Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2004, 10:16
Quasi
Avatar van Quasi
Quasi is offline
Zou iemand voor mij deze begrippen even duidelijk kunnen verklaren: organisatie, arbeidsorganisatie, bedrijf,onderneming profitorganisatie en non-profitorganisatie

het is voor mij allemaal hocus pocus

alvast bedankt
__________________
Sex is good, sex is fine, doggy style or 69, just for fun or getting paid, everyone likes being laid
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2004, 12:16
Wawl
Wawl is offline
Men neemt een van Dale woordenboek.

or·ga·ni·sa·tie (de ~ (v.), ~s)
3 groep personen met een bepaald doel of een bepaalde functie.

be·drijf (het ~, bedrijven)
1 onderneming

on·der·ne·ming (de ~ (v.))
2 commerciële organisatie => bedrijf, maatschappij, toko, zaak

Profitorganisatie is een organisatie welke als hoofddoel heeft winst te maken.
Not-for-profitorganisatie is een organisatie welke dit niet heeft, men hoeft geen winst te maken.

Arbeidsorganisatie is mijns inziens hetzelfde als een normale organisatie.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 12:41
Quasi
Avatar van Quasi
Quasi is offline
ja maar ik moet er een uitgebreidere uitleg met voorbeelde enzo van hebben. Het moet in een verslag komen dus dan heb ik niks aan 1 regeltje. Dus als niemand iets anders weet, tog bedankt wawl
__________________
Sex is good, sex is fine, doggy style or 69, just for fun or getting paid, everyone likes being laid
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 15:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
uhm.. snel een voorbeeldje..
non-profit organsiatie.: ik denk bijvoorbeeld een openbare school of een ziekenhuis

maar die begrippen.. die vind je in elk economieboek
heb je die niet..dan kijk je even op praktischeeconomie.nl ofzo
volgens mij staan daar wel begrippenlijsten
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 15:20
Quasi
Avatar van Quasi
Quasi is offline
k imez dank je. Ik probeer er wel uit te komen. (ik heb idd geen economie boek) tog bedankt
__________________
Sex is good, sex is fine, doggy style or 69, just for fun or getting paid, everyone likes being laid
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 01:12
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 04-02-2004 @ 13:16:
Arbeidsorganisatie is mijns inziens hetzelfde als een normale organisatie.
Niet als men hier vakbond bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 09:03
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2004 @ 02:12:
Niet als men hier vakbond bedoelt.
Correct.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 12:20
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
bedrijf en profitorganisatie zijn synoniem aan elkaar: Dit zijn namelijk ondernemingen met als doelstelling winst maken.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 12:46
BezoekerZero
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 07-02-2004 @ 13:20:
bedrijf en profitorganisatie zijn synoniem aan elkaar: Dit zijn namelijk ondernemingen met als doelstelling winst maken.
volgens mij was het vroeger andersom btw
dus oorpronkelijk was nonderneming een profitorganisatie
maar ik kan het ook fout hebben natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 13:27
Verwijderd
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 07-02-2004 @ 13:20:
bedrijf en profitorganisatie zijn synoniem aan elkaar: Dit zijn namelijk ondernemingen met als doelstelling winst maken.
Toch vind ik dat geen mooie benadering. Een onderneming kan ook geen winststreven hebben. Denk aan ziekenhuizen of gemeentelijke nutsbedrijven. Die worden soms zelfs gedreven door commerciële rechtspersonen als de BV en de NV.

Commerciëel is ook geen synoniem van 'met winstoogmerk'. Commerciëel wil alleen zeggen: aan het handelsverkeer deelnemend.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 18:26
medema
medema is offline
zo even wat moeite doen vindt ik

ga naar achteren in je M&) boek en zoek deze begrippen op .Ze staan er duidelijk in met meer dan 1 regel

veel succes
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 18:40
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ook non-profit organisaties zullen enige winst moeten behalen. Ze zullen namelijk hun investeringen minimaal moeten terugverdienen om continuïteit van de organisatie te garanderen. De overwinst kan dan natuurlijk wel nul zijn.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 21:55
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2004 @ 14:27:
Toch vind ik dat geen mooie benadering. Een onderneming kan ook geen winststreven hebben. Denk aan ziekenhuizen of gemeentelijke nutsbedrijven. Die worden soms zelfs gedreven door commerciële rechtspersonen als de BV en de NV.

Commerciëel is ook geen synoniem van 'met winstoogmerk'. Commerciëel wil alleen zeggen: aan het handelsverkeer deelnemend.

Je spreekt mij toch niet tegen?...

Ik zeg alleen maar dat "profitorganisatie" en "bedrijf" synoniem aan elkaar zijn. Niet meer en minder....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 22:04
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
In het basisboek bedrijfseconomie van de Boer worden de volgende definities gegeven:

Organisatie: Het geheel van relaties tussen personen die samenwerken teneinde daardoor hun persoonlijke belangen te bevorderen.
Onderneming: Bedrijfshuishouding (= een organisatie, houdt zich bezig met productie, economisch zelfstandig) die de onzekerheid ten aanzien van de uitkomsten van het productieproces aanvaardt, en streeft naar de maximalisatie van een doelstelling.

Een bedrijf is dus een onderneming, waarvan 1 van de doelstellingen winst maken is (profitorganisatie).
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 11:01
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Heel simpel, een onderneming kan ook bedreven worden zonder winst doelstelling...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 18:18
Verwijderd
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 07-02-2004 @ 23:04:
In het basisboek bedrijfseconomie van de Boer worden de volgende definities gegeven:

Organisatie: Het geheel van relaties tussen personen die samenwerken teneinde daardoor hun persoonlijke belangen te bevorderen.
Onderneming: Bedrijfshuishouding (= een organisatie, houdt zich bezig met productie, economisch zelfstandig) die de onzekerheid ten aanzien van de uitkomsten van het productieproces aanvaardt, en streeft naar de maximalisatie van een doelstelling.

Een bedrijf is dus een onderneming, waarvan 1 van de doelstellingen winst maken is (profitorganisatie).
Ik zou zeggen: pak er eens een echt handboek over ondernemingen bij, bijvoorbeeld Asser-Maeijer 2-III, De naamloze en besloten vennootschap, en lees daarvan het inleidende hoofdstuk.

Ik zie ook niet in hoe jij uit de zinsnede '...naar de maximalisatie van een doelstelling' kunt afleiden dat die doelstelling (mede) winst moet zijn.

Winstoogmerk is gewoon geen essentiëel kenmerk van een onderneming. Punt.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 11:53
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-02-2004 @ 19:18:
Ik zou zeggen: pak er eens een echt handboek over ondernemingen bij, bijvoorbeeld Asser-Maeijer 2-III, De naamloze en besloten vennootschap, en lees daarvan het inleidende hoofdstuk.

Ik zie ook niet in hoe jij uit de zinsnede '...naar de maximalisatie van een doelstelling' kunt afleiden dat die doelstelling (mede) winst moet zijn.

Winstoogmerk is gewoon geen essentiëel kenmerk van een onderneming. Punt.

Waar heb ik het tegendeel beweerd?. Lees eens door wat ik heb gezegd, en geef daarna eens je commentaar....

Het is niet echt wenselijk dat je mij de stroman toespeelt....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:55
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 11-02-2004 @ 12:53:
Waar heb ik het tegendeel beweerd?. Lees eens door wat ik heb gezegd, en geef daarna eens je commentaar....

Het is niet echt wenselijk dat je mij de stroman toespeelt....
Ok, je zegt het volgende:
Citaat:
Een bedrijf is dus een onderneming, waarvan 1 van de doelstellingen winst maken is (profitorganisatie).
Hier zeg je eigenlijk dat alle ondernemingen een doelstelling hebben om winst te draaien, goed je nuanceerd het door erachter te zetten profitorganisatie. Maar winst is niet voor iedere onderneming de doelstelling. Ligt er helemaal aan wat de participanten en/of eigenaren ermee willen bereiken.
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2004, 15:00
Verwijderd
Ik wil het opnemen voor kHebTrekInWatLekkers, ook ik heb het, als ik het over een bedrijf heb, doorgaans over een onderneming met een winstoogmerk.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:00
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 11-02-2004 @ 14:55:
Ok, je zegt het volgende:
Hier zeg je eigenlijk dat alle ondernemingen een doelstelling hebben om winst te draaien, goed je nuanceerd het door erachter te zetten profitorganisatie. Maar winst is niet voor iedere onderneming de doelstelling. Ligt er helemaal aan wat de participanten en/of eigenaren ermee willen bereiken.
Van een onderneming heb ik gezegd:
Onderneming: Bedrijfshuishouding (= een organisatie, houdt zich bezig met productie, economisch zelfstandig) die de onzekerheid ten aanzien van de uitkomsten van het productieproces aanvaardt, en streeft naar de maximalisatie van een doelstelling.

Over winst maken zeg ik helemaal niks bij de definitie van onderneming.

Wel heb ik gezegd bij de definitie van bedrijf (profitorganisatie):
Een bedrijf is een onderneming, waarvan 1 van de doelstellingen (zie definitie onderneming) winst maken is.

Dus een onderneming die als doelstelling winst maken heeft is het volgende de definitie een bedrijf of profitorganisatie. DAT heb ik wel gezegd....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:53
medema
medema is offline
afgelopen met dat gezeur nu

gewoon je handboek pakken en opzoeken zo kunnen we blijven k...... over hetzelfde onderwerp

Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 16:01
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
medema schreef op 11-02-2004 @ 16:53:
afgelopen met dat gezeur nu

gewoon je handboek pakken en opzoeken zo kunnen we blijven k...... over hetzelfde onderwerp


Ik wil gewoon gelijk krijgen... dat streelt mijn ego...
Gelijk hebben, heb ik al...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.