Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2004, 20:50
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 11-07-2004 @ 21:44 :
Hmm doel = eindresultaat.
Het eindresultaat zal iets minder mooi zijn, dieettechnisch is het immers niet perfect en dat gaat je massa kosten.

Iig vind ik dat men wel ten dele meer van zulke dieeten mag volgen, zo kom je tenminste op een mooi eindresultaat.
Als je gezond wil blijven dan maak je het calorie tekort maar iets minder extreem. ( bijv -300kcal per dag ipv -600 )
Doe je er ook langer over maar je zegt al dat je dat niet erg vind.
Ik denk dat dat alleen voor jou van zo'n groot belang is.
Ik ben ook dol op wat zichtbare spieren bij vrouwen, maar voor iemand zoals jij is het toch belangrijker dat je zo min mogelijk of zelfs geen massa verliest bij het lijnen.
Ik verlies misschien wekelijks een fractie van mijn spiermassa, maar daarnaast werk ik dat er ook weer bij, waardoor het soms gelijk blijft, maar over het algemeen meer wordt (dus toch nog!).


@MeelFriek: Ik snap wat je bedoelt met (vr)eetbuien enzo, maar nu je 'zo weinig' eet, heb je er dan juist niet nog meer last van dan wanneer je bijv twee boterhammen meer zou eten per dag?
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Oud 11-07-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 11-07-2004 @ 21:44 :
Hmm doel = eindresultaat.
Het eindresultaat zal iets minder mooi zijn, dieettechnisch is het immers niet perfect en dat gaat je massa kosten.

Iig vind ik dat men wel ten dele meer van zulke dieeten mag volgen, zo kom je tenminste op een mooi eindresultaat.
Als je gezond wil blijven dan maak je het calorie tekort maar iets minder extreem. ( bijv -300kcal per dag ipv -600 )
Doe je er ook langer over maar je zegt al dat je dat niet erg vind.
Ik weet wel dat doel eindresultaat is, ik vroeg me dus alleen af waarom dat minder mooi zou zijn. Perfect is geen enkel dieet, al is het alleen maar omdat geen enkel lichaam hetzelfde is en ook omdat niet iedereen precies hetzelfde doel/eindresultaat voor ogen heeft.

Wat jij mooi vindt, vindt een ander niet automatisch ook mooi.

Dat calorietekort is, zoals je zegt niet het enige waar het om draait bij een (goed) dieet. Je spreekt mij nu persoonlijk aan, daarom ook een reactie vanuit mijn situatie terug: ik kan het dieet wat jij volgt toch niet volgen, niet ivm die caloriën, maar ivm de dingen die je wel/niet moet (of mag) eten, dus ja.
Oud 11-07-2004, 20:53
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 11-07-2004 @ 21:48 :
Nou er valt weinig te varieeren, ik kan het me niet permitteren ipv kipfilet opeens voor een gehaktbal te kiezen dat is gewoon bagger vet. Mijn metabolisme houd ik wakker door de dagelijkse kcal inname te wisselen, en koolhydraten te cyclen. En de 60 gram vet die ik neem daarvan komt 50 gram van uit eierdooiers en lijnzaadolie

Het topic ging net nogal over het doorvoeren van je dieet tot in het extreme, en dat is ongezond dat weet ik ook wel

Wat betreft die weerstand ik ben vooralsnog niet ziek geworden ik neem nog elke dag netjes omega 6, 800IE vitamine E, 3000mg vitamine C en wat betreft de biergist (b-vitaminen) neem ik de dubbele aanbevolen doses. (waarom --> ik val nou net niet in de categorie doorsnee persoon, eiwitsynthese laat veel afval achter en ik wil graag gezond bloed en een sterke lever houden)
Ook geen alcohol dus?

Als je wilt varieren hoef je niet meteen je kipfiletje in te wisselen voor een speklap, maar kun je ook kiezen voor tartaar of biefstuk.
Gewone koolvisfilet is trouwens ook gewoon mager en bovendien zorgt vis ervoor dat je huid strak blijft
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Oud 11-07-2004, 20:53
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
@ Leonoor idd daar ging onze "rel" idd om. Ik zeg niet dat iedereen moet doen wat ik doe, maar ik laat me niet zeggen dat het niet klopt.
Het perfecte dieet bestaat imo wel als je 24/7 de reacties van je lichaam in de gaten houd.

@Bianca die massa die je verliest kom je niet meer bij die kom je pas bij als je meer eet dan je nodig hebt dat moet jij toch weten
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 11-07-2004, 20:57
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 11-07-2004 @ 21:53 :
Ook geen alcohol dus?

Als je wilt varieren hoef je niet meteen je kipfiletje in te wisselen voor een speklap, maar kun je ook kiezen voor tartaar of biefstuk.
Gewone koolvisfilet is trouwens ook gewoon mager en bovendien zorgt vis ervoor dat je huid strak blijft
Koolvisfilet eet ik al dagelijks, 2x per week ruil ik em in voor zalm anders ga ik tegen de muren op van die gore koolvis
Biefstuk zit er ook al 2x per week in, ik kan me dat niet dagelijks permitteren. voor de rest blijven er weinig magere eiwitbronnen over naast de standaard prut als kwark eieren en de reeds genoemde vlees/vissoorten.

En nee natuurlijk geen alcohol, zeker nu niet
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 11-07-2004, 21:04
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 11-07-2004 @ 21:57 :
Koolvisfilet eet ik al dagelijks, 2x per week ruil ik em in voor zalm anders ga ik tegen de muren op van die gore koolvis
Biefstuk zit er ook al 2x per week in, ik kan me dat niet dagelijks permitteren. voor de rest blijven er weinig magere eiwitbronnen over naast de standaard prut als kwark eieren en de reeds genoemde vlees/vissoorten.

En nee natuurlijk geen alcohol, zeker nu niet
Ah, oke. Same here eigenlijk.

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar je trainingsprogramma en wat je voorheen fout deed enzo, maar dat past natuurlijk weer niet in dit topic zeker?
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Oud 11-07-2004, 21:08
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 11-07-2004 @ 22:04 :
Ah, oke. Same here eigenlijk.

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar je trainingsprogramma en wat je voorheen fout deed enzo, maar dat past natuurlijk weer niet in dit topic zeker?
Euhm ik geloof niet dat dit hier het geschikte topic daar voor is idd

Wou je het ook gaan doen dan ? Je weet het he, dan mag je niet meer dieeten, dan MOET je en streng ook

Beter Msn ofzo
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 11-07-2004, 21:13
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 11-07-2004 @ 22:08 :
Euhm ik geloof niet dat dit hier het geschikte topic daar voor is idd

Wou je het ook gaan doen dan ? Je weet het he, dan mag je niet meer dieeten, dan MOET je en streng ook

Beter Msn ofzo
Is dat gewoon je adres wat ook bij je fotoboek staat?
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Oud 11-07-2004, 21:13
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Yep
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 11-07-2004, 22:00
Mara
Mara is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 11-07-2004 @ 21:50 :
@MeelFriek: Ik snap wat je bedoelt met (vr)eetbuien enzo, maar nu je 'zo weinig' eet, heb je er dan juist niet nog meer last van dan wanneer je bijv twee boterhammen meer zou eten per dag?
Nee, eigenlijk niet. En zo weinig eet ik nou ook weer niet, ik doe geen uithongeringsdieet ofzo.
Oud 11-07-2004, 22:01
Verwijderd
Hey MightyDuck, even een vraagje . Dat van die verhouding koolhydraat/eiwit/vet, telt dat ook voor mensen die niet op dieet zijn? Ik heb namelijk laatst eens op een site ingevuld wat ik op een normale dag eet en ik kwam op 400 gr koolhydraten, 100 gr eiwit en 70 gr vet, zo'n beetje (ja, koolhydraten zijn goedkoop). Ik beweeg zo'n 3 kwartier per dag, vooral fietsen, en sport niet echt.
En ik weet dat het niet met lijnen te maken heeft... maar wel met eten
Oud 11-07-2004, 22:05
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-07-2004 @ 23:01 :
Hey MightyDuck, even een vraagje . Dat van die verhouding koolhydraat/eiwit/vet, telt dat ook voor mensen die niet op dieet zijn? Ik heb namelijk laatst eens op een site ingevuld wat ik op een normale dag eet en ik kwam op 400 gr koolhydraten, 100 gr eiwit en 70 gr vet, zo'n beetje (ja, koolhydraten zijn goedkoop). Ik beweeg zo'n 3 kwartier per dag, vooral fietsen, en sport niet echt.
En ik weet dat het niet met lijnen te maken heeft... maar wel met eten
Als je niet hoeft af te slanken kun je gewoon aanhouden een ratio

K - E - V

60% 20% 20%

Koolhydraten heb je snel als suiker ja, uit sapjes en snack/snoep.
Als je dat kunt vermijden en dan deze verhouding pakt klopt het wel. Word je daar dik van dan neem je iets minder koolhydraten en iets meer eiwit.

40 - 40 - 20% is goed om te starten met dieeten en dan steeds dieper in koolhydraten en hoger in eiwit. Ga zover als je dan zelf wilt
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 12-07-2004, 00:39
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-07-2004 @ 23:00 :
Nee, eigenlijk niet. En zo weinig eet ik nou ook weer niet, ik doe geen uithongeringsdieet ofzo.
weet ik ook wel, vandaar ook die 'zo weinig' tussen aanhalingstekens
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Oud 12-07-2004, 07:46
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 11-07-2004 @ 21:53 :
@ Leonoor idd daar ging onze "rel" idd om. Ik zeg niet dat iedereen moet doen wat ik doe, maar ik laat me niet zeggen dat het niet klopt.
Het perfecte dieet bestaat imo wel als je 24/7 de reacties van je lichaam in de gaten houd.
Ik zie mezelf niet echt zeggen dat het niet klopt (misschien dat ik dat toen wel deed, maar goed), maar ik heb er nog steeds (nu nog meer, denk ik) ernstig m'n twijfels bij. Als jij continu op het randje balanceert, dan krijg je het er bij mij niet in dat een dieet perfect is. In mijn ogen zou een dieet dat perfect is, nooit zoveel 'schade' op iemands gezondheid mogen hebben. En sowieso geloof ik niet dat jouw dieet automatisch 'perfect' voor iedereen is, wat jij in het verleden volgens mij wel beweerde. Jij zegt nu "Het perfecte dieet bestaat imo wel als je 24/7 de reacties van je lichaam in de gaten houd.", dan kan jouw dieet voor een ander dus bij voorbaat al niet perfect zijn, want het is niet aangepast aan de reacties van zijn of haar lichaam (en als jij dingen aanpast op 'ziek of niet ziek zijn', dan heb ik daar, nogmaals, toch erg mijn twijfels bij ). Daar kan jij anders over denken en dat mag ook, maar dit is mijn mening.

Laatst gewijzigd op 12-07-2004 om 07:57.
Oud 12-07-2004, 11:39
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Het is technisch gezien de best werkende manier, weinig koolhydraten, veel eiwit, minder vet.
Dat geeft het best resultaat.

Je kunt het ook doen met een minder extreem tekort, iemand die dat doet op een dagelijks calorietekort van 300kcal die zal er niet ziek van worden.

Het heeft niets met de kwaliteit van het dieet van doen.
Dat klopt namelijk echt wel

Een dieet bestaand uit 60% koolhydraten zal nooit het beste effect hebben op de vetverbranding, simpelweg omdat het lichaam teveel brandstof krijgt, de vetreserves worden pas aangesproken als er te weinig brandstof word aangevoerd.

Bij een soort dieet als ik net noem, veel koolhydraten weinig eiwit, worden de koolhydraten verbrand, daarna word het resterende calorietekort aangevuld met vetmassa en spiereiwit.

Het is veel effectiever om een groot deel koolhydraten te vervangen door eiwit.
Bij een calorie tekort zal het lichaam zich in enige mate beroepen op spiereiwit voor de energievoorziening en een hoge eiwitinname voorkomt dat.
Bovendien word er meer vet als brandstof gebruikt wanneer iemand 150gram koolhydraten per dag neemt dan wanneer iemand er 400 neemt. De aanvoer van brandstof is kleiner dus er zal sneller een beroep worden gedaan op de vetmassa.

Het mes snijd dus aan 2 kanten, je hoeft geen overtollige energie uit koolhydraten te verbranden en de spiermassa word gespaard. Plus dat eiwit het metabolisme opjaagt door zn complexiteit.

Deze verhouding van macronutriënten is veel effectiever en logischer. Maar leuk is het niet natuurlijk, koolhydraten zijn immers veel lekkerder om te eten.

Wanneer je hier een bescheiden tekort aanhoud van -20% van je dagelijkse behoefte zul je daar niet ziek van worden.
Ga je echter tot -40% tja dan word het ongezond, maja, thats my choice, all for the results


En idd, het perfecte dieet bestaat niet, maar een dieet is ook een individueel proces. De effectiefste methode, die bestaat wel.
Evenals de leukste methode, of de methode voor luiaards, of de methode voor koolhydraatverslaafden etc etc.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 12-07-2004 om 11:42.
Oud 12-07-2004, 11:48
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 12-07-2004 @ 12:39 :
En idd, het perfecte dieet bestaat niet, maar een dieet is ook een individueel proces. De effectiefste methode, die bestaat wel.
Evenals de leukste methode, of de methode voor luiaards, of de methode voor koolhydraatverslaafden etc etc.
Jij had het steeds over het perfecte dieet.

Of de perfecte methode bestaat, weet ik ook niet. Ik denk dat ook dat per persoon zal verschillen. Al is het misschien alleen al omdat het doel dat iemand wil bereiken niet voor iedereen hetzelfde is. En hoe kan één methode het meest geschikt zijn voor het bereiken van allerlei verschillende doelen?
Oud 12-07-2004, 12:24
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 12:48 :
Jij had het steeds over het perfecte dieet.

Of de perfecte methode bestaat, weet ik ook niet. Ik denk dat ook dat per persoon zal verschillen. Al is het misschien alleen al omdat het doel dat iemand wil bereiken niet voor iedereen hetzelfde is. En hoe kan één methode het meest geschikt zijn voor het bereiken van allerlei verschillende doelen?
Oke, ik geef toe mijn uitdrukkingsmethoden zijn niet altijd even goed. Jezelf voorbij praten heet dat.

Het lijkt me vrij logisch dat iemand die wil afvallen ook VET kwijt wil, en geen massa, of vocht. De weegschaal bedriegt, de spiegel niet.

Scheikunde (want dat is het uiteindelijk) is nou eenmaal een vrij exacte wetenschap. Het kan idd dat er individueele verschillen zijn in hoe iemand op een dieet reageert, dat heeft dan te maken met zijn/haar metabolisme. De scheikunde processen van de vertering van voeding en de effecten op de stofwisseling zijn voor iedereen hetzelfde.

Puur en alleen op dat gebied. Dan hou ik geen rekening met of je maatschappelijke bezigheden dat toelaten, of je financiën, of dat je het mentaal wel of niet kunt opbrengen etc etc.

Er zijn 1001 methoden om te dieeten en hun (gebrek aan)kwaliteit en effecten zijn bewezen. Welke je daarvan kiest dat lijkt me een zaak die tussen de oren speelt, en dat lijkt me de doorslaggevende factor of een dieetmethode voor iemand "perfect" geschikt is, of dat die persoon beter een andere methode kan kiezen.

Ik heb ook nooit iemand opgedrongen het op mijn manier te doen, alleen, wanneer iemand klaagt van "mijn dieet werkt niet, ik val niet goed af" dan zeg ik "daar en daar zitten een aantal fouten in je aanpak" of het voor diegene uitvoerbaar is om daar iets aan te doen is mijn zaak niet.

En dat is volgens mij meer wat jij bedoeld met het perfect zijn van het dieet, de toepasselijkheid er van in je dagelijks leven ?
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 12-07-2004, 21:51
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Question!

Wat is volgens jullie beter?
Van 96 kilo naar 80, vervolgens even 3 maanden gelijkblijven op dat gewicht en je lichaam weer even laten wennen aan een iets grotere calorie-opname per dag , vervolgens opnieuw beginnen en op naar de 68,

of:

In een keer van 96 kilo naar 68 en dan meteen gelijk proberen te blijven voor altijd.

Ik heb dit eerste gedaan en ben sinds een week weer met goede moed begonnen en er is na een week heel veel cardio alweer 2 kilo af.
Misschien een beetje extreem voor 1 week, maar daar gaat het nu even niet over.

Wat denken jullie van dat eerste wat ik typte dus?
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Oud 12-07-2004, 23:06
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 12-07-2004 @ 22:51 :
Question!

Wat is volgens jullie beter?
Van 96 kilo naar 80, vervolgens even 3 maanden gelijkblijven op dat gewicht en je lichaam weer even laten wennen aan een iets grotere calorie-opname per dag , vervolgens opnieuw beginnen en op naar de 68,

of:

In een keer van 96 kilo naar 68 en dan meteen gelijk proberen te blijven voor altijd.

Ik heb dit eerste gedaan en ben sinds een week weer met goede moed begonnen en er is na een week heel veel cardio alweer 2 kilo af.
Misschien een beetje extreem voor 1 week, maar daar gaat het nu even niet over.

Wat denken jullie van dat eerste wat ik typte dus?
Nou wat denk je zelf? Natuurlijk is het beter om geleidelijk af te vallen omdat je zo minder snel gaat jojo-en en dergelijke.
Oud 12-07-2004, 23:23
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 12-07-2004 @ 22:51 :
Question!

Wat is volgens jullie beter?
Van 96 kilo naar 80, vervolgens even 3 maanden gelijkblijven op dat gewicht en je lichaam weer even laten wennen aan een iets grotere calorie-opname per dag , vervolgens opnieuw beginnen en op naar de 68,

of:

In een keer van 96 kilo naar 68 en dan meteen gelijk proberen te blijven voor altijd.

Ik heb dit eerste gedaan en ben sinds een week weer met goede moed begonnen en er is na een week heel veel cardio alweer 2 kilo af.
Misschien een beetje extreem voor 1 week, maar daar gaat het nu even niet over.

Wat denken jullie van dat eerste wat ik typte dus?
Naja dat "wennen aan een hogere calorieinname" gaat alleen op bij mensen die zwaarder worden.

Ik denk dat wat jij bedoeld is dat wanneer je stopt met afvallen, en je normaal gaat eten, dat het lichaam even tijd nodig heeft om het metabolisme weer op het hoogste peil in te stellen.

Tijdens het dieet zelf hou je elke week een dag refeed waarbij je precies volgens behoefte eet om te voorkomen dat het metabolisme in zakt.

Die aanpassing die jij bedoeld geld alleen als de energiebehoefte van het lichaam veranderd door veranderingen in je vetvrije (energiebehoevende) massa, en die blijft vrijwel gelijk als je goed dieet.

Die herstel fase waarbij het lichaam zich weer in steld op de normale calorie inname hou je altijd wanneer je stopt met je tekort.

Als je je dieet netjes in de gaten houd en geen vreemde dingen gaat doen valt die metabolische vertraging reuze mee. Als je dan stopt met dieeten en je werkt wekelijks met stapjes van 200kcal weer omhoog naar je behoefte dan zul je weinig tot niets aanzetten.

Je kunt het tussendoor nog een keer doen maar het is niet noodzakelijk, het kost alleen tijd en misschien dat het geestelijk bevredigend is.

conclusie : het bruto gewicht heeft niets van doen met de energiebehoefte, zolang de vetvrije massa, en dus de energiebehoefte gelijk blijft, is het niet nodig tussendoor een stop te nemen om het lichaam de stofwisseling opnieuw in te laten stellen. Die blijft namelijk toch nagenoeg hetzelfde, of je nu een maand dieet of een half jaar.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 13-07-2004, 14:23
Mara
Mara is offline
Vraagje: Waar kan je je vetpercentage laten meten? Alleen bij de sportschool?
Oud 13-07-2004, 14:54
Dory
Avatar van Dory
Dory is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-07-2004 @ 15:23 :
Vraagje: Waar kan je je vetpercentage laten meten? Alleen bij de sportschool?
In Arnhem staan er af en toe van die lui voor de H&M... ik weet niet of je daar veel aan hebt
__________________
Nu: niet langer treuren, het kan altijd nog wel gebeuren.
Oud 13-07-2004, 14:58
Mara
Mara is offline
Citaat:
Dory schreef op 13-07-2004 @ 15:54 :
In Arnhem staan er af en toe van die lui voor de H&M... ik weet niet of je daar veel aan hebt
Haha ja geweldig, 'mam ik ga morgen even naar Arnhem' 'Waarvoor dan?' 'Ik ga m'n vetpercentage laten meten' 'Goed meid, veel plezier!'

Ik zie 't al helemaal voor me

Overigens, ik zit er nu serieus aan te denken om toch naar een dietist te gaan. Ik wacht er wel even mee, ga over 2 weken op vakantie en ik vind 't nogal nutteloos om dan nu nog een afspraak te gaan maken bij de dokter (die volgens mij ook op vakantie is, en ik heb geen zin om naar een andere dokter te gaan eerlijk gezegd)

Edit: Weet iemand trouwens hoeveel een gemiddelde aardbei ongeveer weegt?

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 15:08.
Oud 13-07-2004, 15:39
Mara
Mara is offline
Wat ik vandaag gegeten heb:

Ontbijt
1 Bruine Boterham met Becel light en aardbei
1 Glas Milk&Fruit

Lunch
3 Bruine Boterhammen, waarvan 2 met Becel light
1x Kipfilet, 1x 30+ kaas en 1x Honing

Tussendoor
1 Banaan
Schaaltje kersen
1 mok Wiener Melange koffie

Avondeten komt er natuurlijk nog bij.


Ik heb even uitgerekend hoeveek koolhydraten, eiwitten en vetten ik tot nu toe binnen heb. Ik kom nu (zonder avondeten en andere tussendoortjes die misschien nog komen waaronder iig een mok magere melk) op:
1099.5 Kcal
35.325 Eiwitten
171.12 Koolhydraten
17.125 Vet

Verhoudingspercentage K - E - V is ongeveer 76% - 16% - 8%
Teveel koolhydraten dus? Maar koolhydraten zijn toch voornamelijk suiker? Ik eet echter bijna helemaal geen toegevoegde zooi? Geen snoep, ijs, koekjes, wat dan ook?
Oud 13-07-2004, 15:42
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-07-2004 @ 16:39 :


Ik heb even uitgerekend hoeveek koolhydraten, eiwitten en vetten ik tot nu toe binnen heb. Ik kom nu (zonder avondeten en andere tussendoortjes die misschien nog komen waaronder iig een mok magere melk) op:
1099.5 Kcal
35.325 Eiwitten
171.12 Koolhydraten
17.125 Vet

Verhoudingspercentage K - E - V is ongeveer 76% - 16% - 8%
Teveel koolhydraten dus? Maar koolhydraten zijn toch voornamelijk suiker? Ik eet echter bijna helemaal geen toegevoegde zooi? Geen snoep, ijs, koekjes, wat dan ook?
Koolhydraten zijn lang niet vooral suiker, maar meestal (bij iemand die normaal eet) vooral zetmeel. En in brood zit veel zetmeel . Daarbij zit in bananen en kersen natuurlijk ook vruchtensuiker.
Oud 13-07-2004, 16:00
Mara
Mara is offline
Citaat:
Sarah schreef op 13-07-2004 @ 16:42 :
Koolhydraten zijn lang niet vooral suiker, maar meestal (bij iemand die normaal eet) vooral zetmeel. En in brood zit veel zetmeel . Daarbij zit in bananen en kersen natuurlijk ook vruchtensuiker.
Ja, dat dacht ik ook.. had alleen even een bevestiging nodig . Maar dan ga ik verder niks eraan veranderen om aan die percentages te voldoen, ik vind verder namelijk dat ik wel gezond eet. Lekker puh
Oud 13-07-2004, 16:17
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Sarah schreef op 13-07-2004 @ 16:42 :
Koolhydraten zijn lang niet vooral suiker, maar meestal (bij iemand die normaal eet) vooral zetmeel. En in brood zit veel zetmeel . Daarbij zit in bananen en kersen natuurlijk ook vruchtensuiker.
Alle koolhydraten zijn op een of andere manier suikers.

Zetmeel is een meervoudig suiker, polosaccharide, in het lichaam word het eerst afgebroken tot maltose, een dissaccharide ofwel een dubbel suikermolecuul. Van daaruit worden die moleculen weer afgebroken tot enkelvoudige suikers, glucose, om vervolgens "klaar voor gebruik" te zijn.

Het is in consumptiestaat geen enkelvoudig suiker nee maar in het lichaam word het daar dus wel naar afgebroken. Het effect is dus hetzelfde alleen minder snel door dat het afbraakproces van het zetmeel naar maltose naar sucrose complexer is dus blijft de bloedsuikerspiegel matiger doordat er bij beetjes glucose in het bloed komt en niet in een keer een hele golf met alle gevolgen van dien.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 16:24.
Oud 13-07-2004, 17:39
suusch
Avatar van suusch
suusch is offline
Ik ben trouwens in 2 weken 2,3 kilo afgevallen, dankzij Weight Watchers.
__________________
.
Oud 13-07-2004, 18:17
Mara
Mara is offline
Citaat:
suusch schreef op 13-07-2004 @ 18:39 :
Ik ben trouwens in 2 weken 2,3 kilo afgevallen, dankzij Weight Watchers.
Gefeliciteerd! Bedenk wel dat 'n (groot) deel waarschijnlijk wel vocht is. Je gewicht kan enorm fluctueren daardoor. Maar 't feit dat 't wel lukt is geweldig!

Mijn K - E - V ratio is nu (met avondeten) trouwens 72% - 22% - 6%. Apart.

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 18:21.
Oud 13-07-2004, 18:27
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-07-2004 @ 19:17 :
Mijn K - E - V ratio is nu (met avondeten) trouwens 72% - 22% - 6%. Apart.
Waarom apart?
Oud 13-07-2004, 18:30
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 19:27 :
Waarom apart?
Zoveel koolhydraten. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Oud 13-07-2004, 18:32
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-07-2004 @ 19:30 :
Zoveel koolhydraten. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Percentage koolhydraten is toch gedaald? 'k weet niet wat je gegeten hebt, maar op zich kan het wel, toch?
Oud 13-07-2004, 18:34
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 19:32 :
Percentage koolhydraten is toch gedaald? 'k weet niet wat je gegeten hebt, maar op zich kan het wel, toch?
Ja, voornamelijk gedaald door vlees en magere yoghurt. Ik vind 't ook wel kunnen, vetpercentage is mooi laag, ik ben wel tevreden, had 't gewoon niet verwacht
Oud 13-07-2004, 18:47
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-07-2004 @ 19:34 :
Ja, voornamelijk gedaald door vlees en magere yoghurt. Ik vind 't ook wel kunnen, vetpercentage is mooi laag, ik ben wel tevreden, had 't gewoon niet verwacht
Hoe/waar heb je het btw uitgerekend? Zelf of ergens op een site (becel oid?)?
Oud 13-07-2004, 18:50
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 19:47 :
Hoe/waar heb je het btw uitgerekend? Zelf of ergens op een site (voedingscentrum?)?
Op site die MightyDuck noemde (www.calorietabel.nl) staat van een product het aantal kcal, hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vet. In Excel even tabelletje gemaakt en alles er ingezet
Oud 13-07-2004, 19:05
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 19:32 :
Percentage koolhydraten is toch gedaald? 'k weet niet wat je gegeten hebt, maar op zich kan het wel, toch?
Mwa het ligt aan de totale calorie omvang van haar ( Meelfrieks ) maaltijd hè.

Zeg dat je bij het avond eten 3 aardappels eet, 100 gram rosbief en nog wat groenten, dan is dat rond de 70 gram koolhydraten 30 gram eiwit en idd rond de 15 gram vet ( uitgaande dat je moeder gewoon in boter bakt tel ik ongeveer 10 gram bovenop de 5 gram uit het vlees )

Op zich niet slecht maar wat moet je zo laat nog met zoveel koolhydraten.

Oke, zolang je niet boven je caloriebehoefte uitkomt maakt het niet zoveel uit wanneer je iets eet over de dag verspreid, maar om nou savonds nog eens tegen de 300kcal uit koolhydraten te halen vind ik een beetje zonde, plan die dan eerder op de dag dan kun je ze verbranden bij wat dan ook wat je allemaal doet.
Neem bijv door de dag heen 3 sneetjes brood meer en dan savonds maar 1 aardappel ofzo.

Dat komt overdag je prestaties ook ten goede. Savonds heb je ze toch niet meer nodig. Tenzij je natuurlijk nog traint na het avond eten, dan heb ik niets gezegd.

-edit- leer mij dat Excel gebruiken ik maak voedingsschema's nog altijd prutserig in Word
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 19:08.
Oud 13-07-2004, 19:16
Mara
Mara is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 13-07-2004 @ 20:05 :
Mwa het ligt aan de totale calorie omvang van haar ( Meelfrieks ) maaltijd hè.

Zeg dat je bij het avond eten 3 aardappels eet, 100 gram rosbief en nog wat groenten, dan is dat rond de 70 gram koolhydraten 30 gram eiwit en idd rond de 15 gram vet ( uitgaande dat je moeder gewoon in boter bakt tel ik ongeveer 10 gram bovenop de 5 gram uit het vlees )

Op zich niet slecht maar wat moet je zo laat nog met zoveel koolhydraten.

Oke, zolang je niet boven je caloriebehoefte uitkomt maakt het niet zoveel uit wanneer je iets eet over de dag verspreid, maar om nou savonds nog eens tegen de 300kcal uit koolhydraten te halen vind ik een beetje zonde, plan die dan eerder op de dag dan kun je ze verbranden bij wat dan ook wat je allemaal doet.
Neem bijv door de dag heen 3 sneetjes brood meer en dan savonds maar 1 aardappel ofzo.

Dat komt overdag je prestaties ook ten goede. Savonds heb je ze toch niet meer nodig. Tenzij je natuurlijk nog traint na het avond eten, dan heb ik niets gezegd.

-edit- leer mij dat Excel gebruiken ik maak voedingsschema's nog altijd prutserig in Word
Ik heb de luxe niet om 't anders te plannen. Ik ben 16 jaar, woon bij m'n ouders en heb nog een broertje. M'n pa is bouwvakker, die wil 's avonds gewoon een stevige warme maaltijd, wat ik ook kan begrijpen. Hij staat 's ochtends om half 5 op en is pas rond 18 uur thuis.
Ik kan moeilijk gaan zeggen dat ik dan 's middags warm wil gaan eten.

En trainen na 't avondeten - ik doe 's avonds meestal wel sit-up's e.d. maar of je dat een training kan noemen? Soms doe ik 's avonds ook nog tae-bo.

HIER staat trouwens een online excel cursus. Weet niet of 't wat is, is 't eerste wat ik vond met google.
Oud 13-07-2004, 19:20
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 13-07-2004 @ 17:17 :
*verhaaltje over koolhydraten en suikers*
Ja, dat weet ik wel, biologisch / scheikundig gezien is zetmeel een suiker, maar in het dagelijks taalgebruik niet. Na 'hee, ik doe wat suiker op deze pannenkoek' ga je er geen bloem op strooien. Vandaar.
Oud 13-07-2004, 19:34
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Sarah schreef op 13-07-2004 @ 20:20 :
Ja, dat weet ik wel, biologisch / scheikundig gezien is zetmeel een suiker, maar in het dagelijks taalgebruik niet. Na 'hee, ik doe wat suiker op deze pannenkoek' ga je er geen bloem op strooien. Vandaar.
Ghehe daar gaan veel mensen de fout in, er zijn meer rottige dingen dan suiker alleen, druivensuiker bijv klinkt veel vriendelijker, of fruitsuiker, maar het is net zo slecht voor je lijn.
Beter let men op de GI zoals ze dat ook bij het GI-dieet doen, dan eet je automatisch overwegend complexe koolhydraten.

Maargoed, bijzaak.

@Meelfriek : Ik zeg ook niet dat je niet mee moet eten of je maaltijd moet verplaatsen, die luxe kan ik me hier ook niet permitteren, ik mag eten wat ik wil, zolang ik maar verschijn aan het avond eten.

Maar zoals ik al zei, beperk het aantal aardappels iets en neem overdag iets meer brood/brinta/rijst(wafels) Neem aan dat dat geen probleem moet vormen. Nog altijd je eigen keuze maar persoonlijk vond ik dat een van de makkelijkste aanpassingen.

Zo blijft het dagtotaal toch hetzelfde maar is het kwalitatief gezien wat beter afgestemd op de momenten dat je energie nodig hebt en heb je overdag wat meer energie. O.a. doordat het een stabielere invloed heeft op de bloedsuiker spiegel en die niet zo extreem zal dalen dan wanneer je inspanning verricht zonder brandstof.

Van mezelf uitgaand vind ik bovendien dat ik savonds minder last heb van een honger gevoel als ik koolhydraten vroeger op de dag indeel en savonds wat meer eiwit eet.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 19:36.
Oud 13-07-2004, 20:24
Mara
Mara is offline
Ik eet sowieso al niet veel aardappelen, hou er niet zo veel van
Ik eet bij 't avondeten vlees en heel veel groente, plus wat magere yoghurt. Ik eet nu dus al zo weinig mogelijk aardappelen.
Ik zal zien of ik een extra boterham kan eten 's middags, moet wel lukken denk ik.

Je zegt dat je 's avonds minder honger krijgt door jou dieet, ik heb er erg last van dat ik 's avonds zin krijg in zoetigheid. Overdag niet zo, maar 's avonds vooral na een uur of 8 is 't heel erg. Hoe kan ik dit 't beste oplossen, behalve dan die extra boterham 's middags?
Oud 13-07-2004, 20:36
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-07-2004 @ 21:24 :
Ik eet sowieso al niet veel aardappelen, hou er niet zo veel van
Ik eet bij 't avondeten vlees en heel veel groente, plus wat magere yoghurt. Ik eet nu dus al zo weinig mogelijk aardappelen.
Ik zal zien of ik een extra boterham kan eten 's middags, moet wel lukken denk ik.

Je zegt dat je 's avonds minder honger krijgt door jou dieet, ik heb er erg last van dat ik 's avonds zin krijg in zoetigheid. Overdag niet zo, maar 's avonds vooral na een uur of 8 is 't heel erg. Hoe kan ik dit 't beste oplossen, behalve dan die extra boterham 's middags?
Nou ik heb dit niet opgezocht ofzo, maar wat ik net zeg is dat jij gedurende de dag niet zoveel koolhydraten eet, feitelijk is de avondmaaltijd nog altijd je grootste maaltijd.

Je hebt dus van pakweg 9:00 uur tot 18:30 uur, de tijd dat je het meest energie nodig hebt, juist erg weinig (koolhydaten)gegeten. En daarna ga je die schade inhalen.

Door de combinatie van een lage calorie inname en lichamelijke inspanning daalt je bloedsuiker overdag, mogelijk span je je heel actief in waardoor er adrenaline vrij komt dus merk je je lage bloedsuikerspiegel niet zo op.

Pas tegen de avond valt het je op hoe uitgeput je bent.

Dat is precies de reden waarom ik voorstelde vroeg op de dag meer te eten. Je voorkomt dit effect, en de daarmee gepaard gaande spierafbraak die plaatsvind bij (langdurige/zware) inspanning zonder brandstof, en je kunt betere prestaties leveren.

Ik zou dus de avond gebruiken om de caloriën af te bouwen en vet te verbranden, een beetje honger mag je hebben maar niet extreem. Als je echt slap word zou ik het oplossen met kwark, een of 2 gekookte eieren, een blikje tonijn, die dingen. Eiwitrijk.

Eiwit is het complext te verteren dus je bloedsuiker stijgt een beetje en blijft vrij constant, hongergevoel weg, stofwisseling stijgt ook nog iets, en je zet niets aan.

Ik zou het ontbijt de calorie- en koolhydraatrijkste maaltijd van de dag laten zijn en dan naarmate de avond vordert afbouwen, voornamelijk door de koolhydraten te reduceren en eventueel iets meer vet toe te voegen daarvoor in de plaats. (maar dat gebeurt imo al in de avondmaaltijd)

Btw. ik doe cardio altijd een half uurtje heel rustig vóór het ontbijt, dat verhoogt de stofwisseling voor enkele uren en de vetverbranding staat optimaal omdat je geen reserves hebt zo na het slapen.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 13-07-2004, 20:44
Mara
Mara is offline
Ik ga 's ochtends ook altijd eerst joggen, dan douchen en dan pas ontbijten.

Is magere yoghurt ook goed voor 's avonds? Kwark en tonijn hebben we niet in huis, eieren niet altijd. Ik neem 's avonds iig nog een mok melk (anders slaap ik niet).

Bij mij is 't een probleem dat als ik bij 't ontbijt veel calorien en koolhydraten binnenkrijg ik de rest van de dag ongelooflijk veel wil eten. Ik heb 't namelijk wel 's een week of 2/3 geprobeerd, 's ochtends 2, soms wel 3 boterhammen. En ja, dat is veel voor mijn doen. Ik had dan echter meteen weer honger op school, ik nam dan weer boterhammen. Ik had bij 't avondeten nog steeds honger en 's avonds ook. Ik ben toen ook aangekomen, terwijl wát ik at wel gezond was (geen snoep etc.)

Ik denk dus niet dat 't voor mij helpt als ik 's ochtends heel veel eet. Ik kan me dan ook niet inhouden namelijk.
Oud 13-07-2004, 21:17
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
He, ik vraag me weer eens iets af heh..
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat het beter is om op een lege maag te gaan sporten (cardio met name) omdat je dan meer calorieen verbrandt.
De reden hiervoor was volgens haar omdat je lichaam dan meteen je reserves aanspreekt en niet datgene wat in je maag zit.
Klinkt logisch eigenlijk.
Is het ook zo?
Want ik dacht eigenlijk dat je lichaam sowieso altijd eerst opgeslagen calorieen aanspreekt, want dat wat in je maag zit moet nog een hele weg afleggen of praat ik nu gek?

Ben trouwens na een week veel sporten en niet cheaten (geen snoep, chips enz.) alweer ruim 2 kilo afgevallen.
Yeeh! Nog 9 kilo te gaan van de 27, waarvan ik er dus al 18 kwijt was.
Ben benieuwd!
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Oud 13-07-2004, 21:23
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-07-2004 @ 21:44 :


Ik denk dus niet dat 't voor mij helpt als ik 's ochtends heel veel eet. Ik kan me dan ook niet inhouden namelijk.
Die yoghurt, kijk maar eens op het pak hoeveel koolhydraten er nog in zitten ten opzichte van eiwit. Dat vind ik echt een maaltje voor overdag vlak voor je actief gaat worden.

Hoe vaak eet je per dag ? Misschien ging ik er ten onrechte vanuit dat je een cyclus had van ongeveer 3 uur tussen elke maaltijd.

Als je daar last van hebt dat je erge honger krijgt zou je misschien iets kalmer moeten joggen of minder lang, hooguit een half uurtje en je moet nog goed kunnen praten zonder buiten adem te raken.

Om de vertering van je voeding te vertragen heb je een aantal mogelijkheden : de complexiteit van de koolhydraten zo dik mogelijk maken en dus roggebrood eten, of havermout. Vet toevoegen.

Persoonlijk zou ik roggebrood nemen vanwege de vele vezels en daar 2 a 3 eieren met dooier bij nemen. Je kunt sochtends ook je ontbijt opdelen en 1/3 een uur later op eten, ook weer voor de stabiliteit van het bloedglucose. Dat zorgt immers voor de aanvoer van voeding naar je cellen en veroorzaakt honger wanneer het te laag is.

Magere yoghurt voor de avond is niet heel slecht ofzo maar de lactose (melksuiker) word ook meteen weer als leverglycogeen opgeslagen en dat word pas verbrand wanneer je je echt inspant.

Het is geen ramp, maar ook niet ideaal, met kwark heb je dat probleem trouwens ook alleen is het gehalte aan lactose ten opzichte van het gehalte eiwit vele malen lager dan bij yoghurt dus is het door de vingers te zien.

Ideaal zou zijn vis, als laatste avondmaal maar kwark is ook oke.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 13-07-2004, 21:27
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 13-07-2004 @ 22:17 :

De reden hiervoor was volgens haar omdat je lichaam dan meteen je reserves aanspreekt en niet datgene wat in je maag zit.
Klinkt logisch eigenlijk.
Is het ook zo?
Want ik dacht eigenlijk dat je lichaam sowieso altijd eerst opgeslagen calorieen aanspreekt, want dat wat in je maag zit moet nog een hele weg afleggen of praat ik nu gek?

Ben benieuwd!
Reden is correct, overdag heb je meestal al een aantal keer gegeten en worden de glycogeendepots in het lichaam aangevuld, vervolgens ga je dat weer eerst verbranden met cardio en daarna ga je nog eens vet verbranden, beetje inefficient, je geeft het lichaam voeding, om dat vervolgens weer te verbranden, en bovendien moet je ook nog langer cardio doen.

Wat betreft die voeding in je maag, de stofwisseling blijft verhoogd na de cardio op lege maag, als je meteen na de cardio eet duurt het afhankelijk van wat je eet misschien nog wel een uur tot het opgenomen word, in dat uur verbrand je ook nog vet.

Als je voor de cardio eet valt het bijna gelijktijdig, als je klaar bent met cardio is je eten ook verteerd en worden die caloriën gebruikt voor energieverschaffing ipv lichaamsvet.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 13-07-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 13-07-2004 @ 22:23 :
Ideaal zou zijn vis, als laatste avondmaal
Brr, dat klinkt luguber.
Oud 13-07-2004, 21:37
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 22:29 :
Brr, dat klinkt luguber.
Waar jij op doelt heet tegenwoordig "galgenmaal"
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 13-07-2004, 22:03
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 13-07-2004 @ 22:37 :
Waar jij op doelt heet tegenwoordig "galgenmaal"
Zo wordt het misschien genoemd, maar volgens mij heet het ook nog steeds gewoon '(het laatste) Avondmaal'. In de Van Dale staat 'Avondmaal' ook nog gewoon genoemd.
Oud 13-07-2004, 22:07
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 23:03 :
Zo wordt het misschien genoemd, maar volgens mij heet het ook nog steeds gewoon '(het laatste) Avondmaal'. In de Van Dale staat 'Avondmaal' ook nog gewoon genoemd.
Het heeft ook met intonatie en interpretatie te maken, letterlijk is "het laatste avondmaal" het laatste maal dat je in de avond eet.

Zie jij het avondmaal echter als het diner, en volgens de normen en waarden eet je 1 diner per dag, dan betekent het laatste avondmaal idd dat je morgen dood gaat

Maarreuh, offtopic, schaam je je niet
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 14-07-2004, 07:56
lso
Avatar van lso
lso is offline
We zijn alweer een weekje verder.. vanavond terug op de weegschaal. Ik heb er al aangedacht om misschien wat lichtere kledij te dragen maar dat haalt niets uit. Ik heb hetzelfde programma gevolgd als vorige week. Toen was ik niet tevreden met mijn 700grammetjes af. Nu hoop ik alleen maar dat het er alweer minstens 700gr zijn.. we zullen zien.. afwachten nu.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #24!
Mara
476 08-09-2004 17:03
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #14!!!!
ekki
250 22-07-2003 22:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.