Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2003, 13:15
schatje_rsn
schatje_rsn is offline
weet iemand hier wat sph precies inhoud (wat je ermee kunt worden) en het verschil tussen maatschappelijk werk en dienstverlening en de sph?
want ik snap er geen donder meer van...
__________________
don't worry... be HAPPY!
Advertentie
Oud 06-02-2003, 16:16
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
sph --> sociaal pedagogische hulpverlening. Het is een soort maatschappelijk werk volgens mij!
xxxxxx
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 06-02-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Wat is het verschil tussen.....?
Laten we eerst de grote overeenkomst noemen. Je werkt met mensen die op de een of ander manier problemen zijn tegen gekomen die ze niet zelf of met behulp van hun vrienden kunnen oplossen. Je begeleidt, organiseert en verwijst soms naar andere deskundigen.

Nu het verschil.
Om in kort het duidelijk te maken, beschrijven we het verschil tamelijk "Zwart-wit". In de praktijk zijn er talloze overlappingen, zowel in het werkgebied als wel in de wijze waarop de hulpverlening/dienstverlening wordt uitgevoerd.

Als SPH-er werk je voornamelijk met leefgroepen. Mensen die niet meer thuis wonen en niet voor zich zelf kunnen zorgen, hebben begeleiding nodig. Voor die begeleiding zorg jij, samen met jouw collega's.

Als MWD-er begeleid je mensen die problemen hebben. Die begeleiding is sterk gericht op die een of twee personen die bij jou komen volgens afspraak. Kortweg gezegd, het is een een-op-een begeleiding. Zo kun je op een dag drie of vier mensen begeleiden die ieder hun eigen problemen kennen.

Als SJD-er adviseer je mensen wanneer zij een juridisch probleem hebben. Wat mag je als voogd wel en niet, wie is er financieel verantwoordelijk bij uithuisplaatsing. Wat zijn de rechten en plichten van een kind van 18 jaar, wat is het verschil bij 21 jaar?
Allemaal vragen binnen en buiten de hulpverlening waar jij een antwoordt op kunt geven.
Bij de vorige opleidingen praten duidelijk over hulpverlening. SJD richt zich heel specifiek op de dienstverlening. Dat is dus een aanmerkelijk verschil!

Als PTP-er oriënteer je op het werkveld van de hulpverlening. Pas tegen het eind van het eerste jaar kies je voor één van de opleidingen (zie de site opleidingen). Op welke wijze je mensen kunt begeleiden hangt dus sterk af van jouw vervolgkeuze.
http://mm.saxion.nl/PAG5%20SAX9.htm#waar

Alsjeblieft.
Oud 06-02-2003, 19:16
MissGreeny
Avatar van MissGreeny
MissGreeny is offline
Dankje Leonoor
Ik wil ook sph gaan doen.
Maar ik daarvoor moet ik eerst spw doen. Klopt toch?
__________________
Een kus die het hart niet raakt, verveelt alleen de mond. --Geslaagd
Oud 06-02-2003, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Penishapper schreef:
Maar ik daarvoor moet ik eerst spw doen. Klopt toch?
Als je mbo gaat doen sluit dat wel het beste aan, denk ik.

Offtopic: 'aparte' nickname...
Oud 06-02-2003, 19:49
MissGreeny
Avatar van MissGreeny
MissGreeny is offline
Yep mbo

Apart..in positieve zin?
Pas maar op of ik hap
__________________
Een kus die het hart niet raakt, verveelt alleen de mond. --Geslaagd
Oud 07-02-2003, 11:34
Lost-Ballos
Avatar van Lost-Ballos
Lost-Ballos is offline
heb mavo...

mah... wat is dan eigenlijk de snelste/slimste/rustigste weg... ik bedoel... wil opzich maatschappelijk werker worden...
en opzich ben ik niet altijd even snel met alles... maar heb er best opver na zitten denken als ik eerst 2 jr avond-opleiding ga doen op spw (via de SOSA) en dan datzelfde maar dan sph alleen das dan geloof ik 3 of 4 jr...

wie kent eigenlijk de SOSA?

^o_0\
Oud 07-02-2003, 12:37
MissGreeny
Avatar van MissGreeny
MissGreeny is offline
Lol lost-ballos...
Ik heb precies hetzelfde.
Doe vmbo examen...
wil sph doen. Moet ik eerst spw voor doen. Dat is volgens mij de enige beste manier.
__________________
Een kus die het hart niet raakt, verveelt alleen de mond. --Geslaagd
Oud 07-02-2003, 13:53
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Penishapper schreef:
Lol lost-ballos...
Ik heb precies hetzelfde.
Doe vmbo examen...
wil sph doen. Moet ik eerst spw voor doen. Dat is volgens mij de enige beste manier.
Weet je wel dat je daar minimaal 7 a 8 jaar over doet? Voordat je een HBO diploma hebt.
Oud 07-02-2003, 14:37
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
goed dat je het ff zegt leonoor...
maar dan is maatschappelijk werker dus meer zoals je ook psychologen en psychiaters ziet doen (op klinisch gebied) ??
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 07-02-2003, 14:45
Verwijderd
Citaat:
... schreef:
goed dat je het ff zegt leonoor...
maar dan is maatschappelijk werker dus meer zoals je ook psychologen en psychiaters ziet doen (op klinisch gebied) ??
Half...een mw'er moet buiten gesprekken voeren met mensen ook (vaak) formulieren voor mensen invullen en dingen regelen (belasting, uitkering, enz.).
Oud 07-02-2003, 22:11
MissGreeny
Avatar van MissGreeny
MissGreeny is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Weet je wel dat je daar minimaal 7 a 8 jaar over doet? Voordat je een HBO diploma hebt.
7 á 8 jaar??
Maar ik wil niet psychiater worden.
Mensen helpen met (taal)achterstand.
Of die problemen hebben.
Doe je daar 7/8 jaar over?
__________________
Een kus die het hart niet raakt, verveelt alleen de mond. --Geslaagd
Oud 07-02-2003, 22:15
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Penishapper schreef:
7 á 8 jaar??
Maar ik wil niet psychiater worden.
Mensen helpen met (taal)achterstand.
Of die problemen hebben.
Doe je daar 7/8 jaar over?
Als je eerst mbo doet, en daarna hbo, ben je dat wel kwijt.
__________________
Geiz ist Geil!
Oud 07-02-2003, 22:20
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Als je eerst mbo doet, en daarna hbo, ben je dat wel kwijt.
Juist. En dat bedoelde ik dus.
Oud 10-02-2003, 17:50
MissGreeny
Avatar van MissGreeny
MissGreeny is offline
Ik had afgelopen zaterdag open dag op een school. En ben toen naar spw gegaan. En eerlijk gezegd sprak het me niet zo aan. Dus ik echt best wel teleurgesteld.
Maar toen ging ik naar een andere school en kwam er toen achter dat er een opleiding is waar je je op beroepen orienteert, meer zelfvertrouwen krijgt, en over het geloof (niet dat ik gelovig ben) praat, discuseert. Dus dat sprak me wel heel erg aan. Ik ga dat gewoon doen. Het duurt een jaar. En daarna zie ik wel weer verder. Maar dat terzijde,
Ik wilde gewoon even zeggen dat je soms denkt te weten wat je wilt, maar je het eigenlijk helemaal niks vindt. Does that makes sense?
__________________
Een kus die het hart niet raakt, verveelt alleen de mond. --Geslaagd
Oud 11-02-2003, 18:02
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Ik doe Spw4, dat kan in sommige steden (Alkmaar weet ik in ieder geval) in 3 jaar...Bij veel hbo-opleidingen mag je het eerste jaar overslaan en dan dus nog 3 jaar...Dat is dus 6 jaar..
Dat kán dus ook..Of het aan te raden is weet ik niet.
Ik doe gewoon 4 jaar over mn spw en dan ga ik naar de PABO denk ik..
Ik heb als voordeel dat ik 15 ben (heb eerst vwo gedaan)..
Maar spw...is uiteindelijk hele leuke opleiding hoor..
Het was wel even wennen, ik vond er in het begin niks aan, maar met stage lopen en zo is het heel leuk!
Dat houd ik nog wel paar jaartjes vol
Oud 11-02-2003, 20:48
mylene
mylene is offline
ik doe sph!
zit nu in het eerste jaar en het bevalt me wel
in het begin had ik er wel problemen mee, omdat het allemaal vreselijk saai was. je moet steeds naar je zelf en je eigen gedrag kijken, reflecteren enzovoorts.
wat ik wel een voordeel vind, is dat je meteen al begint met stage lopen in het eerste jaar, zodat je leert werken met groepen kinderen. dan blijft het tenminste niet zo bij theorie.
ik heb sph gekozen omdat het een hele brede opleiding is, je kan er alle kanten mee op.
je kan werken in de volgende werkvelden:
-jeugdzorg
-gehandicaptenzorg
-geestelijke gezondheidszorg
-justitionele hulpverlening
en dan was er nog een met asielzoekers maar ben de naam ff kwijt.
hmmz dat was wel een beetje wat ik wou vertellen, wil je meer weten mail me dan maar mylenesph@hotmail.com
greetzzz
__________________
weet je wel dat niemand...mn leven zo zinvol maakt...ik hou van mn lieffie
Oud 11-02-2003, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Janneke1 schreef:
Bij veel hbo-opleidingen mag je het eerste jaar overslaan en dan dus nog 3 jaar...
Je bedoeld veel hbo-opleidingen sph, neem ik aan. 't is wel handig om duidelijk te zijn.

(Doe jezelf spw-oa of 'gewoon' spw?)
Ads door Google
Oud 11-02-2003, 21:28
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Je bedoeld veel hbo-opleidingen sph, neem ik aan. 't is wel handig om duidelijk te zijn.

(Doe jezelf spw-oa of 'gewoon' spw?)
Ik weet niet of het voor sph telt, ik denk het wel..
Ik ga daar toch niet naar toe...
En spw-oa? wat is dat dan?
Oud 12-02-2003, 09:02
Verwijderd
Citaat:
Janneke1 schreef:
Ik weet niet of het voor sph telt, ik denk het wel..
Voor andere hbo opleidingen iig niet, lijkt me. Je mbo opleiding moet verband houden met de hbo opleiding voor je een jaar 'verkorting' kunt krijgen.
Citaat:

En spw-oa? wat is dat dan?
Spw onderwijsassistent. In Rotterdam kun je pabo alleen in 3 jaar doen als je spw onderwijsassistent hebt gedaan. Heb je een andere richting van spw gedaan, dan krijg je wel een half jaar 'verkorting', maar geen heel jaar. Ik weet niet hoe dat op andere pabo's is, maar ik kan me voorstellen dat ze daar ongeveer dezelfde regels hanteren.
Oud 12-02-2003, 10:04
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
mylene schreef:
ik doe sph!
zit nu in het eerste jaar en het bevalt me wel
in het begin had ik er wel problemen mee, omdat het allemaal vreselijk saai was. je moet steeds naar je zelf en je eigen gedrag kijken, reflecteren enzovoorts.
wat ik wel een voordeel vind, is dat je meteen al begint met stage lopen in het eerste jaar, zodat je leert werken met groepen kinderen. dan blijft het tenminste niet zo bij theorie.
ik heb sph gekozen omdat het een hele brede opleiding is, je kan er alle kanten mee op.
je kan werken in de volgende werkvelden:
-jeugdzorg
-gehandicaptenzorg
-geestelijke gezondheidszorg
-justitionele hulpverlening
en dan was er nog een met asielzoekers maar ben de naam ff kwijt.
hmmz dat was wel een beetje wat ik wou vertellen, wil je meer weten mail me dan maar mylenesph@hotmail.com
greetzzz

Binnen die richtingen weer een tal van kanten die je op kunt gaan. Ziekenhuis , binnen het AZC(asielzoekers), ambulant, semi- residentieel, residentieel etcetc......heel breed idd.
Ik doe overigens ook de opleiding sph en zit in het 2e jaar, wil je wat weten, mail maar.....
__________________
~Tigerlily Deepdelver~,~Tári Calaelem~
Oud 12-02-2003, 15:53
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Voor andere hbo opleidingen iig niet, lijkt me. Je mbo opleiding moet verband houden met de hbo opleiding voor je een jaar 'verkorting' kunt krijgen.

Spw onderwijsassistent. In Rotterdam kun je pabo alleen in 3 jaar doen als je spw onderwijsassistent hebt gedaan. Heb je een andere richting van spw gedaan, dan krijg je wel een half jaar 'verkorting', maar geen heel jaar. Ik weet niet hoe dat op andere pabo's is, maar ik kan me voorstellen dat ze daar ongeveer dezelfde regels hanteren.
Wat hier allemaal staat klopt volgens mij weer niet...
Met spw (ik praat over hier dus he) kun je bij juist heel veel hbo-opleidingen een jaar overslaan..Als het maar met spw te maken heeft, dus daar valt volgens mij pabo, sph en bv psychologie onder...In ieder geval weet ik zeker dat het er best veel zijn...

Spw3 is hier voor onderwijsassistent, maar dat is wat lager dan spw4 en daarmee kun je juist niet naar hbo. Behalve als je er een kopjaar opdoet, maar dan heb je evengoed minder stof geleerd enzo.
Als je spw4 hebt gedaan (en dat is geen onderwijsassistent) dan kun je naar pabo met een jaar overslaan...
Je hebt hier dus alleen spw3 en spw4...4 is net ff te hoog voor onderwijsassistent...
Is wel stom eigenlijk, want officieel mogen we dus ook niet stage lopen op een basisschool, terwijl wel heel veel hierna naar de pabo gaan...

Hmm beetje onduidelijk verhaal geworden geloof ik
Oud 12-02-2003, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Janneke1 schreef:
Wat hier allemaal staat klopt volgens mij weer niet...
Met spw (ik praat over hier dus he) kun je bij juist heel veel hbo-opleidingen een jaar overslaan..Als het maar met spw te maken heeft, dus daar valt volgens mij pabo, sph en bv psychologie onder...In ieder geval weet ik zeker dat het er best veel zijn...
Over pabo weet ik iig zeker waar ik het over heb, staat ook in de voorlichtingsbrochure van de hro, maar goed.

Citaat:
Spw3 is hier voor onderwijsassistent, maar dat is wat lager dan spw4 en daarmee kun je juist niet naar hbo. Behalve als je er een kopjaar opdoet, maar dan heb je evengoed minder stof geleerd enzo.
Als je spw4 hebt gedaan (en dat is geen onderwijsassistent) dan kun je naar pabo met een jaar overslaan...
Hier is onderwijsassistent spw-4. Hier kun je niet met spw-4 een jaar overslaan op de pabo, tenzij het onderwijsassistent is. En wat ik al zei, het staat in de voorlichtingsbrochure van de hro.

Citaat:
Je hebt hier dus alleen spw3 en spw4...4 is net ff te hoog voor onderwijsassistent...
En je zegt net dat spw 3 onderwijsassistent in...?
Oud 12-02-2003, 17:10
Verwijderd
Citaat:
verkorte routes sociaal pedagogisch werk
1. Voor studenten met een diploma sociaal pedagogisch werk is wettelijk vastgesteld dat zij voor de opleiding sociaal pedagogische hulpverlening een jaar studieverkorting krijgen. Deze opleiding wordt aangeboden door de Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden en INHOLLAND DH
2. Voor studenten met een diploma sociaal pedagogisch werk bieden de Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden en INHOLLAND DH voor de opleiding culturele & maatschappelijke vorming een jaar studieverkorting aan.
3. Voor studenten met een diploma sociaal pedagogisch werk bieden de Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden en INHOLLAND DH voor de opleiding maatschappelijk werk & dienstverlening een half jaar studieverkorting aan.
4. Voor studenten met een diploma sociaal pedagogisch werk bieden de Haagse Hogeschool, INHOLLAND DH en Hogeschool Leiden voor de opleiding leraar basisonderwijs een half jaar studieverkorting aan.
http://www.mbohbo.org/index.htm

Gaat wel over regio Haaglanden en Rijnstreek, maar iig geeft het aan dat het niet alleen in Rotterdam geldt dat je niet altijd een jaar studieverkorting krijgt met een 'normale' spw opleiding. Verder heb ik ook al diverse sites gezien waar onderwijsassistent spw 4 is.

Van de site van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (www.google.nl/search?q=cache:EAc45ykwehEC: http://www.minocw.nl/brief2k/2001/22...ng_nl&ie=UTF-8 (url is bewust fout gedaan, je moet ff de url kopieren/plakken en de spatie er uit halen, als je de site wilt bezoeken):

Citaat:
In de nota Maatwerk 2, van 27 juni 2000 met kenmerk AB/BAP/2000/25736, aan de Tweede Kamer is ook gerapporteerd over onderwijsassistenten niveau 3 en 4 in verband met het doorstromen naar de HBO opleiding (PABO) en het doorgroeien naar leraarschap. Op dit moment zijn er programma’s ontwikkeld die het mogelijk maken om op elk moment en zonder tijdverlies over te stappen van de opleiding SPW 3 (met differentiatie basisonderwijs) naar de opleiding onderwijsassistent, een kwalificatie op niveau 4. Deze laatste opleiding geeft recht op doorstroom naar het HBO.

Daarnaast is op 18 april jongstleden de “Tijdelijke regeling doorstroom onderwijsassistent niveau 3” gepubliceerd. Deze regeling maakt het mogelijk om tot 1 januari 2005 met een diploma voor de opleiding SPW 3 (met differentiatie basisonderwijs) rechtstreeks in te stromen in het HBO. Dit is speciaal bedoeld voor de groep deelnemers die zijn ingestroomd in de niveau 3 opleiding met het idee naar het HBO door te stromen.

Deze regeling is tijdelijk, omdat het de bedoeling is dat deelnemers die door willen stromen naar het HBO uiteindelijk kiezen voor de opleiding onderwijsassistent op niveau 4.

Laatst gewijzigd op 12-02-2003 om 17:19.
Oud 13-02-2003, 16:16
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Ja, dat kan allemaal best, maar hier is het dus heel anders!
Advertentie
Oud 13-02-2003, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Janneke1 schreef:
Ja, dat kan allemaal best, maar hier is het dus heel anders!
Het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is landelijk, dat geldt niet alleen voor 'hier', maar ook voor 'daar'.
Oud 13-02-2003, 16:24
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Sorry hoor, maar ik weet toch sommige dingen echt zeker, zoals dat hier spw3 onderwijsassistent is, je daar niet mee naar de pabo kunt en 4 te hoog is voor onderwijssassistent...
En met 4 wel naar de pabo kunt en dan een jaar mag overslaan.
Ik kan er nix aan doen!

Anders had ik ook niet zoveel moeite hoeven doen om evengoed stage te kunnen lopen op een basisschool! Dat doe ik nu wel en ben ik erg blij mee
Wij mogen eigenlijk alleen stage lopen als Woonbegeleider of ActiviteitenBegeleider...
Oud 13-02-2003, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Janneke1 schreef:
Sorry hoor, maar ik weet toch sommige dingen echt zeker, zoals dat hier spw3 onderwijsassistent is, je daar niet mee naar de pabo kunt en 4 te hoog is voor onderwijssassistent...
En met 4 wel naar de pabo kunt en dan een jaar mag overslaan.
Ik kan er nix aan doen!
Ik weet dingen ook zeker (oa omdat ik zelf eerst spw zou gaan doen en omdat ik nu op de pabo zit en ik weet wat daar de regels zijn (en ik kan me niet voorstellen dat dat zo enorm verschilt per regio)) en deze brief bevestigd het ook nog, ik blijf dus bij wat ik eerder zei.
Oud 13-02-2003, 16:43
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Nou ja zeg! je zegt dus gewoon dat ik zit te liegen of vreselijk dom ben ofzow?
Ik doe toch zelf spw! Ik weet ut ook heus wel hoor!
Damn..
Oud 13-02-2003, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Janneke1 schreef:
Nou ja zeg! je zegt dus gewoon dat ik zit te liegen of vreselijk dom ben ofzow?
Ik doe toch zelf spw! Ik weet ut ook heus wel hoor!
Damn..
Hoor je mij dat zeggen? Dat maak jij ervan.
(En jij zegt min of meer het zelfde van mij, toch?)

Kan het niet komen door wat in die brief staat: 'Deze regeling is tijdelijk, omdat het de bedoeling is dat deelnemers die door willen stromen naar het HBO uiteindelijk kiezen voor de opleiding onderwijsassistent op niveau 4.'?

Maar goed, dan denken we er allebei anders over. Ik hoop voor jou dat bij jullie klopt wat jij zegt, zou lullig wezen anders. Ga iig niet in Rotterdam naar de pabo, want dan klopt wat ik zeg iig voor meer dan 100%.
Oud 13-02-2003, 17:03
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Hoor je mij dat zeggen? Dat maak jij ervan.
(En jij zegt min of meer het zelfde van mij, toch?)

Kan het niet komen door wat in die brief staat: 'Deze regeling is tijdelijk, omdat het de bedoeling is dat deelnemers die door willen stromen naar het HBO uiteindelijk kiezen voor de opleiding onderwijsassistent op niveau 4.'?

Maar goed, dan denken we er allebei anders over. Ik hoop voor jou dat bij jullie klopt wat jij zegt, zou lullig wezen anders. Ga iig niet in Rotterdam naar de pabo, want dan klopt wat ik zeg iig voor meer dan 100%.
Ik zeg niet dat jij liegt, want wat jij zegt zal in de rest van NL misschien wel zo zijn..
En inderdaad..maar Rotterdam is toch beetje ver weg
Dus dat komt wel goed
Oud 13-02-2003, 17:18
Verwijderd
@Janneke1: Zou je naar Inholland in Alkmaar gaan?
Oud 13-02-2003, 17:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
om van het spw-3 of spw-4 onderwijsassistent ff af te stappen

ik heb zelf ook nog een vraag:
ik ben er nu uit dat ik hoe dan ook sph wil gaan doen en ga binnenkort dus ook naar open dagen enzo. toch zou ik alvast willen weten of d'r duidelijke verschillen zijn qua hoge scholen. Je hebt wel eens dat de ene school op dit en de andere op dat de nadruk legt of met andere methodes werkt ofzo.
Is d'r iemand die van één (of het liefst meerdere) hoge scholen specialiteiten/bijzonderheden weet?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 13-02-2003, 17:58
Janneke1
Avatar van Janneke1
Janneke1 is offline
Uhmz duurt nog 3,5 jaar, dus zie ik dan wel..ik weet het niet..
Ze hebben het er trouwens wel over dat ze hier in DH ook wat hbo-opleidingen willen geven..Zijn er al, maar nog meer..Dus wie weet ook Pabo
Oud 13-02-2003, 18:08
mariekegirl
mariekegirl is offline
Citaat:
linda85 schreef:
om van het spw-3 of spw-4 onderwijsassistent ff af te stappen

ik heb zelf ook nog een vraag:
ik ben er nu uit dat ik hoe dan ook sph wil gaan doen en ga binnenkort dus ook naar open dagen enzo. toch zou ik alvast willen weten of d'r duidelijke verschillen zijn qua hoge scholen. Je hebt wel eens dat de ene school op dit en de andere op dat de nadruk legt of met andere methodes werkt ofzo.
Is d'r iemand die van één (of het liefst meerdere) hoge scholen specialiteiten/bijzonderheden weet?
hay, ik ga ook sph doen in Leiden (hogeschool leiden)
in leiden is sph ook de beste opleiding en eht is een hele mooie school. ik hoop dat je er wat aan hebt!
Oud 13-02-2003, 18:09
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
ik heb zelf ook nog een vraag:
ik ben er nu uit dat ik hoe dan ook sph wil gaan doen en ga binnenkort dus ook naar open dagen enzo. toch zou ik alvast willen weten of d'r duidelijke verschillen zijn qua hoge scholen. Je hebt wel eens dat de ene school op dit en de andere op dat de nadruk legt of met andere methodes werkt ofzo.
Is d'r iemand die van één (of het liefst meerdere) hoge scholen specialiteiten/bijzonderheden weet?
Er wordt niet echt gewerkt met methode's, niet zo als op bv. de havo iig. Er wordt gewoon gewerkt met boeken, veel boeken zullen het zelfde zijn, maar er zullen ook boeken verschillen. Verder weet ik geen specialiteiten/bijzonderheden.
Ads door Google
Oud 13-02-2003, 18:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
mariekegirl schreef:
hay, ik ga ook sph doen in Leiden (hogeschool leiden)
in leiden is sph ook de beste opleiding en eht is een hele mooie school. ik hoop dat je er wat aan hebt!
uhm, nou ja. als je uit kan leggen waaróm leiden de beste opleiding heeft dan heb ik d'r misschien wat aan. Zou je dat nog even toe kunnen lichten?

Citaat:
Leonoor schreef:
Er wordt niet echt gewerkt met methode's, niet zo als op bv. de havo iig. Er wordt gewoon gewerkt met boeken, veel boeken zullen het zelfde zijn, maar er zullen ook boeken verschillen. Verder weet ik geen specialiteiten/bijzonderheden.
Ik begrijp dat ze niet echt met methodes werken, maar ik heb wel eens gelezen dat de ene school meer met problemen werkt die de leerling vervolgens moet oplossen en de ander meer theorie. Bij een voorlichtingsavond waar ik gisteravond ben geweest werd verteld dat het landelijk wordt verandert en dat er überhaubt meer door leerlingen wordt uitgezocht enzo, maar ik kan me zo voorstellen dat er toch altijd nog verschillen blijven tussen de verschillende hoge scholen.

Oh ja, weet jij dat: de Ichtus school in R'dam is nou Inholland, maar dat was toch een Christelijke hogeschool? Is dat nou nog steeds zo? En is daar wat van te merken in de lessen?
(een ander is ook goed, maar jij zit geloof ik in R'dam, dus ik hoop dat je je destijds op beide scholen hebt georienteerd )
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 13-02-2003, 19:08
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Oh ja, weet jij dat: de Ichtus school in R'dam is nou Inholland, maar dat was toch een Christelijke hogeschool? Is dat nou nog steeds zo? En is daar wat van te merken in de lessen?
(een ander is ook goed, maar jij zit geloof ik in R'dam, dus ik hoop dat je je destijds op beide scholen hebt georienteerd )
De Ichtus was christelijk, ja...'t hoort nu bij Inholland, 'k weet niet of ze nog steeds christelijk zijn, maar 'k denk het wel, 'k zou het iig wel logisch vinden. De één zegt dat er veel 'geiten-wollen-sokken-mensen' rondlopen en dat je het wel merkt dat het een christelijke school is en de ander heeft het er hardstikke naar z'n zin en hoor ik er niet over. Een vriendin van mijn zusje zit er op en die is zo enthousiast dat m'n zusje er volgend jaar ook heen wil (en gaat). Ik zelf ben niet naar de Ichtus wezen kijken, omdat ik van een vriendin had gehoord dat je er beter niet heen kon gaan als je niet christelijk was (wat ik dus niet ben) en er in Rotterdam toch nog twee andere pabo's zitten (waar ik wel allebei ben wezen kijken). Nu hoor ik dus dat het wel mee valt, van die vriendin van m'n zusje.
Oud 17-02-2003, 10:38
Black Bird
Black Bird is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Weet je wel dat je daar minimaal 7 a 8 jaar over doet? Voordat je een HBO diploma hebt.
Ik zit in het laaste jaar van SPW, niveau 4. Je kunt niveau 4 doen in 3 jaar. Als je daarna SPH zou willen doen, kun je in het tweede jaar instromen omdat het een aanverwante opleiding is. Als je niet zakt, duurt het dus 6 jaar.
Oud 19-02-2003, 19:39
blackfairy
Avatar van blackfairy
blackfairy is offline
[QUOTE]linda85 schreef:

Ik begrijp dat ze niet echt met methodes werken, maar ik heb wel eens gelezen dat de ene school meer met problemen werkt die de leerling vervolgens moet oplossen en de ander meer theorie. Bij een voorlichtingsavond waar ik gisteravond ben geweest werd verteld dat het landelijk wordt verandert en dat er überhaubt meer door leerlingen wordt uitgezocht enzo, maar ik kan me zo voorstellen dat er toch altijd nog verschillen blijven tussen de verschillende hoge scholen.[/QOUTE]

die manier van werken en leren heet bij ons 'PGO'(probleem gestuurd onderwijs) , even voor de duidelijkheid ik doe spw 4wb.
en ik neem aan dat dat bij de meeste sph opleidingen ook wel gebeurd, omdat dat een goede manier is om dit soort sociale opleidingen te leren. verder weet ik dat zo'n soort manier ook word gebruikt op de haagse hoge school sph. zulk onderwijs heb je natuurlijk in verschillende vormen.

bij ons is onderwijsassistente ook spw 3 (r'dam)
__________________
No one likes us We don't Care | H.A.R.D.C.O.R.E | die bass moet je niet horen..DIE MOET JE VOELEN!!!
Oud 20-02-2003, 15:23
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Waarom zegt iedereen in godsnaam SPW-onderwijsassistent

Je leert of voor de SPW of voor de onderwijsassistent maar niet voor allebei de dingen hoor

Ik volg momenteel de opleiding onderwijsassistent niv. 4 ===>> MBO in Helmond (duurt 3 jaar) en je KAN met deze opleiding doorstromen naar het 2e jaar van de PABO. Zodat je na 3 jaar PABO leerkracht bent in het basisonderwijs.

Nou heb ik hier afgelopen dinsdag een voorlichtingsbijeenkomst gehad over wat je na deze opleiding kan doen en toen heb ik gevraagd of ik hierna ook de SPH kon gaan doen. Dat kan..maar je moet gewoon van voren af aan beginnen..dus in leerjaar 1 (van de 4).

Zo zit het tenminste in elkaar bij Fontys Hogescholen. Die afspraken zijn zo gemaakt en er zijn gewoon geen uitzonderingen ofzo. Ik weet niet naar welke school jij wil om die opleiding te doen...Maar als je gewoon zeker wilt weten hoe het nou zit en wat je nou moet doen, zou ik gewoon met die desbetreffende school belt...die weten 100% zeker hoe het zit en die kunnen je er een hoop over vertellen.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Oud 20-02-2003, 16:48
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef:
Waarom zegt iedereen in godsnaam SPW-onderwijsassistent

Je leert of voor de SPW of voor de onderwijsassistent maar niet voor allebei de dingen hoor
Toen ik naar spw keek (in een grijs verleden) was het (nog) wel spw-onderwijsassistent. En dat staat ook nog steeds in de folder van de pabo (waar ik nu op zit). Het is dus echt wel ergens op gebaseerd, dat ik dat zeg, ik zuig het iig niet uit m'n duim.

Citaat:
Ik volg momenteel de opleiding onderwijsassistent niv. 4 ===>> MBO in Helmond (duurt 3 jaar) en je KAN met deze opleiding doorstromen naar het 2e jaar van de PABO. Zodat je na 3 jaar PABO leerkracht bent in het basisonderwijs.
Op de hro (weet niet hoe dat op andere pabo's is) kom je gewoon in het eerste jaar, maar doe je het tweede en derde jaar versnelt (dus samen in één jaar).
Oud 06-01-2004, 20:22
Lil' Phoenix
Avatar van Lil' Phoenix
Lil' Phoenix is offline
Ik kan je wel vertellen dat ik SPH echt vreselijk vond, al dat creatieve en spirituele gedoe.. Ik heb het maar een paar weken gedaan, maar vond het egt zkeer weten helemaal niets..

Vorrbeeld:

een uur de straat op gaan en daar iedere keer een kwartier maar 1 zintuig gebruiken : bijvoorbeeld alleen ruiken... je moest dan opschrijven wat je geroken had en daar 2 kantjes een verslag van typen..

\Nou schiet mij maar lek..



xxx
__________________
Panic... Chaos.......Disorder.... YEAH, our work is done here...!!
Oud 06-01-2004, 20:25
Lil' Phoenix
Avatar van Lil' Phoenix
Lil' Phoenix is offline
O ja, en voor de klas lekker lomp gaan staan dansen terwijl de rest je verveeld aan zit te staren of zich helemaal dood lacht..


zingen, trommelen op vreemde objecten,


Drama was het stoerst, daar hebben we de eerste les ontspanningsoefeningen gedaan :
op een matras met ze allen op de grond liggen, schoenen uit *stinken*, en het licht uit.. en ontspannen maar... dat was egt top.. Nu ga ik pabo doen!!

xxx
__________________
Panic... Chaos.......Disorder.... YEAH, our work is done here...!!
Oud 06-01-2004, 20:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Lil' Phoenix schreef op 06-01-2004 @ 21:22:
Ik kan je wel vertellen dat ik SPH echt vreselijk vond, al dat creatieve en spirituele gedoe.. Ik heb het maar een paar weken gedaan, maar vond het egt zkeer weten helemaal niets..

Vorrbeeld:

een uur de straat op gaan en daar iedere keer een kwartier maar 1 zintuig gebruiken : bijvoorbeeld alleen ruiken... je moest dan opschrijven wat je geroken had en daar 2 kantjes een verslag van typen..

\Nou schiet mij maar lek..



xxx

jij kan van een paar weken opmaken dat sph vreselijk is?
zeer knap..

maar of daar nou een jaar oud topic voor moet worden geopend?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 06-01-2004, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 06-01-2004 @ 21:36:
maar of daar nou een jaar oud topic voor moet worden geopend?
Beetje onzinnig idd.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren SPH-studenten
ikkuh15
1 27-09-2009 16:24
Studeren pedagogiek/sph
Verwijderd
2 05-01-2009 05:55
Studeren MWD en SPH studenten
sozioboy
8 03-12-2008 15:27
Algemene schoolzaken Avondcursus en SPH!
hallomeneer
0 20-04-2008 17:30
Studeren SPH of MWD?
Cheeks
32 13-12-2007 23:20
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Waarom doen weinig jongens SPH?
Dick85
4 23-11-2007 09:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.