Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2002, 20:18
^Marije^
^Marije^ is offline
Ik ben er dus laatst achter gekomen (via een boek over het menselijk brein) dat ik een beetje schizofreen ben. Niet zwaar ofzo, maar wel om je lichtelijk zorgen over te maken.

Ik weet van mezelf dat ik bepaalde dingen kan zien en ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat dat geen schizofrenie is. Dat ga ik ook niet verder uitbouwen want het is niet relevant. Echter, als ik in bed lig en het is heel donker, dan zie ik ook bepaalde dingen die weer wel wijzen op schizofrenie. Daarbij moet je denken aan een primtieve vorm zoals een bolletje dat grillige bewegingen maakt. Ook heb ik wel eens het idee gehad dat ik iemand hoorde praten in mijn hoofd en een paar keer heb ik ook echt een conversatie gehad met die stem (Klinkt heel dom, en ik wist ergens ook wel dat het niet klopte en dat er ook echt niemand was (ook niet in mijn hoofd). Het is ook best wel moeilijk om over te praten.)

Dit alles is dus heel typisch voor schizofrenie. Ik wil dus graag weten hoe ik dit aan moet pakken. Zijn er meer mensen die er last van hebben (gehad)? Alle info en tips is welkom.
__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2002, 20:22
Marc S
Marc S is offline
Weet je zeker dat fantasie niet met je speelt?

Ik heb alles al gezien, tot en met het ronddraaien van mijn hele kamer

Maar goed, als je echt bang bent dat er iets is, zoek dan professionele hulp. Voor de rest: indien je normaal functioneren kan, why bother? Maak je niet onnodig zorgen over dingen die verder niet relevant zijn

*spreekt de gek zelf*
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 20:31
^Marije^
^Marije^ is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Weet je zeker dat fantasie niet met je speelt?

Ik heb alles al gezien, tot en met het ronddraaien van mijn hele kamer

Maar goed, als je echt bang bent dat er iets is, zoek dan professionele hulp. Voor de rest: indien je normaal functioneren kan, why bother? Maak je niet onnodig zorgen over dingen die verder niet relevant zijn

*spreekt de gek zelf*



Nee ik weet het wel zeker, alles wijst erop *wijs wijs* Ik ben van mezelf wel tamelijk gek, maar ZO'N fantasie heb ik nou ook weer niet
__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 20:45
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
^Marije^ schreef:
Nee ik weet het wel zeker, alles wijst erop *wijs wijs* Ik ben van mezelf wel tamelijk gek, maar ZO'N fantasie heb ik nou ook weer niet
Heb je het ook overdag? 's nachts kan je van alles meemaken en zien, dat is heel normaal... soms praat ik nog steeds met mensen hoewel dat helemaal niet meer mogelijk is, maar ik 'weet' dat ik ze verzin... iemand met schizofrenie denkt dat ze echt zijn; dat is het verschil
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 08:32
^Marije^
^Marije^ is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Heb je het ook overdag? 's nachts kan je van alles meemaken en zien, dat is heel normaal... soms praat ik nog steeds met mensen hoewel dat helemaal niet meer mogelijk is, maar ik 'weet' dat ik ze verzin... iemand met schizofrenie denkt dat ze echt zijn; dat is het verschil


Ja ik dacht het eerst dus ook, tot ik er op de een of andere manier achter kwam dat ik het zelf was. Ik heb het wel eens overdag gehad, maar ik kan niet echt uitleggen wat dat was

__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 08:51
Drizzt
Drizzt is offline
Uhm.. hoe heet dat fenomeen ook alweer, dat wanneer je over ziektes leest je ze ook krijgt of iig denkt dat je ze hebt
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 09:38
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Drizzt schreef:
Uhm.. hoe heet dat fenomeen ook alweer, dat wanneer je over ziektes leest je ze ook krijgt of iig denkt dat je ze hebt
Hypochondrie

Het belangrijkste kenmerk van hypochondrie is een voortdurende preoccupatie met de angst voor een ernstige ziekte, of het idee dat men aan zo’n kwaal lijdt.

Bron.

*heeft er zelf ervaring mee*
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 12:43
^Marije^
^Marije^ is offline
Citaat:
Drizzt schreef:
Uhm.. hoe heet dat fenomeen ook alweer, dat wanneer je over ziektes leest je ze ook krijgt of iig denkt dat je ze hebt
Nee dat is het niet. Ik heb heel lang gedacht dat ik ook echt dingen zag enzo, maar dat is dus niet zo. Ik dacht ook niet van 'goh nu krijg ik vast last van die en die psychose', ik dacht echt dat ik het zag!

__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 19:04
Wiccaleen
Wiccaleen is offline
Hey meis,

Misschien was het niet de bedoeling dat bekenden dit lazen , maar je kan altijd komen als je wil praten oke?

Liefs , Leentje
__________________
XwiccaleenX
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 12:47
^Marije^
^Marije^ is offline
Citaat:
Wiccaleen schreef:
Hey meis,

Misschien was het niet de bedoeling dat bekenden dit lazen , maar je kan altijd komen als je wil praten oke?

Liefs , Leentje
Aww, u is sweet. Er zijn idd nog niet veel mensen die het weten, maar ook die kunnen er nixx over zeggen, dus ik dacht 'dan zo proberen'

__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 13:40
dinky@17
dinky@17 is offline
Citaat:
^Marije^ schreef:

Echter, als ik in bed lig en het is heel donker, dan zie ik ook bepaalde dingen die weer wel wijzen op schizofrenie. Daarbij moet je denken aan een primtieve vorm zoals een bolletje dat grillige bewegingen maakt. Ook heb ik wel eens het idee gehad dat ik iemand hoorde praten in mijn hoofd en een paar keer heb ik ook echt een conversatie gehad met die stem (Klinkt heel dom, en ik wist ergens ook wel dat het niet klopte en dat er ook echt niemand was (ook niet in mijn hoofd). Het is ook best wel moeilijk om over te praten.
ik denk niet dat dit perse op schizofrenie hoeft te wijzen, ik denk dat er zoveel mensen zijn met een "stemmetje" in hun hoofd(waaronder ik) ik ga er maar vanuit dat het mijn instinkt(gevoel,eigen ik,weet niet hoe ik t anders moet noemen) is want het heeft meestal gelijk.
ik voer ook wel eens hele gesprekken met mezelf(het stemmetje) is toch niet erg dat is gewoon mijn manier van denken.
en van dat bolletje die je ziet trillen is ook vrij normaal als het donker is(of bedoel je niet van die gekleurde vlekjes die knipperen en verschuiven als je met je ogen open in bed ligt) ik weet niet precies waardoor het komt maar geloof dat het komt omdat je ogen moeten wennen aan het donker.
maar als jij er echt problemen mee hebt moet je naar een dokter gaan maar als je er gewoon mee kan leven dan ben jij het gewoon!
veel sterkte
kusjes marieke
__________________
love is a answer for everything.... why is there no answer for love
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 17:34
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Als alles erop lijkt, dan hoeft dit nog niet zo te zijn, het lijkt dat het er op lijkt, en zover ik weet ben ik zo schietsofreen (sorry voor mijn Nederlands) als een schiesofreen, heb je er last van dat is denk ik de vraag, zelf vind ik het wel gezellig om dingen te zien die er niet zijn, als het echte waanbeelden zijn kan ik me voorstellen dat het niet leuk is, want een tijdje geleden had ik echte hele vreselijke waanbeelden (in de eerste) maar die zijn nu weer over. Maar vraag jezelf dus ff af of je er wel last van hebt. Anders is het alleen maar lastig dat je denkt dat het lastig is.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 11:48
skaapie
skaapie is offline
ik heb zelf ook vaak last gehad van stemmetjes in mijn hoofd. mijn ouders zeiden dat ik gewoon lag te dromen...ik ben er mee naar de dokter gegaan en als het vaker voor kwam moest ik terug komen en ging ze me onderzoeken. maar ik heb er alleen last van als ik die dag heel druk ben geweest of als er een spannende tijd aan komt zoals mijn tentamen...dus ja maar als het nu nog een keertje voor komt ga ik meteen de volgende dag naar de dokter. verder zie ik ook nog als het helemaal donker is op mijn kamer, allemaal verschillende gekleurde lichtjes.. maar veel kun je er denk ik niet aan doen groetjes skaap
__________________
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Opstootje op school? hoe handel je hiermee?
Menneermelle
6 25-04-2016 18:48
Liefde & Relatie Tips! Hoe vraag je verkering? Jongen naar meisje
Schattekuuhh
4 04-01-2013 08:31
Liefde & Relatie E-cursus Vrouwen versieren
jjohan
3 09-01-2010 19:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] [help!] Gemiddelde van cijfers etc.
Nafi
5 13-06-2009 15:47
ARTistiek Vraag over vergroten plaatje
foefighter
6 22-03-2005 01:27
De Kantine Papa, toe, niet meer!Neeeee!!!!!
hasseltboy
155 03-03-2005 15:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.