Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2007, 01:27
Kant
Avatar van Kant
Kant is offline
Natuurlijk is de beste manier om zo'n diploma te behalen op school te blijven en je studie af te maken voor een Havo of VWO diploma....maar ja, dat is dus niet gelukt, dus ik moet nu verder zoeken, er zijn een paar oplossingen waar ik op gekomen ben, maar eerst even mijn situatie uitleggen voor een betere beeld zodat jullie weten wat de situatie is:

Ik ben dus gestopt met school toen ik 16/17 was, en een jaar gewerkt, maar nu ben ik 18 (bijna 19) en wil ik iets meer uit mijn leven halen, ik heb wat geld gespaard en ik kan nog part-time werken dus ik wil weer beginnen met een studie. Mijn ideale baan is een leraar op een hogere school of universiteit voor Geschiedenis, en daarvoor wil ik dus werken.

Maar, ik heb dus geen diploma, dus voordat ik met een universiteits-opleiding kan beginnen heb ik dat eerst nodig. Een oplossing is om naar een andere land zoals Canada te verhuizen en daar een versnelde opleiding te volgen om mijn diploma te behalen binnen een/twee jaar en dan met een universiteits-opleiding te beginnen.

Maar zijn er andere manieren? Is er een manier waarmee ik dat kan behalen door gewoon in Nederland te blijven? Een staatsexamen doen is geen optie, omdat ik het te moeilijk vind om daarvoor te leren (ik zat in een Havo/Vwo klas tot men 3e jaar), en ik denk niet dat ik dat alleen kan doen.

Dus, mijn vraag is, wat is de beste manier om hier in Nederland, of zelfs een andere land, een diploma te behalen zodat ik zo snel mogelijk kan beginnen met een universiteits-opleiding?

Bedankt voor jullie aandacht, en ik hoop dat iemand me kan helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2007, 07:33
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Je kunt in één jaar je VWO-diploma halen op het volwassenonderwijs op een ROC. Maar ik denk dat je daarvoor wat meer kwalificaties nodig hebt.
__________________
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 07:34
Verwijderd
Waarom zo moeilijk doen? In Nederland kan de middelbare school ook verkort? Je zou alsnog havo of vwo kunnen gaan doen (VAVO) en dan voor één van de onderstaande opties kunnen kiezen. Dan doe je wel staatsexamen, maar bij VAVO heb je gewoon les.

Na HAVO zou je HBO geschiedenis kunnen doen en daarna een eerste graadslesbevoegdheid halen op de universiteit. (Eventueel kun je na je propedeuse natuurlijk ook overstappen naar een bachelor op de uni, als dat mogelijk is.) Na VWO zou je universiteit kunnen doen en na je bachelor een educatieve master kunnen doen/eerste graadslesbevoegdheid kunnen halen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 12:31
Kant
Avatar van Kant
Kant is offline
Hmm, VAVO is niet mogelijk voor mij:

"Om tot een tweejarig onderwijstraject te worden toegelaten moet je een overgangsbewijs naar de vierde klas havo tonen of een diploma vmbo theoretische leerweg (met wiskunde voor bijna alle profielen) hebben behaald of een gelijkwaardige opleiding gevolgd hebben.

Voor de examenklas kom je in aanmerking als je bent bevorderd naar de vijfde klas havo of een gelijkwaardige opleiding hebt gevolgd."

Ik heb die kwalificaties niet, en inderdaad Miracle, voor VWO heb je dat ook nodig.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 20:15
Verwijderd
Soms is er best een aanpassing mogelijk, je zou het iig kunnen proberen (ff bellen ed).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Hmm, VAVO is niet mogelijk voor mij:

"Om tot een tweejarig onderwijstraject te worden toegelaten moet je een overgangsbewijs naar de vierde klas havo tonen of een diploma vmbo theoretische leerweg (met wiskunde voor bijna alle profielen) hebben behaald of een gelijkwaardige opleiding gevolgd hebben.

Voor de examenklas kom je in aanmerking als je bent bevorderd naar de vijfde klas havo of een gelijkwaardige opleiding hebt gevolgd."

Ik heb die kwalificaties niet, en inderdaad Miracle, voor VWO heb je dat ook nodig.
Als jij laat zien dat je gemotiveerd bent, dan buigen ze die kwalificaties wel voor je om hoor. Je moet je nooit neerleggen bij dat soort eisen wanneer je iets wil en er niet aan voldoet; gewoon er voor gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 20:54
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Het is niet realistisch om vijf HAVO in 1 jaar te willen doen zonder goede vooropleiding. Daarom zul je op de VAVO in twee jaar moeten doen. Maar dat moet lukken toch?Is maar een jaar verschil
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 23:46
Kant
Avatar van Kant
Kant is offline
Hmm, ik zou het niet erg vinden om het in 2 jaar te doen, maar ik moet wel eerst geaccepteerd worden

Ik zal het vragen maar ik betwijfel dat ik toegelaten word, een jaar of twee geleden werd er gezegd dat ik naar een opleiding moest gaan voor mijn VMBO theoretisch diploma als ik verder wou gaan met men studie, dus tsja, ik zal het vragen....ik post wel de antwoord erop.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 02:33
Verwijderd
Ik wil net zeggen, voor je dat zelf al zegt: Verhuis niet naar Canada om hier een versnelde opleiding te doen. Het opleidings niveau in NL is op bepaalde opleidingen hoger en je loopt dan ook de kans dat je opleiding in NL niet erkend wordt, of dat ze hier (in CAD) je opleiding niet erkennen. Ligt er dan wel aan welke UNI of College je dan kiest.

Bovendien is het hier tering-duur. Ik denk niet dat je dat zo betalen kan.

Gewoon in NL proberen, met mensjes gaan praten en jezelf inzetten, dan lukt het wel. Waar een wil is is een weg.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 06:45
Verwijderd
Citaat:
Ik zal het vragen maar ik betwijfel dat ik toegelaten word, een jaar of twee geleden werd er gezegd dat ik naar een opleiding moest gaan voor mijn VMBO theoretisch diploma als ik verder wou gaan met men studie, dus tsja, ik zal het vragen....ik post wel de antwoord erop.
Een jaar of twee geleden was je ook nog 16/17 en om die reden dus ook niet toelaatbaar op het VAVO. Nu willen ze ook daar wel eens een uitzondering voor maken, maar twee redenen (te jong en te weinig voorkennis) zullen ze niet snel doen.

Als je er meer geld voor over hebt, kun j natuurlijk ook nog het Luzac proberen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 05:35
Kant
Avatar van Kant
Kant is offline
Hmm, ik heb het Luzac opgezocht en het ziet er interessant uit, maar een vraagje, is het mogelijk om met een Havo (of zelfs VMBO-T?) diploma een universiteits-opleiding geschiedenis te beginnen (zo niet in Nederland dan in een ander land)?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Hmm, ik heb het Luzac opgezocht en het ziet er interessant uit, maar een vraagje, is het mogelijk om met een Havo (of zelfs VMBO-T?) diploma een universiteits-opleiding geschiedenis te beginnen (zo niet in Nederland dan in een ander land)?
Je kunt een colloquium doctum doen (zogenaamde 21+-toets), maar daar moet je dus wel 21 voor zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 11:39
Verwijderd
Na de Havo kan je vaak in één jaar voor je VWO-diploma gaan en dan dus richting universiteit. Of je gaat na de Havo voor een HBO-propedeuse en stroomt daarmee door naar de universiteit (waarbij ze soms wel aanvullende eisen stellen, dus informeer goed!!). Of je gaat inderdaad voor een CD.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 17:20
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Als je niet aan de eisen voldoet maar toch aan HAVO te willen beginnen moet je op de VAVO in het HEXBO plaatsnemen. Dat is vier HAVO en als je daarvoor goede cijfers haalt mag je naar het eindexamenklas. Dan doe je HAVO dus in twee jaar. Als je daadwerkelijk in 3 havo/vwo van school bent gegaan en dat kunt aantonen dan zal het vast niet moeilijk zijn om toegelaten te worden tot de HEXBO ( 4 HAVO) klas. Gewoon even contact op nemen met de ROC in je buurt.

Daarna mag je gewoon VWO in 1 jaar doen als je denkt dat je het aan kunt.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 12:32
MatthijsPB
MatthijsPB is offline
Als je je laat afschrikken door "toelatingseisen" die je gewoon op een website ziet.. dan is er weinig hoop... praten kan altijd... pas als er recht in je gezicht wordt gezegd dat je niet toelaatbaar bent, dan ben je dat..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.