Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2005, 15:39
Mingster
Mingster is offline
Sorry, ik moet even mijn ei kwijt

Het verhaal: Ik ben van de havo naar het vwo doorgestroomd. In eerste instantie was ik tevreden met de keuze, omdat ik dan wat meer tijd had om na te denken over wat ik wou doen na de middelbare, in plaats van iets in het hbo te doen. Ik wist totaal niet wat ik wou. Maar ik ben er nu, in het examenjaar vwo, dus nog steeds niet uit het lijkt nog steeds een waas. Of ik wacht op een helder moment ofzo. Ik ben in ieder geval nergens echt zeker over, en dat is nogal vervelend. Ook zijn mijn ouders zwaar tegen het feit als ik een jaar zou ga werken, uit principes van verhalen die zij gehoord hebben.

Het probleem nu is ook de werkdruk, ik twijfel of het vwo ga halen met de druk die ik nu al heb in de eerste toetsweek van het jaar ..! Ik kan me de helft van de tijd niet concentreren, dan weer een hele tijd heel goed, en heb net een cijfer terug waar ik ook niet blij van word (een 5, waardoor mijn eerst goede gemiddelde dus weer omlaag gaat ..) wat nu ook even desmotiveert.
En het feit dat alle toetsen die ik maak dit jaar meetellen voor het examen, maken mij gewoon gek terwijl ik vwo5 gewoon mooi heb afgerond. En ookal heb ik het op de Havo allemaal al gehad, de druk om dit jaar te moeten slagen omdat ik anders 2 jaar na de havo voor niets heb gedaan weegt erg zwaar. Soms betrap ik mezelf zelfs op een gedachte om maar te kappen Hebben meer mensen er last van? Wat doe ik eraan? Alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 15-11-2005 om 15:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2005, 15:40
Verwijderd
De werkdruk op het VWO is laag, dus als je die werkdruk niet aankunt, kun je je maar beter af gaan vragen of het WO wel iets voor jou is.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 15:46
Mingster
Mingster is offline
In welk opzicht vond je de werkdruk laag?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 15:48
Verwijderd
Als je zenuwachtig wordt en slecht scoort doordat je je realiseert dat alle tentamens meetellen voor je eindexamen, dan heb je eerder last van iets anders dan van een te hoge werkdruk.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 16:11
Verwijderd
Ik zie niet in waarom vwo 6 ineens zoveel zwaarder zou zijn als vwo5
Denk eerder dat het tussen de oren zit.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 16:28
Baka-san
Baka-san is offline
zoiets had ik ook, ik had het gevoel dat ik opeens veel dommer was geworden in de zesde...maar dat was het natuurlijk niet. Het had te maken met verschillende factoren, persoonlijke omstandigheden, persoonlijke problemen, ongelukkigheid etc. dat leidde ertoe dat ik de lijn niet meer op kon pakken..ook al wou ik iets gaan leren voor tentamen maar kon totaal niet de concentratie opbrengen. Ik kon dus niet echt precies wijzen wat de oorzaken van waren omdat het met verschillende factoren te maken had dus wordt je steeds minder gemotiveerd, meer nalatig en onzeker.
Ten eerste clear your mind, focus (matrix) voordat je weer probeert te leren en studie probeert te volgen. Al die andere dingen persoonlijke problemen zoals verdriet, depressiviteit, luiheid, desinteresse, boosheid, persoonlijkheidsconflicten etc. probeer ze op te lossen niet te negeren. Stel jezelf de vraag hoe en wat enzo.
oke..
Afgeleidt uit jouw bericht kan ik zeggen dat misschien de voorgestelde prestatiedruk jouw uit concentratie houdt.

Laatst gewijzigd op 15-11-2005 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:03
Nyawa
Ik had het ook een beetje. Voor mijn gevoel ging deze toetsweek (eerste in V6) verschrikkelijk, vooral omdat ik tijdens de toetsweek het cijfer van mijn herkansing van toetsweek 4 van vorig schooljaar terugkreeg en dat niet zo goed was als ik had gehoopt. Totdat ik vandaag een aantal cijfers terugkreeg en die waren zoveel beter dan verwacht! Wacht eerst maar eens af wat je andere cijfers zijn. Vaak maak je het in je hoofd veel erger dan het is.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:27
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
mingster schreef op 15-11-2005 @ 16:46 :
In welk opzicht vond je de werkdruk laag?
If I may Mr Mephostophilis,

De werkdruk ligt laag ten aanzien van de meeste WO studies. Zeker de technische studies.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:41
Vitamintje
Vitamintje is offline
Mijn zus doet een exacte studie en zij hoeft nu hetzelfde of minder te doen dan op het vwo
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 18:36
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2005 @ 16:48 :
Als je zenuwachtig wordt en slecht scoort doordat je je realiseert dat alle tentamens meetellen voor je eindexamen, dan heb je eerder last van iets anders dan van een te hoge werkdruk.
Ga naar je mentor oid iedereschool heeft wel een faalangst trainig of what ever
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:52
V-8
Avatar van V-8
V-8 is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 15-11-2005 @ 18:41 :
Mijn zus doet een exacte studie en zij hoeft nu hetzelfde of minder te doen dan op het vwo
Het hangt natuurlijk erg af van de studie, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een technische studie op WO veel zwaarder is dan een technische studie op HTS niveau wat ik nu doe.

Hoe het verder zit met Sociale en economische studies weet ik niet, maar als je dit jaar veel moeite blijft houden zou ik wel eerder aan een HBO gaan denken dan aan een WO.

Maar ik zou me verder niet zo heel druk maken over je examens enzo. Als je de vijfde van het VWO al gehaald hebt moet de zesde ook goed te doen zijn. De examens zelf vallen allemaal erg mee. In mijn geval vond ik ze makkelijker dan de SE toetsen die we het hele jaar kregen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Keith schreef op 15-11-2005 @ 18:27 :
If I may Mr Mephostophilis,

De werkdruk ligt laag ten aanzien van de meeste WO studies. Zeker de technische studies.
Maar daar hoeven we nu niet over te discussieren, daar groei je in mee namelijk.

Maar volgens mij is de werkdruk in 6VWO lager dan in 5VWO en zit het inderdaad meer tussen je oren. Zou overigens goed kunnen hoor, dat je er met je gedachten niet helemaal bij bent en daardoor minder presteert op school... Werk je veel bijvoorbeeld?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-11-2005 @ 00:02 :
Maar daar hoeven we nu niet over te discussieren, daar groei je in mee namelijk.

Maar volgens mij is de werkdruk in 6VWO lager dan in 5VWO en zit het inderdaad meer tussen je oren. Zou overigens goed kunnen hoor, dat je er met je gedachten niet helemaal bij bent en daardoor minder presteert op school... Werk je veel bijvoorbeeld?
mestho vindt t gewoon geil om te melden dat de werkdruk op technische studies - toevallig het soort studie dat de weledelgeleerde zelf doet - vrij hoog kan zijn. Dat heeft verder weinig met t topic te maken, tenzij Mr Mestho straks gaat beweren dat de werkdruk op een studie geschiedenis o.i.d. ook erg hoog is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 23:07
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Of de werkdruk hoog is hangt heel erg af van je instelling. Als je elke dag braaf al je huiswerk maakt en stof leest en alle opdrachten die je moet inleveren heel serieus maakt, dan kan ik me voorstellen dat het VWO een hoge werkdruk heeft. Persoonlijk deed ik slechts hetgeen minimaal nodig was om mijn VWO diploma te halen en was ik hooguit iets van een half uurtje gemiddeld per week bezig met huiswerk (wat eigenlijk voor 100% veroorzaakt werd door PO's en het PW), en dan stelt het VWO eigenlijk niets voor.

Wat het WO betreft, zou ik mijn studie (rechten) ook makkelijk kunnen halen met dezelfde inspanning als die ik leverde op het VWO, dus qua werkdruk is het niet heel verschillend (al staat rechtsgeleerdheid nu natuurlijk niet bepaald bekend om zijn werkdruk). Al raad ik het overigens niemand aan om ook daadwerkelijk slechts de minimaal nodige prestatie te leveren op het WO, aangezien studeren nu eenmaal leuk is als het onderwerp je aanspreekt. Maar ja, dat is voor een ander topic.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 06:38
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-11-2005 @ 00:06 :
mestho vindt t gewoon geil om te melden dat de werkdruk op technische studies - toevallig het soort studie dat de weledelgeleerde zelf doet - vrij hoog kan zijn. Dat heeft verder weinig met t topic te maken, tenzij Mr Mestho straks gaat beweren dat de werkdruk op een studie geschiedenis o.i.d. ook erg hoog is.
Het is onze naïviteit die ons beeld vervormd vrees ik. Wij, want ik sluit me volledig bij M...s aan, zijn zo gek om te denken dat omdat onze studies evenveel studielast kennen als andere studies onze studies even zwaar zijn.

Vinden jullie echt dat je op het WO minder hard moet werken dan op het VWO? Het zou best kunnen eigenlijk, gezien je op het VWO zo'n legio aan vakken hebt, als jij alleen die vakken die je leuk vindt kan en in de rest minder presteeert is het VWO natuurlijk zwaar.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 08:19
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
6 VWO is echt een eitje in vergelijking met 5 VWO en al helemaal qua werkdruk. Bijna alles is gewoon herhaling. Natuurlijk is de stof meer, maar dan heb je bv vd 10 hoofdstukken 1 nieuwe zitten.
Of je het WO aankan. Geen idee. Ligt waarschijnlijk heel erg aan de studie...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 08:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Keith schreef op 16-11-2005 @ 07:38 :

Vinden jullie echt dat je op het WO minder hard moet werken dan op het VWO? Het zou best kunnen eigenlijk, gezien je op het VWO zo'n legio aan vakken hebt, als jij alleen die vakken die je leuk vindt kan en in de rest minder presteeert is het VWO natuurlijk zwaar.
Jemig, waarom moeten jullie altijd op deze discussie uitkomen?! Natuurlijk is het zwaarder, maar zoals ik al zei, daar groei je in mee. Het is logisch dat je stappen omhoog gaat. En dat deze stap dan toevallig wat hoger is dan al die jaren op het VWO maakt niet zoveel uit, over het algemeen moet je dat aankunnen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 09:33
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Keith schreef op 16-11-2005 @ 07:38 :
Vinden jullie echt dat je op het WO minder hard moet werken dan op het VWO? Het zou best kunnen eigenlijk, gezien je op het VWO zo'n legio aan vakken hebt, als jij alleen die vakken die je leuk vindt kan en in de rest minder presteeert is het VWO natuurlijk zwaar.
Het ligt er maar net aan. Ik vond op het VWO alle vakken die ik deed leuk en hoefde er niets voor te doen omdat ik er goed in was en beta vakken puur begrijpen is. Toen ik rechten ging studeren, heb ik alles bijgehouden, omdat je 200 blz per week moest bestuderen/lezen. Dus toen was het zeker harder werken.

Als je op het VWO een hekel hebt aan je vakken en ze moeilijk vindt en je op het WO iets gaat doen wat je gemakkelijk en leuk vindt, zal het WO een verademing zijn.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-11-2005, 13:27
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Gothic schreef op 16-11-2005 @ 10:33 :
Als je op het VWO een hekel hebt aan je vakken en ze moeilijk vindt en je op het WO iets gaat doen wat je gemakkelijk en leuk vindt, zal het WO een verademing zijn.
Inderdaad. Maar als de dingen die de TS leuk vindt ook de dingen zijn waar ze moeite mee heeft dan mag het WO nog zo leuk worden maar dan gaat ze het wel zwaar krijgen. Misschien zou het helpen/geholpen hebben als de TS wat meer zei over wat ze lastig vindt aan het VWO, want de nadruk ligt bij elke studie weer heel anders.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:28
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Het jaar is nog niet om hoor! Ga er gewoon hard voor werken, dan komt het heus wel goed. En als je het dan nog niet haalt, is het niveau toch waarschijnlijk te hoog geweest. Want meer dan je best doen kun je niet.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Enquete studenten werkdruk
nielsschool
0 06-12-2016 22:26
De Kantine Saaigína's #1198
Verwijderd
500 30-10-2010 15:30
Algemene schoolzaken werkdruk te hoog universitaire studie?
Baka-san
75 14-11-2005 18:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [Test]Terug van weggeweest, The Political Compass
Rollo Tomasi
150 20-12-2004 16:18
Algemene schoolzaken pretpakket
Verwijderd
65 05-03-2004 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.