Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2010, 12:53
Verfkwast
Jaja, de eindexamenopdrachet/opgaven zijn weer bekend! Het thema is nog steeds 'Wat van ver komt" en de opgaven zijn dit jaar:

-I-Wired

-Vreemde gasten

-Mobile home

-Ontwerp een huisstijl voor een keten van Nederlandse hamams, waarin je zowel verwijst naar de islamitische als naar de Nederlandse cultuur. De huisstijl dient ook geschikt te zijn als logo op pr-materialen, servies en badtextiel te worden toegepast.

-Ophelia

Op 't stille, donkere water waar de sterren dromen
deint wit Ophelia als een grote lelie voort,
deint langzaam in haar lange wadde meegenomen ...
ginds in de bossen wordt een ver geschal gehoord

Uit: 'Vroege verzen,' pagina 31, Arthur Rimbaud

-De foto op pagina 4 moet dienen als aanleiding en uitgangspunt voor een beeldende verwerking.
(De foto is een fotofinish van een hardloopwedstrijd met o.a Bolt, Gay en Powell)

Een opic waar mensen hun ideeën/inspiraties kunnen droppen leek me wel handig. Ook voor brainstormen is dit the place to be!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2010, 17:19
adela
Hallo,

Ik moet dit jaar ook eindexamen doen en heb vandaag het CPE blad gekregen.
Het zijn echt sommige begrippen waar ik nog nooit wat van heb gehoord!
zoals: I-wired, wat is dat ooit?
en die afbeelding op de achterkant, kan iemand die uitleggen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 11:05
Ashly
Ik heb gisteren het blad gekregen en ben niet heel erg tevreden..
Tip: Kies niet een onderwerp wat je in eerste instantie al niet snapt, als je de foto niet snapt en I-wired ( een kabelsysteem voor telefoons) Kies die dan gewoon niet, er zijn nog 4 andere onderwerpen over!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 11:59
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
Citaat:
-Ontwerp een huisstijl voor een keten van Nederlandse hamams, waarin je zowel verwijst naar de islamitische als naar de Nederlandse cultuur. De huisstijl dient ook geschikt te zijn als logo op pr-materialen, servies en badtextiel te worden toegepast.
Hallo! Kom op zeg we zitten hier in Nederland. Wat doet dit in een eindexamen!
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 14-12-2010, 21:45
Suhaam
Help, ik weet niet welk onderwerp ik moet kiezen. Ik denk vreemde gasten of dat gedicht Ophelia.

Maar dan heb ik een onderwerp, maar wat dan? Alleen al het blad is lastig om in te vullen. Ik snap nog steeds niet precies wat ze bedoelen met de voorstelling en beeldende aspecten vind ik ook nogal moeilijk.

Hebben jullie verder al ideeën over jullie uitwerkingen?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 20:18
penseel
I-wired, ons werd verteld dat je dan iets met je zelf in de knoop zitten kan doen, of over de globalisering oiv groeiende technologie.

Het gedicht vind ik wel mooi, maar ik kan er niet echt een kern uit op maken???

Mobile home lijkt me ook wel wat..
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 21:16
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Hallo! Kom op zeg we zitten hier in Nederland. Wat doet dit in een eindexamen!
Zeg dan niets. Het gaat om een opdracht voor tekenen, als je wel goed kan tekenen, maar moeite hebt een verhaal vanaf één woord op te bouwen is het gewoon zeer behulpzaam. En het gaat dit keer eens over islamitische cultuur, boeiend. Iedere religie is even verwerpelijk, dus laat je misplaatste superioriteitsgevoel ergens waar de zon niet schijnt.

Om ook nog maar iets ontopic te posten: I-wired lijkt me interessant, je zou als inspiratiebron goed kunnen kijken naar bijvoorbeeld Apple advertenties. Kijken wat je bruikbaar lijkt en/of hoe het beter kan
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 11:29
chiyo
Citaat:
Hallo! Kom op zeg we zitten hier in Nederland. Wat doet dit in een eindexamen!
juist...maar voor zever je het gezien hebt.....het eindexamenonderwerp voor de theorie is "wat van ver komt"
denk daar maar eens over na.....daar zit een link tussen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 17:13
Cybeles
Cybeles is offline
Ho is dit voor KUA? Voor havo/vwo?
Of zit ik nu helemaal mis?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 18:02
Lies0934712343
Ja eindexamen vwo,
ik kan met alle onderwerpen niks...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 18:27
Verfkwast
Even een update over mijn opdracht: ik denk dat ik voor de foto ga. Toen ik die hardlopers op de foto namelijk voor het eerst zag, associeerde ik dit met vogels (ganzen) die in een V-vorm vliegen. Elke winter vliegen zij naar het warme zuiden en komen in de zomer weer terug (wat van ver komt...) Veel verder dan dat ben ik nog niet.

Waar ik op zou letten als ik jullie was: het proces is heel en misschien zelfs wel het belangrijkst!!! Het gaat er echt om hoe je op je uiteindelijke eindvorm bent gekomen. Dus zorg voor zoveel mogelijk schetsen, gekleide vormpjes, foto's etc.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 13:39
Suhaam
Hooi Mensen,

wil iemand mij helpen? Wat wordt er precies bedoeld met 3.a Voorstelling en 3.b Beeldende aspecten.
Jajajaa er staat wel een uitleg onderaan de bladzijde maar daar kan ik zelf ook niet veel mee.
Daarom hoop ik maar dat iemand van jullie mij kan helpen.
Welk onderwerp hebben jullie trouwens alemaal gekozen?? Ik heb gekozen voor Ophelia, dat gedicht.
Ik heb zelf niet echt een idee wat ik er mee wil maar misschien komt dat wel. Waarschijnlijk wordt het iets met verf.

Ik hoop in ieder geval dat iemand mij kan helpen met beeldende aspecten en voorstelling.


Groetjesss Suhaam
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 15:26
kimvanbergen
Citaat:
Even een update over mijn opdracht: ik denk dat ik voor de foto ga. Toen ik die hardlopers op de foto namelijk voor het eerst zag, associeerde ik dit met vogels (ganzen) die in een V-vorm vliegen. Elke winter vliegen zij naar het warme zuiden en komen in de zomer weer terug (wat van ver komt...) Veel verder dan dat ben ik nog niet.

Waar ik op zou letten als ik jullie was: het proces is heel en misschien zelfs wel het belangrijkst!!! Het gaat er echt om hoe je op je uiteindelijke eindvorm bent gekomen. Dus zorg voor zoveel mogelijk schetsen, gekleide vormpjes, foto's etc.

over die vogels die in V-vorm vliegen vind ik echt een hele goede, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Heb je al verdere inspiratie gekregen hoe je dat gaat verwerken?
want je moet ongeveer tussen de 15-20 schetsen/werken etc maken..
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 16:01
whatever :P
Met I-wired, is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld een vrouw gevangen in lianen te tekenen? Was namelijk van plan oude tekeningen van mij in mijn eindexamenopdracht te verwerken, en ik heb het niet zo op elektriciteitsdraden xD
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 15:34
298dhu3ie
Citaat:
Met I-wired, is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld een vrouw gevangen in lianen te tekenen? Was namelijk van plan oude tekeningen van mij in mijn eindexamenopdracht te verwerken, en ik heb het niet zo op elektriciteitsdraden xD
Je kunt er heel veel mee doen, met alle opdrachten eigenlijk.
Een vrouw in lianen is prima. Ze kan met zichzelf in de knoop zitten, en dat kan je dan uitbeelden door de lianen, of ze zit gewoon letterlijk in de knoop, of je maakt van de lianen electriciteitsdraden, een beetje subtiel, zodat ze nog wel in het bos passen maar toch weer niet.. Of een vrouw die in lianen hangt waar ook computers aan hangen weet ik het..

Voor iedereen; je moet gewoon alles verzinnen wat met een onderwerp temaken kan hebben!
Voorbeeld Ophelia; je kunt iets doen met ophelia, met de gekte van ophelia, waarom ze gek werd, er zijn al heel veel kunstwerken over haar gemaakt daar kan je ook naar kijken voor inspiratie, er staat iets over geschal; je kunt iets met muziek doen, er staat iets over lelies; iets met natuur of bloemen, de hele ophelia hoeft niet in de voorstelling voor te komen om toch dat onderwerp te doen!
Ander voorbeeld; vreemde gasten. Je kunt iets doen met echt vreemde gasten, met vreemde voorstellingen, met andere mensen, andere culturen, je kunt ook iets met dieren doen bijvoorbeeld als er muizen in huis zitten ik zeg maar wat, in elke cultuur zijn er wel speciale dieren, je kunt realistisch blijven maar ook hele verwrongen gezichten maken, of je kunt iets doen met mensen die anders zijn, met homoseksuelen, met getinte mensen, dikke mensen, dunne mensen, mensen met vreemde talenten..

En van al die ideeen kan je gewoon schetsen maken! Ik geef daarvoor als tip gebruik eerst houtskool, daarmee kun je in een paar strepen al hele voorstellingen schetsen. Het kunnen schetsen zijn over van alles!

Ikzelf heb een woordweb gemaakt bij sommige opdrachten (misschien kinderachtig) maar het werkt wel goed,
want je zet van alles naast elkaar wat je met een onderwerp associeert, en dat kan je dan ook weer gaan combineren.

Succes allemaal!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2011, 18:30
Rixt anna
Hallo, er moeten ook presentaties plaats gevonden worden. Ik moet de mijne houden over deze vraag: Waarom en met welk doel in de venetiaanse schilderkunst en architectuur in deze periode de aandacht gericht werd op de oriënt en op welke manier de beinvloeding door islamitsche culturen er in naar voren komt.

Iemand die deze toevallig ook moet doen? Ik kom er echt niet uit..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 09:10
Rixt Anna
Ik wil denk ik vreemde gasten doen. En dan iets met dat de mens meerdere gezichten heeft, maskers. Iemand een leuk idee hiermee?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 17:05
Pizzaaa
Ik heb mobile homes gekozen. Zijn er meer mensen die deze hebben gekozen? Ik heb namelijk nog niet echt een goed idee van wat ik er uiteindelijk van ga maken...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2011, 07:20
Larajvr
Citaat:
Ik wil denk ik vreemde gasten doen. En dan iets met dat de mens meerdere gezichten heeft, maskers. Iemand een leuk idee hiermee?
Hoi,

Ik heb net mijn pws over Afrikaanse kunst gedaan. Daar kwamen ook vreemde gasten in voor. (de europeanen.) Die hebben de afrikanen beinvloed maar ook andersom. De europenanen hebben ook de japanners beinvloed en andersom (klimmt: Japan, Picasso: Afrikaanse maskers) Picasso is heel erg geinspireerd geweest door de afrikaanse maskers, kijk maar naar zijn schilderij: Mademoiselles D'Avignon (de twee rechtse figuren hebben een masker op)

Misschien kun je iets met die beinvloeding doen!

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.