Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2008, 12:03
Tuta
Tuta is offline
Afgelopen maandag heb ik een contract getekend voor een kamer in Utrecht. Voor het tekenen heb ik gezien dat er een gat in de muur zat en dat er een mooie laminaatvloer in deze kamer lag.
Aangezien ik snel de bus terug naar huis moest hebben, en ik overtuigd was dat ik die kamer wel wou hebben, heb ik het contract meegenomen naar huis daar doorgelezen en met een handtekening op de post gedaan.
Vervolgens heb ik een mail naar mijn huisbaas gestuurd met de mededeling dat de huurovereenkomst op de post is en dat ik een afspraak wil maken om de kamer te controleren als ik de sleutel krijg. Nu is het niet zo’n erg groot gat in de muur, en is mijn enige zorg dat ik straks mijn borg wel terug krijg!
Nu komt het grote probleem, toen ik mijn handtekening onder de huurovereenkomst heb gezet ben ik er vanuit gegaan dat die laminaatvloer bij de huur zat inbegrepen. Er is tijdens de rondleiding niet vermeld dat ik daar kosten voor moest betalen. Wel heb ik de huidige eigenaar een opmerking horen maken dat ze de laminaatvloer had overgenomen van de vorige eigenaar. Maar dat is allemaal achteraf, mij is nooit duidelijk gemaakt dat ik daarvoor moest bijbetalen. En ook in het contract staat niets.
Nu krijg ik juist een mailtje dat ik 130 euro moet betalen voor het overnemen van de laminaatvloer. Niet een extreem bedrag, maar het is ook al een belachenlijk dure kamer (400 euro, voor 2 bij 7 meter)
Verder krijg ik van mijn huisbaas te horen dat diezelfde huidige eigenaar de gaten in de muur zal vullen. Op het moment dat ik haar daarover mail krijg ik te horen dat ze dat niet doet omdat dat al was toen ze in de kamer kwam.

Wat moet ik nu doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2008, 12:11
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Het vullen van het gat is aan de oude huurder, als ze dat niet doet zal ze dat met de verhuurder af moeten handelen en die kan eventueel besluiten haar borg in te houden. Lullig dat het er misschien al zat, maar niet jouw probleem. Als je de kamer betrekt en het gat zit er dan nog steeds, zorg dan dat je een kleine, simpele overeenkomst opstelt voor jou en de huurder waarin jullie beiden bevestigen dat er een gat zit (waar en hoe groot) en dat jij er niet verantwoordelijk voor bent.

Over het laminaat: onderhandel. Kijk even op markplaats na wat ze ervoor zou kunnen krijgen en stel een andere prijs voor. Je bent dan ook niet verplicht het te kopen, als ze het niet voor minder wil doen kun je nog altijd kijken of er een aanbieding is, of misschien kun je er wel tapijt of tapijttegels neerleggen, wat jij mooi vindt.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 13:20
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Wat betreft die vloer. Meeste mensen willen vaak alsnog niet de moeite doen het eruit te halen en geven het er dan maar bij als je zegt "dat betaal ik niet, haal er maar uit"
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 13:51
Tuta
Tuta is offline
Maar kunnen ze zomaar geld gaan vragen voor een vloer ondertussen ze me eerst een contract hebben laten tekenen voor die kamer (en dus mét die vloer). En achteraf opeens zeggen dat ik die vloer moet overkopen? Daar twijfel ik over.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 13:59
Verwijderd
Nee, je hoeft de vloer niet te betalen als dit niet in het contract staat.
Je kunt aangeven dat je de vloer niet wilt of er niets voor wilt betalen. Eventueel kun je over de prijs onderhandelen. Anders is het aan de verhuurder hoe dit wordt opgelost.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 14:07
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het is wel heel gebruikelijk dat je een vloer moet overkopen van een ander.
Maar het is ook gebruikelijk om te onderhandelen. Als jij het niet wil, moet de ander het immers verwijderen en kan hij er niet zo veel meer mee.

Maar of dat in een contract hoort te staan weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het net als bij huurwoningen is dat je de woning in oorspronkelijke staat teruggeeft aan de verhuurder, tenzij je met de nieuwe huurder een overeenkomst hebt over het achterlaten van spullen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 14:13
Verwijderd
Je koopt de vloer erbij of juist niet (en dan kunnen ze de vloer zelf eruit halen), simpel lijkt me maar ik zou de vloer er gewoon bijkopen, gezien het je minstens zoveel geld + tijd gaat kosten om zoiets er zelf in te leggen.. en het is niet gebruikelijk dat de vloer bij de huur van de kamer inzit.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 14:26
Tuta
Tuta is offline
Ik heb al een mailtje over de vloer gestuurd, dat is nu geregeld.

Alleen nog het dichtmaken van het gat, want daar willen beiden niets over kwijt!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 15:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nu komt het grote probleem, toen ik mijn handtekening onder de huurovereenkomst heb gezet ben ik er vanuit gegaan dat die laminaatvloer bij de huur zat inbegrepen.
Dan is het hele incident toch vrij onvermijdelijk onder afdeling 'eigen stomme schuld' te plaatsen, niet?


En het is serieus voor het eerst in mijn leven dat ik hoor over een vloer als zijnde een los accesoire. Ik heb altijd gedacht, en gezien, dat een vloer gewoon 'nagelvast' onderdeel van een pand is. Ontbreekt de vloer, dan is het pand in zeer slechte staat, dat dan weer wel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 15:53
Verwijderd
Meld bij de huisbaas dat de huidige huurder het gat niet dicht wil maken, omdat zij zegt dat zij het gat er niet heeft gemaakt, maar dat jij zwart op wit wil hebben dat jíj niet verantwoordelijk bent voor dat gat.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 16:09
Verwijderd
Is een vloer niet gewoon een bestanddeel van een kamer?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 16:32
~LiefEngeltje~
Avatar van ~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
in huurhuizen is het niet gebruikelijk dat je de vloer die erin zit zomaar erbij krijgt, deze kun je in overleg met de vorige huurder vaak voor een x aantal € overnemen of deze haalt m eruit

meestal worden panden opgeleverd met betonnen vloeren
__________________
<3 Mercedes, Bruine, Bougie, Henk, Bert, Elvis, Donkey, Binkie, Kees, Katrien en Lobke
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 16:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Is een vloer niet gewoon een bestanddeel van een kamer?
Yep, in de regel valt het onder de dingen die aard- en nagelvast zijn, en dus onder onroerend goed vallen.

Interessante vraag overigens of losliggende vloerdelen daar dan ook onder vallen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 17:15
Verwijderd
Ik heb altijd begrepen dat het heel normaal is om puur een dekvloer op te leveren, dus zonder laminaat of wat dan ook, gewoon een vloer die klaar is om vloerbedekking op te leggen. Helemaal in geval van huur; als ik ergens ga wonen, er een nieuwe vloer in ga leggen en na een jaar weer vertrek, dan is het toch logisch dat ik geld wil zien voor die vrij nieuwe vloer? Maar goed, voor de nieuwe huurder is het natuurlijk niet duidelijk dat de vloer er niet bij hoort en dat hadden ze moeten zeggen, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 18:36
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Dan is het hele incident toch vrij onvermijdelijk onder afdeling 'eigen stomme schuld' te plaatsen, niet?


En het is serieus voor het eerst in mijn leven dat ik hoor over een vloer als zijnde een los accesoire. Ik heb altijd gedacht, en gezien, dat een vloer gewoon 'nagelvast' onderdeel van een pand is. Ontbreekt de vloer, dan is het pand in zeer slechte staat, dat dan weer wel.
het gaat hier niet om de ondervloer, maar om de vloerbedekking: het laminaat. Meestal is het zo dat de huurprijs een kale vloer behelst en wanden die in principe makkelijk over te schilderen zijn (i.e. geen behang met structuur). Het is niet ongebruikelijk dat de vertrekkende bewoner vraagt of de nieuwe bewoner het wil overnemen, maar dat is vaak een overeenkomst die buiten de huurbaas (en dus het huurcontract) omgaat.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 00:05
Verwijderd
Citaat:
Yep, in de regel valt het onder de dingen die aard- en nagelvast zijn, en dus onder onroerend goed vallen.

Interessante vraag overigens of losliggende vloerdelen daar dan ook onder vallen.

Hmm, misschien heb ik ook nog een interessante invalshoek. Als de huisbaas de kamer laat zien zonder een voorbehoud te maken betreffende de vloer en je vervolgens een huurovereenkomst sluit voor die kamer, is hij dan niet verplicht die kamer inclusief de vloer aan je te verhuren voor de overeengekomen prijs?

Dat hij wellicht niet de eigenaar is van de vloer (even ervan uit gaande dat de vloer geen bestandsdeel is van de kamer) doet daar weinig aan af.
Of maak ik nu een denkfout en betkent het feit dat de vloer geen bestandsdeel van de kamer is al dat bovenstaande redenering niet opgaat? Net zoals hij niet verplicht is de kamer inclusief bankstel te leveren, mocht de vorige eigenaar die toevallig nog niet weggehaald hebben.

Laatst gewijzigd op 25-04-2008 om 00:53.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 08:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ik heb al een mailtje over de vloer gestuurd, dat is nu geregeld.

Alleen nog het dichtmaken van het gat, want daar willen beiden niets over kwijt!
Hoe is dat geregeld ben ik wel benieuwd naar.

En dat gaat desnoods even op papier laten zetten dat het er al zat en dat jij er dus niet verantwoordelijk voor bent om het op te lossen.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 09:52
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Als de vloer inclusief was geweest in de huurprijs had dit expliciet in het huurcontract moeten staan. Vaak staat er dan dat de woning "gestoffeerd" wordt verhuurd. Dat was ook zo bij onze vorige huurwoning. Waar wij nu wonen (nieuwbouw) werd het pand opgeleverd met alleen een betonnen dekvloer, deze hebben wij zelf moeten laten egaliseren en er een vloer in moeten laten leggen. Als de volgende bewoner de vloer niet mooi vindt, en niet over zou willen nemen, haal ik het er ook gewoon weer uit.

Gat in de muur moet overigens gewoon de vorige eigenaar oplossen. Het is dus ook heel belangrijk dat je zulke dingen vastlegd op het moment dat je de woning overneemt, zodat duidelijk is wat wel en wat niet jouw verantwoording is. Mijn ervaring is dat dit bij woningbouwverenigingen vaak goed geregeld is, maar bij particulier huren helemaal niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-04-2008, 09:59
Tuta
Tuta is offline
Ik heb een mail gekregen dat ik niets aan het gat hoef te doen, klaar!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 16:53
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Bij sociale woningbouw huizen is het altijd zo dat de huizen met betonnen vloeren worden overgedragen. De vorige huurder kan wel een vloer ter overname aanbieden.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Helemaal in geval van huur; als ik ergens ga wonen, er een nieuwe vloer in ga leggen en na een jaar weer vertrek, dan is het toch logisch dat ik geld wil zien voor die vrij nieuwe vloer?
Nee, dan neem je hem maar mee als je er zo dol op bent.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 10:05
Verwijderd
Citaat:
Nee, dan neem je hem maar mee als je er zo dol op bent.
't Lijkt me logischer om eerst te proberen het door te verkopen, anders is het ook zo zonde. Als iemand de vloer niet wil, tja, dan haal je hem eruit. (Maar als het een nette vloer is en je vraagt er een normaal bedrag voor, dan zal het niet lastig zijn het door te verkopen omdat nieuw leggen altijd duurder en lastiger is.)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 10:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
't Lijkt me logischer om eerst te proberen het door te verkopen, anders is het ook zo zonde. Als iemand de vloer niet wil, tja, dan haal je hem eruit. (Maar als het een nette vloer is en je vraagt er een normaal bedrag voor, dan zal het niet lastig zijn het door te verkopen omdat nieuw leggen altijd duurder en lastiger is.)
Misschien willen ze veel liever vloerbedekking. Dan kan de vloer nog zo mooi zijn en goedkoper zijn dan wanneer je hem zelf zou leggen.. dan moet je hem er toch echt uit slopen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 10:57
Verwijderd
Van belang is altijd om te kijken wie wat toekomt.

De huisbaas en de vorige bewoner zijn verantwoordelijk voor het gat in de muur. Dit moeten zij oplossen en daar heb jij niets mee te maken.

De vloer is een moeilijker verhaal. Je moet namelijk kunnen aantonen dat de vloer niet nagelvast in de woning ligt. Een hoop mensen nemen aan dat laminaat niet nagelvast is, in praktijk blijkt dit echter anders te zijn. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat het laminaat aan elkaar wordt gelijmd. In het geval dat de vloer nagelvast is, maakt zij onderdeel uit van de kamer en dus van de huurprijs.
In het geval de vloer niet nagelvast zit is deze eigendom van de vorige huurder. Deze mag in overleg met jou de vloer aan jou doorverkopen. Nu vind ik persoonlijk 130 euro voor 14m² vloer wel erg duur, aangezien goedkoop laminaat zo'n 5 euro/m² kost. Dit laminaat kost dan al 2e hands 9 euro/m² wat dus belachelijk veel is. Mocht je de vloer niet willen overkopen, dan moet de huurder overleggen met de huisbaas. Hij kan de vloer laten liggen en dan wordt deze gewoon eigendom van de huisbaas.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 12:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb een mail gekregen dat ik niets aan het gat hoef te doen, klaar!
En zij gaan dus wel wat doen aan dat gat, neem ik aan?
Of heb je nou genoegen genomen met een gat in je huis?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2008, 13:24
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik heb een mail gekregen dat ik niets aan het gat hoef te doen, klaar!
Goed bewaren.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht betaal ik teveel?
princcessS
8 08-09-2011 08:35
Werk, Geld & Recht Huur opzeggen
Fosca
25 31-07-2009 21:07
Werk, Geld & Recht problemen met opzeggen inboedel en aansprakelijkheidsverzekering
ginnut
7 19-08-2008 15:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Op wie ga je stemmen? #2
Mark Almighty
500 27-10-2006 20:26
Werk, Geld & Recht huurcontract van een jaar, maar ik wil van mijn kamer af
Rata
12 12-04-2006 13:16
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 12:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.