Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2005, 20:08
Mara
Mara is offline
Als je toevallig een vraag niet weet zal hij er ook niet tussenstaan als je al even bezig bent, dat hou je toch. Maar voor iemand die serieus er mee bezig wil en de basis wil weten is zo'n tekst handig. Dat getuigt tenminste ook van motivatie, vind ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2005, 07:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Maar waar leggen we de grens dan? Sites en sportcentra houden BMI aan van 20, de artsen overgens ook. Bij onze fitness passen je zelfs je programma aan als je bmi onder de 20 zit...

Wat ik wel vervelend vond, was dat mensen met een bmi van 19 toch nog zodanig wilden afvallen tot het absolute minimum van 'kinderen': 18. Terwijl ze al hardstikke dun/slank/mager waren. Die mensen waren ook begonnen met een BMI van 22 ofzo, maar gingen toch elke keer hun gewicht aanpassen naar nog minder. Sneeuwvlokje bv. En uiteindelijk hadden we daar wel gelijk, ze had wel degelijk een eetstoornis...

De mensen in dat topic kijken teveel naar gewicht. Ze hebben ooit op hun 16e 55 kilo gewogen en willen hoe dan ook terug naar het gewicht. Terwijl ze 3 jaar ouder zijn, je lichaam verandert gewoon. Bij 25 is dat dan officieel zo dat je minder groeihormoon ed aanmaakt, maar boven de 20 wordt het gewoon anders, klaar.

En met sporten hetzelfde. Als je sport, ontstaat spierweefsel en kom je soms zelfs aan. Dan is het gewoon 'gevaarlijk' als mensen blijven kijken naar dat gewicht wat ze niet meer kunnen halen, omdat ze meer spiermassa hebben.

Dat soort mensen kijken psychologisch naar gewicht en totaal niet op een goede manier... wat moet je daar dan mee?

Ik heb een aantal mensen genegeerd, maar dan werd er weer een reactie gepost met: "Waarom reageren jullie niet?" Of ze vraag wordt net zo lang opnieuw gesteld, totdat er wel gereageerd wordt...


Maar waar komt de grens? 20? En voor mensen onder de 16 op 18 ofzo? Natuurlijk is bmi niet heel betrouwbaar, vanwege het sporten, maar hoe gaan we dat anders doen?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 08:13
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Gothic schreef op 29-09-2005 @ 08:51 :
Maar waar komt de grens? 20? En voor mensen onder de 16 op 18 ofzo? Natuurlijk is bmi niet heel betrouwbaar, vanwege het sporten, maar hoe gaan we dat anders doen?
Je hebt toch ook een manier van omtrek meten, samen met je gewicht en je lengte ofzo?
Als we dat nou in de beginpost doen, kan iedereen dát eerst doen, voordat ze beginnen met "ik ben te dik" etc.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 09:48
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 29-09-2005 @ 09:13 :
Je hebt toch ook een manier van omtrek meten, samen met je gewicht en je lengte ofzo?
Als we dat nou in de beginpost doen, kan iedereen dát eerst doen, voordat ze beginnen met "ik ben te dik" etc.
Maar mensen met een vertekend zelfbeeld, vinden zichzelf nog te dik als blijkt dat ze maat 36 hebben bij 1m75. Want wij zien niet hoe ze eruit zien zeggen ze dan... die discussie is niet te voeren.

Niet lullig bedoelt, maar neem rammetjuh86 oid. Kijk eens naar haar posts hierover in V&G, dan snap je goed wat ik bedoel.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 12:03
Mara
Mara is offline
Precies, wat Gothic zegt. Men vindt dat we teveel op gewicht letten, maar zoals Gothic zegt krijg je mensen met maat 36 die zichzelf tóch te dik vinden. "Ik heb wel veel vet hoor!" krijg je dan als reactie. Destijds hebben we een eindeloze discussie gevoerd met ikkeleerlinge, die uiteindelijk uit pure haat en nijd daar weg is gegaan.

Ik vind dat je bij 16+ een grens van 20 aan moet stellen, onder de 16 de grens van 18. Hier zal niet iedereen 't mee eens zijn omdat 'sommige sites' zeggen dat je '18 mag' dus doen ze ook maar de grens van 18. Wat nu als 'sommige sites' zeggen dat je '16 mag' , ga je dan ook tot 16? (Sport)medische instellingen houden niet voor niets de grens van 20 aan bij het BMI.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 12:06
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is een BMI van 18,5 de ondergrens, medisch gezien dan. Vroeger was het 20.

Anyway het doet er niet toe, want iemand met een BMI van 19 hoeft echt niet af te vallen. Iemand met een BMI van 19,5 ook niet nee.
Dus het is best oke om 20 als ondergrens te nemen, en voor jongere meiden iets lager.

Zo streng hoeft die grens ook weer niet te zijn overigens. Als je advies geeft, kijk je namelijk niet alleen naar BMI, maar ook naar andere dingen (eetpatroon, sporten, leeftijd inderdaad, etc.)
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 12:20
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Het kan aan mij liggen, maar je hóeft toch geen grens aan te houden? Er mogen toch geen lengtes en gewichten meer gepost worden, dus je wéét niet eens of iemand een laag of een hoog BMI heeft, als het goed is. En als je die discussie al niet meer hoeft te voeren, als je niet eerst van te voren wilt beoordelen of iemand al dan niet 'recht' heeft op afvallen of advies, is er ook een boel discussie weg. Dan kun je het namelijk gewoon hebben over gezond eten en sporten
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 12:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 29-09-2005 @ 13:03 :
Ik vind dat je bij 16+ een grens van 20 aan moet stellen, onder de 16 de grens van 18. Hier zal niet iedereen 't mee eens zijn omdat 'sommige sites' zeggen dat je '18 mag' dus doen ze ook maar de grens van 18. Wat nu als 'sommige sites' zeggen dat je '16 mag' , ga je dan ook tot 16? (Sport)medische instellingen houden niet voor niets de grens van 20 aan bij het BMI.
Eerlijk gezegd zijn dit soort dingen juist dingen waar ik mij aan ergerde in dat topic: wat geeft jou (of ieder ander) het recht om te beoordelen of iemand af mag vallen? Ja, ik weet ook wel dat die BMI een medische richtlijn is, maar dan nog, ik vind niet dat het aan een vreemde is om te beoordelen of iemand aan z'n lichaam mag werken. Wij weten toch niet hoe anderen eruit zien? Of ze inderdaad, zelfs met een BMI van 19, nog ergens een hoopje vet heeft wat ze weg kan werken?
Sowieso denk ik dat je iemand die zich niet prettig voelt in z'n lichaam, met welk gewicht dan ook, via een forum niet om kan praten om toch tevreden te zijn met d'r lichaam. Dan kan je beter een gezonde manier van afvallen stimuleren dan te zeggen 'jij mag niet afvallen, want jouw BMI is te laag'. Ik denk dat het dus veel belangrijker is om iemand dan te vertellen hoe het op een gezonde manier kan.

maar wat Bloem zegt: als de regel wordt ingesteld dat lengte en gewicht niet meer mogen worden gepost heb je idd dat probleem niet eens meer. Daar ben ik dus wel voor.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 12:37
Mara
Mara is offline
In het grote topic mocht je altijd wel nog je lengte + gewicht posten, hoor Alleen in die enorme berg nieuwe topics mocht dat niet.

Ach, dat BMI noemen is inderdaad niet eens zo héél belangrijk. Belangrijkste punten zijn volgens mij (opmerkingen en toevoegingen zijn welkom):

1) Geen 'gezeur' van dunne mensen "ik ben zo dik" en belediging van andere mensen
2) Mensen die in de wilde weg domme vragen gaan stellen
3) Posters die 'niet willen luisteren' weren/negeren
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 12:39
Mara
Mara is offline
Citaat:
Balance schreef op 29-09-2005 @ 13:34 :
Eerlijk gezegd zijn dit soort dingen juist dingen waar ik mij aan ergerde in dat topic: wat geeft jou (of ieder ander) het recht om te beoordelen of iemand af mag vallen? Ja, ik weet ook wel dat die BMI een medische richtlijn is, maar dan nog, ik vind niet dat het aan een vreemde is om te beoordelen of iemand aan z'n lichaam mag werken. Wij weten toch niet hoe anderen eruit zien? Of ze inderdaad, zelfs met een BMI van 19, nog ergens een hoopje vet heeft wat ze weg kan werken?
Sowieso denk ik dat je iemand die zich niet prettig voelt in z'n lichaam, met welk gewicht dan ook, via een forum niet om kan praten om toch tevreden te zijn met d'r lichaam. Dan kan je beter een gezonde manier van afvallen stimuleren dan te zeggen 'jij mag niet afvallen, want jouw BMI is te laag'. Ik denk dat het dus veel belangrijker is om iemand dan te vertellen hoe het op een gezonde manier kan.

maar wat Bloem zegt: als de regel wordt ingesteld dat lengte en gewicht niet meer mogen worden gepost heb je idd dat probleem niet eens meer. Daar ben ik dus wel voor.
Zo is dat nooit gepresenteerd. Je mag altijd aan je lichaam werken, er werd alleen gezegd als jij een BMI van 19 hebt en je wilt je vet wegwerken dat je dan inderdaad niet af moet vallen (want dat wordt ongezond) maar dat je dan gewoon normaal moet blijven eten en moet gaan sporten zodat je strakker wordt. Dát is dan de gezonde manier, en dat is al honderden keren gezegd.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 14:26
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 29-09-2005 @ 13:37 :
In het grote topic mocht je altijd wel nog je lengte + gewicht posten, hoor Alleen in die enorme berg nieuwe topics mocht dat niet.
Ja, en volgens mij ging het nu om die nieuwe topics, over waar je dan de grens stelt. En dat hoeft dus niet, want als je geen lengtes, gewichten en BMI's meer post wéét je niet of iemand dik of dun is, of een BMI van 19 of 29 heeft. Hoef je je niet te ergeren aan dunne mensen die ook nog kwijt willen, want je weet stomweg niet hoe 'dik' iemand is. Is best een omschakeling denk ik, maar als je dat lóslaat, als je het alleen maar over gezond eten en gezond bewegen gaat hebben, is er een heleboel ergernis weg.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 14:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 29-09-2005 @ 13:39 :
Zo is dat nooit gepresenteerd. Je mag altijd aan je lichaam werken, er werd alleen gezegd als jij een BMI van 19 hebt en je wilt je vet wegwerken dat je dan inderdaad niet af moet vallen (want dat wordt ongezond) maar dat je dan gewoon normaal moet blijven eten en moet gaan sporten zodat je strakker wordt. Dát is dan de gezonde manier, en dat is al honderden keren gezegd.
Oké misschien formuleer ik het dan fout en is het niet zo gepresenteerd, maar zeg nou zelf: enthousiast word je niet als iemand met een BMI van 19 eraan komt die geholpen wil worden. Je (in het algemeen bedoeld; niet op jou specifiek) zal altijd eerst benadrukken dat het helemaal niet nodig is om met haar lengte + gewicht af te vallen.
Terwijl ik vind dat een ieder gewoon recht heeft om tips te krijgen, zonder dat er meteen weer vanuit allerlei hoeken eerst over het BMI van de betreffende persoon moet worden gepraat. Daar zit die persoon niet op te wachten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 18:05
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Bloem schreef op 29-09-2005 @ 15:26 :
Ja, en volgens mij ging het nu om die nieuwe topics, over waar je dan de grens stelt. En dat hoeft dus niet, want als je geen lengtes, gewichten en BMI's meer post wéét je niet of iemand dik of dun is, of een BMI van 19 of 29 heeft. Hoef je je niet te ergeren aan dunne mensen die ook nog kwijt willen, want je weet stomweg niet hoe 'dik' iemand is. Is best een omschakeling denk ik, maar als je dat lóslaat, als je het alleen maar over gezond eten en gezond bewegen gaat hebben, is er een heleboel ergernis weg.
Als je geen lengtes en gewicht meer weet, kun je onmogelijk goed advies geven. Het is al moeilijk door een computer, maar dan gewoon niet mogelijk. Iemand met eem BMI boven de 25 móet voor de gezondheid gewoon zo snel mogelijk afvallen en dat kan op een dieet van 1500 en sporten, of 1200 en niet sporten. Maar iemand die 1 kilo kwijt wil, 'moet' gewoon 2000 cal eten en wat meer bewegen zodat die ene kilo er misschien geleidelijk afgaat.

Als er geen gewicht en lengtes meer worden gepost, is dat topic zo goed als zinloos (en gevaarlijk). Dan kun je hoogstens tips geven over gezond eten, maar dat verschilt per persoon.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 19:16
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Gothic schreef op 29-09-2005 @ 19:05 :
Als je geen lengtes en gewicht meer weet, kun je onmogelijk goed advies geven. Het is al moeilijk door een computer, maar dan gewoon niet mogelijk. Iemand met eem BMI boven de 25 móet voor de gezondheid gewoon zo snel mogelijk afvallen en dat kan op een dieet van 1500 en sporten, of 1200 en niet sporten. Maar iemand die 1 kilo kwijt wil, 'moet' gewoon 2000 cal eten en wat meer bewegen zodat die ene kilo er misschien geleidelijk afgaat.

Als er geen gewicht en lengtes meer worden gepost, is dat topic zo goed als zinloos (en gevaarlijk). Dan kun je hoogstens tips geven over gezond eten, maar dat verschilt per persoon.
Je kunt toch ook algemene adviezen geven? Als iemand zegt: "ik wil 10 kilo afvallen", dan kun je toch advies geven hoe dat op een gezonde manier kan? Van mij hoeft dat gedoe met BMI enzo ook niet. Door het eten van slechts 1200 caloriën per dag heb je niet meteen anorexia ofzo.

En gevaarlijk: het is iemands eigen verantwoording. Mensen kunnen het beste naar een dietist gaan als ze veel willen afvallen. Je kunt toch altijd liegen over je gewicht en/of bmi. Ik denk dat tips over gezond eten en/of afvallen juist goed zijn. Ben het dus met Bloem eens.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 19:21
Verwijderd
Ben ik het niet mee eens. Dergelijke adviezen horen niet algemeen te zijn...als het allemaal algemeen moet zijn kan er beter naar google verwezen worden, negen van de tien dingen zijn op internet nl heel goed te vinden. Juist het persoonlijke zou de meerwaarde van het kunnen/moeten zijn, denk ik. Het 'gedoe met BMI' speelt nou eenmaal een onmisbare rol in het afvalgebeuren, daar kun je niet onderuit.

Opzich kunnen we zeggen dat mensen geen BMI's ed meer mogen posten, maar ik ben het er niet mee eens dat dat dan echt een kwalitatieve verbetering van het topic ed is (al wordt het ook niet zo gebracht, maar weet even niet hoe ik het anders kan noemen).
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 20:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 01-10-2005 @ 20:21 :
Opzich kunnen we zeggen dat mensen geen BMI's ed meer mogen posten, maar ik ben het er niet mee eens dat dat dan echt een kwalitatieve verbetering van het topic ed is (al wordt het ook niet zo gebracht, maar weet even niet hoe ik het anders kan noemen).
Maar als je alleen BMI post en geen lengte en gewicht dan zou het vergelijken toch al een heel stuk minder moeten zijn?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 21:41
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 02-10-2005 @ 21:30 :
Maar als je alleen BMI post en geen lengte en gewicht dan zou het vergelijken toch al een heel stuk minder moeten zijn?
Dat geeft imo geen verschil, of iemand nou zegt dat ie 1m77 is en 60 kilo weegt, of dat iemand zegt dat ie een BMI van 19 heeft. Krijg je toch dezelfde reacties op.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 10:12
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Bloem schreef op 02-10-2005 @ 22:41 :
Dat geeft imo geen verschil, of iemand nou zegt dat ie 1m77 is en 60 kilo weegt, of dat iemand zegt dat ie een BMI van 19 heeft. Krijg je toch dezelfde reacties op.
Mja, je krijgt wel dezelfde reacties, dat is waar maar om een goed advies te kunnen geven moet je naar mijn idee wel iets hebben over lengte/gewicht/BMI. Met alleen een BMI kan je minde rmakkelijk vergelijken dan met lengte en gewicht naar mijn idee.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 15:10
Verwijderd
Met een BMI kun je toch ook vergelijken? Als iemand een lager of hoger BMI heeft dan ik, dan is dat heel duidelijk...het is alleen niet bekend wat voor lengte/gewicht iemand heeft, maar of dat dan zoveel uitmaakt?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 15:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-10-2005 @ 16:10 :
Met een BMI kun je toch ook vergelijken? Als iemand een lager of hoger BMI heeft dan ik, dan is dat heel duidelijk...het is alleen niet bekend wat voor lengte/gewicht iemand heeft, maar of dat dan zoveel uitmaakt?
Ja, dat wel maar als je alleen een BMI hebt dan weet je toch niet of iemand bijvoorbeeld 10 centimeter langer is dan jij en daardoor ook logischerwijs een hoger gewicht heeft. Vergelijken kan je altijd wel maar het is minder concreet naar mijn idee. Als je echt een gewicht vermeld dan is iemand denk ik sneller in staat om dat met zichzelf te vergelijken ondanks dat er dan soms ook lengtes bij vermeld worden. BMI's vergelijken gaat minder makkelijk omdat je dan echt twee dingen vergelijkt en op basis daarvan kan je wel makkelijker advies geven omdat het dan gewoon duidelijker is of iemand echt overgewicht heeft en moet afvallen. Als je alleen gewicht hebt dan kan je daar niets mee en als je lengte en gewicht hebt dan is diegene gewoon te lui om zelf zijn BMI uit te rekenen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-10-2005 @ 16:40 :
Ja, dat wel maar als je alleen een BMI hebt dan weet je toch niet of iemand bijvoorbeeld 10 centimeter langer is dan jij en daardoor ook logischerwijs een hoger gewicht heeft.
Het maakt toch ook niet uit of iemand langer of korter is en een hoger of lager gewicht heeft dan jij? Dat is toch niet zo zeer waar het om gaat?

Juist BMI vergelijken gaat naar mijn idee makkelijker...al is dat wel ook realistischer, omdat het een verhouding weergeeft en geen lost iets waar dus eigenlijk iets anders bij hoort om het te kunnen vergelijken (als je begrijpt wat ik bedoel).
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 16:17
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-10-2005 @ 16:47 :
Het maakt toch ook niet uit of iemand langer of korter is en een hoger of lager gewicht heeft dan jij? Dat is toch niet zo zeer waar het om gaat?

Juist BMI vergelijken gaat naar mijn idee makkelijker...al is dat wel ook realistischer, omdat het een verhouding weergeeft en geen lost iets waar dus eigenlijk iets anders bij hoort om het te kunnen vergelijken (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik denk dat BMI iig iets beter is dan gewicht. Als ik iemand zie met het gewicht 80 vind ik dat hoog, onbewust, ookal lees ik dat die persoon 2 meter is. Voor die persoon is het misschien vervelend om steeds te lezen dat er allemaal mensen zijn die heel weinig wegen. Met BMI ben je dat gedeelte iig helemaal kwijt en ook het gezeur over mensen die perse 55 willen wegen. Als de BMI onder de 20 is, moeten ze niet afvallen, en zijn ze ook niet dik... daar kun je dan heel gemakkelijk in zijn en kun je je ook moeilijk vergissen in een bepaald gewicht bij een bepaalde lengte en je hoeft het zelf niet steeds uit te rekenen ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 17:05
Mara
Mara is offline
BMI alleen noemen vind ik ook voldoende. Ik vind 't heel moeilijk om afvaltips te geven als ik geen achtergrondinformatie heb over iemand, dus hoe hard het nodig is dat hij/zij afvalt en wat zijn/haar doelen zijn.

Als je je gewicht niet wil noemen vind ik dat prima.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 19:03
Freestyler*
Freestyler* is offline
Desalniettemin hebben mensen met een BMI van 20- net zo goed het recht om af te vallen.
Ik vind niet dat je die dan zomaar mag weren uit de topic.
Als de echt dikke mensen daar niet tegen kunnen, moeten er misschien maar meerdere topics geopend worden.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 19:06
Mara
Mara is offline
Het recht hebben ze zeker, je mag met je lijf doen wat je wil, maar ik vind dat er dan geen adviezen gegeven hoeven/mogen worden. Vooral niet bij mensen die geen grens trekken, dat is praktisch mensen helpen zelfmoord te plegen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 22:26
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ben ik het niet mee eens (goh ). Waarom zou iemand met een lager BMI geen recht hebben op advies, en uit het topic geweerd moeten worden? Als iemand gewoon een kilo of 3-4 af wil vallen, omdat 'ie dat bijvoorbeeld altijd gewogen heeft, vind ik dat een hele goede reden en onzin dat iemand dan geen advies zou mogen krijgen. Mensen die maar blijven posten dat ze al een hele beschuit gegeten hebben 's middags, ja, die mogen wmb ook weg, maar iemand die op een normale manier (1400-1500 kcal voor mijn part, als iemand geen tijd/zin heeft om te sporten) wat af wil vallen, ook al heeft diegene een laag BMI, heeft volgens mij alle recht op info en op meepraten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 00:06
Freestyler*
Freestyler* is offline
het moet niet gekker worden nee
moet ik een beetje gaan zitten doen alsof ik dik ben om advies te kunnen krijgen over gezond eten

als het goed is, krijg je iemand bovendien niet dood met die adviezen, omdat die juist het belang van gezond en verantwoord eten benadrukken.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 00:30
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 05-10-2005 @ 01:06 :
het moet niet gekker worden nee
moet ik een beetje gaan zitten doen alsof ik dik ben om advies te kunnen krijgen over gezond eten

als het goed is, krijg je iemand bovendien niet dood met die adviezen, omdat die juist het belang van gezond en verantwoord eten benadrukken.
Er is een groot verschil tussen gezond eten en een gezond eetpatroon ontwikkelen om mee af te vallen. Ik denk dat dat het verschil is binnen jullie discussie. Jij vraagt om adviezen voor een gezond eetpatroon, terwijl MeelFriek bijvoorbeeld adviezen geeft voor gezond eten om mee af te vallen.

ot: ik denk dat alleen BMI een goede oplossing is om de impact van gewichten er buiten te houden en de BMI van iemand een goede indruk geeft van de situatie van diegene.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:32
Mara
Mara is offline
Wat Neiu zegt.

Iedereen heeft recht op advies. Natuurlijk. Maar dat advies moeten we wel af kunnen stemmen op iemand huidige leefsituatie. Dus of je vegetariër bent oid, maar ook je BMI (evt. met gewicht) en je doel.

Als iemand gewoon een gezond eetpatroon wil krijgen, ja, natuurlijk kan/mag dat
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 13:17
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Dan beslissen jullie dus alsnog dat iemand met een BMI van onder de 20 geen 'recht' heeft op afvallen? Ik vind dat echt onzin.

Iemand met anorexia* zal er alleen maar beter van worden als die gaat eten volgens de 'gezonde gewichtsverlies regels', omdat diegene ws. veel minder dan 1400-1500 kcal zal eten. Zelfs als diegene dus volgens die regeltjes gaat eten, zal het gezonder worden. En iemand die geen anorexia heeft maar gewoon graag nog iets slanker wil zijn, en geen zin/tijd/mogelijkheid heeft om te sporten, wordt ook niet slechter van een periode 1400 kcal, die gaat namelijk daarna vanzelf weer meer eten als het streefgewicht bereikt is.

*Of noem maar een eetstoornis, of eetprobleem, daar kun je natuurlijk van alles invullen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 14:14
Mara
Mara is offline
Iemand met een eetstoornis eet toch véél minder en zal zich toch niet aan onze 1400-1500 lijstjes houden.

Ik vind gewoon dat iedereen 'recht' heeft om af te vallen. Ik vind alleen wel dat bij mensen met een BMI van 20 of lager dan geen 1500-advies moeten hebben, want als ze echt alleen maar enkele kilo's (enkele bedoel ik max. 3) kwijt willen kunnen ze dat ook wel met een gewoon gezond eetpatroon waar ze alleen de tussendoortjes uit schrappen (dus dan komen ze op 1800-1900 bij wijze van spreken).
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 15:52
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-10-2005 @ 14:17 :
Dan beslissen jullie dus alsnog dat iemand met een BMI van onder de 20 geen 'recht' heeft op afvallen? Ik vind dat echt onzin.

Iemand met anorexia* zal er alleen maar beter van worden als die gaat eten volgens de 'gezonde gewichtsverlies regels', omdat diegene ws. veel minder dan 1400-1500 kcal zal eten. Zelfs als diegene dus volgens die regeltjes gaat eten, zal het gezonder worden. En iemand die geen anorexia heeft maar gewoon graag nog iets slanker wil zijn, en geen zin/tijd/mogelijkheid heeft om te sporten, wordt ook niet slechter van een periode 1400 kcal, die gaat namelijk daarna vanzelf weer meer eten als het streefgewicht bereikt is.

*Of noem maar een eetstoornis, of eetprobleem, daar kun je natuurlijk van alles invullen.
Nee, dat heb ik nergens gezegd. Waar het mij om gaat is dat je wel het advies dat je geeft aan kunt passen aan het BMI van iemand. Iemand die echt veel te zwaar is, heeft meer baat bij een bepaald eet-/leefadvies dan iemand met een gezond BMI en dat is nog weer anders dan iemand met een laag BMI. Zodra een volwassen iemand een BMI van minder dan 18 heeft, heeft dat een bepaalde reden. Dat is zo fragiel dat mensen op een forum als dit daar weinig mee kunnen en die mensen kunnen beter naar een dietist gaan. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor mensen met een BMI van boven de 32-33 (dat laatste vind ik dan, dat eerste is mij verteld door een bevriende dietiste)
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 16:06
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Misschien moet men (in het algemeen dus) er toch eens bij stilstaan dat je met een laag gewicht/bmi niet persé mager/fragiel/noem maar wat bent. Ik geloof ook niet dat iemand met een BMI van 18 of lager dik is, maar het wil echt niet meteen zeggen dat 'zo iemand' geen vet over heeft op bepaalde plaatsen, of dat 'zo iemand' op het punt staat in te storten, ofzo.

Bovendien heb jij het nu over een BMI onder de 18, hierboven lees ik steeds een BMI onder de 20. Zit ook nog wel verschil in, vind ik.

@MeelFriek, tsja, het maakt mij niet uit als iemand met een redelijk laag BMI 1500 kcal wil eten, om zo die kilootjes af te vallen. Bovendien heeft niet iedereen 2000-2200 kcal nodig, en zal met 1800-1900 kcal misschien ook wel niets afvallen.

Anyway, het maakt mij niet uit of er wel of geen BMI's of lengtes+gewichten worden gepost, ik hoop alleen dat mocht er een nieuw topic komen, mensen met een redelijk laag BMI niet meteen 'weggekeken' worden met de mededeling dat het onzin is dat ze nog meer af willen vallen, en dat ze maar moeten gaan sporten als ze perse strakker willen worden. Tuurlijk is dat de mooiste manier, maar als men dat om wat voor reden dan ook niet wil of kan, mag er ook best op andere manieren gewezen worden.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 16:08
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Toevoeging: Dan heb ik het dus niet over mensen die maar blijven posten dat ze 'al een hele boterham gegeten hebben' als het 15.00 uur is, dat is inderdaad erg irritant en ronduit ongezond, dat mag duidelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 16:15
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-10-2005 @ 17:06 :
Misschien moet men (in het algemeen dus) er toch eens bij stilstaan dat je met een laag gewicht/bmi niet persé mager/fragiel/noem maar wat bent. Ik geloof ook niet dat iemand met een BMI van 18 of lager dik is, maar het wil echt niet meteen zeggen dat 'zo iemand' geen vet over heeft op bepaalde plaatsen, of dat 'zo iemand' op het punt staat in te storten, ofzo.

Bovendien heb jij het nu over een BMI onder de 18, hierboven lees ik steeds een BMI onder de 20. Zit ook nog wel verschil in, vind ik.
Ja dat bedoel ik ook. Iedereen heeft een ander eetadvies "nodig". Een BMI onder de 18 begint gevaarlijk te worden zodra diegene nog verder af wil gaan vallen, daar wil ik niet aan meewerken. Een gezond eetpatroon wel. En dat is, zoals ik ook al in m'n eerste post opmerkte, iets anders dan een gezond eetpatroon ontwikkelen om mee af te vallen.
Als we het over 2 verschillende dingen blijven hebben helpt het niet echt

Met fragiel bedoelde ik trouwens niet iemands bouw, maar de invloed van te weinig eten daar op Dat had ik er even bij moeten zetten.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 16:18
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ja dat snapte ik wel, maar het is ook niet zo dat iemand met een BMI van <18, perse te weinig eet en een soort van ondervoed is ofzo Ik kan snappen dat je iemand met een laag BMI niet het advies wilt geven meer af te vallen, je kunt ook nooit weten of zo iemand echt vetjes over heeft die eraf mogen, of dat het een ingebeeld iets is. Maar dan zou je er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om niks te zeggen, en het aan iemand anders over te laten erop te reageren.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 17:55
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Als iemand een BMI heeft van onder (of rond) de 18, dan hoeft deze persoon echt NIET af te vallen.

Het is gewoon zo dat in deze maatschappij je aangepraat wordt dat je te dik bent, ook al ben je dat niet. Zeker in de tiener leeftijd, waarin je sowieso al kwetsbaarder bent voor reacties uit je omgeving.

Ik kan er echt over meepraten want ik heb een BMI van 18 gehad. Ik was niet extreem dun, ik had nog gewoon een buikje, maar ik was wel dun!
Toendertijd dacht ik: jeetje, wat ben ik dik, er kan nog wel wat vet van die benen/buik af, ik moet afvallen.
Als ik er nu op terug kijk denk ik: geez, wat was ik extreem slank/dun en slungelig, daar mogen wel wat kilootjes bij.

Kortom: je zelfbeeld is 9 van de 10 keer verkeerd!

Als iemand een BMI van 18 heeft, kan diegene wel een buikje hebben, maar hoeft deze persoon niet af te vallen. Hij moet gewoon gaan fitnessen!

Ik ben het er dus mee eens dat mensen met een BMI van onder de 20 niet af mogen vallen (omdat ze al op een prima gewicht zitten), maar wel het advies mogen krijgen om lekker te gaan fitnessen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:23
Freestyler*
Freestyler* is offline
het lijkt me niet aan ons om te bepalen of iemand iets wel of niet mag doen.

als jij er persoonlijk niet achter staat om mensen met een wat lager BMI te adviseren qua eetpatroon met als doel het verliezen van gewicht, nou dan geef jij maar geen antwoord.
Maar om mensen met een BMI van onder de 20 te weren uit de topic neigt meer naar zelfbescherming van de dikkeren.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 21:00
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik wil even melden dat Leonie en ik hier wel mee bezig zijn. Ik vind het interessant om jullie posts te lezen en ben zelf nog bezig aan het nadenken hoe de invulling van het topic moet zijn. Ik denk dat we streng moeten zijn. BMI posten mag wel, maar het continu door mensen afkraken niet. Daarvan moeten we dan gewoon posts verwijderen. 1 keer zeggen dat afvallen niet nodig is is al genoeg, dat hoeft niet vaker herhaald te worden. Ook moet er natuurlijk een goede beginpost komen (die ik het liefst laat schrijven door iemand die er verstand van heeft , ik ben totaal niet bezig met afvallen, BMI, calorieën, enzovoorts, maar meer met gezond eten. Dat vind ik namelijk wel heel erg belangrijk, maar hoeveel calorieën ik op een dag eet zou ik echt niet weten).

Misschien is er iemand die een beginpost zou willen schrijven? Zoniet dan doe ik het wel, hoor, maar misschien vindt iemand dat gewoon leuk om te doen. Mail/pm me dan even, dan kunnen we erover overleggen (zodat we ook de regels in de beginpost kunnen zetten).

En als jullie nog tips hebben, dan is dit topic daar nog steeds geschikt voor! Discussie is .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 06:05
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 09-10-2005 @ 21:23 :
het lijkt me niet aan ons om te bepalen of iemand iets wel of niet mag doen.

als jij er persoonlijk niet achter staat om mensen met een wat lager BMI te adviseren qua eetpatroon met als doel het verliezen van gewicht, nou dan geef jij maar geen antwoord.
Maar om mensen met een BMI van onder de 20 te weren uit de topic neigt meer naar zelfbescherming van de dikkeren.
Ik geloof dat jij vroeger een van die personen was waarom wij nu dit topic hier hebben geopend

Deze regel (geen afvaladvies voor mensen met een BMI onder de 20) wordt alleen maar opgesteld uit zelfbescherming!

Wat ik van jou weet is dat je een BMI hebt van 19.5 en je nog steeds wilt afvallen. Juist als je ouder wordt (je bent 20 zag ik), krijg je juist vrouwelijkere vormen en wordt je iets zwaarder en pas je niet meer in een 36. Om dan te gaan afvallen is gewoon zinloos.

Mensen mogen wel wat tevredener zijn met hun lichaam
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 07:54
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 09-10-2005 @ 21:23 :
het lijkt me niet aan ons om te bepalen of iemand iets wel of niet mag doen.

als jij er persoonlijk niet achter staat om mensen met een wat lager BMI te adviseren qua eetpatroon met als doel het verliezen van gewicht, nou dan geef jij maar geen antwoord.
Maar om mensen met een BMI van onder de 20 te weren uit de topic neigt meer naar zelfbescherming van de dikkeren.
dat is juist bescherming van de mensen met een goed gewicht die hun lichaam langzaam kapot maken omdat ze een onrealistisch zelfbeeld hebben.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 13:36
Verwijderd
Het punt is natuurlijk wel dat het een voedings- en gezondheidstopic was, de laatste keren, en geen lijntopic. Mensen met een bmi onder de 20 mogen óók gezond eten .

Ik vind inderdaad wel ook dat als je een bmi onder de 20 hebt, het onzin is om slanker te willen worden door een dieet (eigenlijk hoe dan ook, om dan slanker te willen worden, maargoed). Ik weet wel dat niet iedereen kan sporten, maar de meeste jongeren kunnen dat wel.
Neemt niet weg dat mensen dan best advies mogen krijgen over hoe ze op gewicht kunnen blijven met het sporten, en hoe ze er voor kunnen zorgen dat hun lichaam op de gewenste manier op de sport reageert .
Als mensen met een BMI onder de 20 of een streefBMI onder de 18 toch per se een afvaldieet willen volgen, ook als het ze wordt afgeraden, kunnen ze beter advies krijgen hoe ze dat op een gezonde manier moeten aanpakken, dan dat ze dat niet krijgen. Op een gezonde manier een ongezond doel bereiken is nog altijd beter dan op een ongezonde manier een ongezond doel bereiken. En het blijft toch de eigen verantwoordelijkheid van mensen.

Ik denk ook niet dat het echt nodig is om mensen te verbieden hun lengte en gewicht en streefgewicht te noemen. Als je iemand advies wil geven zijn die dingen nu eenmaal handig om te weten; iemand die 3 kilo eraf wil, kan dat het beste minder drastisch aanpakken dan iemand die 30 kilo eraf wil, dus er zit gewoon verschil in het advies. Natuurlijk is het wel overbodig dat mensen voortdurend elke gewichtsschommeling komen vertellen.
Mensen die dat toch doen, of die elke dag posten wat ze gegeten hebben, of die geen advies willen aannemen, kun je dan het beste eenmalig erop wijzen dat dat niet de bedoeling is, en als ze doorgaan gewoon negeren. Dan houden ze vanzelf op.

Pfoe, lang verhaal

Laatst gewijzigd op 10-10-2005 om 17:18.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:50
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 09-10-2005 @ 18:55 :


Als iemand een BMI van 18 heeft, kan diegene wel een buikje hebben, maar hoeft deze persoon niet af te vallen. Hij moet gewoon gaan fitnessen!
Ik ben het er dus mee eens dat mensen met een BMI van onder de 20 niet af mogen vallen (omdat ze al op een prima gewicht zitten), maar wel het advies mogen krijgen om lekker te gaan fitnessen
Aarrrgh, dat is wat ik de hele tijd zeg Niet iedereen heeft tijd/geld/gezondheid/mogelijkheden om te gáán sporten, en kan me goed voorstellen als ze toch die vetjes kwijt willen, dat ze dan (GEZOND) 1500 kcal ofzo gaan eten.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:58
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Sarah schreef op 10-10-2005 @ 14:36 :

Als mensen met een BMI onder de 20 of een streefgewicht onder de 18 toch per se een afvaldieet willen volgen, ook als het ze wordt afgeraden, kunnen ze beter advies krijgen hoe ze dat op een gezonde manier moeten aanpakken, dan dat ze dat niet krijgen.
Dat is precies wat ik bedoel.

Iemand die niet neigt naar anorexia zal die adviezen nl. ook wel opvolgen, en die gaat dan ook nadat de extra kilootjes er weer af zijn, normaal eten. (En dat kan ook heus 1800 of 1900 kcal zijn, en niet perse 2000-2200.) Iemand die wél naar anorexia neigt, of dat al heeft maar ontkent, trekt zich meestal van geen enkel advies iets aan. Dus of je die mensen nou uit het topic wilt weren, of dat je ook die mensen 1 of 2 keer een goed advies geeft, en verder negeert als je ziet dat die iemand zich helemaal niks van je (of anderen) aantrekt... Vind ik dat laatste toch een betere optie, misschien dat er toch een lampje gaat branden dan.

En wbt zelfbescherming... Mensen die info komen vragen, zijn zich er ws. ook wel bewust van wát ze gaan doen. Info geven over dat crashdieëten enzo meestal niet het gewenste effect geven: Super! Maar verder is het nog altijd de eigen verantwoording van mensen wat ze doen en hoe ze dat invullen, ik denk dat de meeste mensen helemaal niet op die zogenaamde zelfbescherming zitten te wachten. Misschien jaagt het ze nog wel eerder de verkeerde kant op, richting sites waar ze wél 'serieus' genomen worden, maar waar misschien ook wel totaal verkeerde manieren van afvallen worden gepromoot.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 17:40
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Bloem schreef op 10-10-2005 @ 16:50 :
Aarrrgh, dat is wat ik de hele tijd zeg Niet iedereen heeft tijd/geld/gezondheid/mogelijkheden om te gáán sporten, en kan me goed voorstellen als ze toch die vetjes kwijt willen, dat ze dan (GEZOND) 1500 kcal ofzo gaan eten.
Als je wilt gaan afvallen moet je er sowieso bij gaan sporten Alléén minder eten heeft namelijk niet echt zin, daar komt nou het jojo effect vandaan.

Als jij minder eet, denkt je lichaam 'hey, minder eten, nu hoef ik ook minder hard te werken', en dan eet je dus minder, maar gaat je lichaam ook minder hard aan het werk. (Kortom: je valt als nog niet af, maar je lichaam went zich aan om op minder calorieën te leven).
Als jij minder eet én sport, krijgt je lichaam een impuls om toch nog net zo hard te werken als op het normale aantal calorieën. Maar je eet minder, dus val je af. Bovendien went je lichaam niet om op minder calorieën te leven, en vermijd je zo het jojo effect (alsin: steeds minder moeten eten om nog af te kunnen vallen).

Kortom: iedereen moet eigenlijk sporten. Ook al is dat elke dag een half uurtje naar school fietsen, of elke dag een half uur de hond uitlaten.
Je kunt mij niet vertellen dat iemand niet de mogelijkheid heeft om te sporten. Zelfs in het ziekenhuis hebben ze nog bedfietsen om zo je benen beweging te geven (En ik ken iemand die geen spierkracht kan uitoefenen, zij fietst elke dag zeker een uur op een fiets met motor en trapt zelf mee, maar zet dus geen kracht. Dat is haar manier van bewegen).
Voor iedereen is er een mogelijkheid om te gaan 'sporten'. Ook al is dat gratis fietsen, wandelen of traplopen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:03
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ben ik niet met je eens, maar heb even geen zin/energie om er verder op in te gaan. Komt nog wel een keer
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:37
Mara
Mara is offline
Iemand die al een laag BMI heeft en 't laatste vet eraf wil zal moeten sporten. Als je te weinig eet voor je lichaam val je af ja. Probleem is dat je dat niet alleen in vet doet, maar ook in spiermassa. Dus om een mooier figuur te krijgen waar dat laatste beetje vet vanaf is zal je moeten gaan sporten.

Als je echt niet kán sporten, zoals in jouw geval Bloem, dan snap ik 't. Geen geld is geen excuus, de straat is gratis. Rennen, fietsen, touwtjespringen voor mijn part, kost niks. Geen tijd? Dan liggen je prioriteiten niet goed óf je moet je leven eens gigantisch reorganiseren. Wat je met mogelijkheden bedoelt is me even onduidelijk maar mijn punt is duidelijk.

Wat betreft die beginpost: Ik zou hem best willen schrijven, hem hier eerst neergooien vóór de opening van 't topic zodat mensen er commentaar op kunnen hebben en we dan samen de 'uiteindelijke beginpost' maken.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 10-10-2005 @ 18:40 :
Kortom: iedereen moet eigenlijk sporten. Ook al is dat elke dag een half uurtje naar school fietsen, of elke dag een half uur de hond uitlaten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik snap dat mensen kunnen bewegen, maar het probleem met afvallen (zonder sporten) is dat je wel slanker wordt, maar niet strakker of mooi slank. Je wordt niet zoals in de clips of zoals de modellen, maar je bent wel zo licht. Daar komt dat verkeerde zelfbeeld ook weer bij kijken, waardoor mensen denken dat ze nog meer moeten afvallen, terwijl ze al net zo dun zijn als die modellen, maar niet zo mooi dun als die modellen. En die mensen verlagen hun streefgewicht steeds meer...

Ik ken dat bij mezelf ook, al verander ik m'n streefgewicht er niet naar. Als ik foto's van mezelf in bikini zie, dan zie ik er niet zo mooi slank uit als modellen, maar ik ben wel zo zwaar en zo lang en maatje 36. Ik kan nog wel 5 kilo afvallen, maar ik zal er nooit zo uitzien. Daarvoor moet ik sporten, krachttraining ed doen.
En hier zit dus een groot gevaar. En je hoeft die mensen misschien niet te beschermen, maar er moet ontzettend worden opgepast dat die mensen niet (on)bewust gestimuleerd worden of geholpen worden om af te vallen. Die mensen moeten namelijk aan hun zelfvertrouwen/beeld werken. Niet maar een bmi van 19 naar bv 17 willen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 10-10-2005 om 21:00.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:37
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 10-10-2005 @ 19:37 :
Wat betreft die beginpost: Ik zou hem best willen schrijven, hem hier eerst neergooien vóór de opening van 't topic zodat mensen er commentaar op kunnen hebben en we dan samen de 'uiteindelijke beginpost' maken.
Goed dankje.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 15:11
Experiment
Experiment is offline
Ik vind het zelf ontzettend jammer dat het lijntopic weg is, al had ik wel door dat het niet goed liep.

Het kwam wel van twee kanten natuurlijk. Natuurlijk had je mensen die niet luisterden, eetstoornis ontwikkelden en anderen daarmee nog opstookten.

Maar van de 'andere kant', Meelfriek, Gothic e.d. werden de reacties ook steeds heftiger. Ik heb laatst een paar topics teruggelezen, als iemand toen 4 boterhammen per dag, fruit en avondeten at, werd er iets gezegd als 'redelijk netjes, maar probeer nog wat extra brood en een schaaltje kwark te eten'. Dezelfde posts 5 topics later werd afgedaan met 'veeeel te weinig'.

Ik snap wel dat het irritant is om telkens mensen hetzelfde te moeten vertellen, maar als je in je eigen omgeving kijkt, zie je dat er maar heel weinig mensen zijn die 6 boterhammen per dag eten. Als die dan gaan lijnen schrappen ze de frisdrank, snoep en chips die ze normaal aten en dan blijven er dus 4 boterhammen en avondeten over. Voor zo iemand lijkt 6 boterhammen een enorme hoeveelheid, want ja, je drinkt makkelijk twee glazen cola weg maar 2 boterhammen is een hele maaltijd.

Dus ja conclusie? Ik hoop dat het topic terugkomt. Van mij mag iedereen afvallen, tenzij je een ongezond laag streefgewicht (onder 19 BMI) hebt of als iemand een verkeerd zelfbeeld heeft. Mensen die adviezen blijven negeren en ongezonde eetpatronen blijven posten, mogen verwijderd worden. Er mag wel iets meer ruimte komen voor een persoonlijke manier van afvallen vind ik. Ik ken genoeg mensen die echt te dik waren en met een ongezond dieet wel afvallen. Voor mensen die nooit structureel brood gegeten hebben was afvallen volgens het topic niet echt een optie maar ik denk dat als je echt overgewicht hebt, afvallen beter is, ook al is het niet op de beste manier.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33.