Oud 30-05-2003, 12:09
Miess
Miess is offline
Zusje van een vriend van mij doet dit jaar staatsexamen. Ik heb van hem gehoord dat zij dan nu alle reguliere examens maakt (zonder schoolonderzoeken gehad te hebben) en dan nog mondelinge examens moet maken. Ik vond dit erg vreemd, dus zou iemand mij hier iets meer over kunnen vertellen?
Kan iedereen zich voor het staatsexamen inschrijven? En moet je jezelf ervoor inschrijven of loopt het via een eoa aparte school?
Die mondelinge examens zijn volgens mij dan wel veel makkelijker dan de reguliere schoolonderzoeken op andere scholen. Ik bedoel, wat kun je nou voor mondeling examen afnemen over een vak als wis- of natuurkunde?
Ik hoop dat er hier iemand is die mij er iets meer over kan vertellen.
Advertentie
Oud 30-05-2003, 14:52
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
ik doe dit dus ook

en ik krijg eind juni nog mn mondelingen!

maar dat stelt eigenlijk niet veel voor!

enne je kan je er gewoon voor inschrijven. ik heb op deze manier dus waarschijnlijk mn havo (weet nog niet op ik geslaagd ben, maar denk t wel) maar ik kan het je zeker aanraden!
Oud 30-05-2003, 15:06
Miess
Miess is offline
Hoe kun je je dan aanmelden daarvoor enz? En is het deelnemen daaraan gratis of niet?
Oud 30-05-2003, 15:33
Verwijderd
Ik doe het zelf nu ook, je kan je via de IB-groep inlaten schrijven voor je examens, dan betaal je per vak een bepaald bedrag. Vervolgens doe je je schriftelijke examens in een plaats naar keuze (dat zijn een stuk of 7 plaatsen door heel NL) en je mondelingen ook in een plaats naar keuze (dat zijn 3 plaatsen door NL). Ik vind het zelf veel zwaarder dan school, juist omdat ik alles zelf heb gedaan.

Bij sommige mondelingen - biologie bijvoorbeeld - moet je een handelingsdeel overhandigen, in dit geval twee werkstukken. Voor wiskunde krijg je een 20-tal minuten de tijd om voor te bereiden, dan moet je tijdens je mondeling dus vertellen en uitleggen hoe je een bepaalde opdracht aanpakt. Bij economie precies hetzelfde...

Natuurkunde heb ik zelf niet, het kan zijn dat je daar ook een handelingsdeel voor moet inleveren en dat je voor het mondeling wat opgaven moet voorbereiden.

Maar ik moet zelf echt zeggen dat ik achteraf gezien liever schoolonderzoeken had, nu heb ik 2 dingen per vak (schriftelijk en mondeling) en het gemiddelde van die twee wordt m'n eindcijfer. Als ik een van beide verknal door een slechte dag, dan ben ik gezakt. Met schoolonderzoeken kan je dat schoolonderzoek-gemiddelde nog veranderen na een slechte dag door een volgend school onderzoek.

En je mag niet compenseren, dus als je een vijf haalt en je hebt een zeven maakt dat voor die vijf geen verschil. Eén onvoldoende in zeven vakken = gezakt voor je diploma.
Oud 30-05-2003, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef op 30-05-2003 @ 16:06:
Hoe kun je je dan aanmelden daarvoor enz? En is het deelnemen daaraan gratis of niet?
Aanmelden via de IB-groep, voor 7 vakken betaal je ongeveer €117,- en vervolgens moet je je eigen reiskosten betalen natuurlijk.
Oud 30-05-2003, 15:39
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-05-2003 @ 16:33:
Ik doe het zelf nu ook, je kan je via de IB-groep inlaten schrijven voor je examens, dan betaal je per vak een bepaald bedrag. Vervolgens doe je je schriftelijke examens in een plaats naar keuze (dat zijn een stuk of 7 plaatsen door heel NL) en je mondelingen ook in een plaats naar keuze (dat zijn 3 plaatsen door NL). Ik vind het zelf veel zwaarder dan school, juist omdat ik alles zelf heb gedaan.

Bij sommige mondelingen - biologie bijvoorbeeld - moet je een handelingsdeel overhandigen, in dit geval twee werkstukken. Voor wiskunde krijg je een 20-tal minuten de tijd om voor te bereiden, dan moet je tijdens je mondeling dus vertellen en uitleggen hoe je een bepaalde opdracht aanpakt. Bij economie precies hetzelfde...

Natuurkunde heb ik zelf niet, het kan zijn dat je daar ook een handelingsdeel voor moet inleveren en dat je voor het mondeling wat opgaven moet voorbereiden.

Maar ik moet zelf echt zeggen dat ik achteraf gezien liever schoolonderzoeken had, nu heb ik 2 dingen per vak (schriftelijk en mondeling) en het gemiddelde van die twee wordt m'n eindcijfer. Als ik een van beide verknal door een slechte dag, dan ben ik gezakt. Met schoolonderzoeken kan je dat schoolonderzoek-gemiddelde nog veranderen na een slechte dag door een volgend school onderzoek.

En je mag niet compenseren, dus als je een vijf haalt en je hebt een zeven maakt dat voor die vijf geen verschil. Eén onvoldoende in zeven vakken = gezakt voor je diploma.
natuurkunde is ook gewoon dat je opdrachten krijgt en inzicht moet laten zien enzo; volgens mij hoef je voor al die vakken niets meer te doen dan dat ,behalve literatuurlijst voor de 3 talen....

over dat niet compenseren, is dat echt zo? nog niet eerder gelezen!

maar mondeling is zeker niet "niks", en inderdaad.. in 20 minuten kun je 50% van een heel vak verkloten... toch best zwaar
Oud 30-05-2003, 15:43
Verwijderd
Citaat:
iwein schreef op 30-05-2003 @ 16:39:

over dat niet compenseren, is dat echt zo? nog niet eerder gelezen!
Jup, is echt zo... Wanneer je vijf vakken van de zeven haalt, twee niet, dan krijg je ook geen herexamen.. Je krijgt pas een her wanneer je door dat herexamen ook je diploma kan verdienen.
En wanneer je dus, na een her, voor 1 vak een onvoldoende hebt en voor de rest een voldoende... krijg je geen diploma, maar certificaten voor de vakken die je gehaald hebt. Dat ene vak moet je dan dus over doen om wel een diploma te kunnen krijgen...

Je moet dus voor alle vakken een 6 gemiddeld halen, afgerond, anders... krijg je geen diploma, ook al heb je voor de rest tienen.
Oud 30-05-2003, 16:31
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
andijvie doe je oude of nieuwe stijl?? ik heb oude stijl vwo gedaan en daarbij hoefde wij geen werkstukken in te leveren of wat dan ook [ heb wel alleen wis B, natuurkunde en scheikunde gedaan]. En verder is het ontzettend moeilijk omdat je echt alles zelf moet zien te leren. En daar moet je veel disipline voor hebben en tijd
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Oud 30-05-2003, 18:49
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-05-2003 @ 16:43:
Jup, is echt zo... Wanneer je vijf vakken van de zeven haalt, twee niet, dan krijg je ook geen herexamen.. Je krijgt pas een her wanneer je door dat herexamen ook je diploma kan verdienen.
En wanneer je dus, na een her, voor 1 vak een onvoldoende hebt en voor de rest een voldoende... krijg je geen diploma, maar certificaten voor de vakken die je gehaald hebt. Dat ene vak moet je dan dus over doen om wel een diploma te kunnen krijgen...

Je moet dus voor alle vakken een 6 gemiddeld halen, afgerond, anders... krijg je geen diploma, ook al heb je voor de rest tienen.
klopt niet;

De herkansing bij de eindexamens oude stijl
Zodra de uitslag voor het eerst, dus nog vóór de herkansing, is bepaald wordt deze samen met de behaalde cijfers aan de kandidaat meegedeeld. Hierbij krijgt hij ook te horen dat hij het recht op herkansing heeft. (zie Eindexamenbesluit artikel 49.6)
Elke kandidaat, ongeacht of hij een geheel eindexamen doet of slechts een of meer deeleindexamens, krijgt na het bepalen van de uitslag het recht op het herkansen van het centraal examen voor één vak. (zie Eindexamenbesluit artikel 51.1) Dit ongeacht of hij al geslaagd is of niet. De kandidaat moet wel tijdig laten weten dat hij hiervan gebruik wil maken, anders verliest hij dat recht weer. (zie Eindexamenbesluit artikel 51.2) Als de uitslag pas voor het eerst bepaald kan worden na het laatst beschikbare tijdvak verliest de kandidaat zijn recht op herkansing omdat er voor dat examenjaar geen fysieke herkansingsmogelijkheid meer is.

dan zou het dus gelden als 6 deelcertificaten waarvoor 1 her mag.


Regeling 3 - oude stijl
Deze geldt voor iedereen die examen vbo, mavo, havo oude stijl of vwo oude stijl doet (regeling conform oud Eindexamenbesluit van 10 juli 1989).

Een kandidaat is geslaagd als:
- al de eindcijfers 6 of hoger zijn;
- hij één 5 heeft en al de andere eindcijfers 6 of hoger zijn;
- hij één 4 heeft en al de andere eindcijfers 6 of hoger zijn én het gemiddelde van de eindcijfers 6 of meer is (een 4 moet dus worden gecompenseerd met één 8 of twee 7's);
- hij twee 5-en heeft én al de andere eindcijfers 6 of hoger zijn én het gemiddelde van de eindcijfers 6 of meer is (twee 5-en moeten worden gecompenseerd met één 8 of twee 7's).

Bron: klik HIER


volgens jou klopt dat dus niet?

heb je daarvoor ook een bron?
Oud 30-05-2003, 18:57
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
iwein schreef op 30-05-2003 @ 19:49:


Regeling 3 - oude stijl
Deze geldt voor iedereen die examen vbo, mavo, havo oude stijl of vwo oude stijl doet (regeling conform oud Eindexamenbesluit van 10 juli 1989).
wij doen staatsexamen vwo oude stijl, en ik zie nergens in waarom dat zou afwijken van de hierboven beschreven norm (omdat staatsexamens zoiezo praktisch de enige oude-stijl-examenwijze is)....

graag zie ik dus een bron
Oud 30-05-2003, 19:10
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Volgens mijn klopt er niet helemaal wat er staat:
----------------------------------------------------
Herexamen mavo en vwo/havo oude stijl.
Een herexamen mavo en vwo/havo oude stijl is alleen mogelijk wanneer u binnen één examenjaar examen doet in alle vakken die nodig zijn om het diploma te kunnen behalen: een zogenaamd volledig pakket. Wanneer u niet voor alle vakken een voldoende hebt gehaald, kunt u slechts in één vak herexamen doen.

U wordt alleen toegelaten tot een herexamen als uw resultaten er alsnog toe leiden dat u voor het eindexamen slaagt. Ook het herexamen bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte. Het herexamen wordt afgenomen in de maanden augustus en september en het kost niets extra.
----------------------------------------------------------------

http://www.informatiebeheergroep.nl/
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Oud 30-05-2003, 19:12
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
jbtq schreef op 30-05-2003 @ 20:10:
Volgens mijn klopt er niet helemaal wat er staat:
----------------------------------------------------
Herexamen mavo en vwo/havo oude stijl.
Een herexamen mavo en vwo/havo oude stijl is alleen mogelijk wanneer u binnen één examenjaar examen doet in alle vakken die nodig zijn om het diploma te kunnen behalen: een zogenaamd volledig pakket. Wanneer u niet voor alle vakken een voldoende hebt gehaald, kunt u slechts in één vak herexamen doen.

U wordt alleen toegelaten tot een herexamen als uw resultaten er alsnog toe leiden dat u voor het eindexamen slaagt. Ook het herexamen bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte. Het herexamen wordt afgenomen in de maanden augustus en september en het kost niets extra.
----------------------------------------------------------------

http://www.informatiebeheergroep.nl/
het ging me meer om de compensatieregeling
Oud 31-05-2003, 10:49
Verwijderd
Citaat:
iwein schreef op 30-05-2003 @ 20:12:
het ging me meer om de compensatieregeling
http://www.informatiebeheergroep.nl/...loaden_pdf.gif

Je hebt gelijk
Woej!
Nu mag ik dus 2 vijfen halen en voor de rest 6'en met een gemiddelde 6 en ik krijg m'n diploma?! Whaaa, dat is goed nieuws Oef

Dank je

Laatst gewijzigd op 31-05-2003 om 11:15.
Oud 31-05-2003, 12:49
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-05-2003 @ 11:49:
http://www.informatiebeheergroep.nl/...loaden_pdf.gif

Je hebt gelijk
Woej!
Nu mag ik dus 2 vijfen halen en voor de rest 6'en met een gemiddelde 6 en ik krijg m'n diploma?! Whaaa, dat is goed nieuws Oef

Dank je
yeah! ik schrok al

want een 5-je voor wiskunde B word het heel misschien wel

en daarnaast is het dan dus niet erg als ik voor de meeste vakken mondeling iets lager haal ofzo (zie het als een iets grotere buffer)

ik was al bang dat ik nog heel erg hard moest leren

je link werkt niet
Oud 31-05-2003, 14:11
Verwijderd
Citaat:
iwein schreef op 31-05-2003 @ 13:49:
yeah! ik schrok al

want een 5-je voor wiskunde B word het heel misschien wel

en daarnaast is het dan dus niet erg als ik voor de meeste vakken mondeling iets lager haal ofzo (zie het als een iets grotere buffer)

ik was al bang dat ik nog heel erg hard moest leren

je link werkt niet
Dit moet hem zijn
http://www.informatiebeheergroep.nl/...hures/5202.pdf

Misschien ga ik toch nog wel slagen dan
Ik kan nu twee vakken waar ik slecht in ben een beetje laten vallen, een vijf haal ik er nml wel voor.. Economie en Geschiedenis zijn dat
Oud 31-05-2003, 14:59
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-05-2003 @ 15:11:
Dit moet hem zijn
http://www.informatiebeheergroep.nl/...hures/5202.pdf

Misschien ga ik toch nog wel slagen dan
Ik kan nu twee vakken waar ik slecht in ben een beetje laten vallen, een vijf haal ik er nml wel voor.. Economie en Geschiedenis zijn dat
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [HAVO] vavo met staatsexamen mogelijk?
dolunay
1 28-06-2014 11:00
Werk, Geld & Recht Vergoeding bij staatsexamen?
Annefleur28
2 17-11-2012 16:10
Studeren Profiel NG : Staatsexamen in wiskunde C ?? , terwijl je wiskunde A hebt!
staatsexamen112
0 23-01-2011 10:20
Studeren Staatsexamen
Kaka8
6 20-10-2010 20:14
Eindexamens 2005 Staatsexamen
pinkkashmir
24 30-06-2005 16:41
Algemene schoolzaken staatsexamen....
verdrietje
9 08-08-2002 16:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.