Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2004, 18:53
sexylexy
Avatar van sexylexy
sexylexy is offline
de urbs-groep ofzo?
__________________
ik heb een heel orgineel onderschrift
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2004, 18:57
Verwijderd
De groep waar pater, mater en nomen volgens worden verbogen geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 18:58
sexylexy
Avatar van sexylexy
sexylexy is offline
urbs groep geloof ik dus en daarmee worden mater enzo verbogen jah.
__________________
ik heb een heel orgineel onderschrift
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 20:20
Verwijderd
Je zou het ook in je boek kunnen opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 20:56
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 28-01-2004 @ 19:58:
urbs groep geloof ik dus en daarmee worden mater enzo verbogen jah.
Maar urbs is toch net wat anders dan nomen of zo? (Ik heb geen latijn meer, maar dit is wat ik ervan heb onthouden).
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:27
Verwijderd
declinatie... als ik het goed begrijp bedoelen jullie de verbuiging?
pater en mater zijn bij mij terug te vinden onder de 2e klasse. Maar wel onder de derde verbuiging en dat is bij mij dux.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 11:50
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 28-01-2004 @ 21:56:
Maar urbs is toch net wat anders dan nomen of zo? (Ik heb geen latijn meer, maar dit is wat ik ervan heb onthouden).
Deels wel ja. Maar... is 'urbs' de 3e declinatie? Wat zijn dan de eerste en de tweede, want het klinkt onlogisch vind ik.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 11:58
Verwijderd
Dat weet ik dus niet meer van buiten, zoek ik strax even op thuis (ik gebruik elementa, bij mij zullen het andere woorden zijn misschien, Ned-België verschilt nogal eens).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 12:03
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Mutant schreef op 29-01-2004 @ 12:58:
Dat weet ik dus niet meer van buiten, zoek ik strax even op thuis (ik gebruik elementa, bij mij zullen het andere woorden zijn misschien, Ned-België verschilt nogal eens).
Het zou in principe makkelijk op i-net te vinden zijn, maar wanadoo is al sinds gistermiddag aan het k*****, dus op dit moment lukt het me niet. .Mmaar ik wacht geduldig af..misschien wil google nog wel openen in het komende halfuur
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 12:57
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Eerste declinatie zijn de vrouwelijke woorden met nom ev op -a, bijvoorbeeld serva. De vervoeging is
Code:
ev    mv
a     ae
ae    arum
ae    is
am    as
a     is
Tweede declinatie zijn de mannelijke (nom ev -us) en onzijdige (nom ev -um) woorden, bijvoorbeeld servus en donum. Verder horen woorden als puer en vir er ook bij, deze worden vervoegd als de -us-woorden (oorspronkelijk eindigde de nom ev bij deze woorden ook op -us, dit is echter weggevallen)
De vervoeging van de -us-woorden is
Code:
ev    mv
us    i
i     orum 
o     is
um    os
o     is
De vervoeging van de -um-woorden is
Code:
ev    mv
um    a
i     orum
o     is
um    a
o     is
Derde declinatie zijn mannelijk, vrouwelijk of onzijdig, bijvoorbeeld pater, mater en nomen. Aan het meervoud is te zien of het mannelijk/vrouwelijk (meervoud -es) of onzijdig (meervoud -a) is
De vervoeging van de mannelijke/vrouwelijke woorden is
Code:
ev    mv
-     es
is    um
i     ibus
em    es
e     ibus
De vervoeging van de onzijdige woorden is
Code:
ev    mv
-     a
is    um
i     ibus
-     a
e     ibus
Dan zijn er ook nog de vierde en vijfde declinatie, maar die zoek je zelf maar op.

Laatst gewijzigd op 29-01-2004 om 13:02.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 13:07
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
nienie schreef op 29-01-2004 @ 13:57:
*verhaal*
Onderschrijft
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 13:12
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nienie schreef op 29-01-2004 @ 13:57:
*cut*
Oh ja! mannelijk en onzijdig gaan bij elkaar..*kan zichzelf wel voor haar hoofd slaan*

http://www.let.uu.nl/hist/goac/coola...tasgrammatica/ Hier kan je overigens de 4e en 5e declinatie (en nog vele andere dingen) vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 15:08
Verwijderd
Dan ff mijn aanvulling:
de 1e en 2e verbuiging vallen in de 1e klasse. Dat is avus, donum en rosa.
De 2e klasse is dan de 3e verbuiging: dux, corpus.
3e klasse is 4e en 5e verbuiging nl. fructus en dies.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 20:28
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Achtung! In de derde declinatie (consonantstammen en i-stammen) schuilen drie moeilijkheden. Het betreft hier de ablativus singularis, de genitivus pluralis en de accusativus pluralis.

De ablativus singularis van deze groep gaat meestal uit op -e. Er zijn echter een (beperkt) aantal substantiva die een abl. sing. op -i hebben. Het gaat hier om o.a. mare, altare, milia (met een acc. sing./pl. gelijk aan de nom. sing./pl. --> onzijdige woorden!) en om o.a. turris, sitis, puppis (met een acc. sing. op -im).

De genitivus pluralis gaat vaak uit op -um (consulum, nominum), maar in een aantal gevallen op -ium. Daarvoor zijn vaste regels.
(1) Als een substantivum in de gen. singularis twee of meer consonanten voor de uitgang -is heeft. Voorbeeld: urbs, urbis --> urbium. (2) Als een subst. in de gen. sing. evenveel lettergrepen heeft als de nom. sing. (eindigend op -is of -es). We noemen deze subst. parisyllaba. Voorbeeld: orbis, orbis --> orbium. (3) Ook de substantiva die een abl. sing. hebben op -i krijgen een gen. pl. op -ium.

De accusativus pluralis gaat vaak uit op -es. Substantiva die een gen. pl. hebben op -ium hebben echter vaak een acc. pl. op -is. Voorbeeld: navis, navis --> navium --> navis i.p.v. naves. Deze e/i-wissel is echter niet verplicht!
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.

Laatst gewijzigd op 30-01-2004 om 08:15.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:54
juniperlilly
juniperlilly is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 28-01-2004 @ 19:53:
de urbs-groep ofzo?
De derde declinatie is de derde verbuigingsgroep. dit is de groep die eindigd op een medeklinker en op i en waarvan de nominatief enkelvoud zeergevarieerd is dus waarvan de nom. meervoud er bij moet, omdat je daaraan de stam kan zien.
snappie?
__________________
music rules!!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:55
juniperlilly
juniperlilly is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef op 29-01-2004 @ 21:28:
Achtung! In de derde declinatie (consonantstammen en i-stammen) schuilen drie moeilijkheden. Het betreft hier de ablativus singularis, de genitivus pluralis en de accusativus pluralis.

De ablativus singularis van deze groep gaat meestal uit op -e. Er zijn echter een (beperkt) aantal substantiva die een abl. sing. op -i hebben. Het gaat hier om o.a. mare, altare, milia (met een acc. sing./pl. gelijk aan de nom. sing./pl. --> onzijdige woorden!) en om o.a. turris, sitis, puppis (met een acc. sing. op -im).

De genitivus pluralis gaat vaak uit op -um (consulum, nominum), maar in een aantal gevallen op -ium. Daarvoor zijn vaste regels.
(1) Als een substantivum in de gen. singularis twee of meer consonanten voor de uitgang -is heeft. Voorbeeld: urbs, urbis --> urbium. (2) Als een subst. in de gen. sing. evenveel lettergrepen heeft als de nom. sing. (eindigend op -is of -es). We noemen deze subst. parisyllaba. Voorbeeld: orbis, orbis --> orbium. (3) Ook de substantiva die een abl. sing. hebben op -i krijgen een gen. pl. op -ium.

De accusativus pluralis gaat vaak uit op -es. Substantiva die een gen. pl. hebben op -ium hebben echter vaak een acc. pl. op -is. Voorbeeld: navis, navis --> navium --> navis i.p.v. naves. Deze e/i-wissel is echter niet verplicht!
willu aub niet zo moeilijk doen?
__________________
music rules!!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 16:43
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
juniperlilly schreef op 18-02-2004 @ 19:55:
willu aub niet zo moeilijk doen?
Eenvoudiger dan dit kan niet.
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijns leren
Ndimension
60 05-02-2012 18:42
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [LA][GR] Vertaling tips
Johnny14
49 01-04-2010 18:37
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Moeilijke talen???????
TaRkAn_lOvEr
24 11-05-2004 16:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wie kan dit vertalen?
Celestial Demon
22 24-10-2003 15:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.