Oud 09-11-2006, 09:10
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Sinterklaasgedicht

Dit gaat niet over rijmschema’s,
wellicht over omarmen maar
vooral over elkaar. Over ons
vier in een flat hier in een
studentenstad in Nederland
dat ons bier en pepernoten
financiert.

We hebben ook een hoekbank.
Daarop maken we soms ruzie
over wat-op-televisie maar dan
drinken we rosé of tekenen
voor op de muur een haardvuur
om de schoen te kunnen zetten.

Dat is wel anders dan september,
toen we nog op het balkon (na de
ondergaande zon) naar vlammende
banen van vallende ballen
tenniswedstrijdtuurden.


__
Help! Ik kom er niet uit. Dichten lukt de laatste tijd niet zo terwijl ik wel voortdurend de drang voel om te schrijven, maar ik weet het gewoon niet meer. Hebben jullie advies/tips/kritiek?
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2006, 09:42
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Vervelend, maar gelukkig dat je in elk geval nog de drang voelt, want dan komt het vanzelf wel goed denk ik. Als het bij mij niet lukt iets te beschrijven waar ik zo vol van ben (zoals jij misschien steeds over je studentenleven wil schrijven?), dan neem ik vaak een nieuwe pagina en begin ik gewoon maar met iets heel anders schrijven, het eerste dat in me opkomt, en dat lukt vaak veel beter. Iemand, Alluman geloof ik, zei laatst hier op DoP iets in de trant van dat je een emotionele gebeurtenis veel beter kunt beschrijven als hij achter de rug is. Misschien is dat ook op jou van toepassing?

Ha, dus jij gaat mee in de sinterklaashype door nu al sinterklaasgedichten te schrijven .

Door je gedicht ga ik me wel afvragen waarom ik in godsnaam nog niet ben gaan studeren. Het klinkt echt tof. Technisch vind ik het niet zo bijzonder, niet zo origineel in vergelijking met dingen die je hebt geschreven. Bepaalde dingen, zoals de rosé of het ruzie maken over wat-op-tv, maken het meteen tot een bepaald type gedicht (een beetje zoals je lowlandsgedichten: heel tof om de gebeurtenis vast te leggen, voor insiders geweldig om te lezen maar gedichttechnisch niet zo bijzonder).

De eerste drie regels vind ik trouwens het mooist, en de laatste strofe ook wel, die heeft een mooie kleur (zonsondergang-op-het-balkon-kleur).

en ik vraag me nu heel erg af of je met die mensen in een appartement bent gaan wonen (dat je ze al kende), of dat het een studentenflat is, of of
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 20:00
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Schrijf gewoon. Het hoeft niet perfect, het hoeft niet eens goed.
Stel jezelf regels voor het gedicht, of doe het niet. Denk na over de inhoud, of doe het niet. Maar schrijf!
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 20:12
Verwijderd
Nou, maar

Daarop maken we soms ruzie
over wat-op-televisie maar dan
drinken we rosé of tekenen
voor op de muur een haardvuur
om de schoen te kunnen zetten.


vind ik gedicht-technische ook wel goed. (even op porcelain inhakend).

De rest , ik weet niet, raakt wat minder. Het is wel fijn geschreven, maar het is niet echt vernieuwend, het is meer een soort beschrijving. Nou ja, eigenlijk wat Porcelain ook al zegt. Misschien komt het inderdaad door het onderwerp.

En toch vind ik het een heel fijn gedicht.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 21:14
Verwijderd
Ik vind het gedicht ook fijn. Niet heel speciaal, maar gewoon fijn. Ik heb het graag gelezen!

Ik vind de tweede strofe wat minder. Daar mis ik wat, alhoewel het idee van de schoen wel weer leuk en gezellig is.
De laatste strofe vind ik echt vet om te lezen.

Citaat:
naar vlammende
banen van vallende ballen
tenniswedstrijdtuurden.
Heerlijk om op te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 10:50
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Dankjewel voor jullie reacties!

Porcelain: je slaat de spijker op z'n kop, ik denk dat er best wel waarheid zit in wat je zegt. Ergens is dat vreemd, want door waar je vol van zit krijg je vaak inspiratie en dat zou toch moeten helpen om een goed gedicht te kunnen schrijven. Aan de andere kant loop je dan zo over van emoties dat dingen die je beschrijft voor jou zelf al heel vlug die gevoelens oproepen - terwijl dat voor buitenstaanders nog helemaal niet het geval is. Als zo'n gebeurtenis eenmaal achter de rug is, moet je veel beter je best doen om die emoties op te roepen: je kunt je dan veel beter vergelijken met de lezers. Hm ja, ik ben het wel eens met Alluman. Goede tip ook, ik zal eens gaan proberen om te schrijven over iets totaal anders, dankjewel.

Citaat:
Bepaalde dingen, zoals de rosé of het ruzie maken over wat-op-tv, maken het meteen tot een bepaald type gedicht (een beetje zoals je lowlandsgedichten : heel tof om de gebeurtenis vast te leggen, voor insiders geweldig om te lezen maar gedichttechnisch niet zo bijzonder).
Welke gedichten bedoel je precies met lowlandsgedichten? Het laatste gedicht dat ik over Lowlands geschreven heb, gruwelmoment, (dat ik hier niet gepost heb) vind ik zelf namelijk niet tot dat bepaald type gedicht horen, omdat het daar niet over de gebeurtenis zelf gaat maar over een gevoel. Zou je me kunnen uitleggen wat je precies bedoelt?

Oh, en ik ben op kamers gegaan met twee vrienden en een vriendin.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 23:42
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Bier, rosé, studentenkamer .. allemaal sfeerwoorden die wat mij betreft wel prima werken, maar ik denk dat ik het er teveel vind. Ik weet het niet, het gedicht blijft teveel een beschrijving, er zitten geen consequenties aan de beelden. Maar ik vind het wel leuk dat je zo modern schrijft

Wanneer ik een tijd lang niets kan schrijven ga ik meestal op zoek naar kleine obsessies, dingen waar ik een paar dagen lang gepassioneerd aan kan denken en die zo eventueel tot inspiratie leiden. Wat ook heel erg helpt is gewoon veel gedichten van anderen lezen. Vaak is dichten (voor mij wel in elk geval) vooral in een bepaalde manier van denken zitten: dat op een gegeven moment zeg maar zelfs boodschappenlijstjes gedichten worden, omdat je in bepaalde woordvolgordes denkt. Als je veel gedichten leest kom je vaker in zo'n soort van stroom terecht.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 11-11-2006 om 23:46.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 10:34
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Reem schreef op 11-11-2006 @ 10:50 :

Welke gedichten bedoel je precies met lowlandsgedichten? Het laatste gedicht dat ik over Lowlands geschreven heb, gruwelmoment, (dat ik hier niet gepost heb) vind ik zelf namelijk niet tot dat bepaald type gedicht horen, omdat het daar niet over de gebeurtenis zelf gaat maar over een gevoel. Zou je me kunnen uitleggen wat je precies bedoelt?
Dat er een beetje teveel sfeerwoorden in zitten zoals CSN zegt. Lowlands was maar een voorbeeldje. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar het komt erop neer dat zo'n soort gedicht, geschreven vanuit een bepaald gezellig gevoel, vooral de mensen raakt die erbij waren en er dus ook vol van zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 10:43
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik vind het toch niet echt een gedicht. Het zijn meer zinnen die een paar keer op een nieuwe regel verder gaan...
Wel mooi woordgebruik.

Maar als dit een Sinterklaasgedicht voor een surpriseavond zou zijn en je moet het voorlezen komt het niet als een gedicht over, lezend wel door de vorm.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 11:27
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
flyaway schreef op 12-11-2006 @ 10:43 :
Ik vind het toch niet echt een gedicht. Het zijn meer zinnen die een paar keer op een nieuwe regel verder gaan...
Wel mooi woordgebruik.

Maar als dit een Sinterklaasgedicht voor een surpriseavond zou zijn en je moet het voorlezen komt het niet als een gedicht over, lezend wel door de vorm.
Het is ook niet bedoeld als een echt sinterklaasgedicht, dat is slechts de titel. Vandaar Dit gaat niet over rijmschema's. Als ik sinterklaasgedichten schrijf, dan houd ik me toch mooi wel, lekker makkelijk, aan die rijmschema's.

Porcelain: ja, dat had ik wel begrepen uit wat je al zei. Mijn vraag was meer bij welke gedichten je dat nog meer had, ik denk dat ik daar wel iets aan zou hebben.

CSN: jij ook bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, dat soort sfeerwoorden kunnen inderdaad heel goed werken, maar bij dit gedicht houdt het dan ook op bij die beschrijving - er zijn geen dieper liggende gedachten en/of gevoelens, het roept verder niets op.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Sinterklaasgedichten
flyaway
3 29-11-2016 21:06
Verhalen & Gedichten Maak jij voor Sinterklaas gedichten van niveau?
flyaway
4 25-11-2014 21:07
Verhalen & Gedichten Sinterklaas is jarig zet hem op de PoD
Porcelain
6 16-12-2007 20:17
De Kantine irritant raadsel waar ik niet uit kom
Kaa
66 18-11-2004 18:10
Verhalen & Gedichten Sinterklaasgedichten
SiemdeCyper
3 13-11-2004 22:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.