Oud 20-04-2010, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Door Steven op vrijdag 16 apr 2010 (17:26)

Amsterdam, 16 april - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is erg positief over het pakket van maatregelen dat het ministerie van OCW heeft aangekondigd. Met deze maatregelen kunnen onder andere talentvolle derdejaars vmbo-leerlingen doorstromen naar havo-4 en kunnen vmbo’ers een tweede vmbo-diploma op een hoger niveau halen. “Dit is een goede stap richting een systeem waarin iedere scholier de kansen krijgt die hij verdient”, aldus Emiel Willms, voorzitter LAKS.

Het LAKS pleit al lange tijd voor een betere doorstroom en mogelijkheden tot stapelen en is dan ook verheugd dat de stem van scholieren hierin gehoord is. Verder kunnen door de maatregelen leerlingen die zijn gezakt en volwassenenonderwijs gaan volgen, een volledige vergoeding voor hun schoolboeken krijgen. Daarnaast krijgen minderjarige havo-leerlingen die in het reguliere onderwijs hun diploma niet meer kunnen halen de optie dit straks via het volwassenenonderwijs alsnog te doen.

Alhoewel hiermee veel problemen met stapelen en doorstromen worden aangepakt, zou het LAKS graag zien dat naast deze maatregelen ook een vmbo-diploma direct recht geeft op het havo. Willms: “Iedere scholier ontwikkelt zich op zijn eigen manier; het is van essentieel belang dat scholieren de ruimte krijgen om zich op hun eigen manier maximaal te ontplooien.” Het LAKS heeft onlangs een publicatie over het stapelen van vmbo naar havo uitgebracht, getiteld "Aansluiting of aanfluiting?".
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2010, 20:55
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Jammer van die afkorting, hadden ze net even wat langer over moeten nadenken.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 16:18
Verwijderd
Op zich een goed idee, behalve dat laatste. Het lijkt me niet slim om iemand met een VMBO BB diploma naar de HAVO te sturen, hij zou er in de meeste gevallen keihard op zakken.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 18:23
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Talentvolle vmbo-leerlingen.
:')
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 22:08
Verwijderd
Elaborate.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 22:18
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik moest weer lachen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 22:41
Verwijderd
Persoonlijk vind ik dit een perfecte zet. Nu kunnen de laatbloeiers onder ons toch op het niveau komen waar zij eigenlijk horen. En daarnaast is het stapelen van niveaus ook bevorderd hiermee.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 09:08
Verwijderd
T is ook niet slecht, maar in sommige gevallen moeten we wel realistisch blijven. Zoals ik al zei, iemand met een VMBO BB diploma direct naar de HAVO sturen is een slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 10:13
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wanneer ben je eigenlijk talentvol? Gemiddeld een negen en van onbesproken gedrag? Die kun je prima sturen maar die bestaan volgens mij niet en de rest zorgt er in mijn beleving alleen maar voor dat de HAVO leerlingen geconfronteerd worden met nog minder gemotiveerde en capabele mede-leerlingen wat het algeheel niveau eerder omlaag dan omhoog haalt. Dus in dat licht past het perfect bij de onderwijsvernieuwingen in Nederland van de afgelopen tien jaar.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 18:19
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Wanneer ben je eigenlijk talentvol? Gemiddeld een negen en van onbesproken gedrag? Die kun je prima sturen maar die bestaan volgens mij niet en de rest zorgt er in mijn beleving alleen maar voor dat de HAVO leerlingen geconfronteerd worden met nog minder gemotiveerde en capabele mede-leerlingen wat het algeheel niveau eerder omlaag dan omhoog haalt. Dus in dat licht past het perfect bij de onderwijsvernieuwingen in Nederland van de afgelopen tien jaar.
Het lijkt me niet dat de ongemotiveerde leerlingen doorstromen naar de HAVO, als je niet hoger wil dan hoef je niet. en ik geloof best dat een boel scholieren veel meer kunnen dan ze in de eerste jaren middelbare school laten zien. Als ze daarna graag hogerop willen komen moedig ik dat alleen maar aan. De luie donders blijven gewoon op hun plek.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 23-04-2010, 09:49
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Het lijkt me niet dat de ongemotiveerde leerlingen doorstromen naar de HAVO, als je niet hoger wil dan hoef je niet. en ik geloof best dat een boel scholieren veel meer kunnen dan ze in de eerste jaren middelbare school laten zien. Als ze daarna graag hogerop willen komen moedig ik dat alleen maar aan. De luie donders blijven gewoon op hun plek.
"Nee Kimberly papa en ik willen niet dat je kapster wordt je gaat maar naar de HAVO"
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2010, 15:30
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
"Nee Kimberly papa en ik willen niet dat je kapster wordt je gaat maar naar de HAVO"
Dat gebeurt nu ook al, alleen dan pas ná het VMBO examen en dan kost het dus nog meer tijd. Het gaat in deze niet om pushende ouders die een kans krijgen, maar om scholieren die bedacht hebben dat ze toch hogerop willen komen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 23-04-2010, 16:10
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat gebeurt nu ook al, alleen dan pas ná het VMBO examen en dan kost het dus nog meer tijd. Het gaat in deze niet om pushende ouders die een kans krijgen, maar om scholieren die bedacht hebben dat ze toch hogerop willen komen.
Eh ja maar dan zijn ze ouder en wilsbekwamer enzo. En in het artikel gaat het inderdaad over die groep hardwerkende, goedlerende, breedlachse VMBO-scholieren die niet kunnen wachten tot ze hun intellect eindelijk een echte uitdaging kunnen schenken maar in de praktijk zal het toch vooral om de pushende ouders gaan.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2010, 17:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Eh ja maar dan zijn ze ouder en wilsbekwamer enzo. En in het artikel gaat het inderdaad over die groep hardwerkende, goedlerende, breedlachse VMBO-scholieren die niet kunnen wachten tot ze hun intellect eindelijk een echte uitdaging kunnen schenken maar in de praktijk zal het toch vooral om de pushende ouders gaan.
Qua pushende ouders wordt het probleem niet anders, de meeste gepushte kinderen komen in de brugklas al op een verkeerd niveau terecht door het gepush.
Als je 14 bent en je moet onder je niveau presteren is dat net zo frustrerend als wanneer je 16 bent, dat heeft niks met wilsbekwaamheid te maken. als het niet lukt kunnen die kinderen altijd nog weer terug waar ze vandaan kwamen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 24-04-2010, 12:13
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
als het niet lukt kunnen die kinderen altijd nog weer terug waar ze vandaan kwamen.
Ja want je hoeft natuurlijk geen rekening te houden met HAVOklassen, daar kun je VMBO leerlingen bij zetten en weer weghalen en dan blijft het niveau gelijk aangezien we docenten zat hebben en die tijd kunnen maken die nodig is voor individuele begeleiding van deze extra leerlingen wake up and smell the coffee
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2010, 12:29
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ja want je hoeft natuurlijk geen rekening te houden met HAVOklassen, daar kun je VMBO leerlingen bij zetten en weer weghalen en dan blijft het niveau gelijk aangezien we docenten zat hebben en die tijd kunnen maken die nodig is voor individuele begeleiding van deze extra leerlingen wake up and smell the coffee
met zo'n sarcastische ondertoon is het niet bijster leuk om een discussie te voeren. het wordt er simpelweg niet anders van als de kinderen een jaar eerder al op een hoger niveau komen. De kinderen die het kunnen, kunnen het gewoon, en zij die dat niet kunnen kunnen het een jaar later nog steeds niet.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 24-04-2010, 12:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ok dan. Je hebt gelijk. Mooie discussie weer.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Werkende mensen ASSEMBLER #29
Verwijderd
501 25-01-2017 20:53
Studeren Havo Mogelijkheden
Verwijderd
21 27-07-2010 18:13
Studeren Vmbo-k -> vmbo-gl
Quincy225
10 02-05-2010 20:26
Algemene schoolzaken Leer en studierichtingproblemen
Verwijderd
21 02-12-2007 21:12
Vrije tijd Eredivisie topic 2005 - 2006
Gimme more beer
500 23-11-2005 15:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.