Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Nee, we beginnen nu juist met afbouwen. Tot op een week geleden liep ze dus 5/6 keer per week driekwartier tot anderhalfuur [niet alleen bakwerk hoor]. Met veel plezier ook wel hoor, ze werkt normaliter graag voor je. NAtuurlijk ook weleens haar buien, maar dan vraag ik wat minder. Door die medicijnen moeten we dus gaan afbouwen, nu max. drie keer per week een half uur. Daarbij heeft ze ook nog eens afwijking aan haar rug, wat veel invloed heeft op haar linkerachterbeen maar ik weet niet of ik het in die buurt moet zoeken. De fysio is namelijk pas nog geweest, en daarna loopt ze altijd wel weer een maand of 2 de sterren van de hemel. En ze heeft niet de normale symptomen die ze heeft als haar been weer opspeelt. Hij komt iig zaterdag weer, dus dan kunnen we weer even vooruit wat dat betreft ![]() Vandaag ben ik er toch maar weer even opgeweest [wilde eigenlijk wachten tot de fysio kwam, maar de ervaring leert bij haar dat hoe langer ze niets doet, hoe harder ze achteruit gaat qua lijf]. Ze had heel veel moeite met ontspannen, maar na wat overgangen, figuren, voltes e.d. zakte ze toch al iets. Alleen was die ontspanning weer meteen weg zodra ik haar bijvoorbeeld een rechte lijn wilde laten lopen, A-C of over de binnenhoefslag. Dus ook om de een of andere reden een verminderd evenwicht. Overigens, pijn in het gebit kan ook uitgesloten worden, 2 weken geleden is de tandarts nog geweest. Ik rij ook met een heel erg zacht bit, en normaal is ze hartstikke fijn in de mond ! Nu voelt ze aan als een manegepony die al 23 jaar z'n rondje loopt. Nouja, ik vraag nu dus gewoon niet meer teveel van haar, ik denk toch dat die medicijnen veel energie vergen van haar. Het is een nieuw middel tegen zomereczeem, een kuur van 2 maanden á 9 capsules per dag. Haar hele systeem van binnen wordt opnieuw "geinstalleerd", dus dat is niet niks. Ik zit er zelfs over te denken om het "dressuurgedoe" helemaal links te laten liggen en gewoon het half uurtje gaan hobbelen door de bak en het allemaal heel simpel te houden, puur voor de beweging dus. Al zal dat dan wel weer een heel gedoe gaan worden met het opbouwen, want het is nogal een pony met gebruiksaanwijzing onder het zadel. Helaas kan ik haar niet longeren ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
(Qimm bedankt, was ff de naam vergeten ![]() Maar die teugel gebruik je dus bij het longeren en is wat vriendelijker voor het paard dan bijv. bijzet teugels. Ook zorgt het ervoor dat je paard zijn achterhand goed traint en lekker nagevelijk wordt, ik longeer de jonge paarden er meestal mee. Het resultaat merk je iig tijdens het rijden ![]() Goed dat je iig privéles hebt. Wat misschien ook wel eens wil helpen is heeeel erg voorwaarts rijden, en dat lekker lang proberen vol te houden en steeds meer teugel opvragen en spelen. De meeste paarden (iig degenen die ik tot nu toe heb gereden, en dat zijn er een stuk of 40, ik heb op een ranch/handelsstal gewerkt) zullen na verloop van tijd zich wel overgeven en lekker los worden en ontspannen. Vaak zijn ze dan nog wel wat te snel, maar dat kun je met verloop van tijd ook wel weer verder opvangen. Vooral voorwaarts rijden is dus heel belangrijk. Ik trainde zelf paarden (naja voornamelijk pony's ![]() Heel soms gooi ik er bij mijn eigen pony wel eens een slofje om, een paar dagen voor de wedstrijd bijvoorbeeld, om nog net even die soepelheid te krijgen. Misschien kun jij dat ook beter doen dan die elastieken, omdat je een slof fijner en makkelijker zelf in kan stellen, een slof kun je namelijk meteen losser gooien als je pony nagevelijk wordt... Je moet er natuurlijk wel mee kunnen rijden, maar dat valt ook te leren, probeer het eens onder begeleiding zou ik zeggen ![]() heel veel succes iig ermee!
||
Citaat:
daarnaast begint het kouder te worden, de paarden worden frisser en als je dan ook nog minder gaat rijden, kun je bij veel paarden er eigenlijk wel op wachten dat ze gaan klieren. Misschien kun je trouwens even longeren voor het rijden (met pessoa of slofteugel). Dat doe ik ook heel vaak met klierige paarden, gewoon even 10 minuten uit laten razen zodat ze al wat losser en minder fris zijn. Mocht het nou met goede training echt niet over gaan, dan zou ik als het echt nodig is er een DA naar laten kijken. Maar van wat ik nu hoor heb ik meer het idee dat het gewoon het mindere rijden in combinatie met het waaiierge en koudere weer is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar dan wel, jij vanaf de basis en je paardje vanaf de basis.... het kan heel ver en heel diep. Maar dit is wat offtopic, ik wilde het wel even zeggen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
www.bokt.nl
![]() |
Ads door Google |
![]() |
||
Citaat:
als je daar met een hulpteugel aankomt zetten, maken ze je vaak meteen uit voor paardenmishandelaar, in plaats van dat ze even advies geven van hoe het dan beter kan. werd er een beetje gek van ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Buiten dat is het wel een leuke site. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ach, ik ben zelf ook niet zo voor hulpteugels, ik vind iig dat je er wel een beetje voorzichtig mee moet zijn, maar daar werd je echt meteen de grond in geboord als je met een slof aan kwam zetten ![]() ik vond dat jeugdforum altijd leuk ![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb ook het idee dat ze je pas normaal behandelen/met respect als je M1 of hoger rijdt (tenminste een grote groep) en zich anders te goed voor je voelen, zo heb ik het iig wel ervaren daar, toen ik ineens met mijn pony's naar de Gelderse kampioenschappen mocht en M1 en hoger reed, wisten ze ineens niet meer hoe aardig ze moesten doen ![]() handige site is het zeker wel hoor, moet er eigenlijk weer eens gaan kijken, hopelijk is het zeiken wat minder geworden en hebben de mensen geleerd hoe ze opbouwende kritiek kunnen geven ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() "ja mijn paard deed het niet goed genoeg op wedstrijd dus heeft papa een nieuw Wolgang X Bonfire voor me gekocht, maar deze vind ik ook niet zo fijn, dus nu wil ik een Jazz X Rubinstein." etc. etc. dit is misschien een beetje overdreven, maar er zitten (iig zaten) daar echt van die gevallen waar het er letterlijk zo aan toe ging. Maarja dat zul je altijd wel houden in de paardensport. mijn 5 jarige Palomino merrie staat nu helaas te koop, mijn staleigenaar stopt ermee en in combinatie met mn studie kan ik (en mn ouders) d'r niet meer betalen ![]() Dus als iemand nog geinteresseerden weet ![]()
||
Citaat:
![]() ik heb 2 palomino's gehad. Heros (7 jarige ruin, waar ik M2 dress. L springen mee was en B SGW) en Diva D'or (5jarige merrie, die heb ik nu nog en is wegens tijdgebrek pas 3x uitgebracht (nu B dress.+4wp)) En verder trainde ik paarden voor andere mensen/handelsstallen en bracht ik ze uit op concours, maar dat doe ik nu ook niet meer (ga ik denk ik wel weer doen als mijn eigen paardje verkocht is). Maarja, het wordt echt te duur nu ik geen goedkope stalling heb + studeer etc. ![]()
||
Citaat:
t is dus bijna onmogelijk haar zo voor 1 januari te verkopen (zeker in haar prijsklasse ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb ook een bijrijdster voor mijn paard, ik heb namelijk doordeweek amper tijd ivm studie, maar in het weekend wel. Doordeweek rijdt zij, en ze is hartstikke fanatiek dus dat is heel fijn, en ze draagt ook mee in de kosten. Misschien een ideetje? |
![]() |
||
Citaat:
op stal/ in de wei moet een paard lekker kunnen rusten/uitleven. Ik denk juist dat je doormiddel van de juiste training een paard rond moet rijden en niet door ze op zo'n manier te dwingen. Het kost nou eenmaal tijd en moeite om een paard op een goede manier rond (voorwaarts neerwaarts) te rijden, maar dan heb je ook echt wat om trots op te zijn. Een paard met elastieken op stal zetten gaat mij persoonlijk toch echt wat te ver..
||
Citaat:
![]() |
||
Citaat:
helpt ook wel meestal zoniet dan kopen ze weer een nieuwe paard. Maar zijn allemaal van die mensen die kopen een nieuw paard van ong 15.000 euro en het liefst willen ze binnen een paar maanden het paard op grand prix nivo hebben lopen. Maar meestal zijn ze naar een paar maanden zo verneukt door alles, dat ze wegkunnen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maarja, zulke mensen zullen er altijd wel blijven. Dat ze liever zichzelf in de spotlight willen rijden dan hun paard goed te behandelen ![]()
||
Citaat:
wat ik ook vaak doe is als ik hem diep heb en ik voel hem los komen, teugel bij te geven, zodat hij hals strekt, maar toch diepte houdt en zo lekker ontspannen wordt (veel voorwaarts rijden ondertussen).
||
Citaat:
![]() Bedoel je de boom?
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Flora & Fauna |
h0e vlechten jullie de manen van je paard ?? Flo0rell | 26 | 07-02-2007 20:13 | |
Flora & Fauna |
Verschil slof & elastiek Punkygirl | 8 | 19-01-2006 17:49 | |
Flora & Fauna |
Voor de mensen die wedstrijden rijden met hun (verzorg/manege)paarden Eend | 11 | 12-02-2005 00:25 | |
Muziek |
laatste concert waar je bent geweest funkypunk | 171 | 08-07-2004 12:10 | |
Psychologie |
Ongeluk tijdens de buitenrit, weer een paard verloren... Eend | 41 | 12-04-2004 17:01 | |
Flora & Fauna |
wat te doen bij een stakend paard? snoops | 52 | 10-07-2003 10:03 |