Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2009, 18:10
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Als ik het goed begrepen heb mag je de pil alleen opgeven als deze niet is voorgeschreven als anticonceptie. Maar hoe gaan ze dat controleren? Ik heb wel nog bonnetjes dat ik het betaald heb in de apotheek. Jaren geleden (oorspronkelijk) heb ik de pil namelijk niet als anticonceptie voorgeschreven gekregen maar daar gebruik ik hem inmiddels wel (ook) voor.

Mag ik verder die 300 euro in rekening brengen voor waskosten omdat ik een huisstofmijtallergie heb en daardoor m'n beddengoed, gordijnen, etc altijd op 60 graden moet wassen en elke week? Ik dacht zelf van wel maar vind het twijfelachtig.
Kluwer Belastinggids 2009: "Als u moet bijbetalen voor dure geneesmiddelen, dan is die bijbetaling aftrekbaar; dat geldt naar onze mening eveneens voor bijvoorbeeld een anticonceptiepil."
Je moet het nog steeds alleen op recept verkrijgen en bonnen gelden als een goed bewijs. Maar vaak wordt er niet gecontroleerd, zeker als je onder 'medicijnen' alleen het bedrag invult want specificatie van medicijnen gaat ook niet in het programma.

Ja. Als je een bewijs van een arts hebt dat je huisstofmijtallergie hebt is het al helemaal goed: dan hoef je de belastingdienst niet eens te specificeren dat je deze uitgaven doet. Moet je dit bewijs wel kunnen overhandigen. Geef je per jaar meer dan €600,- uit, dan mag je zelfs €750,- opgeven. Of je daar ook aan komt in je eentje.. ?
Advertentie
Oud 18-03-2009, 13:19
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Ok, iemand die toevallig er wél verstand van heeft, want ik snap er even niks meer van .

Wij hebben vorig jaar een koophuis gekocht. Voro die tijd snapte ik belasting indienen nog wel , maar nu ....

Wat moet je precies invullen bij het deel over eigen woning?

De aankoopprijs en bijkomende kosten snap ik, maar we krijgen bv. wel al iedere maand rente terug, waar kan je dat invullen? Ik heb geen zin dat later weer terug te moeten betalen. En aftrekbare rente en financiëringskosten eigen woning; wat houdt dat precies in? Als ik de rekenhulp volg komt er naar mijn idee zo'n hoog bedrag uit.

Valt bv. de NHG ook onder de aftrekpost?

En wij hebben in onze buurt een vereniging van eigenaren, hieraan betalen we ook iedere maand iets van 90 euro. Hierbij zitten ook o.a. de opstalverzekering en de branverzekering. Moeten we dit ook opgeven?

En moeten we ook onze levensverzekering, arbeidsongeschiktheidverzekering en afluistkosten samenlevingscontract opgeven?

Ik snap er helemaal niks meer van

Als iemand ook maar een tip heeft, heel graag! Heb de hele belastingsite al doorgespit, maar ik ben alleen maar meer in de war, want het zegt me nog niet zo veel.

En ja ik weet, ik kan het ook door iemand laten doen, maar ik wil het ook zelf leren

[edit] oh... en aan het einde kun je de verdeling van de kosten invullen; wat is slim om te doen? De kosten van het huis gewoon splitten of mag je dat helemaal zelf weten?
Oud 18-03-2009, 13:29
Verwijderd
Beste mensen,

Ik moet berekenen wat mijn fiscaal jaarinkomen inhoud.
Sinds ik een 13de maand heb, behoor ik nu te rekenen 13x mijn 4weekse bruto maandloon?

Of is het 13x maandelijk netto bedrag.

Mijn inkomen is ieder maand anders omdat ik onregelmatige diensten draait.

Hoe zou ik dit dus het beste kunnen berekenen.
Oud 18-03-2009, 15:30
Skater13
Skater13 is offline
Je gemiddelde van vorig jaar per maand x 13? Weet niet of dat wat is?
Oud 18-03-2009, 16:30
Verwijderd
Dit hoort in het Centrale Belastingtopic en daar vertrekt het dan ook naartoe
Oud 18-03-2009, 17:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je moet nu uiterlijk ongeveer aangifte doen over vorig jaar. Kan je dat inkomen niet als richtlijn nemen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 21-03-2009, 22:21
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Kluwer Belastinggids 2009: "Als u moet bijbetalen voor dure geneesmiddelen, dan is die bijbetaling aftrekbaar; dat geldt naar onze mening eveneens voor bijvoorbeeld een anticonceptiepil."
Je moet het nog steeds alleen op recept verkrijgen en bonnen gelden als een goed bewijs. Maar vaak wordt er niet gecontroleerd, zeker als je onder 'medicijnen' alleen het bedrag invult want specificatie van medicijnen gaat ook niet in het programma.

Ja. Als je een bewijs van een arts hebt dat je huisstofmijtallergie hebt is het al helemaal goed: dan hoef je de belastingdienst niet eens te specificeren dat je deze uitgaven doet. Moet je dit bewijs wel kunnen overhandigen. Geef je per jaar meer dan €600,- uit, dan mag je zelfs €750,- opgeven. Of je daar ook aan komt in je eentje.. ?
Okee, dan komt dat wel goed

Ik heb een brief van m'n huisarts waarin hij verklaart dat ik een allergie voor huisstofmijt heb (was wel een brief voor de aanvraag van allergiehoezen maar dat zal niet zoveel uitmaken). Ik heb ook een kopie van de verwijsbrief van de huisarts naar de longarts met daarin de uitslagen van mijn allergietest van een paar jaar geleden. Meer dan 600 euro geef ik niet uit. De extra kosten die ik heb zijn puur omdat ik op 60 graden was ipv op 30 of 40 en wat vaker dan normaal.

Dankjewel voor je uitleg
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 22-03-2009, 17:24
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ok, iemand die toevallig er wél verstand van heeft, want ik snap er even niks meer van .

Wij hebben vorig jaar een koophuis gekocht. Voro die tijd snapte ik belasting indienen nog wel , maar nu ....

Wat moet je precies invullen bij het deel over eigen woning?

De aankoopprijs en bijkomende kosten snap ik, maar we krijgen bv. wel al iedere maand rente terug, waar kan je dat invullen? Ik heb geen zin dat later weer terug te moeten betalen. En aftrekbare rente en financiëringskosten eigen woning; wat houdt dat precies in? Als ik de rekenhulp volg komt er naar mijn idee zo'n hoog bedrag uit.

Valt bv. de NHG ook onder de aftrekpost?

En wij hebben in onze buurt een vereniging van eigenaren, hieraan betalen we ook iedere maand iets van 90 euro. Hierbij zitten ook o.a. de opstalverzekering en de branverzekering. Moeten we dit ook opgeven?

En moeten we ook onze levensverzekering, arbeidsongeschiktheidverzekering en afluistkosten samenlevingscontract opgeven?

Ik snap er helemaal niks meer van

Als iemand ook maar een tip heeft, heel graag! Heb de hele belastingsite al doorgespit, maar ik ben alleen maar meer in de war, want het zegt me nog niet zo veel.

En ja ik weet, ik kan het ook door iemand laten doen, maar ik wil het ook zelf leren

[edit] oh... en aan het einde kun je de verdeling van de kosten invullen; wat is slim om te doen? De kosten van het huis gewoon splitten of mag je dat helemaal zelf weten?
Financieringskosten: alle rentekosten en andere kosten voor de financiering van de eigen woning, dus ook notariskosten voor de hypotheekakte (zie nota notaris), wat je voor de NHG betaalt mag je ook opgeven. Wat betreft de rente die je al terugkrijgt: je bedoelt de voorlopige teruggave? Die vul je later in het programma in, onder 'te verrekenen bedragen'. Wat betreft de verdeling: probeer uit! Eerst bij de een alles, en dan kijken wat jullie gezamenlijk terugkrijgen, en dan bij de ander. Zo zul je de financieringskosten eigen woning opgeven bij diegene met het hoogste inkomen. Voor verdere vragen pm je me maar even.
Oud 22-03-2009, 21:18
Eduard001
Eduard001 is offline
ff vraagje voor mn zus

Mijn zus heeft eind verleden jaar een brief van de belasting gehad dat ze via een tjbiljet €42 terug kan krijgen over 2007.
Dit heeft zij nog niet gedaan.

Nu heeft zij met de rekenhulp 2008 berekend dat ze nog 485 terug moet betalen.

Wat moet ze doen 2007 wel en 2008 niet of moet je 2008 ook invullen als je 2007 heb ingevuld?
Oud 22-03-2009, 21:44
Ivo
Ivo is offline
Als ze nog een bedrag moet betalen, dan moet ze voor dat betreffende jaar aangifte doen. Doet ze dat niet, dan heet dat belastingontduiking en dat mag niet. Als ze 'wit' gewerkt heeft bij 2 werkgevers, is er best grote kans dat de belastingdienst er vanzelf achter komt dat ze te weinig heeft betaald.
Net zoals de belastingdienst er zelf achter is gekomen dat ze over 2007 geld kan terug krijgen.
Doet ze nu zelf geen aangifte en wacht ze tot de belastingdienst er vanzelf achter komt, dan moet je zus straks zowieso de wettelijke rente over die 485 euro betalen, en mogelijk ook nog een boete. Plus natuurlijk het bedrag zelf.
Oud 23-03-2009, 17:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het vreemd dat ik geen brief gehad heb dat ik aangifte moet doen terwijl ik vorig jaar (over 2007) ook aangifte gedaan heb? Ik heb toen ook geen brief gehad. Ik had er zelf niet bij stilgestaan maar m'n moeder ging m'n aangifte nakijken en die vond het raar.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 23-03-2009, 20:41
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Okee, dan komt dat wel goed

Ik heb een brief van m'n huisarts waarin hij verklaart dat ik een allergie voor huisstofmijt heb (was wel een brief voor de aanvraag van allergiehoezen maar dat zal niet zoveel uitmaken). Ik heb ook een kopie van de verwijsbrief van de huisarts naar de longarts met daarin de uitslagen van mijn allergietest van een paar jaar geleden. Meer dan 600 euro geef ik niet uit. De extra kosten die ik heb zijn puur omdat ik op 60 graden was ipv op 30 of 40 en wat vaker dan normaal.

Dankjewel voor je uitleg
Ik zou de belastingdienst voor idioot verklaren als ze dat niet aannemen als bewijs. Graag gedaan.
Oud 24-03-2009, 13:52
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Misschien staat het al ergens, maar ik heb geen zin om alles door te lezen

Weet iemand wanneer je het geld dat je terugkrijgt van de belasting ongeveer kunt verwachten, als je voor 1 april aangifte hebt gedaan?
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Oud 24-03-2009, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Misschien staat het al ergens, maar ik heb geen zin om alles door te lezen

Weet iemand wanneer je het geld dat je terugkrijgt van de belasting ongeveer kunt verwachten, als je voor 1 april aangifte hebt gedaan?
Zoals altijd krijg je dat dan terug voor 1 juli.
Zie ook hier:
Als u geld terugkrijgt
Oud 30-03-2009, 09:21
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
Financieringskosten: alle rentekosten en andere kosten voor de financiering van de eigen woning, dus ook notariskosten voor de hypotheekakte (zie nota notaris), wat je voor de NHG betaalt mag je ook opgeven. Wat betreft de rente die je al terugkrijgt: je bedoelt de voorlopige teruggave? Die vul je later in het programma in, onder 'te verrekenen bedragen'. Wat betreft de verdeling: probeer uit! Eerst bij de een alles, en dan kijken wat jullie gezamenlijk terugkrijgen, en dan bij de ander. Zo zul je de financieringskosten eigen woning opgeven bij diegene met het hoogste inkomen. Voor verdere vragen pm je me maar even.
Merci

Nu is het zo goed als gelukt.
Enige vraag; VVE is onderverdeeld in brand/opstalverzekering, maar de rest is voor onderhoud aan de woning (buitenkant). De verzekeringen kan ik niet opgeven, maar dat onderhoud?

En die verdeling; de meeste ziekte kosten zijn door mij gemaakt en wij zijn beide voor de helft eigenaar van het huis. Mag je dan toch de verdeling anders weergeven, of moet dat dan ook half/half zijn en bij de ziektekosten ook echt de kosten die door mij zijn gemaakt in mijn box? Of maakt dat niet zoveel uit.
Oud 30-03-2009, 19:25
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Merci

Nu is het zo goed als gelukt.
Enige vraag; VVE is onderverdeeld in brand/opstalverzekering, maar de rest is voor onderhoud aan de woning (buitenkant). De verzekeringen kan ik niet opgeven, maar dat onderhoud?

En die verdeling; de meeste ziekte kosten zijn door mij gemaakt en wij zijn beide voor de helft eigenaar van het huis. Mag je dan toch de verdeling anders weergeven, of moet dat dan ook half/half zijn en bij de ziektekosten ook echt de kosten die door mij zijn gemaakt in mijn box? Of maakt dat niet zoveel uit.
Onderhoud mag je niet aftrekken, en je geeft gewoon alle ziektekosten op en op het eind van het programma maak je de gunstigste verdeling (diegene met het hoogste inkomen de meeste aftrekposten). Dan moet je wel voor het fiscaal partnerschap kiezen. Daarvoor geldt als voorwaarde dat je met die ander meer dan zes maanden onafgebroken samenwoont (waarbij ze kijken naar de inschrijving in de GBA). Als je getrouwd bent, heb je dit probleem niet.
Oud 30-03-2009, 20:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is toch niet altijd het voordeligst om de meeste aftrekposten onder te brengen bij de persoon met het hoogste inkomen? Als je een lager inkomen heb is namelijk je drempel ook lager
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 31-03-2009, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Is het vreemd dat ik geen brief gehad heb dat ik aangifte moet doen terwijl ik vorig jaar (over 2007) ook aangifte gedaan heb? Ik heb toen ook geen brief gehad. Ik had er zelf niet bij stilgestaan maar m'n moeder ging m'n aangifte nakijken en die vond het raar.
ik heb ook geen brief gehad, ofja, dat ze dachten dat er niks bijzonders was dus ik geen aangifte hoefde te doen... die mensen zijn gek
Oud 01-04-2009, 10:46
eazy-e
eazy-e is offline
Beste mensen,

Ik heb in 2008 een maand of 2 fulltime gewerkt, als 16 jarige. Tot mijn irritatie werd er 310 euro van mijn loon ingehouden, namelijk 251 euro loonheffing en de rest waren premies, ik geloof ziektepremie

Nu heb ik dat programma en wil ik dus aangifte doen, maar ik kan die 59 euro aan premies die ingehouden is nergens kwijt ! ik heb het geprobeerd bij ziektekosten en dan algemene uitgaves maar hij komt niet boven de drempel waarde dus ontvang ik 0 euro. Is dat sowieso de correcte plaats en wat moet ik nu doen? Het is al frustrerend genoeg dat ze zoveel hebben ingehouden, en nu weet ik niet hoe ik het terug moet krijgen.

Alvast bedankt
Oud 01-04-2009, 12:40
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Het is toch niet altijd het voordeligst om de meeste aftrekposten onder te brengen bij de persoon met het hoogste inkomen? Als je een lager inkomen heb is namelijk je drempel ook lager
Klopt, dus gewoon een beetje spelen met de verdeling en zien waneer het totaal het voordeligst is.
Oud 01-04-2009, 15:08
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Beste mensen,

Ik heb in 2008 een maand of 2 fulltime gewerkt, als 16 jarige. Tot mijn irritatie werd er 310 euro van mijn loon ingehouden, namelijk 251 euro loonheffing en de rest waren premies, ik geloof ziektepremie

Nu heb ik dat programma en wil ik dus aangifte doen, maar ik kan die 59 euro aan premies die ingehouden is nergens kwijt ! ik heb het geprobeerd bij ziektekosten en dan algemene uitgaves maar hij komt niet boven de drempel waarde dus ontvang ik 0 euro. Is dat sowieso de correcte plaats en wat moet ik nu doen? Het is al frustrerend genoeg dat ze zoveel hebben ingehouden, en nu weet ik niet hoe ik het terug moet krijgen.

Alvast bedankt
.
Die ziektekostenpremie kun je met de gewone IB aangifte niet (meer) terugkrijgen, voor zover ik weet. Dat is gewoon een verplichte bijdrage die iedereen verschuldigd is.

De loonheffing krijg je als het goed is wel volledig terug toch?

Het zou misschien nog wel kunnen dat je dat geld later nog terug krijgt via een TBU (tegemoetkoming buitengewone uitgaven). Die is bedoeld voor mensen die wel ziektekosten hebben, maar niet van de aftrekposten gebrruik kan maken.
Nu is het wel zo dat sinds de aangifte van 2008 er heel veel veranderd is met ziektekosten terugvragen. Dus hoe en of die TBU nog geldt, durf ik je niet te zeggen.
Oud 01-04-2009, 20:45
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Beste mensen,

Ik heb in 2008 een maand of 2 fulltime gewerkt, als 16 jarige. Tot mijn irritatie werd er 310 euro van mijn loon ingehouden, namelijk 251 euro loonheffing en de rest waren premies, ik geloof ziektepremie

Nu heb ik dat programma en wil ik dus aangifte doen, maar ik kan die 59 euro aan premies die ingehouden is nergens kwijt ! ik heb het geprobeerd bij ziektekosten en dan algemene uitgaves maar hij komt niet boven de drempel waarde dus ontvang ik 0 euro. Is dat sowieso de correcte plaats en wat moet ik nu doen? Het is al frustrerend genoeg dat ze zoveel hebben ingehouden, en nu weet ik niet hoe ik het terug moet krijgen.

Alvast bedankt
Die kun je sinds dit jaar ook niet meer kwijt. Iedereen betaalt dat en moet dat betalen. Het is versobering van de belastingaangifte. Nu valt het in feite nog mee, vanaf volgend jaar kun je bijvoorbeeld ook een aangeschafte en onvergoede bril niet meer opgeven!
Ook de basispremie van je zorgverzekering is komen te vervallen, zo ook het bedrag van je zorgtoeslag. Het valt allemaal weg en het wordt de komende jaren alleen nog maar minder.

Loonheffing moet je invullen bij je inkomen, dus naast het vak waar je je jaarinkomen invult.

En die 59 euro.. het is nu eenmaal zo. We betalen allemaal.
Oud 04-04-2009, 10:04
eazy-e
eazy-e is offline
Citaat:
Die kun je sinds dit jaar ook niet meer kwijt. Iedereen betaalt dat en moet dat betalen. Het is versobering van de belastingaangifte. Nu valt het in feite nog mee, vanaf volgend jaar kun je bijvoorbeeld ook een aangeschafte en onvergoede bril niet meer opgeven!
Ook de basispremie van je zorgverzekering is komen te vervallen, zo ook het bedrag van je zorgtoeslag. Het valt allemaal weg en het wordt de komende jaren alleen nog maar minder.

Loonheffing moet je invullen bij je inkomen, dus naast het vak waar je je jaarinkomen invult.

En die 59 euro.. het is nu eenmaal zo. We betalen allemaal.
Het blijft belachelijk dat een 16 jarige die bij zijn ouders woont voor 1 a 2 maanden werk 59 euro aan premies betaalt...
Oud 04-04-2009, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Het blijft belachelijk dat een 16 jarige die bij zijn ouders woont voor 1 a 2 maanden werk 59 euro aan premies betaalt...
ja true maar iedereen die werkt betaald belasting
Oud 04-04-2009, 13:24
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Het blijft belachelijk dat een 16 jarige die bij zijn ouders woont voor 1 a 2 maanden werk 59 euro aan premies betaalt...
Had je maar zwart moeten werken.
Oud 04-04-2009, 15:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Het blijft belachelijk dat een 16 jarige die bij zijn ouders woont voor 1 a 2 maanden werk 59 euro aan premies betaalt...
Valt wel mee? Een 16-jarige die 2 maanden fulltime werkt, heeft zat verdiend om die 59 euro te kunnen betalen en daarnaast heel veel meer over te houden.
Daarbij, iedereen die werkt moet gewoon meebetalen. Want als jij ziek wordt in die 2 maanden, krijg je gewoon uitbetaald dankzij de ziektewet.

En het feit dat je 16 bent en niet zo'n hoog salaris hebt wordt dus al ruimschoots gecompenseerd via de loonheffingskorting.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 17-04-2009, 14:09
unbrained
unbrained is offline
Dag allemaal!

Ik zet dit topic maar hier neer omdat het toch over geld gaat en maar n btje over wonen..

Ik had een vraagje aan jullie. Ik zit er over te denken om samen met een vriend te gaan huren. Ik ben nog student maar hij werkt al een tijdje fulltime, maar heeft de nodige studieschuld opgebouwd.

Als we samen een huis huren van onder de €630,- zouden we in principe recht hebben op huurtoeslag, echter is zijn salaris te hoog. Nou word de woning voor mij dan te duur( belastingen etc.) en voor hem ook (betaald héél veel af aan schulden).

Wat ik eigenlijk wil weten, is het volgens de wet verboden om iemand in husi te nemen zonder dat deze zich inschijft in de woning? Stel dus dat ik daar ga wonen, alleen mijzelf inschijf (en dus mijn recht op huursubsidie hou) en hij "langdurig bij mij komt logeren"? Is dat verboden?

Alvast bedankt,

Rob
Oud 17-04-2009, 15:45
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Tsja, wettelijk gezien mag het niet. Maar als hij ergens anders ingeschreven staat, hoeft niemand er achter te komen wat dat betreft. Je zal zeker niet de enige zijn die het zo doet.

Houer trouwens rekening mee dat die 630 euro niet de maximale huurprijs is om huurtoeslag te krijgen, die ligt ergens ronsd de 500 euro. Hogere huurprijs mag eigenlijk alleen als het een aangepaste woning is of voor grote gezinnen oid.

Weet niet hoe oud je bent, maar tot (of tot en met) 23 jaar ligt die huurprijs grens zelfs maar op ongeveer 350 euro.
Oud 17-04-2009, 16:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mja, je kan pas een 'financiële eenheid' worden als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt.

Er bestaan aanvullende regels van woningverhuurders die niet specifiek in de wet staan om dergelijke samenwoonconstructies alsnog als één financieel iets te meten. Maar goed, die zijn vaak met x dagen per jaar niet in die woning wonen te omzeilen. Bovendien telt men niet wat men niet weet. Dat kan prima werken.

Is dat teveel gezeik, dan kun je ook gewoon je inkomen minus je afdracht aan schulden opgeven. Officieel is dat niet de bedoeling, maar goed, valse regels + valse opgaven -> heft elkaar op = eerlijke situatie. Dan hadden ze maar fatsoenlijke inkomensgrenzen moeten vaststellen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 17-04-2009, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Mja, je kan pas een 'financiële eenheid' worden als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt.
Volgens mij is samenwonen al genoeg.
Oud 17-04-2009, 18:52
Verwijderd
Dit hoort dus in het Centrale Belastingtopic, dus daar zal ik het ook naartoe verhuizen. Neem dat ook even door, met name pagina 5 volgens mij, daar is jouw vraag al redelijk beantwoord.
Oud 19-04-2009, 11:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Houer trouwens rekening mee dat die 630 euro niet de maximale huurprijs is om huurtoeslag te krijgen, die ligt ergens ronsd de 500 euro. Hogere huurprijs mag eigenlijk alleen als het een aangepaste woning is of voor grote gezinnen oid.
Volgens de site van de belastingdienst niet
Als ik mijn gegevens invul met een niet-aangepaste woning en in mijn eentje wonen, dan krijg ik bij 629 euro aan huur nog steeds huurtoeslag.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 19-04-2009, 13:30
Ivo
Ivo is offline
van de toeslagen website geplukt:
Citaat:

Passendheid
Vanaf 1 januari 2008 letten wij niet meer op de passendheid van uw woning. Dat betekent dat wij niet meer aan uw gemeente vragen of uw nieuwe woning past bij uw persoonlijke en financiële situatie. Maar uw gemeente of verhuurder kan hier nog wel naar kijken. Uw gemeente of verhuurder kan u een woning weigeren, als zij vinden dat de woning die u wilt huren niet past bij uw persoonlijke en financiële situatie. Vraag bij uw gemeente of verhuurder naar hun voorwaarden.
De belastingdienst hanteert dus niet meer de 500 euro-grens voor passendheid van de woning. Wel geldt voor jongeren tot 23 jaar de grens van €348,99. Bij een hogere huurprijs krijg je als jongere geen huurtoeslag.


In mijn regio hanteert woningnet echter wel inkomensgrenzen. Met een inkomen lager dan €19.770,- per jaar kun je hier geen woning huren die meer kost dan 499 euro per maand. Huurtoeslag of niet, je krijgt die woning dus gewoon niet.
Oud 19-04-2009, 19:41
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
edit: misschien had ik beter eerst even ivo's post kunnen lezen...
Oud 25-04-2009, 15:13
hmm-hmm
Avatar van hmm-hmm
hmm-hmm is offline
ik heb even een vraagje;

ik wil graag mn tjbiljet invullen voor het afgelopen jaar, maar ik mis een 2 jaaropgaves van 2 voorgaande werkgevers, als ik deze er niet bijzet wat gebeurt er dan? worden deze 2 er alsnog bijgeteld door de belastingdienst zelf, of word ik opgepakt voor fraude?
sorry, ik ben een beetje blond op het gebied van belastingen..

alvast bedankt! =)
__________________
echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Oud 26-04-2009, 14:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
De belastingdienst vult jouw T-biljet echt niet aan, dus dat 'alsnog bijtellen' kun je vergeten

Waarom bel je de bedrijven niet even waarom je geen jaaropgave hebt ontvangen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 29-04-2009, 19:46
Verwijderd
Omdat ik twijfel of ik wel maximale huurtoeslag ontvang (andere bewoners in mijn complex krijgen veel meer) zou ik graag even jullie mening horen over mijn huurprijs/-toeslag gegevens:


Kale huurprijs
209,03

Servicekosten

Doucherails/kookplaat: 1,56
Huismeester: 2,50
Bijdrage woonbestuur: 1,00
Inboedelverzekering: 1,20
Ontstoppen riolering: 0,90
Elektra: 62,16
Schoonmaak algemene ruimte: 7,48
Glasfonds: 1,10
Water: 7,00
CAI: 23,50
Wasmachines/drogers: 5,40
Groenvoorziening: 2,00

Mijn inkomen is dusdanig dat ik recht heb op maximale huurtoeslag. Ik ontvang nu 13 euro huurtoeslag met een rekenhuur van 219,01. Dat is de kale huurprijs plus de servicekosten 'schoonmaak algemene ruimte en 'huismeester'. Zijn er nog meer servicekosten die meetellen in de rekenhuur?
Oud 29-04-2009, 23:03
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Volgens mij mag je niet meer servicekosten opgeven. Maar wellicht hebben de andere bewoners dit wel gedaan, en krijgen ze daarom meer huurtoeslag.

De kale huur en de toeslag die je krijgt komen mij overigens ook niet geheel onredelijk voor.

Wellicht kun je aan hen vragen wat zij voor servicekosten opgegeven hebben. Mocht de belastingdienst er overigens achter komen dat bewoners teveel toeslag ontvangen, moeten ze dit gewoon terugbetalen. Alhoewel de kans dat de belastingdienst dit ontdekt me zeer klein lijkt, doen ze toch ook hier controles op.
Oud 30-04-2009, 01:08
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij mag je niet meer servicekosten opgeven. Maar wellicht hebben de andere bewoners dit wel gedaan, en krijgen ze daarom meer huurtoeslag.

De kale huur en de toeslag die je krijgt komen mij overigens ook niet geheel onredelijk voor.

Wellicht kun je aan hen vragen wat zij voor servicekosten opgegeven hebben. Mocht de belastingdienst er overigens achter komen dat bewoners teveel toeslag ontvangen, moeten ze dit gewoon terugbetalen. Alhoewel de kans dat de belastingdienst dit ontdekt me zeer klein lijkt, doen ze toch ook hier controles op.
Mja, had ik gedaan, iemand had zelfs 32 euro (!) aan huurtoeslag. Alleen wist ze niet meer precies wat ze had ingevuld aan servicekosten. Ze heeft nog nooit iets terug hoeven betalen, zei ze. Nou moet die aanslag van 2008 nog komen, maar toch, het deed me even twijfelen, vandaar dus de vraag of ik niet nog wat servicekosten kan meerekenen.
Oud 30-04-2009, 10:51
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Mja, had ik gedaan, iemand had zelfs 32 euro (!) aan huurtoeslag. Alleen wist ze niet meer precies wat ze had ingevuld aan servicekosten. Ze heeft nog nooit iets terug hoeven betalen, zei ze. Nou moet die aanslag van 2008 nog komen, maar toch, het deed me even twijfelen, vandaar dus de vraag of ik niet nog wat servicekosten kan meerekenen.
Natuurlijk kun je meer servicekosten gaan meerekenen. Ik weet alleen niet hoe de controle werkt bij de belastingdienst. Wellicht zit er een automatische controle in dat als je op hetzelfde adres blijft wonen, niet ineens de huur/servicekosten heel veel kunnen stijgen. Persoonlijk zou ik het niet riskeren, maar goed, wat dat betreft ben ik dan ook niet zo'n held.
Oud 01-05-2009, 13:22
Verwijderd
Topics samengevoegd.
Oud 04-05-2009, 09:30
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het is even terug in de tijd, maar ik heb een vraag over de belastingaangifte van 2007.
Toen moest je nog een standaardbedrag invullen voor je zorgpremie (ik meen €1058) en verder zelf je aanvullende premie berekenen.
Wat als iemand zijn zorgpremie niet heeft betaald? Mag je deze bedragen dan wel opgeven? Hoe zit dat met de ontvangen zorgtoeslag, heb je daar over dat jaar dan eigenlijk wel recht op gehad?
Oud 04-05-2009, 09:33
Sany
Avatar van Sany
Sany is offline
Ik heb een vraag over de inkomensbelasting van 2008. Ik heb dit vanochtend ingevuld, maar nu herinner ik me dat ik in 2008 in de zomer zwart heb gewerkt. Kan dit kwaad? Dit geld is bijgeschreven iedere keer op mijn rekening? Ik wil het dus annuleren, maar ik kan niet vinden hoe of wat.
Oud 04-05-2009, 09:39
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Wat wil je annuleren, je aangifte? Heb je daar je zwarte bijbaan op ingevuld? Want op deze manier presenteer je op een dienblaadje natuurlijk dat je fout zit. Dan heb je kans dat ze je alsnog een naheffing sturen over de niet betaalde loonheffing. Maar of dat veel is.. ik weet alleen niets over boetes. Overigens is er nog altijd de kans dat jouw aangifte er niet tussenuit wordt gehaald door de computer en dan controleren ze het niet eens. Maar als je geen loonheffing of arbeidskorting in kunt vullen.. valt op.

Nog niet verzonden? Niet vermelden en niet meer zwart werken. Oneerlijk, maar zo doet half Nederland het.
Dat het maandelijks op je rekening is gestort maakt totaal geen verschil, zwart blijft zwart. Al kreeg je het wekelijks uitbetaald in Cornetto's, nog geen verschil.
Oud 04-05-2009, 09:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Een belastingaangifte die al verstuurd is wijzigen, doe je door een nieuwe op te sturen.
Alleen zoals Adore al zegt, het valt wel extra op natuurlijk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-05-2009, 09:43
Sany
Avatar van Sany
Sany is offline
En het is niet te annuleren?
Oud 04-05-2009, 10:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Volgens mij niet. Waarom zou de belastingdienst een mogelijkheid inbouwen om het te annuleren?
Voor je het gaat verzenden kom je al een waarschuwing tegen dat je je gegevens goed moet controleren.
Daarna gaat de belastingdienst er vanuit dat je gewoon alles netjes van je jaaropgaves hebt overgenomen en dat het dus klopt. Merk je daarna dat je toch nog iets vergeten bent, dan kun je het wijzigen door een nieuw belastingformulier op te sturen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-05-2009, 20:24
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
vandaag de brief gehad, met goed nieuws!

Wel gek, de dagtekening is 2 mei, maar had het geld vandaag nog niet bijgeschreven gekregen. Bij de belastingdienst gaat het geld toch voor de brief uit?
Oud 04-05-2009, 22:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
vandaag de brief gehad, met goed nieuws!

Wel gek, de dagtekening is 2 mei, maar had het geld vandaag nog niet bijgeschreven gekregen. Bij de belastingdienst gaat het geld toch voor de brief uit?

Denk dat het weekend + feestdagen daar mee te maken heeft. Geld wat zij mogelijk 2 mei al overmaakten, kan dan pas vandaag binnen komen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-05-2009, 22:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
vandaag de brief gehad, met goed nieuws!

Wel gek, de dagtekening is 2 mei, maar had het geld vandaag nog niet bijgeschreven gekregen. Bij de belastingdienst gaat het geld toch voor de brief uit?
Wat Balance zegt + de Belastingdienst hanteert eigenlijk zelden echt de datum van verzending als dagtekening. Overigens praktisch altijd in het voordeel van mensen, maar het kan wel eens verwarrend overkomen.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht anti-kraak vraagjes
gijsss
44 08-10-2008 17:29
Werk, Geld & Recht Wat jij?
bibibruin
1 20-09-2008 19:43
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 18:39
Werk, Geld & Recht Loonheffing en belasting bij albert heijn
robbieh
1 08-07-2008 10:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zijn die Belgen gek geworden??
sjaakiesjoffel
60 19-06-2007 22:34
Software & Hardware [Centraal] Geheugen
Enlightenment
32 04-08-2005 00:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.