Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2010, 13:47
Jason23
Jason23 is offline
Hallo,

Normaal gesproken doe ik dit niet, via een forum, maar ik ben ten einde raad.
Ik ben inmiddels 23, en heb schulden waar je U tegen zegt.

Mijn leefsituatie:
Ben dus 23, heb een vriendin waar ik samen mee woon(huurhuis) sinds 1.5mnd zijn wij ook papa en mama geworden.

Ik heb, sinds mijn 18e heel veel dingen links laten liggen, op het gebied van rekeningen, sparen (verantwoordelijkheid dus).
nu, vijf jaar laten mag ik op de blaren zitten.

Een totale schuld, van +/- 17500 wat dagelijks aan me knaagt en waar ik deurwaarders voor probeer te ontlopen

Schuld opgebouwd uit:
Telefoon T-mobile: voor het laatst 3.000 euro, en dat was een jaar geleden, sindsdien niks meer van gehoord.
Zorgverzekering: 3.500 euro, en die rekening blijft groeien.
IBGroep: 7000 euro, door een aanvullende lening zo hoog. (inmiddels deurwaarder aan de deur geweest vorige week)
Boetes OV: 1500 euro
Telefoonrekening: 2000 euro (op mijn vriendins naam gezet 4 jaar geleden.. en WEER niet kunnen betalen)

Al met al.. ben ik ten einde raad!!
Ik werk wel, maar heb een 0 uren contract.. dus hebben ze even geen werk voor mij.. dan heb ik domweg geen inkomen. (soms pak ik ook 16/1700 netto) maar ik heb dus geen maandelijkse garantie.
Mijn vriendin is op straat gezet nadat haar werkgever hoorde dat ze zwanger was (natuurlijk gooide de werkgever het erop dat ze haar werk niet goed deed)

Ik weet niet meer wat ik moet doen... ik zie door de bomen het bos niet meer, maar ben durf niet aan te kloppen bij de deurwaarders etc. omdat ik gewoonweg geen gegarandeerde inkomen heb per maand

Inkomen varieert van 1000 tot 1600 ongeveer
Inkomen vriendin (momenteel zwangerschapsuitkering) 1050
uitgaven: huur 500, gaslicht 100, water 50, Telefoon/internet enz 75, zorgverzekering vriendin 120, kleine rekeningen, 100 totaal

Kan iemand mij AUB advies geven over de stappen die ik moet nemen.. ik weet het gewoon niet meer... ik wil mijn vriendin en ons kleine wondertje een mooi, zorgeloze toekomst bieden, maar HOE
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2010, 14:04
Verwijderd
Ken je deze websites al?
http://www.nvvk.eu/Schuldenplein.aspx?PageID=30
http://www.schuldhulpverleningdirect.nl/

En heb je al gekeken of je in aanmerking komt voor huursubsidie en kinderbijslag?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 15:00
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
De NVVK (Nederlandse Vereniging van Schuldkrediet) is de overkoepelende organisatie voor schuldhulpverlening in Nederland. Inderdaad www.nvvk.eu zoals Sarah al schreef. Via die site kun je vinden waar je terecht kunt voor schuldhulpverlening bij jou in de buurt.

Verder zou je bij je lokale gemeente kunnen vragen waar je voor schuldhulpverlening naar toe kunt. Elke gemeente moet je kunnen doorverwijzen.

Het Nibud heeft zelf een site voor mensen die zelf proberen grip te krijgen op hun schulden: www.zelfjeschuldenregelen.nl. Maar als je al ver in de schulden zit, is dat soms wel erg lastig. Dan is een steun in de rug wel heel prettig.

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 16:10
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je zou ook schuldsanering kunnen overwegen. al heb je niet zulke hele hoge schulden. dan leef je 3 jaar op het minimumloon, maar dan ben je daarna wel van je schulden af (op de ibgroep na), maar ik denk niet dat dat rendabel is met deze schuld.

Ben je verder bezig met het zoeken naar een andere (vaste) baan?
Zodra je een vast inkomen hebt, kun je afbetalingsregelingen treffen, dan krijg je iig geen boetes meer voor het negeren van die deurwaardersbrieven, en lopen de schulden ook niet meer op.

En weten jullie ouders hiervan? Zo ja, dan zou ik sowieso de afbetalingsregelingen treffen. Want een bedrag van 50 euro wordt zo al snel 500 euro. En mocht er dan een maand zijn dat jullie inkomen minder is, en je ouders willen eventueel bijspringen...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 20:48
Verwijderd
Ik weet wel een trucje...

Stop met het betalen van huur of maak slechts een klein bedrag over pe maand (max 25 euro). Woningen zijn heel goed beschermd in Nederland en ze kunnen je je huis niet uittrappen (tenzij antikraak ofzo).

-Zoek een baan (vastere) baan.
Wat heb je gestudeerd en wat is je werkervaring?

-De schuld bij de IB-groep kun je even laten zitten. Die kan nog wel effe mee denk en bovendien betaal je daar de laagste rente.

-
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 21:09
Ivo
Ivo is offline
17000,- schuld is niet mis. Maar daar is nog best overheen te komen. Dat vraagt alleen wel een hoop discipline en de nodige inzet.

Allereerst: In de uitgaven die je noemt ontbreken nog een aantal zaken. Jullie moeten ook eten/drinken en kleding hebben. Zorg dat je echt goed in beeld brengt van wat er nu aan geld bij jullie binnenkomt en waar je het aan uitgeeft. Schrijf dus alles, maar dan ook echt ALLES op wat jullie uitgeven. Door alles een tijd lang bij te houden krijg je een hoop inzicht van waar je geld nu naartoe gaat. En als je dat weet, kun je makkelijker ergens op besparen.

Als je alles goed op een rijtje hebt, kun je ook in onderhandeling met de schuldeisers over een afbetalingsregeling, want je weet wat je aan afbetalingen kan betalen per maand. Een afbetalingsregeling is altijd beter (goedkoper) dan niets van je laten horen en wachten tot je ooit wel het geld hebt om de rekening te betalen. Want zolang je wacht, loopt de rekening zowieso op. Als je eenmaal een regeling hebt getroffen waar je je ook aan houdt, dan zijn de schuldeisers vaak al lang blij dat er eindelijk geld binnen komt en zullen ze je niet meer lastig vallen met nog meer aanmanings/administratiekosten e.d.

Je vriendin heeft een inkomen van €1050 en jij zegt zelf ook wel €1000,- of meer binnen te brengen. Jullie inkomen is dus minimaal €2000 per maand. En soms zelfs enkele honderden euro's meer. Op zich zou dat niet te weinig moeten zijn om van rond te komen met z'n 2en en daarnaast een deel van de schulden af te betalen. Jullie woning is immers niet belachelijk duur ten opzichte van het inkomen. €50 voor water is wel erg veel met z'n 2-en. Dat zou maar een euro of 15 moeten zijn. € 75 voor telefoon/internet is ook erg veel als je dat geld hard nodig hebt voor andere zaken. Gewoon stoppen met bellen/sms-en, alleen als het ECHT noodzakelijk is even bellen en het goedkoopste internetabbo afsluiten voor €15 ofzo per maand.

Daarnaast kun je je inschrijven bij een uitzendburo (of meerdere) voor de uren/dagen dat je bij je huidige werkgever niet wordt ingeroosterd. Met een beetje geluk hebben die dan op je vrije dagen af en toe wat werk voor je waardoor je weer wat extra inkomsten krijgt.

Inderdaad zou ik ook bij jullie ouders aankloppen als jullie een goede relatie met hen hebben. Grote kans dat ze jullie willen hebben. Wellicht kunnen ze jullie niet een grote zak geld geven of lenen, maar dan kunnen ze jullie altijd nog morele steun bieden, helpen bij de onderhandelingen met de schuldeisers (voor de afbetalingsregelingen) en jullie af en toe wat rust geven doordat ze jullie bijvoorbeeld uitnodigen om bij hen te komen eten (hoef je zelf al weer een avondje geen eten te kopen).
Wanneer jullie ouders wel het nodige spaargeld hebben, en ze hebben voldoende vertrouwen in jullie, zijn ze wellicht bereid om een flink bedrag aan jullie te lenen waarmee je (een deel van) de schulden kunt aflossen. Jullie ouders zullen vervolgens hun geld wel terug willen, maar die zullen het bedrag niet telkens verhogen met administratiekosten en hoge rentes. Bied ze aan om aan hun de rente te betalen die ze nu op hun spaarrekening krijgen. Dan gaan ze er zelf niet op achteruit, maar gaan jullie er enorm op vooruit omdat jullie veel minder rente betalen over de schulden (met de huidige openstaande schuld scheelt dat al zo'n €2000,- per jaar!!!)

Kom je er met je ouders niet uit, ga dan zeker aankloppen bij de professionele schuldhulpverleners. Ook die kunnen je waarschijnlijk goed helpen bij het regelen van een betalingsregeling.
Uit ervaring weet ik dat het behoorlijk wat rust kan geven als er iets in positieve richting gebeurt. Met een inkomen van €1500,- per maand heb ik in een jaar 3000 afgelost en binnenkort komt daar nog eenmalig 1500 bij door vakantiegeld en belasting teruggave. Dat is wel even doorbijten, maar het geeft ook een goed gevoel om elke maand het openstande bedrag met ruim €200 te zien teruglopen. Namelijk het gevoel dat je de boel weer onder controle hebt en dat je ooit van die schuld af zal zijn!

Als je meer wilt weten mag je me ook pm-en.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 21:10
Verwijderd
Citaat:


Een totale schuld, van +/- 17500 wat dagelijks aan me knaagt en waar ik deurwaarders voor probeer te ontlopen
Dat is niet handig, een deurwaarder komt het uiteindelijk gewoon halen en dat is een situatie die je zeker niet wil hebben. Het best kan je de bedrijven bellen en vragen om een oplossing/betalingsregeling. De bedrijven willen doorgaans hun geld gewoon en zijn vaak bereid een oplossing te zoeken.
Citaat:

Telefoon T-mobile: voor het laatst 3.000 euro, en dat was een jaar geleden, sindsdien niks meer van gehoord.
Laat deze dan voorlopig even rusten totdat je weer iets hoort.
Citaat:
Zorgverzekering: 3.500 euro, en die rekening blijft groeien.
Dit moet je als eerste aanpakken, mocht je onverhoopt zorg nodig hebben dan wil je ook niet dat dit enige problemen oplevert. Bel ze morgen op en doe een afbetalingsvoorstel. 500 euro per maand gaan ze waarschijnlijk mee akkoord.
Citaat:
IBGroep: 7000 euro, door een aanvullende lening zo hoog. (inmiddels deurwaarder aan de deur geweest vorige week)
Neem contact op met het IBG, je kan volgens mij je lening aflossen met 50 euro per maand. Je bent dan iig van de deurwaarder af en het geeft je rust.
Citaat:
Boetes OV: 1500 euro
Allemaal bij dezelfde vervoerder? Hoe krijg je dit echt voor elkaar? Dat is 40x zwartrijden oid.
Citaat:
Telefoonrekening: 2000 euro (op mijn vriendins naam gezet 4 jaar geleden.. en WEER niet kunnen betalen)
Bel deze maatschappij en stel voor 300 euro per maand af te betalen.
Citaat:


Ik weet niet meer wat ik moet doen... ik zie door de bomen het bos niet meer, maar ben durf niet aan te kloppen bij de deurwaarders etc. omdat ik gewoonweg geen gegarandeerde inkomen heb per maand
Doe dat niet want dat kost je extra geld. Bel de organisaties op en probeer een betalingsregeling te treffen. Zij zijn er ook bij gebaad om het geld uiteindelijk te krijgen.
Citaat:

Inkomen varieert van 1000 tot 1600 ongeveer
Inkomen vriendin (momenteel zwangerschapsuitkering) 1050
uitgaven: huur 500, gaslicht 100, water 50, Telefoon/internet enz 75, zorgverzekering vriendin 120, kleine rekeningen, 100 totaal

Kan iemand mij AUB advies geven over de stappen die ik moet nemen.. ik weet het gewoon niet meer... ik wil mijn vriendin en ons kleine wondertje een mooi, zorgeloze toekomst bieden, maar HOE
Ok je kosten zijn dus per maand:
1000 euro per maand. Gebruik nog ongeveer 350 voor eten. En je houdt dus ongeveer 800 euro over dat je zeker elke maand kan oplossen. Zoals gezegd, je kan de IBG op een laag pitje zetten want die mag je in 15 jaar afbetalen, dus met 50 euro per maand zijn zij voorlopig tevreden. Prioriteit heeft voorlopig je zorgverzekering en die andere telefoonrekening. Mocht een maand 1500 verdienen dan kan je dat het best direct extra aflossen. Gaat het niet sparen, want dan geef je het misschien aan de verkeerde dingen uit, los het direct extra af.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2010, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Ik weet wel een trucje...

Stop met het betalen van huur of maak slechts een klein bedrag over pe maand (max 25 euro). Woningen zijn heel goed beschermd in Nederland en ze kunnen je je huis niet uittrappen (tenzij antikraak ofzo).

-Zoek een baan (vastere) baan.
Wat heb je gestudeerd en wat is je werkervaring?

-De schuld bij de IB-groep kun je even laten zitten. Die kan nog wel effe mee denk en bovendien betaal je daar de laagste rente.

-
Of zorg dat je familie als eerste de schuldeiser is ofzo..daar was ook een trucje voor maar ik weet het niet meer... weet jij het wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Oproep: televisieproducent zoekt jongeren met hoge schulden
Lisette1105
8 12-12-2013 12:24
Vrije tijd Buitenlands voetbal topic
Stom Konijn
31 20-07-2007 17:37
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Gemeenschappelijk landbouwbeleid
lisanne_tje
14 13-06-2005 21:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Collegegeldverhogingen
NN
43 03-02-2004 19:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Arnold Schwarzenegger als gouverneur ?!
Lyra
247 23-10-2003 18:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap linkse mensen
theone87nl
104 11-02-2003 14:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.