Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2003, 14:10
diamonde
Avatar van diamonde
diamonde is offline
Hallo,
Ik moet voor mijn schoolexamen een betoog houden. Nou heb ik dit betoog gemaakt maar zou graag erover jullie mening willen horen. Natuurlijk lees ik het zo niet voor maar vertel ik het uit het hoofd..
Alvast bedankt voor jullie reactie..

------------------------------------------------------------------------------------
Betoog Nederlands
Onderwerp: Alternatieve straffen

Stelling: Alternatieve straffen hebben bij jongeren meer effect dan gevangenisstraffen.


Betoog:

Jeroen zit in de examenklas van het VMBO. In zijn klas zit ook Thomas, een populaire jongen, die hem altijd overal van beschuldigt. Op school staat Jeroen bekent als de ‘jongen van die vele ruzies en dergelijke’. Maar dit klopt lang niet. Jeroen is geen crimineel, maar wordt zo gemaakt door die popiejopie uit zijn klas, Thomas. Zo ook nu weer. Jeroen en Thomas krijgen in een tussenuur ruzie om een straf die Jeroen had gekregen voor een eerdere ruzie. Jeroen wordt kwaad en is die Thomas helemaal zat. Jeroen kookt van woede en geeft Thomas een klap. Maar Thomas laat dit niet zo, en begint ook te vechten. Tot Jeroen het zo spuugzat is dat hij Thomas van de trap laat vallen. De rechtbank verwijt Jeroen opzettelijk gehandeld te hebben omdat deze ruzie tussen hen beide al langer gaande was. Vanwege dit feit, en omdat z'n medescholier voor dit incident in het ziekenhuis behandeld moest worden, wordt Jan veroordeeld tot twee maanden cel of honderdtwintig uur dienstverlening.

Dit soort voorvallen komen steeds meer voor. En naar aanleiding van deze inleiding wil ik jullie aantonen dat alternatieve straffen bij jongeren effectiever zijn dan gevangenisstraffen.

Mijn stelling is dus: Alternatieve straffen zijn bij jongeren effectiever dan gevangenisstraffen.


Ik zal eerst even kort vertellen over de procedure bij jongeren die in aanraking zijn gekomen met de politie en dergelijke. Wanneer zij voor de 1e of de 2e keer in aanmerking komen met de politie worden ze doorverwezen naar bureau HALT. Dit is een organisatie die de taakstraffen in Nederland regelt. Zij zorgen ervoor dat de mensen inderdaad hun taakstraf volbrengen en ze bieden hen een goede begeleiding tijdens deze procedure.
Taakstraffen in Nederland kunnen bijvoorbeeld bestaan uit werken in een bejaardentehuis of schoonmaken op een kinderboerderij. Laat het duidelijk zijn dat zware criminelen niet met bureau HALT in aanmerking komen. Hier komen alleen de licht-criminele jongeren voor in aanmerking. Bijv. kleine ruzies en straatschenderij.
De jongeren die in aanmerking komen met bureau HALT hebben vaak problemen thuis. Dit is gebleken uit een onderzoek onder jongeren die in aanraking zijn geweest met bureau HALT. Dit onderzoek staat gepubliceerd op de site van HALT. (www.halt.nl)

Ook is er uit een onderzoek van het CBS (centraal bureau voor de statistiek) (het onderzoek staat eveneens gepubliceerd op hun site; www.cbs.nl) gebleken dat jongeren die in aanraking zijn gekomen, minder snel nog een keer de fout ingaan. Dit komt door de goede begeleiding die de jongeren krijgen tijdens het uitvoeren van hun taakstraf. Dit is dan ook mijn eerste argument voor de stelling:
Alternatieve straffen zijn effectiever bij jongeren dan gevangenisstraffen want onderzoek van het CBS wijst uit dat 75% van de jongeren die in contact zijn gekomen met bureau halt niet weer in aanraking komen met de politie. Dit in tegenstelling tot jongeren die gevangenisstraffen hebben gehad. Zo is eveneens uit een onderzoek van het CBS gebleken dat jongeren die een gevangenisstraf hebben uitgezeten eerder de criminaliteit weer ingaan dan bij een taakstraf omdat de verleiding in de gevangenis groot is om zwaardere delicten te veroorzaken. Zo heeft het CBS eveneens uitgewezen dat er een soort van statusvorming heerst in de gevangenis. Hoe langer je moet zitten, hoe populairder en stoerder je bent.
Ik denk dan bij mezelf: Is dat stoer?

Een ander belangrijk voordeel van alternatief straffen is dat jongeren hierbij niet bij justitie geregistreerd raken. Hierdoor krijgen ze ook geen strafblad. Een strafblad zou in hun latere leven voor grote problemen kunnen zorgen. Voor veel beroepen is een bewijs van goed gedrag nodig voor het verkrijgen van een belangrijke positie. Ook in de politiek behoort men van onbesproken gedrag te zijn. Iemand die op latere leeftijd met zijn eigen strafblad geconfronteerd wordt, zal, al leeft hij nu nog zo voorbeeldig, opnieuw gestraft worden. Hij krijgt dus een stempel opgedrukt waarop alleen staat: hij heeft een misdrijf begaan. Je kunt je afvragen of dat rechtvaardig is. Zeker omdat het hier om lichtere vergrijpen gaat.
Terugkeer in de maatschappij is dus gemakkelijker zonder strafblad en dat is ook weer een voordeel van taakstraffen.

Nu zou je kunnen zeggen: Ja maar ze hebben WEL een misdaad gepleegd en met een taakstraf van 2 maanden komen ze er wel gemakkelijk vanaf. Sommige mensen denken namelijk dat ze in de gevangenis beter op hun plaats zijn omdat ze daar kunnen nadenken over de stommiteit die ze hebben begaan. Maar ik steek daar persoonlijk een stokje voor.

Want wat heeft het slachtoffer eraan als de dader 2 maanden nutteloos in de gevangenis zit. Ik denk dat het veel beter zou zijn als het slachtoffer kon zien dat de dader inderdaad iets nuttigs zou uitvoeren als straf. Slachtoffers hebben namelijk vaak het gevoel dat de dader in het hotel à la de gevangenis plezier maakt ondanks dat hij iets ergs heeft gedaan. Om dit te kunnen voorkomen zou je taakstraffen zo in kunnen richten dat anderen, met name het slachtoffer, er ook de vruchten van kunnen plukken. Dit is positief voor de dader, maar ook voor het slachtoffer. De gestrafte leert dat anderen zijn werk waarderen en heeft het gevoel zijn schuld een beetje in te lossen. De maatschappij ziet dat de dader in natura iets van de geleden schade terugbetaalt door bijvoorbeeld hovenierswerk te doen of een pand met achterstallig onderhoud te verven en dergelijke.
Taakstraffen bieden de jongere dus beter de mogelijkheid het gedrag te corrigeren en de aangerichte schade enigszins te herstellen. Meer in ieder geval dan bij een gevangenisstraf het geval is.

Een derde argument is dat taakstraffen sneller afgehandeld worden, waardoor het delict nog vers in het geheugen zit van de dader. Bij gevangenisstraffen gaat er een enorm groot proces vooraf. Dit is zeker niet voordelig voor de dader, omdat dit een enorm kostbaar proces is en zeer veel stress meebrengt. Een taakstraf is dus sneller en goedkoper. Dit is voordelig voor alle betrokken partijen.. En misschien zou hier zelfs een gedeelte van het cellentekort worden opgelost???

Mijn argumenten zijn dus nog eens kort weergegeven:
1) Jongeren die in contact komen met taakstraffen komen minder snel weer met criminaliteit in aanraking dan jongeren die een gevangenisstraf hebben uitgezeten.
2) Jongeren worden niet geregistreerd bij justitie als ze een taakstraf krijgen. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker terugkeren in de maatschappij en gaan ze niet hun hele leven bestempeld als dader door het leven.
3) Taakstraffen bieden de jongere beter de mogelijkheid het gedrag te corrigeren en de aangerichte schade te herstellen.

Mijn conclusie is dus dat een dader meer leert van een alternatieve straf dan van een gevangenisstraf. Een gevangenisstraf is naar mijn mening een veel te kostbaar ‘hotel’ voor plegers van lichte criminaliteit.

Ik heb voor de geïnteresseerden ook nog enkele bronnen die uitwijzen dat taakstraffen echt beter zijn dan gevangenisstraffen, namelijk:

,,Jeugddetentie is het uiterste wat je inzet. Wij proberen eerst de educatieve insteek. Daar verwachten we recidive beter mee te kunnen voorkomen'', aldus kinderrechter Els Daan van de Leeuwarder rechtbank

Dit komt uit de Leeuwarder Courant van 4 november 2002. Hier wordt dus ook wel weer duidelijk dat taakstraffen effectiever zijn. Het lijkt mij namelijk dat een rechter zelf wel weet wat voor straffen hij geeft.

GRONINGEN - Veroordeelden huiveren voor een werkstraf. De gedachte dat een veroordeelde 'mooi wegkomt' met een taakstraf, omdat hij dan de cel niet in hoeft, blijkt niet juist. Tot die conclusie komt mr. J. van Mulbregt in zijn proefschrift.

Hieruit blijkt ook weer dat een taakstraf echt niet een zwak aftreksel is van een gevangenisstraf. Mr. J van Mulbregt benadrukt hier dan ook het nut van een taakstraf. Dit artikel komt uit de Telegraaf van 18 oktober 2002.
------------------------------------------------------------------------------------

Groeten Diamonde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2003, 13:54
diamonde
Avatar van diamonde
diamonde is offline
Is er niemand die mij kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Presentatie onderwerpen
Verwijderd
17 14-10-2004 21:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing/betoog over alternatieve straffen.
Jodo
1 16-02-2004 14:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ervaringen opvangcentra?
hopefully
5 01-09-2003 12:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen wie weet er een goeie onderwerp voor een betoog of beschouwing?
igdirli_ilhan
1 27-05-2003 14:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen alternatieve straffen
polo-lady
1 01-10-2002 16:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Nederlands met eisen!
Woesje
0 26-05-2001 15:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.