Oud 05-07-2009, 16:09
Vivian.
Vivian. is offline
Waarom staat dit vak niet in het ooh zo mooie rijtje van culturele, maatschappelijke en economische vakken?
Het is weliswaar een relatief nieuw vak, maar wel interessant.
Advertentie
Oud 06-07-2009, 05:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ehm maatschappijleer bestaat al sinds de oude grieken of zelfs nog langer.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 06-07-2009, 13:41
Vivian.
Vivian. is offline
Maar maatschappijleer is niet hetzelfde als maatschappijwetenschappen liefje. Maw is een examenvak. Ik heb geen idee welke opleiding jij volgt of hebt gevolgd, maar ik heb maatschappijleer in 4vwo afgesloten. Verder is maw een keuzevak en maatschappijleer verplicht.
Oud 07-07-2009, 14:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Liefje

och de maatschappij onderzoeken is de maatschappij onderzoeken, je zou het zelfs filosofie kunnen noemen.

het verschil is dat MW waarschijnlijk zich wel houdt aan de wetenschappelijke methode en ML en filosofie veel vrije vakken zijn die veelal vanuit vooroordelen en veronderstellingen aan het werk gaat.

ik denk overigens dat 'ze' (lees jon) er gewoon niet aan gedacht heeft bij het schrijven van de disclaimer onder de subforumtitel, waarschijnlijk om de reden die je zelf al zegt: "het is een vrij nieuw vak"

Misschien is het leuk om forummers (ik) een korte introductie te geven in het vak vanuit jouw beleving.

(p.s. nee ik heb niet zulke leuke vakken als de maatschappij, ik moet me bezighouden met oneindige rekenrijtjes gebaseerd op ongebruikelijke factoren, communicatie en een scala aan technische vaardigheden)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 10-07-2009, 06:54
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Dit topic hoort hier niet. Ik zal het even verplaatsen naar Beleidszaken.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Oud 10-07-2009, 07:46
Verwijderd
Het is toch duidelijk waar het moet?
Oud 10-07-2009, 12:12
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
ik denk overigens dat 'ze' (lees jon) er gewoon niet aan gedacht heeft bij het schrijven van de disclaimer onder de subforumtitel, waarschijnlijk om de reden die je zelf al zegt: "het is een vrij nieuw vak"
Jon is een hij

Verder klopt het wat je zegt, een topic over maatschappijwetenschappen kan gewoon in het subforum Huiswerkvragen: cultuur, maatschappij & economie.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Oud 10-07-2009, 22:33
Vivian.
Vivian. is offline
Ach gosh ArPos, heb je zelf voor je studie gekozen?

En maatschappijwetenschappen valt zeker niet te verwarren met filosofie. Er wordt veel en fel (helaas steeds door dezelfde personen) gedebatteerd. Het vak gaat meer richting politiek. In de lessen die ik krijg wordt er steeds diep ingegaan op 1 bepaald onderwerp. De laatste keer was dit ontwikkelingshulp, de positieve/negatieve kanten ervan en de kritiek&opvattingen van linkse en rechtse partijen. Zelf vind ik het vak zeer boeiend. Maar het ligt mij dan ook wel. Overigens ga ik 1 oktober naar Brussel, naar het Europees Parlement en uit eten, dankzij het winnen van een debat. Dus het heeft ook nog eens zeer aangename kanten

@ de rest, vergeef me, ik ben hier nieuw
Oud 11-07-2009, 10:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Maar maatschappijleer is niet hetzelfde als maatschappijwetenschappen liefje. Maw is een examenvak. Ik heb geen idee welke opleiding jij volgt of hebt gevolgd, maar ik heb maatschappijleer in 4vwo afgesloten. Verder is maw een keuzevak en maatschappijleer verplicht.
Bij ons had je maatschappijleer 1 en 2 en ik maatschappijleer 2 heb ik weldegelijk centraal examen gedaan. Maar zo te lezen hebben ze het beestje gewoon een nieuwe naam gegeven.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 11-07-2009, 14:42
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Jon is een hij
Ik bedoelde "ze" meervoud
Citaat:
Ach gosh ArPos, heb je zelf voor je studie gekozen?
Jazeker, ik haat mensen, behalve als ik kan delegeren
Citaat:
Het vak gaat meer richting politiek.
Ach politiek is filosofie voor onintellectuele schreeuwerds
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 11-07-2009, 20:17
Vivian.
Vivian. is offline
Ik denk dat wetgeving niet onder filosofie valt Zie je het al voor je?
Bos:'Ja..eigenlijk is iedereen gelijk..'
Balkenende: 'Maar de wetten voor asielzoekers dan?'
Halsema: 'Iedereen is gelijhijk!'
Balkenende: 'Laten we de wetten schrappen'
Oud 12-07-2009, 11:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik denk dat wetgeving niet onder filosofie valt Zie je het al voor je?
Strikt genomen komen wetten voort uit filosofie over de menselijke moraal, in de praktijk is wetgeving een vrij nutteloos repressie-middel waarbij het meerendeel van de wetten nodig zijn dankzij, en niet ondanks het systeem.

maar erg offtopic

Citaat:
Bos:'Ja..eigenlijk is iedereen gelijk..'
Balkenende: 'Maar de wetten voor asielzoekers dan?'
Halsema: 'Iedereen is gelijhijk!'
Balkenende: 'Laten we de wetten schrappen'
Ireeel, Balkenende heeft geen goede ideeën.

leuk dit voorbeeld trouwens, aangezien Halsema en Bos hier fout zitten , iedere staatsburger is gelijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 12-07-2009, 12:21
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Offtopic: gelijkwaardig, niet gelijk.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 12-07-2009, 17:04
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Offtopic: gelijkwaardig, niet gelijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 12-07-2009, 20:19
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
vivia doe niet zo kinderachtig met je posts

ontopic. maak een topic bij ma en eco met maatschapijwetenschappen en klaar ben je
__________________
.
Oud 13-07-2009, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Ach gosh ArPos, heb je zelf voor je studie gekozen?

En maatschappijwetenschappen valt zeker niet te verwarren met filosofie. Er wordt veel en fel (helaas steeds door dezelfde personen) gedebatteerd. Het vak gaat meer richting politiek. In de lessen die ik krijg wordt er steeds diep ingegaan op 1 bepaald onderwerp. De laatste keer was dit ontwikkelingshulp, de positieve/negatieve kanten ervan en de kritiek&opvattingen van linkse en rechtse partijen. Zelf vind ik het vak zeer boeiend. Maar het ligt mij dan ook wel. Overigens ga ik 1 oktober naar Brussel, naar het Europees Parlement en uit eten, dankzij het winnen van een debat. Dus het heeft ook nog eens zeer aangename kanten

@ de rest, vergeef me, ik ben hier nieuw
Fijn voor je. En waarom zo kleinerend tegenover arPos?

Maatschappijwetenschappen is enkel het verlengde van maatschappijleer 2 wát wel een examenvak is. Dat het op jouw school een wetenschap wordt genoemd is toeval. Ze noemen het enkel anders.

Daarnaast doe je net of enkel bij Maatschappijwetenschappen enkel fel en veel wordt gediscussieerd enkel dit verschilt ten eerste per vak, ten tweede per klas.

Dus moet dit onzinnige topic raak je kant noch wal.
Oud 13-07-2009, 09:34
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dit gaat de verkeerde kant op. Maatschappijwetenschappen staat inderdaad niet in de beschrijving (ik had er ook nog nooit van gehoord), maar het lijkt me duidelijk dat je daar ook gewoon over kunt posten
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2015 Maatschappijwetenschappen HAVO/VWO
Dizzyflex
0 07-05-2015 08:29
Eindexamens 2014 Maatschappijwetenschappen eindexamen tips
hulpbijvak1
5 15-05-2014 15:43
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Maatschappijwetenschappen
Misterman123
1 30-09-2013 19:54
Eindexamens 2013 [VWO] Examen Maatschappijwetenschappen
Sorry.x
1 16-06-2013 17:50
Studeren Duits of Maatschappijwetenschappen?
Lipsius
5 20-04-2013 19:55
Algemene schoolzaken M&O of maatschappijwetenschappen?
Fille14
27 14-05-2007 11:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.