Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2016, 10:13
Loesje2003
Loesje2003 is offline
Hallo,
Even de situatie schetsen: ik ben een meisje dat in het 2de middelbaar zit (13jaar). Altijd ben ik al redelijk gevoelig geweest (snel huilen, snel boos), maar totaal niet verlegen! Ook haal ik steeds heel hoge cijfers, tussen 90 en 95%
Nu kreeg ik gisteren een mail van een leerkracht dat mijn naam is genoemd in de werkgroep 'leren leren' i.v.m faalangsttraining en dat ik haar moet komen opzoeken tijdens de pauze. Ik weet zelf niet wat faalangsttraining precies inhoudt. Nu zou ik persoonlijk niet zeggen dat ik faalangst heb, ik zou het eerder 'gedreven zijn' noemen... Laatst hadden we een grote toets gehad van aardrijkskunde waar ik heel hard voor had geleerd. Toen deze test veel te moeilijk was, moest ik huilen.
Mijn instelling (wat ik ook tegen die leerkracht ga zeggen) is: Als jij een 8 hebt voor een toets vind je dat goed, en ik vind dat opzich ook wel goed. Maar wanneer je doel een 9 of een 10 halen is, en je krijgt dan een 8... Snap je dan dat ik dat niet goed vind?

Wat ik met dit topic wil bereiken? Helemaal niets, ik moest gewoon even mijn verhaal kwijt. Toch hoop ik dat hier toch een aantal (serieuze !) reacties op komen, eventueel van mensen die hetzelfde meemaken
😊
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2016, 10:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Faalangst kan prima samengaan met een drang om te presteren, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bespreek het eens met je ouders en mentor. Het is goed om te leren dat die 8 ook een geweldig cijfer is als jij je best hebt gedaan.
Als je vermoed je je misschien wel faalangst heb zou ik zeker zo'n training doen. Je kunt niet altijd de best zijn, en school zal de komende jaren ook een stukje moeilijker worden. Dan is het fijn als je zonder al te veel stress een 7 kunt accepteren, i.p.v. enorm baalt van een 7,5 i.p.v. de 9 die je nu gewend bent. Ook met ook op je vervolgopleiding en praktische dingen zoals autorijles kan het enorm nuttig zijn om zo'n faalangst training gedaan te hebben.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 11-11-2016, 10:24
Verwijderd
Beste Loesje,
Wat je verteld ken ik. Het is niet zozeer dat je lage cijfers haalt.
Het is meer dat je, jezelf forceert alles (te) perfect te doen. Als het even niet gaat zoals je gedacht hebt, schiet je in de stress. Een training die je ze willen geven kan je daarmee helpen. Het zorgt ervoor dat je wat minder gestrest bent, en leert om te gaan als het even niet gaat zoals jij wilt. Faalangst is misschien een verkeerde benaming, ze willen je meer zelfvertrouwen geven.
Ik zou het altijd doen, daar heb je in je verdere schoolcarrière altijd plezier van.

DV
Met citaat reageren
Oud 11-11-2016, 10:32
Loesje2003
Loesje2003 is offline
Citaat:
Faalangst kan prima samengaan met een drang om te presteren, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bespreek het eens met je ouders en mentor. Het is goed om te leren dat die 8 ook een geweldig cijfer is als jij je best hebt gedaan.
Als je vermoed je je misschien wel faalangst heb zou ik zeker zo'n training doen. Je kunt niet altijd de best zijn, en school zal de komende jaren ook een stukje moeilijker worden. Dan is het fijn als je zonder al te veel stress een 7 kunt accepteren, i.p.v. enorm baalt van een 7,5 i.p.v. de 9 die je nu gewend bent. Ook met ook op je vervolgopleiding en praktische dingen zoals autorijles kan het enorm nuttig zijn om zo'n faalangst training gedaan te hebben.
Bedankt om zo snel te reageren!
Ik moest nog wel even vermelden wanneer iik -ondanks dat ik gestudeerd had- toch een 7 haal, dat ik dan wel baal. Dit gebeurt enkel niet vaak omdat ik zelfs als ik écht écht wil, ik niet kan stoppen met studeren voor ik mijn leerstof door en door ken...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2016, 10:55
Verwijderd
Wat heb je te verliezen? Stel dat de training niets voor jou is omdat je geen faalangst hebt, dan is het even zonde van je tijd, meer niet.In het beste geval pik je er iets van op, faalangst of niet.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2016, 16:00
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Jij klinkt prestatiegericht, maar dat kan heel goed hand in hand gaan met faalangst. Want waarom vind je het zo erg om een 7 te halen? Ik snap dat je het misschien zonde vindt van al dat leren, maar een 7 is een dikke voldoende. Ik ben erg benieuwd naar je motivatie. Heb je heel ambitieuze ouders? Heb je een broer/zus die het goed doet/heeft gedaan op school, waardoor je denkt dat je net zo goed of zelfs beter moet presteren? Of komt dit echt vanuit jezelf en je streven naar perfectie?

Ik denk dat elke training of cursus goed is, je kan er namelijk nooit dommer uitkomen. Al voel je zelf niet dat je faalangst hebt, wellicht worden er toch dingen verteld die je mee kunt nemen (ook in andere aspecten van je leven). Ik zou het dus gewoon doen, je kan altijd nog besluiten dat het niks voor jou is.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2016, 17:15
Loesje2003
Loesje2003 is offline
Citaat:
Jij klinkt prestatiegericht, maar dat kan heel goed hand in hand gaan met faalangst. Want waarom vind je het zo erg om een 7 te halen? Ik snap dat je het misschien zonde vindt van al dat leren, maar een 7 is een dikke voldoende. Ik ben erg benieuwd naar je motivatie. Heb je heel ambitieuze ouders? Heb je een broer/zus die het goed doet/heeft gedaan op school, waardoor je denkt dat je net zo goed of zelfs beter moet presteren? Of komt dit echt vanuit jezelf en je streven naar perfectie?

Ik denk dat elke training of cursus goed is, je kan er namelijk nooit dommer uitkomen. Al voel je zelf niet dat je faalangst hebt, wellicht worden er toch dingen verteld die je mee kunt nemen (ook in andere aspecten van je leven). Ik zou het dus gewoon doen, je kan altijd nog besluiten dat het niks voor jou is.
Nee, mn ouders vinden het goed wanneer ik gewoon een voldoende haal. Broers of zussen heb ik niet. Ik denk dat het puur uit mezelf is... Ik heb het ook in mn sport, niet enkel op school dus.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2016, 18:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou het gewoon doen. Zoals al gezegd heb je eigenlijk weinig te verliezen behalve dat het misschien zonde van je tijd is. Ik heb pas faalangst gekregen toen ik al van school en mijn studie af was dus zelfs als je er nu niets aan hebt, is het misschien nog nuttig in de toekomst.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2016, 00:31
JustInHere97
JustInHere97 is offline
Van een faalangsttraining heb je alleen maar profeit van, nu maar ook de rest van je leven. Wel zullen je verschillende type leerlingen tegen komen die het hebben en er wel bewust last van hebben. Ik zeg gewoon aan mee doen, mocht het niets zijn, kun je altijd nog stoppen. Tis wel goed om het bespreekbaar te maken met je ouders en mentor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Faalangst enquête
Floortje-1996_
1 07-05-2014 15:51
Psychologie Gratis coaching voor faalangstige gevoelens
Petra000
6 07-03-2011 15:50
Psychologie Faalangst
Dott
46 03-11-2010 22:12
Psychologie Verlegen, faalangst enzovoorts
Verwijderd
18 30-08-2005 15:56
Psychologie Faalangst
Agnès
4 26-10-2003 01:10
Psychologie faalangst
heavinly
16 11-11-2002 17:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.