Oud 18-08-2015, 14:12
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Ben jij ook zo verslaafd aan WhatsApp? Dan heb ik jouw hulp nodig!

Hoi allemaal, ik ben Lieke (26), onderzoeker aan de Radboud Universiteit.
Ik bestudeer het taalgebruik van jongeren op social media, zoals sms, chat en Twitter.

Nu ben ik hard op zoek naar whatsappjes van jongeren van 12 t/m 17 jaar.
Wil jij een bijdrage leveren aan mijn wetenschappelijke onderzoek? Stuur dan je appjes in!

Meer info (zoals instructies en toestemmingsformulieren) vind je op deze website:

http://cls.ru.nl/whatsapptaal/

Onder deelnemers worden prijzen verloot, ter waarde van € 100, € 50 en € 20 euro!

(Zie ook http://www.gelderlander.nl/extra/dgs...teit-1.4845366)

Laatst gewijzigd op 18-08-2015 om 14:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2015, 14:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Als je de link naar je website even aanpast, werkt deze ook goed als je erop klikt (nu dus niet, probeer het maar).
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 14:19
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Dank voor de tip, ik heb het aangepast!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 17:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wat voor wetenschappelijke onderzoek wordt het? Wat ga je voor experimenten doen? Heb je al een hypothese?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 18:07
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Wat voor wetenschappelijke onderzoek wordt het? Wat ga je voor experimenten doen? Heb je al een hypothese?
Mijn onderzoek is taalkundig en bestaat uit vier fases:
1) literatuuronderzoek naar eerdere studies (in het buitenland) naar de taal die gebruikt wordt in nieuwe media en de invloed daarvan op de geletterdheid van jongeren
2) corpusonderzoek naar een grote verzameling nieuwe media-teksten van verschillende genres (sms, chat, Twitter, WhatsApp), om erachter te komen hoe de zgn. 'digi-taal' precies verschilt van het Standaardnederlands en wat de invloed is van leeftijd op deze digi-taal
3) correlationeel onderzoek met deelnemers, om uit te vinden om er verbanden bestaan tussen het gebruik van nieuwe media en de schrijfvaardigheid van jongeren
4) experimenteel onderzoek met deelnemers, om te achterhalen of enig verband ook causaal is (oorzaak-gevolg): beïnvloedt WhatsApp etc. de schrijfvaardigheid of bepaalt iemands schrijfvaardigheid hoe je schrijft op WhatsApp etc. (of beide)?

Hypothese: dat er wel degelijk een invloed is van het gebruik van nieuwe media op de geletterdheid van jongeren, vooral bij scholieren (in vergelijking met jongvolwassenen) en lageropgeleide jeugd (in tegenstelling tot hogeropgeleide jeugd).

Overigens ben ik ook van mening dat het afwijkende taalgebruik op nieuwe media niet per se 'slecht' of 'incorrect' is; in de juiste context kan het de communicatie ook juist effectiever maken en het kan het groepsgevoel vergroten.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 18:15
Verwijderd
Ik heb vraagtekens bij 3. Is dat niet al lang aangetoond?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 18:23
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Ik heb vraagtekens bij 3. Is dat niet al lang aangetoond?
Niet in Nederland. Eerdere studies uit het buitenland vinden soms correlaties, soms ook niet, en als ze ze vinden zijn ze afwisselend positief of negatief. Er zijn te veel variabele factoren, zoals leeftijd van participanten en manier van nieuwe media-gebruik en geletterdheid meten, die het verband ingewikkeld maken. Met mijn onderzoek hoop ik dus meer helderheid te verschaffen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 18:32
Verwijderd
Serieus? Ik heb recentelijk nog iets gelezen van de AOb waarin iemand die aan het afstuderen was vertelde dat onderzoek uitwees dat schrijven in blokletters hetzelfde resultaat heeft als computeren en dat alle kids weer aan het netjes aan elkaar schrijven moeten.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 18:37
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Serieus? Ik heb recentelijk nog iets gelezen van de AOb waarin iemand die aan het afstuderen was vertelde dat onderzoek uitwees dat schrijven in blokletters hetzelfde resultaat heeft als computeren en dat alle kids weer aan het netjes aan elkaar schrijven moeten.
Ja dat klopt, daar heb ik ook iets over gelezen, maar dat gaat alleen over de motorische vaardigheden van het schrijven met de hand. Ik bedoel een ander soort schrijfvaardigheid, namelijk of men goede opstellen kan schrijven (met de hand of getypt; dat is voor mij irrelevant). Daarbij moet je denken aan correcte spelling, grammatica, ingewikkeldheid van zinsconstructies en dat soort zaken.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 19:05
Verwijderd
Ja, maar in het artikel werd ook gerefereerd aan taalvaardigheden in het algemeen. Maargoed, het is al zeker 9 maanden geleden en ik ben geen expert dus het zal wel. Als ik de desbetreffende editie nog kan vinden in de personeelskamer zal ik hem eens stelen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2015, 19:21
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Ja, maar in het artikel werd ook gerefereerd aan taalvaardigheden in het algemeen. Maargoed, het is al zeker 9 maanden geleden en ik ben geen expert dus het zal wel. Als ik de desbetreffende editie nog kan vinden in de personeelskamer zal ik hem eens stelen.
Oké, ik zou het graag willen lezen ja. :-)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 10:18
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Mijn onderzoek is taalkundig en bestaat uit vier fases:
1) literatuuronderzoek naar eerdere studies (in het buitenland) naar de taal die gebruikt wordt in nieuwe media en de invloed daarvan op de geletterdheid van jongeren
2) corpusonderzoek naar een grote verzameling nieuwe media-teksten van verschillende genres (sms, chat, Twitter, WhatsApp), om erachter te komen hoe de zgn. 'digi-taal' precies verschilt van het Standaardnederlands en wat de invloed is van leeftijd op deze digi-taal
3) correlationeel onderzoek met deelnemers, om uit te vinden om er verbanden bestaan tussen het gebruik van nieuwe media en de schrijfvaardigheid van jongeren
4) experimenteel onderzoek met deelnemers, om te achterhalen of enig verband ook causaal is (oorzaak-gevolg): beïnvloedt WhatsApp etc. de schrijfvaardigheid of bepaalt iemands schrijfvaardigheid hoe je schrijft op WhatsApp etc. (of beide)?

Hypothese: dat er wel degelijk een invloed is van het gebruik van nieuwe media op de geletterdheid van jongeren, vooral bij scholieren (in vergelijking met jongvolwassenen) en lageropgeleide jeugd (in tegenstelling tot hogeropgeleide jeugd).

Overigens ben ik ook van mening dat het afwijkende taalgebruik op nieuwe media niet per se 'slecht' of 'incorrect' is; in de juiste context kan het de communicatie ook juist effectiever maken en het kan het groepsgevoel vergroten.
Beetje jammer dat je ondanks die laatste zin toch redelijk vooringenomen lijkt te zijn mbt wat goed taalgebruik is door te kijken naar de invloed op dingen als geletterdheid en schrijfvaardigheid. Dat impliceert dat als je een bepaalde manier van schrijven hebt je geletterd ofwel schrijfvaardig bent. Je kunt het ook omdraaien en de oudere niet-social media gebruiker een ongeletterde noemen want die snapt de meeste whatsappjes van een puber helemaal niet, terwijl de puber zijn schrijvaardige brieven in ouderwetsch correcte taal prima kan begrijpen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 10:29
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Beetje jammer dat je ondanks die laatste zin toch redelijk vooringenomen lijkt te zijn mbt wat goed taalgebruik is door te kijken naar de invloed op dingen als geletterdheid en schrijfvaardigheid. Dat impliceert dat als je een bepaalde manier van schrijven hebt je geletterd ofwel schrijfvaardig bent. Je kunt het ook omdraaien en de oudere niet-social media gebruiker een ongeletterde noemen want die snapt de meeste whatsappjes van een puber helemaal niet, terwijl de puber zijn schrijvaardige brieven in ouderwetsch correcte taal prima kan begrijpen.
Oké, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest, vooringenomenheid t.o.v. taalgebruik is zeker niet aan de orde. Immers, een taalwetenschapper behoort descriptief (beschrijvend) onderzoek te voeren en niet prescriptief (voorschrijvend). Je kunt inderdaad een onderscheid maken tussen 'formele' en 'informele' schrijfvaardigheid. Ik onderzoek of de informele schrijftaal van jongeren op social media een invloed heeft op hun formele schrijfvaardigheid/geletterdheid. Oftewel, kunnen jongeren bijv. nog wel een essay of sollicitatiebrief in formeel en grammaticaal correct Standaardnederlands schrijven, zonder sms-afkortingen en incomplete zinnen? Het is zeker niet het geval dat de manier van schrijven in WhatsApp e.d. minderwaardig zou zijn in vergelijking met het 'officiële' Nederlands, maar wat we willen weten is of jongeren beide registers -- dus zowel 'digi-taal' als standaardtaal -- tegelijkertijd goed kunnen beheersen en in de juiste context kunnen toepassen, of dat hun digi-taal zo'n grote invloed heeft dat dit hun beheersing van de standaardtaal belemmert.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 17:16
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Oké, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest, vooringenomenheid t.o.v. taalgebruik is zeker niet aan de orde. Immers, een taalwetenschapper behoort descriptief (beschrijvend) onderzoek te voeren en niet prescriptief (voorschrijvend).
Klinkt goed!

Citaat:
Je kunt inderdaad een onderscheid maken tussen 'formele' en 'informele' schrijfvaardigheid. Ik onderzoek of de informele schrijftaal van jongeren op social media een invloed heeft op hun formele schrijfvaardigheid/geletterdheid. Oftewel, kunnen jongeren bijv. nog wel een essay of sollicitatiebrief in formeel en grammaticaal correct Standaardnederlands schrijven, zonder sms-afkortingen en incomplete zinnen?
Hadden jongeren voor whatsapp en socal media dat wel dan? Maw heb jij een stapeltje essays en sollicitatiebrieven van jongere van pakweg 20 jaar geleden? Verwar je formele schrijfvaardigheid niet met jargon?

Citaat:
Het is zeker niet het geval dat de manier van schrijven in WhatsApp e.d. minderwaardig zou zijn in vergelijking met het 'officiële' Nederlands, maar wat we willen weten is of jongeren beide registers -- dus zowel 'digi-taal' als standaardtaal -- tegelijkertijd goed kunnen beheersen en in de juiste context kunnen toepassen, of dat hun digi-taal zo'n grote invloed heeft dat dit hun beheersing van de standaardtaal belemmert.
Standaardtaal? Ik proef toch een beetje vooringenomenheid!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 19:32
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Hadden jongeren voor whatsapp en socal media dat wel dan? Maw heb jij een stapeltje essays en sollicitatiebrieven van jongere van pakweg 20 jaar geleden? Verwar je formele schrijfvaardigheid niet met jargon?
Haha, nee, zo'n stapeltje heb ik niet en ook niet nodig voor mijn onderzoek. Hier doel ik namelijk niet simpelweg op het gebruik van 'moeilijke' woorden en gepast jargon of genreconventies, maar vooral op grammaticale en orthografische 'correctheid' (volgens de normen van het Standaardnederlands) en syntactische complexiteit. Twintig jaar geleden waren jongeren niet continu bezig met berichten naar elkaar te schrijven in een informele, afwijkende taalvariant. Zij liepen dus minder het risico om twee schrijfregisters, een formele en een informele, door elkaar te halen - in tegenstelling tot jongeren tegenwoordig, voor wie het belangrijk is om de registers apart te kunnen houden en toe te passen in de juiste situatie.


Citaat:
Standaardtaal? Ik proef toch een beetje vooringenomenheid!
De termen 'standaardtaal' en 'Standaardnederlands' heb ik niet verzonnen; ze zijn officiële benamingen voor wat vroeger het Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) en daarna Algemeen Nederlands (AN) werd genoemd. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands en http://taaladvies.net/taal/advies/popup.php?id=113

Maar eigenlijk had ik dit topic begonnen om whatsappjes te verzamelen ten behoeve van mijn promotieproject. Dus misschien kent u nog jongeren tussen de 12 en 17 jaar (t/m 17) die WhatsApp-gespreken zouden willen inzenden?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 19:34
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Wat is je nummer dan?
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 19:36
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wat is je nummer dan?
Check de link, lui kind.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 19:43
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
wajoo, app is tantoe spang lauwe shit, jwt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-08-2015, 19:45
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Check de link, lui kind.
Ik zie nergens een 06 nummer brada
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 19:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik zie nergens een 06 nummer brada
Are you serious?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 21:02
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Ik zie nergens een 06 nummer brada
Je hebt mijn mobiele nummer niet nodig. Instructies voor het inzenden van WhatsApp-gesprekken staan op de website http://cls.ru.nl/whatsapptaal, bij het tabblad "Instructies". Ook is het belangrijk dat je daar een Toestemmingsformulier invult. Succes!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Haha, nee, zo'n stapeltje heb ik niet en ook niet nodig voor mijn onderzoek. Hier doel ik namelijk niet simpelweg op het gebruik van 'moeilijke' woorden en gepast jargon of genreconventies, maar vooral op grammaticale en orthografische 'correctheid' (volgens de normen van het Standaardnederlands) en syntactische complexiteit. Twintig jaar geleden waren jongeren niet continu bezig met berichten naar elkaar te schrijven in een informele, afwijkende taalvariant. Zij liepen dus minder het risico om twee schrijfregisters, een formele en een informele, door elkaar te halen - in tegenstelling tot jongeren tegenwoordig, voor wie het belangrijk is om de registers apart te kunnen houden en toe te passen in de juiste situatie.
Ik was in 1995 echt alleen maar bezig met ICQ'en en nee dat is geen grapje. En een redelijk aantal klasgenoten ook. CU2, Hyves en MSN kwamen iets later.

Citaat:
De termen 'standaardtaal' en 'Standaardnederlands' heb ik niet verzonnen; ze zijn officiële benamingen voor wat vroeger het Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) en daarna Algemeen Nederlands (AN) werd genoemd. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands en http://taaladvies.net/taal/advies/popup.php?id=113

Maar eigenlijk had ik dit topic begonnen om whatsappjes te verzamelen ten behoeve van mijn promotieproject. Dus misschien kent u nog jongeren tussen de 12 en 17 jaar (t/m 17) die WhatsApp-gespreken zouden willen inzenden?
Dus je bent niet bereid om moeilijke vragen te beantwoorden? Wanneer ga moet je verdedigen en waar precies?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2015, 23:06
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Ik was in 1995 echt alleen maar bezig met ICQ'en en nee dat is geen grapje. En een redelijk aantal klasgenoten ook. CU2, Hyves en MSN kwamen iets later.
Dat geloof ik goed; begin jaren '90 was namelijk de opkomst van zulke sociale media. Wat dat betreft zijn ICQ en WhatsApp wel vergelijkbaar. De tijd van MSN en Hyves heb ik zelf nog meegemaakt. Verschil met toen is echter wel dat de meeste jongeren nu smartphones hebben waarmee ze continu toegang hebben tot deze sociale media, terwijl in de beginjaren waar u deel van uitmaakte ze nog afhankelijk waren van pc's en de beperkte tijd waarin hun ouders hun op de pc lieten. De blootstelling aan en het gebruik van nieuwe media is tegenwoordig dus intensiever en frequenter.

Citaat:
Dus je bent niet bereid om moeilijke vragen te beantwoorden? Wanneer ga moet je verdedigen en waar precies?
Voor mijn gevoel heb ik toch wel voldoende vragen netjes beantwoord hier. Dat was alvast een fijne oefening voor mijn verdediging, die pas over twee jaar zal plaatsvinden, in Nijmegen aan de Radboud Universiteit. Dankuwel voor uw belangstelling!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2015, 07:55
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Alsof je bij een verdediging zo veel moeilijke vragen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2015, 08:55
Lieke Verheijen
Avatar van Lieke Verheijen
Lieke Verheijen is offline
Citaat:
Alsof je bij een verdediging zo veel moeilijke vragen krijgt.
Hopelijk niet .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2015, 13:22
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nou als je na 2 vragen al geen antwoord meer hebt dan word je vast een enorm goede taalwetenschapper, succes met je flutonderzoek.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2015, 18:23
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik vind dat er goede vragen gesteld zijn en dat ze daar prima antwoord op heeft gegeven, dus zo onaardig doen is echt nergens voor nodig.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2015, 10:19
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Want stellen dat iemand goed wordt in wat ze doet en succes wensen is onaardig? Ok Little Phoebe
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2015, 13:32
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Oh bla, je weet heus wel wat jij bedoelde en wat ik bedoelde
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.