Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2006, 18:23
Nonexistinghero
Nonexistinghero is offline
Ik ben nogal nieuw hier, dus ik weet niet zeker of ik hier in dit deel van het forum wel goed zit. Ik ben bezig met een sectorwerkstuk over Genieën. Als hoofdvraag heb ik 'Gek of Genie?'. Dan heb ik 3 deelvragen:

Waarom zijn ze zo apart?
Kan iedereen een genie worden, of moet je geboren zijn als een genie?
Waarom worden we niet geleid door genieën.

Ik hoop ongeveer 2 A4's vol te schrijven voor iedere deelvraag.

Wat ik eigenlijk nog heel graag erbij zou willen doen is een interview met een genie, of verschillende visies die een aantal genieën hebben op 't leven (een aantal kleine stukjes ofzo). Hoe zien zij bepaalde dingen? Waarom wel, of waarom niet? Dat soort dingen enzo.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Ik hoop hier voornamelijk wat genieën mee te kunnen vinden, maar al ben je dat niet dan is jouw visie erop ook erg welkom. Alle beetjes en informatie kan ik gebruiken.
__________________
Iedereen is hetzelfde totdat je ze leert kennen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2006, 18:47
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik denk niet dat er hier mensen zijn die zichzelf een genie vinden. Meestal worden mensen pas als genie gezien als ze iets heel speciaals hebben gedaan of bedacht, en als (vaak pas jaren erna) wordt beseft hoe bijzonder dat gene wel niet was.

Ik denk dat je beter het leven van genieen uit het verleden (bijv. einstein ofzo) kijk waarom hij als genie wordt gezien, en waarom hij 'anders' was dan anderen.
Dan kom je er waarschijnlijk ook vanzelf achter waarom genieen ook vaak als gekken werden gezien. (omdat ze nieuwe ideeen hadden, die heel vooruitstrevend waren, maar waar de meeste mensen nog helemaal niet klaar voor waren, en de 'genie' dus als gek verklaarde.)

Nouja.. ik hoop dat je er iets aan hebt
Succes met je werkstuk
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 19:02
Nonexistinghero
Nonexistinghero is offline
Waarom genieën vaak anders zijn dan anderen... daar ben ik allang achter, en dat leg ik dus ook uit in m'n werkstuk. Ik kan natuurlijk de zoveelste persoon zijn die meer te weten probeert te komen van een dood genie... maar van een echte kan ik toch veel meer leren.
__________________
Iedereen is hetzelfde totdat je ze leert kennen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 20:19
Verwijderd
Ik ben benieuwd hoeveel genieën zich hier gaan melden.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 20:31
Verwijderd
Begin dan eerst eens met een definitie geven van een genie. Iemand met een hoog IQ? Iemand die een bijzondere (intellectuele?) prestatie heeft geleverd? Etc.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 21:23
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Ik vind mezelf wel een genie hoor
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 21:47
Joyceb
Joyceb is offline
Wat misschien ook aan te raden is is om niet het woord 'apart' te gebruiken. Nogal een vaag woord en een groot grijs gebied. Ik denk dat je autistisch aanverwante stoornissen bedoeld en misschien nog een aantal andere gedragsstoornissen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 22:38
LB06
LB06 is offline
Je moet Mephostophilis hebben. Hij vindt zichzelf superintelligent en de rest van de mensheid achterlijk
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 02:29
Verwijderd
Ik denk dat een genie als genie wordt geboren, maar ik weet niet zeker of een supergenie supergenie kan worden als hij goed wordt begleid en gestimuleerd, of als hij juist niet serieus door zijn omgeving wordt genomen (waardoor hij juist hard zijn best moet doen in de maatschappij). Ik neig naar het laatste.

Ik ben er vrijwel zeker van dat je als genie een beetje eenzaam moet zijn, ook al heb je vrienden en kennissen zoals anderen. Er zijn maar weinig mensen die genie zijn, en daarom zullen zij een echt genie op intelligent vlak, maar ook op emotioneel vlak nooit helemaal begijpen.

Wanneer ben je genie? Ben je genie als je 'iets' goed kan of als je een 'heleboel' goed kunt, of als je veel weet? Ik denk dat je intelligentie zowiezo bovenmatig hoog moet zijn, en dat een genie iets moet hebben gedaan, wat erg bijzonder is, en betekenisvol voor de maatschappij. (Een uitvinder, een psychotherapeut die belangrijke nieuwsoortig analyses doet, een musicus ofzoiets) Een genie is namelijk een uiterst bijzondere status. Je kunt hoogbegraafd zijn, maar genie is wel een trapje hoger op de ladder...tja, de ladder van wat eigenlijk?

We gebruiken kennis en informatie van genieën maar de wereld wordt niet door genieën geleid. Dat is heel simpel: de wereld is namelijk bang voor alles wat extreem en afwijkend is. Een genie zal nooit in alle opzichten door de maatschappij worden getollereerd, ook al is hij nog zo zachtaardig van karakter. Een wereldleider hoeft ook niet per se heel intelligent te zijn. Deze functie heeft hele andere eigenschappen nodig zoals overtuigingskracht, charisma, macht (en geld?). Een genie heeft deze eigenlijkschappen vaak niet, en is daarom ook nooit wereldleider. Een wereldleider daarentegen draait wel op de kracht van genieën. Ik denk ook dat genieën zelf vaak liever op de achtergrond blijven.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 10:22
Nonexistinghero
Nonexistinghero is offline
Citaat:
Friday schreef op 06-09-2006 @ 21:31 :
Begin dan eerst eens met een definitie geven van een genie. Iemand met een hoog IQ? Iemand die een bijzondere (intellectuele?) prestatie heeft geleverd? Etc.
Een genie is een genie. Degene die er één zijn weten het vaak wel. Als ik specifiek ga zoeken word het erg lastig om er eentje te vinden. Het maakt niet zo veel uit wat voor een genie het is, als hij/zij maar een genie is.

Citaat:
Joyceb schreef op 06-09-2006 @ 22:47 :
Wat misschien ook aan te raden is is om niet het woord 'apart' te gebruiken. Nogal een vaag woord en een groot grijs gebied. Ik denk dat je autistisch aanverwante stoornissen bedoeld en misschien nog een aantal andere gedragsstoornissen.
Je bedoelt 'idiot savants'. Ja, die behandel ik ook al in m'n werkstuk. In ieder geval, er zijn aardig wat genieën waar niks aan mankeert maar die toch apart zijn. Ik leg in de 1e deelvraag van m'n werkstuk een beetje uit waarom dat zo is.

Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-09-2006 @ 03:29 :
Ik denk dat een genie als genie wordt geboren, maar ik weet niet zeker of een supergenie supergenie kan worden als hij goed wordt begleid en gestimuleerd, of als hij juist niet serieus door zijn omgeving wordt genomen (waardoor hij juist hard zijn best moet doen in de maatschappij). Ik neig naar het laatste.

Ik ben er vrijwel zeker van dat je als genie een beetje eenzaam moet zijn, ook al heb je vrienden en kennissen zoals anderen. Er zijn maar weinig mensen die genie zijn, en daarom zullen zij een echt genie op intelligent vlak, maar ook op emotioneel vlak nooit helemaal begijpen.

Wanneer ben je genie? Ben je genie als je 'iets' goed kan of als je een 'heleboel' goed kunt, of als je veel weet? Ik denk dat je intelligentie zowiezo bovenmatig hoog moet zijn, en dat een genie iets moet hebben gedaan, wat erg bijzonder is, en betekenisvol voor de maatschappij. (Een uitvinder, een psychotherapeut die belangrijke nieuwsoortig analyses doet, een musicus ofzoiets) Een genie is namelijk een uiterst bijzondere status. Je kunt hoogbegraafd zijn, maar genie is wel een trapje hoger op de ladder...tja, de ladder van wat eigenlijk?

We gebruiken kennis en informatie van genieën maar de wereld wordt niet door genieën geleid. Dat is heel simpel: de wereld is namelijk bang voor alles wat extreem en afwijkend is. Een genie zal nooit in alle opzichten door de maatschappij worden getollereerd, ook al is hij nog zo zachtaardig van karakter. Een wereldleider hoeft ook niet per se heel intelligent te zijn. Deze functie heeft hele andere eigenschappen nodig zoals overtuigingskracht, charisma, macht (en geld?). Een genie heeft deze eigenlijkschappen vaak niet, en is daarom ook nooit wereldleider. Een wereldleider daarentegen draait wel op de kracht van genieën. Ik denk ook dat genieën zelf vaak liever op de achtergrond blijven.
Nou, mensen hoeven niet speciaal als genie geboren te worden. Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen diegenen die geboren worden als een genie, en diegenen die dat niet zijn. En als iemand helemaal niet gestimuleerd word, dan zullen ze meestal niet veel bijzonders doen. Sommigen zullen dan natuurlijk extra hard hun best doen, maar de meeste mensen zullen zich afsluiten. Natuurlijk draait het allemaal om hoe je iemand stimuleerd. Sommigen werken beter als er heel veel mensen achter hun staan, terwijl anderen weer beter werken als bijna iedereen tegen ze is.

In principe is een genie iemand met die uitzonderlijk goed is in bepaalde dingen. Het kan van alles zijn. Het valt aan te leren, maar is vaak ook aangeboren. Bij diegenen waarbij het is aangeboren is het vaak een stuk geavanceerder als bij diegenen die er niet mee zijn geboren. Bovendien gaan ze ook een stuk sneller vooruit. Maar ook voor dit geld, net als bij alles, als je hard genoeg werkt kun je slagen.

Tja... over de leiders moet ik nog steeds beginnen met schrijven. Ik heb pas 2 deelvragen klaar (okay, ik weet al wel wat ik in die 3e ga plaatsen voor een groot deel). Je hebt voor een groot deel wel gelijk daarover maar er komt nog wel wat meer bij kijken. Hmm... 'k weet alleen nog niet zo goed hoe ik het in woorden moet uitdrukken.

In ieder geval, alvast bedankt voor de replies die ik nu heb. Ik hoop er natuurlijk nog veel meer te krijgen.
__________________
Iedereen is hetzelfde totdat je ze leert kennen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 12:45
Joyceb
Joyceb is offline
Mijn vraag was vooral wat je bedoeld met het woord apart.. Het is voor mij nog onduidelijk wat dat is.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 17:57
jalapeño
Avatar van jalapeño
jalapeño is offline
Je hoofdvraag vind ik eerlijkgezegd behoorlijk summier. Bovendien denk ik dat je - wil je enigszins tot een 'behoorlijke' conclusie komen - een definitie moet geven aan (wat jij in dit onderzoek) verstaat onder een genie. Als je dat niet kunt, zijn je (verder niet al te bijster duidelijke - maar dat terzijde) deelvragen al helemaal niet uit te werken.
Is een gek overigens het tegenovergestelde van een genie?

Verder vind ik het als een zeer slecht onderzoek klinken, maar wens je verder veel succes .

Laatst gewijzigd op 07-09-2006 om 18:00.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Nonexistinghero schreef op 07-09-2006 @ 11:22 :
Nou, mensen hoeven niet speciaal als genie geboren te worden. Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen diegenen die geboren worden als een genie, en diegenen die dat niet zijn.

Jij verwart een 'genie' toch niet met iemand die gewoon bovengemiddeld intelligent is hoop ik, of iemand die gewoon iets heel goed kan????

Wie vind jij eigenlijk een genie?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2006, 19:24
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Je hebt pm
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 16:58
Nonexistinghero
Nonexistinghero is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 07-09-2006 @ 13:45 :
Mijn vraag was vooral wat je bedoeld met het woord apart.. Het is voor mij nog onduidelijk wat dat is.
Oh, sorry. Hmmm... een beetje anders dan wat de meeste mensen zien als normaal. Nogal lastig uit te leggen, maar best makkelijk te herkennen. Net zoals je punkers and goths enzo er uit pikt (okay, iets lastiger dan). Ik ben zelf van mening dat slechts een klein aantal van de genieën makkelijk te herkennen zijn omdat ze apart zijn. Maar juist diegenen die wel apart zijn steken eruit, waardoor men al snel denkt dat alle genieën zo zijn.

Citaat:
jalapeño schreef op 07-09-2006 @ 18:57 :
Je hoofdvraag vind ik eerlijkgezegd behoorlijk summier. Bovendien denk ik dat je - wil je enigszins tot een 'behoorlijke' conclusie komen - een definitie moet geven aan (wat jij in dit onderzoek) verstaat onder een genie. Als je dat niet kunt, zijn je (verder niet al te bijster duidelijke - maar dat terzijde) deelvragen al helemaal niet uit te werken.
Is een gek overigens het tegenovergestelde van een genie?

Verder vind ik het als een zeer slecht onderzoek klinken, maar wens je verder veel succes .
Nou, om eerlijk te zijn staat m'n hoofdvraag niet helemaal vast. In het onderzoek kom ik wel tot een behoorlijke conclusie... denk ik. Nou ja, het zal wel niet zo moeilijk zijn om alles aan elkaar te lijmen. De definitie van een genie of een gek valt tot nu toe niet precies vast te leggen. Er zijn wel bepaalde richtlijnen en je kunt vaak wel zeggen of iemand een gek of een genie is. Maar dat kan lang niet altijd. Wat ik voornamelijk probeer te doen met 't werkstuk is informatie leveren. Mensen kunnen daarna hun eigen mening wel vormen. Ik ga mijn mening namelijk niet als feit voordoen.

Of het nou een slecht onderzoek is? Geen idee. Ik had eerst veroveraars of wereldleiders in m'n hoofd, maar dat heb ik toch maar laten vallen. Dit leek me toch iets interessanter om over te schrijven. Het enige waar ik voor hoef te zorgen is dat alles klopt en dat het niet te incompleet lijkt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat andere onderwerpen beter, slechter, moeilijker of makkelijker zijn. Het hangt allemaal af van de persoon die het maakt en zijn of haar interesses.

Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-09-2006 @ 22:30 :
Jij verwart een 'genie' toch niet met iemand die gewoon bovengemiddeld intelligent is hoop ik, of iemand die gewoon iets heel goed kan????

Wie vind jij eigenlijk een genie?
Ik verwar een genie niet met iemand die bovengemiddeld intelligent is. Iedereen met een IQ van 145 of hoger is in principe een genie. Ook kan bijna iedereen een genie worden in iets als ze maar hard genoeg werken. Veel van hun worden nooit zo goed als een genie dat is geboren met die talenten. Maar deze genieën staan vaak ook bekend als 'supergenieën'. Ik denk niet dat een normaal persoon ooit zo goed kan worden als een supergenie als hij/zij er geen aanleg voor heeft.

En tja... wie vind ik eigenlijk een genie? Ik ken geen genieën in persoon. Leonardo da Vinci is volgens mij wel één van de slimste genieën die er ooit heeft geleefd.

Citaat:
Lotte schreef op 08-09-2006 @ 20:24 :
Je hebt pm
Ah, bedankt. Zal ik checken.
__________________
Iedereen is hetzelfde totdat je ze leert kennen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 17:34
Nonexistinghero
Nonexistinghero is offline
Oh, bijna vergeten te zeggen. Maar een IQ hebben van 145 is natuurlijk niet de enige manier van genie zijn. Sommige echte genieën komen daar waarschijnlijk niet eens in de buurt.
__________________
Iedereen is hetzelfde totdat je ze leert kennen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 16:30
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik heb een IQ van boven de 145 maar een genie zou ik mezelf niet noemen. Nou ja, als je iets weten wilt PM je me maar.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 20:54
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Oh en die pm ging trouwens niet om mezelf voor de duidelijkheid

En ik vind het een goed onderwerp en zo ongeveer alle werkstukonderwerpen bevatten delen waarin je moet generaliseren omdat je nu eenmaal bij een onderzoek mensen in groepen op moet delen en er te weinig ruimte is om elk individu te bespreken als je werkstuk over een geheel gaat.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-09-2006, 22:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hersenen zijn aangeboren, maar dat is natuurlijk niet het criterium om als genie beschouwt te worden. Als Einstein nooit wat had gedaan met natuurkunde en een uitkering was gaan trekken zijn leven lang had iedereen hem een loser gevonden.

Een genie worden is een combinatie van ermee geboren worden en er iets mee doen, en dan ook nog eens het geluk hebben daarin erkend te worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 18:50
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Als je niet eens kunt definieren wat een genie is (bestaat er uberhaupt wel een definitie voor?) dan is dat hele werkstuk gebasseerd op subjectiviteit en kun je het dus maar beter niet maken. Zoals al uit bovenstaande reacties blijkt hebben mensen er heel verschillende ideeen over.
Daarbij kun je het woord apart niet gebruiken omdat het te onduidelijk is.

succes
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 22:11
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Nonexistinghero schreef op 06-09-2006 @ 19:23 :
Ik ben nogal nieuw hier, dus ik weet niet zeker of ik hier in dit deel van het forum wel goed zit. Ik ben bezig met een sectorwerkstuk over Genieën. Als hoofdvraag heb ik 'Gek of Genie?'. Dan heb ik 3 deelvragen:

Waarom zijn ze zo apart?
Kan iedereen een genie worden, of moet je geboren zijn als een genie?
Waarom worden we niet geleid door genieën.

Ik hoop ongeveer 2 A4's vol te schrijven voor iedere deelvraag.

Wat ik eigenlijk nog heel graag erbij zou willen doen is een interview met een genie, of verschillende visies die een aantal genieën hebben op 't leven (een aantal kleine stukjes ofzo). Hoe zien zij bepaalde dingen? Waarom wel, of waarom niet? Dat soort dingen enzo.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Ik hoop hier voornamelijk wat genieën mee te kunnen vinden, maar al ben je dat niet dan is jouw visie erop ook erg welkom. Alle beetjes en informatie kan ik gebruiken.
of genieen apart zijn of niet is lastig te zeggen? niet iedereen die slim is vind ik apart. Wanneer vind je iemand een genie? Maar om een richting te geven... 'genieen' zijn vaak erg goed in een bepaald gebied. Denk aan wiskunde, taal, natuurkunde e.d. Daarvan weten ze erg veel maar je merkt wel dat het aan andere zaken soms ontbreekt (naja, minder is) bijvoorbeeld op sociaal vlak... daarom kunnen ze apart of vreemd overkomen. Als je idd een hoogbegaafd persoon als genie rekent zou het ook kunnen dat je niet op dezelfde golflengte zit. jij kan diegene zien als betweter en irritant en de andere persoon kan maar niet snappen waarom de rest hem niet volgt, waardoor hij/zij misschien ook wat buiten de boot valt? het zijn maar wat opties...

ik denk dat je en bepaalde intelligentie moet hebben om genie te zijn maar dat niet iedereen met een hoge intelligentie een genie hoeft te worden (niet iedereen doet wat met zijn hoge IQ )

In zekere zin worden we wel geleid door genieen. MEnsen die wij als genie zien hebben vaak een belangrijke ontdekking oid gedaan wat nu van invloed is op het dagelijks leven (zonder die uitvinding hadden we misschien heel anders geleefd of gedacht). Maar zo bedoel je je vraag wellicht niet? leiderschap zit hem niet alleen in het slim/intelligent zijn maar ook in je overtuigingskracht (sociale vaardigheden e.d.). Ik denk bijvoorbeeld niet dat Hitler ooit aan de macht was gekomen als hij niet zoveel 'overtuigingskracht' had (okay, de omstandigheden in Duitsland toen, speelde zeker mee vind ik). Mensen volgen betogen niet als ze saai en onboeiend worden gebracht... dus zal er ook minder snel op worden gestemd.

maar ik vind dat je erg open vragen stelt waarmee je alle kanten op kunt dus er zijn vast veel meer theorieen van anderen hahaha.

xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Lastige situatie voor studiekeuze
Kelvyn
5 31-12-2014 09:29
Drugs & Alcohol Drugs en Spiritualiteit
m3tr01dm1nd3d
35 30-06-2012 22:09
De Kantine slimme computeraars of slimme mensen gezocht ha ha...
gedichtensite
18 30-03-2007 14:57
Huiswerkvragen: Exacte vakken slimme mensen gezocht
beuk
3 09-12-2001 00:59
ARTistiek Een nietsnut...
Zotur
7 21-07-2001 17:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.