Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2005, 14:48
tiram
Avatar van tiram
tiram is offline
Wat is nu eigenlijk gezonder, gewone patat of raspatat? Ik zit in een discussie met mijn vriend en wil het nu toch wel erg graag weten
__________________
marit. 18 jaren. 1730 mm. blauwe ogen. "rood". nadenkend. betrouwbaar. dromerig. heus lief. soms ook niet. vaak vrolijk. vaak niet. gewoon, 'n mens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2005, 14:51
Verwijderd
Raspatat bestaat toch uit aardappelpuree oid...?

Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, het is beide vet door het frituurvet. Als raspatat echt uit echte aardappelpuree bestaat, dan lijkt gewone patat me net iets gezonder, omdat aardappels volgens mij net ietsje gezonder zijn dan aardappelpuree. Maar eigenlijk denk ik dat het verschil verwaarloosbaar klein is.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:38
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Wat in godsnaam is raspatat? Aardappelpuree die in frietvorm gefrituurd wordt ofzo
__________________
...moet u maar bedenken dat Dwaasheid, die ook nog eens een vrouw is, aan het woord was. (EvR)
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:44
levi's
Avatar van levi's
levi's is offline
raspatat<3
__________________
Veel geld verdienen? Met deze link vind je de oplossing! http://www.doublepoints.net/webclick.php?country=NL&language=NL&u=superhero87
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 00:34
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Raspatat is inderdaad aardappelpuree in de vorm van friet. Ik weet niet of het veel uitmaakt qua gezondheid, ik denk dat er weinig verschil is. Het zal wel voornamelijk liggen aan de manier hoe je het klaarmaakt (temperatuur van de olie/vet hoe lang je ze er in laat liggen etc).

Oja, geef mij maar gewone friet.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 10:35
Verwijderd
Wel lekkerder
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 15:20
Mestkever
Avatar van Mestkever
Mestkever is offline
Citaat:
Mala schreef op 08-08-2005 @ 11:35 :
Wel lekkerder
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 16:41
E Che Guevara
E Che Guevara is offline
Ik eet ALTIJD raspatat.
Ik vind gewone patat bijna niet meer lekker

Lazlow
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 16:44
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
levi's schreef op 07-08-2005 @ 18:44 :
raspatat<3
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 19:42
tiram
Avatar van tiram
tiram is offline
Hmm...nou ja, dan hebben we beide gelijk
__________________
marit. 18 jaren. 1730 mm. blauwe ogen. "rood". nadenkend. betrouwbaar. dromerig. heus lief. soms ook niet. vaak vrolijk. vaak niet. gewoon, 'n mens.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 20:51
Verwijderd
even mijn boerenverstand laten werken,

aardappelpuree heeft een veel lossere structuur dan een massief stuk aardappel.
Dus zou het dan niet zo zijn dan een raspatat ( wie heeft die term verzonnen???? ) meer frituurvet opneemt, dan een gewone friet, en zou het daarmee ongezonder ( want vetter ) zijn??

ik weet niet of dit waar is, maar daar kwam mijn nuchterheid mee aan. ( misschien moet ik alleen nog maar dronken posten )
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 21:17
Mara
Mara is offline
Ik denk niet dat 't gigantisch veel uitmaakt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 21:19
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
aardappel puree kan je niet zo gewoon frituren, er word meestal iets omheengedaan (bierbeslag of zo) of er word een soort van deeg in vermengd.

Aangezien je ook nog van alles in je aardappelpuree doet(boter, melk, peper, zout, nootmuskaat, eitje misschien)in het deeg zit ook nog boter, bloem, eitje, lijkt mij raspatat slechter.

Maar kwa vet opname is het ongeveer gelijk.
Gewoon in olie frituren inplaats van frituurvet.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 21:41
flupkeflup
flupkeflup is offline
Gewone friet wordt tweemaal gefrituurd. Raspatat slechts eenmaal. Het scheelt dus qua vet.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 21:42
flupkeflup
flupkeflup is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-08-2005 @ 22:19 :
aardappel puree kan je niet zo gewoon frituren, er word meestal iets omheengedaan (bierbeslag of zo) of er word een soort van deeg in vermengd.
Nee, het is geen echte puree. Het is dikker, en met een machine worden er 'sliertjes' van gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 21:54
Verwijderd
Citaat:
flupkeflup schreef op 08-08-2005 @ 22:41 :
Gewone friet wordt tweemaal gefrituurd. Raspatat slechts eenmaal. Het scheelt dus qua vet.
ja, maar dat neemt toch niet weg dat het net als ZOAB een veel openere structuur heeft, en dus meer vet/olie opneemt dan gewone patat?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 22:20
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
flupkeflup schreef op 08-08-2005 @ 22:42 :
Nee, het is geen echte puree. Het is dikker, en met een machine worden er 'sliertjes' van gemaakt.
Dat kan niet, gooi jij maar eens aardappel puree in de frituur.
Er zit waarschijnlijk bloem en een eitje bij.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 22:32
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 08-08-2005 @ 21:51 :
even mijn boerenverstand laten werken,

aardappelpuree heeft een veel lossere structuur dan een massief stuk aardappel.
Dus zou het dan niet zo zijn dan een raspatat ( wie heeft die term verzonnen???? ) meer frituurvet opneemt, dan een gewone friet, en zou het daarmee ongezonder ( want vetter ) zijn??

ik weet niet of dit waar is, maar daar kwam mijn nuchterheid mee aan. ( misschien moet ik alleen nog maar dronken posten )
Afhankelijk van de temperatuur van het vet. Bij warm vet wordt de buitenkant snel dichtgeschroeid en komt er verder geen vet in t friet. Zie het maar als een 'biefstuk' die schroei je snel dicht waardoor de sappen in t vlees blijft. Zo kunnen er ook geen sappen in, dus ik denk dat t niks uitmaakt.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-08-2005, 10:37
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-08-2005 @ 23:20 :
Dat kan niet, gooi jij maar eens aardappel puree in de frituur.
Er zit waarschijnlijk bloem en een eitje bij.
Dat zegt ze toch ook?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 10:38
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Overigens is het geen "raspatat", maar gewoon rasfriet en dat klinkt een stuk lekkerder
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 09:55
PrinsesLotte
PrinsesLotte is offline
http://www.zibb.nl/horeca/artikel_st...p?artnr=812522


Misschien helpt dit. Dus geen boter en een eitje!
__________________
You know you love me.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 12:56
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Raspatat is smerig, een beetje poeder met een berg water. Bleh, en natuurlijk met allemaal toevoegingen, omdat het anders weer klontert enzo.

Ik ga wel gewoon verse friet halen bij de snackbar in de buurt. Als in: ze hebben daar zelf van de aardappelen friet gemaakt. 'Vers' zegt natuurlijk eigenlijk niets.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 23:01
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Bwoah, ik vind het lekker en daar gaat het om
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 12:34
PhlawleZz°Necro
PhlawleZz°Necro is offline
Als ik toch zou moeten kiezen, zou ik gaan voor de gewone patat. Zeg nou zelf, 'raspatat' klinkt toch smerig.
__________________
Dit is mijn signature.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 22:30
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 10-08-2005 @ 13:56 :
Raspatat is smerig, een beetje poeder met een berg water. Bleh, en natuurlijk met allemaal toevoegingen, omdat het anders weer klontert enzo.

Ik ga wel gewoon verse friet halen bij de snackbar in de buurt. Als in: ze hebben daar zelf van de aardappelen friet gemaakt. 'Vers' zegt natuurlijk eigenlijk niets.
Is 'vers' wel vers?Hoe vers is vers?



Moesten wij een werkstuk van maken op school.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2005, 01:53
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Jolt schreef op 11-08-2005 @ 23:30 :
Is 'vers' wel vers?Hoe vers is vers?
Ik weet het, je mag een lap vlees van drie weken oud nog steeds verkopen als 'vers'.
Pas zag ik zo'n "met olijfolie bereid" kreet op een verpakking staan.. Ik vraag me af of dat ook dan echt zo is, of dat ze dat er gewoon zo op mogen zetten.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 02:27
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Jolt schreef op 11-08-2005 @ 23:30 :
Is 'vers' wel vers?Hoe vers is vers?



Moesten wij een werkstuk van maken op school.
Volgens mij volg jij best wel een interessante opleiding.

Citaat:
SisterOfMercy schreef op 12-08-2005 @ 02:53 :
Ik weet het, je mag een lap vlees van drie weken oud nog steeds verkopen als 'vers'.
Pas zag ik zo'n "met olijfolie bereid" kreet op een verpakking staan.. Ik vraag me af of dat ook dan echt zo is, of dat ze dat er gewoon zo op mogen zetten.
Zelfs als een stuk vlees 2 jaar lang in vriezer heeft gelegen wordt het alsnog als vers verkocht.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 09:27
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 12-08-2005 @ 02:53 :
Ik weet het, je mag een lap vlees van drie weken oud nog steeds verkopen als 'vers'.
Pas zag ik zo'n "met olijfolie bereid" kreet op een verpakking staan.. Ik vraag me af of dat ook dan echt zo is, of dat ze dat er gewoon zo op mogen zetten.
Maar.....vlees moet een paar dagen in de koeling liggen, c.q afsterven daardoor blijft hij lekker mals, anders heb je zo een stukje dat helemaal samengetrokken is, als je een beest net neerschiet/slagt, dan is hij ook helemaal stijf (alles samengetrokken), dan moet hij een paar dagen in de koeling liggen, zodat hij weer mals word.

Bij groente is het weer zo van, diepvriesgroenten zijn het verste, aangezien die binnen 3 uur in de vriezer liggen.
Normaal komt het van de boer naar de groothandel en die verkoopt het weer verder aan de keukens.

Eigenlijk wel een leuk onderwerp, versheid van groente/vlees/vis.
Zie je overal staan, 'verse vis' , e.d, moet je dan eense met ze in discussie gaan, dat vers niet echt vers is

Citaat:
Vice schreef op 12-08-2005 @ 03:27 :
Volgens mij volg jij best wel een interessante opleiding.


Zelfs als een stuk vlees 2 jaar lang in vriezer heeft gelegen wordt het alsnog als vers verkocht.
Ik volg wel een leuke opleiding jah, maar er kan niet veel gebeuren in een vriezer mits goed afgesloten, anders kan hij kapot vriezen of er kan oxidatie optreden, maar dat is meestal bij vis.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 12-08-2005 @ 10:27 :
Maar.....vlees moet een paar dagen in de koeling liggen, c.q afsterven daardoor blijft hij lekker mals, anders heb je zo een stukje dat helemaal samengetrokken is, als je een beest net neerschiet/slagt, dan is hij ook helemaal stijf (alles samengetrokken), dan moet hij een paar dagen in de koeling liggen, zodat hij weer mals word.
eigenlijk nooit bij nagedacht maar het is heel logisch inderdaad... bij alle zoogdieren en vogels treedt rigor mortis op, dus ook bij slachtdieren.

wat betreft de 'met olijfolie bereid', ik weet niet of er dan echt olijfolie in zit maar vast wel een spoortje. Wel staat er op flessen knoflooksaus van Remia (geloof ik, kan ook ander merk zijn geweest) dat de saus zo romig is door verse knoflook. Los van het feit dat knoflook dingen niet romig maakt, zit er alleen gedroogd knoflookpoeder in die saus...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 16:27
tiram
Avatar van tiram
tiram is offline
Maar om weer even bij het onderwerp terug te komen

Raspatat is gezonder. Mijn vriend wilde het persé weten en heeft het in een snackbar gevraagd. Het is gezonder omdat het maar een keer gefrituurd wordt en patat twee keer. Verder zit er om raspatat een laagje ofzo zodat het vet niet in het binnenste kan komen. Zoiets was het

Yeah, ik had gelijk.
Zoals altijd.
__________________
marit. 18 jaren. 1730 mm. blauwe ogen. "rood". nadenkend. betrouwbaar. dromerig. heus lief. soms ook niet. vaak vrolijk. vaak niet. gewoon, 'n mens.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 16:52
Verwijderd
Ik denk wel dat raspatat iets minder vet is, maar dat je niet meer kan zeggen dat het een gezonder is dan de ander. 't Is allebei gewoon niet erg gezond.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 20:38
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
tiram schreef op 12-08-2005 @ 17:27 :
Maar om weer even bij het onderwerp terug te komen

Raspatat is gezonder. Mijn vriend wilde het persé weten en heeft het in een snackbar gevraagd. Het is gezonder omdat het maar een keer gefrituurd wordt en patat twee keer. Verder zit er om raspatat een laagje ofzo zodat het vet niet in het binnenste kan komen. Zoiets was het
En bij de snackbar werken natuurlijk ook alleen intelligente lui
Iets dat één keer wordt gefrituurd is niet per sé beter hoor, het hangt van allerlei factoren af. En wat voor laagje zou er in vredesnaam om die raspatat heen zitten?

Citaat:
Sarah schreef op 12-08-2005 @ 12:06 :
Wel staat er op flessen knoflooksaus van Remia (geloof ik, kan ook ander merk zijn geweest) dat de saus zo romig is door verse knoflook. Los van het feit dat knoflook dingen niet romig maakt, zit er alleen gedroogd knoflookpoeder in die saus...
Wat een stelletje laaielichters zeg
Maargoed, de beste mayonaise is nog altijd die van Akwarius, biologisch, en als je knoflooksaus wilt pleur je daar gewoon zelf knoflook bij.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 08:53
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 12-08-2005 @ 21:38 :
Maargoed, de beste mayonaise is nog altijd die van Akwarius, biologisch, en als je knoflooksaus wilt pleur je daar gewoon zelf knoflook bij.
Hm, die zal ik eens proberen.

Ik vind raspatat ook niet lekker. Bij ons is het op de één of andere manier altijd vettiger (=bah) en er zitten gekke kruiden in ofzo, of vergis ik me nu? Ik vind het iig niks, maar ik ben dan ook niet super gek op patat.
__________________
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 12:55
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 12-08-2005 @ 21:38 :
En bij de snackbar werken natuurlijk ook alleen intelligente lui
Iets dat één keer wordt gefrituurd is niet per sé beter hoor, het hangt van allerlei factoren af. En wat voor laagje zou er in vredesnaam om die raspatat heen zitten?



Wat een stelletje laaielichters zeg
Maargoed, de beste mayonaise is nog altijd die van Akwarius, biologisch, en als je knoflooksaus wilt pleur je daar gewoon zelf knoflook bij.
Gewoon zelf Mayoniase maken
eitje, mosterd,peper en zout, beetje citroensap en olie

Meer heb je niet nodig, en dan genoeg knoflook als je knoflook mayo wilt. Wat je ook dan kan doen, is knoflook olie inplaats van gewone olie. Gewoon een paar teentjes knoflook in de olie zettten, dagje wachten en heerlijke olie.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Bestel jij wel eens eten?
Signy
12 26-02-2010 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.