Oud 02-03-2006, 13:52
Girly12
Girly12 is offline
Het is wel lang, dit verhaal, maar WAT VIND JE ERVAN?:

Deze morgen begon heel slecht. Dat vond ik zelf toch. Eerst werd ik wakker. Om 08.30 uur!!!
"Mari, kom je bed uit,” schreeuwde mama, "de school begint over 10 minuten!"
Geeuwend werd ik wakker. Ik bleef nog even liggen, ik was toch al te laat. Die stomme, oude wekker had het begeven, maar het was ook een beetje mijn schuld, want ik had zeker tot 23.00 uur liggen bellen met mijn beste vriendin Sarah. Vandaag hadden we toets aardrijkskunde en ik wou nog even informeren bij Sarah hoe dat ik al die 20 blz. moest vanbuiten leren. Tja, over dat onderwerp hebben we wel heel lang gebabbeld...
En ik kon niets meer leren naderhand.
Stampend kwam mama de trap op: "Marilyn, als je over 10 seconden nog niet bent aangekleed en gewassen...!" Oei, nu was ze toch erg kwaad! Vlug schoot ik mijn kleren aan. Ik botste tegen mama en rende haastig naar de badkamer. "Zeg hélaba!" Maar dat had ik al niet meer gehoord. Ik was al vlug mijn tanden aan het poetsen en me aan het wassen. Snel kamde ik mijn haren en maakte een staartje. Ik nam nog een kop thee aan van mama en vlug stopte ik alles in mijn rugzak. Ik pakte mijn jas van de kapstok. "Dag mams," riep ik nog.
Ik rende het eerste stuk, maar toen ik de straat uitkwam stopte ik daarmee. Rustig stapte ik verder. Toen ik op school aankwam, was het al 08.45 uur. Ik ging binnen bij de conciërge. "Te laat? Dat wordt nablijven!" zei de conciërge. Ik knikte.
Ik kwam het wiskundelokaal binnen. "5 minuten te laat!" zei mevrouw Biet op een veelzeggende toon. "Ja, ik moet nablijven," zei ik om mevrouw Biet te plagen. Mevrouw Biet keek nors naar mij. "Begin maar aan les 15 in je werkboek p. 109. Vraag maar aan Liezelot waar we zijn.”
Liezelot was echt mijn beste vriendin niet. Jammer genoeg was Liezelot de lieveling van mevrouw Biet. Ze kreeg bijna altijd een 9 of meer!!!
"Hier zijn we," wees Liezelot me aan met een zeg-sul-weet-je-dat-niet blik. Dit was een saaie les. Dat zag ik zo.
Hèhè, eindelijk is die les afgelopen. Ik rende vlug de speelplaats op. "Ha Sarah,” zei ik tegen Sarah. "Hallo! Saaie les hé!" zei Sarah. "Amai niet!" zei ik terug. "Zullen we Liezelot eens 'een bezoekje' brengen?" vroeg Sarah aan mij. "Goed idee!" stemde ik in.
We slopen stil naar Liezelot om haar af te luisteren. "...is echt een sul. We waren gewoon gebleven waar we gisteren waren. Ze doet écht lomp. ...,” kwetterde ze tegen haar vriendinnen Door en Fleurtje. "Ha ja?!" riep ik in haar oor. "Afluisteraars! Dit is al de 3de keer deze week! Jullie zullen boeten!" Amai, wat was Liezelot kwaad! “Pfft, precies dat jij de engel bent!” zei Sarah. Maar dát had ze beter niet gezegd. Liezelot schopte en krabde zo hard als ze kon. Daar kwam mevrouw Biet aan.
“Wat is dat hier allemaal? Sarah, naar de conciërge!” riep mevrouw Biet kwaad. “Maar…,” probeerde ik nog. “Niks te maren! Of wil je graag ook mee!” Zuchtend ging ik onder de pauze al naar de les. Nu had ik gelukkig mevrouw Inca als lerares. Dat was mijn lievelingslerares! Die zaagt tenminste niet.
“Hallo, Mari, waar is Sarah?” was het eerste wat ze vroeg. Ik vertelde het hele verhaal. “Daar heb je gelijk in,” zei mevrouw Inca, “ik zal m’n zegje gaan doen tegen meneer Raat!” “Dankuwel dat u dat voor Sarah en mij wilt doen,” zei ik blij verrast.
“We beginnen op p. 25 met de taalles,” zei mevrouw Inca, en de les was begonnen.
Na de taalles kwam ik Sarah weer tegen. Ik zei: “En? Hoe was het bij meneer Raat?” “Pff, slecht, hij geloofde me niet,” zei Sarah. “Je moet de moed niet opgeven hoor, mevrouw Inca gaat een goed woordje tegen meneer Raat zeggen!” zei ik enthousiast. “Hé, tof van haar, anders moet ik elke dag tot volgende maand de speelplaats keren!” zei Sarah. “Hoho, niet té veel hoop hé!” zei ik grinnikend om het gezicht van Sarah.
“Kom,” zei ik, “we gaan naar het tekenlokaal. Want als we daar ook te laat komen….” Samen renden we naar het lokaal.
Na het tekenen was jammer genoeg de toets van aardrijkskunde aan de beurt. Ai, ik hoopte maar dat daar geen buis van kwam!

“Yes, yes, yééééééééééééés!!!” riep Sarah. Maar ze bleef verwonderd staan toen ik er nog niet was. Oh, ja, dacht Sarah, ze moest nablijven.
“Hèhè, ik dacht dat je nooit meer kwam,” begroette Sarah me. “Ik weet het. Hij zei: ‘ik kan niet zo gul blijven voor de engeltjes, hé’. Daarom had ik best veel werk,” zei ik. “Hé, kijk eens op dat prikbord!” zei Sarah, “dat zou iets voor jou zijn.”

Talentenjacht

Voor 12 -tot 15 -jarigen.
Inschrijven en informatie via de school (secretariaat).
Op 12 juli 2006 in de sporthal ‘Gymfit’.

Dat zou eigenlijk wel iets voor mij zijn, ja. “Weet je wat, ik ga direct inschrijven,” zei ik. “En als het niet mag van je ouders?” vroeg Sarah aan mij. “Oh,… Ik zal het maar eerst even vragen zeker?” zei ik. “Bye,” zei ik, en we vertrokken allebei naar huis.
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2006, 13:53
Girly12
Girly12 is offline
“Zeg, madammeke, zo gaat dat hier niet hé,” begon mama toen ik thuiskwam, “Eerst veel te laat uit je bed komen,…” “Ja, maar dat was niet mijn schuld!” zei ik tussendoor. “Onderbreek me niet,” ging mama kwaad verder, “Eerst veel te laat uit je bed komen, dan mij omver lopen en dan zomaar, zonder ontbijt weglopen. Gelukkig heb je nog een mok thee op, want anders was je zeker flauwgevallen!!!” Ademhappend beëindigde mama haar woordenstroom.
“En nu krijg ik zeker straf?” zei ik mokkend. “Dat heb je wel verdiend, ja! Een maand geen zakgeld!” zei mama. “Wablief!!! Zolang?!?!” riep ik geschrokken. “Roep nog wat harder, dan krijg je dubbel zoveel straf!” zei mama. Ik zweeg maar wijs.

Zwijgend at ik mijn avondeten op. Ik kon beter het voorstel om mee te doen aan de talentenjacht voor later houden, als papa thuiskwam. Die zou denk ik enthousiaster zijn dan mama en misschien overtuigt papa mama wel.
Na het eten ging ik mijn huiswerk maar maken. Bah, ik haatte die stomme Franse woordjes! En dan moest ik ook nog een begintekening maken van een hond. En nog wiskundesommen, 3 bladzijden!
Toen ik klaar was, was papa er nog altijd niet. Oh, neen, die zal wel weer één of andere vergadering hebben.
Ik keek maar naar ‘Friends’, mijn favoriete soap.
“Zeg, zit je weer naar die komedie te kijken!” zei mama, “Ik wil graag het nieuws zien!” Gelukkig kwam papa thuis. Ik gaf de afstandsbediening aan mama en ik rende naar de keuken.
“Dag marilynneke!” zei papa goedgezind. Dit was het moment om het te vragen. “Zeg, papa… Ik moet je iets vragen,” zei ik. “Wil je weer een nieuwe broek of blouse?” zei papa. “Neen, neen, dat is het niet. Op school hing er een affiche van een talentenjacht,” begon ik. “En jij wilt daar aan meedoen!” vulde papa aan. “Inderdaad! Ik moet nog wel informatie vragen aan de school,” zei ik. “Heb je het al aan mama gevraagd?” vroeg papa. “Euh, neen, eigenlijk niet…” zei ik. “Ik zal er deze avond wel eens over hebben,” zei papa. “Dankjewel hé!!!” riep ik blij.

Papa had gisteren met mama gediscussieerd en ik mocht gelukkig meedoen. “Als het op een datum valt dat het niet kan, ga je niet hé!” zei mama nog. Maar dat had ik niet meer gehoord. Ik rende direct naar de telefoon om Sarah het nieuws te melden. “Hé, echt tof,” reageerde ze enthousiast. “Ja, maar wat minder tof was, was dat mama eigenlijk heel kwaad was gisteren. Ik krijg een maand geen zakgeld omdat ik gisteren zo haastig was geweest,” zei ik. “Zeg,” zei Sarah, “de conciërge heeft gisteren nog gebeld, en mijn moeder was niet echt blij…” “Maar… ik moet geen maand, maar 2 weken de speelplaats kuisen. Dat is eigenlijk nog wel veel, maar mama vindt het een verdiende straf,” zei Sarah. “Nu moeten we allebei wel naar school vertrekken, hé, anders komen we weer te laat!” groette ik Sarah. En weg was ik.

Nog net op tijd was ik in mijn klas. Tijdens de pauze zei ik tegen Sarah: “De talentenjacht gaat door op 12 juli, dus volgende maand al.” Het was nu 10 juni en mijn eerste middelbaar zat er al bijna op. “Ik mag ook meedoen,” zei Sarah, “dus we kunnen beginnen met een liedje te zoeken.” “Hoho! Eerst ons nog inschrijven hé!”
We liepen naar het secretariaat. En wie kwam er buiten? Liezelot natuurlijk met haar stomme giechelvriendinnen. “Jullie maken toch geen kans,” siste ze. “Neen, jullie komen vast met een liedje van de Teletubbies af! Hahaha!” lachte Door ons uit. “Stommeriken!” riep Sarah kwaad. “Och, laat ze maar doen,” suste ik Sarah. “We gaan ons inschrijven, kom!”
“Zo, jullie willen je ook inschrijven,” zei de secretaresse, “gelukkig nog op tijd, want er zijn niet veel plaatsen meer”. “Wil je even dit formulier thuis invullen?” vroeg ze, nadat ze ons opgeschreven had. “O.K.,” zeiden we, en we gingen vlug naar onze volgende les.

Toen ik thuis aankwam, hing er een briefje op het prikbord:

Ik ben naar de winkel,
pasta gaan halen voor deze avond.
Pak maar wat cola en vergeet je huiswerk niet te maken!
Groetjes,
Mams

Ik pakte wat cola en begon aan mijn huiswerk. Toen ik eindelijk klaar was, pakte ik mijn inschrijvingsformulier:













Talentenjacht

Deze wedstrijd gaat door op 12 juli, om 13.30u. in sporthal Gymfit. Gelieve dit formulier zo correct mogelijk in te vullen en ten laatste op 20 juni binnen te brengen. De muziek dient uiterlijk 10 juli binnen te zijn op het secretariaat, dat die dag van 10.00u. t.e.m. 12.00u. open is.

Naam: Marilyn Van Dijck
Adres: Terbekkenlaan 18, Aalter
Tel: 023 12 23 78
Leeftijd: 13 jaar

Keuze liedje: Rich Girl van Gwen Stefani
Ik werk samen met (max. nog 4 anderen): Sarah Meykens

Ik had dit ingevuld samen met overleg met Sarah aan de telefoon.
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:54
Girly12
Girly12 is offline
Mama kwam thuis.
“Ah, je bent met die talentenjacht bezig,” zei ze. “12 juli, mm, gelukkig niets aan de hand,” zei ze opgelucht. “Want als we op vakantie waren gegaan op die dag dan had je absoluut niet meegedaan,” zei mams. “Jaja,” antwoordde ik, “dat weet ik wel. Wanneer gaan we eigenlijk op vakantie? En naar waar?” “Haha, ik dacht wel dat je dat zou vragen. We gaan op 6 augustus een weekje op vakantie met ons drietjes, maar waar naar toe is nog een verrassing…” zei mama geheimzinnig. “Ik ga de pasta klaarmaken, hé!” riep mama voor ze de keuken binnenging.
Na het avondmaal ging ik naar mijn kamer en zette ik de cd van Gwen Stefani op. Swingend met de beat verzon ik al enkele danspasjes die ik aan Sarah kon laten zien.

De volgende dag kwam Sarah enthousiast naar me toe gerend. Ze struikelde over enkele losliggende tegels van de speelplaats en smakte met haar boekentas en al op de grond. Haastig kwam ik naar haar toe. “Gaat het?” vroeg ik bezorgd. “Ja hoor…” kreunde ze en ze voelde aan haar lip.
Proestend kwamen Liezelot en haar 2 truttenvriendinnetjes langs. “Zeg, te diep in het glaasje gekeken ofwatte!” grinnikte Fleurtje. “Houd je mond,” blafte ik. “Hoho!” Lachend gingen ze weg.
“Och, we krijgen ze nog wel op die talentenjacht!” zei Sarah. “Trouwens, daar wou ik het met je over hebben,” zei ze, “ik heb al keileuke danspasjes gevonden, vanuit de videoclip van Gwen, die gisterenavond op Jimtv kwam!” “Oh, ik heb er ook een paar gevonden,” zei ik enthousiast, “weet je wat, kom na je huiswerk maar naar ons huis, dan oefenen we ze samen in! Maar nu gaan we onze invulformulieren afgeven.” We gingen naar het secretariaat en gaven ze af aan de secretaresse.

Toen Sarah wegging, hadden we al een kwart van ons liedje af.
Mmmmh, bij Liezelot ging het hopelijk niet zo gesmeerd als bij ons, dacht ik bij mezelf.

En inderdaad…
“Zeg, welk liedje gaan we nu kiezen!” riep Fleurtje boven het gekibbel van Door en Liezelot uit. “…Ja, jij moet altijd de baas spelen! Truttemie! We kiezen ‘Que si, que non’ en daarmee uit” schelde Door tegen Liezelot. “Dat nummer is véél te oud! En noem me geen truttemie, achterbakse vuilniszak! Het wordt ‘Walking in Menphis’, dat toffe nummer van Wouter!!!”
“Stop daarmee!” gilde nu Fleurtje nu keihard. “Zo kan het niet langer, we kiezen geeneen van die 2 nummers!” zei ze kwaad. “En als jullie niet ophouden met kibbelen ben ik naar huis en doe ik niet meer mee!” Eindelijk, ze hadden het gehoord. “Sorry…” zei Door.
Liezelot pakte al haar cd’s weer bijeen en zocht naar een nieuw, tof nummertje. Door pakte een cd uit haar cd-rek en Fleurtje keek mee met Liezelot. “Hier, dit is misschien een tof nummertje,” zei Door, “Girl van Desteny’s Child!” “Ja, dat heeft wel iets,” zei Fleurtje. “Nee, bah, dat is zo’n keitraag nummertje…” zei Liezelot. “Heb je het ooit wel eens gehoord?” zei Door nu kwaad. “Beginnen we weer?” vroeg Fleurtje. Kwaad keken Door en Liezelot elkaar zwijgend aan. “Kom, dan zoeken we een ander nummertje!” zei Fleurtje. Nors zochten ze verder. “Hier, da’s toch een tof nummertje!” zei Fleurtje. “Vind jij Tina Bride mooi zingen? Goede smaak heb jij!” zei Door smachtend.
“Nu is het genoeg, ik ben weg! Zoek het zelf maar uit!” Kwaad stampte Fleurtje de trap af en botste bijna tegen Door’s broer, Tim.
“Wat is er aan de hand?” vroeg hij. “Och, we geraken niet uit een nummertje, en nu ben ik weg hoor!” zei Fleurtje snauwend.
Tim begreep dat er ruzie was, maar hij bemoeide er zich niet mee. Hij ging naar zijn kamer en hoorde Door en Liezelot tegen elkaar schreeuwen. “Jij weet helemaal niets van muziek!” Dat was Door. “En jij wel zeker! Wat is dat voor een janknummer!” “Stomme pissebed!” “Rotte tomaat!” Tim grinnikte. De scheldwoorden hadden ze toch goed gevonden.
Maar nu werd het toch te erg. Tim hoorde dat er iets stukviel. “Zeg, dat was wel mijn dure vaas die ik van mama heb gekregen, hé!” hoorde hij Door snikkend zeggen. Nu vond hij dat hij er zich toch onderhand mee mocht gaan bemoeien. Hij stormde de kamer binnen. “Zeg, hou op!” zei hij. “Liezelot, ga jij maar naar huis,” vervolgde hij, “en zorg er morgen maar voor dat die ruzie opgelost wordt!”

Toen Sarah deze morgen naar school kwam, zag ze mij met Fleurtje op de speelplaats staan. “Hé, wat is hier aan de hand?” vroeg Sarah. “Wel, Door, Liezelot en ik hebben ruzie,” antwoordde Fleurtje, “en daarom sta ik dus niet bij hen.”
Ik had nog niets tegen Fleurtje gezegd. We stonden daar maar wat te staan. Wat denkt die wel, dacht ik bij mezelf, dat ze zomaar bij ons mag komen staan als ze ruzie heeft met haar vriendinnetjes?
“Kom, wij gaan al naar de klas,” zei ik tegen Sarah, en ik trok haar mee. “Wat denkt die wel!” zei ik tegen haar. “Ja, dat vind ik ook, als ze er straks nog bij gaat staan, dan…” antwoordde Sarah. “Hé, er hangt iets op het prikbord over de talentenwedstrijd!” zei ik tegen Sarah.

Nog enkele vereisten voor het deelnemen aan de talentenjacht:

> De deelnemers dienen zelf te zingen, dus geen playbacken!
> Er is een professionele jury aanwezig die zal beoordelen op zang, dans, afwerking en looks.
> De winnaar(s) mogen préselectie (met nog 39 andere kandidaten (winnaars van talentenjachten op andere scholen)) doen, voor een echt platencontract!

“Wauw, tof!” riep Sarah enthousiast. “Maar wel moeilijk, want nu moeten we ook nog de tekst instuderen!” zei ik, “kom, vlug naar ons lokaal, voordat we nog te laat komen!” Vlug gingen we naar de lessen.
Ik had de toets van aardrijkskunde meegekregen: 5,5/10. “Pfioeuw, juist geen buis!” zei Sarah tegen mij toen ik haar de toets toonde, “maar die van mij is ook niet goed hoor, 6/10!” Da’s toch beter dan je 2/10 van vorige keer!” antwoordde ik.
“Kom je bij mij je huiswerk maken?” vroeg Sarah. “Wacht, nog even naar mams bellen…” antwoordde ik.
Tuut, Tuut,… “Met reclamebureau Moordyck” zei mama. “Ha mams, met Mari,” zei ik door de GSM, “ik ga met Sarah mee huiswerk maken hé!” “Ja, dat is goed, maar niet meer bellen hé, ik zit namelijk in een vergadering. Dag,” zei mama aan de andere kant van de lijn. “Daag,” zei ik nog en ik duwde de GSM uit. Het was een blitse GSM, ik had hem van oma gekregen voor mijn verjaardag, samen met de oude, nu kapotte wekker.

Na ons huiswerk gingen we verder met ons liedje. Toen we daar mee klaar waren, hadden we de helft af en konden we een kwart vanbuiten!

Maar… bij Liezelot en co ging het niet zo goed.
Door had Fleurtje en Liezelot opgebeld om de ruzie bij haar thuis bij te leggen. Toen Fleurtje op de deurbel duwde, werd de deur ruw opengetrokken.
“Ha, je kwam toch nog! We hadden wel om 18.15u. afgesproken en niet om 18.45u.!” was het eerste wat Door zei. “Wij, Liezelot en ik, hebben de ruzie al bijgelegd en een nummertje gekozen. Maar… dat liedje kun je alleen maar dansen met 2, dus we hebben jou van de lijst geschrapt, en je hoeft niet meer te komen. We hebben trouwens besloten dat je onze vriendin niet meer bent!” vervolgde Door, en ze smeet de deur voor Fleurtje dicht.
Snikkend fietste Fleurtje terug naar huis en vertelde alles aan haar mama. “Die zijn het gewoon niet waard om jouw vriendin te zijn! Het schooljaar is bijna voorbij, en volgend jaar zul je wel nieuwe, vele betere vriendinnen vinden, hoor!” riep de moeder van Fleurtje kwaad.

Intussen bij Door en Liezelot ging alles nu wel wat vlotter. “Amai, wat ben ik blij dat ik van die seut van een vriendin af ben!” zei Liezelot. “Seutjes horen hier niet thuis!” vond ook Door. “Kom, we gaan verder oefenen aan ons nummertje ‘Rich Girl’!” zei Liezelot. Wat ze niet wisten, was dat Mari en Sarah juist hetzelfde nummertje hadden…
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:55
Girly12
Girly12 is offline
Toen Door op school aankwam, was Liezelot er nog niet. In plaats van naar Fleurtje te gaan, wat ze vroeger dan altijd deed, ging ze aan de schoolpoort in haar eentje staan.
Fleurtje dwaalde doelloos op de speelplaats rond. Ze keek naar de voetballende jongens, slenterde dan naar de picknickbanken en ging ten slotte bij het groepje van de populairen staan.
“Ha, dag Fleur!” begroette Manna haar. Fleur vond haar wel een tof meisje. “Hallo,” groette ze terug. “Wat doe jij hier?” vroeg Nick haar. “Euh… ik heb ruzie met Door en Liezelot…, en ik vroeg me af… euh,” stamelde ze. “Of dat je bij ons mocht komen staan?” vulde Manna aan. “Ja…” zei Fleurtje aarzelend. “Hmm, dat weet ik zo nog niet,” zei Nick. Hij was een beetje de ‘baas’ over het groepje. “Laten we stemmen!” riep Jasmien, een nogal klein meisje met een hoog piepstemmetje. “Goed idee,” vond Nick, “wie stemt voor?” De handen van Manna, Jasmien, Simon, Mike, Ida, en Saline gingen omhoog. “Wie stemt tegen?” vroeg Nick. De handen van Laurie en Yves gingen omhoog. “De rest weet het dus niet, ik ook trouwens, en gaat akkoord met de meerderheid?” vroeg Nick. Er knikten nog een 3-tal hoofden. “O.K., je bent welkom in onze groep!” zei Nick. Opgelucht glimlachte Fleurtje. Saline, Jasmien, Manna en Ida kwamen haar proficiat wensen. “Goh, je hebt geluk hoor, er worden de laatste tijd niet veel leden meer aangenomen,” zei Ida. “Ja, dat is zo. Weet je al dat er deze avond om 18.30u. bij Nick een vergadering is?” zei Jasmien. “Ik zal er zijn, hoor,” zei Fleurtje.
Laurie en Saline waren bezig over ‘Friends’. “Goh, wat jammer voor Rachel, dat Ross haar zo bedriegt!” zei Laurie verontwaardigd. “Niet jammer, maar gewoon afschuwelijk!” riep Saline uit. “Dat vind ik ook,” zei Fleurtje. “Oh, kijk jij ook naar ‘Friends’?” vroeg Saline geïnteresseerd. “Hmm, dat is toch niets voor seutjes hoor!” zei Laurie beledigend. “Och, Laurie, hou op!” riep Saline geïrriteerd, “Ze is helemaal geen seut!” “Ja, maar dan moet je wel wat aan je kleren en uiterlijk veranderen hoor!” zei Laurie tegen Fleurtje. “Weet je wat, morgen is het toch zaterdag, neem wat geld mee, genoeg natuurlijk, en dan gaan wij, dat ben jij, Saline, Jasmien, Manna en ik, naar de stad om wat kleren en make-up voor jou te kopen, goed?” zei ze. “O.K., wanneer spreken we af?” vroeg Fleurtje. “We gaan altijd winkelen om 13.30u. en zijn rond 17.00u. terug, goed?” vroeg Laurie. “Ja,” antwoordde Fleurtje.
Ineens kwam er een grotere jongen uit het 3de middelbaar, Geert heette hij, op Laurie afstappen. Ze gaf hem een innige kus. “Kom,” giechelde Saline, “die zijn nog lang bezig!” Eigenlijk verschoot Fleurtje ervan dat Laurie al ging met een veel oudere jongen. Laurie was 13 en Geert 16, want ze wist dat hij al een keertje was blijven zitten.
“Zeg,” vroeg Saline,“ga je voortaan elke zaterdag mee shoppen? Dat is kei-tof!” “Ja, leuk!” antwoordde Fleurtje, “wel eerst aan mijn mama vragen natuurlijk, en ik ga ook niet elke keer iets kopen, want anders is mijn zakgeld wel héél snel op!” “Da’s goed hoor, dat doen wij trouwens ook, niet elke keer wat kopen,” zei Saline. Wat Saline daarmee bedoelde wist Fleurtje op dat moment nog niet. Jasmien, Manna en Ida waren ondertussen naar de toiletten gelopen om hun make-up te verversen. Goh, dacht Fleurtje, als ik ook zo moet gaan doen…

“Hé, kijk, Fleurtje staat bij de ‘populairen’!” zei Sarah tegen mij. Ik kwam juist de speelplaats opgereden. “Zou het waar zijn dat ze ook stelen?” vroeg Sarah. “Ik weet het niet,” zei ik toen ik de fietsenstalling uitkwam, “maar dat is niets voor Fleurtje.” “Ha, wedden dat ze dan binnen de week terug bij Door en Liezelot staat!” zei Sarah.

Liezelot liep de speelplaats op en ging naar Door. Ze zagen dat Fleurtje werd aanvaard door de ‘populairen’. “Fff, wat staat zij daar te doen,” zei Door minachtend. “Ze gaat zeker vragen of iemand mee wil doen met haar Teletubbie-liedje!” proestte Liezelot uit.

“Sarah, wist je al dat ik al een stuk tekst vanbuiten heb geleerd?” zei ik. “Goed zo!” zei Sarah, “Maar… van waar heb je die tekst?” “Van het internet natuurlijk! Maar dat is juist, dat heb jij niet. Ik zal morgen de tekst aan jou geven hoor!” zei ik. “Dankjewel, hè,” zei Sarah, “Kom, we gaan naar ons volgende lesuur!”

In de pauze had Fleurtje veel lol gemaakt met Manna en Ida. Zij waren namelijk grote paardenfans, net als Fleurtje zelf. Ze hadden honderduit zitten vertellen over hun paarden. “Mijn paard, Tisca, is een dressuurpaard van oorsprong, maar ze had haar been gebroken, en nu mag ik het gebruiken om op te rijden!” kwebbelde Ida enthousiast. “Ik heb ook een paard, Nijnie, en ik spring met haar op wedstrijden. Thuis hebben we ook een manege, en ik rijd daar op een ander paard, Rex,” zei Manna. “Wat leuk! Ik heb geen paard, en ik rijd ook nog geen paard, maar ik wil dat zéker gaan doen!” riep Fleurtje enthousiast uit. “Oh, bij ons is in de vakantie nog een plaatsje vrij hoor,” zei Manna, “vraag het maar eens aan je ouders!” “Dat ga ik zeker doen,” antwoordde Fleurtje.

Fleurtje stormde de woonkamer binnen. “Hallo mama!” riep ze. “Amai, zo enthousiast! Wat is er?” zei de mama van Fleurtje. “’k Heb nieuwe vriendinnen, tof hè!” zei Fleurtje uitbundig. “Ah, en wie zijn dat dan? Mmmmh, toch niet Mari en Sarah?” zei mama. “Die trutten! Nee hoor! Maar jij hoopt dat natuurlijk omdat de moeders van Mari en Sarah jouw vriendinnen zijn! Nee, het is een hele groep. Manna, Ida, Nick, Saline, Laurie,…” “Hoho, dat zijn toch niet die stomme populairen waar jij het altijd over hebt?” onderbreekt mama. “Ja, maar nu zijn ze heel aardig, echt waar!!! En euh, ik moet naar een vergadering van de groep. Ik eet wel later. Oei, het is hoog tijd! Daaaag….” En Fleurtje stormde weer weg. Haar mama was een beetje overdonderd. Vergadering? Mmmmh, er klopte iets toch niet.
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:55
Girly12
Girly12 is offline
“Diiiiinggggdoooonnnnggg” De bel galmde door de grote villa waarin Nick woonde. “Hey, kom er maar in,” zei Nick. Ze hing haar jas aan de kapstok en volgde Nick. Toen ze in het salon aankwam, zag ze alleen Laurie en Saline zitten. “Kom er bij zitten!” zei Saline vrolijk. Fleurtje ging in een zachte zetel zitten. Ze keek haar ogen uit. Er stond een glazen salontafeltje, 2 grote zetels, 3 fauteuils, een grote luster en er hingen veel schilderijen aan de wand.
“Euh, waar is de rest?” merkte Fleurtje ineens op. “Jah, ok, ik zal het uitleggen…,” begon Nick, “als je bij onze groep wilt komen, is er wel een voorwaarde.” “Oh, maar dat vind ik niet erg hoor!” zei Fleurtje snel. “Zeg maar!” “Het is de gewoonte dat we echt PLEZIER maken, en niks, maar dan ook niks mag ons daarbij storen. Dus geld ook niet.” zei Saline. “En?” vroeg Fleurtje onbegrijpend. “We zullen niet meer rond de pot draaien: jij moet iets stelen voor ons.” zei Laurie. Fleurtje keek met verschrikte ogen Nick, Laurie en Saline aan. “Maar… dat mag toch niet… ik mag dat niet…,” hakkelde Fleurtje. “Zeg, wil je erbij of niet?!” snauwde Laurie opeens. “Ja, ok, dat is dan goed…” zei Fleurtje. Maar ze voelde zich onzeker.
“Wij stelen heel regelmatig hoor!” zei Saline opbeurend, “En we worden nooit gepakt!” “Euhm, zeg, ik denk dat mijn eten koud wordt,” veranderde Nick van onderwerp. “Dan zien we je morgen? En denk aan de regel!” zei Laurie nogal kortaf. “Ja! Ik ben weg hé!” riep Fleurtje nog voordat de deur met een deur dichtknalde. Waarom moet ik ineens zo vlug weg, denkt Fleurtje.
“Dat mens valt niet te vertrouwen! Wedden dat ze ons gaat verklikken ofzo!” roepte Laurie door heel het huis. “Sssssst! Moeder mag ons niet horen! En ik zorg er wel voor dat ze niks doet wat voor ons niet leuk is,” zegt Nick. “Fleurtje is de slechtste niet, hoor,” voegde Saline er nog aan toe.

“Man, die van Nederlands geeft altijd zo’n vervelend huiswerk!” zei ik. “Gelukkig zijn we er nu van af!” zei Sarah. “Komaan, dan gaan we ons liedje nog eens doen!”

Intussen staan Liezelot en Door aan te schuiven aan de lange rij bij het secretariaat. “Oei, oei, seffens hebben we geen plaats meer op die talentenjacht!” zei Liezelot. “Zeg, da’ s al de 10de keer dat ge dat zegt!” zei Door. “Ja, maar het is toch zo…”
Eindelijk waren Liezelot en Door aan de beurt. “Hallo! Jullie komen ook voor de talentenjacht! Jullie hebben echt geluk, want er zijn nog maar 5 plaatsen vrij!” zei de secretaresse. “Zie je wel!” siste Liezelot. “Mag ik jullie papiertje eens zien, want we moeten kijken of er geen liedjes 2x in voorkomen…” zei de secretaresse. “Hoeveel groepjes worden er toegelaten?” vraagt Door. “Euh… 60.” zei de secretaresse, zoekend en kijkend tussen de papieren. “Ai, ik heb slecht nieuws… een zekere Marilyn en Sarah hebben jullie liedje al…”
“Wat? Die twee trutten!” roepen Door en Liezelot tegelijkertijd. “Sorry maar je zal vlug een ander liedje moeten zoeken en het in moeten leveren, want zoals gezegd zijn er nog maar 5 plaatsen…” zei de secretaresse.
“Verdorie, typisch iets voor die sullen om ons na te doen!” zei Liezelot nog.

“Wow, dit gaat al fantastisch!” zei Sarah. “En als we nu nog toffe kleren vinden, winnen we zeker!” riep ik enthousiast.

Die zaterdagmorgen…
Fleurtje schoot wakker uit haar slaap. Verdorie, wat had zij slecht geslapen! Ze had heel de tijd liggen denken aan de populairengroep. Of dat ze het wel zou doen. Als ze nu eens gepakt werd. Of door haar ouders betrapt werd… Maar nu was ze tot een besluit gekomen: ze zou iets stelen. Want anders had ze geen vriendinnen en werd ze vast en zeker de “Eenzame treurmie” genoemd…
En ja, ze had gedroomd van Nick en besefte dat ze er verliefd op was geworden…

“Zeg, pakken we dan geen ‘Dancing Queen’ van ABBA?” vroeg Door aan Liezelot. “Bah, veel te oudbollig!” zei Liezelot. “Ja, zeg, gij hebt ook niet veel ideetjes hé!” zei Door wat verontwaardigd. “Ik had een idee: misschien ‘Stir me up’ van Hadise!” riep Door na een tijdje. “Laat eens horen?!” vroeg Liezelot.
“Ja, tof nummer! Laten we het maandag aan de secretaresse vragen of het nummer nog vrij is…”

Fleurtje gooit haar spaarpot om. “Oh nee… er zit maar € 16.72 in…” zegt ze teleurgesteld. Maar ja, ik moet toch al stelen, wat maakt het uit, denkt ze.
“Ha mams, ik ga dus winkelen, zoals ik al had gezegd,” zei Fleurtje voor ze weg ging. “En met wie ook al weer?” vroeg moeder. “Met mijn nieuwe vriendinnen: Saline, Jasmien, Manna en Laurie. Weet je dat al niet meer!!! Maar allé, dag hè!” riep Fleurtje voor ze de deur dichtdeed.
“Hai die Fleur!” riep Manna haar al toe. “Ida is nu met haar lief Rick naar Bobbejaanland en euh…,” Manna ging verder op fluistertoon: “Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ze proberen om er gratis binnen te smokkelen!” “Huh,…” zei Fleurtje verbaasd. “Stttt, niet te hard…” zei Manna. “Ah, die Lauw!” riep Manna enthousiast. “Hey Man,” zei Laurie. “Euh, is het een gewoonte dat namen worden afgekort?” vroeg Fleurtje een beetje grinnikend. “Jah, tuurlijk, anders word je niet toegelaten!” zegt Laurie kortaf. “Och, het maakt niet zoveel uit hoor,” zei Manna. “O.K., Man en Lauw!” zei Fleurtje. “Zo mag ik het horen…,” momelde Lauw in zichzelf. Daar kwamen Saline en Jasmien nog giechelend aan.
“Hallo! We gaan aan de make-over van Fleur beginnen. Euh, Line en Mien, jullie ‘kopen’ coole kleding voor haar!” zei Lauw. Line en Mien staken hun duimen op. Nu merkte Fleurtje pas op hoe ’n grote handtassen ze bij hadden. Ze gingen al naar de ‘Replay’- winkel. “Eej, wacht eens even! We spreken over een half uur af bij die fontein,” zei Lauw, en ze wees naar een waterspuwende kikker. “Man, jij gaat naar ‘Shoes in the Box’,” zei Lauw. “O.K. da’s goed!” En ze was weg.
“En ik ga met jou naar de kapper!”
Oh nee, hoe ga ik er na dat bezoekje uitzien…, dacht Fleurtje. Zo dus:





Dit kapsel had ze dus uit een boekje geknipt, maar zag er exact hetzelfde uit als haar haar. En het had een roodpaarsachtige kleur…
Ondertussen waren Line, Mien en Man ook al terug…







En ze hadden dit bij: En dit:

(dus mét hak)








Alleen de leren broek was van ‘Replay’, voor de rest zijn ze ook nog bij andere winkels geweest.
En nu moest Fleurtje iets stelen waarmee ze de bottines kon betalen, want die had Man gewoon gekocht… Fleurtje vroeg: “Euh, wat wil je graag hebben?” “Doe maar een nieuw geurtje, liefst van Puma, want die is bijna op…” zei Man. Dus ging Fleurtje naar ‘Ici Paris XXL’.
Met een bonkend hart schuifelde ze samen met Man binnen. “Ik heb het al gezien, de Puma-dingen staan daar,” zei Man. “En euh, neem ook iets anders mee wat je écht betaald aan de kassa, want anders valt het op…,” voegde Man er nog fluisterend aan toe. Dus pakte Fleurtje een verzorgingscrème uit het rek. Nu liep ze zenuwachtig naar het parfumrek en keek goed om zich heen. Djoef… het was al verdwenen in het handtasje van Fleurtje. Ze ging naar de kassa. “Dat is dan € 3,56,” zei de kassierster. Fleurtje overhandigde het geld en probeerde onschuldig naar buiten te wandelen.
Tot dat het alarm afging…
“Lopen!” siste Man. Zo hard als Fleurtje kon rende ze door. “Hé daar!” hoorde ze nog in de verte.
Hijgend glipte Man en Fleurtje in een steegje. “Pfjoew… dat was op het nippertje,” zei Fleurtje. “O, maar dit gebeurt wel meer hoor!” zei Man, “Bijna altijd zelfs!” Fleurtje schrok. “Maar alleen bij nieuwelingen hoor,” zei Man lachend bij het zien van Fleurtje haar gezicht, “en er is nog nooit iemand betrapt, … mm… alleen 3 jaar geleden, maar ja… dat is nu niet hè!” Man keek of de kust veilig was. “Kom maar!” riep ze na ongeveer een minuut.

“Ha, jullie zijn er eindelijk!” zei Mien. “Weer het alarm afgegaan?” vroeg Lauw. “Dacht ik al,” grinnikte ze toen ze het gezicht van Man zag. “Gaan we niet naar BigBurger?” vroeg Line zeurderig. “Wat vind jij, Fleur? Of wil je ergens anders naar toe?” vroeg Lauw aan Fleurtje. “Euh ja, ik moet eigenlijk naar huis…” zei Fleurtje. “O.K., dat is ook goed!” zei Lauw. “Daag!” riepen ze in koor, en ze kibbelden nog wat verder.
Rustig wandelde Fleurtje naar huis. Ineens werd ze tegengehouden door een vreemde man. “Hé, kom jij eens hier! Jij hebt die reuk gestolen!” riep hij en hij trok de tegenstribbelende Fleurtje mee naar ‘Ici Paris XXL’. Hij duwde haar ruw op een stoel en vroeg haar het telefoonnummer van haar ouders. Bang gaf Fleurtje die. “Zozo, dingen stelen hè,” zei de man terwijl de telefoon overging. Niet thuis zijn, bad Fleurtje. Maar ze hoorde de stem van haar moeder in de telefoon. “Dag mevrouw!” “…” “Uw dochter is in de winkel ‘Ici Paris XXL’ omdat ze parfum heeft gestolen.” “…” “Nee, ik maak geen grapje. Wilt u zo vlug mogelijk komen naar het politiebureau?” Fleurtje schrok. Ze moest naar de politie! “…” “Dag mevrouw, tot straks!”
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 13:55
Girly12
Girly12 is offline
zo, dat was het helemaal!
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 15:14
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Als je de volgende keer bijvoorbeeld alleen je eerste deel post, heb je meer kans dat je gelezen wordt. Zoveel tekst schrikt veel mensen af.

En ik zal het wel lezen, maar niet nu.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:23
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Deels gelezen, ik kan in ieder geval zeggen dat je een vrij zwakke manier van dialoogschrijven hebt.

“Jah, ok, ik zal het uitleggen…,” begon Nick
Ik zie ook wel dat hij begint.

“Maar… dat mag toch niet… ik mag dat niet…,” hakkelde Fleurtje.
Als ik de zin gewoon lees, zie ik ook wel dat ze hakkelt.

“Zeg, wil je erbij of niet?!” snauwde Laurie opeens.
Dat doet ze inderdaad opeens en dat is inderdaad het soort zin dat je snauwt.

“Euhm, zeg, ik denk dat mijn eten koud wordt,” veranderde Nick van onderwerp.”
Ik zie ook wel dat hij van onderwerp verandert.

“Dan zien we je morgen? En denk aan de regel!” zei Laurie nogal kortaf.
Ik zie ook wel dat dat nogal kortaf is.

Door telkens de emotie of de manier van praten erbij te vertellen, terwijl dat uit de zin hartstikke duidelijk wordt, lijk je je lezer te onderschatten. Het is vergelijkbaar met een pleonasme; 'de witte sneeuw'. Nogal logisch, sneeuw is altijd wit. Schrijven is schrappen; alles wat overbodig is weghalen, en zeker dit soort onzinnige bijwoorden. Schrijf gewoon 'zei hij' en 'zei zij' en je hebt een tien keer zo krachtig stuk.

Als ik wat meer gelezen heb zal ik meer op de inhoud en verdere stijl ingaan.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:38
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Je begrijpt dat ze het doet om het woord 'zei' niet iedere keer in de figuurlijke mond te nemen?
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:44
pieces
Avatar van pieces
pieces is offline
Citaat:
Juice schreef op 02-03-2006 @ 18:23 :
Deels gelezen, ik kan in ieder geval zeggen dat je een vrij zwakke manier van dialoogschrijven hebt.

“Jah, ok, ik zal het uitleggen…,” begon Nick
Ik zie ook wel dat hij begint.

“Maar… dat mag toch niet… ik mag dat niet…,” hakkelde Fleurtje.
Als ik de zin gewoon lees, zie ik ook wel dat ze hakkelt.

“Zeg, wil je erbij of niet?!” snauwde Laurie opeens.
Dat doet ze inderdaad opeens en dat is inderdaad het soort zin dat je snauwt.

“Euhm, zeg, ik denk dat mijn eten koud wordt,” veranderde Nick van onderwerp.”
Ik zie ook wel dat hij van onderwerp verandert.

“Dan zien we je morgen? En denk aan de regel!” zei Laurie nogal kortaf.
Ik zie ook wel dat dat nogal kortaf is.

Door telkens de emotie of de manier van praten erbij te vertellen, terwijl dat uit de zin hartstikke duidelijk wordt, lijk je je lezer te onderschatten. Het is vergelijkbaar met een pleonasme; 'de witte sneeuw'. Nogal logisch, sneeuw is altijd wit. Schrijven is schrappen; alles wat overbodig is weghalen, en zeker dit soort onzinnige bijwoorden. Schrijf gewoon 'zei hij' en 'zei zij' en je hebt een tien keer zo krachtig stuk.

Als ik wat meer gelezen heb zal ik meer op de inhoud en verdere stijl ingaan.
Als je de hele tijd maar: zei hij, of zei zij zegt, word het na een tijdje ook saai hoowr...
dan lees ik liever een pleonasme
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 19:18
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Phoe wat een stuk zeg. Het was fijner geweest als je na elk deeltje gewoon het commentaar af had gewacht en daarna weer een nieuw stukje zou posten. Maar goed het staat er nu.

Ik ben het met Juice eens, dat het erg vervelend is wanneer je iedereen keer erbij zet wie en hoe iemand iets zegt.

Je gebruikt veel, voor mij, vreemde woorden. Voorbeelden hiervan zijn hélaba, truttemie, seut en seffens.
Citaat:
Jij hebt die reuk gestolen!”
Een geurtje neem ik aan.
Misschien dat dit belgisch is of iets dergelijks maar houdt er wel rekening mee dat dit dus niet echt nederlands is. Je gebruikt ook een paar vreemde uitdrukkingen, zo las ik ergens iets als 'er kwam geen buis van' en volgens mij gebruikte je ook een keer iets als 'inoefenen'.
Citaat:
hadden we de helft af en konden we een kwart van buiten!
Volgens mij is het sowieso kenden.
Ook gebruik je wel eens foutieve werkwoorden voor iets. Ik meende ergens iets over iets gevonden te hebben gelezen waar ik toch sterk het idee had dat er bedacht of een ander synoniem moest staan.

Je wisselt ook van tijd. Eerst begin je in de verleden tijd en later in je verhaal is het tegenwoordige tijd geworden. Ook gebruik je wel eens de verleden tijd als er toekomstige tijd zou moeten. Immers, het moet nog gebeuren en is niet al gebeurd.

Getallen onder de twintig kun je beter voluit schrijven. Dingen om te tellen zoals 3de kun je ook beter voluit als derde schrijven. Ik las ook ergens over het liedje doen met 2, dit kan dus beter met z'n tweeën zijn. Ook gebruik je veelvuldig het woordje hé. Al die uitroeptekens steeds, soms zelfs drie achter elkaar, zijn ook niet nodig.

Ik vind het een beetje lastig om alle quotes uit je verhaal te zoeken voor sommige verbeteringen maar je zult het dus zelf maar even op moeten zoeken. Ik neem aan dat jij je verhaal wel goed kent. Het verhaal op zich vond ik niet zo sterk. Maar gezien je leeftijd is het natuurlijk al veel begrijpelijker. Ik vond het overigens dan nog wel een beetje raar dat vriendinnen gelijk verstoten worden en als ze dan ergens gaan staan, gelijk lid moeten worden en erover gestemd moet worden.

Dit was slechts een kleine greep uit wat ik zo snel heb kunnen bedenken. Maar je moet het niet allemaal als heel negatief zien want ik wil je ook alleen maar helpen. Je post iets om commentaar te krijgen dus dat geef ik dan ook, je schrijven kan er alleen maar beter door worden. Dus ga vooral door met schrijven.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond

Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 19:21.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 19:37
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 02-03-2006 @ 18:38 :
Je begrijpt dat ze het doet om het woord 'zei' niet iedere keer in de figuurlijke mond te nemen?
Dat weet ik niet. Misschien doet ze het omdat ze het gewend is van de slechte supermarktromannetjes waarin dergelijk taalgebruik meestal gebezigd wordt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 19:38
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
pieces schreef op 02-03-2006 @ 18:44 :
Als je de hele tijd maar: zei hij, of zei zij zegt, word het na een tijdje ook saai hoowr...
Niet echt, daar lees je haast overheen. In de meeste goede boeken wordt meestal of 'zei' of helemaal niets gebruikt (dus gewoon zinnen achter elkaar zetten zonder vermelding van degene die aan het woord is).
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 11:13
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik heb alleen het eerste gedeelte van je verhaal gelezen, daarna was mijn interesse al wel ongeveer geweken en ik denk dat ik met betrekking tot dat eerste stuk genoeg weet over je schrijfstijl om daar iets over te kunnen zeggen.

Je bent twaalf, althans, dat zie ik? Dan is dit stuk niet bijster goed, maar ook niet bijzonder slecht of iets dergelijks. Ik kan wel zeggen dat ik er niet zoveel aan vind. Vermoedelijk heb ik pas honderdduizend keer zo'n soort verhaal gelezen, vandaar dat het me niet meer echt kan boeien.

Daarnaast irriteert je schrijfstijl me. Ik kan geen wijs worden uit de vele namen die je gebruikt. In het eerste gedeelte zijn dat er, als ik het me goed herinner, vier. Èn een mama. Èn een stelletje leraren. Voor mij zijn dat teveel personen om allemaal te kunnen onthouden. Ik ben niet zo goed in namen-in-verhalen, vandaar dat ik meestal zonder namen schrijf - maar dat terzijde.

Ook vind ik het redelijk kinderlijk. Dat is helemaal niet afkrakend bedoeld, al komt het misschien wel zo over, maar ik meen het wel. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik een paar jaar terug, toen ik een-jaar-of-dertien was, ook zo schreef. Ik zou bijna het commentaar dat ik toen kreeg kunnen kopiëren, aangezien voor jou nu hetzelfde geldt als voor mij toen. Dit is een verhaal dat ik op mijn zevende had kunnen lezen. Waarschijnlijk klinkt dat erg hard, maar dan nog.
De "kinderlijkheid" komt niet alleen door je verhaal zelf, maar ook door bijvoorbeeld je woordkeuze. Ik denk dat je beter kunt proberen daar iets aan te doen. Niet voortdurend dezelfde woorden gebruiken, maar synoniemen proberen te bedenken.

Verder vind ik het niet erg interessant wat je hoofdpersoon allemaal uitspookt voor ze naar school gaat. Ik bedoel, dat weet de halve wereld. Je hoeft niet op te noemen dat ze haar tanden poetste, haar kleren aandeed en haar haar deed. Daar wordt je verhaal saai van. Ik vertel jou toch ook niet wat je moet doen voor je slapen gaat?
De feiten over les negenduizendvierhonderdeenendertig op pagina achtennegentig in je werkboek zijn ook niet leuk om te lezen. Wat maakt het nou uit welke les je in godsnaam doen gaat? Daarnaast, als je cijfers wilt gebruiken in je verhaal, schrijf ze dan alsjeblieft voluit. Voornamelijk cijfers onder de twintig, en de "ronde" getallen als tachtig, honderd, driemiljoen kun je ook beter uitschrijven. Daardoor gaat je verhaal er al een stuk beter uitzien.

Wat ik wel erg goed van je vind, is dat niet elke zin op dezelfde manier is opgebouwd. Sommige verhalen bestaan uit zinnen die elk op dezelfde manier zijn neergezet: onderwerp - persoonsvorm - rest van de zin. Dat doe jij niet en daardoor is je verhaal best levendig. Ook heb ik nauwelijks spelfouten kunnen vinden, wel een paar ietwat kromme zinnen, maar dat ergerde me nauwelijks.

En het belangrijkste is: blijven schrijven! Voel je niet uit het veld geslagen door de kritiek die je krijgt, maar doe er iets mee. Oefenen en blijven oefenen, daar heb je het meest aan als je goed wilt kunnen schrijven.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.

Laatst gewijzigd op 03-03-2006 om 11:22.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 19:33
Zafon
Avatar van Zafon
Zafon is offline
In 'Het Parfum' steelt Jean-Baptiste Grenouille de geur van mensen. Hij neemt die namelijk niet aan. Dus voor je begint met te zeggen dat iemand zijn verhaal Belgisch is, zou je je misschien beter afvragen of jij wel correct bent.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 20:56
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Zafon schreef op 07-03-2006 @ 19:33 :
In 'Het Parfum' steelt Jean-Baptiste Grenouille de geur van mensen. Hij neemt die namelijk niet aan. Dus voor je begint met te zeggen dat iemand zijn verhaal Belgisch is, zou je je misschien beter afvragen of jij wel correct bent.
Dan zou het alsnog de geur moeten zijn, niet de reuk.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 21:12
Zafon
Avatar van Zafon
Zafon is offline
Dat is irrelevant want geur en reuk zijn synoniemen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 21:40
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Zafon schreef op 07-03-2006 @ 21:12 :
Dat is irrelevant want geur en reuk zijn synoniemen.
Ja, dat klopt. Je kan ze ook beiden gebruiken. Maar onthoud wel dat je ('je' in het algemeen, denk ik) over een geurtje (parfum dus), niet reuk kan zeggen. Het kán wel, maar is niet echt veel gebruikt. "Wat heb jij een lekker reukje op." Nee he?
Geur is slechts een beperkt woord: iets wat je ruikt.
Reuk: je zintuig, wat je kan ruiken (synoniem voor geur dus), en ook nog reputatie geloof ik.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-03-2006, 21:43
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Zafon schreef op 07-03-2006 @ 19:33 :
In 'Het Parfum' steelt Jean-Baptiste Grenouille de geur van mensen. Hij neemt die namelijk niet aan. Dus voor je begint met te zeggen dat iemand zijn verhaal Belgisch is, zou je je misschien beter afvragen of jij wel correct bent.
Ik bedoelde het niet verkeerd hoor. Maar het klonk me een beetje vreemd in de oren en ik weet wel dat het dan niet fout hoeft te zijn maar omdat er ook al allemaal andere woorden in zaten die ik niet kende, ging ik dat denken.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 21:49
Zafon
Avatar van Zafon
Zafon is offline
mja ik liet me even gaan waarvoor mijn oprechte excuses . Ik had er iets genuanceerder mee voor de dag moeten komen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 20:56
Girly12
Girly12 is offline
Hallo!

Vooreerst: ik ben blij met ALLE reacties! Hartelijk bedankt allemaal! Ik ga (in stukken) wat verklaringen geven...
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 20:58
Girly12
Girly12 is offline
Citaat:
Tink* schreef op 02-03-2006 @ 19:18 :
Phoe wat een stuk zeg. Het was fijner geweest als je na elk deeltje gewoon het commentaar af had gewacht en daarna weer een nieuw stukje zou posten. Maar goed het staat er nu.

Jah, dat komt omdat ik echt bijna nooit tijd heb, dus ik dacht, huppeké, alles ineens!
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 20:58
Girly12
Girly12 is offline
Citaat:
Tink* schreef op 02-03-2006 @ 19:18 :
Phoe wat een stuk zeg. Het was fijner geweest als je na elk deeltje gewoon het commentaar af had gewacht en daarna weer een nieuw stukje zou posten. Maar goed het staat er nu.

Jah, dat komt omdat ik echt bijna nooit tijd heb, dus ik dacht, huppeké, alles ineens!
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 20:58
Girly12
Girly12 is offline
Citaat:
Tink* schreef op 02-03-2006 @ 19:18 :
Phoe wat een stuk zeg. Het was fijner geweest als je na elk deeltje gewoon het commentaar af had gewacht en daarna weer een nieuw stukje zou posten. Maar goed het staat er nu.

Jah, dat komt omdat ik echt bijna nooit tijd heb, dus ik dacht, huppeké, alles ineens!
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 20:59
Girly12
Girly12 is offline
Sorry, maar het werkte ineens niet...
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2006, 21:02
Girly12
Girly12 is offline
Citaat:
Tink* schreef op 02-03-2006 @ 19:18 :


Je gebruikt veel, voor mij, vreemde woorden. Voorbeelden hiervan zijn hélaba, truttemie, seut en seffens.

Een geurtje neem ik aan.
Misschien dat dit belgisch is of iets dergelijks maar houdt er wel rekening mee dat dit dus niet echt nederlands is. Je gebruikt ook een paar vreemde uitdrukkingen, zo las ik ergens iets als 'er kwam geen buis van' en volgens mij gebruikte je ook een keer iets als 'inoefenen'.

Ik ben dus Vlaamse en in het dialect zeggen wij 'reuk', een 'buis' is bij jullie onvoldoende en infoenen is iets leren dansen. Sorry... ik had er niet aan gedacht dat het wat raar klinkt...
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 21:07
Girly12
Girly12 is offline
Ik ga proberen een stuk van jullie raad op te volgen en dan zien jullie het hopelijk nog wel eens...

Girly 12 (ik ben inderdaad 12)
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 21:10
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ha goed hoor. Ik vind het al heel knap dat je je verhaal durfde te posten en goed op commentaar reageert en er echt wat mee wilt doen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 13:19
Girly12
Girly12 is offline
Citaat:
Tink* schreef op 09-03-2006 @ 21:10 :
Ha goed hoor. Ik vind het al heel knap dat je je verhaal durfde te posten en goed op commentaar reageert en er echt wat mee wilt doen.
Dat kan alleen nog best lang duren...
__________________
Heej!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Bierblik
Verwijderd
0 27-09-2010 16:21
Liefde & Relatie Ik 15, zij 18, een kans?
KingKong
62 21-06-2010 20:39
Verhalen & Gedichten Princess Superstar
SoSolid
7 18-06-2003 17:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.