Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2002, 11:11
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Ok, ik heb iets gedaan dat ni mocht en nu ben ik wa te weten gekomen. Wij hebben thuis MSN, mijn moeder chat soms ook met mensen, maar die gesprekken worden opgeslagen... Nu was ik is nieuwschierig en ben k gaan zien over wa ze allemaal babbelt enzo, en nu blijkt da ze tegen 2 vaste chatpartners heeft gezegd da mijn ex 'mij bijeen heeft geslagen, da mijn arm alle kleuren van de regenboog heeft en da mijn ribben gekneusd en da'k dus moeite heb met ademhalen' Er staat ook da 'hare man naar die ex was om der over te praten, en da ze hem zijn gaan aangeven bij de politie met een medisch rapport'... MAAR, dees is helemaal ni waar! Het zou allemaal gebeurt zijn de maandag, en ik heb mijn ex de maandag ni eens gezien! Ok, hij is wel agressief enzo, en ze weten da we vaak ambras maken, maar waar haalt die da in haar hoofd om te gaan verzinnen da'k in elkaar geslagen ben? Wa heeft die eraan? En waarom zegt ze da tegen 2 mensen? Gelooft ze da zelf ofzo? Ik kan er ook ni over praten, want dan weet ze da'k in haar gesprekken heb gezeten.

Shit zeg!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2002, 11:18
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Ze had misschien geen gespreksonderwerp? Neuh, serrieus. Misschien was het gewoon om wat meer aandacht te krijgen van die 2 chatpartners. Dat ze wat lief waren tegen haar. Mensen doen soms vreemde dingen om wat aandacht te krijgen, en als daarom een leugen vertelt moet worden, boeit hen niet.
Er niet te veel over nadenken, proberen te doen alsof je van niets weet...
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:29
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Kheb ook juist gezien dat ze nog tegen een andere vertelt dat een goede vriend van haar zelfmoord wilt plegen. Ze kent deze vriend al 15 jaar en zijn vrouw bedriegt hem. MAAR ze kent enkel haar beste vriendin nog maar 10 jaar! Dus da's dan ook weer iets da ze heeft verzonnen....

Er niks van aantrekken? Sorry, maar bestaat er geen naam voor dit? Is da geen ziekte? Da ge gaat zitten liegen om aandacht te krijgen? Zo normaal vind ik da toch ni voor een vrouw van 44 ze...



En t is ook vrij toevallig dat ze het verteld op dezelfde dag en net hetzelfde verhaal... Stel da ze t zelf gelooft?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:31
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
Ze had misschien geen gespreksonderwerp? Neuh, serrieus. Misschien was het gewoon om wat meer aandacht te krijgen van die 2 chatpartners. Dat ze wat lief waren tegen haar. Mensen doen soms vreemde dingen om wat aandacht te krijgen, en als daarom een leugen vertelt moet worden, boeit hen niet.
Er niet te veel over nadenken, proberen te doen alsof je van niets weet...
Je doet er wel wat makkelijk over vind ik.

Persoonlijk vind ik het best wel ernstig als je op deze wijze iemand zwart probeert te maken en aandacht te trekken. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland is het zelfs strafbaar om negatieve onware informatie over iemand te verspreiden.

Als ze dit soort dingen vaker doet, kan het duiden op een psychische stoornis.


Natuurlijk is het niet netjes om in haar chats te zitten, maar ik denk dat het kwestie is de juiste prioriteiten te stellen. Als ik jou was zou ik er toch over beginnen met je moeder, ondanks dat je dan mogelijk ruzie krijgt, anders blijft dit maar aan je knagen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:37
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Ok dank je

Ik ga het nog wa afwachten... Ze hebben hem 'zogezegd' aangegeven bij de politie, dus ik denk wel dat er nog gaat over gebabbeld worden... Als ze echt verder gaat, dat ie bv de bak in moet of boete moet betalen of weet ik veel wa.... Ja, dan ga k is met mijn dokter bellen (misschien vertelt ze aan haar ook wel zo'n dingen!)...

Tjeezis, kvind t toch maar raar hoor... Ik ben echt helemaal in orde, kvind het zo raar dat ze gaat verzinnen da k ineengeslagen ben...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:37
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
-Meisje- schreef:
Kheb ook juist gezien dat ze nog tegen een andere vertelt dat een goede vriend van haar zelfmoord wilt plegen. Ze kent deze vriend al 15 jaar en zijn vrouw bedriegt hem. MAAR ze kent enkel haar beste vriendin nog maar 10 jaar! Dus da's dan ook weer iets da ze heeft verzonnen....

Er niks van aantrekken? Sorry, maar bestaat er geen naam voor dit? Is da geen ziekte? Da ge gaat zitten liegen om aandacht te krijgen? Zo normaal vind ik da toch ni voor een vrouw van 44 ze...



En t is ook vrij toevallig dat ze het verteld op dezelfde dag en net hetzelfde verhaal... Stel da ze t zelf gelooft?
Hmm...ze doet het dus vaker.

Er zijn meerdere psychische ziektes waarin dit voorkomt. Ik denk niet dat we op dit forum de juiste diagnose kunnen stellen, maar mogelijke oorzaken: schizofrenie, borderline, psychoses.

Het is belangrijk dat ze snel met een psychiater gaat praten. Eenmaal de stap gezet van de onschuldige leugens kan dit zich verder uitbreiden waardoor het haar hele leven kan beheersen.

Ik mis in je verhaal een beetje je vader. Gescheiden ouders? Zo niet, dan kun je het er misschien met hem over hebben. Hij kan genoeg druk op je moeder uitoefenen zodat ze professionele hulp zoekt. Nogmaals, het is belangrijk.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:39
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
-Meisje- schreef:
Ja, dan ga k is met mijn dokter bellen (misschien vertelt ze aan haar ook wel zo'n dingen!)...
Je dokter heeft geheimhoudingsplicht en zal je niets vertellen over je moeder. Bespaar jezelf de moeite.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:41
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Hmm...ze doet het dus vaker.

Er zijn meerdere psychische ziektes waarin dit voorkomt. Ik denk niet dat we op dit forum de juiste diagnose kunnen stellen, maar mogelijke oorzaken: schizofrenie, borderline, psychoses.

Het is belangrijk dat ze snel met een psychiater gaat praten. Eenmaal de stap gezet van de onschuldige leugens kan dit zich verder uitbreiden waardoor het haar hele leven kan beheersen.

Ik mis in je verhaal een beetje je vader. Gescheiden ouders? Zo niet, dan kun je het er misschien met hem over hebben. Hij kan genoeg druk op je moeder uitoefenen zodat ze professionele hulp zoekt. Nogmaals, het is belangrijk.
Nee, geen gescheiden ouders... Kheb ook eens gelezen dat ze ruzie hadden gemaakt en dat hij het thuis was afgebold en op cafe was geweest! MAAR mijn vader is allesbehalve een cafeganger, een beetje een eenzaat Het kan wel dat ze ruzie gemaakt hadden toen, maar ik vond t al raar dat mijn vader op cafe zou gaan
En er met hem over praten? Pff, mijn vader is op da vlak maar ne simpele... Hij zou het al ni goe keuren dat k die chats heb gelezen, en hij zou er denk ik niet veel achter zoeken...

In ieder geval, ik ben nu ni meer nieuwschierig naar wat ze schrijft, eerder bezorgd. Dus ik ga die chats blijven lezen want ik wil wel weten of ze echt een heeeeeeel verhaal gaat zitten verzinnen, want zo normaal lijkt me da idd ni...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:43
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Je dokter heeft geheimhoudingsplicht en zal je niets vertellen over je moeder. Bespaar jezelf de moeite.
Ok, ze zal het niet zeggen... Maar ik kan haar wel zeggen dat mijn moeder die dingen vertelt, terwijl het helemaal niet waar is. Het valt me nu wel op dat mijn moeder normaal doet. T is al geweest dat ik echt ruzie had met mijn ex, en dan trok ze zich da wel aan... Nu ben ik zogezegd in elkaar geslagen en ze doet gewoon (dus beseft ze wel dat het niet zo is denk ik)
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 12:02
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
-Meisje- schreef:
Nee, geen gescheiden ouders... Kheb ook eens gelezen dat ze ruzie hadden gemaakt en dat hij het thuis was afgebold en op cafe was geweest! MAAR mijn vader is allesbehalve een cafeganger, een beetje een eenzaat Het kan wel dat ze ruzie gemaakt hadden toen, maar ik vond t al raar dat mijn vader op cafe zou gaan
Weer een voorbeeld van liegen....het neemt vrij ernstige vormen aan!
Citaat:
En er met hem over praten? Pff, mijn vader is op da vlak maar ne simpele... Hij zou het al ni goe keuren dat k die chats heb gelezen, en hij zou er denk ik niet veel achter zoeken...
Zoals ik al zei: natuurlijk is het niet goed dat je in haar chats gaat lezen. Maar wat is belangrijker?
Dat je uit haar chats blijft? Of dat je een mogelijk ernstige psychische ziekte onder de aandacht brengt? Niemand zal het een meisje van 19 kwalijk nemen dat ze bezorgd is om haar moeder hoor.

Citaat:
In ieder geval, ik ben nu ni meer nieuwschierig naar wat ze schrijft, eerder bezorgd. Dus ik ga die chats blijven lezen want ik wil wel weten of ze echt een heeeeeeel verhaal gaat zitten verzinnen, want zo normaal lijkt me da idd ni...
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik keur dat af. De inhoud is niet belangrijk van haar chats. DAT is het doorbreken van haar privacy.
Wat belangrijk is, is dat het onder de aandacht wordt gebracht.
Citaat:
Ok, ze zal het niet zeggen... Maar ik kan haar wel zeggen dat mijn moeder die dingen vertelt, terwijl het helemaal niet waar is. Het valt me nu wel op dat mijn moeder normaal doet. T is al geweest dat ik echt ruzie had met mijn ex, en dan trok ze zich da wel aan... Nu ben ik zogezegd in elkaar geslagen en ze doet gewoon (dus beseft ze wel dat het niet zo is denk ik)
Dit soort dingen gaan niet 'vanzelf' over, en al helemaal niet in zo'n korte tijd.

Ik raad je toch ernstig aan om met je vader te gaan praten. Of misschien met een goede vriend(in) van je moeder. Zorg er dan wel voor dat je de chats uitgeprint hebt, zodat je iets kunt laten zien.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 13:05
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Je hebt het over iets psychisch... Kan het niet gewoon zijn zoals Tofke_H al zei? Dat ze aandacht nodig heeft en dat op die manier zoekt? (al vind ik da ook maar raar voor een 'volwassen' vrouw) In het dagelijks leven liegt ze niet hoor, alleen via die chat, omdat dat mensen die zijn die haar niet persoonlijk kennen...

Kwil ni direct t ergste denken dermee
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 13:41
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
-Meisje- schreef:
Je hebt het over iets psychisch... Kan het niet gewoon zijn zoals Tofke_H al zei? Dat ze aandacht nodig heeft en dat op die manier zoekt? (al vind ik da ook maar raar voor een 'volwassen' vrouw) In het dagelijks leven liegt ze niet hoor, alleen via die chat, omdat dat mensen die zijn die haar niet persoonlijk kennen...

Kwil ni direct t ergste denken dermee
Ook volwassen vrouwen kunnen een psychische ziekte krijgen.

Mogelijk is het nu dat ze alleen over de chat liegt, maar de stap naar liegen in realiteit is dan heel erg klein.

Misschien dat het allemaal niet zo ernstig is bij je moeder, en lost het probleem zich op als je het onder de aandacht brengt. Maar daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat je het onder de aandacht brengt, zodat het zich niet kan verergeren.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 14:02
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Nog reacties?
Eventueel ervaringen?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 15:28
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Ik hoop dat je iets aan ons MSN gesprek gehad hebt, Sandra. Veel succes.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 16:02
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik hoop dat je iets aan ons MSN gesprek gehad hebt, Sandra. Veel succes.
Ja zeker, dank je Khou je wel op de hoogte hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 15:13
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
-Meisje_, ik ben het denk ik wel met Unexplained eens. Ik heb er in de yes ook al vaker over gelezen. Maar het kan zeker een psychische stoornis zijn.
Ik snap je wel dat je dat niet meteen over je moeder wil denken. Ze schrijft wel vreemde dingen over je op, maar het is en blijft je moeder.
Maar zulke ziektes beginnen altijd met onschuldige leugens, al kan ik dit niet eens onschuldig meer noemen.
Misschien kun je jezelf beter informeren door er meer over te gaan lezen..??
Veel sterkte iig
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 15:45
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Op dit moment weet ik het ff ni meer... Kga afwachen, zien of ze nog vaker liegt en er dan eventueel is met de dokter over praten... Klinkt drastisch, maar wie anders kan mij hiermee helpen he....
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 17:14
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
[QUOTE]Op dit moment weet ik het ff ni meer... Kga afwachen, zien of ze nog vaker liegt en er dan eventueel is met de dokter over praten... Klinkt drastisch, maar wie anders kan mij hiermee helpen he....[/ QUOTE]

Ik vind dat wel een goede oplossing. De dokter zal er vast wel iets vanaf weten. Dus zo drastisch is het niet hoor...
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-10-2002, 17:29
PardonMe
Avatar van PardonMe
PardonMe is offline
nee zo drastisch vind ik dat ook niet, om naar de dokter te stappen

Al is het maar om gewoon wat informatie te vragen of je verhaal te doen en je hart te luchten..
Kijk eens ergens of er wat documentatie over te vinden is en wat erover geschreven wordt.. Vergelijk dit eens met het gedrag van je moeder..

Ik heb zelf geen ervaring what-so-ever hiermee, dus ik weet verder ook niet wat je moet doen..
Maar als ik het zo lees dan zijn dit geen kleine leugentjes om bestwil ofzo meer..
Dus ik denk dat het best verstandig kan zijn om iemand te raadplegen, al is het maar voor de zekerheid...
__________________
•·.·´¯`·.·• Dat je de werkelijkheid niet uit het oog moet verliezen zegt al dat hij niet helemaal te vertrouwen is... •·.·´¯`·.·•
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 17:38
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Ik heb nu 2 leugentjes ontdekt (mijn vader was zogezegd laat thuis gekomen na een ruzie, was naar het cafe geweest en had zich bezopen - terwijl hij noooooooit op cafe gaat, noooit drinkt en nooooooooit laat in zen bed kruipt als ie moet werken - en een goede vriend van haar, die ze al 15 jaar kent, wilt zelfmoord plegen omdat zijn vrouw hem heeft bedrogen - terwijl ze geen een van haar vrienden al 15 jaar kent! Haar beste vriendin kent ze 10 jaar en haar beste vriend ook zoiets, maar die is ni getrouwd). En dan is er nog het sterk overdreven verhaal over mijn ex die me heeft afgerammeld (er is een medisch rapport, ze hebben hem aangegeven, mijn vader was er naartoe...)

Kheb geen flauw idee wat dit kan zijn......

Kan dit topic misschien niet beter naar psychologie verplaatst worden?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 13:25
Verwijderd
Op verzoek verplaats ik deze naar psychologie

Sterkte trouwens....
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:28
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Nu heeft ze nog verteld (aan iemand die ze gisteren heeft leren kennen op een chatkanaal) dat haar broer gestorven is... Allez, ze hadden ergens over gepraat, op een kanaal dus da zie k ni, en daaruit bleek da... Ze was naar haar schoonzus gegaan voor zijn kleren, papieren voor de notaris, de begrafenisondernemen, ze voelde haar eigen verloren... MAAR: Ze heeft nooit een broer gehad!!!

Shit shit shit! Kan der ff iemand helpen ja....
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:43
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
-Meisje- schreef:
Nu heeft ze nog verteld (aan iemand die ze gisteren heeft leren kennen op een chatkanaal) dat haar broer gestorven is... Allez, ze hadden ergens over gepraat, op een kanaal dus da zie k ni, en daaruit bleek da... Ze was naar haar schoonzus gegaan voor zijn kleren, papieren voor de notaris, de begrafenisondernemen, ze voelde haar eigen verloren... MAAR: Ze heeft nooit een broer gehad!!!

Shit shit shit! Kan der ff iemand helpen ja....
Dit is inderdaad heel ernstig. Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om je huisarts in te schakelen en haar inlicht over het gedrag van je moeder. Ik heb geen idee waarom je moeder zo doet, maar het lijkt me toch het beste dat ze in contact komt met een psycholoog om te laten onderzoeken wat er met haar aan de hand is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:49
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Ik weet teveel zeker? Om het gewoon hier bij te laten?
Ik weet totaal ni hoe serieus de situatie is....

Kwil er wel ff bij vermelden dat dit enkel gebeurt via chat, met mensen die ze niet persoonlijk kent...

Laatst gewijzigd op 16-10-2002 om 18:53.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 19:03
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
-Meisje- schreef:
Ik weet teveel zeker? Om het gewoon hier bij te laten?
Ik weet totaal ni hoe serieus de situatie is....

Kwil er wel ff bij vermelden dat dit enkel gebeurt via chat, met mensen die ze niet persoonlijk kent...
De situatie lijkt mij in ieder geval serieus genoeg om niet te doen of er niets aan de hand is, want er is wel degelijk iets aan de hand. Je moeder heeft contact met mensen die ze niet kent en vertelt hen dingen die niet waar zijn. Dit roept bij mij de vraag op waarom ze tegenover mensen die ze toch niet kent niet gewoon zichzelf kan zijn, maar in plaats daarvan dingen vertelt die niet waar zijn. Als dit, zoals Tofke_H al zei, een manier is om aandacht bij anderen te zoeken is het wel een hele slechte. Als ik jou was zou ik niet langer meer wachten, maar onmiddellijk je huisarts inschakelen. Ze liegt nu weliswaar uitsluitend tijdens het chatten, maar wie garandeert dat het daar bij zal blijven?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2002, 19:08
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ze liegt nu weliswaar uitsluitend tijdens het chatten, maar wie garandeert dat het daar bij zal blijven?
Ze kan het zich ni permitteren om het in echte leven zo'n dingen te gaan vertellen he... Tegen mensen die ze persoonlijk kent, liegt ze niet...

Ik snap er niks van
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 20:35
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Sandra, ik heb je mailtje ontvangen. Ik weet niet of je zo nog op MSN bent? Zo niet, dan stuur ik je vanavond een mailtje terug.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 20:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
-Meisje- schreef:
Ze kan het zich ni permitteren om het in echte leven zo'n dingen te gaan vertellen he... Tegen mensen die ze persoonlijk kent, liegt ze niet...

Ik snap er niks van
Ik denk dat de mensen die haar persoonlijk kennen wel door zullen hebben dat ze zou liegen als ze dat in hun bijzijn wel zou doen, maar de mensen met wie ze chat kunnen dat niet omdat die haar niet persoonlijk kennen, dus dat is op zich wel een gevaarlijke ontwikkeling zoals je zelf inmiddels ook wel gemerkt zult hebben. Ik blijf er hoe dan ook bij dat je je huisarts hierover inlicht, want ik weet ook niet wat de gevolgen voor het gedrag van je moeder op langere termijn zullen zijn als ze hiermee doorgaat. Ze zal moeten leren om op een normale manier met vreemde mensen om te gaan, want wat ze nu doet is absoluut niet normaal te noemen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.