Oud 07-01-2004, 13:26
Raakvlak
Raakvlak is offline
Omdat dit forum eindelijk leeft, wil ik eens een bijdrage posten.
Ik schreef het 1.5 tot 2 jaar geleden. Het is niet al te secuur nagekeken op fouten, dat deed ik toen nog niet.

Mooie Martina, 5 April.

Het is alweer een tijd terug dat ik je voor het laatst schreef. Ik hoop niet dat je dacht dat ik dood was en in een mistroostige bui iets bent begonnen met Frits, wiens verleden mij nog steeds niet aanstaat; twee mensen vermoorden met het doel promotie te maken, getuigt niet van veel respect voor het leven. Juist dat respect zal jouw vriend moeten hebben. Vooral bij jou.
Je moet me niet vragen wat ik de tussenliggende maanden heb gedaan, want dan moet ik liegen. Je moet ook niet vragen of ik ooit terug zal komen, want dáár heb ik geen antwoord op. Je moet me zeker niet vragen je man te worden, want dan zou ik moeten scheiden. Ja, dat klopt. Ik ben getrouwd. Nu denk je: ‘hemel, hij is met Ria getrouwd.’ Laat ik je geruststellen: met Ria heb ik al even lang geen contact als met jou. Ik heb een meisje ontmoet, echt een mooi meisje. Jong, net zeventien en in de kracht van haar leven. Met mooie, puntige borstjes en een ruw gezichtje. De eerste keer dat ik haar nam wist ze van de pijn niet hoe te kijken. Maar dat veranderde snel en nu durft ze haar ogen al open te houden tijdens onze daad. Ze is nog niet zwanger, maar waarschijnlijk komt dat snel. Volgens de buurman, die ons huishouden gemakkelijk kan volgen vanwege de dunne wanden die onze huizen scheiden, wippen we als konijnen. Persoonlijk vind ik het meer op honden lijken. Ik doe al het werk.
Dat jonge ding, mijn vrouwtje, heet Anita. Het is een prachtige meid, ze lijkt een beetje op je dochter. Misschien komen we elkaar nog eens tegen. Dan stel ik je aan haar voor.
Ik zal zeggen: ‘Kijk Anita. Dit is tante Martina’. Meer niet. Het kind hoeft niet alles te weten. Wij hebben geheimen die niet voor de wereld zijn. Buiten de vertrekken waar wij elkaar vonden én brieven als deze is niemand op de hoogte van onze passionele liefdesverklaringen.
Het is goed, trouwens, dat we er tijdig mee zijn gestopt. Vertel mij eens, o mooie Martina, beroert Frits jou op dezelfde wijze als ik jou beroerde? Of is hij beter?
Wat betreft Ria. Laat ik zeggen dat we er achter gekomen zijn dat we niet bij elkaar passen. Vandaar dat we in goed overleg besloten niet met elkaar verder te gaan. Na dat overleg is Ria verhuisd naar, ik meen, Naarden. Vanuit daar heeft ze me nog diverse brieven geschreven, maar die brandden allen gretig in de haard. Ik haat brieven als alles al gezegd is. Tussen ons gezegd: Ria’s borsten begonnen te hangen.
Ach mooie Martina, ik ben verliefd op je. Niet een beetje. Neen, tot in de diepste vezel van mijn lichaam. Ik zou je bloed willen drinken, je langzaam op mijn lid willen vlijen. Ik zou je willen besprenkelen met kaarsvet en mijn zaad. Martina: ik mis je. Nu meer dan ooit.
Mijn vrouwtje is op het moment naar de markt, ze gaat koken vanavond. Ik heb gezegd dat het lekker moet worden, want anders heeft ze een probleem. Ze knikte gretig, duwde haar tong tot diep in mijn mond en daalde vervolgens af naar mijn schaamstreek. Op klaarlichte dag, in de keuken! Het meisje is zo geil dat zelfs haar moeder niet veilig is. Maar toch voelt het anders, haar lichaam is niet zo zweterig als het jouwe. Niet zo lening als dat van Ria. Ze is kil, zonder afstandelijk te zijn. Ze weet dat ze blij moet zijn, maar is dat nog niet.
Het zal komen, zoals er kinderen van zullen komen. De snelheid waarmee mijn leven voortschrijdt is beangstigend. Ik vraag me soms af waar de tijd heengaat. De tijd lijkt geen vaststaand feit, ik lijk haar te kunnen beïnvloeden door gelukkig te zijn. En anderen kunnen haar beïnvloeden door mij ongelukkig te maken. Neen Martina, niets is zo bedrieglijk als de tijd.
Het loopt tegen de middag, Anita zal zo thuiskomen.

Schrijf me niet terug. Ter zijner tijd schrijf ik jou. Ik beloof het.

Jouw Martinus,




Mooie Martina, 7 april

Het is even wonderbaarlijk als vreemd, maar ik schrijf je, twee dagen na mijn eerste brief, een tweede. Nu weet ik dat ik onder de eerste geschreven had dat ik snel van me zou laten horen. Ik had er zelfs een belofte van gemaakt. Satire, want je kent mij. Beloften zijn net als pillen. Je gebruikt ze als je ze nodig hebt.
In mijn vorige brief vertelde ik je over Anita. Door mijn adres geheim te houden, heb ik je de kans ontnomen te reageren. Vandaar dat ik zal gissen naar je reactie: je hebt een dubbel gevoel na het lezen van mijn vorige brief. Aan de ene kant ben je blij dat ik getrouwd ben, zodat onze relatie definitief ten einde lijkt. Van de andere kant ben je bedroefd: je weet dat je me zult missen, nu meer dan gedurende de periode dat we geen contact hadden. Toen kon je nog het idee koesteren dat wij, hoewel ver van elkaar, dicht bij elkaar waren.
Vanzelfsprekend ben ik met Anita getrouwd omdat ze zo jong is. Hoe jonger het meisje, hoe meer kinderen ze kan baren. Hoe meer kinderen, hoe vaker ik een afstammeling heb en die zijn belangrijk, vooral als alles bekend wordt. Begrijp me goed, mooie Martina, ik had het liefst nóg een aantal kinderen bij jou verwekt, maar waren de problemen dan niet aanzienlijk, zo zelfs onaanvaardbaar geweest? Ik bedoel: je blijft mijn zuster!
Is het waar, zoals ik in mijn vorige brief suggereerde, dat Frits en jij weer een koppel vormen? Als hij je slaat, moet je niet, zoals toen, dreigen hem aan te geven bij de politie. Dat werkte toen niet en logischerwijs zal het in de toekomst ook niet werken. Je moet hem liefhebben. Hoe harder hij je slaat, hoe meer pijn hij je doet, heb hem daarvoor lief. Liefde is de remedie tegen veel dingen en misschien ook tegen angst. Frits is bang Martina, bang voor zijn verleden.
Elke ochtend dringt de vraag zich bij hem op: ‘heb ik mijn sporen compleet uitgewist?’
Ik ben bekend met de angst, de onwetendheid en de twijfel die een moord oproept. Ik bleek sterk genoeg, maar of Frits het allemaal aankan? Ik hoop het voor je, zoals ik hoop dat jij en ik, samen, ooit zullen vrijen. Weet je dat ik, evenals Frits, toch nog vaak twijfel aan zaken? Jou bijvoorbeeld. Neem je het mij tóch niet kwalijk, dat ik Cees verdronken heb? Je hebt negen maanden met hem samengeleefd. Je hebt hem gekoesterd en gehaat. En op de dag dat hij zich eindelijk aan je vertoont, vermoord ik hem. Ben je boos? Ik zou het zijn!
Misschien is het tekenend voor de liefde die wij voor elkaar koesteren, dat je me niet haat. Misschien is het tekenend voor die liefde dat je mijn foto nog steeds onder je kussen bewaart. Hoe ik dit weet? Ik zit niet op de maan, ik woon dichtbij je. Dichter dan je denkt. Soms kom ik naar je kijken. Dan zit je voor je huis, te borduren, terwijl je liedjes zingt. Dan luister ik met mijn ogen gesloten. Ik probeer je stem te kussen. Spoedig zal de tijd komen, dat ik op je afstap. Spoedig!
Mooie Martina, wil je iets voor me doen? Ga volgende week vrijdag, als Frits naar zijn werk is, tegen twee uur naakt op je bed liggen. Helemaal naakt, bedek niets. Ik zweer dat ik langs zal komen. Als is het maar een half uur. Ik wil weer samensmelten. Misschien, als het veilig blijkt, kunnen we er een wekelijkse ontmoeting van maken. Dan zal ik Anita een keer meenemen. Hemel, je zult genieten van haar ranke vingers, zoals ik geniet van haar ranke middel. Of Anita dat nu wel of niet wil, doet niet ter zake. Ze móét wel. Want mooie Martina, jij moet het leven leiden dat aansluit op wie je van binnen bent: een prinsessenbestaan. Alles moet daarvoor wijken. Zelfs ik. Vandaar dat ik je verlaten heb, om ooit terug te kunnen keren. Je kunt immers niet terugkeren zonder weg te gaan. Ik beloof je wederom iets, aan het eind van deze brief: over twee dagen schrijf ik je mijn derde brief waarin ik zal vertellen over Ria en wellicht onze vader, die óók nog steeds leeft! Mensen van wie jij houdt sterven niet zonder een afscheid.

Jouw Martinus,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2004, 14:22
Raakvlak
Raakvlak is offline
Is het doorgaans niet zo dat je een reactie krijgt, en vervolgens een reactie teruggeeft?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 14:45
Verwijderd
Ik vind dit echt heel goed! Prachtig taalgebruik.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 15:28
Raakvlak
Raakvlak is offline
Dankjewel
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 15:44
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Dit ken ik volgens mij ergens van.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 15:59
Raakvlak
Raakvlak is offline
Ow,waarvan?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:18
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Ik heb ze al eens eerder gelezen. Jij ben zeker geen ondercover Tisch? Ik kan me namelijk herinneren dat hij mij deze brieven een keer mailde, om te lezen.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:26
vleermuismaatje
Avatar van vleermuismaatje
vleermuismaatje is offline
ik vind het heel mooi geschreven, ik vind de gedachtengang zo af en toe een beetje ziek. maar het is wel heel mooi geschreven.
__________________
love your life
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:46
Raakvlak
Raakvlak is offline
Citaat:
Ik heb ze al eens eerder gelezen. Jij ben zeker geen ondercover Tisch? Ik kan me namelijk herinneren dat hij mij deze brieven een keer mailde, om te lezen.
Vreemd, maar liever inhoudelijke reacties.

En vleermuismeisje: dankjewel voor je reacte.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 00:26
Raakvlak
Raakvlak is offline
Hmm... ik snap niet waarom hier niet op wordt gereageerd.
Lees het eens, stelletje eieren.

Groet,

Raakvlak - ook ei.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 23:31
blushingbride
Avatar van blushingbride
blushingbride is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 24-01-2004 @ 00:26:
Hmm... ik snap niet waarom hier niet op wordt gereageerd.
Lees het eens, stelletje eieren.

Groet,

Raakvlak - ook ei.
Omdat de meeste mensen er niets van begrijpen.
Of te lui zijn om het te lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Achterwerk Brieven - VPRO
karelk
23 13-09-2007 20:21
Verhalen & Gedichten Ode aan de handgeschreven brief.
Ieke
15 02-04-2006 20:19
Psychologie onverstuurde brieven....
farai
37 05-09-2004 11:57
Psychologie brief aan mijn mentrix
light fighter
25 30-01-2004 16:58
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duitse brieven!!!
annette
2 14-02-2003 17:53
ARTistiek En brief
Gleipnur
11 05-12-2001 22:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.