Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2015, 22:18
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Hallo,

Ik heb voorheen al een post geplaatst over dat ik psychiatrie wilde doen, na nader research te hebben gedaan leek het voor mij te moeilijk en een te grote omweg om die richting in te gaan. Ik heb ga dus voor mijn tweede keuze, psychologie! nu is de grote vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken, het is een WO studie, kenmerken van mij:
Havo, economie en maatschappij profiel (keuzevak biologie) en eindexamen.

Ik las op carriere tijger dat wanneer je psychologie op WO niveau wilt doen dat je een vwo profiel moet hebben of een hbo-propodeuse.

Hoe kan ik via havo eindexamen jaar het beste op weg naar een psychologie master diploma .En daarnaast heb ik nog een aantal vragen:

Hoe ziet de arbeidsmarkt eruit? (mbt vraag en aanbod)
Wat zijn de kans verschillen op een baan met een master of zonder een master?
Ik wil de studie graag engelstalig (binnen nederland) doen, hoe kan ik dat doen en verkleint dit de kans op een baan op de nederlandse arbeidsmarkt?
Is alleen Wiskunde A voldoende? Ik hoorde namelijk dat er veel met kansen en statistiek wordt gewerkt binnen psychologie.
Hoe pittig is de studie en op wat voor soort gebieden wordt de nadruk gelegt binnen de studie?

Ik wil het liefst klinisch psycholoog worden, maar ik sta ook open voor andere banen gerelateerd met psychologie.
Ik voel dat ik dingen vergeet toe te voegen en belangrijke vragen vergeet te stellen, maar daar kan ik later altijd nog op terugvallen ^^
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2015, 06:53
Verwijderd
De baankansen voor een klinisch psycholoog zijn wel prima, maar voordat je zover bent, moet je eerst basispsycholoog worden (bachelor+master is dat), dan werkervaring opdoen, dan de opleiding tot GZ-psycholoog (2 jaar), en dan de opleiding tot klinisch psycholoog (2 jaar als mijn vriend het zich goed herinnert). De moeilijkheid hierbij ligt m in het werkervaring opdoen als basispsycholoog, want daarvoor is de arbeidsmarkt waardeloos, en om de GZ-opleiding binnen te komen, want daar is veel concurrentie in.

Dit beantwoordt ook meteen je tweede vraag: met alleen een bachelor psychologie heb je precies 0% kans op een baan als klinisch psycholoog.
Maar ook andere psychologie-gerelateerd werk is eigenlijk niet te vinden met alleen een WO bachelor. Mijn vriend heeft het een jaar geprobeerd. Er zijn eigenlijk gewoon geen geschikte vacatures voor. Voor gerelateerde banen op bachelorniveau hebben ze liever een sociaal-psychiatrisch verpleegkundige met praktische kennis en ervaring ipv brede algemene kennis over de psychologie. Die master heb je dus sowieso nodig.

De studieboeken zijn overal in het Engels. Of de studie ook volledig in het Engels wordt gegeven weet ik niet, misschien bij een university college.

Wat de toelatingseisen voor WO psychologie zijn staat wel op de universiteitswebsites. Als er staat dat wiskunde A genoeg is, dan mag je er er wel van uit gaan dat ook voldoende is als basiskennis.

Psychologie is niet de zwaarste studie. Je moet wel bereid zijn veel te lezen en veel te schrijven. En als je een behandelrichting op wil, zoals jij, is het handig om ervoor te zorgen dat je er bovenuit steekt, ivm de concurrentie voor de vervolgopleidingen. Op welke gebieden de nadruk wordt gelegd verschilt per universiteit en per afstudeerrichting.

Al met al is het dus waarschijnlijk wel sneller dan psychiater worden, maar biedt het wel minder zekerheid dat je komt waar je wil.

Mijn vriend raadt je aan te googelen op "KP opleiding" of "GZ opleiding" en om op de websites te kijken van de universiteiten die je overweegt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 09:02
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Nog 3 aanvullingen:
-Toelatingseisen kunnen verschillen per universiteit. In bijv. Leiden is een hbo-propedeuse met havo-E&M met voor wiskunde-A een 6 als eindcijfer voldoende.
-Psychologie is een lotingsstudie. Met een hbo-propedeuse zit je in de 'middenklasse' (C) qua kansen. Er is ook decentrale selectie, maar niet overal.
-In ieder geval Leiden heeft ook een bachelor Psychologie volledig in het Engels. Gewoon even op alle websites van universiteiten kijken
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 15:21
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Bedankt voor de reacties, ze hebben me wat meer perspectief kunnen bieden op de studie.
Maar in het kort graag, welke mogelijke manieren zijn er voor mij om klinisch psycholoog te worden mbt WO of HBO opleidingen en vervolg ervan?

Ik heb leiden en rotterdam opgezocht hierover en die leken mij het beste geschikt voor mij, ik stuur ze een mail over mijn vragen en geschiktheid.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 15:32
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar in het kort graag, welke mogelijke manieren zijn er voor mij om klinisch psycholoog te worden mbt WO of HBO opleidingen en vervolg ervan?
Sarah heeft al kort uitgelegd hoe het zit na de bachelor en master Psychologie. Zie haar post.

Kortgezegd kun je nu kiezen voor:
-hbo-propedeuse halen, daarna beginnen aan wo-bachelor Psychologie
-hbo-bachelor halen, daarna schakeljaar Psychologie aan universiteit volgen, en daarna beginnen aan wo-master Psychologie
-nu eerst een vwo-diploma halen, daarna beginnen aan wo-bachelor Psychologie
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 15:48
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Wat is het meest efficiente en waar ligt de hoogste kwaliteit van bovengenoemde opties?
Ik zit zelf te denken om dan toch maar een hbo propodeuse te halen, welke hbo propodeuse/bachelor is het meest aansluitend op psychologie?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 16:00
Verwijderd
Ik gooi zo maar een waanzinnig geschift idee de ruimte in hè. Wellicht de HBO-opleiding Psychologie.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 16:01
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Wat Ertur zegt ja
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 17:22
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Dat zal ik als nummer 1 kiezen, hoe zit het met deze hbo opleidingen, en zal het mijn studie WO psychologie beinvloeden als ik niet voor de hbo propodeuse psychologie kies?

verpleegkunde
Oriëntaalse Talen en Communicatie
Applied science
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 17:35
Verwijderd
Ik snap niet waar je mee bezig bent als je klinisch psycholoog wilt worden, en begint met Oriëntaalse talen en communicatie.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 17:45
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Ik vraag me gewoon af of dat invloed zou hebben op mijn gehele studie WO psychologie als ik niet de propodeuse hbo toegepaste psychologie kies, wat zijn de plusjes als ik wel of niet de propodeuse voor toegepaste psychologie haal, als het herhaalt gaat worden in de WO studie lijkt het me beter om niet dubbel iets te doen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 18:07
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik vraag me gewoon af of dat invloed zou hebben op mijn gehele studie WO psychologie als ik niet de propodeuse hbo toegepaste psychologie kies, wat zijn de plusjes als ik wel of niet de propodeuse voor toegepaste psychologie haal, als het herhaalt gaat worden in de WO studie lijkt het me beter om niet dubbel iets te doen.
vermoedelijk ben je niet eens toelaatbaar voor de opleiding WO psychologie met een propedeuse orientaalse talen en applied science. Je leert hele waardevolle lessen wat betreft gesprekstechnieken bij toegepaste psychologie (bron: mijn vriend heeft de HBO-WO route van psychologie doorlopen) die je in mindere mate krijgt bij de WO opleiding (die wat minder praktisch is in de bachelor)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 18:17
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Bedankt, dat helpt me verder.
Hoe zit het met verpleegkunde? Ik heb mijn keuze nog steeds wel op toegepaste psychologie.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 19:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
vermoedelijk ben je niet eens toelaatbaar voor de opleiding WO psychologie met een propedeuse orientaalse talen en applied science.
Ik ga niet alle universiteiten uitzoeken, maar in bijv. Leiden ben je dus net zo toelaatbaar met een propedeuse toegepaste psychologie als met een propedeuse oriëntaalse talen

P.S.: Bamienator, kijk zelf ook eens gewoon op de websites van universiteiten. Daar worden al je vragen over toelating beantwoord.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 19:51
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Ik snap eerlijk gezegt het punt niet waarom ik een propodeuse moet halen maar ik zal het wel in gedachte houden.
Axel11, je lijkt uit ervaring te spreken dus ik vertrouw je meer.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 19:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik snap eerlijk gezegt het punt niet waarom ik een propodeuse moet halen maar ik zal het wel in gedachte houden.
Axel11, je lijkt uit ervaring te spreken dus ik vertrouw je meer.
Het punt is dat je met alleen een havo-diploma zoals jij onvoldoende niveau hebt of zou hebben voor een wo-bachelor en dus niet kunt worden toegelaten Dus moet je eerst nog wat extra dingen leren / laten zien dat je een wat lager niveau aan kan.

Ik lees gewoon wat op de websites van de universiteiten/opleidingen staat, dat kun je zelf ook
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 19:59
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Ah, dat is eigenlijk best wel logisch, ik overweeg dan wel gewoon voor om de propodeuse van toegepaste psychologie of orientaalse talen en communicatie te doen.


Is er iemand die ervaring heeft met verpleegkunde, is dit ook compatibel met psychologie? mischien kan ik dit ook overgwegen te kiezen want ik kom er zelf niet uit door online te researchen erover.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 20:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Een propedeuse verpleegkunde behandelt niet veel psychologie, ik denk zeker zo weinig dat je er weinig aan hebt voor je latere wo-bachelor Psychologie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-02-2015, 20:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je leert denk ik hooguit het patiënten contact als dat er al is in het eerste jaar van verpleegkunde.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2015, 10:37
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Verpleegkunde heeft ook een loting dacht ik.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 28-02-2015, 11:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Verpleegkunde heeft ook een loting dacht ik.
Nu je het zegt ja

Bamienator, je kunt je in een jaar maar voor 1 lotingstudie aanmelden. Aangezien hbo Toegepaste Psychologie al een lotingstudie is, kun je je niet ook aanmelden voor hbo Verpleegkunde als tweede keuze. Ook hbo Oriëntaalse Talen en Communicatie is een lotingstudie, dus deze kun je ook niet gebruiken als tweede keuze.

Applied science is geen loting, en kun je dus wel gebruiken als tweede keuze.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2015, 19:24
Bamienator
Avatar van Bamienator
Bamienator is offline
Bedankt !

Ik zal me inschrijven voor HBO toegepaste psychologie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Medicatie....
Verwijderd
51 16-07-2009 00:41
Levensbeschouwing & Filosofie Leven na de dood
**
74 16-03-2009 09:27
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Psychologie Mijn leven 0-16
Rabbi Daniel
15 28-04-2002 14:13
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.