Oud 26-03-2009, 13:16
xxDelicious
xxDelicious is offline
Hay,

Ik loop stage op een activiteiten begeleing, met verstandelijke gehandicapte,
Maar nu zoals de activiteit beelden en kunst vroeg mij, om ideetjes te brengen voor nieuwe dingen te doen met knutselen
De spullen worden verkocht in een winkeltje, dus het moet verkoopbaar zijn, en het moet gemakkelijk zijn voor de clienten.
Nou heb ik zelf al op internet gezocht, maar niks tegen gekomen
Zou iemand mij leuke ideeetjes kunnen geven, ofop ideetjes kunnen brengen ?

Alvast bedankt xx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2009, 15:02
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Bij de Action (en ook wel andere winkels) kun je tegenwoordig heel goedkope schilderspullen halen, van doeken tot kwasten en verf.
Ook het beschilderen van vazen en flessen is goed te doen en je kan vast wel oude flessen en vazen regelen voor niks.

Afhankelijk van het niveau is kleien ook wel tof, maar dat is ook prijziger waarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 20:33
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Van die goedkope pottenbak apparaatjes zou je wel kunnen proberen. Geen idee hoe duur dat is, maar het is in ieder geval erg leuk. Verder bepaalde dingen beschilderen inderdaad.

Je kan ook textiel verven en ze dan t-shirts en tassen laten beschilderen. Vaak heb je dat ook met sjablonen, dan kan er zelfs weinig mis mee gaan.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2009, 23:46
Meisje.
Avatar van Meisje.
Meisje. is offline
Een leuke tip is: www.studiohergebruik.nl
En kijk dan even onder 'producten'. Alles wat ze daar maken komt van gebruikte materialen, zo ben je ook nog eens duurzaam bezig.
Ze hebben bijvoorbeeld lampenkappen van chipszakken (wie heeft nou geen chipszakjes over )
(Oude lampenkap kopen, kringloop, stof ervanaf halen en het geraamte omwikkelen met chipszakken. Aangezien dit iemand anders idee is, kun je het ook met lapjes stof e.d. proberen)

Ik zou in ieder geval kiezen om dingen te maken waar de klanten ook echt wat aan hebben. Een prulletje kopen ze niet zo snel of het komt al snel op de stoffige zolder terecht.

Misschien hebben ze zelf ook wel ideeen? Dat ze van een melkpak een portomonnee maken, ze zijn vast zelf ook wel creatief
Met citaat reageren
Oud 29-03-2009, 09:54
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Je hebt van die houten bakjes bij de Xenos (vijftig cent, geloof ik). Die zou je ze kunnen laten schilderen/bewerken.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 05:17
Verwijderd
Citaat:
Een leuke tip is: www.studiohergebruik.nl
En kijk dan even onder 'producten'. Alles wat ze daar maken komt van gebruikte materialen, zo ben je ook nog eens duurzaam bezig.
Ze hebben bijvoorbeeld lampenkappen van chipszakken (wie heeft nou geen chipszakjes over )
(Oude lampenkap kopen, kringloop, stof ervanaf halen en het geraamte omwikkelen met chipszakken. Aangezien dit iemand anders idee is, kun je het ook met lapjes stof e.d. proberen)

Ik zou in ieder geval kiezen om dingen te maken waar de klanten ook echt wat aan hebben. Een prulletje kopen ze niet zo snel of het komt al snel op de stoffige zolder terecht.

Misschien hebben ze zelf ook wel ideeen? Dat ze van een melkpak een portomonnee maken, ze zijn vast zelf ook wel creatief
Wat een smerige site. Een beetje 64,- vragen voor een in elkaar geplet blik dat anders prima omgesmolten had kunnen worden tot iets nuttigs, verkocht onder de noemer 'milieubewust'. Dat is niet milieubewust of duurzaam en al helemaal geen kunst, het is een lelijk blik dat nouveau riches helpt hun geweten af te kopen. Er passen niet eens meer dan drie appels in.

Dat chipszakkengebeuren lijkt me ook waardeloos, trouwens. Het idee is nobel, maar niemand koopt dat, want chipszakken zijn lelijk en laten nauwelijks licht door. In de praktijk geeft zoiets het idee van recycling en hergebruik hooguit een slecht imago. Bovendien zijn lampenkappen vaak groot en onhandig om mee te nemen, waardoor mensen nog minder geneigd zijn om ze te kopen. Als je ze al per se wil bekleden zou ik het eerder met wit papier doen, dat de beste mongolen eerst beschilderen met aquarel - dat is makkelijker en praktischer. Nog beter zijn van die papieren lampenkappen die je voor nog geen euro bij de Xenos kunt halen, die hoeven alleen beschilderd te worden. Geen gedoe met kringloopwinkels afgaan op zoek naar goedkope lampenkappen, geen gezeul met die dingen, mensen die ze kopen kunnen ze ook heel makkelijk opvouwen en het is praktisch onmogelijk om zoiets te verpesten.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 06:15
Verwijderd
Zulke dingen:



Beschilderde papieren lampenkappen best mooi worden en als je aquarelverf gebruikt laten ze genoeg licht door. Je kunt er wel lijnen op maken met oostindische inkt en een dun kwastje. (Een kroontjespen lijkt me te moeilijk voor geestelijk gehandicapten, daarmee zullen ze wel gauw door het papier heen prikken.)









Maar zelfs zoiets zal van meer klandizie genieten dan een niet-lichtdoorlatende lampenkap waar "LAYS CHIPS 33% VET" op staat.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 14:36
blablatje
blablatje is offline
Kaartjes maken doet het vast ook goed. Er valt vanalles aan te knutselen en het is altijd verkoopbaar.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 14:44
Meisje.
Avatar van Meisje.
Meisje. is offline
Even ontopic @Paranoide hoor
Waarschijnlijk snap je het hele concept en de kunstwereld niet helemaal.
Nu gebruiken kunstenaars nog vaak nieuwe materialen, waarvoor dus ook opnieuw geproduceerd wordt, wat dan weer niet duurzaam is.
Het gebruiken van materialen die je al om je heen hebt is dat dan wel.
Maar vooral het vernieuwende (en wat totaal in de actuele tijdsgeest past) is hoe je deze materialen kan gebruiken voor iets totaal anders. Dit zijn geniale ideeen, en ja, daar betaal je voor.
Daarom is het ook uitdagender om deze gehandicapten (en niet mongolen zoals jij ze noemt ) iets te laten doen dat vernieuwend of speciaal is. Aanzetten met het zoveelste geschilderde werkje kennen de mensen nu wel.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 14:49
blablatje
blablatje is offline
De uitdaging zit hem er dan waarschijnlijk vooral in om iemand met een IQ van 60 ervan te overtuigen dat ze echt heel nuttig en goed bezig is als ze de hele dag chipszakken op een lampenkap plakt in plaats van haar best te doen om iets te maken dat ze zelf mooi vindt.
Je moet ook aan je doelgroep denken en dat is in dit geval in de eerste plaats de deelnemer.

Laatst gewijzigd op 30-03-2009 om 16:24.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 15:13
Meisje.
Avatar van Meisje.
Meisje. is offline
Verouderd? Dat denk ik niet. Wegens de economische recessie gaan mensen ineens meer kleding zelf maken, of ze ver-maken zodat ze er iets anders uitzien, of verstellen maten e.d. De schoenenmaker heeft het ineens ook weer drukker omdat de klanten oude schoenen weer willen gebruiken.
Nou zijn dit dagelijkse voorbeelden van de gewone burger, maar zo geldt dat voor de kunst ook (misschien al wel langer inderdaad, maar nu beseffen de 'niet-kunstenaars' het zelf ook)

En om te reageren op 'dat je alleen iets die van huuu ik doe iets anders -> Dat vind ik dan zo fijn aan studio hergebruik; het is wel degelijk interessant en mooi.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 15:15
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Maar vooral het vernieuwende (en wat totaal in de actuele tijdsgeest past) is hoe je deze materialen kan gebruiken voor iets totaal anders. Dit zijn geniale ideeen, en ja, daar betaal je voor.
Daarom is het ook uitdagender om deze gehandicapten (en niet mongolen zoals jij ze noemt ) iets te laten doen dat vernieuwend of speciaal is. Aanzetten met het zoveelste geschilderde werkje kennen de mensen nu wel.
Dat is idee alweer verouderd, hoor. Gelukkig begint talent het in de kunstwereld weer over te nemen van 'huu kijk eens ik doe iets anders'. Je kunt nog zo 'origineel' zijn (niet dat zo'n fruitschaal echt vernieuwend is), als het niet interessant en niet mooi is verdwijnt het vanzelf weer.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 15:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Verouderd? Dat denk ik niet. Wegens de economische recessie gaan mensen ineens meer kleding zelf maken, of ze ver-maken zodat ze er iets anders uitzien, of verstellen maten e.d. De schoenenmaker heeft het ineens ook weer drukker omdat de klanten oude schoenen weer willen gebruiken.
Nou zijn dit dagelijkse voorbeelden van de gewone burger, maar zo geldt dat voor de kunst ook (misschien al wel langer inderdaad, maar nu beseffen de 'niet-kunstenaars' het zelf ook)

En om te reageren op 'dat je alleen iets die van huuu ik doe iets anders -> Dat vind ik dan zo fijn aan studio hergebruik; het is wel degelijk interessant en mooi.
Wat is er interessant en mooi aan? Wat ik daar gezien heb vergt bijzonder weinig vakmanschap of creatief denkvermogen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Even ontopic @Paranoide hoor
Waarschijnlijk snap je het hele concept en de kunstwereld niet helemaal.
Nu gebruiken kunstenaars nog vaak nieuwe materialen, waarvoor dus ook opnieuw geproduceerd wordt, wat dan weer niet duurzaam is.
Het gebruiken van materialen die je al om je heen hebt is dat dan wel.
Maar vooral het vernieuwende (en wat totaal in de actuele tijdsgeest past) is hoe je deze materialen kan gebruiken voor iets totaal anders. Dit zijn geniale ideeen, en ja, daar betaal je voor.
Daarom is het ook uitdagender om deze gehandicapten (en niet mongolen zoals jij ze noemt ) iets te laten doen dat vernieuwend of speciaal is. Aanzetten met het zoveelste geschilderde werkje kennen de mensen nu wel.
Ik snap het hele concept en de kunstwereld heel goed, maar dit vind ik een waardeloze uiting ervan. Ik vind het ook geen kunst. Er zijn heel veel kunstenaars die enorm gave dingen doen met gebruikt materiaal, mensen die er iets moois van kunnen maken en er ook nog eens een positieve of juist kritische boodschap mee uitstralen. Maar zij zitten niet op die site. Logisch, want de 'ontwerpers' van die site zijn falende kunstacademiestudenten en uitgerangeerde huisvrouwen met een ego dat enkel overtroffen lijkt te zijn door hun hebberigheid.

Voorbeelden van gave dingen:

Heather Jansch, paarden gemaakt van drijfhout (waar de 'kunstenaars' op jouw site inspiratieloze Ikea-achtige tafels en banken van maken, hoewel dat waarschijnlijk kwalitatief beter hout is dan dergelijk sloophout dat écht nergens goed voor lijkt te zijn).





In het tafel-thema, tafels en stoelen van oude autobanden. Van Great Green Goods.





Recycled Scupture Show, een haai van wieldoppen. Veel van de dieren uit die tentoonstelling vragen aandacht voor het uitsterven van die specifieke diersoorten. Ik weet zo 1-2-3 niet precies welke haai dit is, maar het idee is duidelijk.



Meer:

Spoiler


Deze mag buiten de spoiler want het is één van mijn persoonlijke favorieten:

Nick Georgiou
, hij maakt bizarre sculpturen van kranten, karton, reclamefolders en ander oud papier en zet ze in grote steden neer op straat, o.a. om aandacht te vragen voor recycling.




Meer van deze man:

Spoiler


Bij een metrohalte bij mij in de buurt staat overigens een installatie die geheel gemaakt is van gebruikte plastic wegwerpbekertjes, die neergezet zijn in de vorm van golven. Over de 'golven' lopen plastic kreeften, ernaast staat een tekst over de North Pacific Gyre, ook wel bekend als 'the plastic continent', een reusachtig gebied midden in de ocean waar al het plastic dat wij op straat gooien belandt. Het is inmiddels twee keer zo groot als Texas en het groeit alsmaar door. De complicaties voor de ecologische omgeving kun je zelf ook wel bedenken, lijkt me. Hier een korte reportage. Wat betreft die installatie; als ik me niet vergis staat de naam van de kunstenaar er niet eens bij. Het is een duidelijke, pure boodschap overgebracht met een medium dat erop aansluit.

Dit is hoe het wél hoort. Geen pretentieus gekut met kapotte blikken, te verkopen aan verveelde nouveau riches. Geen lelijk afgewerkte crap, voor teveel geld verkocht onder de noemer 'koop het toch maar, want het is milieubewust'. Het enige wat die site doet is meeliften op de hype van het milieubewuste, hierbij zogenaamd kunstzinnige onzin uitkramend. De 'kunstenaars' die daarbij aangesloten zijn maken geen kunst. Conceptueel niet en visueel niet, want wat ze maken is lelijk en onorigineel. Een boodschap hebben ze ook nauwelijks, ze lijken vooral gedreven door hun eigen belangen en hun ego. Niks geen 'geniale ideeën', het is crap en wat mij betreft verdienen ze geen bestaansrecht. Het geeft zowel kunst als milieubewustzijn enkel een negatief imago.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 16:59
Verwijderd
Oja, ik vind dat je mongolen best zo kunt noemen, 'mongoloïde idiotie' is gewoon een (verouderde) medische term. Bovendien heb ik mijn hele leven contact gehad met mongolen, aangezien mijn broertje geestelijk gehandicapt is. Dat politiek correcte gedoe is aan mij niet besteed, een mongool blijft gewoon een mongool. Daar is in mijn ogen niets beledigends aan. Ik ga midgets ook niet consequent 'vertically challanged people' noemen, hoezeer dat tegenwoordig ook niet wordt gezien als de correcte term.

En wat ik voorstelde is niet 'het zoveelste geschilderde werkje'. Ik heb gezien wat ze vaak maken op scholen voor geestelijk gehandicapten en dat zijn inderdaad van die werkjes, een groot doek met daarop wat geklieder met verf. Daar heeft inderdaad niemand behoefte aan, net als de kromme cd-plankjes en de houten timmerwerkjes waar je splinters van krijgt. Een papieren lampenkap, beschilderd met aquarelverf die het licht van de lamp zacht verkleurt, is een stuk praktischer. Er valt nauwelijks wat aan te verpesten, omdat de verf zo subtiel is, maar het beschilderen voegt wel iets toe omdat het 't licht verandert. Een prima retardklus, ze doen iets nuttigs en zien gelijk het makkelijk begrijpbare effect ervan. En papier laat tenminste licht door, in tegenstelling tot chipszakken.

Nog meer ontopic - ik kan me herinneren dat mijn broertje kleien altijd leuk vond, maar daar komen natuurlijk niet altijd even geslaagde dingen uit. Een aantal jongens van zijn school vond koken ook heel erg leuk, dus je kunt proberen ze cake te laten bakken (en eventueel te versieren), dat is ook best verkoopbaar. Moet er wel dagelijks een bepaalde hoeveelheid mensen in die winkel komen, natuurlijk, anders blijf je met dat eten zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 19:44
Meisje.
Avatar van Meisje.
Meisje. is offline
De voorbeelden die je laat zien zijn enorm gaaf!
Maar dit is beeldende kunst, en studio hergebruik is design. Tussen die twee zit een wereld van verschil.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 04:25
Verwijderd
Alleen die paarden, de haai en de papieren beesten zijn beeldende kunst, de rest is design. (Hoewel ik het er niet helemaal mee eens ben dat die scheiding er is, trouwens, maar dat is een andere discussie ) Oja, en dat plastic gebeuren, maar daar heb ik geen foto's van. Ik heb zelfs expres geprobeerd om voorwerpen te nemen die Studio Hergebruik ook doet - armbandjes, kleding, tafels. En ook hetzelfde bronmateriaal - frisdrankblikjes, oudere kleding, autobanden. Dit om te laten zien dat je met hetzelfde doel en dezelfde materialen heel verschillende dingen kunt maken, die nogal kunnen verschillen in kwaliteit. Deze kwam ik daarna nog tegen, maar hij past prima in het rijtje:



Een ventilator van oude lp's, door Meytal Zemach. Hoewel de lp-fruitschaal van Studio Hergebruik nog best aardig is en niet het lelijkste voorwerp daar, vind ik dit een stuk vernieuwender en functioneler. Bovendien heeft het heel wat meer denkkracht gevergd dan 'als ik dit ronde ding een beetje verfrommel dan wordt het een soort schaal'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.