Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2004, 09:24
Verwijderd
Drie weken uit de bol en dan nog examen

Drie weken feest, drank en seks en daarna proberen te slagen voor het eindexamen. In Noorwegen is dit dé manier om de middelbare schooltijd af te sluiten.

(...)

Russ (spreek uit: roes) zoals de eindexamenkandidaten genoemd worden, bevolken van eind april tot en met half mei de wegen en parken in Noorwegen. De periode is de afsluiting van dertien jaar school en wordt gezien als een stap naar volwassenheid. Overheid en ouders, zelfs ook russ geweest, zien extreem drankgebruik en vrije seks even door de vingers.
En het mag van de scholieren wat kosten: aanschaf van de bus en de geluidinstallatie, betaling van een chauffeur, kleding, drank een kaarten voor de feesten komen al snel op zo'n 3000 euro.

(...)

De bedoeling is dat de eindexamenleerlingen in deze periode overdag nog wel gewoon naar school gaan. Slapen in de klas is in deze periode toegestaan. De rest van de tijd wordt gebruikt met het verzamelen van de 100 verschillende onderscheidingskwastjes om aan de studentenpet te hangen. Aan het eind van de periode is dan te zien wie de meeste opdrachten heeft uitgevoerd.

(...)

Om schade aan de examenresultaten te beperken heeft het ministerie van onderwijs een paar jaar geleden maatregelen genomen. De examens beginnen in Noorwegen niet voor eind mei, terwijl de laatste russedag officieel op de Dag van de Grondwet, 17 mei, is.

Stian (een Noorse scholier) ziet de toekomst daarom rooskleuring tegemoet. "Tuurlijk slaag ik, ik heb twee weken om mijn roes uit te slapen."

bron: dagblad van het noorden, 22 mei 2004

Dit stond vanochtend in de krant. Ik vond het te bizar voor woorden. Hoeven ze niet te leren in Noorwegen? Zijn de eindexamens daar zo makkelijk? Ik weet het niet, maar ik vond het dus erg raar.

Wat dat betreft woon ik liever in Noorwegen.

Wat vinden jullie hier nou van?
Advertentie
Oud 22-05-2004, 09:33
Verwijderd
Volgens mij komt die "russ" voor de examens. Dat zegt die kerel toch ook: ik zal wel slagen, nog 2 weken tijd... Dus de examens beginnen pas 2 weken na die russ.
Oud 22-05-2004, 09:34
Verwijderd
Citaat:
n_oo_d_l_etje schreef op 22-05-2004 @ 10:33 :
Volgens mij komt die "russ" voor de examens. Dat zegt die kerel toch ook: ik zal wel slagen, nog 2 weken tijd... Dus de examens beginnen pas 2 weken na die russ.
ja, maar daarvoor (een aantal jaren daarvoor) was het er echt vlak voor. Dus ik vroeg mij af of ze echt wel leren daar. En hij zegt ook dat ie zn roes gaat uitslapen... dus.

Ik vond het ook wel grappig trouwens, buiten bizar alleen.
Oud 22-05-2004, 09:40
hi
hi is offline
Waar om doen ze het nie na het examen? Snap de lol er niet helemaal van om dat voor het examen te doen! Stel je voor dat je zo'n feest hebt 3 weken lang en daarna zakt. Heb je 3 weken gefeest maar waar het om gaat niet gehaald
Oud 22-05-2004, 09:55
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
hi schreef op 22-05-2004 @ 10:40 :
Waar om doen ze het nie na het examen? Snap de lol er niet helemaal van om dat voor het examen te doen! Stel je voor dat je zo'n feest hebt 3 weken lang en daarna zakt. Heb je 3 weken gefeest maar waar het om gaat niet gehaald
Maar dan heb je altijd nog kunnen feesten.. Mocht je zakken zelfs zonder die feesten ervoor heb je weinig zin in een feest erna...
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Oud 22-05-2004, 10:31
riannuhtje
riannuhtje is offline
ik ken een meisje in noorwegen, die dit jaar ook "russ" is, en zei vertelde me laatst hoe t allemaal ging bij haar in Trondheim. Voor hun is t gewoon een manier om ff stoom af te blazen en lol te hebben voor de examens, zodat ze daarna alles kunnen doen voor hun examen.. en met dat overmatige drankgebruik valt het ook wel mee, aangezien drank in noorwegen heel duur is, en je 18 of 21 moet zijn om het te mogen kopen toen ik er was heb ik geen drank gezien, gewoon omdat het veels te duur is
__________________
The day I remember, my heart I will keep, my voice I surrender and I will not speak to lie.
Oud 22-05-2004, 11:14
the tourist
the tourist is offline
Een jongen bij mij op school heeft een jaar in Noorwegen gewoond. Dat jaar is hij daar ook naar school gegaan en toen zat hij daar een klas hoger dan dat hij hier had gezeten, omdat het zo makkelijk was. En al die dingen die hij in die klas moest doen, waren nóg een stuk makkelijker als hier. Dus ik denk dat de examens dan ook wel makkelijker zijn dan hier.
Oud 22-05-2004, 11:47
heavinly
heavinly is offline
Ja! Ik heb daar gewoond en heb 't meegemaakt zeg maar. Zo cool. Lopen ze daar allemaal rond in overalls enzo, delen ze kaartjes uit met hun foto en naam enzo erop (daar snapte ik 't nut nooit zo van in). En gewoon rondlopen door de stad.
Oud 22-05-2004, 12:01
Verwijderd
Ik vind het echt heel cool.

Zullen we naar Noorwegen emigreren?

waarom hebben wij nou nooit van dit soort dingen?
Oud 22-05-2004, 12:11
Saekerhett
Saekerhett is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-05-2004 @ 13:01 :
Ik vind het echt heel cool.

Zullen we naar Noorwegen emigreren?

waarom hebben wij nou nooit van dit soort dingen?
2 woorden: Jan Peter

Oud 22-05-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Saekerhett schreef op 22-05-2004 @ 13:11 :
2 woorden: Jan Peter

Oud 22-05-2004, 13:13
heavinly
heavinly is offline
Oud 22-05-2004, 13:18
hi
hi is offline
Citaat:
Saekerhett schreef op 22-05-2004 @ 13:11 :
2 woorden: Jan Peter

Vroeger... toen Jan Peter nog niet aan de macht was... was alles anders ! Toen werd zuipen en vrije sex in het openbaar nog getolerereerd.
Oud 22-05-2004, 13:20
hippie jesse
hippie jesse is offline
dat kunnen we hier ook wel invoeren. Lijkt mij helemaal niet verkeerd
__________________
er is geen camera, foto's aan de overkant je verhalen gaan van je buik tot je gevoelens en het eindigt bij de zee
Oud 22-05-2004, 13:20
squat
squat is offline
Vind het niet zo vreemd hoor. Heb ook een maandje van het leven genoten en ben vandaag begonnen met leren.
Oud 22-05-2004, 13:20
hippie jesse
hippie jesse is offline
Citaat:
squat schreef op 22-05-2004 @ 14:20 :
Vind het niet zo vreemd hoor. Heb ook een maandje van het leven genoten en ben vandaag begonnen met leren.
ik geniet al jaren van het leven. IN het weekend en door de weeks
__________________
er is geen camera, foto's aan de overkant je verhalen gaan van je buik tot je gevoelens en het eindigt bij de zee
Oud 22-05-2004, 18:13
Verwijderd
Wat een leven moet dat zijn
Oud 22-05-2004, 18:31
Verwijderd
Citaat:
squat schreef op 22-05-2004 @ 14:20 :
Vind het niet zo vreemd hoor. Heb ook een maandje van het leven genoten en ben vandaag begonnen met leren.
Dan ben je of ontzettend dom of je hebt een uitermate groot zelfvertrouwen
Ads door Google
Oud 22-05-2004, 18:46
smilehunter
smilehunter is offline
Ik ben in Oslo geweest en daar zag je ze wel lopen met hun broeken , als je er ooit eentje tegenkomt moet je een kaartje vragen die hebben ze allemaal bij zich, kan je een verzameling aanleggen . Maar het lijkt mij ook wel wat, ze gaan gezellig wat op pad met die bus en het leuke is dat echt helemaal niemand het erg vind daar, onze gastvrouw (van 50) vond het gewoon heel normaal (ze maken ook geen overlast enzo).
In Nederland zien ze je al aankomen met een grote rode bus met aggregaat erachter, volgens mij word je meteen aangehouden
Oud 22-05-2004, 23:31
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Die Nøren hebben tøch åf en tøe wel cøøle dingen
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 23-05-2004, 01:06
IvdSangen
IvdSangen is offline
Ik ben ook vandaag pas begonnen. CE is gewoon een SE met wat meer officieel gedoe. Bij ons gingen de SE's in ieder geval ook al over "alle stof die we tot dan gehad hadden".

Trouwens, wij hebben hier de laatste schooldag. Is ook een soort "russ" alleen wat korter. Op onze school heb je in ieder geval een traditie van kamperen op een open veld en de nacht doorbrengen met veel drank en drugs.
Oud 23-05-2004, 15:10
squat
squat is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-05-2004 @ 19:31 :
Dan ben je of ontzettend dom of je hebt een uitermate groot zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen. Er is nog niets moeilijk geweest in die 6 jaar dat ik op de middelbare school zit dus het lijkt me sterk dat de eindexamens wel moeilijk zijn. Bovendien heb ik nu voor een paar vakken een examen gemaakt waarbij ik voor allemaal zonder leren een ruime voldoende haalde.
Oud 26-05-2004, 09:55
angel-nieke
angel-nieke is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-05-2004 @ 13:01 :
Ik vind het echt heel cool.

Zullen we naar Noorwegen emigreren?

waarom hebben wij nou nooit van dit soort dingen?
goed id...
Oud 28-05-2004, 08:39
marg
Avatar van marg
marg is offline
Citaat:
squat schreef op 23-05-2004 @ 16:10 :
Zelfvertrouwen. Er is nog niets moeilijk geweest in die 6 jaar dat ik op de middelbare school zit dus het lijkt me sterk dat de eindexamens wel moeilijk zijn. Bovendien heb ik nu voor een paar vakken een examen gemaakt waarbij ik voor allemaal zonder leren een ruime voldoende haalde.
maar dat iedereen dat kan (examens maken zonderte leren) hier geloof ik niet. hier zijn mensen weken vantevoren aan het leren.

maar het lijkt me wel wat!
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.