Oud 10-08-2006, 19:15
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Piero

Je danste met je vork over je bord zoals je dat altijd deed
en ik keek naar de vlekken die je maakte op het tafelkleed.

Het water kletterde en schetterde toen het begon te vallen
en wegen werden slootjes. Je vond alles zo grijs en grauw
en we verlangden naar het wit en blauw van de winter.

We zouden dan sterren kunnen kijken op het platte dak
en als de kilte ons beving kropen we in bed. Naast de sokkenla
die altijd klemde had je kaarsjes neergezet om ons twee te warmen.

Maar ik mis je mijn lief en het is nog geen winter. De sneeuw
ligt nog steeds in de ijskast. Maar zolang de regen het platte dak kietelt
heb ik je lief.

-------------

Ik heb lang niets geschreven en gepost. En ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Ik weet de laatste tijd überhaupt niet meer of ik goed of slecht schrijf dus dat laat ik aan jullie over.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2006, 22:00
G. -
Avatar van G. -
G. - is offline
Dat klemmengedeelte komt mij wat raar over..

Normaal gezien heb ik een hekel aan rijmgedichten maar deze was mooi! Het viel op dat het rijmde, maar het stoorde niet, dat is een erg subtiele kunst! Sommige woordspelingen zijn erg mooi..

Vooral de tweede en de laatste regel spreken mij aan.

Ps: vanwaar de titel?
__________________
Mijn kartonnen excuses, mijn kunsthart
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 09:33
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
De titel slaat op een restaurantje. Dankjewel voor je commentaar . Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik echt iets met rijm heb gedaan en ik wilde het ook subtiel laten overkomen.

Wat bedoel je met dat klemmengedeelte? Die sokkenla?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 10:16
Verwijderd
Ik vind het heerlijk hoor. Maar júist de laatste regel (of eigenlijk de hele laatste strofe) vind ik minder.
Inderdaad heel mooi subtiel gebruik van rijm, precies zoals ik het graag zie. Het hele gedicht heeft iets lievigs en melancholisch, de hebt goed een sfeer weten te scheppen.
En ik ben juist fan van de klemmende sokkenla, dat soort zinnetjes/woorden zorgen ervoor dat het niet al te zweverig/dromerige/poëtisch wordt.
Als ik jou was zou ik uit de laatste strofe nog wat meer proberen te halen, maar verder vind ik het top.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 11:56
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik heb heel lang gedaan over het gedicht omdat ik het steeds niet goed genoeg vond en ik twijfelde dan nog het meest over de laatste strofe, wat vind je er precies niet zo goed aan? Of minder dan de rest?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 16:32
Verwijderd
Ik weet eigenlijk niet prcies wat. Het spreekt me gewoon minder aan. Een poging dan:
Misschien omdat in dat stukje helemáál geen rijm zit (of die is zo subtiel dat ik het niet opmerk.)
Verder is het niet echt een afsluiting van het geheel, het is gewoon nóg een strofe, het voelt voor mij niet als een (anti)climax(je).
Twee keer lief, vind ik te veel. Ik zou m niet aanspreken met lief, maar het lief van liefhebben er wel inhouden.
En ijskast vind ik stom als woord en als beeld.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 17:48
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Quis schreef op 11-08-2006 @ 17:32 :
Ik weet eigenlijk niet prcies wat. Het spreekt me gewoon minder aan. Een poging dan:
Misschien omdat in dat stukje helemáál geen rijm zit (of die is zo subtiel dat ik het niet opmerk.)
Verder is het niet echt een afsluiting van het geheel, het is gewoon nóg een strofe, het voelt voor mij niet als een (anti)climax(je).
Twee keer lief, vind ik te veel. Ik zou m niet aanspreken met lief, maar het lief van liefhebben er wel inhouden.
En ijskast vind ik stom als woord en als beeld.
( naar je laatste zin).

Je hebt wel gelijk, er zit geen rijm in. Er er staat inderdaad ook twee keer lief. Hmm, ik zal er nog eens naar kijken. Bedankt voor je commentaar.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 16:33
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja mooi, heel goed zoals je binnenin rijmt. Ik las de sokkenlastrofe en ik wist dat er rijm in zat maar ik kon niet vinden waar. Zo vind ik rijm tof, want je voelt dat het ritme en de klank klopt terwijl je leest.

De laatste strofe vind ik minder omdat ik hem wat overdone vind: je kunt daar best wat minder beeldspraak gebruiken. De kietelende regen zou van mij weg mogen: gewoon 'maar zolang het regent heb ik je lief' vind ik persoonlijk beter.

Maar: lief gedichtje, belooft wat voor de wedstrijd .

Weet je echt niet of je je gedichten goed of slecht vind? Zolang je het zelf niet denderend vind zou ik doorzoeken tot je je echte eigen stijl hebt gevonden waar je blij mee bent. Je moet het juist niet aan ons overlaten, tenminste, niet als je voor jezelf schrijft.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 20:00
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 12-08-2006 @ 17:33 :
Ja mooi, heel goed zoals je binnenin rijmt. Ik las de sokkenlastrofe en ik wist dat er rijm in zat maar ik kon niet vinden waar. Zo vind ik rijm tof, want je voelt dat het ritme en de klank klopt terwijl je leest.

De laatste strofe vind ik minder omdat ik hem wat overdone vind: je kunt daar best wat minder beeldspraak gebruiken. De kietelende regen zou van mij weg mogen: gewoon 'maar zolang het regent heb ik je lief' vind ik persoonlijk beter.

Maar: lief gedichtje, belooft wat voor de wedstrijd .

Weet je echt niet of je je gedichten goed of slecht vind? Zolang je het zelf niet denderend vind zou ik doorzoeken tot je je echte eigen stijl hebt gevonden waar je blij mee bent. Je moet het juist niet aan ons overlaten, tenminste, niet als je voor jezelf schrijft.
Dankjewel voor je commentaar, ik ga ook nog werken aan die laatste strofe want hij ís ook niet echt super. Wel tof dat je mijn rijm zo goed vindt want dit is ongeveer de eerste keer dat ik echt rijm heb gebruikt. Denk ik. En ik heb er iets van 3 weken over gedaan om het zo te krijgen , dus dan mag ik nu wel beginnen aan die wedstrijd. Maar goed, ik twijfelde nog om hem in te sturen .

Ik dicht ook nog niet zo lang dus ik probeer nog vanalles uit, ik vind vast nog wel ooit ergens een eigen stijl .
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 10:21
G. -
Avatar van G. -
G. - is offline
Je kan hem niet gebruiken voor de wedstrijd, da's jammer (lief).

De ijskast mag je van mij niet weggooien. Het staat er zo goed!
__________________
Mijn kartonnen excuses, mijn kunsthart
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 20:09
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Oh dit is helemaal niet slecht hoor. "Schetterend water" vind ik heel vreemd, het mag dan wel mooier staan dan schitterend, toch doet het mij denken aan trompetten enzo. 'Beving' las ik de eerste keer verkeerd, maar dat is een leesfout. Toch denk ik dat je dat woord beter kan vervangen voor iets anders. Klemmende sokkenla is leuk (het moet wel héél erg koud zijn om je bij twee kaarsjes te warmen). De sneeuw in de ijskast vind ik echt heel erg goed gevonden, precies de juiste toon en het geeft heel mooi aan waar het om gaat. De slotzin vind ik wel jammer eigenlijk. Zonder die slotzin ziet het er misschien onaf uit, maar zou ik het zelf wel mooier vinden. Een mooiere slotzin zou nog beter zijn natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 20:45
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Dankjewel . Het is leuk te horen dat het toch gewaardeerd wordt. Ik kan me goed vinden in je commentaar. Die twee kaarsjes , geven ook niet erg veel warmte af maar ht is meer symbolisch bedoeld. Ik zal eens over een andere slotzin gaan nadenken maar dat heb ik al eerder gezegd, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 20:51
G. -
Avatar van G. -
G. - is offline
De slotzin mag niet veranderd worden, je zou het enkel maar kunnen verpesten.
__________________
Mijn kartonnen excuses, mijn kunsthart
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 00:59
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Fijn gedicht om te lezen, mooi geschreven. Ik heb maar een paar kleine dingetjes - sorry als ze al gezegd zijn, ik heb niet alle reacties gelezen -:

- De rijm deed - tafelkleed vind ik iets té gedwongen.
- Je raakt het ritme een béétje kwijt naar het einde toe.
- De herhaling van 'maar' in de laatste strofe is storend, ik zou de eerste 'maar' laten staan, want die is naar mijn mening het sterkst.

En schetterde vind ik ook wat raar . Maar verder helemaal niet slecht, leuk om te lezen, mooi beeldend. De zin 'maar ik mis je mijn lief en het is nog geen winter' vind ik heel goed, hij is eigenlijk wat onbeholpen - taalkundig gezien - maar dat vind ik juist prachtig passend, het zorgt voor het juiste pruillip-effect.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 08:55
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
xineof schreef op 14-08-2006 @ 01:59 :
het zorgt voor het juiste pruillip-effect.


Eigenlijk vind ik de eerste twee zinnen ook heel slecht maar ik wilde weten wat men hier ervan vond. En je hebt gelijk wat betreft die tweede "maar".

Ik ga er als ik tijd heb nog eens goed naar kijken .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Champions League 2004-2005
BarbapapaX
500 06-05-2005 18:14
Vrije tijd Nederland naar WK 2006 in Duitsland?
Squidward
82 12-08-2004 15:55
Vrije tijd Transfers en geruchten.
EmilioFCG
500 02-02-2004 23:48
Vrije tijd Beste 3 voetbalspelers van verschillende landen.
- Praga Khan -
44 10-04-2003 14:56
Vrije tijd Goed idee QUIZ!
Rossoneri
36 22-03-2003 17:30
Vrije tijd de beste club uit elke europese competitie en gelijk de beste speler
Krugdinho
19 23-02-2002 20:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.