Oud 02-03-2009, 15:37
Giddypanda
Giddypanda is offline
Ik moet in september kiezen voor een studie en het liefst op universitair niveau. Ik heb veel studiekeuze/interessetest gemaakt en allemaal scoor ik hoog op artistiek/intellectueel, design, taal of iets medisch.
Ik weet van mezelf dat ik creatief, gevoelig, niet echt logisch en ook niet commercieel ben. Ik ben niet erg sociaal en heb altijd de neiging om mezelf af te zonderen. In mijn vrije tijd lees ik veel, kijk ik anime en game ik af en toe. Ik denk dat ik niet creatief genoeg ben voor de kunstacademie; ik kan niet goed schrijven(6 jaar in NL, nog steeds foutjes in een opstel) ;(
Dit is mijn tweede studie die ik moet kiezen dus ik sta ook onder druk om het dan ook góed te kiezen.
Mijn keuzes zijn voorlopig:
Psychologie(Mijn moeder zegt als ik echt niets weet, dan studeer dit), Taal en cultuur studie(japans,spaans,engels of nederlands), Gezondheidswetenschappen of Farmacie, Iets met cultuur of design..maar weet niet wat.
Alle studies die ik op het oog heb, hebben niet al te beste arbeidskansen. Dat is eigenlijk ook de laatste waar ik me zorgen over maak...zolang ik weet wat er echt bij me past.

Aan iedereen die me wil helpen: Weet jij een andere studie die echt wat voor mij is; Heb je ervaring met bovenstaande studies; Moet ik een beta studie kiezen omdat ik niet een lang en goed verhaal kan schrijven? Heb je wat aan te merken?

Zeg op and bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2009, 16:15
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
ik denk in ieder geval niet dat je een beta studie moet kiezen als je niet een lang en goed verhaal kan schrijven. want ik denk dat je het daar ook wel nodig hebt maar niet meer dan wanneer je een studie japans gaat doen ofzo (weet niet zeker). kies gewoon wat je het leukst lijkt om te doen en als je dat graag wilt en er lol in hebt komt de rest wel goed
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 18:46
Verwijderd
Dat schrijven leer je wel, het schrijven op de uni is toch anders dan op je middelbare school. Geen probleem. Kijk naar een studie die leuk is en ga vooral meeloopdagen bezoeken. Dan krijg je een beter beeld van de studie (maar niet volledig!). Kies daarna vooral met je hart.

Waarom is het de tweede studie die je moet kiezen? Wat heb je dan hiervoor gedaan?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 19:24
Giddypanda
Giddypanda is offline
Ben in mijn 2e jaar Oriëntaalse talen en Communicatie (major Chinees) gestopt...het niveau was belachelijk laag en je krijgt bijna alleen maar banen in China of Amerika. Ik had alleen 9 en 10en maar zie te weinig uitdaging in de resterende 3 jaren. De middelbare school is eigenlijk al lang geleden voor mij..
Het probleem is dat ik niet weet wat ik leuk vind, bij mijn vorige opleiding dacht ik ook dat het leuk is. De enige moment denk ik *ja ik ga farmacie doen, daar is werk genoeg en ik vind geneesmiddelen interessant*, en een andere moment denk ik dat ik maar psychologie moet gaan doen, zodat ik mezelf ook beter begrijp xD Ik vind veel talen interessant, maar ben bang dat mijn start niveau te laag (heb 1,5 zitten niksen op HBO dus)...en meesten kiezen een taal studie zoals Nederlands of Engels omdat ze graag schrijven...wat niet het geval is bij mij.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 13:49
Alyssia
Alyssia is offline
Nederlands op universitair niveau gaat eerder over literatuur en de geschiedenis van de taal dan over schrijven hoor Bij Engels zal je het wel meer hebben, gezien daar ook veel taalverwerving en toepassing enzo bij zit.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 15:59
Verwijderd
Bij Engels moet je net zo veel schrijven als bij Nederlands, vooral een hoop essays en werkstukken dus. Maar daar leer je wel van schrijven. (En de meeste studenten schrijven na 4 jaar nog steeds niet al te best dus zelfs als je het niet kan maakt het niet zó veel uit ).

Als je van lezen houdt, is een literatuurstudie sowieso nooit gek Ik heb het iig altijd heerlijk gevonden dat met een boek op de bank hangen studeren is. Ik vond zelf het niveau niet enorm hoog (hoewel het ws. ietsje hoger is als je moeite hebt met teksten schrijven, maar zoals gezegd, je traint jezelf er wel in, en het is niet alsof het literaire kunststukjes moeten zijn) dus het is ook vaak mogelijk om er vakken of zelfs hele studies naast te doen, waardoor jeje brede interesses goed kunt bevredigen.

Je startniveau lijkt me niet te laag, ik snap ook niet helemaal waarom? Of bedoel je dat jouw hbo-propedeuse je niet binnenlaat bij een andere talenstudie dan Chinees? (Dat is toch een hbo-studie? ) Dat is misschien wel een punt ja, daarvoor zou je met de studiebegeleiders van je gewenste studie moeten praten.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 20:22
Giddypanda
Giddypanda is offline
Ik heb besloten om psychologie te doen (net zo als zoveel anderen )en als master waarschijnlijk forensic psychology research...nu nog kijken welke uni beter is...Maastricht of Nijmegen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Ik heb besloten om psychologie te doen (net zo als zoveel anderen )en als master waarschijnlijk forensic psychology research...nu nog kijken welke uni beter is...Maastricht of Nijmegen
Dat klinkt niet alsof je heel erg blij bent met je keuze? Waar wil je uiteindelijk heen met die master, wat wil je ermee gaan doen? Misschien zijn er wel opleidingen te bedenken die al vanaf het begin iets met deze basis doen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 12:20
Giddypanda
Giddypanda is offline
Ik vind de verdiepingsdag van psychologie erg interessant...moest toen een case verklaren van een moord en ik vind misdaden, vooral moord, altijd al boeiend geweest. Ik zal liever bij de politie recherchekundige worden maar mijn ogen komen al niet door de zichttest heen xD De master forensic psychology laat me ook enigszien helpen moord oplossen; ik leer dan specifieke klinisch psychologische kennis op het grensgebied van psychische stoornissen en crimineel gedrag. Het kan natuurlijk zijn dat ik later een andere master kies...ik weet nog niet 100% zeker. Enige nadeel om psychologie te studeren is dat er al zoveel mensen studeren en de kans op een baan is later niet echt hoog. Bovendien is het niet echt concreet met al die stromingen met hun verschillende theorie/mening.
Ben naar de meeloopdag geweest van farmacie en het is echt niets voor mij, ik ga nog kijken bij NID/ICT maar de kans dat ik mijn besluit verander is 10%, want mijn vriend studeert NID en ik zie al hoe saai zijn boeken zijn xD
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 12:39
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Als ik dit zo lees past criminologie misschien ook wel bij je, en dan meer de psycholgische/sociologische kant van criminologie.
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 12:46
jett
Avatar van jett
jett is offline
je zegt dat je creatief bent.....: ik denk dan aan mode of toneel ofzo....je moet gewoon durven denk ik! is moeilijk heh, ik ben nu al op zoek en ik vind echt ALLES leuk!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 19:11
Giddypanda
Giddypanda is offline
@ jett: Dat klopt, maar ik zie mezelf echt niet de hele dag tekenen (toneelspelen kan ik ook niet) en het is verstandiger om het als hobby te houden. Ik ben echt de tegenovergestelde van jou, ik vind niets leuk xD
Bovendien is creativiteit nodig in elk vak.
@ jannekus: criminologie is te droog (strafrecht enzo) Ik zit nu een boek daarover te lezen en vind het niets (Tegen de regels IV: een inleiding in de criminologie)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 22:18
jett
Avatar van jett
jett is offline
haha nou maar goed dan dat je het bij een hobby laat!!! Ook handig is om op te schrijven wat je echt niet/wel leuk vind en wat je zoekt in een studie...dat zet je naast elkaar...een overzicht is altijd fijn en misschien kom je dan meer in de richting van je ideale studie!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Welk profiel moet ik kiezen?
faithfully
5 17-02-2011 13:36
Studeren IBMS
Captured2
3 26-05-2009 17:32
Studeren Studiekeuze
Casper Hügel
6 27-12-2008 18:59
Psychologie Het grote lucht-je-hart topic #127!
Verwijderd
497 03-05-2008 00:55
Drugs & Alcohol Het IZSADC-berichtending # 23232323
zeehond23
500 03-06-2006 18:29
Algemene schoolzaken leuke studie?
Lindsay-girl
3 08-10-2002 18:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.