Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2001, 02:53
miep
Avatar van miep
miep is offline
?

en is het opgewarmt of opgewarmd?

and why?
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2001, 08:36
Ik weet niet waarom maar het heeft iets te maken met het hele woord het is duz opwarmen dus dan is stam +t het is opgewarmt het is gewoon zo teminste dat zegt onze leraar nederlands altijd
Met citaat reageren
Oud 26-10-2001, 09:04
stefano17
stefano17 is offline
Het lijkt mij opgewarmd, angezien het voltooid deelwoord is en dat eindigt (volgens mij) altijd op een d
Met citaat reageren
Oud 26-10-2001, 09:35
Yolcu
Yolcu is offline
Het voltooid deelword eindigt niet altijd op een d. Wel bijna altijd.

Ik heb altijd geleerd: als in de verleden tijd enkelvoud een D voorkomt, dan komt er achter het voltooid deelwoord ook een d, als er daar een t voorkomt, komt er ook een t achter het volt. dw.

leven-leefde-geleefd
leren-leerde-geleerd ---> op d
pakken - pakte - gepakt
prakken - prakte - geprakt ----> op t

Maar als het een sterk werkwoord is (zeggen-zei-gezegd) dan komt er vaak (altijd?) een d.

Bij opgewarmd is de verleden tijd enkelvoud: ik warmde op, dus is het voltooid deelwoord: opgewarmd.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 26-10-2001, 10:23
stefano17
stefano17 is offline
Citaat:
Unique schreef:
Het voltooid deelword eindigt niet altijd op een d. Wel bijna altijd.

Ik heb altijd geleerd: als in de verleden tijd enkelvoud een D voorkomt, dan komt er achter het voltooid deelwoord ook een d, als er daar een t voorkomt, komt er ook een t achter het volt. dw.

leven-leefde-geleefd
leren-leerde-geleerd ---> op d
pakken - pakte - gepakt
prakken - prakte - geprakt ----> op t

Maar als het een sterk werkwoord is (zeggen-zei-gezegd) dan komt er vaak (altijd?) een d.

Bij opgewarmd is de verleden tijd enkelvoud: ik warmde op, dus is het voltooid deelwoord: opgewarmd.
Oké, op dat soort uitzonderingen na dan
Met citaat reageren
Oud 26-10-2001, 12:19
kirsten
kirsten is offline
Gewoon zo denken: de oudere o.v.t. is "zegde", en dat kan je zelf ook vinden, want dat heb je in jezelf dat je niet kan zeggen "zegte". En dan is het voltooid deelwoord "gezegd" met een d.
__________________
Ge moet lachen voor ge gelukkig zijt, anders loopt ge het gevaar dat ge sterft voordat ge gelachen hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2001, 21:51
everdien
everdien is offline
denk aan 't kofschip
zit de g in het kofschip?
antwoord nee: dus een d gebruiken
dus gezegd.

opgewarmd: opwarmen - en hou je m over. zit die in het kofschip? nee: dus d gebruiken.
dus het antwoord is opgewarmd.

mocht een de eindletter van de stam wel in 't kofschip zitten, moet je de t gebruiken.
succes
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 01:15
miep
Avatar van miep
miep is offline
Citaat:
kirsten schreef:
Gewoon zo denken: de oudere o.v.t. is "zegde", en dat kan je zelf ook vinden, want dat heb je in jezelf dat je niet kan zeggen "zegte". En dan is het voltooid deelwoord "gezegd" met een d.
"oudere o.v.t" ??

zegde? tis tcoh zei?

__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 01:21
miep
Avatar van miep
miep is offline
iedereen bedankt voor andwoorden

en is het nu uitgegroeit of uitgegroeid???

uitgegroeit??

groeien en dan de -en er afhalen? zei iemand dat nou? en de i zit in het kofschip dus uitgegroeit? of naja let me know!! want het is wel weer uitgroeide en niet uitgroeite!! HELP! IK SNAP HET NIET! OF BEN IK NU ZO DOM!? (dat zal wel weer maar dat wisten we al)
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 01:40
PV
PV is offline
Citaat:
miep schreef:
iedereen bedankt voor andwoorden

en is het nu uitgegroeit of uitgegroeid???

uitgegroeit??

groeien en dan de -en er afhalen? zei iemand dat nou? en de i zit in het kofschip dus uitgegroeit? of naja let me know!! want het is wel weer uitgroeide en niet uitgroeite!! HELP! IK SNAP HET NIET! OF BEN IK NU ZO DOM!? (dat zal wel weer maar dat wisten we al)
het gaat bij het kofschip dacht ik alleen om de medeklinkers, omdat er ook een andere versie is, fokschaap. hier zit de i helemaal niet in. bij uitgegroeiDe kan je het horen als je het in de verleden tijd zet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 09:25
Verwijderd
Citaat:
miep schreef:
"oudere o.v.t" ??

zegde? tis tcoh zei?

Ik denk dat zei gewoon 'ovt' is en zegde 'oudere ovt' (die ze vroeger gebruikten ofzo). Kirsten weet wel waar ze het over heeft, dus het zal echt wel kloppen wat ze zegt.

Ik gebruik vaak 'smurfen'. Soms 't kofschip (de r zit niet in 't kofschip, maar tis toch echt geleerd met een d en niet geleert, toch?) en soms een ander ww. En soms gok ik ook gewoon.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 12:21
PV
PV is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik gebruik vaak 'smurfen'. Soms 't kofschip (de r zit niet in 't kofschip, maar tis toch echt geleerd met een d en niet geleert, toch?) en soms een ander ww. En soms gok ik ook gewoon.
eh, het ging er toch ook om dat wanneer de letter er niet in staat het met een D is?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 12:29
Verwijderd
Citaat:
PV schreef:
eh, het ging er toch ook om dat wanneer de letter er niet in staat het met een D is?
Owja...sorry, ik is wazig, vooral wat Nederlands betreft...

Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 14:43
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Niet zo moeilijk doen... gewoon het woord langer maken
Ik eet opgewarmde macaroni en niet opgewarmte macaroni
Ik praat over de gezegde woorden en niet de gezegte woorden
De uitgegroeide jongelui en niet uitgegroeite

Da's toch de makkelijkste manier denk ik
__________________
Vandaag is de eerste dag van de rest van mijn leven.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 15:36
miep
Avatar van miep
miep is offline
ok dus eigenlijk is het

'T KoFSCHiP ??

de o en de i tellen niet mee!??
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 16:47
Verwijderd
Citaat:
miep schreef:
ok dus eigenlijk is het

'T KoFSCHiP ??

de o en de i tellen niet mee!??
Die tellen volgens mij wel mee, d'r eindigt alleen zelden (nooit) een woord op, volgens mij.

Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
Niet zo moeilijk doen... gewoon het woord langer maken
Ik eet opgewarmde macaroni en niet opgewarmte macaroni
Ik praat over de gezegde woorden en niet de gezegte woorden
De uitgegroeide jongelui en niet uitgegroeite

Da's toch de makkelijkste manier denk ik
Die ga ik onthouden, die vind ik echt heel duidelijk.
En met m'n spellingstentamen over 8 weken denk ik dat ik hem nog wel eens heeeeeeel nodig zou kunnen gaan hebben...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2001, 18:28
miep
Avatar van miep
miep is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Citaat:
miep schreef:
ok dus eigenlijk is het

'T KoFSCHiP ??

de o en de i tellen niet mee!??
Die tellen volgens mij wel mee, d'r eindigt alleen zelden (nooit) een woord op, volgens mij.

jawel, groei(want-en haal je er af, toch?) dus wel, en dat is met 'n d en niet met 'n t terwilj de i WEL in 't kofschip zit dussss?!?!?!??!
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-10-2001, 18:35
PV
PV is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Die tellen volgens mij wel mee, d'r eindigt alleen zelden (nooit) een woord op, volgens mij.
volgens mij niet er is ook zon fokschaap versie, dan krijg je weer heel andere klinkers (a ipv i).

Met citaat reageren
Oud 30-10-2001, 21:52
everdien
everdien is offline
klopt ik heb inderdaad gezegd kijk of de laatste letter in 't Kofschip zit.
kwas alleen vergeten er bij te zetten dat je de klinkers niet mee moet tellen...sorry
t gaat alleen om de medeklinkers dus het is gegroeid
Met citaat reageren
Oud 02-11-2001, 22:03
Fly-girl
Fly-girl is offline
lieve mensen, hebben jullie nederlandse les op school? ik wel en in mijn boek staat het gewoon uitgelegd. je kan zowel het woord t kofschip als het woord fokschaap gebruiken. ze hebben er een woord van gemaakt met klinkers omdat je op deze manier de letters beter kan onthouden waar het om gaat dat zijn de letters: tkfschp. als je bij het infinitief, het hele werkwoord, -en eraf haalt en je dan 1 van de letters van t kofschip hebt dan moet het woord met een T geschreven worden op het eind.
dat verhaal van smurfen is handig als je niet weet of je bijvoorbeeld vind of word met een d of dt moet schrijven. dat kun je anders namelijk niet horen. je zou voor het woord smurfen ook het woord lopen kunnen gebruiken.
even een paar vraagjes aan degene die dit bericht heeft geplaatst: hoe oud ben je? in welke klas zit je? welk niveau doe je?
ik bedoel hiermee niet dat je dom bent ofzo het is alleen zo dat ik het een beetje apart vind dat het niet (duidelijk) is behandeld in de les. succes er maar mee!
__________________
The world moves fast and it would rather pass by.Then to stop and see what makes one cry...(2pac)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2001, 07:02
Verwijderd
Citaat:
miep schreef:
jawel, groei(want-en haal je er af, toch?) dus wel, en dat is met 'n d en niet met 'n t terwilj de i WEL in 't kofschip zit dussss?!?!?!??!

Ik heb gegooid --> de -i hoort er dus idd niet bij, de -o zal er dan ook wel niet bij horen, maar en ww dat op een -0 eindigd ben ik, ook zonder -en, nog nooit tegen gekomen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2001, 07:07
Verwijderd
Citaat:
Fly-girl schreef:
hoe oud ben je? in welke klas zit je? welk niveau doe je? ik bedoel hiermee niet dat je dom bent ofzo het is alleen zo dat ik het een beetje apart vind dat het niet (duidelijk) is behandeld in de les.
Het is bij mij ook 'ooit' wel eens uitgelegd, maar dat gaat er aan de ene kant in en komt er aan de andere kant weer uit. En tis wel niet voor mij bedoeld, maar ik ben 19 (nog 3 daagjes ) en ik zit in PABO-1 en ik weet het dus ook niet. Niet iedereen onthoud dat soort dingen, soms ligt het je gewoon totaal niet (bij mij bv).
Met citaat reageren
Oud 03-11-2001, 07:08
Verwijderd
Citaat:
Sunflower schreef:
Ik weet niet waarom maar het heeft iets te maken met het hele woord het is duz opwarmen dus dan is stam +t het is opgewarmt het is gewoon zo teminste dat zegt onze leraar nederlands altijd
stam+t is bij de derde persoonenkelvoud (hij/zij/het), dat heeft niks met het voltooid deelwoord te maken. Toch? Of heb ik het weer fout?

Met citaat reageren
Oud 03-11-2001, 12:11
kirsten
kirsten is offline
Citaat:
miep schreef:
"oudere o.v.t" ??

zegde? tis tcoh zei?

'tuurlijk is het "zei", maar in oudere boeken (van voor WOII) staat nog de oude vorm "zegde", en daarvan komt het voltooid deelwoord met een d. 't Kofschip of fokschaap kan je ook gebruiken, maar ik heb er nooit aan uit gekund... (kon nooit onthouden of 't kofschip nu met een t of een d moest).
En PS: dank je wel Leonoor.
__________________
Ge moet lachen voor ge gelukkig zijt, anders loopt ge het gevaar dat ge sterft voordat ge gelachen hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2001, 18:28
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Het is gezegd, dat weet ik 100% zeker!
Immers; de letter 'g' komt niet voor in 'T KoFSCHiP, dus voltooiddeelwoord eindigd op een 'd'.
'Zegde' is overigens geen goed nederlands, het is gewoon 'zei'.
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 14:39
Dotcom
Avatar van Dotcom
Dotcom is offline
[QUOTE]MeCute1983 schreef:
Het is gezegd, dat weet ik 100% zeker!
Immers; de letter 'g' komt niet voor in 'T KoFSCHiP, dus voltooiddeelwoord eindigd op een 'd'.
'Zegde' is overigens geen goed nederlands, het is gewoon 'zei'.
/QUOTE]


... dus votooiddeelwoord eindigt op een 'd'.


[Dit bericht is aangepast door Dotcom (08-11-2001).]
__________________
♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Doorschrijven of niet?
l-i-e-n-n-e
7 30-06-2008 19:02
De Kantine Wat saai zeg #243
Verwijderd
500 17-06-2008 01:20
De Kantine The Fellowship of the Saai #215
Dinalfos
500 23-05-2008 21:53
De Kantine Wat saai zeg #212
Verwijderd
500 21-05-2008 19:19
De Kantine Harry Potter en het saaie 200ste Wat Saai Zeg topic.
Cherry Springs
500 09-05-2008 18:48
Liefde & Relatie Relatie doorzetten of niet
verwijderen_aub
26 09-01-2004 17:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02.