Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Mogelijkheden:
Doorgaan met je hbo-studie, niet teveel naar verleden kijken! 6 54.55%
Het is mogelijk om toch vwo te doen. (liefst reactie geven hoe...) 1 9.09%
Vavo?? 3 27.27%
Anders.. (antwoord met suggesties) 1 9.09%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2013, 20:16
Anonymousdude
Anonymousdude is offline
Hallo allen,

Ik ben inmiddels 19 jaar en bezig met het hbo. Ik ben begonnen op de middelbare op het gymnasium, dat ging me te zwaar af en ik ben afgezakt naar de havo, met als doel om na de havo alsnog in te stromen in vwo 5.
Op de havo heb ik te weinig gedaan en ik ging er dan ook vanuit dat ik zou zakken in jaar 5 en dit opnieuw kon doen.

Toch haalde ik het precies om in 1 keer te slagen en eerlijk gezegd was ik daar niet blij mee. Om te beginnen met vwo moest ik gemiddeld rond de 7 zitten en nu was dat rond de 6, dus dit was geen mogelijkheid.

Ik heb me er toen overheen gezet en zonder dat ik wist wat ik wou doen, ben ik naar het hbo gegaan, waar ik binnen enkele maanden stopte met een saaie studie. Ik was er denk ik nog niet klaar voor om het hbo te doen. Toen gewerkt voor de rest van het jaar en vervolgens opnieuw een hbo studie gekozen. Het bevalt wat beter, maar gaat nog niet geweldig, ik blijf telkens denken, kan het nog, toch vwo doen. Ik was als ik na de havo vwo had gedaan al twee jaar ouder geweest dan de meesten in die klas, nu ben ik 4 jaar ouder.

Mijn vraag is eigenlijk, achten jullie het mogelijk dat ik alsnog het vwo doe, na het beginnen aan twee hbo studies? Het is namelijk een stap waarvan ik nog nooit heb gehoord dat iemand het heeft gedaan, maar het hbo past gewoon nog steeds niet bij me.

mvg.

anonymousdude
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2013, 20:26
Verwijderd
Ik mis toch wel iets belangrijks in je bericht. Waarom wil je nou precies het vwo doen? Het komt nu op mij over dat het puur een statuskwestie is.

Ik neem aan dat wat je niet vermeldt, is dat je een specifieke universitaire studie op het oog hebt? Zo ja, welke?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2013, 20:33
Anonymousdude
Anonymousdude is offline
Wat je zegt klopt wel, ik heb het niet vermeld. Ik wou het kort houden maar dan vergeet ik dit soort belangrijke informatie.

Het is niet een statuskwestie, maar ik heb het gevoel of ik helemaal verkeerd bezig ben geweest en het niet heb afgemaakt. Het is ook niet noodzakelijk voor een universitaire studie voor me, omdat ik nog steeds niet exact voor ogen heb wat ik wil worden, ik heb een brede interesse, dus heb ik niet een studie die me perfect lijkt. Ik was en ben op het moment nog steeds niet op mijn plek op het hbo en vraag me af of het doen van vwo nog mogelijk is. Ik twijfel ontzettend of dat nog kan als je 19 bent.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 08:33
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Huisgenoot had VWO E&M gedaan en was daarna begonnen aan een of andere economische studie. Bleek uiteindelijk dat dit niet was waar hij mee verder wou. Hij heeft toen wel zijn propedeuse gehaald. Maar is toen VAVO gaan doen zodat hij een VWO N&T profiel kreeg. En nu doet hij al 2 jaar een technische studie waar hij heel blij mee is. Het is dus mogelijk.

Ik zou je sowieso aanraden om dit jaar wel je propedeuse te halen, als dat nog mogelijk is. Een hbo propedeuse kan je namelijk toegang geven tot sommige universitaire studies (die je misschien heel erg leuk vind). En ga eens na wat je echt wil studeren. Als blijkt dat je daarvoor naar de VAVO moet, dan doe je dat. Maar dit kan wel heel duur worden en het is zwaar om dan in 1 jaar VWO te halen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 09:37
Verwijderd
Weinig middelbare scholen zullen er vertrouwen in hebben, gezien je leeftijd, meer vrijheid gewend en omdat je eigenlijk je havo maar net haalde en er op het hbo ook niet is gebleken dat je vwo-materiaal bent. Als ze al iets kunnen concluderen is het dat hbo wellicht net wat veel is voor je. Een normale middelbare school wordt 'm niet. Volwassenenonderwijs is dan de weg, maar ik zie niet in waarom het iets bijdraagt. Je kunt ook nu tot de zomer doorbikkelen om je P te halen en na de zomer wo te doen. Maar eerlijkgezegd is de kans klein dat dit op magische wijze leuk is, werkt en dat je het ook daadwerkelijk haalt. Je hebt er nog niet eens een op het oog. Waarom stort je je niet op het uitzoeken, wat je überhaupt wil? Waarom deed je dat niet na de eerste verkeerde studie?

Je hebt het gevoel alsof je helemaal verkeerd bezig bent geweest en dat het plots beter gaat met een vwo-diploma. Is dat wel eerlijk? Je P regelen op hbo is nu veruit het beste. Plus eens wat beter uitzoeken wat je nu echt wil.

Ik heb havo gedaan en toen vwo, maar ik was 16 toen ik klaar was op de havo en daar beland door omstandigheden. Ik heb toen toch een verkeerde studiekeuze gemaakt maar had daarna wel door dat het hoog tijd was eens wat constructiever te denken.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 14:49
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Een vwo-diploma halen is alleen nuttig als je naar de universiteit wil, maar als je al moeite hebt met hbo lijkt me dat geen goed plan.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2013, 14:52
Verwijderd
Ik heb nog altijd totaal geen idee van waarom je nou het vwo wilt doen. Alleen maar omdat je het niet hebt afgemaakt? Maar als je dat doet, heb je je HBO niet afgemaakt. Ga je dan na het VWO weer terug naar de HBO, want
Citaat:
ik heb het gevoel of ik helemaal verkeerd bezig ben geweest en het niet heb afgemaakt.
??
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 20:08
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Zoals je aangeeft ben je afgestroomd en heb je daarna niet genoeg je best gedaan op de havo om toch vwo erna te mogen doen. Dat lijken me twee redenen waarom het niet verstandig is om nu te stoppen en vwo te gaan doen. Ik kan me voorstellen dat je je nu niet op je plek voelt, maar ik denk dat je er verstandiger aan doet om een weloverwogen keuze te maken voor een hbo-studie en dat af te maken. Je zegt dat hbo niet bij je past, maar waarom dan niet?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 20:33
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Als je al niet de motivatie hebt om een HBO studie af te maken, why in the world wil je dan VWO gaan doen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 20:47
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Past het HBO niet bij je of past de studie die je doet niet bij je? Je zult niet de eerste student zijn die gewoon de verkeerde studie heeft gekozen, dat is echt geen ramp.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 19:04
the economist
the economist is offline
Citaat:
Ik heb nog altijd totaal geen idee van waarom je nou het vwo wilt doen. Alleen maar omdat je het niet hebt afgemaakt? Maar als je dat doet, heb je je HBO niet afgemaakt. Ga je dan na het VWO weer terug naar de HBO, want ??
Helemaal eens.
De middelbare school doe je om een vervolgstudie in te stromen. Jij hebt dat diploma, en HBO is nu gewoon de volgende stap.
De cijfereis van die 7 (zal geen hele harde eis zijn, maar dan toch 6,5 wel)is er niet voor niks. De enige reden om VWO na have te doen is eigenlijk om Univ te doen.
Hooguit wordt het wel gedaan door vrij jonge leerlingen die nog niet helemaal weten waar ze naar toe willen.

Eigenlijk heb je niet aangetoond nu wel klaar te zijn voor vwo, en ook is er geen reden om dat te doen. HBO lijkt me linksom of rechtsom de volgende stap.
Je kunt tegenwoordig heel goed overstappen na hbo naar de univ als je dat tegen die tijd nog wilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren VWO of HBO? En welk vakkenpakket?
Rick0
4 27-03-2014 22:18
Algemene schoolzaken Help, van VWO4 naar HAVO4??
mirjam1997
61 06-10-2012 18:59
Studeren Wat moet ik worden?!
Thanatios
25 12-02-2007 13:38
Psychologie innerlijke problemen en studievoortgang
Baka-san
12 16-11-2005 14:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.