Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2004, 14:45
bracelance
Avatar van bracelance
bracelance is offline
ik moest het even kwijt...

Ik schrok werkelijk, toen ik gister op het nieuws de kroontjesfamilie van Nederland op het enorm grappige trappetje voor Soestdijk zag staan. Langs het trappetje stond het personeel van Soestdijk: koks, obers, poetsers, teennagelknippers... allemaal mensen die het leven van onze geliefde Bernard prettiger en vooral gemakkelijker gemaakt. Het NIEUWS was dat een groot gedeelte van het personeel nu zonder werk kwam te zitten
Het is tegenwoordig in Nederland al nieuws als het personeel van een bekend iemand op straat komt te staan, ik vraag me af wanneer het nieuws wordt dat de aangever van de speeltjes-aangeefster van Amalia een windje laat, want dat valt in dezelfde categorie van belangrijk.

Maar het meest zorgwekkende wat ik zag was dat onze Wim-Lex 2 armen nodig had om Amalia te dragen, zo opgezwollen was ze. Ik heb momenteel last van mijn keel en mijn rechterklier is opgezwollen waardoor het lijkt dat ik 2 kinnen heb. Maar bij haar was er waarschijnlijk geen sprake van een opgezwollen klier in haar nek want de opgeblazen uitstraling ging over haar hele lijf. Nu was ik als baby ook niet echt heel dun (zelfs een beetje aan de wat dikkere kant), maar Wim-Lex heeft bijna een rugband nodig om haar omhoog te houden.

Nu is het wel een makkelijke beredenatie dat Wim-Lex ook niet de dunste is en ze het dus van hem heeft geurfd (ik vind dat een veel betere vervoeging van erven), maar ik ga daar toch niet in mee. Onze kleine lieve Amalia a.k.a. Koninklijke Vadzigheid krijgt goed te eten, zonder twijfel. Maar bij sommigen mensen (Amalia) wil VEEL goed eten niet gelijk zeggen dat het HEEL goed is. Teveel van het goede is ook niet altijd goed...

Vandaag is Amalia dus 1 jaar geworden en dan beginnen er bij mij weer vragen op te borrelen: wanneer gaat ze lopen, wanneer zal ze praten, wanneer zal ze voor het eerst een lakei op een missie voor eten halen sturen? Uit onderzoek is gebleken (ja ik heb het opgezocht) dat de gemiddelde baby de eerste stapjes zet wanneer de baby tussen de 13 en de 15 maanden oud is. Sommige mensen (waaronder ikzelf) presteren het al na 10 maanden (ik ben gewoon hyper, ik MOEST mijzelf verplaatsen). Nu ben ik zelf niet echt een natuurkundig expert maar ik zie toch wel dat het een lastige opgave gaat worden voor Amalia om die vleesmassa zelf overeind te krijgen en te gaan lopen, daar zijn een hoop beenspieren voor nodig. Als zelfs Wim-Lex binnenkort met een rugband moet gaan lopen om haar te kunnen blijven dragen lijkt het mij logisch.

Amalia wordt misschien wel het jongste persoon dat op dieet moet en de fitness-school in moet om een gezonde vrolijke huppelende baby te worden. Aan de andere kant heeft ze het reeds het perfecte postuur gekweekt om net zo belangrijk te zijn voor de sportwereld als haar vader, vrolijk zwaaien met een oranje vlaggetje tussen de supporters tijdens de Spelen. Bij het probleem haar gestalte komen ook andere aspecten kijken. Hoe kan zij haar sociale vaardigheden tot hoog niveau krijgen als ze niet mee kan huppelen met andere kinderen, geen verstoppertje mee kan spelen (waar kan zij zich nog achter verstoppen) en geen uitverkoop postief kan afsluiten omdat ze te laat bij de 3-euro-bak was. Ach... als koninklijke baby hoef je geen sociale vaardigheden te hebben, je leeft immers toch alleen tussen rare volwassenen als onze Jan Peter Balkenende en overige koninklijke babies (die aan de andere kant wel een sociaal leven hebben, maar daar heb ik het niet over).

Als deze opvoeding zo doorgaat dan hebben we in de regeerperiode van Amalia een dubbele Erica Terpstra op de troon zitten die bij de troonrede om de 4 zinnen even op adem moet komen omdat het zo vermoeiend is. Ik kan nog beginnen over hoe de wereld naar ons Koninkrijk zal kijken als dit doorgaat, maar dan kan ik beter een nieuw artikel schrijven. Er moet in ieder geval iets veranderen aan die opvoeding want zo krijgt Nederland een hele slechte toekomst...
__________________
Van een writersblock heb ik nooit last gehad, volgens mijn vrienden komt dat omdat ik nog van een hoopje stront een taartje kan maken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2004, 14:51
Jenneke.*
Avatar van Jenneke.*
Jenneke.* is offline
Hahaha. Hard maar leuk.
__________________
Zo. En dat is weer een genot voor het oog.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 15:28
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Idd heel hard, ik vind het erg overdreven. Het kindje is idd een bol kindje, maar om daar nu zo'n stuk over te schrijven gaat mij wat ver.

Anki
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 15:35
bracelance
Avatar van bracelance
bracelance is offline
je moet het ook met een geestige ondertoon lezen
__________________
Van een writersblock heb ik nooit last gehad, volgens mijn vrienden komt dat omdat ik nog van een hoopje stront een taartje kan maken...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 17:53
Verwijderd
Citaat:
bracelance schreef op 15-12-2004 @ 16:35 :
je moet het ook met een geestige ondertoon lezen
Ik vind het niet geestig. Het is afgezaagd, flauw en je stijl vind ik niet prettig.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 17:58
bracelance
Avatar van bracelance
bracelance is offline
Citaat:
zuster schreef op 15-12-2004 @ 18:53 :
Ik vind het niet geestig. Het is afgezaagd, flauw en je stijl vind ik niet prettig.
oke, dat mag
__________________
Van een writersblock heb ik nooit last gehad, volgens mijn vrienden komt dat omdat ik nog van een hoopje stront een taartje kan maken...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 18:25
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Een beetje Jamalia beledigen... Sorry, maar ik vind het totaal niet grappig. Ik vond het eerder nergens op slaan, want ze hoeft helemaal de sportschool niet in en dat gezeur over dieeten en het meerdere malen terugkomende 'rugband'-gedoe vond ik nou ook niet bepaald geweldig. Ze is misschien een beetje een forse baby (ik was vroeg ook bol en ben nu slank), maar dat kan allemaal baby-vet en weet ik wat allemaal zijn. En om dan gelijk de link te leggen dat ze een tweede Terpstraa wordt met onderkinnen, enz.

Nu over je schrijfstijl... Die vind ik ook niet goed. Je gebruik veelste veel herhalingen en het leest gewoon niet prettig. Je hebt ook geen geestige ondertoon, dus die kan ik er ook niet bijdenken.

Nee, niet zo goed.

Laatst gewijzigd op 15-12-2004 om 18:27.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 18:41
Verwijderd
Howdy,

Je eerste twee zinnen beginnen al lekker. Je gebruikt 'Trappetje' en 'Soestdijk' twee keer, terwijl beiden woorden zijn die niet vaak voorkomen. Is niet zo heel erg netjes. Daarnaast ben je volgens mij ook nog een voltooid deelwoord vergeten aan het einde van de tweede zin.

Ik ben misschien ouderwets en heb een ongezonde voorliefde voor een Remington typemachine, maar een Scholieren.com (tm) (c) smiley in een tekst vind ik erg jammer. Zeker als hij het zinsluitingsteken van zijn fijne plek verjaagt.

De grap van de aangever van de speeltjesaangever is op zich nog wel te doen, maar "in dezelfde categorie van belangrijk" vallen vind ik een erg vreemde zin. Oh, en het begin van die alinea; 'Het is tegenwoordig al...' is wel een heel erg standaard begin van 'ik ga ergens op zeiken'. Zoiets werkt beter als jij voorbeelden geeft, wanneer de lezer aan zijn kin kriebelt en denkt 'God, het is waar... het is toch in Nederland al zo erg dat het tegenwoordig nieuws is dat...' enz.

Getallen zijn het beste voluit in letters te schrijven. Zeker als je niet boven de twintig uit gaat komen. Mocht je onverhoopt in de duizendtallen gaan werken, stap dan over op cijfers en pas dat consequent toe op de hele tekst. Althans, dat is het algemene advies.

Je doet hier trouwens weer hetzelfde als wat ik daarnet aanhaalde, met 'zo opgezwollen was ze'. Het feit dat Wim-Lex dat kind met twee armen en trillende benen vast moest houden zegt op zich al genoeg. Laat ons zelf zien hoe vadsig ze is, en zeg het niet ronduit. Het is leuker en boeiender als je het niet voorkauwd.

"Maar bij haar was er waarschijnlijk geen sprake van een opgezwollen klier in haar nek want de opgeblazen uitstraling ging over haar hele lijf." - Hier zeg je in feite hetzelfde als wat je twee zinnen hiervoor zei. Dat je een opgezette nek kan krijgen van een opgezwollen klier (dat herhaal je zelfs bijna letterlijk) en dat ze een algehele indruk van vettigheid maakte.

"(zelfs een beetje aan de wat dikkere kant)" - Strrrrrrreep erdoor! Als je 'niet echt heel dun bent', ben je inderdaad wat aan de dikkere kant.

"Nu is het wel een makkelijke beredenatie dat Wim-Lex ook niet de dunste is en ze het dus van hem heeft geurfd (ik vind dat een veel betere vervoeging van erven), maar ik ga daar toch niet in mee. Onze kleine lieve Amalia a.k.a. Koninklijke Vadzigheid krijgt goed te eten, zonder twijfel. Maar bij sommigen mensen (Amalia) wil VEEL goed eten niet gelijk zeggen dat het HEEL goed is. Teveel van het goede is ook niet altijd goed..." - Deze alinea heeft terroristische trekjes. Die opzettelijke foute vervoeging (haha) kan ik je nog wel vergeven, maar hoofdletterwoorden, 'sommigen mensen', komma's vergeten, algemeen gerammel en de grootste dooddoener sinds Zyklon-B 'Teveel van het goede is ook niet goed' zijn een gevaar voor het Nederlands taalgebied.

"beginnen er bij mij weer vragen op te borrelen" - Waarom 'beginnen op te borrelen' in plaats van 'borrelen er ... op'?

In de alinea daarop breek je een paar keer in in je eigen tekst, door iets tussen haakjes te zetten. Eerst om een argument te leveren voor iets wat volgens mij algemeen aangenomen kennis is, en vervolgens om meer over jezelf te vertellen. Het is een beetje storend en het neemt ruimte in die je anders had kunnen gebruiken. Je tekst is al vrij lang voor een column (ik neem aan dat het als column bedoeld is, gezien het een opinie over een actueel iets is die vermakelijk bedoeld is) en hierdoor wordt hij alleen maar langer.

De sport- en spelvoorbeelden zijn op zich wel ok, maar ergens ook weer niet. Ze raken kant nog wal, omdat iedereen weet dat dat kind toch al geen normaal leven zal krijgen, al is ze nu een zak met botten of een ingevette sumoworstelaar die door de boter glijdt naar een pan frituurvet toe. Je zinspelingen zijn ook raadselachtig. Een uitverkoop positief afsluiten? Ik snap wat je bedoelt, maar slechts met een rilling langs mijn ruggegraat.

Het 'Dan kan ik beter een nieuw artikel schrijven' doet mij een beetje denken aan een kindertelevisieserie uit de jaren tachtig, waarin het volgende verhaal een andere keer vertelt wordt. Op zich is het niet nodig om erover te beginnen wat voor impact een dubbelen Terpstra op de troon zal hebben, want de wereld is onderhand, met Balkenende, wel gewend aan het type walgelijke monsters onze politiek bevat. Je laatste zin vind ik niet sterk en de drie puntjes, die volgens mij zwanger van naderend onheil hadden moeten zijn, zijn dat dus niet.

Overigens ben ik het wel met je eens. Ik zag dat kind pas en ze is inderdaad smerig vet. Maar ik heb dan ook een klein beetje een pesthekel aan baby's en vind ze allemaal vies dik. Amalia lijkt me op zich nog wel geschikt, omdat die waarschijnlijk nooit naast me komt te zitten in de tram om de oren van m'n kop te blèren. Enfin. Een column gericht op de omvang van de nieuwe royale telg is geen slecht idee, maar de uitvoering vind ik erg jammerlijk.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 19:02
bracelance
Avatar van bracelance
bracelance is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 15-12-2004 @ 19:41 :
verhaal
het was niet echt serieus bedoeld hoor
__________________
Van een writersblock heb ik nooit last gehad, volgens mijn vrienden komt dat omdat ik nog van een hoopje stront een taartje kan maken...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 13:49
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Dan nog is dit best nuttig commentaar . Ik vind het idee van deze hele column inderdaad ook best ok; met wat aanpassingen (gebruik daarbij dus dit commentaar) kan het nog best wat worden .

- Chan
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 18:13
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 15-12-2004 @ 19:41 :
Howdy




Ik denk dat ik weinig kan toevoegen
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Column: rare gedachtekronkels
bracelance
8 06-03-2005 22:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.