Oud 29-05-2015, 00:12
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Even een vraag die nu actueel is in verband met IS, en in mindere mate ook in verband met dictators als Assad. Mijn vraag hier is, wanneer is militair ingrijpen in het buitenland gerechtvaardigd?

Het lijkt me duidelijk dat als een buitenlandse mogendheid een direct gevaar vormt voor de nationale veiligheid dit militair ingrijpen rechtvaardigd. Veel mensen vinden ook dat ingrijpen moet kunnen als het om humanitaire zaken gaat die niet direct de nationale veiligheid of die van NAVO bondgenoten beïnvloeden, zoals de genocide in Rwanda in 1994. Maar waar leg je de grens?

Soms kun je de situatie erger maken zoals die is. In 2003 werd Saddam van de troon gestoten, maar de situatie in Irak is er niet bepaald op vooruit gegaan, sterker nog het bestaan van IS is een direct gevolg van deze invasie. In Libië in 2011 is er ook ingegrepen, maar dat land wordt nu geregeerd door bendes en IS is er met een opmars bezig.

Een sterk gerelateerde vraag is of het gerechtvaardigd is om samen te werken met dictators tegen een gezamenlijke vijand. Kun je met Assad samenwerken tegen IS, of heeft Assad het zo bond gemaakt dat je dit om principiële redenen niet moet willen? Maar we werken anderszijds wel met andere dictaturen samen, zoals het regime in Saudi Arabie die het ook niet zo nauw neemt met mensenrechten.

Op een nog fundamenteler niveau kun je je afvragen of het wel terecht is dat wij ons opstellen als wereldpolitie en ons verantwoordelijk voelen voor alles wat er gebeurt op deze wereld. Poetin wordt nooit bekritiseerd als IS een opmars maakt, en Dilma Roussef(Braziliaanse president) hoeft niet aan kiezers uit te leggen hoe het komt dat een of andere doorgedraaide stam in centraal Afrika een andere afmaakt. Maar in het Westen is dit allemaal wel het geval, waarom? Het is duidelijk dat we militair de sterkste macht vormen in de wereld, maar is dat genoeg om dit te verklaren? En zijn we bereid minstens 2 oorlogen per decennia te voeren, aangezien er elk decennium wel ergens in de wereld iets verschrikkelijks gebeurt?

Allemaal vragen die we in dit topic aan de orde kunnen stellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2015, 12:19
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nooit.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2015, 14:46
Verwijderd
Op het moment dat ze jouw grens over komen lopen mag je ze doodschieten maar laat ze verder gewoon hun eigen gezeik oplossen. En zo niet dan niet, wat willen ze doen dan.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2015, 15:03
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Behalve als het joden zijn natuurlijk, die mogen alles.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2015, 15:03
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Of rabobankmedewerkers.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2015, 16:08
maxyt10
maxyt10 is offline
In het geval van IS, zijn er genoeg landen in de regio om het probleem op te lossen (Saoedi-Arabië bijv.)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2015, 19:17
Hghg
Hghg is offline
Ik denk dat het goed is als het de enige oplossing is voor een probleem dat opgelost moet worden.

Dus als jij een hoge piet bent in een land en er breekt een rel uit... Dan lijkt dat me wel de enige oplossing
Met citaat reageren
Oud 11-07-2015, 02:35
Hannes98
Avatar van Hannes98
Hannes98 is offline
Zelf zou ik zeggen: Wanneer er onschuldige levens verloren gaan moet alles gedaan worden om het te stoppen en is millitair ingrijpen noodzakelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2015, 02:59
Verwijderd
Citaat:
Zelf zou ik zeggen: Wanneer er onschuldige levens verloren gaan moet alles gedaan worden om het te stoppen en is millitair ingrijpen noodzakelijk.
Niemand is onschuldig.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2015, 17:28
Vallone
Vallone is offline
Ik denk, sowieso wanneer een situatie of partij het leven en/of welzijn van mensen die niks te maken willen hebben met onnodig geweld bedreigt en in eerste instantie dialoog met de 'slechteriken' zo goed als niet (meer) mogelijk is. Denk daarbij aan terroristen en als je kijkt naar de actualiteiten; IS.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2015, 19:16
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Wanneer je een goede kans hebt om het conflict te winnen, zowel op de korte als lange termijn.

Geen rechter ter wereld die de overwinnaar gaat berechten.
__________________
Čech is uit zijn doel, Čech is uit zijn doel....!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.