Oud 03-10-2011, 16:25
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Hai,
Ik heb mijn onderbouw heel makkelijk gehaald en zit nu in 4VWO (N&G)
Ik kan je zeggen dat ik vrij weinig doe voor school.
Mijn cijfers zijn niet al te best.
Nederlands=7 of een 8 ( vind ik zelf wel goed )
Engels = 4,4
Frans=4,3
Scheikunde=6.1
Wiskunde=5.7
Bio=4,3
Door die cijfers word je nou niet echt gemotiveerd.
Bij Engels en Frans heb ik ontzettende moeite omdat ik cijfers kreeg van een luistertoets. Dat is mijn zwakste punt; luistertoetsen en soms ook leestoetsen vooral bij Frans. Frans vind ik gewoon een klote taal net als Duits, daar gingen de luistertoetsen nog slechter.
Ik heb nu met de decaan gesproken en die kijken wat ze kunnen doen (naar het Havo gaan)
Ik wil dus zelf naar havo, maar ik ben bang dat ik spijt krijg.
De voornaamste reden is dat ik geen Frans/Duits wil!
Ik denk dat ik daar voor mijn examen niet slaag...
Ik weet nog niet wat ik wil worden, maar dat maakt mij niet uit of ik nou HBO doe of naar de uni ga.
Ik heb wel liever een mooi Havo diplomaatje dan zwoegen en ploeteren voor mijn VWO diploma. I mean, school is leuk, maar het moet niet leven beheersen. Mijn ouders vinden het niet erg of ik nou Havo of VWO doe.

ps. Wat me wel opvalt is dat heel veel mensen in mijn klas in 4VWO beginnen met veel onvoldoendes ( kan ook aan onze toetsen liggen)
Dus daarom zit ik ook te twijfelen...als zij ook veel onvoldoendes hebben maar dan ook nog 3 uur leren.....is VWO dan te hoog voor ze?

Dus wat denken jullie?
Kom aub niet met een zeikverhaal met 'met VWO kan je meer' etc. Dat boeit me niet. Alsof HBO geen goede baan oplevert.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2011, 16:30
Verwijderd
Als je voor Frans en Engels alleen cijfers terug hebt van een luistertoets, wat je juist lastig vindt, zou ik me nog niet zo druk maken. Het jaar is nog maar net begonnen dus misschien trek je het wel recht met cijfers van andere toetsen. Of heb je al andere toetsen gehad?
En verder zeg je dat je vrij weinig op school doet. Als je op de havo niks doet/weinig doet dan haal je waarschijnlijk ook nog onvoldoendes. Misschien kan je wel wat meer voor een toets leren en kijken hoe het dan gaat? Want ik neem aan dat je met de kerstvakantie ook nog terug kan naar de havo.

En dan nog het belangrijkste: weet je wat je later voor studie wil gaan doen? Als je zeker weten een studie op HBO niveau wil doen en het bovenstaande niet lukt (of als je er helemaal geen zin in hebt. Maar dat zou ik een beetje dom vinden) dan is naar de havo gaan helemaal niet erg.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 16:43
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Ja, maar je examens bestaan vooral uit lees- en luistertoetsen. Als ik het nu al amper haal....
Idd, als je op het Havo niks doet haal je het ook niet.
Maar als ik op het Havo zit, lijkt school me wel leuker. Alles is wat minder in werkdruk, lesstof, huiswerk etc. Dan heb ik er ook meer zin in om het te maken enne ik wil wel leren als je ook een fatsoenlijk cijfer terugkrijgt
Klinkt heel arrogant, niet? xD

Maar aan de andere kant zijn de andere vakken op het VWO oké (tenminste voldoendes, behlave voor Bio, maar daar had bijna iedereen een onvoldoende )

En nee, ik weet nog niet wat ik wil gaan doen. Ik weet dat ik later docent wil worden, maar dat kan op zowel het HBO als de uni.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 16:51
Verwijderd
Sowieso, als je je niet inzet dan ga je ook geen goede cijfers halen. Zo simpel is het nu eenmaal. Dus als je zelf graag naar havo wil, dan moet je dat vooral doen. Ik ken veel mensen die dat hebben gedaan en die hebben er vrijwel allemaal spijt van omdat ze veel beter hadden gekunt. Overigens is het ook zo dat die mensen niet meer motivatie krijgen van het feit dat ze minder werkdruk/huiswerk hebben, ze doen er nog steeds geen flikker voor. Dan zakken ze nog verder af, naar het VMBO.

Geef jezelf gewoon een schop onder je kont en ga eens een keertje leren, je zult zien dat het dan veel beter gaat. Luister- en leesvaardigheden zijn namelijk prima aan te leren, maar daar moet je wel inzet voor hebben. En op havo krijg je het overigens ook, hoogstens iets minder moeilijk en dat lost je probleem niet op.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 17:04
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Nou, dan weet ik niet met wie jij gesproken hebt, maar met de meeste mensen die van VWO naar het Havo gingen, vonden het veel beter.
Ik heb idderdaad een schop onder mijn kont nodig, ik moet echt wat aan mijn werkhouding doen.

Hoe kan je luister- en leesvaardigheid oefenen?
Ik heb jaaaaren Engelse tv gekeken en heb dan ook een Brits accent. Zelfs mijn leraar Engels (die is zelf Brits) zei dat ik een zeer goed accent had. Maar luisteren en lezen, dat ging altijd heeeel slecht. Vooral luisteren
En die paar extra oefeningen per jaar voor Frans...nou nou, dat helpt echt hoor
Ik denk niet dat je luistertoetsen kunt aanleren.
Als iemand het tegendeel bewijst, hoor ik het graag
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 17:08
Verwijderd
Je kan alles leren als je dat wil.

Je leesvaardigheid kun je verbeteren door boeken te gaan lezen in andere talen. Dat hoeven niet meteen zware boeken te zijn, je kunt prima beginnen met kinderboekjes die korte zinnen en makkelijke woorden gebruiken. Je kunt dan steeds moeilijkere boeken gaan nemen. Als het goed is werken je lessen namelijk ook zo , er wordt op een gegeven moment vanzelf aandacht besteed aan hoe je het beste kan lezen en aan eindexamenteksten. Toen ik in de 5de kwam waren er al een aantal mensen die gewoonweg begonnen te oefenen met eindexamenteksten, en zij hebben gewoonweg goede cijfers gehaald.

Je luister vaardigheid wordt als het goed is al op school geoefend. Je hoort niet alleen luistertoetsen te hebben, maar je hoort ook ofeneingen te hebben. Als je die niet hebt kun je prima tv gaan kijken, maar omdat je zegt dat je dat al gedaan hebt zou ik het eens doen met ondertiteling erbij . Dan luister je, maar je ziet het ook nog onder staan waardoor je dat een soort van gaat vergelijken. Als je dat doet dan kun je op een gegeven moment beter luisteren als eht goed.

Het is simpelweg een kwestie van oefening baart kunst. En inzet utieraard.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 18:00
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Bedankt voor je reactie!
Ik geloof wel dat je alles kunt leren, maar of daar genoeg tijd voor is.
Het duurt echt wel een jaar voordat je de basis onder de knie hebt in het Frans.
Ik kan wel ene jaar gaan lezen, maar in de tussentijd moet ik dus wel die lees/luistertoetsen maken.
En ik zit er tegenop om in het Frans te gaan lezen, maar ja, je moet wat voor het VWO overhebben xD
Oh god, en dan die oefeningen in het Frans: laatst had ik een luisterfragment over een slaapkamer. Ik moest luisteren wat er allemaal in haar slaapkamer zat. Daarna moest je nog een keer luisteren en nu moest je luisteren of haar spullen op de goede plek staan op de tekening.

Ik zat echt van : yeah...right.

Alle klasgenoten die snapten het natuurlijk allemaal en ik zat het dan maar (wéér) over te nemen van de andere klasgenoten.
O ja, ik heb echt een bitch voor Frans. Ze kan niet uitleggen en ze spreekt gigasnel Frans, waardoor ik het dus ook niet versta.
Als ik vraag of ze iets minder snel wil praten doet ze dat alleen de eerste paar minuten of ze zegt; Kom op, dat is basis, dat moet je wel weten hoor! -.-

Laatst gewijzigd op 03-10-2011 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 18:04
Verwijderd
Je hebt nu wel door dat je met allemaal smoesjes komt ? Probeer gewoon goed op te letten tijdens die luisteroefeningen. Als je het niet snapt maar je wilt het niet direct zeggen kun je altijd eens gewoon gaan praten met je lerares Frans. Geef dan aan dat je het idee hebt dat je niet goed meekomt met de luisteroefeningen en vraag of ze misschien nog extra tips voor je heeft of dat je misschien met een andere klas nog wat extra kan oefenen.

Tuurlijk zie je daar tegenop: Ik vond wiskunde een vréselijk vak, maar daar heb ik ook veel mee gedaan waardoor het enigzins goed ging. Het is nog erg vroeg in het schooljaar en je kunt die cijfers nu makkelijk ophalen. Als jij denkt dat je het vwo goed aankan dan zou ik er gewoon voor gaan. Als je het idee hebt dat na een half jaar / jaar het gewoonweg nog steeds niet béter gaat ondanks alle moeite die je ervoor doet dan is het tijd om naar havo te gaan
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:40
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Bedankt voor je reactie
Maar ik wil er wel bij zeggen dat ik ECHT wel mijn best doe bij de luister oefeningen, maar heb het gevoel dat ik niet beter kan dan dat.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 16:06
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Als ik het goed begrijp heb je moeite met de vreemde talen en dan zeker als het om lees en luistervaardigheid gaat. Dat heb ik ook. Ik zit dan ook in 4 vwo. Ik heb dan ook geen derde taal, vreemde taal (hoe je het ook wilt noemen). Dus alleen Nederlands en Engels. Er is een mogelijkheid om vwo te doen zonder een moderne vreemde taal. De mensen die dyslectisch zijn of het Nederlands niet hun moedertaal is, hou ik er even buiten. Als ik het goed begrijp behoor jij niet tot deze twee genoemde categorieen, maar je hebt gewoon moeite met talen. Voor NT en NG'ers, waarvoor de kans van slagen met een moderne vreemde taal klein wordt, kunnen daarvoor een vrijstelling krijgen. Zoals in mijn geval, ik heb daar ook gebruik van gemaakt. In de eerste viel Frans nog wel mee. In de tweede kwam Duits erbij, toen begon lees en luistervaardigheid een grote probleem te worden. Ik begreep ook helemaal niets van die Franse en Duitse luistertoetsen en oefeningen! Vooral bij Frans. Zo ging het bij mij door t/m het derde. Nou, in de derde moesten we dus een profiel kiezen, met dus ook de moderne vreemde taal. Ik koos dus Duits, Frans was nog moeilijker. In het begin van de vierde, dat is dus een paar weken geleden, werd het nog erger. Bij de eerste Duitse les begonnen we al met een leesvaardigheid oefening. Ik probeerde me goed te concentreren op de tekst, want ik dacht dat ik dus gewoon dan mijn best moet doen voor dit vak om te kunnen slagen. Bovendien hield ik ook altijd in mijn achterhoofd, dat ik een beroep als apotheker echt niet links laat liggen door iets als "Duits". Maar ja, de leestekst begreep ik echt niet. Paar lessen erna bleef het zo, ik vraag ook iedere keer wat aan de docente en zeg ook dat ik het niet snap. Na een aantal lessen viel het haar dus gelijk op, hoe mijn Duits was. De eerste volgende les, riep ze mij om te praten. Ze zei dat ze mijn docent Duits van vorig jaar had gesproken en die is verbaasd over het feit dat ik over ben gegaan met Duits naar een vwo niveau. Zij zelf keek ook naar mijn cijfers van vorig jaar en ze zei dat ze erg schrok. Dus toen ging ze het over de overstap naar havo hebben, etc. Ik liet duidelijk merken dat ik dat niet wil, omdat ik graag een apotheker zou willen worden. Bovendien liet ik haar ook zien hoe goed ik met alle betavakken ben. De docenten van die vakken vonden ook zeker dat ik een vwo niveau had met de beta. toen zei ik ook dat ik het eigenlijk niet eerlijk vind, ik doe zoveel mijn best en haal hele goede resultaten met de exacte vakken, dat ik een studie als farmacie of geneeskunde graag wil doen en dat ik daarvoor helemaal geen Duits of Frans nodig heb. Misschien heb je nog meer aan Latijn en Grieks, in zo'n geval. Ik bracht het met veel emotie aan haar over. Na ongeveer 2 dagen kwam ze naar me toe met het aanbod om een ander vak inplaats van Duits te gaan doen. De keuze was tussen economie, m&o, geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijwetenschappen. Cultuurvakken zoals bsm, tekenen en muziek kon dus niet. Ik was wel verbaasd toen ze dat zei. Ik volg dan nu economie, dat gaat veel beter. Kennelijk had ze ook begrip voor mij. Nu blijkt het dus dat het gewoon mogelijk is voor NT/NG mensen om geen 2de mvt te volgen.





Citaat:
4. Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de taal genoemd in artikel 26b, eerste lid, onder c, in de volgende gevallen:
a. de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal;
b. de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal;
c. de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.
Bron: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...e/vg41h1jo9iw7

Laatst gewijzigd op 07-10-2011 om 13:49. Reden: 3.0
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 20:20
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Thanks, dit geeft me wat hoop.
Ik wist niet dat dat kon (ik dacht alleen dat Dys. of als je idd geen Nederlands als moedertaal had, vrijstelling kreeg )
Thanks, ik ga het zeker vragen.
Thanks, het heeft me echt geholpen.
Maar ik moet zeggen dat ik in de onderbouw nooit echt heel slecht was in Frans. Maar dat kwam door die so's. Je hoefde alleen die woordjes en een paar zinnen te leren, daarom had ik nooit een onvoldoende voor Frans bij de so's. Maar bij de luistertoetsen...;(
Ik heb trouwens niet voor Duits gekozen omdat ik daar nog slechter in ben (lees- en luistertoetsen)
Altijd 3'en voor Duits gehad met lees- en luistertoetsen.

Laatst gewijzigd op 04-10-2011 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 01:41
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Voor Frans stond ik in de derde ook een 6 en voor Duits een 5. Dat komt doordat ik vrijwel bij ieder SO van woordjes en/of zinnetjes negens en tienen haalde. Met lees en luistervaardigheid toetsen haalde ik altijd onvoldoendes. Zo begon ik ook de vakken te haten, Frans en Duits. En terecht. Wanneer het er zo slecht mee gaat, dan is het niet meer dan logisch. Besef wel dat in de bovenbouw de grootste gedeelte van je cijfer bepaald wordt door leesvaardigheid. De examen zelf is ook leesvaardigheid.

Informeer wel snel bij school, voordat het te laat is. Als je namelijk een ander vak wilt gaan doen, dan loop je nu al zo'n 5 weken achter. Maar dat is wel in te halen. Geef ook aan dat Frans een probleem voor je is en leg ook uit waarom precies.

Gaat het wel goed met de rest van je cijfers? Biologie buitengesloten.

Laatst gewijzigd op 05-10-2011 om 09:37.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 14:14
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Met de rest van de cijfers vind ik het wel gaan. Met eeh schop onder mijn kont moet het wel lukken.
Ik heb al economie maar ik hoop dat ik dan M&O erbij kan kiezen. dat krijg je pas in de 5e bij mij op school, dus loop ik niet achter.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 15:08
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Dat is dan perfect, als m&o pas in de 5de begint. Dus opzich kan je dit jaar weer een poging Frans wagen. Maar verder ken ik jouw natuurlijk niet, dus ik weet dan niet hoe moeilijk je het ermee hebt en of extra oefeningen helpt, dat weet ik dus allemaal niet. Ik heb het dan ook een beetje met mijn situatie vergeleken. Het beste wat je kan doen is denk ik goed bij jezelf nagaan of je het kan halen. Zie jij jezelf examen Frans doen en het dus te halen? Het is dan uiteraard leesvaardigheid. Als je denkt het te kunnen, dan kan je het opzich doen. Denk goed na en informeer anders bij jouw coordinator.

Laatst gewijzigd op 06-10-2011 om 10:38.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2011, 00:14
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
bedankt voor je reactie
Ik zie mezelf echt niet slagen voor Frans. Ik weet dat gewoon van mezelf, ik zou mezelf alleen voor de gek houden als ik dat zou ontkennen.
Maar bedankt voor jouw verhaal.
Ik ga morgen naar mijn decaan en zal eens kijken wat er gaat gebeuren.

ps. Misschien klink ik dom, maar wat bedoel je met 'Dus opzich kan je dit jaar weer een poging Frans wagen.'?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2011, 07:18
Verwijderd
Ik denk dat hij bedoelt dat je het wel kan proberen, want je andere vak begint toch ergens volgend jaar pas. Als het je luk,t is het alleen maar mooi meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2011, 10:47
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Dat bedoel ik ja. In ieder geval, als het zo slecht ermee gaat, dan zou het ook nutteloos zijn om dit jaar door te gaan. Je geeft zelf nu aan dat je jezelf echt niet ziet examen in Frans doen. De stap die je hebt genomen naar je decaan is heel goed. Laat het mij nog weten wat er gebeurd is.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2011, 22:34
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Ik laat het zeker weten; ik ga morgen naar mijn decaan terug en ga kijken wat er gebeurt
Ik zou eigenlijk vandaag gaan, maar ze was er vandaag niet (uitje ofzo)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-10-2011, 00:39
Verwijderd
Succes je hebt in ieder geval een goede stap gezet vind ik
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 16:08
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Misschien is een waarschuwing wel op zijn plaats; op de havo komen de punten natuurlijk niet ineens wel vanzelf naar binnen. En dat geldt al helemaal voor de gemiddelde HBO opleiding. Er komt een moment dat je zal moeten leren dat je iets moet doen om resultaat te behalen. Wanneer dat moment komt verschilt per persoon, maar dat het komt staat vast.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 18:23
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Citaat:
Ik laat het zeker weten; ik ga morgen naar mijn decaan terug en ga kijken wat er gebeurt
Ik zou eigenlijk vandaag gaan, maar ze was er vandaag niet (uitje ofzo)
Ben je nog naar de decaan geweest?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 17:53
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
hai, Ja ik ben geweest. Ze zeggen dat het niet verstandig is om naar het Havo te gaan omdat je al op VWO-denkniveau zit . Daarnaast zeiden ze dat ik in de onderbouw weinig onvoldoendes had, dus dat ik het wel zou moeten kunnen. Ze zeggen dat ik moet leren plannen.
O, en ze zeiden dat de kans dat ze plek haddden klein is.
En ik ben niet zooo slecht dat ik Frans mag laten vallen.

Naja, dan wordt het dus ploeteren op het VWO (ben er wel blij mee, ook weer niet, dubbelgevoel)
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 17:56
Verwijderd
Ik kan het me voorstellen, maar gewoon doorzetten en dan kom je er wel! Succes
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 23:56
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Nou, dan moet het he.
Ik wens je in ieder geval veel succes met Frans. Doe je best, je komt er wel!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 07:34
Verwijderd
En je kunt natuurlijk - mocht het in je eentje écht niet lukken - bijles nemen! Informeer daar optijd naar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2011, 11:47
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Citaat:
En je kunt natuurlijk - mocht het in je eentje écht niet lukken - bijles nemen! Informeer daar optijd naar
Moet je dat dan niet zelf betalen?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 14:28
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
dankjullie wel voor de reacties
Misschien met wat bijles kan ik misschien mijn Frans verbeteren.
O en 1 lichtpuntje; Mijn àllerallerbeste vriendin is Frans dus ik vraag ook veel dingen aan haar
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 17:05
SjaakAfhaak
SjaakAfhaak is offline
Citaat:
Misschien is een waarschuwing wel op zijn plaats; op de havo komen de punten natuurlijk niet ineens wel vanzelf naar binnen. En dat geldt al helemaal voor de gemiddelde HBO opleiding. Er komt een moment dat je zal moeten leren dat je iets moet doen om resultaat te behalen. Wanneer dat moment komt verschilt per persoon, maar dat het komt staat vast.
Dit is denk ik heel erg waar. Ik ben namelijk net als jij, ik doe ook weinig voor school. Op de HAVO zul denk ik niet veel hogere cijfers gaan halen. Je zult er nog steeds iets voor moeten doen, waarschijnlijk moet je er even hard voor werken als op het VWO. Op de HAVO kun je echt niet lekker je schoenen uittrekken en achterover gaan hangen. Dus sls je er de hersens voor hebt, zou ik gewoon door blijven gaan. En het is ook pas het begin van het schooljaar...

Laatst gewijzigd op 13-02-2014 om 09:30.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 18:29
Laura_x_
Laura_x_ is offline
4VWO is in het begin erg lastig. Ik kan het weten, ik had een 'half serieuze' instelling aan het begin van mijn eerste jaar 4VWO. Ik dacht: 'Het komt wel goed'. Maar nee, niet dus: ik moest het jaar overdoen. Toen ben ik er hard tegenaan gegaan en ging het 'ineens' wel goed, ben met 1 zes overgegaan en de rest zevens en achten.

Maar in het begin is het heel erg wennen, zeker omdat je ook moet wennen aan het zelfstandig werken en zelf plannen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 21:18
Avondjurk
Avatar van Avondjurk
Avondjurk is offline
Van 3 naar 4 vwo is nu eenmaal de overstap van de onderbouw naar de bovenbouw en daar moet je aan wennen. Het gaat sneller en je moet meer zelfstandig werken. Ik deed nooit iets voor school, op de basisschool niet en tot de 3e ook niet. Toen ik in de 4e kwam gingen mijn cijfers omlaag, maar ik deed er niks aan. Nu zit ik in de 5e en moet ik hard leren, maar ik haal wél goede punten. Hoger dan vorig jaar in de 4e. Jij komt er nu achter dat je iets moet gaan doen, ik dit jaar. Sommige mensen komen daar nóg later achter en dan kunnen ze het niet en zakken ze voor hun eindexamens. Als je goede punten haalde in de 3e kun je de 4e echt wel. Daarbij denk ik dat je decaan gelijk heeft: Je zit op vwo-denkniveau en als je nu naar de HAVO gaat ga je denken dat het nu wel allemaal vanzelf gaat, maar dat is dus niet zo: op de HAVO zul je er ook voor moeten werken. Je zult inderdaad moeten leren plannen. Als je tóch naar de HAVO wilt gaan, dan moet je dat nu doen! Als je dit jaar vwo namelijk afmaakt moet je volgend jaar namelijk sowieso starten in HAVO 4 omdat er al SE's worden afgenomen in de 4e. Als ik jou was zou ik het niet doen.
__________________
Is eigenlijk gewoon compleet gestoord
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 19:25
the economist
the economist is offline
Citaat:
4VWO is in het begin erg lastig. Ik kan het weten, ik had een 'half serieuze' instelling
en...
Citaat:
Van 3 naar 4 vwo is nu eenmaal de overstap van de onderbouw naar de bovenbouw en daar moet je aan wennen
Het probleem is dat tegenwoordig de onderbouw steeds gemakkelijker wordt gemaakt. Dat heeft met name een commercieel motief: de leerlingen binnen houden. Zeker bij een 'ongedeeld vwo' (dus geen scholengemeenschap met havo) is dat het geval. De onderbouw wordt gemakkelijker, maar in de bovenbouw zijn de normen nog landelijk (eindexamen). Dus komt dan het tempo hoger te liggen. Hier heb je niet aan kunnen wennen. Een verhoging van het tempo in de derde klas was beter geweest, kun je dan niet meekomen dan is doorstroming naar de havo ook altijd een optie. En je kunt wat beter kijken of je nog meekunt of niet.
Als ik je lijst zie, met de wetenschap dat je er nog niet te veel voor doet, is het met ietsje harder werken nog verre van hopeloos.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 09:48
Emmé
Emmé is offline
Je bent pas net het schooljaar begonnen, ik zou gewoon vwo 4 afmaken. Ik ken meiden die van vwo 4 naar havo 4 zijn overgestapt en voor hun was het een ramp. In havo 4 doe je eigenlijk wat je normaal gesproken in vwo 5 doet(in vwo 5 doe je het wel uitgebreider). Je loopt dus wel een stukje achter wil je nu gaan wisselen. Sommige dingen tellen voor je eindexamendossier en moeten dus worden ingehaald wil je een diploma hebben wat geldt.
Luistertoetsen zijn zowat bij iedereen een ramp, is mijn ervaring, en gelukkig komen er nog veel meer toetsen aan die je gemiddelde weer omhoog krijgen.

En ik denk ook dat ze de onderbouw jaren te makkelijk maken. Soms dacht ik echt dat als ik mijn naam al correct schreef ik een 7 kreeg. Ik heb vrijwel nooit geleerd tot dat ik schoolexamens kreeg(alleen soms woordjes, maar vaak ook niet, dat compenseerde ik dan weer door de te makkelijke grammatica, ik ben nog wel een dyslect).
Wat vaak zo is, is dat je het echt wel kan op vwo, maar dat je veel meer moet doen om dezelfde cijfers te krijgen als vorig jaar. Op zich geen ramp, je moet er wat voor over hebben. En ik zou maar echt aan het werk gaan, vwo 5 is lastiger dan vwo 4 dus een beetje wennen hoe je goed kan leren zou wel helpen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 17:22
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
heel heel erg bedankt voor al jullie reacties
Idd, ik vind de over stap naar de bovenbouw erg zwaar. Alles gaat sneller, je moet meer zelfstandig werken.
Bovenbouw was zo makkelijk, hoefde bijna nooit te leren, maar nu..ai.
Maar ik ga ook nu meer mijn best doen, als ik wil slagen.
4VWO: maak je borst maar nat!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2011, 21:47
Roos123456
Roos123456 is offline
heee
ik zit ook beetje met n probleem want ik zit nu in 4vwo maar kwil graag naar 4 havo denk ik,
mn punten zijn opzich wel goed, niet heel erg slecht ofzo. Maar ik wil gewoon wat meer vrije tijd want ik werk echt kei hard voor school. kheb niet eens tijd voor een bijbaantje wat ik wel heel graag wil.
Maar is 4 havo echt makkelijker? want ik hoop dat ik dan gwn wat meer vrije tijd heb enzo
maare als ik naar me decaan ga, heeft iemand nog tips om het slim aan te pakken?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2011, 17:00
Willieee00
Willieee00 is offline
4 vwo is idd een stuk heftiger dan 1-3 vwo en dat merk ik zelf oook.
zit ook met hetzelfde dat mijn talen echt niet geweldig zijn!
helaas moet je bij vwo een vreemde taal.. Mijn tip gaat niet te ver,
het zou onwijs jammer zijn als je er 7 jaar over zou moeten doen en anders in 5 jaar gewoon
een goed havo diploma zou halen!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2011, 18:54
Verwijderd
wat iedereen hier boven zegt is helemaal waar, de overstap van onderbouw naar bovenbouw is echt lastig, zelfs bij hele goede leerlingen gaan de cijfers omlaag dus het ligt echt niet aan jou. je hebt de eerste 3 jaar al gedaan dus in principe moet je het vwo wel aankunnen. ik zou er zeker goed over na denken voordat je overstapt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Doorstromen Havo -> VWO
Verwijderd
8 07-07-2013 13:21
Studeren Hbo P > WO Bachelor
ADO070
8 16-11-2012 13:24
Studeren Vraagje over Havo 4(nu) Begin Havo 5 -> Vwo 4
xenxar
1 21-06-2009 18:04
Algemene schoolzaken 5 vwo > havo?
Razormuse
11 24-05-2007 16:03
Algemene schoolzaken 4 havo ---> 5 vwo??
L!Z
19 31-08-2002 13:56
Algemene schoolzaken 2 stellingen... vmbo-ers naar vwo nutteloos??
Verwijderd
36 16-03-2002 19:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.