Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2007, 08:33
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Kan iemand mij uitleggen hoe ze aan het volgende komen?

x^3 + 6x - 20)/(x-2) = 10 + 2 x + x^2

Ik heb wel enigszins een idee, maar dan kloppen de x'en niet meer.
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2007, 09:28
Verwijderd
Ontbindt de bovenkant in factoren, met een van de factoren (x-2).

(10 + 2 x + x^2)*(x-2)/(x-2)=10 + 2 x + x^2
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 09:36
sdekivit
sdekivit is offline
x-2 / x^3 + 6x - 20 \

x-2 / x^3 + 6x - 20 \ x^2
........x^3 - 2x^2
---------------------
........2x^2 + 6x

x-2 / x^3 + 6x - 20 \ x^2 + 2x
............2x^2 + 6x
............2x^2 - 4x
------------------------
.......................10x - 20

x-2 / x^3 + 6x - 20 \ x^2 + 2x + 10
.......................10x - 20
.......................10x - 20
-----------------------------
.................................0

Kortom: het antwoord is x^2 + 2x + 10
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 10:35
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Dank u!
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 11:11
Verwijderd
Staartsdelen inderdaad. Die mensen die hebben bedacht dat ze dat op de basisschool niet meer moeten krijgen moeten ze afschieten.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 11:51
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-02-2007 @ 12:11 :
Staartsdelen inderdaad. Die mensen die hebben bedacht dat ze dat op de basisschool niet meer moeten krijgen moeten ze afschieten.
Ik kon die staartdeling inderdaad niet volgen, ik heb het maar bij de uitleg van Lucky gehouden.
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 13:21
Global1
methode van LL zal helaas niet altijd lukken
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 14:53
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-02-2007 @ 12:11 :
Staartsdelen inderdaad. Die mensen die hebben bedacht dat ze dat op de basisschool niet meer moeten krijgen moeten ze afschieten.
ik heb dat bv nooit op (basis)school gehad
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 14:59
haloobbam
dat kan toch niet? misschien niet met veeltermen..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:47
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Citaat:
Shredder schreef op 11-02-2007 @ 12:51 :
Ik kon die staartdeling inderdaad niet volgen, ik heb het maar bij de uitleg van Lucky gehouden.
Een uitleg voor die staartdeling kun je vinden op deze site.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:56
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Citaat:
pino123 schreef op 11-02-2007 @ 15:53 :
ik heb dat bv nooit op (basis)school gehad
Ik geloof dat de staartdeling op de basisschool tegenwoordig vervangen is door "herhaald aftrekken".

---------

Op zich is dat een goede zaak.

Wij leerden destijds de staartdeling als een soort trucje. En we kregen daar natuurlijk vanzelf genoeg oefening in, omdat er destijds nog geen rekenmachines bestonden onder de 100 gulden.
Maar voor ons kwam het later als volslagen verrassing, dat hetzelfde trucje ook te gebruiken was voor veeltermen.

Bij "herhaald aftrekken" begrijpt de leerling precies, waarom die methode werkt.
En als dan later de staartdeling wordt uitgelegd, begrijpt de leerling (als het goed is) ook waarom dat werkt. En als de leerling de staartdeling nog te moeilijk vindt, kan hij/zij altijd nog (geheel of gedeeltelijk) zonder tijdverlies terugvallen op "herhaald aftrekken".
Zo'n leerling zal dan later automatisch begrijpen, waarom de staartdeling ook werkt voor veeltermen.

Helaas wordt het "herhaald aftrekken" op de basisschool doorgaans behandeld in plaats van de staartdeling, en wordt de staartdeling vervolgens overgeslagen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 21:37
Verwijderd
Citaat:
pino123 schreef op 11-02-2007 @ 15:53 :
ik heb dat bv nooit op (basis)school gehad
Ik ook niet. Moest ik het dus op de universiteit gaan leren. -_-
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 21:14
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Ik zou het oorspronkelijk ook niet op de basisschool geleerd hebben, maar toen we met dat 'herhaald aftrekken' bezig waren vroeg mn moeder wat ik aan het doen was. Vervolgens had ze me de staartdeling uitgelegd. Dat had ik weer op school verteld, wat voor een 'opstandje' zorgde. Toen waren er uiteindelijk meer kinderen die staartdelingen gingen doen omdat de juf 't dan toch maar had uitgelegd, wat in eerste instantie dus helemaal niet de bedoeling was.

Maar dat was dus de basisschool. Ik heb t daarna niet meer nodig gehad, en ik heb dus ook nooit een staartdeling gedaan met variabelen erin.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 21:29
Verwijderd
Volgens mij heb ik de staartdeling wel gehad in 5 of 6 VWO, ook alleen voor dit soort gevallen overigens, maar ik gebruik het nooit. Ik los doorgaans het geval op door in m'n GR te proppen en als ik dan de antwoorden krijg geef ik vervolgens een oplossing die daarbij hoort
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 21:55
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Als je door een term van de eerste graad (x - d) moet delen, bestaat er nog een snellere methode, maar daar zijn wat kleine dingejtes die je niet mag vergeten.

Stel je veelterm die je moet delen/ontbinden is ex^5 + fx^3 + gx^2 + hx + i
Dan maak je op je blad een schema dat er als volgt uit ziet:
Code:
   | e  0  f  g  h  i
 d | |  A  B  C  D  E
---------------------
   | e  F  G  H  I |J
Omdat het anders te veel werk in de opmaak zit, maar met letters: op de bovenste rij van het schema zet je de coëfficiënten van de te delen veelterm, herbij mag je niet vergeten een 0 te zetten als die bepaalde graad ontbreekt.
Voor de vertikale lijn plaats je het nulpunt "d", let erop dat dit is voor de veelterm (x - d), als je bv. (x + 9) hebt, is d = -9.
En dan kan je aan het echte rekenen beginnen: die eerste graad mag je direct naar de 3e rij verplaatsen, zo krijg je daar nu ook een e. Het volgende dat je doet is A uitrekenen door d te vermenigvuldigen met het getal dat op de derde rij staat in de kolom ervoor (e dus). F bekom je door de twee daarbovenstaande getallen op te tellen. Dit blijf je herhalen (dus een getal van de tweede rij is het product van het vorige getal op de derde rij en d), en een getal op de derde rij is de som van dde twee getallen daarboven). Uiteindelijk kom je op het einde van de rijen aan en dan heb je de oplossing: in de derde rij staan de coëfficiënten van de oplossing, de enige uitzondering is het laatste getal J, dit is de rest bij de deling steeds een gewoon getal).

Deze methode valt ook uit te breiden naar eerstegraadstermen van de vorm ax + b, maar dat is nu eventjes te veel werk om te typen.

Voor jouw opgave:
Code:
   | 1  0  6  -20  
 2 | |  2  4   20
---------------------
   | 1  2  10|  0
Wat overeenkomt met x² + 2x + 10 met een rest van 0.

Amper 20 seconden werk
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 23:21
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 17-02-2007 @ 22:55 :
knip
Klinkt vast ingewikkelder dan t is.. Hoe kom je aan deze 'truuk'?
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 10:07
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 18-02-2007 @ 00:21 :
Klinkt vast ingewikkelder dan t is.. Hoe kom je aan deze 'truuk'?
Dit is de zogenaamde methode van Horner. Zie verder http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode_van_Horner
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:14
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 18-02-2007 @ 11:07 :
Dit is de zogenaamde methode van Horner. Zie verder http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode_van_Horner
Dank je, ik kon even niet op de naam komen (Horner dus).

Het bewijs daarvan kan ik je niet echt geven (op de Engelse WikiPedia staat er iets meer uitleg, maar niet echt een sluitend bewijs, lijkt me). Hier in België wordt dat gewoon standaard aangeleerd, het is veel sneller dan met de euclidische deling zodat je vrij snel veeltermen kan ontbinden in eerstegraads termen (als je goed kan gokken met de nulpunten, voor triviale ontbindingen zijn er natuurlijk ook vuistregeltjes).

En het uitleggen is inderdaad ingewikkelder dan het doen, dergelijke schema maak je letterlijk op 20 seconden, als je het een beetje gewoon bent.

Het schema maak je eigenlijk van links naar rechts, door in te vullen op de tweede en derde rij, de eerste rij (je eigenlijke veelterm) is gegeven. Het is dan slechts een kwestie van onthouden dat een getal op de tweede rij = product van het getal in de derde rij in de vorige kolom, en een getal in de derde rij is de som van de twee getallen daarboven in dezelfde kolom. Ook niet vergeten om alle termen in te vullen (met 0, omdat je anders geen zinnige resultaten uitkomt), en dan uiteindelijk is je derde rij de veelterm na deling, behalve het getal in die laatste kolom: dat is de rest bij deling.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-03-2007, 12:45
MoHaMeDJaLaL
Avatar van MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Citaat:
WelVrolijk schreef op 11-02-2007 @ 16:56 :
Ik geloof dat de staartdeling op de basisschool tegenwoordig vervangen is door "herhaald aftrekken".

---------

Op zich is dat een goede zaak.

Wij leerden destijds de staartdeling als een soort trucje. En we kregen daar natuurlijk vanzelf genoeg oefening in, omdat er destijds nog geen rekenmachines bestonden onder de 100 gulden.
Maar voor ons kwam het later als volslagen verrassing, dat hetzelfde trucje ook te gebruiken was voor veeltermen.

Bij "herhaald aftrekken" begrijpt de leerling precies, waarom die methode werkt.
En als dan later de staartdeling wordt uitgelegd, begrijpt de leerling (als het goed is) ook waarom dat werkt. En als de leerling de staartdeling nog te moeilijk vindt, kan hij/zij altijd nog (geheel of gedeeltelijk) zonder tijdverlies terugvallen op "herhaald aftrekken".
Zo'n leerling zal dan later automatisch begrijpen, waarom de staartdeling ook werkt voor veeltermen.

Helaas wordt het "herhaald aftrekken" op de basisschool doorgaans behandeld in plaats van de staartdeling, en wordt de staartdeling vervolgens overgeslagen.
Uit welke tijd kom jij dan af?
__________________
HIIIGH FIVE babehhh
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 14:32
Verwijderd
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef op 07-03-2007 @ 13:45 :
Uit welke tijd kom jij dan af?
Ik behoorde tot een van de eerste jaren waarin de staartdeling vervangen werd door het herhaaldelijk aftrekken van dingen. Dat is ongeveer zo'n 7/8 jaar geleden
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:55
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef op 07-03-2007 @ 13:45 :
Uit welke tijd kom jij dan af?
Gymnasium: 1971-1977.

In onze tijd was de wiskunde al een stuk makkelijker geworden dan in de tijd van het echte gymnasium.
De logaritmetafels hadden bijvoorbeeld nog maar (een stuk of) 5 decimalen, in plaats van 7 of 11.
Wij hadden de beschikking over luxueuze rekenlinealen, in plaats van die kleine rekenlineaaltjes waar onze voorgangers het mee moesten doen.
Wij hoefden geen examen meer te doen in 15 vakken, zoals onze voorgangers. Zo mocht ik gewoon een pretpakket kiezen (wiskunde I, wiskunde II, natuurkunde, scheikunde, nederlands, engels, grieks - bijna geen talen, en dat kwam mij goed uit, want ik weet nog steeds niet hoe je lineaal schrijft).

Maar de 5 was inmiddels al lang gedevalueerd van "net voldoende" tot "onvoldoende".
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 14:43
Ostin
wat ik dan van u nog wil weten is: kregen jullie toen vectorrekening, substitutieregel partiele integratie en taylorpolynomen al op de middelbareschool?

ik vind dit best interresant eigenlijk, ik probeer dan ook zoveel mogelijk uit oude boeken te leren. (wel op universitair niveau, maar ook daar zijn verschillen natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:25
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ostin schreef op 08-03-2007 @ 15:43 :
wat ik dan van u nog wil weten is: kregen jullie toen vectorrekening, substitutieregel partiele integratie en taylorpolynomen al op de middelbareschool?
Taylorpolynomen zijn nooit een onderwerp op de midelbare school geweest, maar de andere dingen die je niemt wel. Helaas maken ze momenteel geen deel meer uit van het v.w.o.-wiskundeprogramma, al probeert de Resonansgroep Wiskunde wel een aantal onderwerpen weer verplicht te stellen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 19:51
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ostin schreef op 08-03-2007 @ 15:43 :
wat ik dan van u nog wil weten is: kregen jullie toen vectorrekening, substitutieregel partiele integratie en taylorpolynomen al op de middelbareschool?

ik vind dit best interresant eigenlijk, ik probeer dan ook zoveel mogelijk uit oude boeken te leren. (wel op universitair niveau, maar ook daar zijn verschillen natuurlijk)
In ASO (Belgische tegenhanger van VWO, ongeveer) zijn vectorrekening, integratie door substitutie (want dat bedoel je, gok ik), partiële integratie nog steeds onderdeel van richtingen met veel uren wiskunde. Vectoren en in ieder geval integratie door substitutie (partiële integratie volgens mij toch niet) ook gegeven in richtingen met minder uren wiskunde (3 of 5 uren tegenwoordig). Bij sterke wiskunde: 7 of 9 uren wiskunde (al wordt 5 uren ook vaak bij sterke geteld, dat hangt natuurlijk van school tot school af; bij ons was 5 uur wiskunde: 3 + 2 gratis (lees: laag niveau 3 uur lang, en dan 2 uur iets meer uitdiepen van de leerstof, terwijl vooral de mensen van 3 uur meer baat hebben aan 2 uur extra oefeningen)).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 20:01
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Citaat:
Ostin schreef op 08-03-2007 @ 15:43 :
wat ik dan van u nog wil weten is: kregen jullie toen vectorrekening, substitutieregel partiele integratie en taylorpolynomen al op de middelbareschool?

ik vind dit best interresant eigenlijk, ik probeer dan ook zoveel mogelijk uit oude boeken te leren. (wel op universitair niveau, maar ook daar zijn verschillen natuurlijk)
Vectorrekening en substitutieregel wel, taylorreeksen niet.

Ik weet niet meer of ik partiele integratie voor het eerst tegenkwam op de middelbare school of op de universiteit tegenkwam. Waarschijnlijk op de middelbare school.
Weet ik niet zeker meer, aangezien wij ongeveer 1 maand na het begin van de wiskundestudie te horen kregen, dat we alles moesten vergeten wat we op de middelbare school hadden geleerd (bij Analyse I, natuurlijk).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Mensen met vwo wiskunde A , A/C?!
Peter1989
3 09-05-2013 18:03
Algemene schoolzaken Uitwerkingen Moderne Wiskunde
Nathaniel
5 07-05-2010 10:16
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Project
Derryl
2 31-03-2008 11:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Murat D veroordeeld tot...
meisje
325 12-05-2004 22:57
Eindexamens 2003 Betreft Wiskunde A2 in het vrije deel
stressbeest
1 20-05-2003 18:56
Huiswerkvragen: Exacte vakken Moderne Wiskunde B1 deel 3...
Verwijderd
3 29-03-2002 17:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.