Oud 27-06-2007, 20:16
Levina
Levina is offline
Ik heb mijn HAVO gehaald en wil waarschijnlijk volgend jaar mijn VWO halen door staatsexamen te gaan doen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Had je ook het hele pakket gedaan?
Was het commissie-examen moeilijk? Hoe gingen de mondelingen?

Wat moest je inleveren aan werkstukken? Was dit moeilijk, werd het streng beoordeeld of wel naar je verwachtingen?


Hoop dat iemand mij info kan geven!
Advertentie
Oud 28-06-2007, 19:49
Ellemieke Zaal
Ellemieke Zaal is offline
Als je nog even een paar weekjes wacht ben ik ook met de mondelingen klaar, voor mijn hele pakket. Maar de schriftelijke commissie examens waren in elk geval heel makkelijk tot nu toe.
Verder moet je voor elk vak een werkstuk inleveren en deze presenteren tijdens de mondelinge examens, maar ik weet nog niet hoe die beoordeeld worden want zover ben ik dus nog niet.
Oud 02-07-2007, 15:37
leipejotje
leipejotje is offline
Ik doe ook een aantal vakken staatsexamen VWI, wiskunde, aardrijkskunde, maatschappijleer en economie. Ik moet 26 en 27 julie mondelingen doen. Daarna kan ik nog meer zeggen. Als iemand van daarvoor of vorige jaren nog tips heeft of zijn ervaring wil vertellen graag.
Oud 04-07-2007, 22:55
Levina
Levina is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Succes met de mondelingen! Zou graag erna willen weten wat je ervan vond.

Krijg je trouwens niet eerder een beoordeling van je werkstuk? Of moest je het alleen maar inleveren en daarna geen bericht meer gehad?
Oud 05-07-2007, 16:20
leipejotje
leipejotje is offline
Je werkstuk word tijdens je mondeling beoordeelt, samen met de presentatie daarvan, en telt voor maar 1/5 deel van je mondelinge cijfer mee, dus je cijfer staat of valt niet met je werkstuk. Je krijgt daarvoor alleen een ontvangstbevesting dat ze zijn ontvangen en je dus mee kan doen met de mondelingen.
Oud 05-07-2007, 20:53
Ellemieke Zaal
Ellemieke Zaal is offline
Ik ben trouwens wel zenuwachtig, hoe gaan die mondelinge examens eigenlijk ? Hoe werkt dat, krijg je een kop thee en kun je gezellig kletsen of zitten er 2 robots ijzig naar je te kijken?
Oud 06-07-2007, 11:56
leipejotje
leipejotje is offline
Dat vraag ik me dus ook af. De enkele dingen die ik op internet erover heb gelezen wisselen nog al, de een is heel enthousiast en de andere vond de examinoteren niks.
Oud 06-07-2007, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Ellemieke Zaal schreef op 05-07-2007 @ 21:53 :
Ik ben trouwens wel zenuwachtig, hoe gaan die mondelinge examens eigenlijk ? Hoe werkt dat, krijg je een kop thee en kun je gezellig kletsen of zitten er 2 robots ijzig naar je te kijken?
Dat verschilt heel erg.
Ik heb hele fijne mensen gehad, daarbij had je niet eens door dat het een mondeling was, maar ook een paar docenten die echt te streng waren. Echt van die ijzeren hoofden. En er werden soms dingen bij gehaald die compleet geen stof waren; begrijpelijk, kijken of iemand ook buiten de stof om dingen weet, maar als je alleen maar vragen krijgt over dingen die geen stof zijn, dan word je wel gek. Zo vroeg mijn examinator Nederlands bij ieder boek op mijn lijst een vergelijking met een boek van de bijbel te maken. Ik ken enkele bijbelse verhalen, maar die zijn op twee vingers te tellen Dat vond ik wel heel belachelijk, er lag echt een héle christelijke stempel op 't mondeling van die man...

Ik heb overigens nooit thee of koffie aangeboden gekregen, zo was de sfeer meestal ook absoluut niet. 't Merendeel was vrij streng, moet ik zeggen.

Maar goed; het enige wat je kan doen is gewoon je best
Oud 07-07-2007, 11:28
Ellemieke Zaal
Ellemieke Zaal is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-07-2007 @ 19:48 :
Dat verschilt heel erg.
Ik heb hele fijne mensen gehad, daarbij had je niet eens door dat het een mondeling was, maar ook een paar docenten die echt te streng waren. Echt van die ijzeren hoofden. En er werden soms dingen bij gehaald die compleet geen stof waren; begrijpelijk, kijken of iemand ook buiten de stof om dingen weet, maar als je alleen maar vragen krijgt over dingen die geen stof zijn, dan word je wel gek. Zo vroeg mijn examinator Nederlands bij ieder boek op mijn lijst een vergelijking met een boek van de bijbel te maken. Ik ken enkele bijbelse verhalen, maar die zijn op twee vingers te tellen Dat vond ik wel heel belachelijk, er lag echt een héle christelijke stempel op 't mondeling van die man...

Ik heb overigens nooit thee of koffie aangeboden gekregen, zo was de sfeer meestal ook absoluut niet. 't Merendeel was vrij streng, moet ik zeggen.

Maar goed; het enige wat je kan doen is gewoon je best
Moet ik helemaal naar Amersfoort vanuit Nijmegen, en dan ook nog eens voor mijn eigen drankjes zorgen

Maargoed, ik hoop maar dat ze een beetje menselijk zijn. Als ik van die ijzige koppen voorgeschoteld krijg klap ik helemaal dicht.
Maar je krijgt dus maar 5 minuten de tijd om je werkstuk te presenteren begreep ik, ik kan het ook mishebben natuurlijk (en ik hoop dat dat het geval is). Dat lijkt me een beetje weinig, ik heb best wel wat te vertellen namelijk.
En de rest van de 40 minuten stellen ze vragen over de stof die in de vakinformatie staat aangegeven, toch? Zijn de vragen moeilijk?

edit: Terwijl we bij de schriftelijke examens wel thee en koffie kregen aangeboden.
Oud 07-07-2007, 16:01
leipejotje
leipejotje is offline
Maar voor de Thee en Koffie moest je wel betalen. Ik neem aan dat je ook in Arnhem de examen deed aangezien je Nijmegen woont.
Oud 07-07-2007, 21:18
Ellemieke Zaal
Ellemieke Zaal is offline
Nee in Amsterdam zodat ik een smoesje had om 2 weken legaal bij mijn vriendje te wonen.
Niet dat die in Amsterdam woont, maar wel dichter in de buurt van Amsterdam dan ik. Maar dat terzijde.
Ik ben best zenuwachtig, ik hoorde vanmiddag van een havo-kandidaat dat ze gezakt is en dat mag wijten aan de mondelinge, voor de schriftelijke had ze allemaal voldoendes ofzo.
Oud 08-07-2007, 10:49
Kwark89
Kwark89 is offline
Wat stellen sommige zich aan zeg. `OW HELP, ik krijg geen koffie en thea`. Tjonge tjonge..................
Oud 08-07-2007, 10:54
Ellemieke Zaal
Ellemieke Zaal is offline
Citaat:
Kwark89 schreef op 08-07-2007 @ 11:49 :
Wat stellen sommige zich aan zeg. `OW HELP, ik krijg geen koffie en thea`. Tjonge tjonge..................
Gelukkig worden we serieus genomen. Maar om even, speciaal voor jou, duidelijk te zijn: ik wilde gewoon weten hoe die mondelinge examens in z'n werk gaan. Je komt binnen en dan..?
Oud 09-07-2007, 14:00
Verwijderd
Dan zitten daar twee mensen, ze leggen uit wat ze gaan doen, en wat ze van je verwachten. Ik vermoed dat je dan je werkstuk overhandigt (zo ging dat bij mij) daar wat over vertelt en vervolgens gaan ze over op de examenstof (of ja; een iemand, de ander zit er vaak gewoon maar bij, om alles in de gaten te houden). Hij laat bijvoorbeeld iets zien (bv. een grafiek bij economie, of een plaatje van een oog bij biologie) en stelt daar vragen over. 't Begint meestal vrij luchtig; gewoon rustig blijven. Dan schakelen ze een beetje op; gewoon hardop denken en je komt er wel.

Je kan op de locatie gewoon drinken (koffie, thee, fris) kopen en dat meenemen het lokaal is, als je dat wilt Ik had altijd een flesje water bij me, maar heb nooit gedronken, was veel te druk aan het praten.

Ik ben overigens nooit voor m'n mondelingen gezakt; ik ben wél gezakt, maar voor dat vak had ik een onvoldoende op m'n schriftelijk, en een voldoende op m'n mondeling. De examinatoren krijgen je schriftelijke cijfers te zien; ik heb voor een paar vakken precies het cijfer gekregen dat ik nodig had voor een mooi afgerond eindcijfer. Ze matsen je soms dus echt.

Maar ik zou het nooit meer over doen. Ik vond het écht te zenuwslopend (alles bij elkaar; schriftelijk en mondelingen), maar ik heb er wel van geleerd
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.