Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Zit jij ook met schulden
Helemaal niet 57 82.61%
een beetje 6 8.70%
beetje erg 3 4.35%
ja heel erg 3 4.35%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2004, 16:35
Jabotinsky
Avatar van Jabotinsky
Jabotinsky is offline
Kinderen
Opvallend is dat de schulden van jongeren onder de vijftien in een jaar tijd zijn verdrievoudigd. Zij hebben gemiddeld 264 euro schuld uitstaan tegenover 80 euro vorig jaar. De toename komt met name door hun ouders. Zij betalen de rekeningen voor bijvoorbeeld doktersbezoeken en lidmaatschappen voor sportclubs niet, die op naam van hun kinderen staan.

25 tot 35 jaar
Van alle vorderingen valt bijna eenderde in de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar. De komst van een eerste kind zorgt vaak voor een forse terugval van het inkomen: de nieuwe moeders werken minder, terwijl het gezin extra kosten krijgt.

Ook de groep mensen tussen de 35 en 45, met veelal opgroeiende kinderen, heeft het zwaar. Een volledig huishouden met kinderen wordt financieel hard geraakt bij een echtscheiding of verlies van een baan.

65-plus
Het aantal vorderingen bij 65-plussers is in drie jaar tijd driemaal zo groot geworden. Het incassobureau wijt dat aan de teruggang in koopkracht bij deze groep. Deze ouderen kunnen basiszaken als huur en energie niet meer op tijd betalen. Ook de openstaande vorderingen voor zorg springen eruit, aldus Intrum Justitia.

Incasso
Intrum Justitia stelt vast dat de hoogte van de schulden ,,aanzienlijk'' is gestegen. Daarnaast zorgen het overheidsbeleid, hogere en meer boetes, alsmede een stabiele loonontwikkeling voor een achteruitgang van de koopkracht.

Het grootste incassobureau in Nederland pleit voor een structurele aanpak van de schuldenproblematiek in Nederland. Intrum Justitia vindt dat de overheid schuldenaren te veel in bescherming neemt met een beroep op hun privacy. Nu is het verkrijgen van informatie over mensen met schulden ingewikkeld en brengt het kosten met zich mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2004, 16:37
Verwijderd
Ik heb een klein bedragje aan studieschuld uitstaan, maar dat is welbewust gedaan. En mensen maken inderdaad meer schulden, maar je kunt niet zeggen dat de massamedia daar geen rol in spelen. Je wordt bijna gedwongen rood te kunnen staan of een krediet af te sluiten als je de kranten leest of televisie kijkt.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:59
Verwijderd
Nee, absoluut niet, maar ik profiteer graag van anderen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:02
Verwijderd
Probleem is gewoon dat het je zo ongelooflijk makkelijk wordt gemaakt om geld te lenen. Kijk naar alle onzin op tv, met voorop natuurlijk Frits Bom als De Leningman, maar ook Frisia en alle kleine en grote internetleners (lenen.nl, snelkrediet.nl, weet ik veel hoe ze allemaal heten).

Ook ik krijg regelmatig nog post van de Postbank of ik toch echt niet een studentenkrediet wil afsluiten van 2500 of 4500 euro ineens. Dat krijg ik halfjaarlijks, al de hele duur van mijn studie lang. Men maakt gewoon ongelooflijk handig misbruik van de hebzucht van mensen en van mensen die krap zitten.

Wat ik dus voorstel is het veel beter reguleren van alle financiële producten mbt. leningen en beleggen enz. Maar goed, als straks de nieuwe Wfd (Wet financiële dienstverlening) in werking treedt en de Wck (Wet op het consumentenkrediet) wordt herzien, zal veel van deze reclame ook niet meer mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:05
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
totaal niet.
ik mag dan mss weinig geld hebben, maar ik sta geen schuld. en al helemaal niet 264 euro .

maar ach, het wordt ook wel normaal ja om veel rood te staan. het haalt allemaal toch niet of je rood staat, en als je er een beetje mee begint, schrik je er niet meer voor terug om een behoorlijk bedrag rood te staan.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:16
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 18:02 :
[...] Kijk naar alle onzin op tv, met voorop natuurlijk Frits Bom als De Leningman,[...]
Hé!!! Frits is helemaal de Bom, ja! Kijk alleen al naar hem:

Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:16
Verwijderd
Die gast is zo tof Benieuwd of ze hem hierna ook weten te strikken voor de reclames voor de Biostabil 2000
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 18:16 :
Die gast is zo tof Benieuwd of ze hem hierna ook weten te strikken voor de reclames voor de Biostabil 2000
Zou dat dan goede reclame zijn voor de Bioimbiciel?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:49
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Ik sta nu voor de eerste keer rood.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:18
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nee ik heb geen schulden (op dit moment).
Vorige maand wel, maar dat heb ik in een keer betaald, zodat deze maand een beetje krap was.
Maar ik ben tenminste uit de schulden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 20:05
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
nee geen schuld, mijn papa en mama betalen alles voor mij
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 21:38
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Aangezien ik mn schooldingen, sport etc. zelf moet betalen, leen ik een flinke kwak geld van de IB-groep..dus in feite heb ik dus schuld...maar zonder dat geld kan ik mn rekeningen niet betalen, dus heb ik weinig keus en mn ouders kunnen et ook niet voorschieten ofsow....
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 21:57
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik heb op dit moment nog geen schulden, maar ik ga binnenkort op kamers, dus dan zal ik (een) aanvullende lening(en) moeten afsluiten, want stufi voor uitwonenden is absoluut niet genoeg om in je onderhoud te voorzien.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 22:00
Verwijderd
ik heb nog geen schulden, ik heb een klein back-upje voor nood gevallen

en verder geef ik niet zo veel uit en werk ik (zo'n beetje)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 22:04
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
nog net geen schulden maar moet wel ff opletten met wat ik uitgeef
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 22:05
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb geen schulden. Ik geef geen geld uit dat er niet is. Ik heb nu voor het eerst weinig geld (maar nog wel 300 euro 'extra' ). Ik geef wel makkelijk en snel geld uit, maar als ik het me niet kan veroorloven dan doe ik dat echt niet.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 22:40
Verwijderd
Ib-groep lening.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 21-10-2004 @ 23:40 :
Ib-groep lening.
dat is ook een schuld natuurlijk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-10-2004, 23:35
Faery
Faery is offline
Na vijf jaar studie zo'n 20.000 euro.

Verdomde veel, maar 't zal me een rotzorg zijn. Ik hou mezelf gewoon vol dat ik 't makkelijk terug kan betalen
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 00:55
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Hoe betaald iedereen hier zijn school ?!?!?!
Ik moest wel een lening aflsluiten bij ib-groep!
voor mijn school en andere dingen te betalen, en een bij baantje voor andere dingen!
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 01:10
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 21-10-2004 @ 22:57 :
Ik heb op dit moment nog geen schulden, maar ik ga binnenkort op kamers, dus dan zal ik (een) aanvullende lening(en) moeten afsluiten, want stufi voor uitwonenden is absoluut niet genoeg om in je onderhoud te voorzien.
Uitwonenden stuffi is net genoeg om in je studiekosten te voorzien, maar daarmee ben je nog nergens
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 01:11
Verwijderd
Citaat:
Cytherea schreef op 21-10-2004 @ 23:00 :
ik heb nog geen schulden, ik heb een klein back-upje voor nood gevallen

en verder geef ik niet zo veel uit en werk ik (zo'n beetje)
Heb ik ook, maar zoiets wil je natuurlijk niet daaraan opmaken.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 22-10-2004 @ 02:11 :
Heb ik ook, maar zoiets wil je natuurlijk niet daaraan opmaken.
Nee.. maar stel dat het nu helemaal fout loopt
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 10:57
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Nee, maar heb wel altijd ergens een lening. Anders krijg je gezeik met de belasting enzo.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:01
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 22-10-2004 @ 01:55 :
Hoe betaald iedereen hier zijn school ?!?!?!
Ik moest wel een lening aflsluiten bij ib-groep!
voor mijn school en andere dingen te betalen, en een bij baantje voor andere dingen!
Ouders
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2004, 11:36
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 22-10-2004 @ 12:01 :
Ouders
uuh ja, meer voor de studenten die het zelf betalen!
Ik bedoel vanaf je 18e wordt van je verwacht om zelf je school en je dingen te betalen.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:38
Verwijderd
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 22-10-2004 @ 12:36 :
uuh ja, meer voor de studenten die het zelf betalen!
Ik bedoel vanaf je 18e wordt van je verwacht om zelf je school en je dingen te betalen.
Niet van mij.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:38
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 22-10-2004 @ 12:36 :
uuh ja, meer voor de studenten die het zelf betalen!
Ik bedoel vanaf je 18e wordt van je verwacht om zelf je school en je dingen te betalen.
Nou, ik kan je vertellen dat dat bij de meeste mensen niet zo is hoor. Ik heb nog van bijna niemand gehoord die zn collegegeld en boeken helemaal zelf moet betalen. Veel krijgen ook nog (een gedeelte van) hun kamer betaald.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:42
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 18:02 :
Probleem is gewoon dat het je zo ongelooflijk makkelijk wordt gemaakt om geld te lenen. Kijk naar alle onzin op tv, met voorop natuurlijk Frits Bom als De Leningman, maar ook Frisia en alle kleine en grote internetleners (lenen.nl, snelkrediet.nl, weet ik veel hoe ze allemaal heten).

Ook ik krijg regelmatig nog post van de Postbank of ik toch echt niet een studentenkrediet wil afsluiten van 2500 of 4500 euro ineens. Dat krijg ik halfjaarlijks, al de hele duur van mijn studie lang. Men maakt gewoon ongelooflijk handig misbruik van de hebzucht van mensen en van mensen die krap zitten.

Wat ik dus voorstel is het veel beter reguleren van alle financiële producten mbt. leningen en beleggen enz. Maar goed, als straks de nieuwe Wfd (Wet financiële dienstverlening) in werking treedt en de Wck (Wet op het consumentenkrediet) wordt herzien, zal veel van deze reclame ook niet meer mogelijk zijn.
Niet alleen reclame op de tv over lenen, maar ook winkels waarbij je in termijnen kan betalen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 22-10-2004 @ 12:42 :
Niet alleen reclame op de tv over lenen, maar ook winkels waarbij je in termijnen kan betalen.
Tsja, hier gaat het Darwin-principe op. Als je zo dom bent om te lenen voor een DVD-speler, dure bank, breedbeeld-televisie of mobiele telefoon dat betaal je ook maar lekker veel rente.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:45
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 22-10-2004 @ 12:36 :
uuh ja, meer voor de studenten die het zelf betalen!
Ik bedoel vanaf je 18e wordt van je verwacht om zelf je school en je dingen te betalen.
En waarom dan wel?
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-10-2004 @ 12:44 :
Als je zo dom bent om te lenen voor een DVD-speler, dure bank, breedbeeld-televisie of mobiele telefoon dat betaal je ook maar lekker veel rente.
Zo zie ik het ook
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:49
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-10-2004 @ 12:44 :
Tsja, hier gaat het Darwin-principe op. Als je zo dom bent om te lenen voor een DVD-speler, dure bank, breedbeeld-televisie of mobiele telefoon dat betaal je ook maar lekker veel rente.
Ik kan me soms best wel ergeren aan mensen die zeuren dat ze het niet zo breed hebben maar ondertussen wel een dure bank, breedbeeld-tv, dure reisjes en andere luxe dingen (met een lenig) betalen .

En dan vinden ze het nog raar dat ze weinig geld overhouden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 22-10-2004 @ 12:49 :
Ik kan me soms best wel ergeren aan mensen die zeuren dat ze het niet zo breed hebben maar ondertussen wel een dure bank, breedbeeld-tv, dure reisjes en andere luxe dingen (met een lenig) betalen .

En dan vinden ze het nog raar dat ze weinig geld overhouden.
Sommige mensen hebben gewoon te hoge prioriteiten op materieel vlak.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 22-10-2004 @ 12:56 :
Sommige mensen hebben gewoon te hoge prioriteiten op materieel vlak.
Sommige mensen zullen zichzelf altijd in de schulden blijven steken omdat ze gewoon notoir hebberig zijn, maar er zijn ook veel mensen die gewoon heel eenvoudig te beïnvloeden zijn en voor die categorie mensen is het van belang dat er geen reclames meer zijn voor makkelijk lenen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-10-2004 @ 13:06 :
Sommige mensen zullen zichzelf altijd in de schulden blijven steken omdat ze gewoon notoir hebberig zijn, maar er zijn ook veel mensen die gewoon heel eenvoudig te beïnvloeden zijn en voor die categorie mensen is het van belang dat er geen reclames meer zijn voor makkelijk lenen.
Zoals ik zei, Darwin-principe. Hoewel reclame in essentie natuurlijk een verspilling is van productiefactoren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2004, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-10-2004 @ 13:07 :
Zoals ik zei, Darwin-principe. Hoewel reclame in essentie natuurlijk een verspilling is van productiefactoren.
Onwaar
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 12:52
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Ja, sta rood bij de bank. In 1 keer collegegeld eraf gehaald want had geen zin om extra kosten te betalen voor het betalen in termijnen. Maargoed, dus stufi komt binnenkort weer, dat verzacht de pijn alweer een beetje.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-10-2004 @ 13:07 :
Zoals ik zei, Darwin-principe. Hoewel reclame in essentie natuurlijk een verspilling is van productiefactoren.
Reclame is zeker niet nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Cytherea schreef op 22-10-2004 @ 00:04 :
dat is ook een schuld natuurlijk
Ik zeg toch ook niet dat ik geen schuld heb.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 13:38
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik ben niet iemand die veel geld uitgeeft. Gelukkig hebben wij het thuis niet zo slecht en zullen mijn ouders een deel van de studiekosten gaan betalen. Met een lening t.b.v. mijn studie zou ik geen grote problemen hebben, maar nooit om een auto, computer of een breedbeeldtelevisie te kunnen kopen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 22-10-2004 @ 14:30 :
Ik zeg toch ook niet dat ik geen schuld heb.
nee dat is waar.. maar ik las het als: ik heb een ib-groep lening en dus geen schuld.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-10-2004 @ 14:03 :
Reclame is zeker niet nutteloos.
Reclame is het gevolg van intransparantie van de markt en leidt niet tot een directe verhoging van de welvaart.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 16:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik hád tot voor een half jaar geleden nog vrij grote schulden (wegens noodzakelijke kosten die pa&ma toen niet konden betalen), maar das nu allemaal helemaal terugbetaald.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Cytherea schreef op 22-10-2004 @ 15:18 :
nee dat is waar.. maar ik las het als: ik heb een ib-groep lening en dus geen schuld.
Bedoelde het precies andersom.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 22:58
PV
PV is offline
Citaat:
Faery schreef op 22-10-2004 @ 00:35 :
Na vijf jaar studie zo'n 20.000 euro.

Verdomde veel, maar 't zal me een rotzorg zijn. Ik hou mezelf gewoon vol dat ik 't makkelijk terug kan betalen
inderdaad, al is t bij mij zo'n 8000 euro minder
jaartje goedkoop leven & werken moet te doen zijn, toch?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 00:01
Verwijderd
paar honderd bij IBG + paar honderd rood
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 00:12
herz
herz is offline
in totaal 3 eypo bij me crediteuren, en 0.50 eypo bij me debiteuren.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 11:17
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Citaat:
Faery schreef op 22-10-2004 @ 00:35 :
Na vijf jaar studie zo'n 20.000 euro.

Verdomde veel, maar 't zal me een rotzorg zijn. Ik hou mezelf gewoon vol dat ik 't makkelijk terug kan betalen
Mja, ik moet vanaf volgend jaar ook gaan lenen om mijn studie te kunnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 11:27
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik heb vrij gulle ouders, ik woon nog thuis en ik heb nog aardig wat financiële reserves, dus ik heb nog niet hoeven lenen. Eigenlijk zou ik VVD moeten stemmen
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap bezuinigen voor schuldencrisis onzin
michak
57 21-02-2013 18:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende - Bos
WärteR
500 06-11-2006 15:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Als de dollar valt
Magican
64 28-11-2005 16:27
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jongeren massaal in de schulden
Denkie
56 04-11-2005 16:56
Vrije tijd Transfers en geruchten deel V
number9
500 20-12-2004 18:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap linkse mensen
theone87nl
104 11-02-2003 14:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.