Oud 29-04-2007, 21:29
Myrtille
Avatar van Myrtille
Myrtille is offline
Dit is een kort verhaaltje als 'nooit verteld deel' uit het sprookje. Het is een briefwisseling tussen Doornroosje en de prins. Ik heb geprobeerd hen te laten ruziemaken zoals alle jonge geliefden doen, waarbij ze eindeloos kibbelen en achter hun boze woorden toch heel veel van elkaar houden en waarbij ze elkaar pijn doen zonder het eigenlijk te willen.
Jullie zijn hier altijd lekker kritisch, dus wil ik dit probeerseltje eerst goed bijschaven voor ik beslis of ik er meer mee wil doen.

Liefste,

Je moet nu komen. Ik kan niet langer meer op je blijven wachten, het duurt zo lang. Het lijkt nu al honderd jaar en al die tijd ben ik geen haar breed verschoven. Geen naald breed. Ik lig hier en ik lig hier. Dat is alles. Ik wil nú je voetstappen op de trappen horen, je hijgende ademhaling horen, je hartslag horen naast de mijne. Al die anderen durven het niet aan naar boven te komen. Ze geven het bij voorbaat al op of zijn bang zich pijn te doen. Ze zeggen dat ik onbereikbaar ben. Ik ben niet onbereikbaar, maar als je je nu niet haast, kun je wel te laat komen. Je zult me, na al die pijn en moeite, dood op deze marmeren vloer vinden. Net zo koud en wit als ik. Ik weet niet precies hoe lang je nog hebt. Maar deze brief is een waarschuwing. Meer dan een waarschuwing zelfs, het is een dreigement. Kom nu, of ik ben er niet meer voor je. Wil je mijn lippen dan niet proeven? Zo zacht en rood, ik wilde dat ik ze zelf kon kussen. Al sta je daarbuiten moed te verzamelen, al druk je twijfelend een van mijn rozen tegen je lippen, weet dan dat ik hier op je lig te wachten. Mooier, zoeter en stervend.

Roosje,

Wat moet ik nou doen? Ik wil zo graag naar je toe. Je brief doet me pijn van binnen, alsof je me stak met een eigen doorn. Je lijkt zoveel op je rozen. Iedereen vertelt me dat je mooi bent en zacht. Maar ik ben bang voor pijn. Niet voor de pijn van de doorns van je rozen, die me zullen prikken zoals jij je geprikt hebt. Nee, ik kom nog niet en sta te twijfelen. Want ik ben bang dat jij pijn zal doen. Al ben je zelf als je rozen, dan heb je toch ook doorns?

Liefste,

Ik wist het. Ik wist dat je daarbuiten stond te dralen en te treuzelen. Ik wist dat je er van zou afzien. Je bent geen haar beter dan die anderen. Die verpakking wil je wel, die blanke huid met rozerode lippen, die wil je ook best proeven. Maar je bent een lafaard, want wat als ik wakker ben en niet zo lief ben als je hoopte? Denk je dat ík het fijn heb? Ik lig hier ook maar met mijn ogen dicht, wat als jij lelijk en oud blijkt te zijn? Of de lafaard als je nu blijkt te zijn. Ik weet het goed gemaakt. Kom maar niet. Rot maar op. Laat me hier maar verwelken en wegrotten in de toren en zoek een ander meisje. Mooier, zoeter en niet stervend, zo wil je het toch?

Roosje,

Ik kom wel. Ik kom nu. Begrijp je het niet? Ik kus je en als je wakker bent, mag je zelf kiezen. Ik ga je niet plukken, dan prik ik me aan je doorns en verwelk je. Ik zal je niet meenemen naar mijn eigen land, waar je het niet kent. Ik zal kijken hoe je eindelijk opstaat, naar het raam loopt en de rozengeur ruikt. Alleen maar kijken, meer vraag ik niet van je. Als je daarna naar mij loopt en mij kust, dan ben je de mijne en ik de jouwe. Zou het zo niet mooier en zoeter zijn?


Liefste,

Begrijp jij het wel? Dit is een vloek. Ik ben geen meisje dat flauw is gevallen, die jij als held weer bijbrengt en dat, als je geluk hebt, je daarna ook nog in de armen valt. Ik ben vervloekt en nog eens vervloekt. Als jij me kust, zal je ook vervloekt zijn. Nog lang en gelukkig en niks anders. Geen vrije keuzes, geen tijd om na te denken. Vergeet je ‘stervend’ niet?

Roosje,

Hoe kun je nou zeggen dat ik vergeet dat de honderd jaar eens op zullen zijn? Zover zal ik het niet laten komen, ik kom nu gewoon naar je toe, echt.

Liefste,

Wat heb ik nou aan zo’n stom, kort briefje! Luister nou eens naar wat ik zeg! Je moet niet komen. Als je komt word je ook vervloekt, geen van ons zal zelf nog kunnen kiezen. De enige die nog een keus heeft ben jij. Al ben je slim, dan kies je ervoor om niet te komen. Je was toch bang dat ik je pijn zou doen? Ik zal je pijn doen, want uiteindelijk zal je langs mijn mooie uiterlijk heen kijken. Dan zie je een meisje dat ongelukkig is, want ze heeft nog zo geprobeerd je weg te houden en nu ben je er toch. En het zal je pijn doen dat ik ongelukkig ben, want je houdt nu al van me. Ik hou ook van je en daarom wil ik niet dat je komt. Ik wil jouw vervloeking niet op mijn geweten hebben. Vergeet die eerste brief, het was stom.

Roosje,

Ik schrijf zo kort omdat ik niet kan wachten. Niet alleen om je lippen te proeven, maar ook om met jou samen te zijn. Ik was inderdaad bang voor je doorns. Maar nu weet ik waar die doorn zit. Je wil niet dat ik kom, je wilt me op een afstand houden en dat omdat je van me houdt. Nu weet ik dat ik juist moet komen. En dat ik juist met jou vervloekt moet worden. Zoals jij je prikte aan die naald, zal ik geprikt worden aan jouw doorns. Dan pas zullen we nog lang en gelukkig leven, want dat is toch óók onderdeel van de vloek? Lang en gelukkig met jou, en meer niet. Ik hou zoveel van je. Om te lezen dat je ook van me houdt, doet me tegelijkertijd ook pijn. Want ik wil je niet langer meer laten wachten op die koude, marmeren vloer waar je het over hebt. Ik wil je niet langer laten verwelken. Als ik onder de krassen en schrammen van de rozen in je tuin jou eindelijk mag kussen, zal ik jouw doorn niet eens meer voelen. Ik hou zoveel van je! Mijn liefde zal je echt een pijn doen en die vrijheid van keuzes zal me gestolen worden. Ik kom.

Liefste,

Ik hou ook van jou. Hoor ik je voetstappen al op de trap? Of bonst mijn hoofd zo? Kom vlug, ik voel me opeens zou slap, zo oud. Kom vlug, vlug!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2007, 18:59
Verwijderd
Ben je bekend met 'Brieven aan Doornroosje' van Toon Tellegen?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2007, 19:24
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Citaat:
zuster schreef op 30-04-2007 @ 18:59 :
Ben je bekend met 'Brieven aan Doornroosje' van Toon Tellegen?
Dat wilde ik dus ook vragen.
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 18:58
Myrtille
Avatar van Myrtille
Myrtille is offline
Nee, ik heb 'm nu gegoogled en het lijkt er wel op
Ik heb het geschreven naar aanleiding van 'Heroides' van Ovidius..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 09:09
Pandemonium
Pandemonium is offline
euh... doornroosje slaapt toch 100 jaar? Hoe kan ze brieven schrijven dan.. of is dit nou een domme opmerking
__________________
Hoor niet alles wat je gelooft
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 09:49
Verwijderd
doornroosje die deed net alsof ze sliep
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 10:06
Verwijderd
Citaat:
ava/adore schreef op 07-05-2007 @ 09:49 :
doornroosje die deed net alsof ze sliep
de trut


Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Sprookjes vanuit een ander standpunt
Dolfke
5 17-05-2012 20:40
Muziek Geluidsoverlast bij concerten
Trimm Trabb
23 31-05-2010 00:50
Verhalen & Gedichten Welk boek lees jij nu? Deel XXII
Larry Flint
500 09-05-2010 15:02
Verhalen & Gedichten Favoriete quotes
Verwijderd
108 04-08-2008 23:32
Lifestyle Wat zijn je laatste aanwinsten?
Mieke v/d HEMA
500 03-02-2005 18:17
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? pt. II
Blitzkrieg Bop
500 19-07-2004 15:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.