2005, 15:58
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2005 @ 16:57 :
afijn: www.sterftgijdommenazi.com
Oud 14-07-2005, 16:03
juno
Avatar van juno
juno is offline
Joden zijn niet van plan om zich nog eenkeer als lammeren naar de slachtbank/gaskamer te laten leiden terwijl de wereld toekijkt en geen poot uitsteekt. Ze vertrouwen nu op hun eigen fire power, en het is de arabische wereld inderdaad nog steeds niet gelukt om ze terug in zee te drijven, ondanks meerder pogingen daartoe.

Israel voert eerder een verdedigingsoorlog dan een agressieoorlog waarbij ze het hele middenoosten in handen willen krijgen. Ze hoeven maar een klein stukje, en dat is het landje waar ze nu zitten.
Oud 14-07-2005, 16:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-07-2005 @ 16:58 :
Check de postgeschiedenis van Folkmann en verwijt me het daarna nog eens, ok?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 14-07-2005, 16:05
Folkmann
Avatar van Folkmann
Folkmann is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2005 @ 16:57 :
afijn: www.sterftgijdommenazi.com

Kogels met hittezoekers.. lol.

Dit soort reactie is nu precies waarom de Palestijnen zo weinig sympathie krijgen, als je uit dat soort hoeken moet rekenen voor je steun..
Israel heeft op dit moment al het beste leger en de beste wapens van de wereld, waaronder flinke atoombommen en een handig wapen waarmee je om een hoek kan schieten:



Je bent het niet met mijn politieke mening eens, dat respecteer ik. Maar wees aub niet zo kinderachtig om als een klein kindje mensen dood te wensen.
Oud 14-07-2005, 16:06
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-07-2005 @ 16:58 :
Doe eens "zoek naar meer posts van deze gebruiker" bij die gast
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie huidig mensbeeld
=zwart wit=
223 07-02-2007 22:30
Levensbeschouwing & Filosofie Psalmen
nathan
18 06-11-2006 11:35
Levensbeschouwing & Filosofie Jezus Christus
Verwijderd
225 13-11-2004 15:52
Levensbeschouwing & Filosofie Israël: Wat te doen met andersdenkenden?
Rabbi Daniel
186 29-03-2004 17:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Proces in Den Haag over vredesmuur Israel
Quantes
5 24-02-2004 09:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Israel topic - ik ben de tel kwijt
Gatara
83 14-12-2003 12:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.