Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2005, 11:28
MoonWolf
Avatar van MoonWolf
MoonWolf is offline
Ik heb vandaag een mini kweekkas voor cactussen gekocht. Maar er staat nergens bij hoe diep de zaadjes in de grond moeten. Heeft iemand enig idee?
__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2005, 12:12
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Zaaien
Je kunt uiteraard ook met zaad starten. Het duurt dan wel vele jaren voordat ze groot (ca. 5cm) zijn, maar is zeer zeker de moeite waard. Hieronder staat een methode beschreven om het zaad te ontkiemen en op te kweken. De beste maanden om te beginnen met zaaien is januari/februari/maart. Zaai met nieuwe maan. Dan kunnen de net ontsproten kiemen van het extra licht profiteren. Eventuele schimmel direct uit de kweekbak verwijderen!!!


Wat je nodig hebt zijn kleine plastic potjes(5cm), ontsmette cactus grond (verwarm de aarde een uurtje in rijststomer of oven op 90ºC), plastic folie, elastiekjes.


Vul de potjes met aarde, leg de zaadjes op de aarde en druk ze zachtjes aan.

Zet de potjes in een laagje gekookt water en wacht totdat de aarde aan het oppervlak vochtig wordt. Haal de potjes eruit, span wat transparante folie over het potje en zet het vast met een elastiekje.

En zet het potje in de vensterbank op het zuiden boven een radiator. *Beter is het nog om een kweekkasje(Ubbink) te gebruiken met een vloerverwarming. De optimale kiem-temperatuur ligt tussen de 18 en 23°C.

Na een paar dagen tot weken komen de eerste groene baby cacti uit de aarde omhoog. Zo'n 4 weken na dit moment kun je de babies gaan afharden. Prik een gaatje of twee in het plasticfolie .

Prik om de dag een gaatje erbij. Totdat onder het folie net zo'n atmosfeer heerst als erbuiten.

Nu kun je het plastic weghalen. En als de top aarde droog wordt handmatig water geven met gekookt of regenwater. De babies mogen het eerste jaar niet uitdrogen, maar verzuip ze niet !

Na een jaar kun je ze eventueel verpotten, wees erg voorzichtig met het pen worteltje.
bron

gaat wel om een specifiek soort cactus, de peyote cactus, maar misschien dat het voor alle soorten hetzelfde is? wat voor cactus heb je gekocht?


edit: Dit gaat over cactussen in het algemeen: http://www.henkhallo.nl/verzorging/
en ook hier staat dat je de zaadjes op het zand moet leggen en aandrukken
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why

Laatst gewijzigd op 28-04-2005 om 12:15.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:45
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Hangt natuurlijk af van de soort cactus dat t is en waar je em voor wilt gaan gebruiken.
http://www.meneercactus.nl/mc/peyote/
http://www.meneercactus.nl/mc/sanpedro/sanpedro.htm

maar natuurlijk levert googel al-tijd het antwoord op stomme vragen...
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:08
MoonWolf
Avatar van MoonWolf
MoonWolf is offline
Wat nou stomme vragen

Ik kwam inderdaad ook vooral de peyote cactus tegen, waarschijnlijk omdat je die als drugs kan gebruiken. Hij was erg populair bij google
Maar ik weet niet wat voor cactussen het zijn, want het is een zakje met 'gemengde zaadjes' niet echt duidelijk dus.
Maar ok, ik heb ze een beetje in de aarde gedrukt.

En al dat gedoe met folie waar je dan gaatjes in moet prikken zodat ze langzaam aan de 'buitenlucht' kunnen wennen gaat me toch allemaal een beetje ver hoor.
Ze moeten maar meteen hard zijn en doorbijten

Maar iig bedankt!
__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Rellen in Saairo #1863
Verwijderd
500 20-08-2013 15:00
Drugs & Alcohol Andere dingen kweken dan wiet.
hmmmm
30 03-11-2005 21:31
Drugs & Alcohol mescaline
freak on a leash
47 30-08-2004 09:40
Flora & Fauna Wat kweek jij??
Boozle
57 21-06-2004 18:50
Drugs & Alcohol Peyote (cactus)
apekop123
26 18-05-2004 11:44
Drugs & Alcohol Peyote (cactus)
apekop123
14 27-02-2003 23:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.