Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2007, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-01-2007 @ 20:08 :
Als ik dat zinnetje zo lees, lijkt er niet veel mis mee te zijn.
Ik bedoelde: die 'vader' zegt wél dat mensen zich niet alleen hoeven te voelen, dus hoe komt ze erbij dat ie dat niet zegt?
Advertentie
Oud 20-01-2007, 19:23
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ik heb gister libre nacho gezien en vond hem best grappig, de week ervoor heb ik parfume gezien en die vond ik niet echt goed//leuk/amusant.

Dit in tegenstelling tot the illusionist, die ik ook nog tussendoor heb gezien, die vond ik echt top.

__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Oud 20-01-2007, 19:34
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-01-2007 @ 20:22 :
Ik bedoelde: die 'vader' zegt wél dat mensen zich niet alleen hoeven te voelen, dus hoe komt ze erbij dat ie dat niet zegt?
Ja, nee, okay. Duidelijk
Oud 20-01-2007, 19:51
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-01-2007 @ 20:22 :
Ik bedoelde: die 'vader' zegt wél dat mensen zich niet alleen hoeven te voelen (...)
Nee, dat doet-ie niet. Maar vooruit, laat ik niet al te mierenneukerig zijn: hij suggereert het. Ik hoop echter dat je ook de tweede helft van de zin die jij citeerde hebt gelezen, want daar sta ik voor 100% achter.

Ik erger me trouwens aan Mark Almightys hele recensie, omdat deze bomvol onnauwkeurigheden zit.
Oud 20-01-2007, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Nebula schreef op 20-01-2007 @ 20:51 :
Nee, dat doet-ie niet. Maar vooruit, laat ik niet al te mierenneukerig zijn: hij suggereert het. Ik hoop echter dat je ook de tweede helft van de zin die jij citeerde hebt gelezen, want daar sta ik voor 100% achter.

Ik erger me trouwens aan Mark Almightys hele recensie, omdat deze bomvol onnauwkeurigheden zit.
Hmm, ok

Ja ok, Mark mag dan geen geweldige recensent zijn () maar ik kan me wel vinden in zijn standpunt dat de film tegenvalt en hier en daar de plank mis slaat.
Oud 20-01-2007, 20:59
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Mark's recensies zijn vaak vermakelijk, maar ik vind het vreemd dat hij de film een 1 geeft terwijl hij het eerste deel superspannend vond.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 20-01-2007, 21:28
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-01-2007 @ 14:23 :
Saw II en Saw III

Jezus, ik werd gek van die achterlijke MTV-montage met epilepsieflitsen en megasnelle beelden. Hoe slecht kan je een film maken, zeg.[/B]
Mij lijkt het dan slim om gewoon deel II na een uur uit te zetten en een andere film op te zetten, maar jij gaat jezelf pijnigen door de film uit te zitten én het derde deel te bekijken?

Speed (1994)

Speed is niet bepaald een geloofwaardige film, of een meesterwerk met een diepzinnige plot, maar dat hoeft ook niet. Het is een actiefilm die uitsteekt boven wat er gewoonlijk in het genre gemaakt wordt. Het was spannend en hield me de volle 116 minuten op het puntje van m'n stoel. Tuurlijk zit-ie vol onmogelijkheden en onwaarschijnlijke acties, maar dat is nou eenmaal een vereiste voor dit genre. Er zijn dan ook wat storende elementen in het verhaal.

Zoals:
Spoiler


Maar het ergste is de hoofdpersoon Jack. Al vanaf het begin van de film waarschuwen meerdere collega’s, waaronder zijn partner Harry, hem dat hij wat meer zijn hersens moet gebruiken in plaats van botte actie, omdat hij anders wel eens lelijk in de nesten zou kunnen komen. Dan verwacht ik als kijker een karakterboog; een ontwikkeling waarbij het personage daadwerkelijk zijn hersens gaat gebruiken. Helaas gebeurt dat nergens. Dan vind ik het hoofdpersonage een behoorlijk kartonnen karakter.
Spoiler


Ik wil best over die zwakke punten heen kijken. Bovendien heeft deze film mij doen inzien dat Sandra Bullock een stuk knapper is dan ik altijd dacht en dat is ook wat waard. (Ja, ik ben soms heel oppervlakkig, ja.)

Score: 3/5
Oud 20-01-2007, 21:32
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nebula schreef op 20-01-2007 @ 14:33 :
Spoiler
Oké, rustig maar. Er is geen reden om zo bitsig te doen. Is het je lievelingsfilm ofzo? (Maar dan nog...)

Spoiler


@N00dles en Juice: nee, jullie kunnen gaan werken voor de tv-gids, zeg.

Laatst gewijzigd op 20-01-2007 om 21:35.
Oud 20-01-2007, 22:24
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Dat mag sarcastisch bedoeld zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat ik de stukkies die in de gids bij films staan ook prima zou kunnen schrijven.

Maar goed, ik had verder geen commentaar op je schrijverij, alleen op het feit dat je het begin van de film zo ophemelt en het einde dan reden genoeg vind om een 1 te geven.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 21-01-2007, 01:09
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 20-01-2007 @ 23:24 :
Maar goed, ik had verder geen commentaar op je schrijverij, alleen op het feit dat je het begin van de film zo ophemelt en het einde dan reden genoeg vind om een 1 te geven.
Tja, het einde is gewoon zo slecht in mijn ogen dat het al het andere teniet doet. Heb je de film gezien?
Oud 21-01-2007, 03:28
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-01-2007 @ 22:28 :
Mij lijkt het dan slim om gewoon deel II na een uur uit te zetten en een andere film op te zetten, maar jij gaat jezelf pijnigen door de film uit te zitten én het derde deel te bekijken?
Ik kijk in principe alles, ook al is het slecht. En ik kijk in principe ook alles áf. Het pluspunt: dan kan ik tenminste weer een film (2 in dit geval) afstrepen van de lijst
Oud 21-01-2007, 03:52
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-01-2007 @ 22:28 :
blablabla speed blablabla
Tja dude, soms denk je net even iets te ver door. Face it, speed was niets meer dan een ordinaire blockbuster. Erg sterke film, maar gewoon """"""verstand-op-nul-actie""""". Dat je dan weer allemaal rare dingen af gaat vragen, zoals "waarom zou hij jack een een afranseling gaan geven, waarom zou hij alles riskeren?", dan denk ik van come on. Je studeert film wetenschappen, dan hoop ik dat je bepaalde dingen snapt en voor lief neemt (ik bedoel, je weet waar je aan begint). En dat je dan een film als speed gaat analyseren, en dat er dan naderhand ook nog "vragen op doemen". Uhm, wtf dude?

Je moet echt niet gaan overdrijven, ook al voel je je natuurlijk verheven boven al het plebs dat films als pulp fiction ea. als de creme ala creme certificeert. Snap ik.

Neemt niet weg dat ik wel vaker (niet zo heel vaak though;P) met je eens ben kwa visie op bepaalde films. Dus het is niet allemaal alleen maar negatief, halléé!
__________________
i create glitches with my voice
Oud 21-01-2007, 03:53
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
Citaat:
Juice schreef op 20-01-2007 @ 11:47 :
Schaamhaardiscussies.
U weet.
(Wétog)
__________________
i create glitches with my voice
Oud 21-01-2007, 05:25
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Metal schreef op 21-01-2007 @ 04:52 :
Tja dude, soms denk je net even iets te ver door. Face it, speed was niets meer dan een ordinaire blockbuster. Erg sterke film, maar gewoon """"""verstand-op-nul-actie""""". Dat je dan weer allemaal rare dingen af gaat vragen, zoals "waarom zou hij jack een een afranseling gaan geven, waarom zou hij alles riskeren?", dan denk ik van come on. Je studeert film wetenschappen, dan hoop ik dat je bepaalde dingen snapt en voor lief neemt (ik bedoel, je weet waar je aan begint). En dat je dan een film als speed gaat analyseren, en dat er dan naderhand ook nog "vragen op doemen". Uhm, wtf dude?
Dat is ook precies de reden dat ik zeg dat het een vermakelijke, spannende film is, en dat je over de minpunten heen moet kijken. Heb je het wel goed gelezen?

Citaat:
Je moet echt niet gaan overdrijven, ook al voel je je natuurlijk verheven boven al het plebs dat films als pulp fiction ea. als de creme ala creme certificeert. Snap ik.
Wat? Pulp Fiction is één van de geniaalste films allertijden!

Citaat:
Neemt niet weg dat ik wel vaker (niet zo heel vaak though;P) met je eens ben kwa visie op bepaalde films. Dus het is niet allemaal alleen maar negatief, halléé!
Gelukkig maar dan.
Oud 21-01-2007, 09:54
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-01-2007 @ 02:09 :
Tja, het einde is gewoon zo slecht in mijn ogen dat het al het andere teniet doet. Heb je de film gezien?
Nee.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 21-01-2007, 10:32
first eror
first eror is offline
Citaat:
Metal schreef op 21-01-2007 @ 04:52 :
Je studeert film wetenschappen
Mha, echt?
Oud 21-01-2007, 11:04
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Donnie Darko.

Ik vatte er maar erg weinig van maar ik kan hem zeker erg interigerend noemen. Ik zou hem eigenlijk nog wel een keer willen zien, omdat ik deze keer het begin heb gemist. Maar dan kreeg ik het gevoel dat ik daar weinig belangrijks heb gemist en dat ik dat tijdens de rest van de film wel op zou vangen. En dan krijg ik op het einde weer het gevoel dat ik iets heel belangrijks heb gemist.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Oud 21-01-2007, 11:11
Morgan le Fay
Avatar van Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Citaat:
Magican schreef op 18-01-2007 @ 16:21 :
Ik verwachtte een titel in het Latijn
Ik was er te laat bij

OT: In her Shoes.
Niet heel onaardig.
__________________
Bavi-Jezus en Paddo-Jezus heerschen!
Oud 21-01-2007, 11:14
Verwijderd
Crank.

Best cool voor een actiefilm met hollywoodgasten
Oud 21-01-2007, 12:34
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
The Invincible Iron Man - 6/10

Voor een dtv-product zijn de animaties erg mooi. Het grappig is dat doordat ze zo overduidelijk geinspireerd zijn op anime, je ook gelijk het gevoel krijgt dat de film (slecht) gedubbed is

Maar afgezien daarvan heb ik me wel vermaakt. Tony en Mandarin worden redelijk weergegeven, maar ik heb niet de indruk dat men de comics trouw probeerde te blijven.

Laatst gewijzigd op 21-01-2007 om 16:01.
Oud 21-01-2007, 12:50
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
blade runner (director cut)

aardig. ziet er goed uit allemaal maar ging me in de 2e helft een beetje te langzaam.
heeft iemand toevallig het origineel gezien? hoe liep dat af?
__________________
man, it must be great being you watching me.
Oud 21-01-2007, 13:13
mjk
Avatar van mjk
mjk is offline
Donnie Darko

Briljante. Naast mooie scènes, goede muziek, heerlijke sfeer, eindelijk ook eens een film om over na te denken. Wat wordt bedoeld, zoveel verklaringen. Alleen al de vele verwijzingen in de muziek en in de film zelf. Subliem.

5*
__________________
Through the sorrow, all through our splendour, don't take offence at my innuendo
Oud 21-01-2007, 13:48
Verwijderd
Me and you and everyone you know
Wel leuk, fijn sfeertje, vrolijke beelden, leuke grappen.
Had er toch meer van verwacht, dat wel.

Match point
Die viel me dan weer helemaal niet tegen. Erg fijne sfeer, fijne acteurs (ik word nu eenmaal week van Jonathan Rhys Meyers ) en een geniale plot. Heel tof.

Todo sobre mi madre
Erg mooie film. Aangrijpend en daarnaast ook komisch af en toe. Bijzonder sfeertje.

Central do Brasil
Dacht ik gisteravond (Todo sobre mi madre dus) een prachtige film gezien te hebben. Bij deze film viel hij volledig in het niet. Over deze film dus: Wow! Ik moest huilen en lachen tegelijk. En die beelden... prachtig.
Oud 21-01-2007, 14:12
Eye of Sauron
Avatar van Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Gister species 3. Niet echt een goeie film, wel een hele mooie hoofdrolspeelster
__________________
In war there is only one favorable moment. The greatest talent is to know it. - Napoleon Bonaparte
Oud 21-01-2007, 14:59
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Morgan le Fay schreef op 21-01-2007 @ 12:11 :
Ik was er te laat bij
Volgende keer dan maar
__________________
I did it for teh lulz
Oud 21-01-2007, 15:27
Verwijderd
Citaat:
BendeBen schreef op 21-01-2007 @ 13:50 :
blade runner (director cut)

aardig. ziet er goed uit allemaal maar ging me in de 2e helft een beetje te langzaam.
heeft iemand toevallig het origineel gezien? hoe liep dat af?
Origineel liep af met Deckard en Rachel die na de lift scène
Spoiler


De director's cut heeft een beter einde.
Oud 21-01-2007, 15:59
stopmakingsense
Avatar van stopmakingsense
stopmakingsense is offline
The Apartment van Billy Wilder

Heerlijke film, maar ik vind het nog steeds jammer dat Jack Lemmon na The Great Race nergens die rol heeft kunnen overtreffen! Althans ik heb het nog niet gezien.
__________________
John Merrick: I am not an animal. I am a human being.
Oud 21-01-2007, 16:42
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Djävulens öga - Lekker lichte en slimme komedie van Bergman. Vooral de vertelstijl is hip. Bibi. <3
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 21-01-2007, 17:26
stopmakingsense
Avatar van stopmakingsense
stopmakingsense is offline
Citaat:
DanielC schreef op 21-01-2007 @ 17:42 :
[B]Bibi. <3
In Persona toch ook..

__________________
John Merrick: I am not an animal. I am a human being.
Oud 21-01-2007, 17:40
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Dat klopt, en nog wel meer films, gelukkig.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 21-01-2007, 17:51
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
Chelovek s kino-apparatom.

De cameraman toont ons via zijn lens de realiteit van alledag in het Rusland van de jaren twintig. Prachtig constructivistisch propagandawerk dat ondanks het gebrek aan enige narrativiteit en top notch special effects een uur lang ongelooflijk weet te boeien. Het moordende tempo van de beelden deed me trouwens denken aan Kooyanisqatsi en daar ga ik hard op.

Code 46.

Mooie beelden, godvergeten saai verhaal. Door die verlepte harses van Morton keek ik tijdens de liefdesscenes nog eerder naar het borsthaar van Tim Robbins - en dat is al geen prettig aanblik. Walging alom.
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.

Laatst gewijzigd op 21-01-2007 om 17:54.
Oud 22-01-2007, 00:37
Verwijderd
Rio Bravo

Vermakelijke John Wayne-western, met een aantal leuke personages. Het verhaal is niet zo bijzonder, maar de uitvoering (denk aan dialogen en enkele gebeurtenissen) zijn prima. Misschien iets te lang, dat wel.

7/10
Oud 22-01-2007, 01:04
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
N00dles schreef op 21-01-2007 @ 16:27 :
Origineel liep af met Deckard en Rachel die na de lift scène
Spoiler


De director's cut heeft een beter einde.
Vergeet je nog te melden dat er in de director's cut ook nog
Spoiler
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Oud 22-01-2007, 01:10
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Bowling for Columbine (2002)

Tweede viewing.

Ik heb de indruk dat mensen die deze film afkraken vanwege de eenzijdigheid van Moore of de manipulatie van zijn (beeld)materiaal, deze documentaire en vooral het klimaat in de VS niet helemaal begrijpen. Moore wíl juist maar één punt overbrengen, zijn eigen punt. Deze documentaire pretendeert niet eens objectief te willen zijn. Vanaf minuut één is het Moore die zijn mening geeft. Wat geeft het dat hij eenzijdig is. De Amerikanen kennen de andere kant van het verhaal al. Dat wordt ze iedere dag voorgeschoteld op o.a. Fox News, waar volgens een poll (volgens mij Gallup) 60% van de Amerikanen zijn nieuws vandaan haalt. Zoek eens op YouTube wat Fox News en de andere Amerikaanse media uitzenden. Dan blijkt dat Moore’s tegengeluid meer dan gerechtvaardigd is.

Misschien heeft Moore hier en daar het één en ander gemanipuleerd. Zo zijn er de cijfers over moorden per jaar in verschillende landen, maar hij heeft die niet omgezet in percentages. In de VS wordt wel een veelvoud meer aan mensen vermoord dan in een willekeurig Europees land, maar in de VS wonen natuurlijk veel meer mensen. Dat zou je manipulatie kunnen noemen. Ook in het interview met Charlton Heston zou geknipt en geplakt zijn. Dat zou te merken zijn door op de klok achter Moore te letten. Ik heb aandachtig naar de klok gekeken, maar geen rare tijdsprongen gezien.

Zelfs al heeft Moore gemanipuleerd, dan nog staat dat niet in verhouding tot wat de Amerikaanse media de kijker voorschotelen. Om daar een leuk inzicht in te krijgen, kun je op YouTube zoeken naar ‘Jon Stewart’ of ‘The Daily Show’. Bovendien blijft het betoog van Moore overeind. Ook al zou er in het interview geknipt zijn, dan verandert dat niets aan het feit dat Heston tot twee keer toe vlak na een schietincident waarbij minderjarigen betrokken waren, naar het betreffende stadje is afgereisd om er te pleiten vóór vrij wapenbezit.

Al met al vind ik Moore’s betoog erg krachtig. Eindelijk een geluid dat je niet in de mainstream Amerikaanse media vind. Eindelijk iemand die de Amerikanen met hun snufferds op de wantoestanden in eigen land drukt. Het overzicht van de Amerikaanse misdaden in het buitenland tussen 1953 en 2001 (zoals het afzetten en/of vermoorden van democratisch gekozen leiders en het installeren van dictators) bracht me zelfs aan het huilen. Tja, ik huil nooit om fictie maar wel om werkelijkheid. Natuurlijk wist ik die feiten al lang, maar op beeld in combinatie met het vrolijke lied ‘What a wonderful world’ van Louis Armstrong maken ze een heel sterke indruk. Dat er zoveel mensen zijn, ook hier in Europa en Nederland, die de VS vereren als het beste land ter wereld, de verdediger van vrijheid en democratie en die zo onwetend zijn van wat er werkelijk speelt; dat kan mij bijzonder droevig stemmen.

Natuurlijk leunt mijn support voor deze film voor het overgrote deel op mijn eigen politieke overtuigingen, maar daarbij is hij ook nog eens heel knap in elkaar gezet. Het is een overtuigende en confronterende film en het is zelfs gelukt er nog humor in te stoppen ook. Vooral het animatie-gedeelte over de stichting van Amerika is hilarisch.

Score: 5/5
Oud 22-01-2007, 01:13
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-01-2007 @ 02:10 :
Bowling for Columbine (2002)

Tweede viewing.

Ik heb de indruk dat mensen die deze film afkraken vanwege de eenzijdigheid van Moore of de manipulatie van zijn (beeld)materiaal, deze documentaire en vooral het klimaat in de VS niet helemaal begrijpen. Moore wíl juist maar één punt overbrengen, zijn eigen punt. Deze documentaire pretendeert niet eens objectief te willen zijn. Vanaf minuut één is het Moore die zijn mening geeft. Wat geeft het dat hij eenzijdig is. De Amerikanen kennen de andere kant van het verhaal al. Dat wordt ze iedere dag voorgeschoteld op o.a. Fox News, waar volgens een poll (volgens mij Gallup) 60% van de Amerikanen zijn nieuws vandaan haalt. Zoek eens op YouTube wat Fox News en de andere Amerikaanse media uitzenden. Dan blijkt dat Moore’s tegengeluid meer dan gerechtvaardigd is.

Oh please, je gaat me toch niet vertellen dat je Moore's eenzijdigheid en het ontbreken van ook maar enige nuance gaat rechtvaardigen met 'maar zij doen het ook, dus mag Michael het ook doen!'
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Oud 22-01-2007, 08:02
Verwijderd
Citaat:
Darko schreef op 22-01-2007 @ 02:13 :
Oh please, je gaat me toch niet vertellen dat je Moore's eenzijdigheid en het ontbreken van ook maar enige nuance gaat rechtvaardigen met 'maar zij doen het ook, dus mag Michael het ook doen!'
Tuurlijk wel. Je doet nu alsof het een drogreden is, maar het is simpelweg het laten zien van 'n ander perspectief.

Ik vind het altijd zo frappant dat een willekeurig sociaal geaccepteerd standpunt 'gewoon' een standpunt is, terwijl iets wat het tegenspreekt plotseling 'subjectief' en 'eenzijdig' wordt verklaard. Alles is subjectief en in bepaalde mate eenzijdig, maar als je je hele leven wordt gebombardeerd met overtuiging X dan vind je overtuiging Y beperkt, omdat het over Y gaat en niet over X. Maar dat is juist wat het Y maakt, dat 't daar over gaat.

Het is hetzelfde als het roepen dat een willekeurige dierenrechtenorganisatie geen geldige bron is als je dierenleed aankaart. Een nertsfokkerij gaat weinig tot geen narigheid over zichzelf verspreiden en een dierenrechtenorganisatie weinig tot geen positieve shit. Daarom moet je ze allebei bekijken, en 't liefst ook nog wat andere bronnen voor méér kanten aan het verhaal, om tot iets te komen wat objectief is. Eén van die dingen afdoen als 'subjectief' of 'eenzijdig' is het noteren van een feit maar geen tegenargument of reden om er niet naar te kijken.

Ontopic; ik heb net Magnolia gezien en ik vond 'm behoorlijk gaaf, alleen
Spoiler


Ik denk dat ik 'm wel nogmaals moet kijken voor XsecretX hints die er denk ik wel in verwerkt zitten. Het intro vond ik ook een beetje raar staan bij de rest van het verhaal, hoewel ik wel een vermoeden heb voor waarom dat zo gedaan is, maar dat vermoeden lijkt me een beetje te simpel ofzo.

En verder vind ik 'm zo traaaaagisch, soms.

Maar goed, nog een keer kijken dus. De cinematografie en gave acteerprestaties en flauwe kutgrapjes en de algehele sfeer maken 't al waard.
Oud 22-01-2007, 09:15
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Ik had zin in films over dood.

Le temps qui reste Ozon op z'n best. Jonge cast, kort en krachtig.

Zerkalo En Tarkovsky, misschien ook wel, op z'n best. De plot is is minder belangrijk, de film is voor het grootste deel op de set tot stand gekomen (geen flauwe grappen maken, jullie weten best wat ik bedoel). Tarkovsky laat doormiddel van dromen, flashbacks, archiefmateriaal en papa's poëzie de herrineringen van een stervende man zien. Het gave is dat Tarkovsky alles dat met tijd te maken heeft helemaal door elkaar schud, Terekhova speelt Aleksei's moeder en vrouw en Daniltsev is de jonge Aleksei en ook zijn zoon. Verder is het een ontzettend rijke film, die veel meer te bieden heeft dan alleen de terugblikken op de jeugd, en snijdt verschillende thema's aan;de mens tegen natuur, geschiedenis van Rusland, en natuurlijk de dood om maar wat te noemen. Ik zal de film dan ook meedere keren moeten bekijken om alles voldoende aandacht te geven, dit keer ging het voor mij om de reflectie op het eigen leven met de dood in aantocht. En dat is voor mij héél erg goed uit de verf gekomen. Een film die iedereen kan zien en zou moeten zien.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 22-01-2007, 10:40
first eror
first eror is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 22-01-2007 @ 09:02 :
Tuurlijk wel. Je doet nu alsof het een drogreden is, maar het is simpelweg het laten zien van 'n ander perspectief.

Ik vind het altijd zo frappant dat een willekeurig sociaal geaccepteerd standpunt 'gewoon' een standpunt is, terwijl iets wat het tegenspreekt plotseling 'subjectief' en 'eenzijdig' wordt verklaard. Alles is subjectief en in bepaalde mate eenzijdig, maar als je je hele leven wordt gebombardeerd met overtuiging X dan vind je overtuiging Y beperkt, omdat het over Y gaat en niet over X. Maar dat is juist wat het Y maakt, dat 't daar over gaat.

Het is hetzelfde als het roepen dat een willekeurige dierenrechtenorganisatie geen geldige bron is als je dierenleed aankaart. Een nertsfokkerij gaat weinig tot geen narigheid over zichzelf verspreiden en een dierenrechtenorganisatie weinig tot geen positieve shit. Daarom moet je ze allebei bekijken, en 't liefst ook nog wat andere bronnen voor méér kanten aan het verhaal, om tot iets te komen wat objectief is. Eén van die dingen afdoen als 'subjectief' of 'eenzijdig' is het noteren van een feit maar geen tegenargument of reden om er niet naar te kijken.
Mhaha je trekt de verkeerde conclusies. Als iets geen informatiewaarde heeft dan kan er geen sprake van zijn dat je het 'moet' kijken. Sterker nog, je zegt dat je alles mee moet nemen in je overweging. Ik zou het persoonlijk nogal eng vinden als je bijvoorbeeld Nazipropaganda mee zou willen nemen in je overweging alleen bij de gratie van objectivisme. Ik geloof niet dat je dat wil en, dus, suggereer je dat je -en daar twijfel ik niet aan- boven alle trucage staat. Maar, iets zonder informatiewaarde 'is' altijd alleen puur esthetisch. En in dat licht zou Moore's film bijster oninteressant moeten zijn, juist omdat het zo subjectief is. Schoonheid bestaat bij de gratie van waarheid en niet dankzij een holle surrogaatschoonheid. Het kan dus weldegelijk een tegenargument of reden zijn om de film links te laten liggen.
Oud 22-01-2007, 11:59
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 22-01-2007 @ 09:02 :
Tuurlijk wel. Je doet nu alsof het een drogreden is, maar het is simpelweg het laten zien van 'n ander perspectief.

Ik vind het altijd zo frappant dat een willekeurig sociaal geaccepteerd standpunt 'gewoon' een standpunt is, terwijl iets wat het tegenspreekt plotseling 'subjectief' en 'eenzijdig' wordt verklaard. Alles is subjectief en in bepaalde mate eenzijdig, maar als je je hele leven wordt gebombardeerd met overtuiging X dan vind je overtuiging Y beperkt, omdat het over Y gaat en niet over X. Maar dat is juist wat het Y maakt, dat 't daar over gaat.

Het is hetzelfde als het roepen dat een willekeurige dierenrechtenorganisatie geen geldige bron is als je dierenleed aankaart. Een nertsfokkerij gaat weinig tot geen narigheid over zichzelf verspreiden en een dierenrechtenorganisatie weinig tot geen positieve shit. Daarom moet je ze allebei bekijken, en 't liefst ook nog wat andere bronnen voor méér kanten aan het verhaal, om tot iets te komen wat objectief is. Eén van die dingen afdoen als 'subjectief' of 'eenzijdig' is het noteren van een feit maar geen tegenargument of reden om er niet naar te kijken.

Even voor de duidelijkheid, welk sociaal geaccepteerd standpunt heb ik als objectief beschouwd?
Ik vind het raar om subjectiviteit en eenzijdigheid te rechtvaardigen met 'de concurrent doet het ook, dus dan mag ik het ook doen.' Hell, Moore heeft er zelfs een handje van interviews zo te monteren dat ze niet eens meer het volledige standpunt van de geinterviewde verkondigen.
Natuurlijk is alles subjectief, maar je kan in ieder geval probéren er nog enige objectiviteit in te laten sluipen. Als Moore zo nodig tegen Amerikaanse heilige huisjes aan wil schoppen, laat hem dan met goede argumenten komen en beide kanten belichten, in plaats van zoveel mogelijk overal tegen aanschoppen en overal dingen insinueren, die niet eens noodzakelijkerwijs waar zijn.

Goed, de Amerikaanse overheid is nog vele malen erger in manipulatie en subjectiviteit. Maar dat geeft Moore niet zondermeer het recht een documentaire te maken, die zó subjectief is, dat als je daar niet doorheen kan kijken je wel een enorm bord voor je hoofd hebt.
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Oud 22-01-2007, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Darko schreef op 22-01-2007 @ 02:04 :
Vergeet je nog te melden dat er in de director's cut ook nog
Spoiler
Vergat ik helemaal niet. Hij vroeg hoe het afliep, niet wat er in de DC is toegevoegd.
Oud 22-01-2007, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-01-2007 @ 02:10 :
Ook in het interview met Charlton Heston zou geknipt en geplakt zijn. Dat zou te merken zijn door op de klok achter Moore te letten. Ik heb aandachtig naar de klok gekeken, maar geen rare tijdsprongen gezien.

Ook al zou er in het interview geknipt zijn, dan verandert dat niets aan het feit dat Heston tot twee keer toe vlak na een schietincident waarbij minderjarigen betrokken waren, naar het betreffende stadje is afgereisd om er te pleiten vóór vrij wapenbezit.
Je bedoelt de toespraak op de annual gathering van NRA-leden zeker. Dat was zeker op een misleidende manier aan elkaar gemonteerd. Twee verschillende toespraken (zie Heston's stropdas), waar alle nuances uit zijn gehaald. En bovendien, de annual meeting was acht(!) maanden na het schietincident in Flint.

Moore valt Heston in het interview daar op aan, terwijl Heston daar niks aan kon doen. Sterker nog, hij had laten weten het incident te betreuren.

En dan dat stukje waar Moore Heston achterna loopt met de foto van het dode meisje in zijn handen, klopte ook iets niet aan. Erg manipulatief.

Als je een sterk standpunt hebt, verlaag je dan aub niet tot het manipuleren van je publiek met misleidende verbanden, conclusies en montages. Ik vond dat erg zwak van Moore. Overigens ben ik het wel eens met zijn standpunt.
Oud 22-01-2007, 20:06
mjk
Avatar van mjk
mjk is offline
Casablanca

Alleraardigste film. Moest wel even wennen aan het zwart/witte, maar dat is later geen zorg meer. Aardig plot, genoeg snelheid, zeer goede Bogart, en vooral veel en soms briljante filmquotes.

Voor even 4/5*
__________________
Through the sorrow, all through our splendour, don't take offence at my innuendo
Oud 22-01-2007, 20:33
Verwijderd
The Money Masters

Docu over de werking van het geldsysteem - van goudsmit tot nu.

De 'presentator' is vrij irritant mijn zijn hand die elk ander woord omhoog/omlaag gaat, maar een zeer informatieve docu die ik iedereen aan kan raden.
Oud 22-01-2007, 22:26
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-01-2007 @ 22:32 :
Oké, rustig maar. Er is geen reden om zo bitsig te doen.
Oké.
Citaat:
Is het je lievelingsfilm ofzo?
Citaat:
Nebula schreef op 12-01-2007 @ 17:09 :
Iemand kent Empire of the Sun? Dat hoor ik nou niet vaak. (Dat is zo'n beetje mijn favoriete film, vandaar.)
Oud 22-01-2007, 23:20
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 21-01-2007 @ 16:27 :
Origineel liep af met Deckard en Rachel die na de lift scène
Spoiler


De director's cut heeft een beter einde.
Er komt - naar waarschijnlijkheid en geruchten - een nieuwe 'final director's cut' die ook daadwerkelijk door Scott gemaakt is, uit op dvd tussen nu en een paar maanden. Ik ben zeer benieuwd.
Oud 23-01-2007, 01:12
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
N00dles schreef op 22-01-2007 @ 16:22 :
Vergat ik helemaal niet. Hij vroeg hoe het afliep, niet wat er in de DC is toegevoegd.
Jaja, tuurlijk vergat je die niet, maar door die toevoeging is het einde wel een stuk beter geworden

@hppa, klopt, nu is ein-de-lijk de director's cut weer uit, maar ik wacht op de 3-disc final cut.
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Oud 23-01-2007, 07:44
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Sitcom (1998) Och, niet zo heel geweldig, ook niet heel kut. Zaten best geinige dingetjes in. Behang als David het goed komt maken, de hele spoof op 2001: ASO is ook best geslaagd.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Oud 23-01-2007, 10:27
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Battle Angel Alita - 9/10

Dit was destijds de eerste anime die ik te zien kreeg en hij is me altijd bijgebleven. Het is echter niet zo dat ik me heb laten verblinden door nostalgie, want het is gewoon een erg goede short. Dat er meer in het verhaal zit (zoals terug te lezen is in de manga's) doet niets af aan het feit dat het een bijzonder toffe 60 minuten zijn.

Hij bevat alles wat ik zoek in een anime:

leuke karakters - check
Goede en vooral eigenzinnige art - check
Settings die tot leven komen en dus eigenlijk zelf een personage zijn - check
Een sterk verhaal - check
Een gezonde dosis Violence & Gore - check
Mooie score - check
Een vleugje melodrama - check

De film zou nog beter zijn wanneer hij was opgerekt tot een speelduur van 100 minuten ofzo. Maar in dit geval is dat behalve een minpunt ook gelijk een compliment.
Oud 23-01-2007, 10:51
Verwijderd
Dogma. Voor de vijfde keer. De tweede keer was-ie het leukst, maar er komen steeds mensen die zeggen 'ooh jouw huisgenote heeft de dvd van dogma, laten we dogma gaan kijken!' dus ja. Maargoed, het is wél een erg leuke film. Vind ik.
Oud 23-01-2007, 13:08
EvilConduct
EvilConduct is offline
A.I. Assault / Shockwave: 3/10 - de poster is minstens 5x zo gaaf. Een van de slechtste B-(of C?)films die ik ooit gezien heb!

Ik snap niet dat Robert Picardo (The Docter) en George Takei (Captain Hikaru Sulu) aan deze pulp mee deden.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Welke film, bitches. Welke film. (nummero zoveel +1)
DanielC
3 06-04-2007 11:50
Films, TV & Radio Welke film, bitches. Welke film. (nummero zoveel)
DanielC
500 06-04-2007 10:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.