Oud 28-06-2011, 18:15
wooper1992
wooper1992 is offline
Beste dames en heren,

Ik heb een heel groot probleem, wat ik totaal niet zag aankomen.
Ik ben namelijk onverwachts gezakt voor mijn HAVO, waar ik vreselijk van baal omdat ik voor de examens met allemaal goede punten het examen in ging.
Ik moest Nederlands herkansen waar ik minimaal een 5,5 voor moest halen, maar heb een 5,3 gehaald, dus ik ben gezakt. Wat kan ik nu in hemelsnaam doen?
Tja, waarom geeft een degelijk land als Nederland niet helder/duidelijk aan wat je kunt doen?
Ik heb al wat informatie opgezocht over staatsexamen, maar daar wordt ik ook niet wijzer van. Kan je dat nu pas in juni of juli doen? Ik hoef maar 1 vak te doen.. dus dat betekent dat ik 1 jaar moet wachten om Nederlands te doen. Dat kan toch niet waar zijn! Wat is dat voor een onzin als dat waar is dan zit er iets gruwelijks mis in het onderwijssysteem in Nederland.
Kan je eventueel ook een staatsexamen in de periode september/december doen? Zodat ik in januari kan instromen op het HBO?

Dus weet je meer? Vertel het me!
Effe belangrijk om te weten:
- Vavo onderwijs ga ik niet doen
- Een jaartje middelbare school ga ik ook niet doen.

Nou in ieder geval bedankt voor het lezen, en laat me maar iets weten.

Met vriendelijke groet,

Joop
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2011, 18:54
piraat013
piraat013 is offline
Klinkt bot ,maar jij had gewoon niet moeten zakken in principe
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:12
Verwijderd
Waarom wil je nie tnaar de vavo én wil je geen jaar overdoen op de middelbare school? Ik denk dat je geen andere keuze hebt. Behalve naar het MBO gaan dan.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:17
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Waarom wil je nie tnaar de vavo én wil je geen jaar overdoen op de middelbare school? Ik denk dat je geen andere keuze hebt. Behalve naar het MBO gaan dan.
Dat denk ik ook, ja. Of je moet op de één of andere manier zelf één (of twee, net wat uitkomt) vakken gaan leren en zelf je eindexamen betalen/regelen, maar dan kun je imo beter naar de vavo gaan. Denk ik dan, dan heb je tenminste nog íets aan een instituut ipv dat je helemaal alleen alles moet doen.

In ieder geval, voor informatie over het staatsexamen, ik denk dat dit wel een duidelijk beeld geeft. Ik weet niet of het kan (waarom niet?) maar als jij boeken / eindexamenbundels koopt voor de vakken die je wilt overdoen en je vóór januari aanmeldt, denk ik dat je in principe staatsexamen kan doen. Gezien:

Citaat:
Verschillen staatsexamen en landelijk examen

Het staatsexamen verschilt van het landelijk examen, omdat:

u geen vooropleiding nodig heeft om deel te nemen aan het staatsexamen;
u niet naar school gaat en geen lessen volgt;
u zelf verantwoordelijk bent voor de voorbereiding op het examen;
u niet in alle vakken examen hoeft te doen;
u college-examens heeft in plaats van schoolexamens.
Uit eerder gegeven link.

En je hebt natuurlijk heel veel zelfdiscipline nodig, dan. En ik denk dat je even moet controleren of het écht mogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:18
312
Avatar van 312
312 is offline
Ik raad het je ten zeerste af, maar als je echt geen VAVO wilt en niet op je school wilt blijven zitten, dan kan je nog altijd mbo (niv. 4) gaan doen. Je kunt echter beter een jaartje extra middelbare school doen. Je hebt geen andere opties, tenzij je 18 jaar bent, dan kun je gaan werken.

Maar ik zou voor Nederlands en de andere vakken havo-5 opnieuw doen!

EDIT: Ja, het college-examen van de staatsexamens wordt alleen in juni/juli afgenomen en je moet je voor 1 januari aanmelden. Dus duurt dat ook nog een jaar.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)

Laatst gewijzigd op 28-06-2011 om 20:47.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:33
Verwijderd
ja waarom geen vavo? Daarbij kan je centjes verdienen en nadenken over wat je met je leven wilt.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:35
wooper1992
wooper1992 is offline
Nou in ieder geval bedankt voor jullie reacties en hulp! Ik weet in ieder geval dat ik geen staatsexamen kan gaan doen in de periode september en december. Vinden jullie dat niet belachelijk? Dat zou in principe toch moeten lukken! Ik ga echt een brief schrijven naar staatssecretaris Zeilstra, dat het gewoon mogelijk moet zijn dat je in de periode september en december gewoon staatsexamen moet kunnen doen. Ik ga echt geen jaar verprutsen, absoluut niet.
Maar de mensen die zeggen dat ik naar het mbo niveau 4 moet gaan, dat is gewoon onzin! Denk je nu echt dat ik naar het MBO ga, terwijl ik 5 jaar lang goed heb gepresteerd maar alleen de examens wat minder gingen en op 1 vak ben gezakt. Absoluut niet, ik ga die HAVO gewoon afmaken en ga daarna mooi HBO doen. De reden waarom ik geen VAVO ga doen is omdat ik maar voor 1 vak gezakt ben, en voor dat vak minimaal een 5,5 moet halen. Aangezien ik voor de proefexamens wel 2 x keer een 6,5 heb gehaald zou het gewoon moeten lukken.
Kijk als ik nu voor 2 vakken was gezakt, had ik het wel geaccepteerd dat ik 1 jaar overnieuw moest doen, maar echt niet voor 1 vak!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:37
Verwijderd
Maar je kan toch naar de VAVO gaan en daar alleen voor dat vak examen doen? Dan kan je inderdaad naast school nog gaan werken oid.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:46
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Nou in ieder geval bedankt voor jullie reacties en hulp! Ik weet in ieder geval dat ik geen staatsexamen kan gaan doen in de periode september en december. Vinden jullie dat niet belachelijk?
Ik geloof dat dat het idee van een herkansing is. Nog één laatste poging als het net even niet ging en je nog net wat mist.

En je kan de eisen niet oneindig soepeler maken 'want dat is zo zielig voor de mensen die het net-niet halen'. Mensen die daarna nog een tweede kans krijgen, maar geen derde - tenminste, niet dat jaar. Je kan niet onéindig doorgaan, schijnbaar had je een onvoldoende teveel of een compensatiepunt te weinig, óók bij je tweede kans. De wereld is niet tegen jou, het was gewoon niet goed genoeg waarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:48
wooper1992
wooper1992 is offline
Dat gaat niet lukken omdat ik dan pas examen kan doen in mei, dat duurt voor mij te lang, omdat ik echt niet voor 1 vak tot mei ga wachten! Ik wil graag halverwege januari instromen naar het HBO. Dus ik moet alles uit de kast halen, om voor januari staatsexamen ergens te doen dat is mij enigste optie.

Maar er moet toch een mogelijkheid om een centraal examen voor januari te doen, wat zullen we nou krijgen!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:50
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Waarom zou dat mogelijk moeten zijn? Google anders zelf even.

En je kunt in die tussentijd natuurlijk nog van alles doen. Werken, je verdiepen in andere dingen, er een vak bijnemen zodat je wat meer intellectuele uitdaging hebt, weet ik veel.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:51
Verwijderd
Ik weet niet hoe dat zit, maar ze maken echt geen uitzondering voor jou. Als het niet anders is dan moet je maar gewoon een jaartje naar de VAVO gaan, en ernaast gaan werken. Het HBO komt echt nog wel.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:54
wooper1992
wooper1992 is offline
Het is zo gegaan, ik had de eerste examen ook een 5,3 voor Nederlands, maar toen hebben ze dingen fout getelt vanwege mijn slechte handschrift wat eigenlijk goed was, dus ik zou eigenlijk 2 punten erbij krijgen, dan zou ik een 5,7 eindigen. Dus ik was eigenlijk al geslaagd.Helaas met de herkansingen was de tekst een stuk moeilijker en had ik ook een 5.3 dus ja! Ik kan me zelf nu wel typeren als de grootste pechvogel van 2011.
Enja, ik had 2 compensatie punten, maar doordat ik in Nederlands en Engels en Scheikunde een 5 ben geëindigd en Engels en Scheikunde wel kon compenseren, hoefde ik maar nog maar een 5,5 te halen. Dus dat heeft er niks mee te maken, dat ik eindeloos kansen heb gehad en niet benut hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:55
wooper1992
wooper1992 is offline
Maarja, ik heb het gevoel dat jullie mijn niet kunnen helpen! Ik regel het zelf wel! Nog bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:55
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Waarom zou dat mogelijk moeten zijn? Google anders zelf even.

En je kunt in die tussentijd natuurlijk nog van alles doen. Werken, je verdiepen in andere dingen, er een vak bijnemen zodat je wat meer intellectuele uitdaging hebt, weet ik veel.
Ja, tegen de verveling moet je natuurlijk wel WAT (meer) doen, want alleen Nederlands halen is geen leuk tijdverdrijf.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)

Laatst gewijzigd op 28-06-2011 om 20:18.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:56
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Maar er moet toch een mogelijkheid om een centraal examen voor januari te doen, wat zullen we nou krijgen!
Ondanks dat het rot is; er zijn gewoon dingen besloten over hoe iets is en zo zal het ook zijn. Als er met iedereen rekening gehouden zou moeten worden, zou het een chaos worden omdat iedereen dan wat anders wil. Je hebt in principe je tweede mogelijkheid al gehad met het Tweede Tijdvak, iedereen die het dan niet haalt moet dan simpelweg gewoon een jaartje overdoen, of op het niveau waar je op zat, of op VAVO.

En waarom is de nood zo hoog dat je niet kunt wachten op je eindexamen te halen als ik vragen mag? De studies lopen niet weg hoor .
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:57
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je kan toch niet zakken op 1 vak? Je moet dan toch zeker ook nog een ander vak onvoldoende staan?

Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou kunnen kijken of je bijvoorbeeld op de vavo een paar gewone toetsen alleen over kunt doen, zodat je gemiddelde omhoog gaat, en misschien dan wel voldoende wordt? Heb geen idee of dit kan hoor..
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:57
wooper1992
wooper1992 is offline
Ik heb al gegoogled en heb geen heldere informatie kunnen krijgen, wat ik kan doen als ik gezakt ben, alleen de opties jaar overnieuw doen, VAVO, MBO maar zeer onduidelijke informatie over staatsexamens
Inderdaad, ik zou wat vakken erbij kunnen doen, maar dat vindt ik zonde van het geld, omdat ik alleen maar Nederlands hoef te doen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2011, 19:59
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Enja, ik had 2 compensatie punten, maar doordat ik in Nederlands en Engels en Scheikunde een 5 ben geëindigd en Engels en Scheikunde wel kon compenseren, hoefde ik maar nog maar een 5,5 te halen. Dus dat heeft er niks mee te maken, dat ik eindeloos kansen heb gehad en niet benut hebt.
Oh, dus dan ben je op drie vakken gezakt (drie onvoldoendes) ipv één. Nou ja, als je vavo gaat doen, kun je ook nog kiezen uit die vakken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:59
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Je kan toch niet zakken op 1 vak? Je moet dan toch zeker ook nog een ander vak onvoldoende staan?

Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou kunnen kijken of je bijvoorbeeld op de vavo een paar gewone toetsen alleen over kunt doen, zodat je gemiddelde omhoog gaat, en misschien dan wel voldoende wordt? Heb geen idee of dit kan hoor..
Nee, dit mag/kan niet.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 20:05
wooper1992
wooper1992 is offline
De nood is hoog, omdat ik graag zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn van me HAVO en HBO. Ik zou graag zo snel mogelijk een goede baan willen hebben voor me 22e jaar. Dusja, die doelstelling wil ook bereiken en daar doe ik alles voor! Ten tweede werkgevers willen graag iemand die jong is afgestudeerd en waar nog veel potentie inzit.
Dus vandaar dat ik zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn! En een jaar overnieuw doen dat is echt niks voor mij!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 20:06
wooper1992
wooper1992 is offline
Nee, maar ik heb die andere vakken kunnen compenseren he! Dus die vakken worden dan zesjes! Dus dan blijft er maar een 5 over!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 20:12
312
Avatar van 312
312 is offline
Sorry, alle bestaande oplossingen zijn genoemd. Trouwens, werken kan je nog lang genoeg. Misschien hebben ze de pensioengerechtigde leeftijd tegen die tijd wel opgerekt naar 70. Nou, dat is een voordeel voor jou dan!
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 20:19
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
De nood is hoog, omdat ik graag zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn van me HAVO en HBO. Ik zou graag zo snel mogelijk een goede baan willen hebben voor me 22e jaar. Dusja, die doelstelling wil ook bereiken en daar doe ik alles voor! Ten tweede werkgevers willen graag iemand die jong is afgestudeerd en waar nog veel potentie inzit.
Een beetje een kulargument . Of je nou 22 of 23 bent zal niet veel uitmaken hoor. En die onvoldoendes voor Engels en scheikunde blijven onvoldoendes hoor op je cijferlijst. Daar maken ze geen 5,5 van omdat je compensatiepunten hebt. Dus in principe heb je voor 3 vakken een onvoldoende gehaald en dat is gewoon te veel.

Nogmaals, hoe zuur het voor jouw ook klinkt, doe het jaartje gewoon opnieuw/één van de opties die bovenstaande mensen al hebben gegeven.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 20:34
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
De nood is hoog, omdat ik graag zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn van me HAVO en HBO. Ik zou graag zo snel mogelijk een goede baan willen hebben voor me 22e jaar. Dusja, die doelstelling wil ook bereiken en daar doe ik alles voor! Ten tweede werkgevers willen graag iemand die jong is afgestudeerd en waar nog veel potentie inzit.
Dus vandaar dat ik zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn! En een jaar overnieuw doen dat is echt niks voor mij!
Nou, dat had je dan vóór je CE moeten bedenken. Nu kun je er niets meer aan doen behalve er alsnog het beste van maken. En ik denk niet dat een werkgever kijkt op een jaartje meer of minder.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2011, 20:41
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Volgens mij hebben werkgevers liever iemand van 23 met goede cijfers op zijn eindlijst dan iemand van 22 met heel veel moeite zijn benodigde punten bij elkaar heeft gesleept.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 21:31
xsabientjuh
xsabientjuh is offline
Misschien is het een idee voor je om een "alvast studeren programma"te gaan doen. Dan doe je op de VAVO de vakken waar je voor gezakt bent, maar begin je intussen ook al aan een HBO.

http://www.hva.nl/decanen/vo-alvast_studeren.htm
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 23:11
piraat013
piraat013 is offline
Citaat:
Het is zo gegaan, ik had de eerste examen ook een 5,3 voor Nederlands, maar toen hebben ze dingen fout getelt vanwege mijn slechte handschrift wat eigenlijk goed was, dus ik zou eigenlijk 2 punten erbij krijgen, dan zou ik een 5,7 eindigen. Dus ik was eigenlijk al geslaagd.Helaas met de herkansingen was de tekst een stuk moeilijker en had ik ook een 5.3 dus ja! Ik kan me zelf nu wel typeren als de grootste pechvogel van 2011.
Enja, ik had 2 compensatie punten, maar doordat ik in Nederlands en Engels en Scheikunde een 5 ben geëindigd en Engels en Scheikunde wel kon compenseren, hoefde ik maar nog maar een 5,5 te halen. Dus dat heeft er niks mee te maken, dat ik eindeloos kansen heb gehad en niet benut hebt.
Ik begrijp het, maar ik heb zelf ook examen gehad .Vorige jaar weliswaar maar toch.Ik heb zelf ook een slechte handschrift ,dus ben ik naar de examencommissie gegaan en heb gevraagd om een laptop EN ik heb mijn examens op laptop gemaakt +ik had tijd verlenging gekregen ,omdat ik heel langzaam typ , dat had jij ook kunnen doen ?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 23:24
wooper1992
wooper1992 is offline
Tja, weet ik veel dat je met een laptop kon werken en tijd verlenging kon krijgen. Dat had mijn school ook wel effe kunnen zeggen. Ik ga gewoon maar een jaartje overnieuw doen als niks werkt! En inderdaad werken kan ik toch tot mijn 67 jaar!
Maarja, reacties van dat een goeie cijferlijst goed staat bij je werkgever is gewoon lulkoek. Maar ik praat er niet meer over, want het is al erg genoeg dat ik een jaartje overnieuw moet doen! Verdomme!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 00:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De nood is hoog, omdat ik graag zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn van me HAVO en HBO. Ik zou graag zo snel mogelijk een goede baan willen hebben voor me 22e jaar. Dusja, die doelstelling wil ook bereiken en daar doe ik alles voor! Ten tweede werkgevers willen graag iemand die jong is afgestudeerd en waar nog veel potentie inzit.
Dus vandaar dat ik zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn! En een jaar overnieuw doen dat is echt niks voor mij!
Dat overschat je enorm. Leeftijd doet er niet toe bij aannemen van mensen (tenzij je echt een stuk boven de 50 zit). Hoe kundig en gemotiveerd ze overkomen wel.

Langer op school kan zelfs in je voordeel werken omdat het laat zien dat jij in je leven al eens tegen de muur bent gelopen, en dus voortaan weet waar die staat. Er zijn gewoon zoveel factoren denkbaar, die bovendien per bedrijf verschillen, dat het onzinnig is om daar je leven op in te richten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 16:48
Sjef19
Sjef19 is offline
Er is denk ik geen andere optie dan die vakken op vavo of luzac over te doen..
Denk hierbij wel aan de nieuwe slaag en zakregeling van volgend jaar(Alle CE bij elkaar 5,5).. Je hebt gezakt op Nederlands en hebt dus nog twee onvoldoendes, dus kan je ze beter alle drie overdoen, anders kom je weer in de knoop met de nieuwe regeling(tenzij je CE's van dit jaar allemaal zessen, zevens en hoger zijn).
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 18:39
wooper1992
wooper1992 is offline
Oke! Ik ga toch maar VAVO onderwijs doen! Lijkt me het verstandigste keuze!
Maar vertel me maar iets meer over die nieuwe zak en slaagregeling?
Hoezo is het beter 3 vakken overnieuw te doen? Moet CE-SE punt gemiddeld een 5,5 zijn?
Kan ik ook eventueel een profielvak laten vallen? En dat voor een nieuw vak doen??Waar ik wel goed in ben?
Hoop op een spoedig antwoord!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 18:52
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Hoezo is het beter 3 vakken overnieuw te doen? Moet CE-SE punt gemiddeld een 5,5 zijn?
Ja. Je moet als 't ware compensatiepunten hebben. Als je dus één vijf hebt, moet je minstens één zeven staan. Met twee vijven of een vier moet je minimaal twee zevens of één acht staan.

Citaat:
Kan ik ook eventueel een profielvak laten vallen? En dat voor een nieuw vak doen??Waar ik wel goed in ben?
Hoop op een spoedig antwoord!
Volgens mij wel. Je doet toch 'losse' vakken op de vavo, dus ik denk dat het wel mogelijk is. Maar ik heb me verder nooit in vavo-onderwijs verdiept.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 19:30
wooper1992
wooper1992 is offline
O ok.
Kijk ik heb 3 vijfjes.
En ik heb een 8 als compensatiepunt
en een 7?

En heb voor wiskunde/ Nederlands een 5
en een vak voor een profielvak, maar dat profielvak wil ik laten vallen..
En wil daar een ander profielvak voor doen..

Hoe zou ik het dan moeten doen op VAVO onderwijs?
Kan iemand mij daar wat advies overgeven, en die ook op de hoogte is van de nieuwe zak en slaag regeling.

Groetjes..
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 19:38
312
Avatar van 312
312 is offline
Op de VAVO kan je een vak over doen of een ander vak kiezen. De slaag- en zakregeling volgens http://www.rijksoverheid.nl/document...n-havo-of-vwo:

Citaat:
Slagen en zakken vernieuwde tweede fase
Leerlingen die vanaf het schooljaar 2007-2008 in de bovenbouw van havo of vwo zitten, vallen onder de vernieuwde tweede fase. Volgens deze regeling bent u geslaagd voor het eindexamen als:

* al uw eindcijfers 6 of hoger zijn;
* u een 5 heeft en al uw overige eindcijfers een 6 of hoger zijn;
* u een 4 heeft of 2 keer een 5 of een 5 en een 4 en uw overige eindcijfers 6 of hoger zijn. Het gemiddelde moet tenminste een 6,0 zijn.

Daarnaast moet u voor culturele en kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding een voldoende of goed hebben behaald. Als u een 3 of lager heeft voor een vak, bent u gezakt. Dit geldt ook voor de verschillende onderdelen die meewegen in het combinatiecijfer. De eindcijfers zijn het combinatiecijfer en de cijfers voor vakken waarin u examen heeft gedaan.

Vaststelling eindcijfer havo of vwo
Het eindcijfer voor elk vak van het eindexamen wordt uitgedrukt in een rond cijfer uit de reeks 1 tot en met 10. Dit is het gemiddelde van uw cijfer voor het schoolexamen en uw cijfer voor het centraal examen. Als het eerste cijfer (van het eindcijfer) achter de komma een 4 of lager is, wordt het eindcijfer naar beneden afgerond. Als dat cijfer een 5 of hoger is, wordt het eindcijfer naar boven afgerond. Als een vak alleen een schoolexamen heeft en geen centraal examen, is het cijfer voor het schoolexamen meteen het eindcijfer. De directeur van de school stelt per vak het eindcijfer vast. Het gemiddelde van alle afgeronde eindcijfers vormt het cijfer op basis waarvan iemand is geslaagd. Dit cijfer wordt niet afgerond. Een leerling die als eindresultaat een 5,9 heeft, is dus gezakt voor het eindexamen.

Combinatiecijfer en compensatieregeling havo of vwo

In de vernieuwde tweede fase is het combinatiecijfer in het leven geroepen. Dit cijfer is het gemiddelde van de ‘kleine’ vakken die met een cijfer op de cijferlijst staan, maar waarvoor u geen examen doet. Hieronder vallen maatschappijleer, het profielwerkstuk, algemene natuurwetenschappen (vwo) en een aantal keuzevakken die kunnen verschillen per school. Welke onderdelen meewegen in het combinatiecijfer legt de school vast in het examenreglement en het programma van toetsing en afsluiting.

Het combinatiecijfer is een compensatieregeling. Voor havo-leerlingen betekent dit dat u 8 in plaats van 7 cijfers heeft die meewegen in de slaag- en zakregeling: Nederlands, Engels, 4 profielvakken, 1 vak in het vrije deel en 1 combinatiecijfer. Voor vwo-leerlingen betekent het dat u 9 cijfers heeft: dezelfde vakken als bij de havo, plus een tweede moderne vreemde taal.

Extra examenvak havo of vwo
In zowel de oude als de nieuwe regeling voor de tweede fase is bepaald dat u niet kunt zakken als u een onvoldoende heeft gehaald voor het examen in een extra vak. Voorwaarde is dat u met weglating van dit vak voldoende punten heeft om te slagen. Bij de vernieuwde tweede fase kan dit alleen voor de vaststelling van de eindcijfers en voordat deze aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (voorheen IB-Groep) zijn geleverd.

Herkansen centraal examen havo of vwo
U mag het centraal examen van een vak opnieuw doen tijdens het tweede tijdvak. Herkansing in het derde tijdvak is alleen mogelijk onder voorwaarden. U vindt de voorwaarden in artikel 45 van het

Eindexamenbesluit.

U mag zelf kiezen welk vak u wilt herkansen. Het maakt niet uit welk cijfer u voor dat vak haalde in het eerste tijdvak. Het hoogste cijfer telt. Als u een lager cijfer krijgt voor de herkansing dan voor het eerste examen, blijft het cijfer van het eerste examen staan. Als u gespreid examen conform artikel 59 van het Eindexamenbesluit doet, mag u ieder jaar een centraal examen herkansen.

Gezakt voor het eindexamen havo of vwo

Als u bent gezakt, kunt u het examenjaar overdoen en het jaar erop opnieuw examen doen. Het is ook mogelijk om het diploma via het volwassenenonderwijs te behalen. U doet dan examen in de vakken waarvoor u een te laag cijfer heeft gehaald. Ook is het mogelijk om de ontbrekende vakken te behalen via het staatsexamen.

Aanscherping van de exameneisen voor havo en vwo
Vanaf schooljaar 2011-2012 moeten alle leerlingen in het voortgezet onderwijs voldoen aan de volgende eis: het gemiddelde cijfer over alle vakken van het Centraal Examen (CE) moet voldoende zijn. Vanaf het schooljaar 2012 – 2013 gaat voor havo en vwo leerlingen gelden dat ze maximaal één 5 als eindcijfer (het gemiddelde van het SE en CE) mogen halen voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Meer informatie vindt u via ‘Wat is de overheid van plan met de eindexameneisen voortgezet onderwijs’.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)

Laatst gewijzigd op 29-06-2011 om 19:48.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 20:31
gertjetop
gertjetop is offline
Citaat:
De nood is hoog, omdat ik graag zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn van me HAVO en HBO. Ik zou graag zo snel mogelijk een goede baan willen hebben voor me 22e jaar. Dusja, die doelstelling wil ook bereiken en daar doe ik alles voor! Ten tweede werkgevers willen graag iemand die jong is afgestudeerd en waar nog veel potentie inzit.
Dus vandaar dat ik zo snel mogelijk afgestudeerd wil zijn! En een jaar overnieuw doen dat is echt niks voor mij!
Blijkbaar heb je er niet alles voor gedaan, aangezien je voor maarliefst 3 vakken uiteindelijk een onvoldoende scoorde.

En het maakt toch ook helemaal niet uit of je voor je 22e afgestudeerd bent? Je zult sowiezo nog een jaar overnieuw moeten doen, tenzij je mbo wilt gaan doen, maar je hebt al aangegeven dit niet te willen, dus zit er maar één ding op..het jaar opnieuw opnieuw doen via de VAVO (zou ik doen) of middelbare school.

Bij mijn weten zijn er geen andere mogelijkheden. Succes!!

Laatst gewijzigd op 29-06-2011 om 20:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 01:28
Verhalen & Gedichten Doorschrijven of niet?
l-i-e-n-n-e
7 30-06-2008 20:02
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 23:37
Eindexamens 2003 AAH leren... hulp gevraagd...
Alpha #1
50 09-05-2003 16:23
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 19:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.