Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2002, 13:23
John Sickbock
John Sickbock is offline
Hoi mensjes!

Waarin zit volgens jullie het verschil tussen een relatie en een vriendschap(behalve seks)?
Wat is een relatie meer (of misschien minder?) dan een goede vriendschap tussen een jongen en een meisje? Wat hoort bij een relatie, dat niet bij een vriendschap hoort? Wat is voor jullie de grens?

Een suggestie die ik van iemand anders hoorde: Bij een relatie geef je een deel van je vrijheid op voor de relatie, bij een vriendschap niet.

Vertel!
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2002, 13:25
Hermes
Hermes is offline
Het onderhouden van vriendschappen vergt ook tijd en vrijheid.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 15:43
Lindansje
Avatar van Lindansje
Lindansje is offline
*wacht op wlbekende reacite van nare man*

voor mij is het grote verschil dat ik mijn vriend veel meer vertrouw en op een andere manier om hem geef dan dat ik bij een vriendin zou doen
__________________
No sig today.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 15:48
sead-nbm
sead-nbm is offline
ik denk dat je bij een relatie meer voor die gene voelt. ik voel me geweldig als ik bij mijn vriendin ben en ons contact betekend voor mij meer dan met goede vrienden en vriendinnen die ik heb. het voelt gewoon veel specialer omdat je dat maar met een persoon hebt denk ik
__________________
ok lady, love you bye bye
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 17:43
PiNoW
Avatar van PiNoW
PiNoW is offline
ik voel iets anders voor mijn vriend als voor mijn gewone vrienden of vriendinnen, ik ken mijn meeste vriendinnen ook wel misschien iets langer als mijn vriend.
ik weet niet, het contact betekent inderdaad meer enzo.
maar bij een vriendschap vind ik niet dat je geen deel van je vrijheid opgeeft, je moet de relatie met een gewone vrined of vriendin ook onderhouden, net als bij een relatie.
vriendschap is eigenlijk wel makkelijker, omdat je dan bijv met iemand anders kan zoenen ofzow zonder dat er ruzie is..

[edit: maar op je vriend of vriendin ben je natuurlijk verliefd en dat is heel leuk ]
__________________
RIELEKST!

Laatst gewijzigd op 04-07-2002 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 17:49
Verwijderd
Omdat je intieme momenten met elkaar deelt, wat je dus bij een vriendschap niet doet, heb je een veel hechtere band.
Ik denk dat dat het verschil is, als je het goed doet tenminste.
Je hebt ook relaties waar dat totaal niet voor geldt, maar dat blijkt dan meestal achteraf.

En natuurlijk de gevoelens die je voor elkaar hebt. Je bekijkt iemand toch op een andere manier denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 17:53
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Mijn antwoord is: sex

Mijn zicht op een relatie is 'vriendschap + sex'. Mijn partner moet mijn beste vriend zijn, ik moet met hem over alles kunnen praten, en eerlijk kunnen zijn. Ik moet me op me gemakt voelen, en niet soms het idee hebben dat ik me beter voor moet doen. Aangezien sex een relatie dieper maakt, is dat het verschil in gewoon vriendschap. De vriendschap in een relatie is dieper... je vertrouwt iemand meer toe, met persoonlijke dingen... ik zal een vriend niet vertellen wat ik nou wel en niet fijn vind bij sex, bij mijn partner hoop ik dat wel te kunnen vertellen en er een normaal gesprek over te kunnen voeren...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:10
Verwijderd
Dat je verliefd bent, duh. Als je een relatie met iemand hebt (als het goed is, en in het begin vooral), wil je constant bij hem zijn, doe je niks liever dan hem zien, horen, vasthouden, etc. Dat heb je bij een vriendschap niet. Het is niet alleen dat die intimiteit er *is*, je *wilt* die ook.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:10
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Mijn antwoord is: sex

Mijn zicht op een relatie is 'vriendschap + sex'. Mijn partner moet mijn beste vriend zijn, ik moet met hem over alles kunnen praten, en eerlijk kunnen zijn. Ik moet me op me gemakt voelen, en niet soms het idee hebben dat ik me beter voor moet doen. Aangezien sex een relatie dieper maakt, is dat het verschil in gewoon vriendschap. De vriendschap in een relatie is dieper... je vertrouwt iemand meer toe, met persoonlijke dingen... ik zal een vriend niet vertellen wat ik nou wel en niet fijn vind bij sex, bij mijn partner hoop ik dat wel te kunnen vertellen en er een normaal gesprek over te kunnen voeren...
Dat vind ik dus ook. Ik ben op dit moment vrijgezellie, maar heb wel un 'goeie' vriend. Un hele goeie!!! Iedereen denkt dat wij iets met elkaar hebben, omdat wij veel dingen samen doen, zoals naar de bios, oppassen, films kijken, en nog meer. Is dit raar??? En ja, we hebben het weleens over sex. Is dit raar in un 'goeie' vriendschap?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:11
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Dat je verliefd bent, duh. Als je een relatie met iemand hebt (als het goed is, en in het begin vooral), wil je constant bij hem zijn, doe je niks liever dan hem zien, horen, vasthouden, etc. Dat heb je bij een vriendschap niet. Het is niet alleen dat die intimiteit er *is*, je *wilt* die ook.
Nou, mijn 'beste' vriend en ik kunnen elkaar geen dag missen. Elke dag zien we elkaar en als we un dagje elkaar niet zien, bellen we. Alleen in un relatie heb je meer met elkaar.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:14
Janicha
Janicha is offline
Ik heb bij mijn vriend naast een hele goede vriendschap ook behoefte aan aanraking, zoenen, sex enz.. daarin zit denk ik het verschil... en met mijn vriend wil ik de rest van mijn leven delen... ik wil mijn beste vriendin ook nooit meer kwijt, maar weet wel dat we op een gegeven moment onze eigen weg in slaan.
__________________
I love my Friends!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:18
Verwijderd
verschil tussen relatie en vriendschap: tongen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 21:42
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
J-tjuh schreef:


Dat vind ik dus ook. Ik ben op dit moment vrijgezellie, maar heb wel un 'goeie' vriend. Un hele goeie!!! Iedereen denkt dat wij iets met elkaar hebben, omdat wij veel dingen samen doen, zoals naar de bios, oppassen, films kijken, en nog meer. Is dit raar??? En ja, we hebben het weleens over sex. Is dit raar in un 'goeie' vriendschap?
Ach ik heb het ook wel eens over sex met een jongen... wie niet? Waarom zou dat raar zijn?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 22:09
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Mijn antwoord is: sex. Aangezien sex een relatie dieper maakt, is dat het verschil in gewoon vriendschap.
Is dat wel zo? Sex is bij uitstek een reeks handelingen die het doel hebben twee individuën tot een hoogtepunt te brengen. De individulaliseringstendens bij de climax lijkt me omgekeerd evenredig aan de de-individualiseringstendens binnen de relatie.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 22:37
Verwijderd
Voor mij is een relatie toch ook vooral met de intimiteit, de seks, maar ook alles daarnaast. Van een vriendin vind ik een beetje intimiteit wel fijn, maar met een grens.

Verder wil ik met mijn partner mn leven delen, ben ik bereid er tijd in te steken, zijn slechte eigenschappen te accepteren. Toch een deel van mijn vrijheid op te offeren etc.

Sja, ik kan het niet echt goed uitleggen... Hij heeft gewoon alle rollen tegelijk, beste vriend, beste vriendin, knuffeldier, sekspartner, beschermer etc. En al die rollen geef ik hem ook..
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 23:05
Verwijderd
Relatie = vriendschap met seks. Simpel.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 23:31
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Jadie schreef:
verschil tussen relatie en vriendschap: tongen
dat dacht ik dus ook
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 08:40
Verwijderd
Citaat:
bonefish schreef:


dat dacht ik dus ook
Heb ik ook met een vriendin gedaan, dus dat gaat niet helemaal op
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2002, 09:41
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Relatie = vriendschap met seks. Simpel.
Maar is een vriendschap met seks ook gelijk een relatie?

Nee :P
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 09:41
Verwijderd
Citaat:
tomtommertje schreef:
Heb ik ook met een vriendin gedaan, dus dat gaat niet helemaal op
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 09:46
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
een hoop hoor ik zeggen:"sex+ vriendschap"

Maar als jij of je partner nou vreemdgaat, sex heeft met een ander, en daar (neem ik aan!!!) ook een vriendschap mee heeft, dan heeft die gene dus 2 liefdesrelaties tegelijk?

Tevens is Vriendschap een band tussen mensen, en sex is inderdaad, zoals de abt al zei een handeling met als uitgangspunt: "het hoogtepunt".

'k denk niet dat je zo een relatie 'mag' omschrijven.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 09:54
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
******** schreef:
Maar is een vriendschap met seks ook gelijk een relatie?

Nee
Dat wordt het vanzelf, als je de 'afspraak' hebt alleen met elkaar sex te hebben... Vriendschap met sex kan gelijk zijn, hoeft niet
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 11:46
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Relatie = vriendschap en seks. Simpel.
maar als ik dan nu door 'gebeurtenissen' geen seks wil, omdak dat niet aankan.. heb ik meteen geen relatie meer met mn vriend.. ??? En mensen die nog niet toe zijn aan seks, en dat dus niet hebben.. wat hebben die dan?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 13:25
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Is dat wel zo? Sex is bij uitstek een reeks handelingen die het doel hebben twee individuën tot een hoogtepunt te brengen. De individulaliseringstendens bij de climax lijkt me omgekeerd evenredig aan de de-individualiseringstendens binnen de relatie.
Ben wel benieuwd naar je antwoord

Citaat:
Waarin zit volgens jullie het verschil tussen een relatie en een vriendschap(behalve seks)?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 14:33
girl18
Avatar van girl18
girl18 is offline
mijn vriendje is me beste vriend en geliefde...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2002, 14:41
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
girl18 schreef:
mijn vriendje is me beste vriend en geliefde...
Maar, waarom? Waarom hij? Waarom niet een andere 'beste' of 'goede' vriend? Met wie je evengoed kunt opschieten?
Is dan het enige verschil dat je dan hebt "liefde"?

Zou kunnen, maar dat moet ergens vandaan komen, het komt niet zomaar uit de lucht vallen, het moet opgebouwd worden, maar waarom persé met hem?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 15:27
John Sickbock
John Sickbock is offline
ff de tot nu toe genoemde antwoorden:

verschillen relatie - vriendschap met seks

1 meer vertrouwen
2 verliefd
3 specialer omdat je maar met 1 persoon een relatie hebt
4 intieme momenten delen in een relatie
5 vriend=beschermer


bij de verliefdheid zou ik nog wel de vraag willen stellen of je relatie dan voorbij is zodra je niet meer verliefd bent.
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 15:50
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
moenbase schreef:


Ben wel benieuwd naar je antwoord

Ik bedoelde hiermee het volgende: bij sex gaat het om de climax en het daaruit voortkomende hoogtepunt. Dat hoogtepunt is de allerindividueelste ervaring die er bestaat. Er is niets in het leven waarbij de mens meer op zichzelf is gericht dan tijdens het hoogtepunt. Gevolg: men is tijdens datzelfde hoogtepunt niet op de ander gericht. Dus: is de afstand tussen twee individuën nooit zo groot als tijdens de sexuele "gemeenschap".
Conclusie: sex kan een relatie niet bevestigen, integendeel.

(Kloosterlingen leven overigens celibatair... )

Laatst gewijzigd op 05-07-2002 om 15:54.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 15:57
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Ik bedoelde hiermee het volgende: bij sex gaat het om de climax en het daaruit voortkomende hoogtepunt. Dat hoogtepunt is de allerindividueelste ervaring die er bestaat. Er is niets in het leven waarbij de mens meer op zichzelf is gericht dan tijdens het hoogtepunt. Gevolg: men is tijdens datzelfde hoogtepunt niet op de ander gericht. Dus: is de afstand tussen twee individuën nooit zo groot als tijdens de sexuele "gemeenschap".

(Dit heb ik overigens van horen zeggen, want kloosterlingen leven celibatair... )
Jeetje, inweze is het wel zo inderdaad
Maar dit bedoelde ik niet echt eigenlijk.

De vraag luidde: "Waarin zit volgens jullie het verschil tussen een relatie en een vriendschap(behalve seks)?"


Vooralsnog bedankt voor je interpretatie op het gebied van sex
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:12
girl18
Avatar van girl18
girl18 is offline
Citaat:
moenbase schreef:


Maar, waarom? Waarom hij? Waarom niet een andere 'beste' of 'goede' vriend? Met wie je evengoed kunt opschieten?
Is dan het enige verschil dat je dan hebt "liefde"?

Zou kunnen, maar dat moet ergens vandaan komen, het komt niet zomaar uit de lucht vallen, het moet opgebouwd worden, maar waarom persé met hem?
hmmm ik heb nog een beste vriend hoor
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:14
Verwijderd
Ik denk trouwens dat een relatie gewoon eerder vriendschap + intimiteit is (dus inclusief seks), en niet alleen + seks.. en de verliefdheid, als dat over gaat, blijft de vriendschap vaak over, en is inmiddels zo sterk, dat dit verder gaat dan andere vriendschap..

ofzow
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:16
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
girl18 schreef:


hmmm ik heb nog een beste vriend hoor

maar, daar ga je niet mee, omdat?

Laat ik het anders stellen:
Wat is er zo anders aan die vriendschap, en de vriendschap tussen jij en je partner?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"

Laatst gewijzigd op 05-07-2002 om 16:19.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 17:32
girl18
Avatar van girl18
girl18 is offline
Citaat:
moenbase schreef:



maar, daar ga je niet mee, omdat?

Laat ik het anders stellen:
Wat is er zo anders aan die vriendschap, en de vriendschap tussen jij en je partner?
weet niet het is inderdaad een goeie vraag.. moet ik echt even over nadenken
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 17:48
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
girl18 schreef:
weet niet het is inderdaad een goeie vraag.. moet ik echt even over nadenken
dat was ook zo'n beetje de vraag van John Sickbock, alleen dan iets dieper.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 18:09
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
nare man schreef:
Relatie = vriendschap met seks. Simpel.


vertrouwen, liefde, trouw, etc etc
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 22:01
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
moenbase schreef:


De vraag luidde: "Waarin zit volgens jullie het verschil tussen een relatie en een vriendschap(behalve seks)?"

"Vriendschap" is altijd gelijk aan "relatie." Een relatie is een heel erg langgerekte (levenslange?) vriendschap.

Het wel of niet aanwezig zijn van sex, en in welke mate, is voor zo'n relatie (relationeel gezien) niet van fundamenteel belang. Wat ik bedoel, is: een gezonde relatie loopt niet stuk als de sex wegvalt. Alleen relaties die al om een of andere reden in staat van ontbinding verkeerden, lopen dan stuk.

Ik druk dit nu een beetje theoretisch uit. Ik erken het belang van sex, maar het fundament van de relatie is de vriendschap.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2002, 22:59
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


"Vriendschap" is altijd gelijk aan "relatie." Een relatie is een heel erg langgerekte (levenslange?) vriendschap.

Het wel of niet aanwezig zijn van sex, en in welke mate, is voor zo'n relatie (relationeel gezien) niet van fundamenteel belang. Wat ik bedoel, is: een gezonde relatie loopt niet stuk als de sex wegvalt. Alleen relaties die al om een of andere reden in staat van ontbinding verkeerden, lopen dan stuk.

Ik druk dit nu een beetje theoretisch uit. Ik erken het belang van sex, maar het fundament van de relatie is de vriendschap.
Maar wanneer maak je precies dat onderscheid tussen een Liefdesrelatie en een Vriendschappelijke relatie?
Als beide relaties gebaseerd zijn op vriendschap, moet er toch ergens een soort 'schakel' komen dat men 'overgaat' op de Liefdesrelatie. En wat veranderd er dan? Alleen dat je sex metelkaar hebt? Wordt er een andere vorm van liefde en/of respect 'gekweekt'?


Misshcien maakt een voorbeeld de zaak wat duidelijker:

Stel, 3 mensen:
1 meisje
2 jongens
a) Piet
b) Henk

Met beiden krijgt dat meisje een Vriendschappelijke relatie, met Piet krijgt ze een Liefdesrelatie. Met Henk blijft ze nog gewoon bevriend, in de zin van een Vriendschappelijke relatie.

Wat is da het verschil tussen de relatie die ze met Piet en Henk heeft?
Voor Piet voelt ze meer? Voor Piet heeft ze mer respect? Met Piet heeft ze sex? Iets anders?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 09:20
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
nare man schreef:
Relatie = vriendschap met seks. Simpel.
jah
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 09:32
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
J-tjuh schreef:


jah


Met een goede vriend kun je ook een sexuele relatie hebben, ik neem aan dat we het heben over een Liefdesrelatie [een relatie tussen 2 mensen die met 'liefde 'met elkaar verbonden zijn.]
Dus nee, 'k denk dat er meer speelt...dan 'alleen' vriendschap en sex.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 09:39
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
moenbase schreef:




Met een goede vriend kun je ook een sexuele relatie hebben, ik neem aan dat we het heben over een Liefdesrelatie [een relatie tussen 2 mensen die met 'liefde 'met elkaar verbonden zijn.]
Dus nee, 'k denk dat er meer speelt...dan 'alleen' vriendschap en sex.

Oke, da's ook so, in un 'relatie' ben je echt op elkaar verliefd, da's denk ik het verschil dat je op elkaar bent
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 10:04
lake bodom
lake bodom is offline
je hebt toch gewoon een heel ander gevoel bij diegene... dus is anders dan vriendschap..
en niet vriendschap plus sex..
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 10:07
LiViNg EnD
Avatar van LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
bij een relatie heb je denk egt heeele warme gevoelens voor je partner... vlinders in je buik (vooral de eerste maanden ofsoww) en je voelt je oowk errrugggg seksueel aangetrokken tot je partner...
ik denk dat je gewoon net dat ene meer voelt voor hem/haar dan je andere vrienden
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 11:13
Verwijderd
Ja, ik blijf er toch bij dat het enige verschil de seks is. Alle gevoelens van bescherming, genegenheid, warmte, noem maar op, kan ik ook wel voelen voor een 'gewone' vriendin. Het verschil met een relatie is dat je seks met elkaar hebt, en uit die seks vloeit een gevoel voort dat díe bepaalde persoon extra speciaal is, en dat komt weer door het feit dat onze maatschappij van ons verwacht dat we alleen seks hebben met personen die we heel speciaal vinden. Maar eigenlijk is, en zou altijd moeten zijn, de basis van een relatie vriendschap.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Ja, ik blijf er toch bij dat het enige verschil de seks is. Alle gevoelens van bescherming, genegenheid, warmte, noem maar op, kan ik ook wel voelen voor een 'gewone' vriendin. Het verschil met een relatie is dat je seks met elkaar hebt, en uit die seks vloeit een gevoel voort dat díe bepaalde persoon extra speciaal is, en dat komt weer door het feit dat onze maatschappij van ons verwacht dat we alleen seks hebben met personen die we heel speciaal vinden. Maar eigenlijk is, en zou altijd moeten zijn, de basis van een relatie vriendschap.
maar mensen die een relatie beëindigen om de reden: ik voel niet meer meer dan alleen vriendschap voor je, houdt dit dan in dat ze de ander niet meer seksueel aantrekkelijk vinden?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
maar mensen die een relatie beëindigen om de reden: ik voel niet meer meer dan alleen vriendschap voor je, houdt dit dan in dat ze de ander niet meer seksueel aantrekkelijk vinden?
Mmm, dat kan, maar dat hoeft niet per sé. Mensen die hun relatie beëindingen met verlies van verliefdheid als reden, doen dat misschien wel omdat ze het gevoel hebben dat ze niet door willen gaan als het gevoel 'minder dan 100%' is. Kijk, het gaat bij een definitie van iets vaags als een 'relatie' natuurlijk altijd om flexibele definities. De definitie 'relatie = vriendschap + seks' houd ik voor mezelf aan, er zullen genoeg mensen zijn die dat anders zien, maar ikzelf sta er wel achter. Als ik merk dat ik niet meer verliefd ben op m'n vriendin, dan zou ik het wel 'aanhouden', gewoon omdat ik meer op zoek ben naar een maatje, een vertrouwelinge, iemand om op terug te vallen dan iemand waar ik echt helemaal hoteldebotel verliefd op ben.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 18:30
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Die iemand anders die die suggestie aan Jhon Sickbok gaf is hier de enige die het goed heeft.

Relatie= gebonden. je hebt een afspraak met die ene persoon hoe je het ook wend of keer of hoe veel sex of niet sex je ook hebt. je zit vast

Vriendschap= geen afspraak. je zit niet vast.

dit is het belangrijkste verschil en ik snap niet dat jullie daar nu niet achter zijn gekomen. sorry hoor, maar dit is toch wel overduidelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 19:33
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
moenbase schreef:


Maar wanneer maak je precies dat onderscheid tussen een Liefdesrelatie en een Vriendschappelijke relatie?
Als beide relaties gebaseerd zijn op vriendschap, moet er toch ergens een soort 'schakel' komen dat men 'overgaat' op de Liefdesrelatie. En wat veranderd er dan? Alleen dat je sex metelkaar hebt? Wordt er een andere vorm van liefde en/of respect 'gekweekt'?


Misshcien maakt een voorbeeld de zaak wat duidelijker:

Stel, 3 mensen:
1 meisje
2 jongens
a) Piet
b) Henk

Met beiden krijgt dat meisje een Vriendschappelijke relatie, met Piet krijgt ze een Liefdesrelatie. Met Henk blijft ze nog gewoon bevriend, in de zin van een Vriendschappelijke relatie.

Wat is da het verschil tussen de relatie die ze met Piet en Henk heeft?
Voor Piet voelt ze meer? Voor Piet heeft ze mer respect? Met Piet heeft ze sex? Iets anders?
Volgens mij is elke vriendschapsrelatie een liefdesrelatie (liefde in de zin van ware liefde, waarin respect zit verdisconteerd).
Dat er uiteindelijk één persoon tot vaste partner wordt gekozen, zou kunnen liggen aan een karakteristieke mix van bijzonder aantrekkelijke geestelijke en lichamelijke eigenschappen.
Misschien - maar ik weet het natuurlijk niet zeker - is het een vorm van exclusiviteitsdenken dat teruggaat op het primitieve jagen???
Ik betwijfel de rol van sex hierin nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 19:38
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
nare man schreef:

1) Het verschil met een relatie is dat je seks met elkaar hebt, en uit die seks vloeit een gevoel voort dat díe bepaalde persoon extra speciaal is,
2) en dat komt weer door het feit dat onze maatschappij van ons verwacht dat we alleen seks hebben met personen die we heel speciaal vinden.
1) Sex is inderdaad belangrijk, maar in veel gevallen niet voor de vorming en instandhouding van een relatie.
2) Dat klopt, maar we zijn toch wel in staat om op een zelfstandige en verantwoordelijke manier ons eigen plan te trekken? En dan zou een relatie inderdaad op de liefde die met vriendschap samenhangt, moeten voortkomen. De vaste liefdesrelatie als sublimering, als bekroning, van de vriendschap. En je kunt onmogelijk iedere vriendschap bekronen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 19:41
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:


maar mensen die een relatie beëindigen om de reden: ik voel niet meer meer dan alleen vriendschap voor je, houdt dit dan in dat ze de ander niet meer seksueel aantrekkelijk vinden?
Volgens mij is het juist andersom: mensen vinden hun partner niet meer seksueel aantrekkelijk omdat ze de liefde die voortkomt uit de vriendschap, niet meer kunnen opbrengen. In dat laatste geval komen ze weer open te staan voor de vorming van relaties met anderen, waarvan ze eerst afstand hielden.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 19:43
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
ABrules schreef:

1) Relatie= gebonden. je hebt een afspraak met die ene persoon hoe je het ook wend of keer of hoe veel sex of niet sex je ook hebt. je zit vast

2) Vriendschap= geen afspraak. je zit niet vast.
dit is het belangrijkste verschil en ik snap niet dat jullie daar nu niet achter zijn gekomen. sorry hoor, maar dit is toch wel overduidelijk.
1) Hiermee ben ik het eens.
2) Dit is niet totaal onwaar, maar ik vind dat je het ietwat te apodictisch formuleert.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Vrouwen die het omdraaien.
Gent
49 23-03-2006 03:45
Verhalen & Gedichten Een gedeelte uit mijn leven..
U*NiQ
3 28-09-2005 18:06
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Vader vertelt een briefverhaal
Ieke
0 11-04-2005 17:48
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekverslag meisje niemand.... HELP!
flipkip
2 13-06-2003 08:41
Liefde & Relatie Grens liefde - vriendschap
Blitzkrieg Bop
13 12-05-2003 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.