Oud 19-02-2002, 12:39
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
SuperWay
van spoor tot snelweg

Introductie
Wie heeft dat niet ooit meegemaakt? Dat een trein vertraging heeft en je daardoor net je aansluiting mist. Een half uur wachten op de volgende trein dan maar. Overvolle perrons zijn het gevolg.
Dit is áls de trein überhaupt komt opdagen. Dikwijls vallen treinen uit door gebrek aan personeel, gebrek aan treinen, defecte treinen, defecte wissels, etcetera.
Ook het personeel is ontevreden. Bovendien kost de Nederlandse Spoorwegen de overheid jaarlijks veel geld.
Kort om: de Nederlandse Spoorwegen is een chaos. Tijd voor een nieuwe aanpak.


Oorzaak
De huidige dienstregeling en organisatie van de NS is te complex. Dit zorgt voor veel problemen. Denk aan het ingewikkelde spoornetwerk, verschillende soorten treinen (intercities, sneltreinen, stoptreinen, goederentreinen, treinen van andere maatschapijen), splitsen en koppelen van treinen, etcetera.
Allemaal overbodig voor een relatief eenvoudig land als Nederland. Het functioneren is te upgraden door het openbaar vervoer te laten bestaan uit kleine, onafhanklijke, flexibele eenheden.


Geen dienstregeling
Het eerste wat moet worden afgeschaft is de dienstregeling. Elk half uur een trein is geen regeling, omdat het niet flexibel is. Beter zou zijn elke tien minuten een kleinere eenheid.
We moeten toe naar een soort metro-achtig systeem. Flexibel in te zetten is een essentieel iets, zodat tijdens bijvoorbeeld de spits of een evenement extra eenheden ingezet kunnen worden. Geen frustraties meer over een gemiste trein of aansluiting, er komt er immers over een paar minuten nog wel één. Bovendien is de spreiding veel beter, dat veel overvolle perrons opheft.
In grote steden als London en Paris werkt dit systeem uitstekend.


Beter dan een metro
Er is één vervoersmiddel dat in mijn ogen nog beter is dan een metro of trein: de bus.
Vastzitten in het verkeer is geen issue hier, aangezien de bussen hun eigen wegen krijgen.
Let wel, ik heb het hier niet over een standaard stadsbus. Bij het leggen van betonnen platen (goedkoper dan asfalt) op het spoor hebben we niet te maken met een openbare weg. Dit betekent dat de bussen die erop gaan rijden ook niet aan de eisen daarvoor hoeven te voldoen. Zo is een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur niet nodig. En ook de afmetingen kunnen anders. Persoonlijk denk ik dat we naar een bredere bus moeten, beetje het model dat over luchthaven Schiphol rondrijdt. Dat biedt tevens meer ruimte voor bagage. Deze bussen kunnen worden omgebouwd tot trolleybussen; de bovenleiding ligt er immers al!
Het argument dat je in een bus eerder autoziek zal worden, verwerp ik. We hebben te maken met een vlakke, rechte baan - niet met een stadsbus die veel bochten moet maken. De vering is redelijk stug af te stellen.


Sneller
Reizen per SuperBus zal sneller zijn dan per huidige trein. De topsnelheid zal iets lager liggen, maar dit wordt gecompenseerd. Zo wordt veel tijd gewonnen bij het overstappen en het wachten op een verbinding. Denk ook aan de relatief de-centrale regeling waardoor storingen geen regionaal karakter meer hebben. Een bus kan ook een stilstaande bus met pech voorbij rijden. Bovendien is de acceleratie van een bus veel hoger dan die van een trein.


Veiliger en milieuvriendelijker
Een bus is ook veel veiliger dan een trein. Een bus kan namelijk in enkele meter stilstaan, een trein heeft al snel enkele honderden meters nodig. Bovendien kan een bus objecten ontwijken, iets dat een trein absoluut niet kan.
Niemand kan zich meer voor de trein gooien, omdat er geen treinen meer zijn.
Daarnaast is een bus vriendelijker voor het milieu. Een bus weegt veel minder dan een trein en heeft daarom ook minder energie nodig. Een standaard Koploper (4000-serie) verbruikt al 1,248 megawatt. Als extra'tje zijn we ook de overhead kwijt omdat de spreiding veel beter is.


Geen tekort meer aan personeel
Het duurt anderhalf jaar om machinist te worden. Dit is erg lang in vergelijking met een opleiding tot buschauffeur. Binnen een maand moet iemand op te leiden zijn tot buschauffeur, zeker gezien het feit dat dit zich op een niet-openbare weg afspeelt waar conventionele verkeersregels niet van toepassing zijn.
Bovendien komt er door de lagere kosten meer geld beschikbaar voor het salaris van het personeel.


Goedkoper
Een 4000-serie koploper biedt plaats aan 183 mensen. De aanschaf van zo'n trein kost zo'n vijftig miljoen Euro. Een bus (40 mensen) kost nog geen half miljoen Euro. Met vijf bussen (totaal 2,5 miljoen Euro) zou dus een Koploper vervangen kunnen worden. Een besparing van een factor 20!
Daarnaast is de SuperWay, tijdens de uren dat het niet zo druk is, te verhuren aan derden. Denk bijvoorbeeld aan PTT Post, UPS, taxi-bedrijven, vrachtvervoerders, etcetera.


Geen zwartrijders
Zwartrijders zijn te neutraliseren. Iedereen moet immers langs de chauffeur lopen. Eventueel is dit te automatiseren door aan het loket iemand zijn pasje te laten 'opladen' voor een aantal kilometers. Het pasje steekt hij bij binnenkomst in een apparaat. De deuren (zoals bij de Parijse metro) gaan open en de passagier kan naar binnen. Bij het verlaten van de bus zal passagier weer zijn pasje moeten gebruiken waarna er wordt afgerekend.
Wat misschien nog wel beter zou zijn, is om het openbaar vervoer geheel gratis te maken. Dit als service naar de burgers en de toeristen. Gezien de lagere kosten in vergelijking met treinen, moet dit toch interessant zijn. Ik vermoed dat veel mensen het OV gaan gebruiken, als dit gratis is.


Conclusie
Wat mij betreft biedt deze vorm van OV zeer veel voordelen. Het lijkt mij verstandig om dit eerst op pilot-basis te testen in minder drukke gebieden. Laten we bijvoorbeeld beginnen met NoordNed af te schaffen en te vervangen door bussen. In hoeverre de SuperWay effectief is in de Randstad zal onderzocht moeten worden. Lijkt mij zinnig om in de Randstad alles 4-baans te maken. Voor elke richting dus zowel een bus- als een trein-baan. De treinen doen enkel nog intercity-stations aan, de bussen nemen de stopstations. Een mooi evenwicht, met grote flexibliteit en capaciteit.

[Dit bericht is aangepast door Unexplained (19-02-2002).]
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2002, 12:45
lupus
lupus is offline
Maar als het goedkoper is, kan de NS toch niet meer zo veel geld aftroggelen van de overheid? Wat hebben ze eraan?
__________________
~ what the eye sees, it believes ~
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 12:49
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
lupus schreef:
Maar als het goedkoper is, kan de NS toch niet meer zo veel geld aftroggelen van de overheid? Wat hebben ze eraan?
Tevreden personeel, tevreden klanten, rolmodel voor andere landen in de wereld, etcetera.
OV is een DIENST van de overheid, in de basis. Niet een commercieel product.

[Dit bericht is aangepast door Unexplained (19-02-2002).]
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 12:51
lupus
lupus is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Tevreden personeel, tevreden klanten, rolmodel voor andere landen in de wereld, etcetera.
Minder geld

Alles draait om geld hedendage, dat weet je toch? Het boeit ze tamelijk weinig hoe snel mensen op hun werk zijn of hoe goed de infrastructuur in zijn geheel uiteindelijk is
__________________
~ what the eye sees, it believes ~
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 12:53
lupus
lupus is offline
Wat ga je bijvoorbeeld met al die treintoestellen doen? Weggooien?
__________________
~ what the eye sees, it believes ~
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 12:54
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
lupus schreef:
Wat ga je bijvoorbeeld met al die treintoestellen doen? Weggooien?
Verkopen aan andere landen, waar mensen het licht nog niet gezien hebben.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 12:55
lupus
lupus is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
OV is een DIENST van de overheid, in de basis. Niet een commercieel product.
Ach ja, de overheid is net zo corrupt.

Waarom rijden er nog steeds auto's zonder katalysator rond? Toch niet omdat het zo goed voor het milieu is? Och nee, om dingen nog leuker te maken, verkopen ze zelfs benzine met loodvervanger, tegen een leuk prijsje natuurlijk

De overheid zuigt...
__________________
~ what the eye sees, it believes ~
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 12:58
lupus
lupus is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Verkopen aan andere landen, waar mensen het licht nog niet gezien hebben.
Hmm, zou eventueel kunnen. En hoe wil je het hele systeem overhoop gooien zonder in grotere problemen te komen wat betreft de reistijden en routes?

*is in vervelende en inquisitieve bui*
__________________
~ what the eye sees, it believes ~
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 13:01
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
thanx, ik had net besloten om mijn spreekbeurt hier over te houden dus komt dit erg goed van pas

Maar ik vind dat de trein onvervangbaar is. probeer maar eens in de spits midden in het centrum van grote steden te komen. Bussen op de vluchtstroken is wel een aardige oplossing, maar als de bus de trein zou moeten vervangen wordt het aantal bussen verveelvoudigd met als gevolg dat de vluchtstroken vol raken en dat is zeer gevaarlijk als er auto's zijn met pech of als er hulpdiensten langs moeten.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 13:02
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
lupus schreef:
Hmm, zou eventueel kunnen. En hoe wil je het hele systeem overhoop gooien zonder in grotere problemen te komen wat betreft de reistijden en routes?
Gefasseerd invoeren. Zoals ik al zei: beginnen met bijvoorbeeld NoordNed. Daarna kunnen we andere minder drukke gebieden eerst doen.
Mocht het een groot succes zijn, dan kunnen we kijken wat we in de Randstad kunnen doen.

Citaat:
Boogie schreef:
Maar ik vind dat de trein onvervangbaar is. probeer maar eens in de spits midden in het centrum van grote steden te komen.
Lijkt mij zinnig om in de Randstad alles 4-baans te maken. Voor elke richting dus zowel een bus- als een trein-baan. De treinen doen enkel nog intercity-stations aan, de bussen nemen de stopstations. Een mooi evenwicht, met grote flexibliteit en capaciteit.
Citaat:
Maar ik vind dat de trein onvervangbaar is. probeer maar eens in de spits midden in het centrum van grote steden te komen. Bussen op de vluchtstroken is wel een aardige oplossing, maar als de bus de trein zou moeten vervangen wordt het aantal bussen verveelvoudigd met als gevolg dat de vluchtstroken vol raken en dat is zeer gevaarlijk als er auto's zijn met pech of als er hulpdiensten langs moeten.
Bussen gaan rijden op de banen waar nu treinen rijden. Overig verkeer is dus geen issue.

[Dit bericht is aangepast door Unexplained (19-02-2002).]
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 13:41
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Lijkt mij zinnig om in de Randstad alles 4-baans te maken. Voor elke richting dus zowel een bus- als een trein-baan. De treinen doen enkel nog intercity-stations aan, de bussen nemen de stopstations. Een mooi evenwicht, met grote flexibliteit en capaciteit.
Maar als een bus langs alle stopstations moet, duurt het een stuk langer dan dat de trein erover zou doen. Bovendien zouden mensen dan veel vaker moeten overstappen, en dan niet alleen van trein naar trein maar dan nu ook van trein-bus-trein-bus......
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 13:59
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Maar als een bus langs alle stopstations moet, duurt het een stuk langer dan dat de trein erover zou doen. Bovendien zouden mensen dan veel vaker moeten overstappen, en dan niet alleen van trein naar trein maar dan nu ook van trein-bus-trein-bus......
Nee, het zal er niet veel langer over doen. Zie de redenen waarom een bus sneller is.
En een paar keer overstappen? Dat vinden de mensen in Paris of London ook niet erg.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 14:25
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Twee dingen die ik niet helemaal snap.

* Goederenvervoer lijkt me goedkoper per trein (zijn sneller, kan veel meer in) dan dat je duurdere, milieuvervuilende vrachtwagentjes gaat laten lopen.

* Je kan wel een trein vervangen door 5 bussen, maar dan heb je dus ook 5 keer zoveel personeel (dat dan wel sneller op te leiden valt, maar daarmee óók kosten krijgt). Is dat makkelijk op te vangen? Hoe zit dat met kosten? Kan je mensen überhaupt krijgen voor niet één rondje om de kerk per uur, maar drie?!

Om nog maar voorbij te gaan aan het feit dat het sowieso niet realiseerbaar is. Een beetje alle sporen gaan asfalteren...


[edit]Ja, ok... beton dan. [/edit]

[Dit bericht is aangepast door Conan the Librarian (19-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 14:32
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Het zou dus ten eerste een goede stap zijn om de NS weer in de handen van de overheid te krijgen...
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 14:55
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
* Goederenvervoer lijkt me goedkoper per trein (zijn sneller, kan veel meer in) dan dat je duurdere, milieuvervuilende vrachtwagentjes gaat laten lopen.
Ik weet niet of treinen wel zoveel sneller zijn. Goederentreinen mogen geloof ik maximaal 100 kilometer per uur. Een vrachtwagen op niet-openbare weg moet dezelfde snelheid kunnen halen. En dat er meer in kan? Er zijn genoeg vrachtauto's waar zo twee zeecontainers opkunnen hoor.
Citaat:
Je kan wel een trein vervangen door 5 bussen, maar dan heb je dus ook 5 keer zoveel personeel (dat dan wel sneller op te leiden valt, maar daarmee óók kosten krijgt). Is dat makkelijk op te vangen? Hoe zit dat met kosten? Kan je mensen überhaupt krijgen voor niet één rondje om de kerk per uur, maar drie?!
Nee, op elke trein is nu een conducteur en een machinist aanwezig. Er werken op dit moment 17000 mensen bij de NS, waarvan 6000 conducteurs. Daar moet je toch zo'n 1000 bussen mee kunnen laten rijden, lijkt mij. Puur een kwestie van goede organisatie.
En rondje om de kerk? Laat mij niet lachen. Metro-bestuurders hoor ik ook nooit klagen. Bovendien is een leuke route uit te stippelen voor de chauffeurs, die door heel Nederland gaat.
Citaat:
Om nog maar voorbij te gaan aan het feit dat het sowieso niet realiseerbaar is. Een beetje alle sporen gaan asfalteren...
Ik denk niet dat het ooit uitgevoerd gaat worden, maar het is wel leuk om erover na te denken.
Mijn geest is niet beperkt tot de realiteit.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 15:52
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
je kunt net zo goed treinen laten rijden om de tien minuten.

En bij vertragingen van tien minuten raken mensen alsnog gefrustreerd.

Bovendien is de prijs van bussen afhankelijk van de olie producerende landen, zij kunnen dan ons hele ov platleggen.

dat geen tekort aan personeel dat hoeft niet, je hebt dan wel ineens veel meer personeel nodig en dan kan er dus wel een tekort ontstaan.

zwardrijders tegen gaan op de manier zoals jij beschrijft kan je bij treinen ook invoeren.

mensen die voor de trein springen kunnen ook voor de bus springen.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 15:55
@pie
@pie is offline
Citaat:
Niemand kan zich meer voor de trein gooien, omdat er geen treinen meer zijn.
hahahah

sorry, meer wil ik er niet over zeggen :-)
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 16:13
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Er zijn genoeg vrachtauto's waar zo twee zeecontainers opkunnen hoor.
Wel twee? Zo!

Op een beetje trein gaan er 50, dus heb je 25x zoveel vrachtwagens nodig
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2002, 16:31
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Bovendien is de prijs van bussen afhankelijk van de olie producerende landen, zij kunnen dan ons hele ov platleggen.
Ze kunnen ons verkeer nu ook al platleggen. En wat zou dat? Bang voor een Grote Arabische Samenzwering?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 16:35
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
hmm..goed plan. Jammer alleen dat het niet uitvoerbaar is...

__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 16:55
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Unexplained schreef:
SuperWay
van spoor tot snelweg

Introductie
Wie heeft dat niet ooit meegemaakt? Dat een trein vertraging heeft en je daardoor net je aansluiting mist. Een half uur wachten op de volgende trein dan maar. Overvolle perrons zijn het gevolg.

Meestal zijn overvolle perrons volgens mij niet het probleem, eerder dat het je een halfuur extra kost...Perrons zijn meestal groot genoeg.

Dit is áls de trein überhaupt komt opdagen. Dikwijls vallen treinen uit door gebrek aan personeel, gebrek aan treinen, defecte treinen, defecte wissels, etcetera.

Je vergeet de seinstoring!

Ook het personeel is ontevreden. Bovendien kost de Nederlandse Spoorwegen de overheid jaarlijks veel geld.

Waarom kost dit dan minder geld? Zeker als je het gratis maakt gaat dit de overheid veel centjes kosten...

Kort om: de Nederlandse Spoorwegen is een chaos. Tijd voor een nieuwe aanpak.


Oorzaak
De huidige dienstregeling en organisatie van de NS is te complex.

Mee eens (vooral de organisatie, de NS bestaat momenteel uit minstens 6 bedrijven)

Dit zorgt voor veel problemen. Denk aan het ingewikkelde spoornetwerk,

Hoezo?

verschillende soorten treinen (intercities, sneltreinen, stoptreinen, goederentreinen, treinen van andere maatschapijen),

Tjonge, wat ingewikkeld Om goederentreinen hoeft de reiziger zich geen zorgen te maken, stoptreinen zijn er om ook de kleinere stations te kunnen bereiken en de andere twee om sneller tussen grotere stations te reizen. Waar andere maatschappijen rijden rijdt de NS niet, dus dat valt ook weg.

splitsen en koppelen van treinen, etcetera.
Allemaal overbodig voor een relatief eenvoudig land als Nederland.

Overbodig?? Het lijkt mij nuttiger, efficiënter en goedkoper om 1 trein van Utrecht naar Zwolle te laten rijden en hem daar te splitsen in twee stukken om verder te gaan naar Groningen en Leeuwarden dan om twee treinen vanaf Utrecht te laten rijden...

Het functioneren is te upgraden door het openbaar vervoer te laten bestaan uit kleine, onafhanklijke, flexibele eenheden.


Geen dienstregeling
Het eerste wat moet worden afgeschaft is de dienstregeling. Elk half uur een trein is geen regeling, omdat het niet flexibel is. Beter zou zijn elke tien minuten een kleinere eenheid.

Zodat overwegen 3x zo vaak open moeten en je 3x zoveel spoorcapaciteit nodig hebt om de huidige afstand tussen treinen te kunnen handhaven bedoel je?

We moeten toe naar een soort metro-achtig systeem.

He ja, laten we alle treinen ondergronds laten rijden

Flexibel in te zetten is een essentieel iets, zodat tijdens bijvoorbeeld de spits of een evenement extra eenheden ingezet kunnen worden.

Dat gebeurt al voor zover ik weet...

Geen frustraties meer over een gemiste trein of aansluiting, er komt er immers over een paar minuten nog wel één.

Krappe aansluitingen mis je nog steeds, maar als die ook elke 10 min. gaan is dat niet zo'n ramp idd. Echter, er kunnen ook minder mensen in zo'n "eenheid", zodat je vaker niet meer mee kunt omdat het ding vol zit...

Bovendien is de spreiding veel beter, dat veel overvolle perrons opheft.

Als er minder mensen tegelijk meekunnen hou je de overvolle perrons dus, hoewel die volgens mij vrij groot zijn, ik heb hier echter weinig ervaring mee.

In grote steden als London en Paris werkt dit systeem uitstekend.

Beter dan een metro
Er is één vervoersmiddel dat in mijn ogen nog beter is dan een metro of trein: de bus.
Vastzitten in het verkeer is geen issue hier, aangezien de bussen hun eigen wegen krijgen.

Let wel, ik heb het hier niet over een standaard stadsbus. Bij het leggen van betonnen platen (goedkoper dan asfalt) op het spoor hebben we niet te maken met een openbare weg. Dit betekent dat de bussen die erop gaan rijden ook niet aan de eisen daarvoor hoeven te voldoen. Zo is een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur niet nodig. En ook de afmetingen kunnen anders. Persoonlijk denk ik dat we naar een bredere bus moeten, beetje het model dat over luchthaven Schiphol rondrijdt. Dat biedt tevens meer ruimte voor bagage. Deze bussen kunnen worden omgebouwd tot trolleybussen; de bovenleiding ligt er immers al!

Als je ook nog bussen over het spoor laat rijden, heb je nóg meer sporen nodig om in de extra capaciteit te voorzien...

Dat de bussen sneller moeten mogen rijden ben ik met je eens, maar dan op de gewone weg.

Mijn ervaring met bagageruimte is dat het vrijwel nooit gebruikt wordt.


Het argument dat je in een bus eerder autoziek zal worden, verwerp ik.

Ik ook, in een bus kan ik lezen zonder misselijk te worden, in een auto niet...

We hebben te maken met een vlakke, rechte baan - niet met een stadsbus die veel bochten moet maken. De vering is redelijk stug af te stellen.


Sneller
Reizen per SuperBus zal sneller zijn dan per huidige trein. De topsnelheid zal iets lager liggen, maar dit wordt gecompenseerd. Zo wordt veel tijd gewonnen bij het overstappen en het wachten op een verbinding. Denk ook aan de relatief de-centrale regeling waardoor storingen geen regionaal karakter meer hebben.

Als er een bus op je spoor stilstaat met pech, hoe wil je dan nog treinachtige eenheden laten rijden???

Een bus kan ook een stilstaande bus met pech voorbij rijden. Bovendien is de acceleratie van een bus veel hoger dan die van een trein.


Daarom worden treinen ook meer gebruikt voor langere afstanden, en bussen voor kortere...


Veiliger en milieuvriendelijker
Een bus is ook veel veiliger dan een trein. Een bus kan namelijk in enkele meter stilstaan, een trein heeft al snel enkele honderden meters nodig.

Een trein rijdt los door een vrachtwagen, dat zie ik een bus niet zo snel doen...(Dan heb ik het overigens niet over die lightrailtroep). Als een bus 120 rijdt, staat die overigens ook niet zo snel stil. Weliswaar sneller dan een trein, maar te langzaam om voor bijvoorbeeld een plotseling overstekend dier te kunnen remmen...

Bovendien kan een bus objecten ontwijken, iets dat een trein absoluut niet kan.
Niemand kan zich meer voor de trein gooien, omdat er geen treinen meer zijn.

Dan gooi je jezelf toch voor een eenheid?

Daarnaast is een bus vriendelijker voor het milieu. Een bus weegt veel minder dan een trein en heeft daarom ook minder energie nodig.

Je hebt er echter wel 10x meer voor nodig om dezelfde hoeveelheid mensen mee te vervoeren...Bovendien gaat een trein langer mee.

Een standaard Koploper (4000-serie) verbruikt al 1,248 megawatt. Als extra'tje zijn we ook de overhead kwijt omdat de spreiding veel beter is.


Geen tekort meer aan personeel
Het duurt anderhalf jaar om machinist te worden. Dit is erg lang in vergelijking met een opleiding tot buschauffeur. Binnen een maand moet iemand op te leiden zijn tot buschauffeur, zeker gezien het feit dat dit zich op een niet-openbare weg afspeelt waar conventionele verkeersregels niet van toepassing zijn.

Dat wil niet zeggen dat je zo'n ding niet hoeft te kunnen besturen, al wordt het zo wel simpeler.

Bovendien komt er door de lagere kosten meer geld beschikbaar voor het salaris van het personeel.

Ik denk niet dat het personeel daar iets van terugziet...


Goedkoper
Een 4000-serie koploper biedt plaats aan 183 mensen. De aanschaf van zo'n trein kost zo'n vijftig miljoen Euro. Een bus (40 mensen) kost nog geen half miljoen Euro. Met vijf bussen (totaal 2,5 miljoen Euro) zou dus een Koploper vervangen kunnen worden. Een besparing van een factor 20!

Een trein gaat echter twee keer zolang mee en er zit normaal gesproken een extra personeelslid op (de conducteur). Die werken ook niet gratis.

Daarnaast is de SuperWay, tijdens de uren dat het niet zo druk is, te verhuren aan derden. Denk bijvoorbeeld aan PTT Post, UPS, taxi-bedrijven, vrachtvervoerders, etcetera.

Ik ben benieuwd of daar animo voor is. Op tijden dat het niet druk is kun je immers net zo goed de gewone weg nemen toch?


Geen zwartrijders
Zwartrijders zijn te neutraliseren. Iedereen moet immers langs de chauffeur lopen.

In theorie wordt iedereen ook gecontroleerd door een conducteur in de trein

Eventueel is dit te automatiseren door aan het loket iemand zijn pasje te laten 'opladen' voor een aantal kilometers. Het pasje steekt hij bij binnenkomst in een apparaat. De deuren (zoals bij de Parijse metro) gaan open en de passagier kan naar binnen. Bij het verlaten van de bus zal passagier weer zijn pasje moeten gebruiken waarna er wordt afgerekend.

En daar gaat je snelheidswinst...Tegen de tijd dat iedereen zijn pasje heeft gebruikt ben je een uur verder, zeker als het om bejaarden of toeristen gaat. Dit geld al helemaal als je je pasje ook moet gebruiken als je uit wilt stappen.

Wat misschien nog wel beter zou zijn, is om het openbaar vervoer geheel gratis te maken. Dit als service naar de burgers en de toeristen. Gezien de lagere kosten in vergelijking met treinen, moet dit toch interessant zijn. Ik vermoed dat veel mensen het OV gaan gebruiken, als dit gratis is.

In Hasselt (waar bij wijze van experiment het OV gratis is (was?), is het aantal reiziger verviervoudigd, je moet de capaciteit dus nogmaals verviervoudigen. Verder is gratis OV wel een goed idee.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 17:15
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Ze kunnen ons verkeer nu ook al platleggen. En wat zou dat? Bang voor een Grote Arabische Samenzwering?
met het gewone vervoer heb ik niet zo'n problemen

maareh ja voor zoiets ben ik eigenlijk wel "bang" ja.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 18:26
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Conclusie van antwoord

Citaat:
autodropje schreef:
je kunt net zo goed treinen laten rijden om de tien minuten.
Nee, dat kan niet. Er zijn op dit moment niet genoeg treinen. En het aanschaffen van nieuwe treinen zodat dat kan, kost miljarden Euro'tjes.
Citaat:
En bij vertragingen van tien minuten raken mensen alsnog gefrustreerd.
Met mijn plan zijn er geen vertragingen meer, omdat er überhaupt geen dienstregeling is. Nouja, die is er wel, maar gebasseerd op frequentie - niet op tijden.
Citaat:
Bovendien is de prijs van bussen afhankelijk van de olie producerende landen, zij kunnen dan ons hele ov platleggen.
Nee, bussen gaan op elektriciteit rijden. Net als in Arnhem.
Citaat:
dat geen tekort aan personeel dat hoeft niet, je hebt dan wel ineens veel meer personeel nodig en dan kan er dus wel een tekort ontstaan.
Niet waar. Er gaat nu maar één personeelslid op een eenheid, ipv twee. Bovendien moet het mogelijk zijn om met een stukje logica 6000 conducteurs op 1000 bussen in te plannen.
Citaat:
zwardrijders tegen gaan op de manier zoals jij beschrijft kan je bij treinen ook invoeren.
Maar treinen hebben veel meer ingangen.
Citaat:
mensen die voor de trein springen kunnen ook voor de bus springen.
Weet ik, dat was ook als grapje bedoelt.
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Wel twee? Zo!

Op een beetje trein gaan er 50, dus heb je 25x zoveel vrachtwagens nodig
Er zijn ook grote combinaties waar er zo 10 opgaan, hoor.
Citaat:
Meestal zijn overvolle perrons volgens mij niet het probleem, eerder dat het je een halfuur extra kost...Perrons zijn meestal groot genoeg.
Ik zeg niet dat overvolle perrons het probleem is, ik zeg dat dat het gevolg is.
Citaat:
Waarom kost dit dan minder geld? Zeker als je het gratis maakt gaat dit de overheid veel centjes kosten...
Omdat de investeringen een stuk lager zijn. En de kwaliteit gaat ontzettend omhoog, hetgeen de kosten goedpraat.
Citaat:
Zodat overwegen 3x zo vaak open moeten en je 3x zoveel spoorcapaciteit nodig hebt om de huidige afstand tussen treinen te kunnen handhaven bedoel je?
Nee, spoorcapaciteit hoeft niet meer te zijn. Bussen hoeven namelijk geen 2 kilometer afstand te hebben. En kunnen ook veel sneller een overweg oversteken.
Citaat:
He ja, laten we alle treinen ondergronds laten rijden
Te kostbaar..
Citaat:
Dat gebeurt al voor zover ik weet...
Niet genoeg. Vaak maak ik een bijna lege trein mee, of juist ééntje die uitpuilt.
Citaat:
Krappe aansluitingen mis je nog steeds, maar als die ook elke 10 min. gaan is dat niet zo'n ramp idd.
Gemiddelde wachttijd dus 5 minuten. Dat moet iederen uithouden.
Citaat:
Echter, er kunnen ook minder mensen in zo'n "eenheid", zodat je vaker niet meer mee kunt omdat het ding vol zit...
Maak je een denkfout, aangezien de aanlevering van reizigers ook veel geleidelijker gaat.
Citaat:
Als je ook nog bussen over het spoor laat rijden, heb je nóg meer sporen nodig om in de extra capaciteit te voorzien...
Citaat:
Als er een bus op je spoor stilstaat met pech, hoe wil je dan nog treinachtige eenheden laten rijden???
Het gaat in 90% van de gevallen om VERVANGING van treinen, niet als aanvulling.
Citaat:
Je hebt er echter wel 10x meer voor nodig om dezelfde hoeveelheid mensen mee te vervoeren...Bovendien gaat een trein langer mee.
Je hebt er 5x meer nodig, zie mijn rekenvoorbeeld.
Citaat:
Ik ben benieuwd of daar animo voor is. Op tijden dat het niet druk is kun je immers net zo goed de gewone weg nemen toch?
Maar op de gewone weg mag je maar 90 als vrachtauto. Bovendien liggen snelwegen niet zo mooi naar alle centra van steden.
Citaat:
En daar gaat je snelheidswinst...Tegen de tijd dat iedereen zijn pasje heeft gebruikt ben je een uur verder, zeker als het om bejaarden of toeristen gaat. Dit geld al helemaal als je je pasje ook moet gebruiken als je uit wilt stappen.
Wat is het verschil tussen het opladen van een pasje en het kopen van een kaartje aan het loket? Beide kosten tijd. En het kan allemaal heel snel.
Wel eens in Paris of London geweest?
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 18:35
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Maar treinen hebben veel meer ingangen.
dat kan veranderd worden

Citaat:
Nee, dat kan niet. Er zijn op dit moment niet genoeg treinen. En het aanschaffen van nieuwe treinen zodat dat kan, kost miljarden Euro'tjes.
van zoveel bussen is ook duur

__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 18:37
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
autodropje schreef:
dat kan veranderd worden
Kan wel, maar waarom zou je huidige, verouderde, technologie nog opwaarderen?
Citaat:
van zoveel bussen is ook duur
Maar minder duur dan treinen..
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2002, 19:19
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
autodropje schreef:
maareh ja voor zoiets ben ik eigenlijk wel "bang" ja.
De kans is groter dat je doodgaat aan een komeetinslag. Serieus. Loop jij nu altijd met een 6 km dikke stalen paraplu rond?
Ik bedoel maar.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 19:57
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Unexplained schreef:
Er zijn ook grote combinaties waar er zo 10 opgaan, hoor.

Ik heb nog nooit een vrachtwagen in NL gezien met 10 containers erop! Vrachtwagens vervuilen btw ook meer...

Citaat:
Zodat overwegen 3x zo vaak open moeten en je 3x zoveel spoorcapaciteit nodig hebt om de huidige afstand tussen treinen te kunnen handhaven bedoel je?
Nee, spoorcapaciteit hoeft niet meer te zijn. Bussen hoeven namelijk geen 2 kilometer afstand te hebben.

Da's waar.

En kunnen ook veel sneller een overweg oversteken.

Een beetje trein kan een overweg in 5 seconden oversteken...Het duurt echter veel langer voor het verkeer weer verder kan...

Citaat:
He ja, laten we alle treinen ondergronds laten rijden
Te kostbaar..

Dat was ook als grapje bedoeld...

Citaat:
Dat gebeurt al voor zover ik weet...
Niet genoeg. Vaak maak ik een bijna lege trein mee, of juist ééntje die uitpuilt.

In de spits zitten treinen meestal vol, dus dan kun je niet mee in een kleine eenheid, en buiten de spits is er ook per halfuur ruimte zat...

Citaat:
Echter, er kunnen ook minder mensen in zo'n "eenheid", zodat je vaker niet meer mee kunt omdat het ding vol zit...
Maak je een denkfout, aangezien de aanlevering van reizigers ook veel geleidelijker gaat.

Oh? Dat geldt alleen voor overstappers! Mensen komen nog steeds tussen 5 en 6 van hun werk...

Citaat:
Als je ook nog bussen over het spoor laat rijden, heb je nóg meer sporen nodig om in de extra capaciteit te voorzien...
Citaat:
Als er een bus op je spoor stilstaat met pech, hoe wil je dan nog treinachtige eenheden laten rijden???
Het gaat in 90% van de gevallen om VERVANGING van treinen, niet als aanvulling.

Dat stond niet echt duidelijk in je plan...

Citaat:
Je hebt er echter wel 10x meer voor nodig om dezelfde hoeveelheid mensen mee te vervoeren...Bovendien gaat een trein langer mee.
Je hebt er 5x meer nodig, zie mijn rekenvoorbeeld.

Helaas bestaan de meeste treinen uit meer dan 1 Koploper...Dat worden heel veel eenheden...

Citaat:
Ik ben benieuwd of daar animo voor is. Op tijden dat het niet druk is kun je immers net zo goed de gewone weg nemen toch?
Maar op de gewone weg mag je maar 90 als vrachtauto. Bovendien liggen snelwegen niet zo mooi naar alle centra van steden.

Volgens mij liggen snelwegen juist richting de centra van de steden...

Citaat:
En daar gaat je snelheidswinst...Tegen de tijd dat iedereen zijn pasje heeft gebruikt ben je een uur verder, zeker als het om bejaarden of toeristen gaat. Dit geld al helemaal als je je pasje ook moet gebruiken als je uit wilt stappen.
Wat is het verschil tussen het opladen van een pasje en het kopen van een kaartje aan het loket? Beide kosten tijd. En het kan allemaal heel snel.

Het verschil is dat men van te voren een kaartje kan kopen (spreiding van de drukte),of een abonnement heeft (helemaal geen kaartje kopen), terwijl je hier altijd je pasje zou moeten gebruiken...(terwijl er achter je tig mensen staan te wachten om ook naar binnen te kunnen...) Dit geldt niet met het chauffeursysteem, alleen met dat pasjessysteem...

Wel eens in Paris of London geweest?

Ik ben een jaar of 8 geleden in Parijs geweest geloof ik...Ik kan me er echter weinig van herinneren
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 20:02
ajw83
ajw83 is offline
Je hebt een rijke fantasie, unexplained!
Het plan is totaal niet realistisch.

Een normale Intercity (Koploper) van 15 bakken heeft 935 zitplaatsen. Dat kost je dus 19 bussen! In een spitstrein (type DDM-1) passen volgens mij zo'n 2000 man (incl staanplaatsen). Dat kost je zelfs 40 bussen! Zie je het al voor je, met 40 bussen achter elkaar aanrijden? Waar laat je al die bussen op een groot station als Utrecht? En denk je dat het eenvoudig is om 2000 man over 40 bussen te verdelen? Let wel, die 40 bussen staan gelijk aan één spitstrein. In Nederland rijden dagelijks 5000 treinen. Dat zijn dus 200 000 bussen!!!!!

Ik geloof dat ik je plan nu wel genoeg heb afgekraakt, ik zal het daarom maar niet meer hebben over zaken als milieu, personeel, logistiek, aansluitingen, goederenvervoer, bagage enzovoort....
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 20:34
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Kan wel, maar waarom zou je huidige, verouderde, technologie nog opwaarderen?
Je kunt ook nieuwe (goede) kopen.

Citaat:

Maar minder duur dan treinen..
bussen heb je meer nodig, denk dat het niet heel veel scheelt hoor. Om één intercity te vervangen heb je heeel veeel bussen nodig.(zie post hierboven)
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 20:35
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Ik heb nog nooit een vrachtwagen in NL gezien met 10 containers erop! Vrachtwagens vervuilen btw ook meer...
Dat jij ze niet in NL hebt gezien, betekent niet dat ze niet bestaan. En ja, ze vervuilen meer.
Alternatief: we leggen de busbanen zo aan als bijvoorbeeld bij de tram. Op die manier kan er nog een voertuig op rails overheen, met een iets lagere snelheid - dat wel.
Citaat:
In de spits zitten treinen meestal vol, dus dan kun je niet mee in een kleine eenheid, en buiten de spits is er ook per halfuur ruimte zat...
Maar elk half uur een trein is te weinig. En in de spits moet ook iedereen een zitplaats hebben, vind ik.
Citaat:
Oh? Dat geldt alleen voor overstappers! Mensen komen nog steeds tussen 5 en 6 van hun werk...
Jawel, maar het is goed te verdelen tussen alle kleinere eenheden.
Citaat:
Helaas bestaan de meeste treinen uit meer dan 1 Koploper...Dat worden heel veel eenheden...
Er zijn ook grotere bussen mogelijk.
Citaat:
Het verschil is dat men van te voren een kaartje kan kopen (spreiding van de drukte),of een abonnement heeft (helemaal geen kaartje kopen), terwijl je hier altijd je pasje zou moeten gebruiken...(terwijl er achter je tig mensen staan te wachten om ook naar binnen te kunnen...) Dit geldt niet met het chauffeursysteem, alleen met dat pasjessysteem...
Maar je kunt je pasje voor, als voorbeeld, 1000 kilometer opladen. Dan hoef je maandenlang niet meer op te waarderen.

Citaat:
ajw83 schreef:
Je hebt een rijke fantasie, unexplained!
Weet ik!
Citaat:
Het plan is totaal niet realistisch.
Ook dat weet ik. Maar is dat reden om er niet overna te denken?
Citaat:
Een normale Intercity (Koploper) van 15 bakken heeft 935 zitplaatsen. Dat kost je dus 19 bussen!
Een trein van 15 bakken is schaars. Bovendien, als je mijn verhaal goed hebt gelezen, worden er in de Randstad gecombineerde trajecten van trein en bus gebruikt. Een juiste balans tussen flexibliteit en capaciteit.
Citaat:
In Nederland rijden dagelijks 5000 treinen. Dat zijn dus 200 000 bussen!!!!!
Niet helemaal correct. De spreiding in vulling van die 5000 treinen is namelijk zeer beroerd. Met een flexibel bussen-systeem is dat op te vangen.
De NS verplaatst dagelijks 1 miljoen mensen, waarvan in de piek HOOGUIT 100.000 mensen tegelijk gebruik maken van de diensten. Dat zijn dus 100.000 / 50 personen per bus = 2000 bussen. Vind ik redelijk uitvoerbaar. Zeker gezien het feit we in de Randstad een hybride-omgeving gaan creeëren.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 20:36
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
McCaine schreef:
De kans is groter dat je doodgaat aan een komeetinslag. Serieus. Loop jij nu altijd met een 6 km dikke stalen paraplu rond?
Ik bedoel maar.
waarom denk je dat die kans groter is?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 09:56
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Puur voor personen vervoer is de Lightrail een betere optie.

Voor een schoner milieu, kun je beter overstappen op hybride vervoer, in Eindhoven hebben ze dacht ik ook al hun eerste bus ingezet.

Voor de rest klinkt het plan wel leuk

nog even een note: de opleiding van een machinist is 200 dagen ipv een anderhalf jaar...(oud collega van me is machinist geworden, die zei 't laatst toevallig )
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 10:04
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Unexplained schreef:
Dat jij ze niet in NL hebt gezien, betekent niet dat ze niet bestaan. En ja, ze vervuilen meer.

Ik beweer ook niet dat ze niet bestaan! Ik beweer dat ik ze nog nooit in NL heb gezien!

Alternatief: we leggen de busbanen zo aan als bijvoorbeeld bij de tram. Op die manier kan er nog een voertuig op rails overheen, met een iets lagere snelheid - dat wel.

Dan krijg je problemen met beveiliging lijkt me, en omdat er een flinke afstand moet zitten tussen een bus en een achteropkomende trein, kost dat je flink wat capaciteit, omdat er in een bus immers veel minder mensen kunnen.

Maar elk half uur een trein is te weinig. En in de spits moet ook iedereen een zitplaats hebben, vind ik.

Dan moet je dusdanig veel bussen inzetten dat dat niet past op die busbanen als je ook nog afstand moet houden vanwege treinen die daar ook overheen rijden.
Jawel, maar het is goed te verdelen tussen alle kleinere eenheden.

Ongetwijfeld, maar het ging erom dat jij beweerde dat de aanlevering van reizigers op magische wijze opeens veel geleidelijker zou gaan!

Er zijn ook grotere bussen mogelijk.

Maar jij wilde juist kleinere eenheden inzetten...geen grote bussen die over geasfalteerd spoor rijden! (waar doet dat me nou aan denken?)

Maar je kunt je pasje voor, als voorbeeld, 1000 kilometer opladen. Dan hoef je maandenlang niet meer op te waarderen.

Jij wilde toch bij wijze van kaartcontrole dat iedereen een pasje moet gebruiken om de eenheid in/uit te komen?


Ook dat weet ik. Maar is dat reden om er niet overna te denken?

Je kunt er wel over na denken, alleen je moet bepaalde Netelenbosch-achtige types niet op rare ideeën brengen


Een trein van 15 bakken is schaars.

Oh? Wel eens een flinke spitstrein gezien? In ieder geval komen 3/4 stellen Koploper met ieder 3/4 bakken geregeld voor...zeg maar gerust vrijwel altijd.

Niet helemaal correct. De spreiding in vulling van die 5000 treinen is namelijk zeer beroerd.

Duh, als ze vol van A naar B gaan moeten ze ook nog terug, en dan kunnen ze wel eens minder vol zitten...

De NS verplaatst dagelijks 1 miljoen mensen, waarvan in de piek HOOGUIT 100.000 mensen tegelijk gebruik maken van de diensten. Dat zijn dus 100.000 / 50 personen per bus = 2000 bussen. Vind ik redelijk uitvoerbaar.

Je zult er meer nodig hebben, want die 2000 bussen zijn kort na elkaar op verschillende plekken in het land nodig, waar ze niet zo snel kunnen komen. Bovendien kosten 2000 bussen je 2000*500.000= 1.000.000.000 Euro. Bussen gaan ook nog eens de helft korter mee.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 10:12
schaapjes
schaapjes is offline
De oplossing is een combinatie van kernfusie en goede magneet-zweeftreinen.

Magneettreinen accelereren 2 keer sneller dan een conventionele trein vanwege de lineaire motor. En hun topsnelheid ligt op 400 KM/Uur.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 10:34
Verwijderd
Citaat:
De oplossing is een combinatie van kernfusie en goede magneet-zweeftreinen.
Magneettreinen accelereren 2 keer sneller dan een conventionele trein vanwege de lineaire motor. En hun topsnelheid ligt op 400 KM/Uur.

Ik weet niet of dit een grapje was, maarreh...zullen we die problemen met de NS niet oplossen in de tijd dat wij nog leven?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 16:58
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
schaapjes schreef:
De oplossing is een combinatie van kernfusie en goede magneet-zweeftreinen.

Magneettreinen accelereren 2 keer sneller dan een conventionele trein vanwege de lineaire motor. En hun topsnelheid ligt op 400 KM/Uur.
En wat moet je met een trein die 400 KM/u kan in NL?
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-02-2002, 18:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ajw83 schreef:
Je hebt een rijke fantasie, unexplained!
Het plan is totaal niet realistisch.

Een normale Intercity (Koploper) van 15 bakken heeft 935 zitplaatsen. Dat kost je dus 19 bussen! In een spitstrein (type DDM-1) passen volgens mij zo'n 2000 man (incl staanplaatsen). Dat kost je zelfs 40 bussen! Zie je het al voor je, met 40 bussen achter elkaar aanrijden? Waar laat je al die bussen op een groot station als Utrecht? En denk je dat het eenvoudig is om 2000 man over 40 bussen te verdelen? Let wel, die 40 bussen staan gelijk aan één spitstrein. In Nederland rijden dagelijks 5000 treinen. Dat zijn dus 200 000 bussen!!!!!

Ik geloof dat ik je plan nu wel genoeg heb afgekraakt, ik zal het daarom maar niet meer hebben over zaken als milieu, personeel, logistiek, aansluitingen, goederenvervoer, bagage enzovoort....
Heb jij ooit een Intercity van 15 wagens gezien?

Milieu: valt wel mee, denk ik.
Personeel: ander verhaal.
Logistiek: waarom zou dat een probleem zijn?
Aansluitingen: hoge frequenties...

Maarre, verder.

Hier in Zutphen stopt de Sneltrein Zwolle-Roosendaal. Dat waren vroeger gehuurde oude Belgische wagens (die rode). Daarna Hondekoppen. Daarna, vanaf 1996, de nieuwe IRM. Tot 1999: toen ging het opeens achteruit. Een tijdje lang zag je tussen de IRM's getrokken ICR's, net als IC Maastricht-Haarlem, maar dan korter (6-8 wagens). Maar toen... nu rijden er vrijwel alleen nog maar STOPTREINEN, Mat'64, met zo nu en dan een IRM er tussendoor. Kun je je voorstellen om van Zwolle tot Roosendaal, ruim drie-en een half uur, in een Mat'64 te moeten zitten?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 21:31
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Dan krijg je problemen met beveiliging lijkt me, en omdat er een flinke afstand moet zitten tussen een bus en een achteropkomende trein, kost dat je flink wat capaciteit, omdat er in een bus immers veel minder mensen kunnen.
Nee hoor, want goederentreinen worden alleen 's nachts gereden. En dan rijden er geen bussen. En in de Randstad hebben we een hybride omgeving van meerdere gescheiden banen.
Citaat:
Dan moet je dusdanig veel bussen inzetten dat dat niet past op die busbanen als je ook nog afstand moet houden vanwege treinen die daar ook overheen rijden.
Nogmaals: er rijden geen treinen overheen op het moment dat er bussen overheen rijden.
Citaat:
Maar jij wilde juist kleinere eenheden inzetten...geen grote bussen die over geasfalteerd spoor rijden! (waar doet dat me nou aan denken?)
Er moet een goede balans tussen frequentie en capaciteit worden gevonden. 40 bestelbusjes per uur is natuurlijk onzin. Maar zo rond de 20 bussen per uur zou ik als maximum aannemen. Kan dus zijn dat je lange bussen van 80-100 man nodig hebt.
Citaat:
Jij wilde toch bij wijze van kaartcontrole dat iedereen een pasje moet gebruiken om de eenheid in/uit te komen?
Ja, klopt, maar dat kan razendsnel. Al weer verwijs ik je graag naar de metro in Paris en London.
Gratis OV is nog steeds 't beste, overigens.
Citaat:
Oh? Wel eens een flinke spitstrein gezien? In ieder geval komen 3/4 stellen Koploper met ieder 3/4 bakken geregeld voor...zeg maar gerust vrijwel altijd.
Nah. Vaak een 4000-serie aan een 4200-serie gekoppeld. Totaal dus 7 bakken. Is dus 458 zitplaatsen. Is dus ongeveer 5 grote bussen.
Citaat:
Je zult er meer nodig hebben, want die 2000 bussen zijn kort na elkaar op verschillende plekken in het land nodig, waar ze niet zo snel kunnen komen. Bovendien kosten 2000 bussen je 2000*500.000= 1.000.000.000 Euro. Bussen gaan ook nog eens de helft korter mee.
Ja, en ook nog wat reserve. Dus zeg zo'n 2500 bussen.
Is dus 1,25 miljard Euro. Daar koop je maar 25 treinen voor.
Klinkt als veel geld, en dat is het ook. Daarom moeten we het ook gefasseerd gaan invoeren. Het zou toch achterlijk zijn om te investeren in achterhaalde inefficiënte technologiën?
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 00:39
ajw83
ajw83 is offline
Een paar van jouw aannames kloppen niet helemaal, unexplained!
Op de eerste plaats heb je echt meer bussen nodig dan 2500. Een intercity heeft bijvoorbeeld over het algemeen zo'n 12 tot 15 (=maximum) 'bakken'. Een intercity van 7 bakken komt eigenlijk alleen voor bij wat in het jargon "vleugeltreinen" heet: sommige intercity´s splitsen zich in 2 delen, waarbij het ene deel naar bijvoorbeeld Leeuwarden, en het andere naar Groningen gaat. Dan heb je dus eigenlijk twee 'halve' intercity´s.

Maar los van dit muggenziften over hoe lang intercity´s zijn: je bent nog niet ingegaan op mijn argument dat het bijna onmogelijk is om op een groot station zo'n enorme stroom bussen af te handelen, laat staan om duizenden mensen gelijkmatig over die bussen te verdelen! Ik ben benieuwd wat voor revolutinaire oplossing je daarvoor hebt!

Nee, als je een echte oplossing voor het OV wil moet je denken aan lightrail of aparte sporen voor stop-, snel- en goederentreinen (want die zitten elkaar door het snelheidsverschil nu behoorlijk in de weg!). En de politiek en het NS-managment zouden eens meer moeten luisteren naar mensen die er verstand van hebben ipv steeds hun eigen weg te gaan. En het wordt tijd dat "Turbo Tineke" Netelenbos eens wordt vervangen door iemand die meer kan dan vertellen wat haar ambtenaren haar net hebben ingefluisterd...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 10:23
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Unexplained schreef:
Nee hoor, want goederentreinen worden alleen 's nachts gereden. En dan rijden er geen bussen. En in de Randstad hebben we een hybride omgeving van meerdere gescheiden banen.

Goederenvervoer gebeurt (vooral op drukke trajecten) al voor het grootste deel 's nachts...

Nogmaals: er rijden geen treinen overheen op het moment dat er bussen overheen rijden.

Ah.

Er moet een goede balans tussen frequentie en capaciteit worden gevonden. 40 bestelbusjes per uur is natuurlijk onzin. Maar zo rond de 20 bussen per uur zou ik als maximum aannemen. Kan dus zijn dat je lange bussen van 80-100 man nodig hebt.

Kun je dan niet net zo makkelijk kleine treinen inzetten? In een wadloper van 1/2 bakken kun je ook zoveel mensen vervoeren...

Ja, klopt, maar dat kan razendsnel. Al weer verwijs ik je graag naar de metro in Paris en London.

Je kunt me daar zo vaak heenverwijzen als je wilt, maar ik heb geen ervaring met het OV in Londen en/of Parijs

Maar je had dat pasjessysteem onder andere bedacht om zwartrijden tegen te gaan:

Citaat:
Het pasje steekt hij bij binnenkomst in een apparaat. De deuren (zoals bij de Parijse metro) gaan open en de passagier kan naar binnen. Bij het verlaten van de bus zal passagier weer zijn pasje moeten gebruiken waarna er wordt afgerekend.
Je zegt dat iedere keer dat iemand een bus/trein/eenheid in/uit wil, hij/zij zijn/haar pasje moet gebruiken omdat anders die deuren niet open gaan. Dat houdt dus in dat de deuren evenvaak open/dicht moeten als er passagiers zijn. Als er 80 mensen een bus in willen moeten de deuren 80x open en weer dicht. Dit gaat je toch echt een hoop tijd kosten.

Nah. Vaak is een 4000-serie aan een 4200-serie gekoppeld. Totaal dus 7 bakken. Is dus 458 zitplaatsen. Is dus ongeveer 5 grote bussen.

5 grote bussen lijken mij toch echt onhandiger dan 1 trein...5 bussen kost je bovendien 5 railtenders ipv 1 in een trein

Ja, en ook nog wat reserve. Dus zeg zo'n 2500 bussen.
Is dus 1,25 miljard Euro. Daar koop je maar 25 treinen voor.

Mischien, maar die grotere bussen zijn overigens duurder...[b]
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Verkeer & Vervoer oplossing files
vtxm
267 01-02-2007 18:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Christenen moeten meebetalen aan abortus.
Verwijderd
135 15-12-2004 20:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap plannen minister Nawijn
NN
251 13-09-2002 14:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Forummers op welke partij gaan wij stemmen met de landelijke verkiezingen!
Nieuwe Nationale Partij
266 09-05-2002 23:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.