Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2003, 12:26
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hoi allemaal!

Ik zit eraan te denken om de studie Taal- en Cultuurstudies te gaan doen aan de Universiteit Utrecht. Het lijkt me een leuke letterenstudie waar je lekker voor het grootste deel kunt bepalen welke vakken je gaat volgen (dat is ideaal voor mij, want ik heb een brede interesse).

Maar... ik wil meer over deze studie te weten komen, en ik hoopte of er hier iemand is die deze studie doet en me er wat meer over kan vertellen? Is het echt een leuke opleiding? Zijn er bepaalde voordelen en nadelen? Wanneer zou je deze studie echt niet moeten doen? Etc.

Hopelijk is er iemand die me wat wijzer kan maken en/of me tips kan geven.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2003, 14:50
Yolcu
Yolcu is offline
Ik ben er ook over aan het denken, om Taal en Cultuurstudies te gaan doen. Ik dacht dat dat alleen in Utrecht kon, maar gisteren kwam ik erachter dat er in Nijmegen een soortgelijke opleiding is, die (naar mijn idee) beter in elkaar steekt.

In Utrecht heb je het eerste jaar colleges naar je eigen interesse en daarna wordt het volgens mij toch nogal algemeen, naar mijn idee heb je dat eerste jaar dan een beetje voor niets zo breed gehouden.

In Nijmegen haal je een propedeuse van één van de andere Letterenstudies (Engels, Nederlands, Geschiedenis, Spaans, ik noem maar wat) en dan stap je in het tweede jaar over naar Taal en Cultuurstudies. Je kunt dan je eigen vakkenpakket samenstellen uit het aanbod van alle faculteiten. Dan heb je dus een algemene basis en kun je in het tweede en derde jaar praktisch alle kanten op. Als je keuze maar een samenhangend geheel is, je kunt geen pretpakket samenstellen.

Hmm leg ik het een beetje duidelijk uit?
Ik ben van plan om in 2004 met een universitaire studie te beginnen, omdat ik eerst nog m'n hbo af wil maken. Ik wil dan de nadruk leggen op de Engelse taal en dat dan ook het eerste jaar doen; daarna wil ik politicologie, geschiedenis, journalistiek en misschien Nederlands bij m'n studie betrekken. Misschien doe ik dat wel niet, en hou ik het op Engels.

Misschien heb ik het wel helemaal mis.. Als er mensen zijn die Taal en Cultuurstudies in Utrecht of in Nijmegen doen: vertel! En ervaringen van Engelsstudenten wil ik ook graag horen
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 14:52
Yolcu
Yolcu is offline
@ Ripper: Ben jij naar open dagen geweest? Zo ja, wat was je indruk daarvan? En wil je die opleiding volgend schooljaar beginnen?
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 21:03
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Unique schreef op 27-04-2003 @ 15:50:
Hmm leg ik het een beetje duidelijk uit?
Zeker. Erg bedankt voor de uitgebreide informatie, btw, ik ga ook eens even rondneuzen op de website van de Nijmegense Universiteit.

Citaat:
Unique schreef op 27-04-2003 @ 15:50:
Ik ben van plan om in 2004 met een universitaire studie te beginnen, omdat ik eerst nog m'n hbo af wil maken. Ik wil dan de nadruk leggen op de Engelse taal en dat dan ook het eerste jaar doen.
Ik ben eerlijk gezegd ook meer een persoon voor een studie Engels (het is een prachtige taal waar ik ook nog heel vaardig in ben); ik had dan ook de brochure voor een studie Engels aan de Universiteit van Utrecht aangevraagd, maar ik kreeg gelijk een dik boekje waarin alle bacheloropleidingen van de Universiteit beschreven werden, en toen ontdekte ik dus geheel bij toeval de studie Taal- en Cultuurstudies. Het leek me wel heel interessant, zeker omdat ik me eigenlijk niet helemaal direct op één studie wil concentreren, en bij Taal- en Cultuurstudies kun je als het ware van meer kazen eten/proeven, wat het een heel brede studie maakt, en dat vind ik leuk. Daar houd ik wel van.

Citaat:
Unique schreef op 27-04-2003 @ 15:52:
@ Ripper: Ben jij naar open dagen geweest? Zo ja, wat was je indruk daarvan?
Nee, ik ben nog niet naar Open Dagen geweest. Zoals ik zojuist al had verteld, had ik de studie per toeval ontdekt in het voorlichtingsboekje over de Utrechtse bachelor-opleidingen. Dat was ongeveer een maandje geleden, en die Open Dag voor die studie is volgens mij alweer voorbij (ik had het opgezocht), dus ja, ik heb Taal- en Cultuurstudies net wat te laat 'ontdekt.'

Citaat:
Unique schreef op 27-04-2003 @ 15:52:
En wil je die opleiding volgend schooljaar beginnen?
Nee, niet volgend schooljaar. Ik heb in het schooljaar 2001/2002 de HAVO afgerond, en daarna (dus dit schooljaar) was ik begonnen aan de lerarenopleiding Geschiedenis, waar ik mee gestopt ben in december 2002. Ik zit nu even niet op school en werk vooral. Volgend schooljaar ga ik 5 & 6 VWO in 1 jaar doen, en dus in het schooljaar 2004/2005 zal ik pas aan een universitaire studie beginnen - hopelijk is dat Taal- en Cultuurstudies.

Misschien vind je dat ik een beetje vroeg ben met het zoeken naar een universitaire studie, en met het opvragen van informatie, maar naar mijn gevoel kun je er niet vroeg genoeg bij zijn.

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 13:52
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Ripper schreef op 27-04-2003 @ 22:03:
Nee, niet volgend schooljaar. Ik heb in het schooljaar 2001/2002 de HAVO afgerond, en daarna (dus dit schooljaar) was ik begonnen aan de lerarenopleiding Geschiedenis, waar ik mee gestopt ben in december 2002. Ik zit nu even niet op school en werk vooral. Volgend schooljaar ga ik 5 & 6 VWO in 1 jaar doen, en dus in het schooljaar 2004/2005 zal ik pas aan een universitaire studie beginnen - hopelijk is dat Taal- en Cultuurstudies.

Misschien vind je dat ik een beetje vroeg ben met het zoeken naar een universitaire studie, en met het opvragen van informatie, maar naar mijn gevoel kun je er niet vroeg genoeg bij zijn.

Groetjes,

Ripper
Wow het lijkt wel alsof ik m'n eigen leven lees. Bij mij was het precies hetzelfde: ik vroeg de studiegids Engels aan bij de Universiteit Utrecht en las toen over Taal- en Cultuurstudies. Maar vorige week kwam ik er dus achter dat de opleiding in Nijmegen toch wel iets beter in elkaar steekt..

Ik ga ook in 2004 beginnen, óf aan Engels, óf aan Taal- en Cultuurstudies. En dan óf in Utrecht óf in Nijmegen . Dus misschien worden we wel studiegenoten Ik begin pas in 2004 omdat ik op dit moment een kort-hbo opleiding doe. Dit jaar haal ik m'n p en zou ik dus naar de universiteit kunnen, maar ik wil toch liever m'n getuigschrift van het hbo hebben, die krijg ik na 2 jaar. Dan heb ik tenminste iets om op terug te vallen, in het geval dat de universiteit of de opleiding me niet aanstaan.

Ik ben ook nog niet naar een open dag geweest, omdat ik er eigenlijk veel te laat erachter kwam wat ik wilde. Maar volgend jaar ga ik zeker een open dag bezoeken. Ik vind juist helemaal niet dat je te vroeg bent begonnen met zoeken naar opleidingen, ik ben zelfs al sinds 1997 bezig een opleiding naar m'n wensen te vinden Maar ik denk dat Engels/Taal- en Cultuurstudies hét is, omdat ik dan al mijn interesses kan combineren (talen, literatuur, politiek, geschiedenis, cultuur, kunstgeschiedenis)
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 14:50
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Unique schreef op 28-04-2003 @ 14:52:
Wow het lijkt wel alsof ik m'n eigen leven lees. Bij mij was het precies hetzelfde: ik vroeg de studiegids Engels aan bij de Universiteit Utrecht en las toen over Taal- en Cultuurstudies.
Hee, da's toevallig!

Citaat:
Unique schreef op 28-04-2003 @ 14:52:
Maar vorige week kwam ik er dus achter dat de opleiding in Nijmegen toch wel iets beter in elkaar steekt..
Ik heb de website van de KUN inmiddels grondig doorgespit, en ik vind het eigenlijk niet persé beter dan de opleiding in Utrecht. Sterker nog, mij lijkt de opleiding in Utrecht toch wat beter en bovendien lijkt de UU me een leukere en betere universiteit. Utrecht heeft ook een groter aanbod dan Nijmegen, vind ik. Bovendien zou je in Utrecht vakken bij Keltische Talen & Culturen kunnen volgen (wat ik wel interessant vind), en dat kan je in Nijmegen niet.

Dus tja, ik denk dat ik zelf toch liever naar Utrecht ga... Maar goed, om echt een verantwoorde keuze te kunnen maken, moet ik ook maar 'ns naar een Open Dag in Nijmegen gaan. Misschien verander ik dan wel van gedachten. We zien wel.

Citaat:
Unique schreef op 28-04-2003 @ 14:52:
Dus misschien worden we wel studiegenoten
Haha, ja, wie weet!

Citaat:
Unique schreef op 28-04-2003 @ 14:52:
Ik begin pas in 2004 omdat ik op dit moment een kort-hbo opleiding doe. Dit jaar haal ik m'n p en zou ik dus naar de universiteit kunnen, maar ik wil toch liever m'n getuigschrift van het hbo hebben, die krijg ik na 2 jaar. Dan heb ik tenminste iets om op terug te vallen, in het geval dat de universiteit of de opleiding me niet aanstaan.
Een wijs besluit. En succes gewenst, trouwens.

Citaat:
Unique schreef op 28-04-2003 @ 14:52:
Maar volgend jaar ga ik zeker een open dag bezoeken.
Ja, dat ga ik zeker ook doen. Misschien zelfs ook een meeloopdag.

Maar ja, we zien wel wat het uiteindelijk wordt. We hebben nog wel even de tijd om te beslissen wat voor studie we uiteindelijk gaan doen.

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren 21+ Toets
Compliicated
10 25-04-2012 18:55
Studeren Franse taal en cultuur
souriceau
8 24-07-2008 23:31
Algemene schoolzaken Taal- en Cultuurstudies?
Blubje
6 03-04-2004 20:21
Algemene schoolzaken Taal- en cultuurstudies in Utrecht
Str0nk
6 27-03-2004 15:21
Algemene schoolzaken In hoeverre verschilt de uni van het VWO?
Severus
17 21-03-2004 12:43
Algemene schoolzaken Universiteit na Havo
brinta
23 09-10-2003 16:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.